W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
robertzone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 03.01.2018 17:26

W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja robertzone »

Kuva Elikkä tuli aloitettua otsikon mukainen projekti jo reilu vuosi sitten. Kaikenlaista on keretty tehdä jo tähän mennessä ja auto onkin saatu liikkumaan jo omin voimin, mutta paljon on myös vielä tehtävää sikäli mikäli kyseinen laite olisi tarkoitus saada jossain vaiheessa jopa tieliikenteeseen.



Mutta palataan ajassa taaksepäin projektin alkuun: Hommasin aluksi lähiseudulla myynnissä olleen valkoisen pikkukoppasen mesen. Auto oli tuotu jossain 90-luvun välivaiheilla Suomeen Saudi-Arabiasta :mrgreen:. Kohtuu hyvät varusteetkin löytyy mm. joka ovessa sähkölasi, kattoluukku, ilmastointikin oli, mutta päätin purkaa sen pois, koska ei ollut enää paineet tallessa ja kutoskone vei sen verran tilaa, että olisi tullut ongelmia coolerin ja jäähdyttimen sopimisen kanssa. Autossa ei ollut siis moottoria, koska vakio 2l kaasaripata oli sanonut itsensä irti jo 300tkm lukemilla :shock:.

Seuraavaksi rupesin etsimään kutoskonetta, jonka alun perinkin halusin koppaan istuttaa ja sellainen löytyikin ihan kotipihalta isän jostain purkuautosta ylimääräiseksi jääneenä. Kone on siis 2.6, joka on peräisin myöskin tenavasta. Aloin rakentamaan piakkoin pakosarjaa. Aluksi kokeilin tehdä sarjaa erillisillä laipoilla, mutta hitsatessa se veteli niin vinkulalle, että sarjaa ei saanut iatumaan enää koneeseen. Seuraavaksi ostin ihan yhtenäisen laipan, jolla sarjan teko onnistuikin huomattavasti paremmin.

Kuva

Turbon löysin todella halvalla netistä. Se on peräisin kuulemma jostain v12 tuplaturbo - veneestä, kompurapuolelta löytyy merkinnät kkk k29 ja pakopesä on teetetty tilaustyönä veneeseen sopivaksi.
Turbon pakolaippa olikin ongelma, koska siinä ei ole käytännössä tasopintaa ollenkaan, vaan siinä on kaksi isoa pyöreää aukkoa, joihin pakosarja piti saada soviteltua. Tein sopivan kokoisesta putkesta holkit, jotka sopivat juuri näihin aukkoihin ja toin kollektoreilta putket näihin holkkeihin. Pakosarja on yritetty rakentaa toimimaan pulssisarjana, ja turbo herääkin noin isoksi ahtimeksi melko nopeaa. Turbon öljy tulee öljynpainekellolta haarakappaleella ja paluu menee lohkon kylkeen tehtyyn laippaan. Ilmanputsari on sopivan pikkuinen sienipuhdistin, joten umpionkin pitäisi mennä vielä paikalleen. Downpipe menee tällä hetkellä nimensä vastaisesti vähän väärään suuntaan konepellistä läpi ja sillä on kokoa mukavat neljä tuumaa, mutta pitää suunnitella kuinka sen saisi kuljetettua normaalia reittiä auton alla.

Suuttimiksi valikoitui boschin 850cc kopiosuuttimet Suomen markkinoilta ja ne sopivat suoraan vanhan ke-jetin suuttimien muoviholkkeihin, jotenka minkäänlaisia alumiiniholkkeja ei tarvinnut alkaa sorvailemaan. Suutintukki on peräisin jostain nissanin kutoskoneesta, porailin siihen suuttimille uusia reikiä oikeille kohdille ja tukin aikaisemmat väärissä paikoissa olleet reiät pulteilla. Bensanpaineensäädin tuli kiinasta, kuten myös hukkaportti ja dumpin ostin Suomesta. Bensapumppu on alkuperäinen tuohon koneeseen tarkoitettu, joskin se on aivan uusi. Pumpun asensin varapyöräkotelon pohjaan, joten se ei ole yhtä likaisella paikalla kuin auton alla. Polttoainelinjat on alumiinia ja ne on cdi-väyrysestä peräisin.

Moottorinohjaimeksi hommasin Megasquirtin 2 v3.57, jonka tinailin kasaan. Hommaa hankaloitti huono tinausvarustus ja pikkukomponenttien juottaminen oli kohtuu hankalaa semmoisella isolla pikakolvilla:D Ohjain kuitenkin toimi moittettomasti kun kokeilin sen ohjeiden kertomalla tavalla. Sijoitin ohjaimen vähän piiloon hanskalokeroon, jonne laitoin myös sytkäkivet. Seuraavaksi pitikin johdotella antureita ja muita sähköjä. Kampiakselin värinävaimennin lensi roskakoriin ja hommasin sen paikalle jonkun yleiamallisen 36-1 triggeripyörän, jota piti vähän modifioida pylväsporakoneella ja pirralla, jotta se sopi paikalleen. Pulttasin sen kampiakselin pyörään kiinni ja asensin w203 nokka-akselin asentotunnistimen lukemaan triggeriä. Puolaksi valitsin Fordin v6 lava-autosta peräisin olevan hukkakipinäpuolan, joka osoittautui muutaman kympin ostokseksi todella toimivaksi laitteeksi. Tosin autossa oli pitkään syttyongelmia, jotka johtuivat siitä, että olin vetänyt puolalle jatkuvan plussan sijaan maan:D Kerkesin hajottaa tämän syttyvian takia yhden kannentiivisteen Kemoran moottoriradalla, jonka takia projekti jäi hetkeksi vaiheeseen, mutta vaihdoin uuden tiivisteen muutama viikko sitten ja pistin sen kasaan kuparisprayn kanssa. Lämpötilamittarin kalibroin ottamalla sen vastusarvot ylös pidettyäni sitä kiehuvassa vedessä, pakkasessa ja huoneenlämmössä ja syötin nämä tiedot megaruutaan. Vähän epätarkaksi tuo mersun alkuperäinen anturi osoittautui(tai sitten kalibrointi ei mennyt ihan nappiin), mutta pitää luultavasti hommata jostain joku yleismallinen versio tuon tilalle. Kaasuläpän asentotunnistimen löysin samasta Saksalaisesta kaupasta muutamalla eurolla ja se toimiikin todella hyvin. Kaasuläppärungossa oli aikaisemmin jokin ke-jetin rajakytkin, jonka tilalle asentotunnistimen sai muokkailtua kohtuu helposti. Hommasin Plx dm-6 -laajakaista lambdan, jotenka säätely on sen kanssa helppoa. Ahtopainemittari on digitaalinen ihan tyylikkään näköinen ebayn heräteostos.

Alustaan ja jarruihin on myös tehty joitain muutoksia. Koko takakelkka on peräisin 320cdi -farkusta ja se on saatu paikalleen muokatuilla kiinnikkeillä. Rattaatkin tulee "vähän" leveämmän takakelkan ansiosta mukavan ulos:D Jousikupit on vaan sen verran eri kohdilla, että joudun luultavasti hommaamaan jotkut coiloverit, että alustasta saa ajettavan. Eteen on tarkoitus pistää matalempaa jousta jossain vaiheessa, sillä tällä hetkellä keula on melko korkealla. Jarrut on myös 320cdi -väyrysestä, jotenka jarrutehoakin pitäisi löytyä riittävästi. Etusatulat piti kääntää ylösalaisin, jotta ne mahtuivat paikalleen. Jarruputket rakentelin kaikkia uusiksi vanhojen hapertuneiden tilalle. Kokeilin asentaa myös hydraulikäppäriä, mutta kiinassa oli mennyt jossain vaiheessa suunnittelua(jos edes on suunniteltu) jotain pieleen ja käppäriä oli mahdotonta saada toimimaan, jotenka heitin senkin roskikseen ja päätin pärjääväni ilmankin.

Välijäähdytin on bilteman se isompi malli ja se mahtuu juuri ja juuri olemaan tuon korisarjan puskurin sisällä :clap:. Ahtoputket on rakennettu osin pajan vanhoista putkista ja osin mersun kardaaneja hyväksi käyttäen :lol:. Silikoniletkut tilasin myös kiinasta ja klemmareina olen käyttänyt pitäviä aboja. Kaasuläppärunkoon piti tigata korkeampi huullos, jotta ahtolekun sai pysymään paikallaan. Tutulta löytyi onneksi hitsausvehkeet alumiinin hitsaukseen joten käytin sen siellä hitsattavana, kiitokset hänelle.

Vaihdelaatikko on 200cdi:n perästä otettu 6-vaihteinen aski ja kytkin on sachin vähän alkuperäistä pitävempi versio. Kardaanit otin w203 alta ja vaihdoin väyrysen perämurikkaan hitusen pienemmän laipan, johon kardaani passasi.

Pari kuukautta sitten sain ohittamattoman tarjouksen kylkikolaroidusta evo3-replicasta ja sehän täytyi hakea heti parempaan talteen. Ainoat puuttuvat korisarjan osat ovat oikeastaan kuskinpuolen takasuojan levikepala ja se kuuluisa iso lintulauta, mutta jälkimmäistä saa onneksi tarvikkeena vielä ihan kohtuulliseen hintaan. Suojan levikepala pitää rakentaa jotenkin. Takasuojia suurensin jo rälläkällä leikkelemällä linjaa vähän ylemmäs ja taivuttamalla sisälokaria korin peltiä vasten vähän ylempänä, seuraavaksi nämä pellit pitää hitsata yhteen. Kolariautossa oli myös kaikkia hyödynnettäviä osia mm. Vaalea nahkasisusta, ovipahveihin passaavat Saksassa valmistetut kaiutinkotelot kahdelle 6.5" elementille, jalopuuratti, projektoriumpiot, lasikuidusta valmistettu maski, tummat takavalot, sirot pisarataustapeilit, itse kyhätty keskuslukitus ja kontin kaukoavaus, varalle toinen m103 motti ja muuta varaosaa. Nyt seuraavaksi on takoituksena sovitella kunnolla nuo korisarjan osat paikalleen ja korjailla niistä ne rikkinäiset.

Vanteina on tällä hetkellä vain 16" ihan siistit perusvanteet, mutta tarkoituksena on joku väli vaihtaa yhdet tyylikkäät 18" 9.5 leveät vanteet näiden tilalle kunhan saa ensin korisarjan asennettua.

Pistän projektivaiheista kuvia tänne piakkoin ja yritän muistaa kirjoitella projektin edistyessä :wave:.
Viimeksi muokannut robertzone, To 06.09.2018 22:47. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
mersümies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 11.10.2017 16:40
Paikkakunta: pohojanmaa

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti

Viesti Kirjoittaja mersümies »

seurantaan menee
W203 C30 CDI AMG
W201 200 E
W124 250 TD
W123 300 D
robertzone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 03.01.2018 17:26

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti

Viesti Kirjoittaja robertzone »

Tänään en kummemmin töiden jälkeen kerennyt rappailla, mutta sain kumminkin hitsattua kuskin puolen etulampun alla ja etuiskarin vieressä olleita lahoreikiä umpeen. Vaihdoin myös taakse tummat umpiot ja pesin vänkärin puolen huolella, että huomenna pystyy alkaa hitsailemaan sitäkin kasaan. Pahimmat ruostevauriot on juuri keulassa ja vänkärin puolen takasuojassa, muuten auto osoittautui koriltaan yllättävänkin terveeksi.

Kuva

Tässäpä myös joitain pikaisia otoksia ympäri autoa:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hyvin on silmää hankkia rakenteluun sopivia osia eri lähteistä.
robertzone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 03.01.2018 17:26

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja robertzone »

Vänkärin puolikin sai tänään uutta peltiä, joten keulan ruostekohdat on nyt paikattu

Kuva

Kuva
robertzone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 03.01.2018 17:26

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja robertzone »

Viikonlopun aikana korjailin korisarjaa. Istuttelin takapuskurista revenneen rungon takaisin paikalleen ja kuidutin etupuskurin lipan ja kuskinpuolen etusuojan. Muuten kuidutus onnistui kohtuu hyvin, mutta kesti aika kauan, että hartsi kovettui, joten pitää laittaa seuraavaan satsiin vähän reilummin kovetinta. Seuraavaksi pitääkin pakkeloida nuo korjatut osat ja alkaa sitten suunnitella niiden maalausta.

Kuva
Kuva
Kuva
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mites toi tieliikennekelpoisuus? Saako nykyään tenavaan jossa ei abs leiman yli 136/166 tehoille, absittomiahan lienee jopa 2.6E (166hp) mutta ainakin 2.3E joka se 136kaakkia...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
robertzone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 03.01.2018 17:26

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja robertzone »

Sitä pitää vielä vähän tutkia, että pitääkö tuohon absit tosiaan rakentaa, jos meinaa leimata. Mutta 260 tenavia on valmistettu vuoden ajan ilman abs-tsydeemejä, joten käytännössä sillon ois mun mielestä mahdollista saada ilmankin leimattua :think:. Mutta en tiedä pitääkö silloin pystyä jotenkin todistamaan, että tuo kone on justiin siitä sen vuosimallin kopasta peräisin.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Ensimmäisiin 2,5-16 tenaviinkin piti ruksia lisävarustelistalta absit, jos ne halus.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja Exami »

robertzone kirjoitti:Sitä pitää vielä vähän tutkia, että pitääkö tuohon absit tosiaan rakentaa, jos meinaa leimata. Mutta 260 tenavia on valmistettu vuoden ajan ilman abs-tsydeemejä, joten käytännössä sillon ois mun mielestä mahdollista saada ilmankin leimattua :think:. Mutta en tiedä pitääkö silloin pystyä jotenkin todistamaan, että tuo kone on justiin siitä sen vuosimallin kopasta peräisin.
Sinun tulee todistaa luotettavalla tavalla, että kyseistä mallia johon vertaat on toimitettu ilman ABS jarruja. Se että mikä on ollut lisävaruste/valinnainen minäkin vuonna ei riitä.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
Hemu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: La 25.04.2015 14:26

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Katselin tossa noita korisarja paloja ja näytti jotenkin tutulta :o
Tuossa n.15 ,taitaa olla jo 20 vuotta sitten tuli tuo lasikuitusetti tutuksi :lol:
Parikolme talvee kun sitä hiero niin tältä näytti....
009.JPG
005 (2).JPG
Kuvat on vähä huonoja kun ei ole digiajalta vaan räppäsi valokuvasta nyt :oops:
Katsastus oli aikoinaan melkoinen show...kesti toistatuntia ja välillä haettiin lakikirjaa paikalle :shock:
Siinä mitattiin akseleveyttä,pituus,kokoleveys ym.ainoo mistä huomautettiin oli kulutuspinnasta keskelta mitattu leveys,oli kai liian levee.
Nykyään ei kai taideta mittailla.
Oli ne aikoja :lol: nyt jo naurattaa...
Jos oikein muista niin edessä oli 8,5x18 ja takana 10x18 kasattavat vanteet.
Tyyli oli 80luku jolloin ovenkahvat ja ikkunanpokat ol musta ja tietenkin törkeet valonluomet :oops:
Konepellissä oli Astrat GSI ilmaräppänät ja mustat takavalot,tottakai.
Moottorina oli M102 joka myöhemmin turbotettiin välijäähdyttimellä ja Hestecillä.
Ei muuta kun semppiä talvi-iltoihin pakkelipölyä niellen :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Hemu kirjoitti:Katselin tossa noita korisarja paloja ja näytti jotenkin tutulta :o
Tuossa n.15 ,taitaa olla jo 20 vuotta sitten tuli tuo lasikuitusetti tutuksi :lol:
Parikolme talvee kun sitä hiero niin tältä näytti....
009.JPG
005 (2).JPG
Kuvat on vähä huonoja kun ei ole digiajalta vaan räppäsi valokuvasta nyt :oops:
Katsastus oli aikoinaan melkoinen show...kesti toistatuntia ja välillä haettiin lakikirjaa paikalle :shock:
Siinä mitattiin akseleveyttä,pituus,kokoleveys ym.ainoo mistä huomautettiin oli kulutuspinnasta keskelta mitattu leveys,oli kai liian levee.
Nykyään ei kai taideta mittailla.
Oli ne aikoja :lol: nyt jo naurattaa...
Jos oikein muista niin edessä oli 8,5x18 ja takana 10x18 kasattavat vanteet.
Tyyli oli 80luku jolloin ovenkahvat ja ikkunanpokat ol musta ja tietenkin törkeet valonluomet :oops:
Konepellissä oli Astrat GSI ilmaräppänät ja mustat takavalot,tottakai.
Moottorina oli M102 joka myöhemmin turbotettiin välijäähdyttimellä ja Hestecillä.
Ei muuta kun semppiä talvi-iltoihin pakkelipölyä niellen :thumbup:
Menikö Pitkäsen santulle sun jälkeen ja siellä sai ahtimen ja hestecin kylkeen?
Avatar
Hemu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: La 25.04.2015 14:26

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Juu,juurikin näin.Tosin Santtu omisti se kokoajan,eli tein sen vaan :thumbup:
robertzone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 03.01.2018 17:26

Re: W201 M103 evo3 replica -turboprojekti Megasquirtilla

Viesti Kirjoittaja robertzone »

Hemu kirjoitti:Katselin tossa noita korisarja paloja ja näytti jotenkin tutulta :o
Tuossa n.15 ,taitaa olla jo 20 vuotta sitten tuli tuo lasikuitusetti tutuksi :lol:
Parikolme talvee kun sitä hiero niin tältä näytti....
009.JPG
005 (2).JPG
Kuvat on vähä huonoja kun ei ole digiajalta vaan räppäsi valokuvasta nyt :oops:
Katsastus oli aikoinaan melkoinen show...kesti toistatuntia ja välillä haettiin lakikirjaa paikalle :shock:
Siinä mitattiin akseleveyttä,pituus,kokoleveys ym.ainoo mistä huomautettiin oli kulutuspinnasta keskelta mitattu leveys,oli kai liian levee.
Nykyään ei kai taideta mittailla.
Oli ne aikoja :lol: nyt jo naurattaa...
Jos oikein muista niin edessä oli 8,5x18 ja takana 10x18 kasattavat vanteet.
Tyyli oli 80luku jolloin ovenkahvat ja ikkunanpokat ol musta ja tietenkin törkeet valonluomet :oops:
Konepellissä oli Astrat GSI ilmaräppänät ja mustat takavalot,tottakai.
Moottorina oli M102 joka myöhemmin turbotettiin välijäähdyttimellä ja Hestecillä.
Ei muuta kun semppiä talvi-iltoihin pakkelipölyä niellen :thumbup:
On se vaan nätin näköinen tuo evo valmiina, ei malta odottaa, että saa oman tehtyä tuohon pisteeseen :D Tällä hetkellä pitää yrittää saada pystylamppu vielä ennen talvea leimalle ja sitä laittaessa on tullut jo testailtua, että miltä se pakkelipöly oikein maistuu.
Kuva
Vastaa Viestiin