SEC 560 -86 pelastetaan museoinnilta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 18:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli
ViestiLähetetty: Ke 05.09.2018 21:03
Morjes!

Tuli viimetalvena ostettua kauan haaveissa ollut mersun kuningasmalli eli sec. Secci oli jo aloitettu projekti, joka oli kuitenkin jäänyt kesken, varmaan korroosiovaurioiden laajuus yllätti edellisen omistajan :D

Myin secin koneen kaverin isälle 450 sl:ään koska itellä haaveissa istuttaa pellin alle tuoreempaa v8 tekniikkaa ahdistettuna, joko chevy ls tai mersun m113.

Etulokarit on korjauskelvottomassa kunnossa, samoin apparin takakaari/helma. Ostin ruostevauioiden korjaamista silmälläpitäen AMG 6.0 widebody korisarjan. Auto on kauttaaltaan melko huonokuntoinen, eli menee täydelliseen purkuun koko kori ja puuteellinen sisusta korvataan kuppipenkeillä ja turvakaarilla.

Tavoitteena olisi rakennella pikkuhiljaa ratakelpoinen, mutta edelleen kilvissä oleva menopeli. Päivittelen jonkinverran tänne tarinaa projektin kulusta, mutta varmaan enemmän kuvia ja toimintaa löytyy tulevaisuudessa instagrammista @sec560project .

Ja hei jos jollain on ylimääräisenä takalasi secciin, joka ei olisi halki eikä, homeessa niin kaupaa saa.

Muutamat kuvat projektin lähtötilanteesta:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
ViestiLähetetty: To 06.09.2018 06:33
Eikös LS7 olis aika hyvä ratkaisu koneeksi? Palikkaa saa vaikka kuinka paljon rakentelua ajatellen eikä ne ole edes aivan älyttömissä hinnoissa!
Juu ja aihion on tuolaiseen tarkoitukseen suorastaan loistava... eiköhän niitä reilusti parempia riitä entisöintiin! :lol:
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!

Mersumies
Mersumies
Viestit: 890
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL
ViestiLähetetty: To 06.09.2018 09:29
Hieno projekti tulossa, melko huonolta tuo sun kori näyttää joten hyvä aihio tuohon hommaan.
Itseltä löytyy kanssa tuo korisarja, mutta vielä mietinnässä laitanko sen tulevana talvena autoon..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC
X218 350cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
EX A209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 06.09.2018 15:34
Mitenkään haluamatta lannistaa intoa lähtötilanteessa tuon ikäisissä mersuissa ruostekorjauksilla ja työmäärällä on taipumus moninkertaistua alkuperäiseen arvioon verrattuna.
W123 300D -76 486tkm (mr)
S123 300TDT autom -82 649tkm
W124 260E autom -88 391tkm
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 18:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli
ViestiLähetetty: To 06.09.2018 17:23
Tän projektin kanssa ei oo tarkotus kiirehtiä, joten sinällään peltitöiden määrällä ei ole miulle väliä. Ja olen jo yhden paalivalmiin yykaakoon parsinut näyttelykuntoon ja sen kori oli vielä paljon heikommassa kunnossa kuin tämä. Korisarjassa arveluttaa sen huono laatu, tai mikään osa ei oikein sovi kunnolla mihinkään, mutta painitaan sen kanssa sitten kun on sen aika.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
ViestiLähetetty: Pe 07.09.2018 07:41
Sharedoc kirjoitti:Mitenkään haluamatta lannistaa intoa lähtötilanteessa tuon ikäisissä mersuissa ruostekorjauksilla ja työmäärällä on taipumus moninkertaistua alkuperäiseen arvioon verrattuna.


Tämän olen huomannut todeksi harrastevitoa korjatessani; kurkataanpa vielä tuotakin, ouu...
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 02.05.2013 23:39
ViestiLähetetty: Pe 07.09.2018 09:04
Ei kai näitä kannata tehdä jos töitä pelkää. :)
Hienoa ettei tästä ole tulossa pussihousuprojekti. Nostan hattua niillekin mutta on mukavempi seurata tällaisia projekteja.

Tsemppiä hommiin! :)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 12:35
Jebadabaduu ! Loistava projekti, jatka tätä ! :clap:

Vaikka pikkaisen rusteisena, silti maaiman kaunein auto

Pikku lisäys. Vaikka tollasia pieniä ruostejuttuja tulee niin ne saa kyllä korjattua.

Kun aihiona on täydellisyys, projektiin löytyy aina suurta intoa !! Jatka eteenpäin, haluan nähdä lisää kuvia tästä
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 15:42
Kuva

Suosittelen hankkimaan heti tämän, näkyy jo noista kuvista monta paikkaa mihin tarvii. Esimerkkinä takalasin ja takalamppujen ympäryksien korjaamiseen ehdoton värkki.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 16:36
Anteeksi hätäisyyteni mutta mikämikämikämikä ? Pistehitsausvehje ?

Yritin kuvasta katsella mutta en saanut täyttä ymmärrystä. Mikä toi vehjes on ? Onko se reiäntekokone, pistehitrsari vai mikä ihmetys ?

En tiedä onko mitään järkeä kertoa että mikä laite on ja miten sitä käytetään.

Mutta silti..mikä tämä vehje on ?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 17:25
Niin joo toki, kutistin/venytin toi on.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 17:29
Sensuroitu ja kuopattu omasta tahdosta :D
Viimeksi muokannut Mika_Veee päivämäärä La 22.09.2018 11:54, muokattu yhteensä 1 kerran

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 17:41
Tää ei voi olla pistehitsauslaite..

Siis pistehitsauslaite ??

Ei voi olla totta..ja sä väitit jotain että sinkitys ei toimi suditettuna ?

Täällä taitaa tyh..eih.

Eeeii..mä olen tullut lastenpalstalle, missä vaihdetaan vaipat ?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 17:48
Joo ei siis kaikki kannatukset SEC-miehelle !

En vaan vieäkään ymmärrä että mikä tämä vehjes on, en vaan ymmärrä.

Oliko tämä se sama mies joka sanoi että sinkityksestä ei ole mihinkään ?
Enkä nyt tarkoita missään nimessä jutun kirjoittajaa, vaan tätä joka kertoo tästä ihmelaitteesta jotain.
Hänelllä täytyy olla jotain salaista tietoa, koska hän kiisti aiemmin sinkityksen.
Nyt vaan, kerro mitä iloa tästä laitteesta on SEC kunnostamiseen ja miksi ja miten ?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 17:53
Tuola se lukee, korkki kiinni jo :mrgreen:
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 18:38
Mieletöntä Secciä !!!

Korkki kii, kiikki kii. En vaan ymmärtänyt että mihin tollasta vehjettä tarvitaan.

En sano että anteeksi tyhmyyteni, mutta heitän kyssärin.

Mä ostin tällaisen pihti-apparaatin 30 vuotta sitten Otin valokuvan äsken.
.Tuo pää kääntyy, eli saa pokkaus-saumaa, tai reikiä peltiin piste-hitseille.
Mikä ihme tässä 30 vuodessa on niin paljon muuttunut että mun
pitäisi tollanen helwvatun iso vehje hankkia, ja ..ja..vetää korkki kii ?

Tai helpompi kysymys. Miksi pellin reiittämiseen/pokkaamiseen tarvitaan nykyään tollanen kottikärryilla kuljetettava laite ???

Mä en vaan ymmärrä, selitä mulle !
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 18:57
Mä häpeän. Tämä on oikeasti väärä palsta ja VÄÄRIN paikka keskustella työkaluista -ja haluista kun kyseessä on SEC-mersu.

Ottakaa tästä oppia ja älkää kiroitelko tänne sellaisia mitä ei ole tarkoitettu, eli kaikki kunnia viestiketjun aloittajalle.. Hän jatkakoon
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 18:58
Mika_Veee kirjoitti:Mieletöntä Secciä !!!

Korkki kii, kiikki kii. En vaan ymmärtänyt että mihin tollasta vehjettä tarvitaan.

Mä en vaan ymmärrä, selitä mulle !

Luepas tuolta, niin löydät vastaavan laitteen....
https://www.torafors.com/peltitystkoneita.htm
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 19:01
Tuolla on englanitilainen pyörä millä tehdään ohueen peltiin nättejä kaaria. Edelleenkin tämä on väärä topic puhua työkaluista.

Tuolla on samanlainen työkalu mikä mahtuu mun yhden hengen käteen. En ymmärrä. Pois täältä !

Nyt puheenvuoro Herralle joka rakentaa SECciä.

--

Vitonraato kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti:Mieletöntä Secciä !!!

Korkki kii, kiikki kii. En vaan ymmärtänyt että mihin tollasta vehjettä tarvitaan.

Mä en vaan ymmärrä, selitä mulle !

Luepas tuolta, niin löydät vastaavan laitteen....
https://www.torafors.com/peltitystkoneita.htm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 19:04
Yritän välttää tätä aiheitten sotkemista turhalla lässytyksellä, mutta kirjoitin jo tuonne että se on laite nimeltään kutistin/venytin. Toi laitteen sininen osa on kooltaan noin 15cm x 15cm ja varsi ehkä 40cm, eli sitä ei tarvi kuljettaa kottikärryillä.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 19:05
Mika_Veee kirjoitti:Mä häpeän. Tämä on oikeasti väärä palsta ja VÄÄRIN paikka keskustella työkaluista -ja haluista kun kyseessä on SEC-mersu.

Katsotaan ja odotellaan saako SEC-Mersu LS7 koneekseen........... :thumbup:
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 19:09
Paskahöpöä taas kirjoitin. Itseasiassa vekkuli idea laittaa toi ls7 moottori keulille...

Tai no mitä mä tässä, voin sen itekkin alottaa, annetaan kunniaa ja aihetta itse Herralle jolla on SEC :D
Viimeksi muokannut Mika_Veee päivämäärä La 22.09.2018 11:56, muokattu yhteensä 1 kerran

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 19:20
Juujuu, itse-senruuri on paras sensuuri.
Viimeksi muokannut Mika_Veee päivämäärä La 22.09.2018 11:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
ViestiLähetetty: La 08.09.2018 19:27
Mika_Veee kirjoitti:Se Ls7 ei kuulu sinne Saksalaiseen konehuoneeseen. Helvein hieno moottori on. Mersu vaan tekee vielä parempia.

Jos autoa rakennellaan reilusti, niin silloin monesti sitä myös viritetään ja kuten tuolla jo aikaisemmin mainitsin, niin LS7 on sen suhteen paljon parempi (ja myös halvempi) rakentelun kohde kuin Mersun koneet ja niihin saa vaikka mitä palikkaa kohtuu hinnalla.
Silloin kun auto rakennetaan, eikä entisöidä, niin kädet on monesti vapaat myös sen moottorin suhteen, koska sen vaihdosta ei mene prosentit yli.
Itse ainakin käyttäisn LS7 konetta.. toki aihiokin olisi joku muu kuin Mersu, mutta ei niistä sen enempää tällä palstalla!
PS. Hyvät aihiot kannattaa entisöidä ja huonommista voi rakentaa mitä tahansa......... no toki jokainen tekee omallaan mitä haluaa!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: Su 09.09.2018 04:55
On se tietysti niinkin, kaikki tekee tietysti laitteillansa mitä haluavat. Onhan se LS7 hieno moottori, ja saadaan yksi SEC lisää maantielle
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 18:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli
ViestiLähetetty: Su 16.09.2018 21:55
Purkuhommat etenee, kopassa käytännössä vain akselit ja lasit kiinni. Melkonen johtosarja tässä secissä, aika paljon saa karsia ylimääräisiä johtoja pois. Perus johtosarjan lisäksi sekaan oli viritelty vielä jälkiasenteista kaukosäätöistä keskuslukitusta, autopuhelinta ja varashälytintä :D
Kaikki äänieristeet raaputtelin pois, yllätykseksi lattia paljastui hyväkuntoiseksi ja vain yksi ruostereikä löytyi kuskinpuoleisesta takajalkatilasta. Kohtapuoliinpääsee jo suunnittelemaan kaarien tekoa :) Jos jollain tarvetta sec:in sähköosille, niin niitä voi kysellä, myisin niitä mielelläni. Sisusta on myyty jo.
Kuva
Kuva
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 18:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli
ViestiLähetetty: Ma 17.09.2018 21:18
Onko kukaan muuten testannut tuon 560:sen lsd perän tehonsietoa? ulkoisestihan se on isohko, mutta onko virityskäytöstä kokemuksia?

Onko mersuissa käytetyissä hammastanko-ohjauksissa eri välityksiä? tarkoitus olisi muuttaa tämä apusimpukasta hammastanko-ohjaukselliseksi, mutta jos joku hiukan nopeampivälitteinen löytyisi, kuin perus w210 tai w203
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 22.09.2018 11:50
OT. Kivalta näyttää.

Vekkulin näköinen tuo johtosarja noin irroitettuna :)

Ootko muuten tarkastanut etu-kallistuksenvakaajan kiinnitykset, siis se mikä on siinä ikään kuin lähellä tuulilasia ainakin W126:sessa. En tiedä onko C126:sessa sama ongelma että se kiinnityskohta mikä tulee puslalla koriin kiinni, "häviää = ruostuu", mutta aiheutti mulla tosi omituista ajokäyttäytymistä kun toinen kallistuksenvakaajan pää ei ollutkaan kiinni enää missään...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 18:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli
ViestiLähetetty: La 22.09.2018 15:45
Auton keula osassa ei ole juurikaan ruostetta, etu kallistuksenvakaajan kiinnitykset hyvässä kunnossa. reaktiotankojen/edessä pitkittäin olevien tukivarsien kiinityskohdissa on kyllä ruostetta. Pesin auton alustan kuumavesipainepesurilla jonka jälkeen paljastui, että taka sisäpyöränkaaria on korjailtu poraruuveilla ja liimalla kinnitetyillä pellinpaloilla ja tunkinnostokohdan vierustaa lasikuidulla ja sikamassalla...
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: La 22.09.2018 17:57
Mielenkiintoista.

Noita kunnon rautalanka-virityksiä löytyy aina silloin tällöin..sieltä missä niitä ei saisi olla.

Mä olen itse ajatellut tota kuuma-painepesuria ja kysellyt vuokraamoista ko. laitetta.

Miten teit itse ton pesun/puhalluksen, missä ja miten onnistui ja mitä maksoi ?
Toi hiekkapuhallus kun vaan venyttää ja tuhoaa ve viimeisetkin pellin rippeet...ja sitä hiekkaa ei saa ikinä pois..

Terq. Mika V
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi