SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Joo siis toi pesu oli lähinnä omaa työmukavuutta ajatellen tehty, ettei aina tippuisi paskaa silmiin, kun auton alla hääräilee. Mutta kyllä sillä enimmät alustamassat ja liat irtosi. Eihän tommonen pesuri mitään mahda sille tehtaalla laitetulle pvc- massalle millä koko pohja vuorattu. Nostin auton vaan nosturilla ylös ja alle vaan pesurin kanssa heilumaan, vähän märkää hommaahan se oli :D
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se on kyllä toi pesu ensimmäinen mikä kannattaa tehdä kun alkaa autoa rakentamaan. Vaikka sitten vie sen jonnekkin pestäväksi.
S124 300TE
S211 E500
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Voivoi !

TOi olis niin hieno juttu niin monelle tähdelliselle.
Tehdäänkö näitä kuumavesi-pesuja jossain ? Vai pitääkö itte tunkata auto ylös ja vuokrata pesurikones ?
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Turvakaaret alkavat olemaan loppusuoralla. Kaaret on nyt kompromissi auton käyttömukavuuden ja korin jäykistämisen väliltä. Vahvikkeet puuttuu vielä tekemättä, sekä kojelaudan alle poikittain menevä putki. Kojelaudan alla on tila niin kortilla, että pitää miettiä vaihtoehtoja erilaisesta lämmityslaitteestakin kun toi secin lämmityslaite on todella iso. Harnessbar löytää paikkansa kunhan penkit on sovitettu. Takaiskarintolppia vahvistin samalla kuin tein 3mm teräslevystä kiinnityskohdat kaarille. Tarkoituksena muuttaa takajousitus coilovereiksi, niin vakio iskarin yläpään kiinnitys voisi jäädä heppoiseksi. Etupäässä kaarien kiinnitys iskarin yläpäihin on melko mahdotonta tämän mersun akselistorakenteen takia, siksi kaaret on kiinnitetty sisäpyöränkaareen, näissäkin vahvikkeissa piti ottaa huomioon se, että kallistuksenvakaajan mahtuu vielä ottamaan irti autosta. Kaarien putki materiaalina käytin kylmävedettyä tarkkuusteräsputkea 42x2,5 ja 48x2,5 mm koossa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Waude, mahtavaa hommelia !

Aivan tajuttoman kaunista jälkeä..

Tää tulee täysin mun persiistä mutulla; mutta onko niin että 126-koppasissa ameriikanmalleissa oli ovissa noin oven korkeuden puolivälissä vaakatanko/putki US malleissa, mutta euroopan malleissa ei ? Tuolloin Ameriikassa oli kovemmat turvallisuus-vaatimukset (esim. kaikki ne rumat ylipitkät puskurit), jne..

se siitä.

Mä ooon niin paljon tutkinut noita autojen kolariturvallisuus-juttua että jostain pimeästä kammiosta tällainen juttu tuli mieleen..

----
niin tuli vaan tollanen heti mieleen että a-pilarin alaosa-b/c-pilarin yläosa, siinä ei oo minkäänlaista tukea tossa. Hienoa työtä silti



Mitä jos laittais ovien sisään vaakasuoraaaaan putken ?

tai kun katsoo tota niin se putki vois olla suora putki hieman oven etuosan alaosasta oveen taaksepäin hieman ylemmäksi.

Silloin se suojaisi nokkakolarilta, sivukolarilta, jne...

Noooh mutta tää oli tällanen mutu

Mä kun nään turvakaaret niin alan valitettavasti heti mietttimään miten se toimii käytännössä. Mun mielestäni ovien sisälle voisi laittaa putket, ei tarvi olla noin paksua mistä toi muu on tehty, kunhan teräksen paksuus on riittävä.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Sama ongelma on katossa. Sietä puuttuu (vaikka pienet) sivuttais-tuet.

Tässä Picasson tekemä piirros siitä että auton etupään kolarin voiman siirtymisestä taaksepäin a-b pilarien välissä ei ole tarvittavia vahvistavia rakenteita.


Ja viddujakos mä mitään tiedän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Juibaduiba. Siis täääaasen tossa mietin, tollanen putki tai palkki oven sisään.

Katon sivuttaistukia pitää myös mielestäni tehdä.

Eiiiiiikä mua kannata kuunnella, nää on vaan mun mutua BUSCHiskta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Noh siis ymmärrän pointtisi hyvin, mutta tässä tullaan sihen, että kaaret ovat kompromissi korin jäykistämisen ja käytettävyyden väliltä. Koska kaaria ei ole tarkoitus katsastaa ja autolla on tarkoitus ajaa myös ihan normaaliliikenteessä, niin osan tuista olen jättänyt tekemättä. Ovien kohdallahan olisi hyvä olla ns. oviristikot, eli putket muodostaisivat kolmiorakenteen/ristikon a-b pilareiden kohdalla olevien turvakaariputkien kanssa ja samalla etu ja takaiskaritorneihin kohdistuneet rasitukset jakautuisivat paremmin koko kehikkoon. Secin ovet on noin 1,5 kertaa pidemmät, kuin normi henkilöautossa, eli ahtaissa paikoissa (parkkipaikat, tms) auton ovet eivät mahdu paljon avautumaan. Jos tähän vielä yhdistettäisiin oviristikoiden yli kipuaminen kuppipenkkiin, niin auton kyytiin nouseminen menisi todella hankalaksi. Tästä syystä tein vain yhden pitkittäisen tuen a-b pilarien kaarien väliin ja sekin menee suhteellisen matalalla, jotta perse ja jalat on helppo hilata siitä ylitse :D
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

JUUUUU !

Mä taidan sitten olla ensimmäinen koekaniini joka saa ajaa tätä valmiina tuotoksena, eikös jeh ! :D

Et silti ymmärtänyt ajatustani. OVIEN SISÄLLE turvarakenteet. Ei vaikuta mitenkään ovien avaamiseen, ovien käyttäytymiseen, oveiakusta poistumiseen tai sieltä palaamiseen, mutta oikein asennettuna tekee rajusti lisää turvallisuutta lähes jokaisessa mahdolisessa kuviteltavissa olevissa kolari-tilanteissa, on se sitten sivuttainen impakti, keula-kolari tai suoraan sivusta impacti. Ainoastaan oven saranoille tulee pikkasen lisää painoa kannettavaksi, mutta C126 koppasessa on vahvat saranat.

En hae tässä mitään luokituksia/luokkia, vaan käytännön sanelemaa turvallisuutta.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

turvallisuus on hyvä juttu. Myös apparin paikalla. Tietty ja kuskin ovessa kanssa.
Siis ovien sisään vaan tällaset simppelit hommelit. Toi hitsausjälki on niiin uskomattoman kaunista ....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Mika_Veee, Ti 23.10.2018 04:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Oivoi. Mä taidan puuttua aina tällasiin juttuihin. Jatka hei projektiasi, on ilo seurata sitä !
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja tango »

Työn jälki on ihan siistiä, vaan olishan noita kaaria voinu vähän "vääntääkin" Vallankin siviiliautoon.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja airaksela »

On ainakin w124 amerikan mallissa tuollaiset putket oven sisällä, yläosassa. Euro ovessa ei ole.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja joop79 »

En tajua tuota kaarien vääntely kommenttia?

Meinaatko vetää a-pilariin tai muualle koriin kiinni? Onko siittä olemassa jotakin katsastusta estävää? AKK sääntökirjasta löytyy monenlaista tukiputkea kehikkoon, se ns wrc putki ei välttämättä olis huono tuohon laittaa?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja tango »

joop79 kirjoitti:En tajua tuota kaarien vääntely kommenttia?
Juu, asia ei mitenkään kuulu minulle. Aikoinaan kun noita itse väännettiin kilpureihin, ne myötäili esim. A- pilarin linjaa. Heikentääkö se sitten kaarta ja on parempi olla suora, tiedä en, mutta niin ne silloin tehtiin ja mielestäni näyttäs silmään paremmalta. Jatkakaa.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Morjesta,

Eli kuten aikaisemmin jo selitin, että kaaret on tehty löyhästi akk:n turvakaarien rakenusohjetta mukaillen. Eli kaaret on pienin lisäyksin/ muutoksin saatavissa katsastuskuntoon, jos autosta haluaa joskus rakentaa täyden kilpurin, niin ei tarvitse tehdä kaaria kokonaan uusiksi. A-pilaria mukailevassa kaaressa saa olla vain kaksi taivutuskohtaa. Ja siis olishan noi kaaret saanu vaikka ihan koriin kiinni kahdellakin taivutuksella, mutta sitten ei olisi jäänyt hitsaustilaa, eikä putkia olisi ollut mahdollista hitsata ympäriinsä korin kiinnityspisteisiin. Ja turvakaariputkia ei saa taivuttaa lämmittämällä. Koneella taivuttamalla ois varmaan saanu aikasiksi useammat harjoituskappaleet, mikäli olisi monta taivutusta halunnut samaan kaareen :D

Ja jottei se pilarin ja kaaren väliin jäävä rako jäisi tyhjäksi ja näyttäisi tyhmältä, niin askartelin siihen tommoset vahvike levyt 1,5mm pellistä, joihin tein tommoset kevennysreijät. Samanlaiset jäykistepellit tuli myös sivu ikunan ylälaitaan. Tuli myös tossa inspiraatiota hakiessa teippailtua korisarja mallaukseen. Onhan se sarja todella kiero kaikin puolin, mutta eiköhän se jotenkin saada kasaan leivottua.

Lattiassa olleet pari pientä ruostereikää paikkailin ja aloin tutkailemaan tarkemin takapään ruostevaurioita, jotka osoittautuivat todella laajoiksi. Pellitystä on aloiteltu ja niistä kuvaa, kun olen saanut enemmän aikaan .

Kuva
Kuva
KuvaKuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onpa kyllä rohki mätöä :D

Onko paino ajatelmia? Eli mikä on "kisakunnossa" paino?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Joo tota mätää on aikalailla riittävästi ettei tule tylsää talvella. Tilannetta on huonontanut entisestään noi silikonilla, peltiruuveilla, popniiteillä ja kattopellin paloila tehdyt ruostekorjaukset, joiden alla on päässyt muhimaan.

Vaikea arvioida painoa ajokuntoisena, kun en tiedä tarkkaa painoa lähtötilanteessa, mutta saksalaiset ajoivat pari dtm kisaa 500 secillä joka oli kevennetty ja riisuttu malli liikenne versiosta. Turvakaaret oli siinäkin "ylimääräisenä painona" ja noin 500 hp vapari tekniikka. sen paino taisi olla jotain 1200-1300kg luokkaa. Tästä kilpurista löytyy harmittavan vähän kuvia taikka tietoa :cry:
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Kiva seurata tätä projektia.

Noi on niin hirveitä noi ruuvi-popniitti-viritykset. Tuli joskus telkussa West Coast Customs-ohjelma, tais olla ihan ekoja jaksoja.
Niillä oli joku Honda Civic, mistä ruoste oli syönyt osan oven alareunasta.
Ne laittoi oven takapuolelle ALUMIINIlevyn, ja ulkopuolelta kittiä päälle. Näin ne ameriiikassa.

No juu, ootko nähnyt sen wheeler-dealers jakson (usa) missä ne ostaa 500 SEC:in ja yrittää muuntaa sitä 500 AMG:ksi ?

On se niin hurjan näköstä miten C126:sen täydellisen ulkomuodon saa pilattua levikkeillä ja helmahärpäkkeillä yms.
Niin ja levikkeet laitettiin muistaakseni ruuveilla kiinni ja kittiä päälle. Oli niin karmeeta kattoa sitä jaksoa että alko oikeen kutittamaan inhosta :D

Ethän koskaan laita mitään pyörälevikkeitä/korilevikkeitä vehkeeseesi, ethän :wtf:

Tämä oli yleisöltä hillitty pyyntö, ja zemppiä jatkamiseen !
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Tossa on alku tosta katastrofaalisesta raiskauksen alusta. Kaikki alkaa upeasti...

https://www.youtube.com/watch?v=fy9RDLe_RG8" onclick="window.open(this.href);return false;

Pitää tutkia jos löytyisi hirvittävä loppu
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

No joo, pistetään nyt fiilistellen. Mun mielestäni maailman kauneimman auton titteliä lienee turha hakea, koska se on aina katselijan silmässä.

Mutta Kaunis Mercedes joka päässee C126 tasolle, on W198 Roadster. En siis tarkoita Gullwingia vaan siitä tehtyä avovarsiota. Gullwing on turvakaari-putkitukihässäkkä ja upea, mutta tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni. Avomalli tästä 300 SL:stä on vaan niin tajuttoman paljon kauniimpi. Stuttgardin museossa, tämä oli koko museon yksi parhaimmista helmistä.


Tuo 198 roadster (onko se R198) esiintyi valkoisena Kreikan euroviisulaulajan autona samana vuonna kun Lordi voitti euroviisut. Pahus kun en löydä tota kreikan eurobiisiä..

no mutta, kokeillaans laittaa tähän 300 SL kuva sen sijaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Ah ! Googletuksen ihana maailma.

Vuosi oli siis 2006, euroviisut olivat kreikassa. Kaikki olivat varmoja että kreikan viisu tulee voittamaan.
Muistaakseni kreikkalainen uskonto-yhteisö teki silloin vetoomuksen että Lordi diskattaisiin koko kilpailuista.

Silloin vedonlyöntikertoimet nousivat kattoon. Kuulemma joku löi vetoa Lordin puolesta ja osti ison purjeveneen. Tiedä häntä,

mutta ihailkaa tässä tota valkoista 300SL roadster mercedstä...pääsee kaikessa kauneudessaan C126 tasolle..

ja Kreikan euroviisu-biisi oli todella loistava, mutta tää video..

https://www.youtube.com/watch?v=gETNPimCvVs" onclick="window.open(this.href);return false;
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Mutta maailman kaunein auto..C126..korjatkaa jos olen väärässä

https://www.youtube.com/watch?v=zkwo6VP_EfQb" onclick="window.open(this.href);return false;

Rytmi-äänen kun pistää pois päältä niin on hieno video, toiset tietty tykkää musan kanssa.
Viimeksi muokannut Mika_Veee, Ke 30.01.2019 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Mielestäni täydellinen muotovalio. ILMAN mitään levikkeitä/härpäkkeitä.

https://sobrefraldas.com/mercedes-benz- ... -klasykow/" onclick="window.open(this.href);return false;

Oman visioni mukaan SEC-mersujen hinta tulee olemaan kymmenen vuoden päästä vähintään kymmenkertainen, siitä tulee legenda. Tai onhan se nyt jo, mutta ALKUPERÄISET Secit ja niitten hinnat tulevat kohoamaan pilviin. Henk. koht en rakentelisi yhtään SEC:ciä, mutta kaikilla on omat järjettömän kalliit harrastuksensa...

Tuollaisen 300SL:n sai pari-kolme vuosikymmentä sitten taskurahalla. Mahtaako puoli miljoonaa euroa riittää tänä päivänä ?
SEC:ille tulee käymään samoin, kruunun jalokivi.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Aikaa on taas vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Joulukuu meni auton rakentelun osalta täysin ohi, kun tuli puuhailtua hallilla kaikkea muuta kuin secciä. Erinäisiä työkaluhankintoja on sentään tullut tehtyä, joista yksi on tämä sikkikone, jonka käyttötarkoituksissa vain mielikuvitus on rajana :D . Ostin tuon IKH:lta ja ensimmäisessä kokeilussa tuli todettua, että aika surkea vehe tehtaalta tullessaan, koska teräslevystä tehty runko oli niin lerppu, etteivät rullat kestäneet päällekkäin muotoa ajaessa. Tähän vaivaan löytyi onneksi lääke 60x60mm neliöpalkista, jonka hitsuuttelin kiinni levyyn, nyt ei runko enään taivu.

Auton peltitöitä on aloiteltu ja mätävikaa on vähintäänkin riittävästi, eikä niiden korjailuista tänne jaksa paljoa kirjoitella. Poistin autosta vararenkaan kotelon, sekä takakontin sivukotelot. Molempia "runkopalkkeja" piti uusia ja samalla muutin niiden rakenteen umpinaiseksi, koska muutan takakontin, sekä pyöränkaarten pellitystä alkuperäisestä. Apukuskin puoleinen helman takaosa tuli tehtyä uusiksi, ruostevauriot ulottuivat oviaukkoon saakka. Sisäpyöränkaaret saavat muotonsa vasta kun korisarja on leivottu auton kylkiin niin tietää, paljonko niitä joutuu avartamaan ja leventämään. Ruostevaurioita tutkiessa tuli huomattua, että auto on kolaroitu perästä/apparin kyljestä. Tehtaan pistehitsauksien sijasta pellit on tulppahitsattu migillä. Vaihdettuja osia on ainakin varapyörän kotelo, peräpelti, poikittainen runkopalkki takana, apukuskin kylki oveen saakka. Pääasiassa ruostevauriotkin johtuu näistä korjauksista, kun ruosteet on lähteny liikkeelle näistä hitsatuista kohdista, joissa ei ollut maalia eikä mitään ruosteen esto ainetta. Eli 20 v sitten huonosti tehdystä kolarikorjauksesta pääsee tässä ite kärsimään :lol:

Akselin ylittäviä runkopalkkeja korjatessani puotin akseliston alas ja aloin tutkailemaan perää ja sen kuntoa. Tässä on 2,65 välityksellinen 210 mm isoperä LSD:llä. Kyselin kl-varaosilta uusien kitkalevyjen saatavuutta ja yllätykseksi niitähän on saatavilla. Onko kellään tietoa, että käykö tähän perään samat kitkalevyt, kuin w201 Evon lsd perään? Evon lukkoon olisi saatavilla racingdiffs- firmalta parempaa kitkalevysarjaa, jossa olisi enemmän levyjä kuin alkuperäisessa. Näiden yhteen sopivuudesta ei ole sivustolla mainintaa, eikä kehtaisi ostaa sarjaa kokeilumielessä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Eikös elossa ole 185mm perä. Sen perusteella sanoisin että ei käy Evon kitkalevyt.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Pitäisi jostain löytää kuvat evon kitkalevyistä, sekä perän sisuskaluista, jotta pääsisi vertaamaan silmämääräisesti. Olis luullu että oisivat laittaneet isonperän noihin evoihin, kun huipputehossahan ei ole kuin muutamakymmenen hevosvoimaa eroa 2,5-16 evon ja 560 välillä.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

On muuten vekkuli toi sikkikone; tollanen pitäs olla joka tallissa, saa suoraan peltiin käsittämättömän paljon jäykkyyttä lisää.
Toi ei varmaan ollut ees kallis ?

Miten noi turvakaaret, onko ne saumatonta, mikä onbi putken paksuus ja halkaisija ? Tai mikä on minimi putken koko/halkaisija mikä hyväksytään "viralliseksi" ralli/turvakaareksi ?

Biltemassa oli tässä vuosi-pari sitten poistomyynnissä putkentaivutusvärkki, oliko 99e vai 199e, siinä oli palikat erikokoisille putkille. Mutta voihan niitä putkia kotikonstein taivuttaabi, onko kukaan kokeillut ? Putki täyteen hiekkaa, tulpat päihin, sitten punahehkutusta ja taivutusta.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Sikkikone tais olla jotain 230€ ikh:lta. Putki on saumatonta kylmävedettyä tarkkuusteräsputkea, muistaakseni 48x2,5mm ja 42x2,5mm. Jos haluaa "viralliset" kaaret, niin putkia ei saa taivuttaa kuumentamalla. Ite tein taivutukset työpaikalla sähköisellä putkentaivuttimella.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Putket taivutettuna kunnon koneilla niin halpoja että ei kannata pilata putkia millään satasen tai kahden taivuttimella.
Vastaa Viestiin