MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto *MYYTY*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä se sieltä vaan pala kerrallaan valmistuu. Hyvältä näyttää!
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hyvät kuvat ja siisti tuli alustasta :thumbup:
Tutun kuuloinen taistelu narinahelojen kanssa. Yleensä mainostetaan sitä kierretankoa ulosvetoon, mutta kunnolla kiinni juntannut hela ei menaa lähteä muutoin kuin halkaisemalla.
Jaksoit vielä väkertää nuo xzn-kantaiset pultit paikalleen tukivarsiin. Minä vaihdoin kuusiokantaisiin kaikki, kun tein 124seen vastaavanlaista kunnostusta. Fairy toimii muuten loistavana liukasteena noille kumipuslille, mutta taitaakin olla kakki jo paikallaan...

Tästä tulee kyllä hieno mersu...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti:Kyllä se sieltä vaan pala kerrallaan valmistuu. Hyvältä näyttää!
Kiitti!
JanneW124 kirjoitti:Hyvät kuvat ja siisti tuli alustasta :thumbup:
Tutun kuuloinen taistelu narinahelojen kanssa. Yleensä mainostetaan sitä kierretankoa ulosvetoon, mutta kunnolla kiinni juntannut hela ei menaa lähteä muutoin kuin halkaisemalla.
Jaksoit vielä väkertää nuo xzn-kantaiset pultit paikalleen tukivarsiin. Minä vaihdoin kuusiokantaisiin kaikki, kun tein 124seen vastaavanlaista kunnostusta. Fairy toimii muuten loistavana liukasteena noille kumipuslille, mutta taitaakin olla kakki jo paikallaan...

Tästä tulee kyllä hieno mersu...
Kiitos, joo laitoin nuo nivelten mukana tulleet XZN:t kun alkuperäiset kuuskantaiset oli niin syöpyneet ettei niistä olisi siistejä saanut edes sinkkaamalla. Alatukivarsien pultit toki käytin vanhat. Ei nyt sinänsä ollut mitään ongelmaa noitten kanssa kyllä. Kyllä puslat on nyt painettu paikalleen, mutta täytyy pitää mielessä jos tarvii joskus tehdä uudestaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Kyllä se sieltä vaan pala kerrallaan valmistuu. Hyvältä näyttää!
Kiitti!
JanneW124 kirjoitti:Hyvät kuvat ja siisti tuli alustasta :thumbup:
Tutun kuuloinen taistelu narinahelojen kanssa. Yleensä mainostetaan sitä kierretankoa ulosvetoon, mutta kunnolla kiinni juntannut hela ei menaa lähteä muutoin kuin halkaisemalla.
Jaksoit vielä väkertää nuo xzn-kantaiset pultit paikalleen tukivarsiin. Minä vaihdoin kuusiokantaisiin kaikki, kun tein 124seen vastaavanlaista kunnostusta. Fairy toimii muuten loistavana liukasteena noille kumipuslille, mutta taitaakin olla kakki jo paikallaan...

Tästä tulee kyllä hieno mersu...
Kiitos, joo laitoin nuo nivelten mukana tulleet XZN:t kun alkuperäiset kuuskantaiset oli niin syöpyneet ettei niistä olisi siistejä saanut edes sinkkaamalla. Alatukivarsien pultit toki käytin vanhat. Ei nyt sinänsä ollut mitään ongelmaa noitten kanssa kyllä. Kyllä puslat on nyt painettu paikalleen, mutta täytyy pitää mielessä jos tarvii joskus tehdä uudestaan.
No joo ei niissä XZN:ssä muuta ollu, mutta koin melko ahtaaksi sitten kun kelkka on autossa kiinni. Kun räikkä+hylsy vie enemmän tilaa kuin lenkkiavain.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Etupenkkien istuinosat sain korjauksesta tuossa taannoin. Kuskinpuolen istuinosassa oli kaksi jousta katkennut, jotka korjattiin, ja korjattu runko siirrettiin apukuskin puolellle, että se jää tulevaisuudessa vähemmälle rasitukselle. Olisi se varmaan tällaisessa harrasteautossa kestänyt kuskillakin, mutta otettiin nyt varman päälle.

Kuva

Kuva

Kuskin penkin istuinosassa oli yksi sauma ratkennut, joten se ommeltiin uudelleen. Samoin pehmusteet olivat hieman littaantuneet, joten kuskin puolelle lisättiin rungon ja pehmusteen väliin 3cm uutta materiaalia ja apparin puolelle 2cm. Paketit uudelleen kasaan, ja tein nahoille rasvapesun, jonka jälkeen häivytin muutamat pienet kulumat nahkamaalilla piiloon. Kuskin selkänojaan olikin jo tehty vastaava korjausmaalaus aiemmin, ja siihen oli asennettu käsinoja.

Kuva

Lopuksi penkkien kasaus ja käsittely Prestan Leather conditionerilla. Täytyy sanoa, että olen tyytyväinen siihen miltä 34-vuotta vanhat nahkapenkit näyttää.
Löysin loppuvuodesta myös ehjän alkuperäisen sammuttimen telineen kun vanhasta oli panta mennyt katki. Pullo on alkuperäinen ja näyttää jopa paineet olevat kunnossa vielä. Nämäkin ovat muuttuneet myöhäisemmissä malleissa hieman pienemmiksi ja myös teline on hieman eri mallinen. Uudempi sammutin telineineen löytyy myös hyllystä jos johonkin tulevaan projektiin tarvii. Penkit saa jäädä odottelemaan asennusta takaisin autoon, ja jossain välissä putsailen vielä takapenkin, jolle ei muita korjauksia tarvikaan tehdä. Myös ovipahvit on siistit, joten niille riittää vain puhdistus ennen asennusta.

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Hurja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.05.2013 00:39

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Upeaa työtä - hieno projekti seurata :clap:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hurja kirjoitti:Upeaa työtä - hieno projekti seurata :clap:
Kiitosta vaan :wave:

Kovasti se jo tekee kevättä, joten kyllä kovasti himottaisi saada tätä vauhdilla eteenpäin. Maaliskuun loppuun olen yrittänyt vetää takarajaa maalaukseen viemiselle, joten seuraavan kuukauden aikana pitäisi saada hitsaukset valmiiksi ja viimeisteltyä. Onhan siinä toki vielä muutamia muitakin kohteita :crazy:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

On kyllä mukava seurata tätä projektia, hienoa jälkeä syntyy! Mitä maalia käytit nahkapenkkien kulumiin?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Vaion kirjoitti:On kyllä mukava seurata tätä projektia, hienoa jälkeä syntyy! Mitä maalia käytit nahkapenkkien kulumiin?
Tattis. Tämän auton nahkojen kunnostukseen olen käyttänyt SEM:n nahkaväriä. Kolmesta eri kiiltoversiosta tämä oli keskimmäinen. Liian matta näyttäisi oudolta kun vieressä on alkuperäistä pintaa. Se täyskiiltävä on aivan liian kiiltävää taas. Tuota saa litratavarana sävytettynä tai valmissävyinä spraypurkissa. Kahteen eri nahkasisustaan olen tuotetta käyttänyt ja olen yllättynyt kuinka hyvin se toimii ja ennenkaikkea kuinka helppo tuolla on tehdä. Veljen 126:n sisustan värjäsin oikein nahkatehtaan tavaralla eli väripigmentillä ja 2K lakalla, sillä kyllä sai hyvää jälkeä, mutta huomattavasti työläämpää.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Pientä edistystä. Pakoputket tuli puhalluksesta ja maalauksesta. Niihin tuli siis pulveri kuumakestomusta. Samalla puhallettiin kevyesti karussa kunnossa olleet alumiiniset lämpösuojat ja niihin ruiskutettiin pulverikromi. Samalla reissulla väriin tuli vaihdelaatikon kannatin ja muita tukirautoja.

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

EVO X kirjoitti:Pientä edistystä. Pakoputket tuli puhalluksesta ja maalauksesta. Niihin tuli siis pulveri kuumakestomusta. Samalla puhallettiin kevyesti karussa kunnossa olleet alumiiniset lämpösuojat ja niihin ruiskutettiin pulverikromi. Samalla reissulla väriin tuli vaihdelaatikon kannatin ja muita tukirautoja.

[ [url=https://garage59.kuvat.fi/kuvat/Mercedes%20Benz%20190E%202.3-16%20%7C%201985/IMG_3787.heic/_medium.jpg] ][/url]

[ [url=https://garage59.kuvat.fi/kuvat/Mercedes%20Benz%20190E%202.3-16%20%7C%201985/IMG_3788.heic/_medium.jpg] ][/url]
Pulverikromi kiinnostaa tällaista vanteen hinkkaajaksi ruvennutta harrastelijaa. Soveltuisiko vannehommiin? Jossain kerrottu ettei pysy hyvänä. Millaista pohjaa vaatii?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

AK47 kirjoitti:
EVO X kirjoitti:Pientä edistystä. Pakoputket tuli puhalluksesta ja maalauksesta. Niihin tuli siis pulveri kuumakestomusta. Samalla puhallettiin kevyesti karussa kunnossa olleet alumiiniset lämpösuojat ja niihin ruiskutettiin pulverikromi. Samalla reissulla väriin tuli vaihdelaatikon kannatin ja muita tukirautoja.

[ [url=https://garage59.kuvat.fi/kuvat/Mercedes%20Benz%20190E%202.3-16%20%7C%201985/IMG_3787.heic/_medium.jpg] ][/url]

[ [url=https://garage59.kuvat.fi/kuvat/Mercedes%20Benz%20190E%202.3-16%20%7C%201985/IMG_3788.heic/_medium.jpg] ][/url]
Pulverikromi kiinnostaa tällaista vanteen hinkkaajaksi ruvennutta harrastelijaa. Soveltuisiko vannehommiin? Jossain kerrottu ettei pysy hyvänä. Millaista pohjaa vaatii?
Olen useamman vannesarjan sillä maalannut. Vannekäytössä se vaatii lakan, tai oikeastaan aina, mutta noihin pelteihin sitä ei laitettu. Lakka himmentää kiiltoa jonkun verran, eli vanteista tulee enemmän sellaiset ”hypersilver” näköiset. Keston kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa ainakaan itsellä niillä lakatuilla. Alla kuva viimeisimmistä ”kromi” vanteista.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

missä firmassa olet pinnoittanut osat :roll: ja millasta hintaa ovat ottaneet :wink:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

ProPinta Lahdessa tekee nuo pulverimaalaukset. Puhallukset olen teettänyt muualla. Maalauksissa puhutaan kympeistä, mutta kannattaa kysyä tapauskohtaisesti.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Peltihommatkin vähenee ennen loppua. Etupään nostopaikat olis nyt hitsattu. Vaikka nämä näytti vain vähän ruosteisilta ennen massojen raaputtelua, oli totuus kumminkin hieman toisenlainen kun tukipellit riipaistiin irti. Helmapelti oli kadonnut jo hyvällä tahdilla nostopisteen altakin, eikä 2mm teräksinen vahvikekaan ollut enää kovin terve. Tilasin uudet vahvikkeet saksalaisesta nettikaupasta joka myy pelkästään kyseisiä osia mersuun. Mahtaa olla hyvä menekki. Yhden ja viimeisen vastaavan ostin jo aiemmin veholta takapäähän, mutta niitä ei enää sitä reittiä saa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja sama juttu kuskin puolella.

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavan vuorossa olikin pyöränkotelon takaosat joista kuskinpuoli olisi nyt tehty.

Kuva

Kuva

Viime viikonloppuna koukkasin hakemassa purkuautosta toiset jarrusatulat, jotka on nyt purettu ja tällähetkellä puhallettavana. Ensi viikolla ne lähtee sinkkiin. Samalla rapsin mukaan autosta jostain syystä puuttuneet ABS-anturit ja palojen varoitinjohdot eteen.

Kuva

Aikansa kattelin Facebookin myyntiryhmässä yhtä ilmoitusta jossa oli W201:n kasettiteline ”C-box” keskikonsoliin. Se oli kuitenkin puutteellinen, mutta lopulta kun hinta oli sopiva niin koppasin talteen. Muistin että yhdessä purku 124:ssa oli päreinä oleva C-box josta voisi saada varaosia. Niinpä purin palikan osiin, maalasin rungon ja asensin varaosatelineestä lainatut zebrano pidikkeet kaseteille. Telineen etuosassa oli ollut paikallaan webaston kello, joten alkuperäinen säilytyslokero oli silvottu. Sehän ei ollut ongelma, vaan kopioin muodot jäljellä olevasta palasta ja mallinsin uuden. Palikka on paraikaa tulostettavana.

Kuva

Kuva

Tein myös mielestäni löydön ja ostin ihan kotosuomesta ihan mint kuntoiset esitteet w201 ja 2.3-16. 190E esite on jopa suomeksi ja 16v esite englanniksi.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Kyllä on mukavaa luettavaa ja katseltavaa. Jonain päivänä tämäkin on valitettavasti valmis eikä tarinaa enää tule.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onneksi EVO X on kohtuullisen tuottelias kaveri, eli ehkä saamme nauttia jostakin muusta projektista :thumbup:

Hienoa työtä kyllä tässä ja monta hyvää vinkkiä.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti:Kyllä on mukavaa luettavaa ja katseltavaa. Jonain päivänä tämäkin on valitettavasti valmis eikä tarinaa enää tule.
Vielä on kyllä ihan riittämiin tekemistä jäljellä :lol: Vanhempaa tekstiä eri projekteista löytyy noista mun blogeista, niin sieltä voi turruttaa itseään lisää:
Https://Garage59.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Https://Garage59-Mercedes.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Https://Garage59-motors.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

:thumbup:
joop79 kirjoitti:Onneksi EVO X on kohtuullisen tuottelias kaveri, eli ehkä saamme nauttia jostakin muusta projektista :thumbup:

Hienoa työtä kyllä tässä ja monta hyvää vinkkiä.
Siinä oot kyllä oikeassa. Eiköhän noita projekteja tule vielä. Sitä tosin ei tiedä mitä ne sitten on. Ainakin tilaa pitää saada lisää jos autoja vielä hommaa. Edelleen se avo-124 kiinnostelee tai miksei 500E, mutta jos valita pitää niin ehdottomasti avo.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Purkuautosta ottamani jarrusatulat oli aika karun näköiset, mutta eipä se ulkonäkö nyt kaikkea kerro. Loppujenlopuksi ne oli aika hyvätkin sisuskaluiltaan. Purkamisen jälkeen vein ne hiekkapuhallukseen kun en jaksanut itse lähteä tuolla pikkukaapilla äheltämään. Sen verran paljon sitä ruostetta kumminkin oli.

Kuva

Puhalletut osat viimeistelin teräsharjalaikalla ennen kun vein keltapassivointiin, niin pinnasta tulee sileämpi eikä se ole niin hauras. Todettu hyväksi ainakin tällaisten elämää nähneiden valukappaleiden kanssa.

Kuva

Kuva

Passivoinnin jälkeen putsasin mäntien pesät, ja asensin uudet tiivisteet. Pari uutta mäntää ostin takasatuloihin varmuuden vuoksi mutta loput alkuperäiset vaan putsattiin hyvin. Liu’ut uusin eteen ja taakse tuli uusi asennussarja. Aten palat löytyi jo hyllystä joten romut kiinni ja valmista tuli.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä oon pistäny noi reippaasti ruosteiset satulat ja muut nippelit päiväksi fosforihappoon niin ei tarvi käyttää aikaa puhaltamiseen. Mutta tuli kyllä hyvät, noin ne kestää.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti:Mä oon pistäny noi reippaasti ruosteiset satulat ja muut nippelit päiväksi fosforihappoon niin ei tarvi käyttää aikaa puhaltamiseen. Mutta tuli kyllä hyvät, noin ne kestää.
Ei oo tullu tuota hapotusta oikeen ikinä kokeiltua. Oon vähä hätäinen niin ei tahdo malttaa odottaa :lol:
Nuo keltapassivoidut osat olen lakannu kaikista projekteista sellasella Eastwoodin bare metal Diamond clearilla. Joskus laitoin ihan sellaisenaan ilman lakkausta niin eihän siinä menny kun pari vuotta kun väri oli kadonnut. Ainakin Cadillacissa on pysynyt ihan uudenveroisena nyt kohta 5-vuotta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Kasettiteline projekti tuli tänään valmiiksi kun printti tuli uunista. Kuvassa näkyy tuo jämä, jonka avulla mallinsin uuden osan. Ihan asiallinenhan siitä tuli.

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi printtaus kyllä helpottaa paljon monien hajonneiden osien kohdalla. Ei tarvitse metsästää mahdottomia osia ikuisuutta. Elektrolyysi puhdistus on toinen ihan varteenotettava keino ruosteen poistoon.
Satuloista tuli ihan siistit vaikka aihiot näytti kohtuu kamalilta.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

flapjack kirjoitti:Jos haluaa lisää vaihtoehtoja niin Bilt Hamberin Deox tuotteita (jauhe/geeli) kehutaan joissain projekteissa ja hyvin näyttää toimivan. Paljolti muistuttaa happoja.
Mä itseasiassa ostinkin tähän projektiin Rustyco nimistä tavaraa, varmaan hyvin saman tyyppistä. Ihan tehokastakin. Tuli vaan syksyllä vähän turhan viileä, niin pihalla meni vähän turhan kauan aikaa. Lämpösellä ilmalla toimi hyvin. Varapyörän kotelon mm. Sillä putsasin.
MJPfin kirjoitti:Toi printtaus kyllä helpottaa paljon monien hajonneiden osien kohdalla. Ei tarvitse metsästää mahdottomia osia ikuisuutta. Elektrolyysi puhdistus on toinen ihan varteenotettava keino ruosteen poistoon.
Satuloista tuli ihan siistit vaikka aihiot näytti kohtuu kamalilta.
Joo ei varmaan olisi ihan heti löytyny aftermarket lisävarusteen varaosia.. tai onhan noita vissiin mersun paketissakin myyty. Auton omat satulat on hyvin saman kuntoiset, mutta vähän suunnitelin, että kun ne irrotetaan niin kunnostan nekin hyllyyn varoiksi tai sitten odottamaan jotain seuraavaa raatoa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Teemu80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 30.01.2017 20:50

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Teemu80 »

hei, kun maalasit opoxylla pohjaa niin millä puhdistit PVC massan? imeekö pvc epäpuhtauksia, koska pohjassa kumminkin öljyä/massaa.
koska olisi tarkoitus maalata omasta projektistä pohja, oli aluksi tarkoitus poistaa pohjasta kokonaan PVC, mutta vaikuttaa että pohja on terve ja olisi turhaa poistaa koko alueelta. pelkään vain että maali alkaa kiehua...
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Teemu80 kirjoitti:hei, kun maalasit opoxylla pohjaa niin millä puhdistit PVC massan? imeekö pvc epäpuhtauksia, koska pohjassa kumminkin öljyä/massaa.
koska olisi tarkoitus maalata omasta projektistä pohja, oli aluksi tarkoitus poistaa pohjasta kokonaan PVC, mutta vaikuttaa että pohja on terve ja olisi turhaa poistaa koko alueelta. pelkään vain että maali alkaa kiehua...

Moi, tinnerillä mä sen pesin. Ensin siis erilaisilla teräsharjoilla putsasin kaiken irtokuonan pois ja sitten tinnerillä ja rätillä muutamaan kertaan läpi. Tossa nyt ei mitään kovin öljyistä ollut noilla alueilla mitä on tähän mennessä tehty. Siis tottakai se on aina varminta jos jaksaa sen poistaa kokonaan, mutta työlästähän se on kun faan. Ei tuon temadurin kanssa ainakaan mitään ongelmaa ollut tarttumisen suhteen. Ja se on siis polyuretaania, ei epoksia. Epoksia laitoin vaan puhtaille pelleille.
Näin muuten car SOS ohjelmassa erikoisen vinkin tuohon massaan, eli siinä ne käytti hiilihappojäätä jääduttääkseen sen massan palasiksi ja sitten se vaan hakattiin irti. Tämä siis oli auton sisällä lattiapuolella, mutta kyllähän se jäätyy ulos asti. Jos on korigrilli niin miksei sen jään voisi laittaa pohjaan jos kori on ylösalaisin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Siihen pvc:hen ei maali kunnolla tartu, ainakaan epoksi. Joku muu voi ehkä tarttua. Mutta ei sitä maalaamisen takia kannata ruveta poistamaan, jos on muuten ehjä ja ruosteeton.
S124 300TE
S211 E500
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

EVO X kirjoitti:
Teemu80 kirjoitti:hei, kun maalasit opoxylla pohjaa niin millä puhdistit PVC massan? imeekö pvc epäpuhtauksia, koska pohjassa kumminkin öljyä/massaa.
koska olisi tarkoitus maalata omasta projektistä pohja, oli aluksi tarkoitus poistaa pohjasta kokonaan PVC, mutta vaikuttaa että pohja on terve ja olisi turhaa poistaa koko alueelta. pelkään vain että maali alkaa kiehua...

Moi, tinnerillä mä sen pesin. Ensin siis erilaisilla teräsharjoilla putsasin kaiken irtokuonan pois ja sitten tinnerillä ja rätillä muutamaan kertaan läpi. Tossa nyt ei mitään kovin öljyistä ollut noilla alueilla mitä on tähän mennessä tehty. Siis tottakai se on aina varminta jos jaksaa sen poistaa kokonaan, mutta työlästähän se on kun faan. Ei tuon temadurin kanssa ainakaan mitään ongelmaa ollut tarttumisen suhteen. Ja se on siis polyuretaania, ei epoksia. Epoksia laitoin vaan puhtaille pelleille.
Näin muuten car SOS ohjelmassa erikoisen vinkin tuohon massaan, eli siinä ne käytti hiilihappojäätä jääduttääkseen sen massan palasiksi ja sitten se vaan hakattiin irti. Tämä siis oli auton sisällä lattiapuolella, mutta kyllähän se jäätyy ulos asti. Jos on korigrilli niin miksei sen jään voisi laittaa pohjaan jos kori on ylösalaisin.

Mahtaisko hiilihappojäällä puhaltaminen kovettaa ton niin paljon että lähtis irti asti, siis oikein volyymillä - ehkä joukkoon teräskuulaa? Se siis ns kuiva pesu esim moottoritilalle - paska putoaa lattialle jäätyneenä kun sillä puhalletaan. Hellävarainen normipinnoille, hellävaraisempi kuin sooda.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti:Siihen pvc:hen ei maali kunnolla tartu, ainakaan epoksi. Joku muu voi ehkä tarttua. Mutta ei sitä maalaamisen takia kannata ruveta poistamaan, jos on muuten ehjä ja ruosteeton.
Ja tuon lisäksi epoksi ei myöskään ole mikään pintamaali kun se ei kestä UV:ta ja liituuntuu. Paljaalle pellille se on paras. PVC on muovia, eli tarttumista voi yrittää parantaa muovitartunnalla tai liuottimilla(tinneri). Jos pintakerros hieman sulaa ennen maalausta niin tartunta on parempi. Sama juttu kun lakkaa tai maalaa märällä pulverimaalattuja osia, karhennus + muovitartunta ensin.
AK47 kirjoitti: Mahtaisko hiilihappojäällä puhaltaminen kovettaa ton niin paljon että lähtis irti asti, siis oikein volyymillä - ehkä joukkoon teräskuulaa? Se siis ns kuiva pesu esim moottoritilalle - paska putoaa lattialle jäätyneenä kun sillä puhalletaan. Hellävarainen normipinnoille, hellävaraisempi kuin sooda.
Epäilen että se puhalluksessa kuumenee iskusta niin paljon ettei noin paksu aine ehdi jäätyä. Tai mistä sitä tietää. Tossa ohjelmassa ne odotti varmaan 5min ennen kun se massa alkoi murtumaan. Asteita ilmeisesti -140c.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

EVO X kirjoitti:
S202 kirjoitti:Siihen pvc:hen ei maali kunnolla tartu, ainakaan epoksi. Joku muu voi ehkä tarttua. Mutta ei sitä maalaamisen takia kannata ruveta poistamaan, jos on muuten ehjä ja ruosteeton.
Ja tuon lisäksi epoksi ei myöskään ole mikään pintamaali kun se ei kestä UV:ta ja liituuntuu. Paljaalle pellille se on paras. PVC on muovia, eli tarttumista voi yrittää parantaa muovitartunnalla tai liuottimilla(tinneri). Jos pintakerros hieman sulaa ennen maalausta niin tartunta on parempi. Sama juttu kun lakkaa tai maalaa märällä pulverimaalattuja osia, karhennus + muovitartunta ensin.
Joo, mulla vaan oli ajatuksena jättää pvc:tä ehjiin kohtiin kun puhalsin pohjan, johon sitten epoksi, pvc:tä vastaava sika:n aine ja pintamaali. Mutta sitten epoksin kuivutta huomasin ettei se tarttunut sen pvc:n päälle kovin hyvin. Ja se alustamassa kyllä imeytyy siihen pvc:n pintaan, näyttää kuivalta mutta kun epoksin maalas päälle niin kirkkaan keltaista öljyä nousi pieninä pisaroina pintaan joissain kohtaa. Luonnollisesti niistä kohdista maali lähti isoina paloina irti.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin