W638 DEVIL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Kerran tykkäät katsella noita videoita... toki näkeehän sen muutenkin... joka paikassa jossa on kotelorakenne, niin tarvii sisäänsä suojausta jos haluaa sen kestävän! Ja ulkopuolella joko maali tai massa, kohteesta riippuen.
Toki parastahan olisi, jos pohjasta saisi joka kohtaa sen muovimassan pois ja sitten puhallettua jne....... mutta taitaa mennä jo enemmän sitten "entisöinnin" puolelle ja sitten jo kannattaa koko "katiska" purkaa korirangaksi ja rakentaa alusta lähtien uudestaan........ järkeäkö? No ei taida olla, jos ei tarpeeksi hyvää yksilöä löydä ja aio laittaa sitä 15 vuoden päästä museorekisteriin... ja pitää siihen asti kuivassa tallissa!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Kyllä, on mielenkiintoisia viidioita. Tuossa em. videossa 10.40 --> eteenpäin keitellään jotain muuta kun zaita.
Siinä siis kokkaillaan jotain pohja-massaa ja ilmeisesti vaseliinia tms. suhteessa olisko noin 3:1 teen.

Olen nähnyt tota samaa teetä keitettävän muissakin viidioissa ja sitten se suditaan/ruiskutetaan pohjaan.

Ei kai tämä hirveästi eroa siitä että pohjamassaa ja öljyä sekoitetaan suomessa, mutta mielenkiintoinen yrtticoctail tuokin on.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti:Kyllä, on mielenkiintoisia viidioita. Tuossa em. videossa 10.40 --> eteenpäin keitellään jotain muuta kun zaita.
Siinä siis kokkaillaan jotain pohja-massaa ja ilmeisesti vaseliinia tms. suhteessa olisko noin 3:1 teen.

Olen nähnyt tota samaa teetä keitettävän muissakin viidioissa ja sitten se suditaan/ruiskutetaan pohjaan.

Ei kai tämä hirveästi eroa siitä että pohjamassaa ja öljyä sekoitetaan suomessa, mutta mielenkiintoinen yrtticoctail tuokin on.
Joskus -90 luvulla tuli paljonkin tehtyä "myrkkykeitoksia" eli lämmitettyä alustamassaa ja vaseliinia sekaisin! Siinä on se hyvä ominaisuus pohjaan ruiskutettuna, että se ei koskaan kovetu! J siihen kun vaan vuosittain vetää jotain öljyä pintaan, niin pysyykin pehmoisena, jos jostain on kulunut niin siää vaan.
Huono puoli on sitten remonttia tehdessä, kun sotkee itsensä aina tuohon alustamassaan!
Täytyypäs vähän vilkasta tuota videoo....
Edit: vähän se näytti venäläiseltä vaseliinilta, mutta en osaa sanoa mihin oli sen sekoittanut, kun veteli sisäpuolelle ja siellä se oli kohtuullisen vaalea... alustamassa tekee siitä mustaa ja jää pehmoiseksi!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Juuh tuolla vedetään obelixin pohjaan keittolientä 11.00 --> eteenpäin.. (anteeksi pyhäinhäväistys :o)

https://www.youtube.com/watch?v=BFyizsDCNO8&t=17s" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiedä sitten kumpi mahtaa olla parempaa pohjamassan sekaan, vasseliini vai moottoriöljy ..?!

Edit: tuossa muuten näkyy hyvä ruostekartta 4:50 ->> googlestako toi kattoi ?

https://www.youtube.com/watch?v=wcO-YrK53lw" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Mika_Veee, Ti 28.08.2018 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti:Juuh tuolla vedetään obelixin pohjaan keittolientä 11.00 --> eteenpäin.. (anteeksi pyhäinhäväistys :o)

https://www.youtube.com/watch?v=BFyizsDCNO8&t=17s" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiedä sitten kumpi mahtaa olla parempaa pohjamassan sekaan, vasseliini vai moottoriöljy ..?!
Kummankin kanssa on tullut tehtyä... tuo vaseliinin kanssa tehty pitää vetää heti lämpöisenä massaruiskulla, mutta sitten kylmänä on aika jäykkää tavaraa vedettäväksi pensselillä.... itse asiassa sitä on vähän joissakin kohdissa viton pohjalla, kun löysin vanhaa tuotosta!
Sen tekemisen kanssa kannattaa olla varovainen, teki sen sitten keittolevyllä tai cosan polttimella, sillä siitä haihtuvat kaasut on tulenarkoja ja voi syttyä helposti palamaan, joten kannattaa tehdä mielellään ulkona, jo senkin takia, että ne on haihtuvat höyryt on myrkyllisiäkin. Ja alkusammutuskalusto vieressä... yleensä purkin kansi riittää, mutta ei ole pahitteeksi jos on jotain muutakin........
Edit: Sitä jäin ihmettelemään, että miksi tuo hemmo ei vetänyt tuon hiekkapuhalletun osan päälle ensiksi jotain pohjamaalia ja sitten vasta "käärmekeitos"??????
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Vitonraato kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti:Juuh tuolla vedetään obelixin pohjaan keittolientä 11.00 --> eteenpäin.. (anteeksi pyhäinhäväistys :o)

https://www.youtube.com/watch?v=BFyizsDCNO8&t=17s" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Sitä jäin ihmettelemään, että miksi tuo hemmo ei vetänyt tuon hiekkapuhalletun osan päälle ensiksi jotain pohjamaalia ja sitten vasta "käärmekeitos"??????
Osassa videoita on tekijä vetänyt pohjamaalia, näky olleen jotain uretaanimaalia. Sitä esitteli kaveri innoissaan, melkoista molot..., anteeksi sellaista "itämurretta".

Siinä Viton helmassa ei ole kokomittaista ns. vällpeltiä, vain pätkiä. Yksi on etuoven kohdalla, ja siinäkin on reiät liki samalla kohdalla kuin vastaavien koritulppien kohdalla. Tämä pelti ei ole helman ylä- eikä alasaumaan asti.

Ja toinen on tuollainen 0,4 m pitkä vahvike b-pilarin kohdalla, siinä kohdalla helman alasaumassa on kolme peltiä päällekkäin.

Kolmas, lyhyt pätkä, on aivan helman takapäässä, se on osa tunkkiholkin tukea.

Helman sisälle saa näinollen ruiskutettua kotelosuojan avaamalla ne alkuperäiset 32-milliset koritulpat. Tarvitset vain massaruiskun jossa on vajaan metrin mittainen letku ja siinä suutin päässä. Työnnät sen vain reiästä sisään niin pitkälle kuin letkua riittää, painat liipasinta ja vedät samalla letkua ulospäin (tämän jokainen mies osaa).

Jatkan huomenna vielä lisää, sauna kutsuu :D
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Vitollinen kirjoitti:
Siinä Viton helmassa ei ole kokomittaista ns. vällpeltiä, vain pätkiä. Yksi on etuoven kohdalla, ja siinäkin on reiät liki samalla kohdalla kuin vastaavien koritulppien kohdalla. Tämä pelti ei ole helman ylä- eikä alasaumaan asti.

Ja toinen on tuollainen 0,4 m pitkä vahvike b-pilarin kohdalla, siinä kohdalla helman alasaumassa on kolme peltiä päällekkäin.

Kolmas, lyhyt pätkä, on aivan helman takapäässä, se on osa tunkkiholkin tukea.
Mä kävin jo saunassa :lol: :lol: :lol:
Eiköhän noilla ole juurikin se tarkoitus kolaritilanteissa, että kori taipuu sopivasti?
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Vitonraato kirjoitti:
Vitollinen kirjoitti:
Siinä Viton helmassa ei ole kokomittaista ns. vällpeltiä, vain pätkiä. Yksi on etuoven kohdalla, ja siinäkin on reiät liki samalla kohdalla kuin vastaavien koritulppien kohdalla. Tämä pelti ei ole helman ylä- eikä alasaumaan asti.

Ja toinen on tuollainen 0,4 m pitkä vahvike b-pilarin kohdalla, siinä kohdalla helman alasaumassa on kolme peltiä päällekkäin.

Kolmas, lyhyt pätkä, on aivan helman takapäässä, se on osa tunkkiholkin tukea.
Mä kävin jo saunassa :lol: :lol: :lol:
Eiköhän noilla ole juurikin se tarkoitus kolaritilanteissa, että kori taipuu sopivasti?
Nimenomaisesti se on noiden tarkoitus, varsinkin etuoven kohdalla olevan osan: A 6386330016 (Reinforcement). Tämä on tilattavissa tarvikeosanakin, jos se jostain syystä on ruostunut :lol:
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Mika_Veee kirjoitti:Hienoa !

Näitä ehdottomasti lisää, kertokaa kaikki vitolliset mikäli tiedätte ongelmakohtia/suojattavia paikkoja !

Näin sen pitää mennä...

Niin ja jos on kuvia piilo-rakenteista niin aina parempi !!!

JK lisäys: tuntuu nämät Vitot olevan veli-venäläisille kultti-autoja...ei voi kun hämmästyä kun näitä (opetus)videoita katselee.

Ei oikein voi kun ihailla tätä venäläisten menttaliteettiä että kaikki on korjattavissa, kaikki on hitsattavissa ja kaikki korjataan.
Sekä että vito on loistava pakettiauto/bussi.

Tuolta näkyy ainakin videon alussa lisää suojattavaa...

https://www.youtube.com/watch?v=QB0EbgIDhIY" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin, kaikki on kyllä korjattavissa. On vain funtsittava joku tarkoituksenmukainen korjaus-aste: käyttöautoksi muutamaksi vuodeksi vai täydelliseksi entisöinniksi kymmeniksi vuosiksi eteenpäin johonkin museoon. Luin viime vuonna yhdestä T2:sta (VW), hommalle tuli hintaa parisataatuhatta euroa.

Lattiaa ei minusta tarvitse rei'ittää koteloiden suojaamiseksi, vaan niihin takapoikkipalkkeihinkin pääsee ruiskuttamaan kotolosuojan niissä olevien valumareikien kautta. Taaemmassa palkissa on väliseinä poikittain, mutta se ei tuki koko koteloa. Myös poikkipalkkeihin pystyy ruiskuttamaan kotelosuojat alhaaltapäin niistä valumarei'istä.
Tässä auttaa jos omistaa endoskoopin (jos kestää katsella niitä koteloita). Edellistä vitoa kurkistelin, ja päätin myydä sen pois. Alkoi uuden aihion metsästys, nykyinen löytyi pohjanmaalta. Tätä oli sentään yritetty suojata, työtä on tässäkin johtuen niistä pääkaupunkiseudulla vietetyistä vuosista.

Helmat on nyt tehty uusiksi (myös etummaisen tunkkien korvakkeet), samoin ovien ja sivuoven alaosat. Takaluukku ja konepelti ovat vielä ehjät. Samoin etuapurungon etupään kiinnityskohtien kohdalla olevat pitkittäispalkkien etupäät on korjattu

Etupään jousikuppien ja rintapellin välissä on kolo joka kannattaa suojata ruikkimalla sinne kunnolla öljyä. Siellä on monta peltiä päällekkäin, joten ruoste voi alkaa muhia.

Samoin kannattaa tsekata ne kumiset "vedenpoistoventtiilit" etuovien kynnyksissä, ne näkyvät kun irrottaa muovilistat. Pahin lopputulema on niiden veli-venäläisten videoilla. Itsekin jouduin toisen puolen kynnyksen korjaamaan.

Helmojenvedenpoistoreiät kannatta tarkistaa, että ovat auki. Osa sisätilan poistoilmasta tulee niistä ulos, ilmavirran tarkoitus on kai kuivata koteloa. Mutta mitä tekee suomalaisen ilmaston seurauksena tuleva kondensio?
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Juu todella hyviä vinkkejä satelee.

Tähän vitoon ei vielä toistaiseksi ole mitään hitsattu, haluaisin että se pysyy niin ennenkuin on lliian myöhäistä.

Se on vaan sellanen hommeli että en jaksa enää moneen kertaan tehdä asioita, kerta riittää mulle.
Sinkkiä sairaasti niin eipä se hirveesti muuta tarvi. Tietty väri ulkopuolella on hyvä.
Ennenvanhaan joskus oon pelannut noitten mömmöjen kanssa, mutta ne hidastaa, ei estä ruostetta/ruosteen etenemistä.
Ainoo kiva niissä on pehmeys/kiveniskeymien pehmennys/äänenvaimennus.

Sinkkipulveri nestemäisenä on halpaa, ehkä jopa alle 100e/litra. (sinkki painaa yli 7 kg/litra). Takuulla halvempaa kuin mikään kotelonsuojahöhhö/ym systeemit pitemmän päälle. Oma piiiiiitkä käytännön kokemus ja mielipide, ei fakta.

Keles, toi nitromors on nykyään niin tehotonta ettei edes maalit lähde irti, piti ruoputtaa etupellistä manuaalisesti kraapaten maalit veks.
Etupuolelta oli uudelleenmaalattu, takapuolelta orkkis väri/pintaruoste. Eipä se nitromors silti oikeen kauheesti jaksanut mitään tehdä.

Lisäys: noi kotelonsuojamömmöt/alustemassamömmöt kerää kaiken paskan ja hötön, ja jos niitä koittaa hitsata niin lieskathan siinä lyövät. Lisäksi pohjamassa-paskaa on äärettömän viddumaista irrottaa. Sinkkiä siis tahdon pliis. Sisälokarin kaariin hitonmointa sinkkikerrosta, sitten tartunta-aine, väri, pohjamassa-mössö, sitten sisälokari. Mun näkemys miten niitä lokarin kaariakaan ei enää tollasen jälkeen tarvi alkaan joka vuosi kraapimaan ja rakentamaan kaikkea uudestaan/hitsaamaan/nyppimään...jne, tiedätte kyllä :wtf:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Mika_Veee kirjoitti:Juu todella hyviä vinkkejä satelee.

Tähän vitoon ei vielä toistaiseksi ole mitään hitsattu, haluaisin että se pysyy niin ennenkuin on lliian myöhäistä.

Se on vaan sellanen hommeli että en jaksa enää moneen kertaan tehdä asioita, kerta riittää mulle.
Sinkkiä sairaasti niin eipä se hirveesti muuta tarvi. Tietty väri ulkopuolella on hyvä.
Ennenvanhaan joskus oon pelannut noitten mömmöjen kanssa, mutta ne hidastaa, ei estä ruostetta/ruosteen etenemistä.
Ainoo kiva niissä on pehmeys/kiveniskeymien pehmennys/äänenvaimennus.

Sinkkipulveri nestemäisenä on halpaa, ehkä jopa alle 100e/litra. (sinkki painaa yli 7 kg/litra). Takuulla halvempaa kuin mikään kotelonsuojahöhhö/ym systeemit pitemmän päälle. Oma piiiiiitkä käytännön kokemus ja mielipide, ei fakta.

Keles, toi nitromors on nykyään niin tehotonta ettei edes maalit lähde irti, piti ruoputtaa etupellistä manuaalisesti kraapaten maalit veks.
Etupuolelta oli uudelleenmaalattu, takapuolelta orkkis väri/pintaruoste. Eipä se nitromors silti oikeen kauheesti jaksanut mitään tehdä.

Lisäys: noi kotelonsuojamömmöt/alustemassamömmöt kerää kaiken paskan ja hötön, ja jos niitä koittaa hitsata niin lieskathan siinä lyövät. Lisäksi pohjamassa-paskaa on äärettömän viddumaista irrottaa. Sinkkiä siis tahdon pliis. Sisälokarin kaariin hitonmointa sinkkikerrosta, sitten tartunta-aine, väri, pohjamassa-mössö, sitten sisälokari. Mun näkemys miten niitä lokarin kaariakaan ei enää tollasen jälkeen tarvi alkaan joka vuosi kraapimaan ja rakentamaan kaikkea uudestaan/hitsaamaan/nyppimään...jne, tiedätte kyllä :wtf:
Itse onnistuin Nitromorsilla ja asetonilla poistamaan maalit siitä peltilirpakkeesta. Levitin paksun kerroksen tököttiä ja lisäilin sitä ohjeen mukaisesti muutamaan kertaan, jolloin se maali alkoi "kiehua". Asetonilla pesin loput pois. On totta, että Nitromorsin koostumusta on muutettu "turvallisemmaksi", mutta samalla on tehoaineita on laimennettu. Olen nuorena käyttänyt sitä kymmeniä litroja konservointihommissa.

En käytä muita sinkkimaaleja kuin hitsattavissa paikkapaloissa, hitsattaessa se toki palaa pois. Mutta sitä lisätään putsauksen jälkeen. Entisajan sillantekijöillä oli käytössä lyijymönjää, sitä alkuperäistä Ferrexiä. Nykyinen tuote ei ole enää samaa.
Yksi hyvä tuote on myös alkuperäinen Hammer Metal Paint.

Koteloissa käytän vain kotelosuojaa, jos niitä ei pääse uusimaan kokonaan. Ainoa aine, joka ruosteen lisäksi ryömii pistehitsaussaumoihin on kotelosuoja. Siellä se ruoste on piilossa, odottaen vain kosteutta.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Noniin pikkupellin sain metallipuhtaaksi kokonaan, vetääääsin kierroksen zinggakkaa sudilla, kymmenen minsan päästä toinen.

Juuh sitä lyijy-maalia käytettiin ennen wanhaan myös rautaveneissä- ja aluksissa. Juurikin siksi että lyijy oli uhrautuva aine, kun oksodintia alkoi suola-vesi-katalyytissa tapahtumaan.

Lyijy on pikkasen myrkyllistä, varsinkin jos sattui onkimaan kaloja satama-altaista..kalat kun söivät/syövät sitä höhhöä veneen/aluksen pohjalta.

SINKKI on täysin ylivoimainen pinnoite. Ei ole niin myrkyllistä, mutta sähkökemiallisessa asteikossa suurinpiirtein lyijyä vastaavaa.

Lyödäänkö kymmenen koppaa kaljaa vetoa että sinkki kuroo itseään umpeen ? Hitsauksen jälkeenkin ! kolhaisun jälkeen. Koppa bisseä jokaisesta. Kaikki mukaan ! (En ole koskaan enää selvä..)

Ja mikäli luet joskus Tuon ihme-maalisi Hammerliten tuoteselosteen, huomaat että siellä taika-aine joka estää ruostetta on SINKKI !!

Mä vedän vaan sitä sudinvedolla satakertaisesti enemmän pohjalle kun sä. Eikä mun tarvi ihmetellä jonkun ajan päästä että miksi se hammerlitellä maalattu materiaali kuplii ja ruostuu.

Tää on oikeesti sellainen juttu että opiskelkaa materiaalien pintakäsittelyjä. Hyvänen aika. Jokainen kunnon ruostetta estävä pohjamaali sisältää ripauksen sinkkiä, ja sinkki on se mikä estää ruostumisen.

En jaksa/viitsi enempää aiheesta, ja mua ei tarvitse uskoa. Silti..edeleeen, ne kaikki katuvalojen tolpat, suojakaiteet, liikennemerkkien tolpat...niitä ei ole maalattu Hammerlite-ihmemaalilla, ne on korroosio-pinnoitukseltaan sinkitty.
.
Nyt sitten pieni juttu johon kannattanee tutustua;


https://www.google.fi/search?client=ope ... gNdRcb9etE" onclick="window.open(this.href);return false;


EDIT: nyt vissiin linkki vihdoin toimii tämä linkki..
Kysymys kaikille. Miksi paremman luokan sähköliittimet, esim. rca-liittimet, usb-liittimet, jne on päällystetty kullalla ?

Lukekaa jota kiinnostaa Fe/teräksen ruostesuojaus; se siitä. Mikali linkki toimii. Paremmin ilman aa-kirjaimia nakojaan...korroosio on syonyt aan ja oon pisteet..huh !

Mä meen vetäseen uuden Zn kierroksen Viton Fe:n päälle sudilla. :D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mika_Veee kirjoitti: Nyt sitten pieni juttu johon kannattanee tutustua;


https://www.google.fi/search?client=ope ... gNdRcb9etE" onclick="window.open(this.href);return false;


EDIT: nyt vissiin linkki vihdoin toimii tämä linkki..
Kysymys kaikille. Miksi paremman luokan sähköliittimet, esim. rca-liittimet, usb-liittimet, jne on päällystetty kullalla ?

Lukekaa jota kiinnostaa Fe/teräksen ruostesuojaus; se siitä. Mikali linkki toimii. Paremmin ilman aa-kirjaimia nakojaan...korroosio on syonyt aan ja oon pisteet..huh !

Mä meen vetäseen uuden Zn kierroksen Viton Fe:n päälle sudilla. :D
:D :D Tuola sun linkissähän se lukee lyijy sekä kulta on jalompaa kuin rauta, eli toimii just päinvastoin kuin sinkki :wink:
S124 300TE
S211 E500
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Noniin, taistelin ton linkin kanssa, tulikohan sittenkin laitettua ehkä joku väärä zinkki-linkki eeeiihh jaksa ? :D
Kolataan nyt vaikka tällaista..

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinkitys" onclick="window.open(this.href);return false;

:D :D Tuola sun linkissähän se lukee lyijy sekä kulta on jalompaa kuin rauta, eli toimii just päinvastoin kuin sinkki :wink:[/quote]
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikä tuossakaan linkissä puhuta mitään sinkkipölymaalista, koska se ei ole metallin pinnoitusmenetelmä vaan maalausmenetelmä. Mutta kyllä se nyt piisaa tästä asiasta taas, sittenhän sen näkee jos kymmenenkin vuotta ajaa autolla että miten mikäkin maali kestää.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti: Mä meen vetäseen uuden Zn kierroksen Viton Fe:n päälle sudilla. :D
Mites sitten meinasit tuon jälkeen? Hioa ja pintamaalata, jotta tulee siisti ja nätti?
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Hyvä kymmysys ja helppo vastaus. Etupuolelle pari-kolme kierrosta sprayh hiontakittiä, hiontaa ja maali päälle. Ehkä vielä lakkaa, ainakin jos siitä kalikasta tulee 2-värinen. saas nähdä.
Taisin ekan tällaisen tehdä joskus ehkä parikymmentä vuotta sitten. Ei sitä ruostetta ala syntymään vaikka olisi peltivanteessa; jossain todella kriittisessä paikassa, tms. kunhan sinkkiä on reilusti pohjalla paljaan pellin päällä.

Takapuolelle en välttämättä laita mitään, Zn-pinta riittää.
Vitonraato kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti: Mä meen vetäseen uuden Zn kierroksen Viton Fe:n päälle sudilla. :D
Mites sitten meinasit tuon jälkeen? Hioa ja pintamaalata, jotta tulee siisti ja nätti?
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Pari kierrosta on ilmestynyt hiontakittiä, ja sitten takapuolelle hieman pintamaalia muistuttavaa pinta-höhnää.

Onkos muuten toi viton sähköantenni; kun se ei toimi..onko hiilet palaneet moottorista, saako niitä korjattua ?
tai siis suora kysymys: onko parempi tilata uus ja vaehdattaap uus ?
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Noniin.
Pientä hiljaisuuttä täällä saralla joten pieni katu-gallup.

Tässä oven alareuna ja alkuperäinen korikitti.

Mitä te tekisitte tähän tilanteeseen ja laittaisitteko uudestaan korikittiä/massaa ehostamisessa/ kun tuo on ehostettu ?

On hurjan oloinen viton oven reuna.

Tää on järkyttävin ruostepesäke so far..

jk. Tohon on muuten jälkeenpäin näköjään vedetty jotain silikoonia päälle.

Mutta alkup. kysymys on edelleen mielenkiinnon aiheena..

Eli mitä tehdä tälle...onko kukaan kokeillut kuumavesipaine-pesuria tällaiseen ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Mika_Veee, La 01.09.2018 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mutta sähän käytät zingaa.......... :lol: :lol:
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti:
Eli mitä tehdä tälle...onko kukaan kokeillut kuumavesipaine-pesuria tällaiseen ?
EIköhän hiekkapuhallus liene se millä saa nuo ruosteet lähtemään.........
Tuohan on vielä kohtuullinen Viton oveksi.... :lol:
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Vitonraato kirjoitti:Mutta sähän käytät zingaa.......... :lol: :lol:
:D Kyllä kyllä ! Mutta metalli pitää kraapia puhtaaksi.
mitä SINÄ tekisit tälle ? :D

Katugallup...
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Vitonraato kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti:
Eli mitä tehdä tälle...onko kukaan kokeillut kuumavesipaine-pesuria tällaiseen ?
EIköhän hiekkapuhallus liene se millä saa nuo ruosteet lähtemään.........
Tuohan on vielä kohtuullinen Viton oveksi.... :lol:
Luultavasti joo, hiekkapuhallus tähän lienee paras. Mutta..onko jollain parempia vaihtoehtoja ja mitäs sen jälkeen ?

Hih, tämä taitaapi olla lauantain lotto. Tossa muuten tilasin sitten antennin.

Toi taukolämppäri, mikä ei toimi, mietityttää. Saisko siihen eberin kaukosäädön tai jotain..

Ja se muovi-puusetti-pinnoite on siellä myydään osia-osastolla..
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Tuosta purkuautosta kun noita ovia alan laittaan, niin itse kyllä meinasin puhaltaa/puhalluttaa nuo saumat niiltä osin kun niissä on ruostetta, sitten pohjamaali ja korikitti (mahdollisesti sikaflex) ja sitten pintamaali päälle ja sisäpuolelle ovia kotelosuoja-ainetta reilusti.......
Takaluukkuun laitoin kanssa sikaflexiä saumaan (siitä vaan karhunkielilaikalla ruosteet pois) eli se meni vaan ensiapuna, ennenkuin löytyi tuo varaosaraato........ siitä ei ollut tarkoituskaan tehdä A1..........
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Ensimmäiseksi tulee mieleen kraapiminen poranterä-teräsharjalla, /sivussa tai sitten kokonaan pieni hiekkapuhallus..
Ottaisin ehkä ihan ensimmäiseksi oven pahvin irti ja katsoisin että miltä se näyttää toiselta puolelta maailmaa.

Mutta hieno katugallup, lisää..
Mika_Veee kirjoitti:
Vitonraato kirjoitti:Mutta sähän käytät zingaa.......... :lol: :lol:
:D Kyllä kyllä ! Mutta metalli pitää kraapia puhtaaksi.
mitä SINÄ tekisit tälle ? :D

Katugallup...
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti: Toi taukolämppäri, mikä ei toimi, mietityttää. Saisko siihen eberin kaukosäädön tai jotain..
Onks siinä joku erillinen lisälämppäri vai pelkästään auton oma, siellä kuskin alla pohjassa??????????????
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

OK. Kuulostaa ihan suht asialliselta jutulta.

Onko sulla muuten varaosa-vitossa kelloa taukolämppärille OT ! :)


Vitonraato kirjoitti:Tuosta purkuautosta kun noita ovia alan laittaan, niin itse kyllä meinasin puhaltaa/puhalluttaa nuo saumat niiltä osin kun niissä on ruostetta, sitten pohjamaali ja korikitti (mahdollisesti sikaflex) ja sitten pintamaali päälle ja sisäpuolelle ovia kotelosuoja-ainetta reilusti.......
Takaluukkuun laitoin kanssa sikaflexiä saumaan (siitä vaan karhunkielilaikalla ruosteet pois) eli se meni vaan ensiapuna, ennenkuin löytyi tuo varaosaraato........ siitä ei ollut tarkoituskaan tehdä A1..........
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti:
Onko sulla muuten varaosa-vitossa kelloa taukolämppärille OT ! :)
Siinä ei ole kelloa, eikä kyllä ole tuossa omassakaan!
Mutta varaosaraadossa (paku) oli tavaratilassa lisälämmitin, jonka nyt sitten viime syksynä siirsin tuohon linjuriin........ lämpiää hyvin ja voi pitää vaikka parkissa lämpöisenä, ei tarvi harrastaa tyhjäkäyntiä....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Mä näin siellä pohjassa joskus mielestäni lämppärin, mistä lähti sellanen taipuisa pieni pakoputki. Se oli jossain matkustamon heti takana pohjassa.
Akulta lähtee 3 kpl helvetin paksua ehkä 10mm2 kaapelia, yx menee varmasti laturille, mutta ne 2 ..burneri tarvii sähköä..

Katon vielä ton tehdas-tilauksen vin-koodin kautta että mikä toi lämppäri on..pienoinen hetkoinen..ja voisin käydä ottamassa kuvan jos onnistuupi

Kojelausassa on ilmastointi-knappulan alla se rest-knamiska, mutta se ei lähde päällä. Taisin nähdä jonkun vehon autoon tehdyn täydellisen tarkastuksen lapun että se lämppäri ei lähde käyntiin, ehkä hehku rikki.
En tiedä yhtään miten se toimii, mutta kelloa ei ole. Palaan kohta astialle.


Mulla on tallissa yx ikivanha Webaston ilmapuhallin-lämppäri kellolla mitä oon yrittänyt herätellä, sain sen heräämään jo, mutta liekki puuttuu.Siitäkin lienee hehku rikki..
Vitonraato kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti: Toi taukolämppäri, mikä ei toimi, mietityttää. Saisko siihen eberin kaukosäädön tai jotain..
Onks siinä joku erillinen lisälämppäri vai pelkästään auton oma, siellä kuskin alla pohjassa??????????????
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Jaahah, jaahah, kävin räpsimässä pohjasta kuvia ja korikittien osalta oli aika karseata katseltavaa.

Pitää aukaista tuo VIN-koodi että nään tuon taukolämppärin mitä on tehtaalta tilattu.
Linkkejä, jos on niin auttaa tietty ..

Sitä odotellessa Kadun kevein gallup; onko tossa apukuskin muovin takana IC ? :wtf:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin