W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Re: w123 300tdt
Otin pellin irti vielä ja muuttelin sitä koska se otti auton omaan peltiin kiinni.Kuvassa näkyy myös turbon luona omatekemä pakoputken kannatin.
Pelti maalattu ja valmis
"Kylmäkäynnistys"
https://www.youtube.com/watch?v=4UQLJlZ ... e=youtu.be
Pelti maalattu ja valmis
"Kylmäkäynnistys"
https://www.youtube.com/watch?v=4UQLJlZ ... e=youtu.be
Re: w123 300tdt
autossa on nyt 3,69 perä. Voiko siihen vaihtaa sisällön esim.300e w124 perästä ja saada 3,06 välityksen? 3,07 w123 perät ovat sairaan kalliita..
Re: w123 300tdt
Ota sisuskalut ennemmin w202 200cdi perästä. Ne on sopivat koska välitys on sama 3,07 ja lautaspyörässä w123 varaosanumero
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt
ahaa, kiitos vinkistä, eli sen perän osat voi siirtää tähän mun w123 perään?jari_w123 kirjoitti:Ota sisuskalut ennemmin w202 200cdi perästä. Ne on sopivat koska välitys on sama 3,07 ja lautaspyörässä w123 varaosanumero
Tarkoitat C220 cdi perää? Näkyy olevan 3,07 välitys C220 perässä..
Re: w123 300tdt
Vilkaisin pikaisesti niin w202 mallissa on tuolla välityksellä monella eri varaosanumerolla olevia rataspareja. Ja niitä periä on eri kokoisia, 202 varmaan isoa ja pientä perää. 200cdi mallissa on ollut kahta perää, hajotin joskus sellaisen ja vasta kolmannelta purkaamolta tuli oikea kun en tuota tiennyt. Olikohan jossain taksivarustelussa isompi perä mikä 220 mallissa vakiona.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt
Isällä on w202 200cdi sedan vuosimallia 99. Siinä on sellainen w123 osanumerolla oleva 3,07 välitteinen perä. Muista malleista ei ole minulla tietoa. Vaihdoin perän stefat isän autoon ja avattuani takakennen huomasin sen olevan kuoria lukuunottamatta ihan täysin w123 300turbodieselin perä. Isän auto on ihan perus classic suomiauto ilman taksivarustusta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt
Kiitos avustaS202 kirjoitti:Vilkaisin pikaisesti niin w202 mallissa on tuolla välityksellä monella eri varaosanumerolla olevia rataspareja. Ja niitä periä on eri kokoisia, 202 varmaan isoa ja pientä perää. 200cdi mallissa on ollut kahta perää, hajotin joskus sellaisen ja vasta kolmannelta purkaamolta tuli oikea kun en tuota tiennyt. Olikohan jossain taksivarustelussa isompi perä mikä 220 mallissa vakiona.
Re: w123 300tdt
kiitos avustajari_w123 kirjoitti:Isällä on w202 200cdi sedan vuosimallia 99. Siinä on sellainen w123 osanumerolla oleva 3,07 välitteinen perä. Muista malleista ei ole minulla tietoa. Vaihdoin perän stefat isän autoon ja avattuani takakennen huomasin sen olevan kuoria lukuunottamatta ihan täysin w123 300turbodieselin perä. Isän auto on ihan perus classic suomiauto ilman taksivarustusta.
Re: w123 300tdt
Onko hankala vaihtaa noita osia perien vällillä? En ole ikinä perän avausta tehnyt..jari_w123 kirjoitti:Ota sisuskalut ennemmin w202 200cdi perästä. Ne on sopivat koska välitys on sama 3,07 ja lautaspyörässä w123 varaosanumero
Re: w123 300tdt
No ei ihan helppoakaan. Laakerivälykset pitää olla oikeat, ja lisäksi hammaskosketus eli pinjonin ja lautaspyörän kosketus pitää olla oikeanlainen. Vääränlaisella kosketuksella perä pitää vonkuvaa ääntä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt
No parasta jättää vissiin jollekin joka osaa hommat, ei pysty kai ite mitenkään "mittamaan" ?S202 kirjoitti:No ei ihan helppoakaan. Laakerivälykset pitää olla oikeat, ja lisäksi hammaskosketus eli pinjonin ja lautaspyörän kosketus pitää olla oikeanlainen. Vääränlaisella kosketuksella perä pitää vonkuvaa ääntä.
Re: w123 300tdt
Tullut touhuttua vähän tämän kanssa viime aikoina, yrittänyt saada tuota laatikkoa toimimaan kunnolla mutta ei halua.. Vaihdoin öljyt ja filtterin sinne ja alipaineet katsonut ja ovat kohillaan, kokeillut ilman alipainetta ja kokeillut myös sätää alipainetta mutta laatikko luistaa pahasti vaihteiden välissä, eli ennenkuin menee seuraava vaihde päälle niin luistaa.. Vanha öljy oli punaista mutta haisi vähän palaneelle. Taitaa olla tämä laatikko sökö… laitan tuossa videon josta kuulee luiston.. Seuraavaksi laitan 722.6 laatikon tähän, eli purkuauton etsintä on alkanut
https://www.youtube.com/watch?v=Fojnvhw ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=Fojnvhw ... e=youtu.be
Re: w123 300tdt
Miten laatikon ohjaus?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 300tdt
Sitten pitää se "kytkinkoppa" yhdistellä vanhasta laatikosta, muttei tietenkään siitä alkuperäisestä automaatista kun se on ihan rahanarvoista tavaraa. Noita 4v manuaalilaatikoita saa melkeinpä ilmaiseksi. Tuossa 617 moottorissa on startti eri puolella kuin uudemmissa. Jos laatikon meinaa vaihtaa niin eikö se ole sama vaihtaa koko voimalinja, menee vaan tuo turbodiesel status siinä, se kun on ainakin suomessa todella haluttu malli.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt
Konetta en vaihda koska ne on kysyttyjä täällä myös ja tykkään tuosta 617 koneesta itse myös Laatikon ja koneen välille saa ostettua muunnoslevyn jolla saa tuon 722.6 laatikon käymään OM617 koneeseen suoraanS202 kirjoitti:Sitten pitää se "kytkinkoppa" yhdistellä vanhasta laatikosta, muttei tietenkään siitä alkuperäisestä automaatista kun se on ihan rahanarvoista tavaraa. Noita 4v manuaalilaatikoita saa melkeinpä ilmaiseksi. Tuossa 617 moottorissa on startti eri puolella kuin uudemmissa. Jos laatikon meinaa vaihtaa niin eikö se ole sama vaihtaa koko voimalinja, menee vaan tuo turbodiesel status siinä, se kun on ainakin suomessa todella haluttu malli.
Re: w123 300tdt
Kaikista eniten haluaisin tietenkin saada nykyisen laatikon toimimaan mutta vaikeelta näyttää, onko kenelläkään ideaa mikä siinä on vikana, voiko korjata vai onko turha edes yrittää?
Re: w123 300tdt
Moi
Mulla simahti muutama vuosi takaperin totaalisesti 722.3 automaatti 617 perässä kun sielä pääsi pakin männän sokka irti ja sitten loota olikin täynnä rautaa ja vieterin pätkiä... syyksi paljastui lopulta se, että aiempi remppaaja oli unohtanu päittäisvälysten justeeraamisen... purin laatikon atomeiksi ja toisen vastaavan 500SE mersusta. Kasasin sitten dieselin laatikon kuoriin käyttäen osittain osat 500SE laatikosta. Osa pakkojen pesistä oli umpiaineesta koneistettuja kun dieselin laatikos pellistä prässättyjä. Lisäksi sovittelin lisää kitkalevyjä pakkoihin ja koneistin myös pantojen pesät suuremmiksi. Pakkojen männät kasvatin myös. Nyt pitäis kaiketi kestää vähän suurempaakin rääkkiä. Loppupeleissä kohtuu simppeli rempattava. Apuna käytin ATSG manuaalia.
Yksi syy kuvailemiisi ongelmiin voisi olla laatikon sisäiset öljyvuodot. Öljy pääsee vuotamaan ohi ennenkuin työntää pakan mäntää. Männän liike hidastuu ja männässä ei ole voimaa... vuotopaikkoja on sisäkkäisten akseleiden liitoksissa ainakin (teflon renkaat), männän tiivisteet tai männän pesän tiivistys rumpuihin.
Hanki osat ja remppaa laatikko. Sitten ainakin tietää mikä se on.
TJ
Mulla simahti muutama vuosi takaperin totaalisesti 722.3 automaatti 617 perässä kun sielä pääsi pakin männän sokka irti ja sitten loota olikin täynnä rautaa ja vieterin pätkiä... syyksi paljastui lopulta se, että aiempi remppaaja oli unohtanu päittäisvälysten justeeraamisen... purin laatikon atomeiksi ja toisen vastaavan 500SE mersusta. Kasasin sitten dieselin laatikon kuoriin käyttäen osittain osat 500SE laatikosta. Osa pakkojen pesistä oli umpiaineesta koneistettuja kun dieselin laatikos pellistä prässättyjä. Lisäksi sovittelin lisää kitkalevyjä pakkoihin ja koneistin myös pantojen pesät suuremmiksi. Pakkojen männät kasvatin myös. Nyt pitäis kaiketi kestää vähän suurempaakin rääkkiä. Loppupeleissä kohtuu simppeli rempattava. Apuna käytin ATSG manuaalia.
Yksi syy kuvailemiisi ongelmiin voisi olla laatikon sisäiset öljyvuodot. Öljy pääsee vuotamaan ohi ennenkuin työntää pakan mäntää. Männän liike hidastuu ja männässä ei ole voimaa... vuotopaikkoja on sisäkkäisten akseleiden liitoksissa ainakin (teflon renkaat), männän tiivisteet tai männän pesän tiivistys rumpuihin.
Hanki osat ja remppaa laatikko. Sitten ainakin tietää mikä se on.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Ääni vanhan askin remppaamisen puolesta. ATSG-manuaalin kun hommaa niin onnistuu kun vaan on aikaa ja paikka.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 300tdt
Kiitos avusta, mistä tuon ATSG manuaalin saa?Maastis kirjoitti:Moi
Mulla simahti muutama vuosi takaperin totaalisesti 722.3 automaatti 617 perässä kun sielä pääsi pakin männän sokka irti ja sitten loota olikin täynnä rautaa ja vieterin pätkiä... syyksi paljastui lopulta se, että aiempi remppaaja oli unohtanu päittäisvälysten justeeraamisen... purin laatikon atomeiksi ja toisen vastaavan 500SE mersusta. Kasasin sitten dieselin laatikon kuoriin käyttäen osittain osat 500SE laatikosta. Osa pakkojen pesistä oli umpiaineesta koneistettuja kun dieselin laatikos pellistä prässättyjä. Lisäksi sovittelin lisää kitkalevyjä pakkoihin ja koneistin myös pantojen pesät suuremmiksi. Pakkojen männät kasvatin myös. Nyt pitäis kaiketi kestää vähän suurempaakin rääkkiä. Loppupeleissä kohtuu simppeli rempattava. Apuna käytin ATSG manuaalia.
Yksi syy kuvailemiisi ongelmiin voisi olla laatikon sisäiset öljyvuodot. Öljy pääsee vuotamaan ohi ennenkuin työntää pakan mäntää. Männän liike hidastuu ja männässä ei ole voimaa... vuotopaikkoja on sisäkkäisten akseleiden liitoksissa ainakin (teflon renkaat), männän tiivisteet tai männän pesän tiivistys rumpuihin.
Hanki osat ja remppaa laatikko. Sitten ainakin tietää mikä se on.
TJ
Re: w123 300tdt
Löytyi linkki, lataan sen manuaalin ja kokeilen rempata laatikkoa
Re: w123 300tdt
Moi
Netistä latasin myös. Tämä topic myös hyvä silmäillä läpi:
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... shoot.html
TJ
Netistä latasin myös. Tämä topic myös hyvä silmäillä läpi:
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... shoot.html
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
KiitosMaastis kirjoitti:Moi
Netistä latasin myös. Tämä topic myös hyvä silmäillä läpi:
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... shoot.html
TJ
Re: w123 300tdt
Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: w123 300tdt
Sama juttu. Ainakin aiemmin turbon omaan pumppuun on ollut osat kalliita ja hankalasti saatavana (virit?) Jotta käytännös kaikki isommilla elementeillä on vaparipumpuista tehtyjä ulkoisella"morkoolilla".
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Ootko penkissä käynyt?Timo L. kirjoitti:Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt
Joko Pasilla on vaihdelaatikko pöydällä?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 300tdt
Joo, 138 hv mitattu vuosituhannen vaihteessa.jari_w123 kirjoitti:Ootko penkissä käynyt?Timo L. kirjoitti:Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: w123 300tdt
Ei ole, auto huilaa nyt koska kotona alkaa eteisen remontti nyt viikolla. Sitten olen myös lukenut BE ajokorttia ja sainkin sen viime viikolla. Lauantaina haen tälle vara-osa auton sitten itse kärrylläSharedoc kirjoitti:Joko Pasilla on vaihdelaatikko pöydällä?