MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto *MYYTY*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Teemu80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 30.01.2017 20:50

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Teemu80 »

törmäsin kyseiseen firmaan Lahden classic motorshowssa viimme keväänä
https://www.nettivari.fi/u-pol-raptor" onclick="window.open(this.href);return false;
soitin ja kysyi heidän mielipidettä miten saadaan kestävä pohja ja voitais maalata PVC massan päälle.
heidän ohje:
pellille
2k epoxy pohjamaali
koriliima
u pol muovin tartunta aine
raptor maali pintaan (saadaan sävytettynä)

PVC:lle
u pol muovin tartunta aine
raptor maali pintaan
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Raptori on ilmeisesti hyvää tavaraa. Ei ole omakohtaista kokemusta. Noissa pickuppien lavoissahan ne on paljon tuota käyttäneet. Ja Lahdessa on pyörinyt yks Vito mikä on telattu tuolla yli :lol:
Jos tuollaista HC maalia halajaa, niin POR15 on myös hyvä vaihtoehto. Sitä myy mm. Mve-online.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

EVO X kirjoitti:
AK47 kirjoitti: Mahtaisko hiilihappojäällä puhaltaminen kovettaa ton niin paljon että lähtis irti asti, siis oikein volyymillä - ehkä joukkoon teräskuulaa? Se siis ns kuiva pesu esim moottoritilalle - paska putoaa lattialle jäätyneenä kun sillä puhalletaan. Hellävarainen normipinnoille, hellävaraisempi kuin sooda.
Epäilen että se puhalluksessa kuumenee iskusta niin paljon ettei noin paksu aine ehdi jäätyä. Tai mistä sitä tietää. Tossa ohjelmassa ne odotti varmaan 5min ennen kun se massa alkoi murtumaan. Asteita ilmeisesti -140c.
Turha sitä terästä on jäähdyttää. jäähdyttää sen pinnoitteen eli altapäin. Jotenkin muistelen että kuivajääukkeli puhui jostain -70 asteesta. Siksi jotain isompaa kuulaa joukkoon niin saattais pelata.

Aattelin joskus kokeilla puhdistaa moottoritilaa ihan kuivajäärakeella ja sillä nordicin pikku soodakannulla... Kuivajää tais olla 6 eur kilo. Parasta on ettei sähkölaitteet kärsi sillä vedestä.

Kiva ois kaikkea kokeilla - aika vaan kortilla ja toki rahat :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Viime viikonloppu aherrettiin taas pitkästä aikaa auton äärellä. Hitsari oli saanut peltityöt valmiiksi jo viikkoa aiemmin, juuri sopivasti ennen kuin meni käsileikkaukseen ja sitä myöten jäi sairaslomalle. Niinpä lähdin itse preppaamaan autoa maalausvalmiiksi. Koska halusin päästä tekemään etupyörän aukot kunnolla, päätin purkaa kaikki alaustan romut pois tieltä, sillä uudet olivat jo mukana odottamassa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Etupään korjauksista jo laitoin aiemmin kuvia, ja nyt ne tehtiin loppuun. Tietenkin sieltä löytyi myös mukavia pikku ylläreitä lisää, jotka toki korjattiin samalla. Itse aloitin homman taas putsaamalla paikat kuppiharjalla. Tinneripesun jälkeen ruiskutin peltipaljaille alueille epoksin ja lopuksi pintaan sipaistiin jälleen Termadur. Koska sisälokarin korjaukset näkyvät myös konehuoneen puolelle, tein sinne myös perinteiset pohjatyöt ja maalasin korjatut alueen korinväriin. Lakaksi tuli valmis satiini, joka kuvassa on vielä melko kiiltävä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Etujouset putsasin ja maalasin vielä illan päätteksi, että ne saisi asentaa muiden osien kanssa seuraavan päivänä. Etuiskarit tulivat uutta, samoin iskarin yläpäät, jousikumit, tukivarret, vakaajanpuslat jne. Samalla riipaisin irti vanhat hapertuneet jarruputket ja taittelin uudet, mutta niiden asennus jäi vielä tekmättä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Takalasin irrotus vaikutti sen verran haastavalta, että päätin suosiolla leikata tiivisteen pois, että lasi ja kehyslistat jäisi ehjiksi. Uusi tiiviste on kuitenkin helpoin löytää. Paikallinen korikorjaaja kävi leikkaamassa tuulilasin pois, ja samalla uusi lasi laitettiin tilaukseen. Enpä olisi tiennytkään, että tuulilaseissakin on kokoeroa. Tämä auto oli jo "uudemmalla" lasilla, joka on hivenen isompi. Eli yhdellä pissapojan suuttimella ja erilaisella pyyhkimellä varustetut autot ovat erilaisella lasilla. Mukava yllätys oli ikkunoiden kehykset, jotka olivat molemmissa päissä täysin ehjät.

Kuva

Kuva

Takaa purettiin vielä perä ja vetarit irti, että pääsen ne putsaamaan ja maalaamaan kotona. Samalla huomasin toisen takaiskarin olevan täysin selvä, sillä alasilmukka on murtunut. Tuossa on jo kauppoja hierottu korvaavista, joten eiköhän nekin saada kuntoon. Kelkan vaihto jää maalauksen jälkeen tehtäväksi, ja samalla uusitaan nuo tolpat. Avasin kuitenkin kaikki kelkat pultit ja vakaajan pultit, ettei tarvi niiden kanssa tapella enää siinä vaiheessa.

Kuva

Kuva

Maalarimestari kävi myös tutustumassa kohteeseen ja sai hyväksynnän korjausten osalta. Maalarin matkaan lähti tässä vaiheessa jo irto-osat, eli muovit. Väri siis tietenkin on alkuperäinen 199-Blauschwartz ja siitä standard sävy pienimmällä kiteellä. Mun käsityksen mukaan kiteen koko on kasvanut vuosien saatossa, mutta näissä vanhemmissa se on melko pientä. Stanusävy on myös kaikista "harmain" vaihtoehto. Maalarin lähdettyä purin vielä sivuikkunat kaikkine romuineen uudelleen irti, ja snyppäsin kattoluukun pois. Koppa lähtee pelipaikalle tuossa kuun vaihteen tietämillä ja palannee takaisin toukokuun nurkilla. Sillä aikaa kunnostelen loput irto-osat ja teen muutamat puuttuvat osahankinnat. Tuollaisen 27-tuntisen viikonlopun +10h ajomatkojen jälkeen on taas ihan kiva istua toimistolla.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Häksä »

"Ei voi muuta sanoa ku hattua nostaa" :P Kovaa hommaa, mut lopussa kiitos seisoo. Kiitos kun jaksat dokumentoida ja kertoa tarinaa.

Onko siis niin että konehuoneessa lakkaus on erilainen kuin korin pinnalla?

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Alkaa olemaan enemmän valmista kuin tehtävää, todella sukkelaan tulee valmista ja jälki on ensiluokkaista.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Häksä kirjoitti:"Ei voi muuta sanoa ku hattua nostaa" :P Kovaa hommaa, mut lopussa kiitos seisoo. Kiitos kun jaksat dokumentoida ja kertoa tarinaa.

Onko siis niin että konehuoneessa lakkaus on erilainen kuin korin pinnalla?
On se raakaa touhua. Mutta dokumentointi on ihan mukavaa, pystyy vähän summaamaan mitä on saatu tehtyä ja pysyy itekin paremmin kartalla.
Konehuoneessa ei ole täyskiiltävä lakka. Vaikea sanoa mitä se kiiltoaste on alunperin, mutta varmaan siinä 40-70% riippuen tapauksesta. Tässä on varmaan ihan teollisen tuotannon tausta, eli matempi pinta hävittää helpommin pienet pintavirheet, mitä konehuoneessa on esim. Hitsausten ja massattujen saumojen muodossa.
MJPfin kirjoitti:Alkaa olemaan enemmän valmista kuin tehtävää, todella sukkelaan tulee valmista ja jälki on ensiluokkaista.
Joo, kyllä se näin taitaa olla, vaikka kyllä sitä tekemistä on paljon jäljellä. Olishan tuossa viimeistelyssä vielä paljon parannettavaa, mutta johonkin se raja täytyy vetää.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
JTee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Ke 21.03.2012 20:27
Paikkakunta: Lapua

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja JTee »

Ootko yhtään uskaltanut laskea paljoko on rahaa menny?
Paljon pikkujuttuja mutta äkkiä kertyy loppusummaa ilman vieraan tekemiä hitsauksia ja maalaustakin.
Ihan mielenkiinnosta kyselen omaan projektiin verraten.
Rahallinen järki näissä tahtoo vähissä olla, sen tiedän :D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JTee kirjoitti:Ootko yhtään uskaltanut laskea paljoko on rahaa menny?
Paljon pikkujuttuja mutta äkkiä kertyy loppusummaa ilman vieraan tekemiä hitsauksia ja maalaustakin.
Ihan mielenkiinnosta kyselen omaan projektiin verraten.
Rahallinen järki näissä tahtoo vähissä olla, sen tiedän :D
Sitä on kyllä vähän hankala määrittää kun olen hommannut myös paljon sellaista tavaraa mikä ei ole kunnostuksen kannalta oleellista, kuten vanteet, sisustan optioita ym. Aluksi pidin tarkkaa kirjaa, mutta en oo muistanu päivittää ensimmäisen parin kk jälkeen. Nythän autoa on rakennettu noin 6kk.
Todella karkea arvio kokonaiskuluista kaikkineen poislukien auton hankintahinta tulee olemaan luokkaa 10t. Oltaiskohan nyt jossain puolessavälissä. Melkein Kolmasosan haukkaa pelkkä maalaus.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Itse en oo viittiny laittaa ylös paljonko menny, mutta kyllä maalauksen jälkeen ollaan kympin paremmalla puolella. Järkeä, ei, mutta missäpä sitä olisi. Näissä sentään lopputuloksena on jotain järkevää josta voi tulevaisuudessa saada edes omansa pois.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Jos tarkastelee näiden autojen hintakehitystä, niin tällaisen kossun laittamisessa alkaakin olla järkeä, perus 190:n ei.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti:Itse en oo viittiny laittaa ylös paljonko menny, mutta kyllä maalauksen jälkeen ollaan kympin paremmalla puolella. Järkeä, ei, mutta missäpä sitä olisi. Näissä sentään lopputuloksena on jotain järkevää josta voi tulevaisuudessa saada edes omansa pois.
Kyllä se näissä vähänkään kokonaisvaltaisissa projekteissa sen kympin ottaa. Jos tekis maalauksen itse, niinkuin olen tehnyt pariin edelliseen coupeen, niin hinta pysyis maltillisena. Mutta vielä puhutaan suht pienistä summista. Cadillacin kulut oli luokkaa 50t.

Häksä kirjoitti:Jos tarkastelee näiden autojen hintakehitystä, niin tällaisen kossun laittamisessa alkaakin olla järkeä, perus 190:n ei.
Kyllä, sen takia autolle tehdään MR tarkastuksen yhteydessä Classic Data arviointi. Jos on yhtään katsonut viimeaikoina mitä 16v mallit on 1-2 kuntoisena, niin voidaan silti ajatella tätäkin projektia sijoituksena. Tyytyväinen olen jos päästään Note2 luokkaan. 1:n voi olla haastava. Näiden kahden luokan hintaero sensijaan oli vuosi takaperin n. 20t.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Aika iso ero on luokkien välillä. Oma käsitys ei riitä arvioimaan mikä missäkin luokassa on ja miksi, mutta tuntuu ihmeelliseltä omasta mielestä ettei tällä tasolla tehty auto pääsisi ykkösluokkaan?

Mikä sen tason arviointi hetkellä tiputtaa tai nostaa?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

joop79 kirjoitti:Aika iso ero on luokkien välillä. Oma käsitys ei riitä arvioimaan mikä missäkin luokassa on ja miksi, mutta tuntuu ihmeelliseltä omasta mielestä ettei tällä tasolla tehty auto pääsisi ykkösluokkaan?

Mikä sen tason arviointi hetkellä tiputtaa tai nostaa?
Tässä Hagertyn vastaavat ehdot. Ei nämä kovin paljon Classic datan vastaavista eroa. Tuo 1-kuntoluokka on hankala. Periaatteessa auton pitäisi vastata tehtaan linjalta lähtenyttä. Se on kuitenkin entisöimällä käytännössä mahdotonta, tai ainakin äärettömän työläs toteuttaa. Jokin uudesta asti museossa maannut yksilö voisi teoriassa olla sellainen ”täydellinen” vertailukohta. Mutta toisaalta onko siinä mitään järkeä, että ehdot olisi niin tiukat. Lopulta kyse on suurissa osin tarkastajan omasta näkemyksestä. Omistajathan arvottaa autonsa melko yleisesti ylempiin kuntoluokkiin mitä todellisuus on. Tämän oman auton kohdalla lopputulema näkyy sitten paperilla, itse en oikein voi siihen ottaa kantaa tai vaikuttaa muuten kun tekemällä kunnostuksen niin hyvin kun pystyn.
Cadillacin kanssa tarkastuksen ongelma on se, ettei Saksan hintataso vastaa jenkkien kanssa todellisuutta. Eli tuo Note1 ei ole edes lähellä auton todellista arvoa, joka tekee arvioimisesta vähän turhan. Tuollaiselle autolle taas pitäis tehdä ns. Jälleenrakennusarvon määrittely, mikä tarkoittaa paljonko maksaa tehdä vastaava auto uudelleen.

Condition #1 vehicles are the best in the world. The visual image is of the best vehicle, in the right colors, driving onto the lawn at the finest concours. Perfectly clean, the vehicle has been groomed down to the tire treads. Painted and chromed surfaces are mirror-like. Dust and dirt are banned, and materials used are correct and superbly fitted. The one word description for #1 vehicles is "concours."

#2 vehicles could win a local or regional show. They can be former #1 vehicles that have been driven or have aged. Seasoned observers will have to look closely for flaws, but will be able to find some not seen by the general public. The paint, chrome, glass and finishes will all appear as excellent. No excessive smoke will be seen on startup, no unusual noises will emanate from the engine. The vehicle will drive as a new vehicle of its era would. The one word description for #2 vehicles is "excellent."

#3 vehicles could possess some, but not all of the issues of a #4 vehicle, but they will be balanced by other factors such as a fresh paint job or a new, correct interior where applicable. #3 vehicles drive and run well, but might have some incorrect parts. These vehicles are not used for daily transportation but are ready for a long tour without excuses, and the casual passerby will not find any visual flaws. "Good" is the one word description of a #3 vehicle.

#4 vehicles are daily drivers, with flaws visible to the naked eye. The chrome might have pitting or scratches, the windshield might be chipped. Paintwork is imperfect, and perhaps the body has a minor dent. Split seams or a cracked dash, where applicable, might be present. No major parts are missing, but the wheels could differ from the originals, or other non- stock additions might be present. A #4 vehicle can also be a deteriorated restoration. "Fair" is the one word that describes a #4 vehicle.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Näissä arvioinneissa ei taideta ottaa huomioon auton historiatietoja? Esim. jos on aukoton historia, kaikki paperit ym. tallessa. Se nostaa myös varmasti arvoa ja haluttavuutta. En tarkoita erityisesti tämän auton kohdalla, mutta noin niinkuin yleisenä ajatuksena.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Häksä kirjoitti:Näissä arvioinneissa ei taideta ottaa huomioon auton historiatietoja? Esim. jos on aukoton historia, kaikki paperit ym. tallessa. Se nostaa myös varmasti arvoa ja haluttavuutta. En tarkoita erityisesti tämän auton kohdalla, mutta noin niinkuin yleisenä ajatuksena.
Aivan varmasti sillä on merkitystä ainakin yleisellä tasolla. En kyllä edes tiedä huomioidaanko tuota arvioinnissa. Tietysti todella huonolla yksilöllä voi olla hyvä historia ja toisinpäin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minä teen Classic Data -arvonmäärityksiä ja kuntotarkastuksia, ja kyllä historiatiedoilla on merkitystä. Tietenkin sen pitäisi olla jollakin tapaa dokumentoitu. Tämä ketju jo sinällään on malliesimerkki kunnostuksen dokumentoinnista. Taannoin tein jälleenrakennusarvion erääseen 1967 Thunderbirdiin. Kyseessä oli muutettu auto, sheivauksia ja peltimuutoksia jne. Omistaja oli rakentanut sitä vuosia ja kaikki vaiheet oli kuvattu ja kuitteja oli useampi mapillinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Timo L. kirjoitti:Minä teen Classic Data -arvonmäärityksiä ja kuntotarkastuksia, ja kyllä historiatiedoilla on merkitystä. Tietenkin sen pitäisi olla jollakin tapaa dokumentoitu. Tämä ketju jo sinällään on malliesimerkki kunnostuksen dokumentoinnista. Taannoin tein jälleenrakennusarvion erääseen 1967 Thunderbirdiin. Kyseessä oli muutettu auto, sheivauksia ja peltimuutoksia jne. Omistaja oli rakentanut sitä vuosia ja kaikki vaiheet oli kuvattu ja kuitteja oli useampi mapillinen.
Juu katoinkin että nimesi oli arvioijien listalla. Yllättävän monen Classic data tyypin kanssa olen ollut tekemisissä, ja vasta myöhemmin on tullut ilmi että tekevät tarkastuksia. Anssiin otin yhteyttä jo 2015 Cadillacin johdosta, mutta edelleen se arvio on tekemättä :oops: -15 vuonna oli vaan niin tiukka taloudellinen tilanne kun kaikki liikenevä laitettiin auton rakentamiseen, että jouduin siirtämään tsekkausta. Siinä menikin monta vuotta, ennenkuin alkoi tilanne tasoittua. Velimiehen 126:een tehtiin kevyt arvio Classicissa viime keväänä.

Tässä topicin autossahan ei ole tallessa mitään huoltohistoriaan liittyviä papereita. Sinänsä tuo omistajahistoria on selvillä, mutta auton ylläpidosta ei ole mitään tietoa. Monet omistajista jättää paperit itselleen kun myyvät auton, tätä tapaa en ymmärrä kyllä yhtään. Veikkaisin että tämän auton paperit on jääneet 2009-2016 omistaneelle henkilölle, koska sinä aikana autoa on jonkinverran purettu.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hienovaraista edistystä projektissa. Perä ja vetarit tuli mukaan pohjanmaalta. Ensimmäisenä piti saada vetarin loputkin pultit irti, kun siitä ei tullut auton alla valmista sitten millään. Eipä se nyt ihmeitä tarvinnut, mutta vähän ihmeellisiä työkaluja kumminkin :lol:

Kuva

Vetareista irrotin kumit, ja hyvä niin, sillä rasvat oli varmaan alkuperäiset ja ruostemujua oli siellä seassa. Niimpä vanhat pois, pesu, ja uudet tilalle. Perään oli tarttunut kohtuullisesti isänmaata matkaan, joten sitä sai rapsutella aikansa. Irrottelin myös ”huohottimen” ja putsasin sen. Pesun jälkeen kaikkiin vetäisin päälle mustan temadurin ruiskulla. Perä jatkoi tuosta matkaansa Lahden 190-spesialisti Panulle, joka vaihtoi kaikki stefat uusiin. Nämä siis valmiina takaisin asennettaviksi.

Kuva

Kuva

Uudet takaiskarit, tai 500km ajetut, tuli Riihimäeltä 16v harrastajalta. Kaupanpäälle sain vielä toiset käytetyt samanlaiset, joten nyt näitä on yhteensä 5kpl hyllyssä.

Kuva

Maalarimestari laitteli teaserikuvia Seinäjoelta (huom! Keskeneräisistä osista), ja siellä oltiin jo hyvin työn touhussa. Veljen viedessä hallille unohtuneet sivuhelmat loppuviikosta, sai mukaan jo valmiitakin osia. Valmiina tällähetkellä on kylkipanelit ja takapuskurin keskiosa. Takahelma, jota olin itse tuolla aiemmin korjaillut, vaati uusintakierroksen, että siitä saatiin hyvä. Edelleen joudutaan odottaa 1-2vk, ennenkuin autoa lähdetään raijamaan kohti maalaamoa.

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Miettiny missä tuon oman maalauttaisi, olisko vinkkiä seinäjoelta tai muualta ep alueelta? Nyt ei etsitä sitä halvinta vaan sellaista joka tekee homman kunnolla, kohtuullinen hinta nyt on tietysti plussaa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti:Miettiny missä tuon oman maalauttaisi, olisko vinkkiä seinäjoelta tai muualta ep alueelta? Nyt ei etsitä sitä halvinta vaan sellaista joka tekee homman kunnolla, kohtuullinen hinta nyt on tietysti plussaa.
Tämän maalaa Jokiahon Automaalaus Seinäjoelta. Tämä on nyt kolmas mersu putkeen mitä se meille maalaa. Omat kokemukset 6/5 ja priimaa. En edes harkinnut mitään muuta maalaamoa tämän kanssa. Mun mielestä hintataso on järkevä vaikka on se tasaisesti noussut vuosien aikana. Alla kuvat muista maalatuista. Toinen hyvä on Automaalaus Pasi Seppänen Kurikasta, joka maalas mun Caddyn, se tosin sano sillon ettei tee ylimaalauksia hetkeen.

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onpas komea tuo taivaansininen w123. Jopa barokit istuu paremmin kuin muihin väreihin :thumbup:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

No hyvältähän noi näyttää, voisin sieltä käydä kyselemässä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

joop79 kirjoitti:Onpas komea tuo taivaansininen w123. Jopa barokit istuu paremmin kuin muihin väreihin :thumbup:
Paras väri sedan mallin kolmoseen mun ja Velimiehen mielestä. Muun väriset autot ei tullut kysymykseen kun tuota etsittiin aikoinaan. Barockit on 15” niin ne näyttää heti paremmalta. Blogista löytyy noistakin molemmista juttua.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tutulla oli aikanaan 240td ajossa joka oli juurikin tuon värinen. Silloin jo mietin, että olisipa kiva omistaa vastaavan värinen auto. Nyt on tuo perus valkoinen w123 :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mikäs väri toi on, katoin että se on aavistuksen sinertävämpi kuin 735 astral silver. Hienon värisiä kyllä molemmat autot.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

S202 kirjoitti:Mikäs väri toi on, katoin että se on aavistuksen sinertävämpi kuin 735 astral silver. Hienon värisiä kyllä molemmat autot.
Tuossahan kirjoitettiin että taivaansininen. Silver Blue Metallic 930 on tällainen:

Kuva

Aika saman oloisia :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu, Karran ässä on juurikin saman värinen :thumbup:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

On äärettömän mukava ilmoittaa, että auton historia on nyt täydellisesti tiedossa! :clap: Salapoliisintyö tuotti tulosta, ja löysin auton toisen omistajan, jonka avulla sain täydennettyä puuttuvat tiedot. Tein myös valmiiksi historiikin autosta MR tarkastusta varten:

6/1985 – 7/1987 Saudi-Arabia & 7/1987 – 17.5.2004 Suomi.
Herra X (1.om) Helsingistä, Imatran voiman työnjohtaja, oli komennuksella Saudi-Arabiassa 1985, josta hän osti tämän auton uutena. Auto tuotiin muuttoautona Suomeen 1987, jolloin se rekisteröitiin Suomeen ja sai tunnuksen BET-816. X piti autoa aina vuoteen 2004 saakka, eli lähes 20-vuotta. Viimeiset vuodet X:n omistusaikana auto seisoi Helsingissä kadulla, joka varmasti edesauttoi ruosteongelmien muodostumista. Auton huoltokirjaa on X:n omistusaikana täytetty aina 178tkm asti.

17.5.2004 – 18.9.2010
Herra Y (2.om) Petäjävedeltä osti auton X:ltä n.225tkm ajettuna. Auto palveli pääasiassa käyttöajossa reilun 10tkm verran. Loppuaikana Y ajoi auton alustan kiveen Lapissa, jonka seurauksena moottorin öljypohja halkesi ja alusta koki muitakin vaurioita mm. takaiskari ja kallistuksenvakaajan pystytanko katkaisivat. Y myi auton korjattavaksi Z:lle 239tkm ajettuna.


18.9.2010 – 19.6.2016
Herra Z (3.om) Saarijärveltä osti auton lähinnä varaosakäyttöön toisen 2.3-16 Mercedeksen kunnostusta varten. Tästä huolimatta auton öljypohja vaihdettiin ehjään, ja sitä kunnostettiin toimintakykyiseksi. Auto seisoi Z:lla pihassa noin kaksi vuotta, mutta sitä ei juurikaan ehditty purkaa. Ainoastaan auton alkuperäinen nahkasisusta oli siirretty toiseen autoon ja se oli korvattu Karo-versiolla. Z myi molemmat autot W:lle 2016.


19.6.2016 – 15.9.2018
Herra W (4.om) Saarijärveltä osti auton 2016, toisen 16v mersun kylkiäisenä. W:n tarkoitus oli alunperin entisöidä auto MR kuntoon, mutta tilan ja ajan puute sai W:n tekemään päätöksen vain yhden 16v:n kunnostamisesta. W myi auton projektikuntoisena Antti Asunmaalle 2018 syyskuussa. Ennen kaupantekoa auton alkuperäinen musta nahkasisusta siirrettiin takaisin paikalleen.


15.9.2018 -
Antti Asunmaa (5.om) Lahdesta osti pahasti projektikuntoisen auton W:ltä Saarijärveltä. Auton kunnostus aloitettiin heti syksyllä 2018.

Eikä siinä vielä kaikki!! Tältä toiselta omistajalta löytyi auton ALKUPERÄINEN huoltokirja, jota on täytetty 178tkm saakka. Viimeiset 50tkm huollot puuttuvat ensimmäisen omistajan ajalta. Toinen omistaja on ajanut autolla noin 10tkm ja kuuleman mukaan pari kertaa vaihtanut öljyt. Tämä on tapahtunut 225-239tkm välillä. Sen jälkeen huoltokirjaa ei ole täytetty, eikä autolla ajettu. Lisäksi löytyi vielä auton alkuperäinen englanninkielinen käyttöohjekirja. Näillä pienillä jutuilla on aivan valtava merkitys kokonaiskuvalle, mikä autosta tulee kun se on valmis. Nyt sillä on siis historia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

EVO X kirjoitti:On äärettömän mukava ilmoittaa, että auton historia on nyt täydellisesti tiedossa! :clap: Salapoliisintyö tuotti tulosta, ja löysin auton toisen omistajan, jonka avulla sain täydennettyä puuttuvat tiedot. Tein myös valmiiksi historiikin autosta MR tarkastusta varten:
Mainiota! Tämä on yksi tärkeimmistä asioista minunkin harrastuksessani. Erikoisten autojen taustalla on usein myös mielenkiintoinen historia, ainakin Suomessa pidempään olleiden yksilöiden taustalla ja eritoten ennen 90-luvun puoltaväliä. Tausta kuulostaa samalta, kuin museofarkussani. Se vaan oli tilattu Vehosta ja toimitettu Saudi-Arabiaan suomalaiselle lääkärille. Mikä tilauskoodin maanumero kantakortissa on?

Edit: niinhän tuolla ekalla sivulla olikin, että saudiversio.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin