W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei, sorry kun nyt lainaan tätä topicia, mutta ainakin tässä on yhteinen mielenkiinnon kohde :)

Chryslerin flekti vaikutti kiinnostavalta koska pikaisen tarkastelun perusteella leikkaamalla ylimääräiset osuudet sen omasta tuulitunnelista olus flektin kehä mennyt W123 tunnelin sisään. Mutta tarkempi mittailu jäi vielä tekemättä... 2 nopeutta oli syslerissä ymmärtääkseni ilmastoinnin takia. Eli samaa flektiä käyttäen hoidettu lisätarve ilmastoinnin osalta.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:Hei, sorry kun nyt lainaan tätä topicia, mutta ainakin tässä on yhteinen mielenkiinnon kohde :)

Chryslerin flekti vaikutti kiinnostavalta koska pikaisen tarkastelun perusteella leikkaamalla ylimääräiset osuudet sen omasta tuulitunnelista olus flektin kehä mennyt W123 tunnelin sisään. Mutta tarkempi mittailu jäi vielä tekemättä... 2 nopeutta oli syslerissä ymmärtääkseni ilmastoinnin takia. Eli samaa flektiä käyttäen hoidettu lisätarve ilmastoinnin osalta.

TJ
Ilman muuta tänne saa kirjoitella :clap:
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Ei kannata kiinteitä siipiä poistaa, jos se ei ole ihan pakko sen vuoksi, että konehuoneessa on oikeasti ahdasta. Paljon huolettomampi ja paremmin jäähdyttää kiinteillä siivillä. Jonkin verran kokemusta aiheesta...
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Heavy kirjoitti:Ei kannata kiinteitä siipiä poistaa, jos se ei ole ihan pakko sen vuoksi, että konehuoneessa on oikeasti ahdasta. Paljon huolettomampi ja paremmin jäähdyttää kiinteillä siivillä. Jonkin verran kokemusta aiheesta...
Voitko selittää syyn miksi? Olen ostanut tänään 16tuuman sähkötuulettimen jota tulee ohjaamaan 92asteen termokytkin. Vai olisiko 95 asteinen parempi, ,meneekö liian aikasin päälle 92 asteiseilla?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Vähän on tullut touhuttua eilen ja tänään :) WG venttiilille tein pidikkeen ja ilmafiltteri on paikallaan nyt.
Kuva
Kuva
Sain vaihtaa wg venttiilin koska se joka tuli turbon mukana aukesi jo 0,6baarissa. Nyt on säädettävä wg ja aukasupaineen voi säätää 0,7-1,7baariin.
Kuva
Alkaa tapahtua jotain :D
Kuva
Kuva
Seuraavaksi alan pakoputkea tekemään ja sitten vaihdan paisuntasäiliön jäähdytysjärjestelmään. Ostin uuden säiliön mutta siinä oli ulosotto anturille jota minulla ei ole autossa, näyttää siltä että noita missä ei ole anturille reikää, niitä ei enään myydä uutena?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Aloitin pakoputken hitsaamista. Laitan originaaliputkiston autoon, vaihdoin vaan viimeisen äänenvaimentajan koska siinä oli reikää. Sattui olemaan vaimennin hyllyllä jonka laitoin passaamaan :D
Tässä olen tehnyt ensimmäisen putken turbosta ulos..
Kuva
Vanha vaimennin oli ihan loppu,eriste oli murusina myös..
Kuva
Valmista:) Hitsaan valmiiks putket vasta siytten kun oon sovitellut putkiston autoon ensin..
Kuva
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Näyttää haastavalta tuo korin kunto, seuraan mielenkiinnolla projektin etenemistä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:Näyttää haastavalta tuo korin kunto, seuraan mielenkiinnolla projektin etenemistä.
Joo siinä riittää kyllä töitä, onneksi ei tarvii vielä ens kesäksi olla valmis, tämä auto tulee valmiiks silloin kun tulee valmiiksi. Eli mitään aikarajaa ei ole :) Auton alusta on onneksi aika hyvässä kunnossa, toki joudun lattiapeltiä johonkin sinne vaihtaan,edellisien omistajien paikkaukset alkaneet ruostumaan uudestaan..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tietääkö kukaan että pystyykö tähän laittamaan esim.s210 penkit? Ois kiva saada sähköpenkit tähän :)
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Nimim. pekkovee laittoi 123:een väyskän tekniikan sisustuksineen päivineen tuolla mesen puolella. En tosin tiedä yhtään millainen homma on todellisuudessa.

Mutta miksi et laittaisi cooleria turvaamaan myllyä vaikka se alkuperäinen 617a onkin?
Kuitenkin sitä syöttöä ja ahtoa tulee enemmän jossain vaiheessa. :thumbup:
Nyt se kävisi helpommin, varsinkin jos sähköflektin laitat.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Lapio kirjoitti:Nimim. pekkovee laittoi 123:een väyskän tekniikan sisustuksineen päivineen tuolla mesen puolella. En tosin tiedä yhtään millainen homma on todellisuudessa.

Mutta miksi et laittaisi cooleria turvaamaan myllyä vaikka se alkuperäinen 617a onkin?
Kuitenkin sitä syöttöä ja ahtoa tulee enemmän jossain vaiheessa. :thumbup:
Nyt se kävisi helpommin, varsinkin jos sähköflektin laitat.
Ahaa kiitos, katson jos löydän hänet. Cooleria en laita vielä koska ahtoja ei nyt ole tarkoitus nostaa, ja sitten jos nostan yli 1baariin niin sitten tarvii cooleri olla. Toki laitan sähkötuulettimen niin että tulevaisuudessa voi coolerin laittaa ilman että tarvii jotain muita hommia tehdä uusiksi, eli cooleri on kyllä mielessä mutta just tällä hetkellä en laita sitä koska tärkeempi tässä vaiheessa on saada auto muuten mekaanisesti ensin kuntoon.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuli pakoputki laitettua eilen paikalleen:
https://www.youtube.com/watch?v=YwGWVY4 ... e=youtu.be

tietääkö kukaan miks moottori kylmänä vähän posahtelee ja samalla työntää sinistä putkesta? käy kuitenkin tasaisesti ja käynnistyy heti mutta välillä kylmänä kuuluu posaus ja samalla töpsähtää sinistä putkesta.. tuossa alussa näkyy ku tuppaa tulemaan:
https://www.youtube.com/watch?v=x-CbGUq ... e=youtu.be

tuossa vähän kuulee paremmin konetta, ja hyvin auto liikkuu :D
https://www.youtube.com/watch?v=VtNFtBH ... e=youtu.be

Sitten piti vaihtaa öljyt ja filtteri vaihteistoon mutta Olin ostanut väärän filtterin ja auton omassa filtterissä oli 126 numero. Onko siis w123 ja w126 samat laatikot? Moottori on tähän autoon vaihdettu joskus koska alkuperäinen moottorinumero ei ole sama mikä auton kortissa lukee. Moottorityyppi on kuitenkin sama eli OM617.952 . Voiko olla että moottori ja vaihteisto on otettu w126 300SD mallista?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

OM617 turbojen perässä on käsittääkseni aina 722.3 automaatti. W126 ja W123 ero on sitten nopeusmittarin "anturointi". Eli W126 on sähköinen mittari ja W123 mekaaninen. Ero on laatikon takakannessa. Kannet voi vaihdella ristiin. Eli öljynsuodattimet on ihan samat. Sellaisen olen kuullut, että oikein isokoneisten mersujen 722.3 laatikoissa olis öljynsuodatin hieman erilainen. Eli olis imut suodattimessa etu/taka reunalla... pitäis oikein selvittää...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:OM617 turbojen perässä on käsittääkseni aina 722.3 automaatti. W126 ja W123 ero on sitten nopeusmittarin "anturointi". Eli W126 on sähköinen mittari ja W123 mekaaninen. Ero on laatikon takakannessa. Kannet voi vaihdella ristiin. Eli öljynsuodattimet on ihan samat. Sellaisen olen kuullut, että oikein isokoneisten mersujen 722.3 laatikoissa olis öljynsuodatin hieman erilainen. Eli olis imut suodattimessa etu/taka reunalla... pitäis oikein selvittää...
Joo mulla on jotenkin erilainen tuo laatikko koska siinä on isompi öljyfiltteri kuin mitä Olin tilanut. Öljyfiltteri jonka tarviin niin se on kolmella pultilla kiinni, se minkä Olin ostanut niin siinä on vain 2. Öljyfiltterin artikkelinumero joka mulla on autossa on: 1262770295 jos se jotain auttaa.. olen yrittänyt katella mutta en oikein pääse perille että mihin vaihteistoon se on että tietäis minkä mallin laatikko mulla on..
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Sulla on nyt sitte varmaan 722.1 laatikon suodatin. Tuota lootaa on ollu vapari dieseleis ja bensakoneis. Hommaa 722.3 suodatin. Se on 3:lla M6 pultilla kiinni.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:Sulla on nyt sitte varmaan 722.1 laatikon suodatin. Tuota lootaa on ollu vapari dieseleis ja bensakoneis. Hommaa 722.3 suodatin. Se on 3:lla M6 pultilla kiinni.
ahaa, no varaosasivustolta tullut sitten väärä filtteri. Missä noita 722.1 laatikoita on käytetty, onko vanhemmissa w123 sarjoissa? Mun auto on 1982 ja kuten kerroin aikasemmin niin kone on vaihdettu samanlaiseen ja tässä koneessa on korkeempi sarjanumero kuin mikä autossa kuuluis olla eli vähän uudempi kone :mrgreen:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14009
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

722.1:stä käytettiin noin vuoteen 1983 saakka kaikissa muissa W123:ssa, paitsi turboissa väännönkeston takia. Voipi tosin olla, että sitä käytettiin tyypin loppuun saakka pikkukoneissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Timo L. kirjoitti:722.1:stä käytettiin noin vuoteen 1983 saakka kaikissa muissa W123:ssa, paitsi turboissa väännönkeston takia. Voipi tosin olla, että sitä käytettiin tyypin loppuun saakka pikkukoneissa.
ahaa, kiitos :clap:
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Sain kysymyksen penkkiasiassa, mullahan vaihtui pohjalevy autossa niin taakse, että meni W210 takapenkin istuinosa alkuperäsiin kiinnikkeisiinsä, selkänojana W123 alkuperäinen, johon siirrettiin W210 selkönojasta nahka, oli siinäkin ompelemista ...

mese.fi puolella jotain kuviakin taitaa olla ...
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pekkovee kirjoitti:Sain kysymyksen penkkiasiassa, mullahan vaihtui pohjalevy autossa niin taakse, että meni W210 takapenkin istuinosa alkuperäsiin kiinnikkeisiinsä, selkänojana W123 alkuperäinen, johon siirrettiin W210 selkönojasta nahka, oli siinäkin ompelemista ...

mese.fi puolella jotain kuviakin taitaa olla ...
Ahaa, kiitos. taitaa olla meikäläiselle liian hankala homma.. Mitä tarkoitat että sun pohjalevy siirtyi taakse?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

sähkötuuletin paikallaan:
Kuva

tosin tuo lämpö nousee liian korkealle, vai mitä tykkäätte?
Kuva
Tuuletin menee päälle vasta tuon viivan kohdalla ja sitten se käy hetken aikaa vaan ja lämmöt pysyy yhtä korkealla. Oisko tuo tuulettimen anturi pitänyt laittaa ylimmäiseen jäähdytysletkuun tai moottorilohkoon? 92asteen anturi on tuolle tuulettimelle mutta vaikuttaa että tarvii yli 100 astetta ennekuin se menee päälle..

Mitä tykkäätte?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

124-korimallin penkit menee ainakin kun laittaa vähän koroketta takakiinnikkeille. Etukiinnikkeet menee sellaisenaan. Vm 90 ja uudemmat penkit on parempia.

Saako öljynjäähdytin vetoa tuolla sähkötuulettajalla? Se on tärkeä osa om617A jäähdytystä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja karra »

pasi84 kirjoitti:
pekkovee kirjoitti:Sain kysymyksen penkkiasiassa, mullahan vaihtui pohjalevy autossa niin taakse, että meni W210 takapenkin istuinosa alkuperäsiin kiinnikkeisiinsä, selkänojana W123 alkuperäinen, johon siirrettiin W210 selkönojasta nahka, oli siinäkin ompelemista ...

mese.fi puolella jotain kuviakin taitaa olla ...
Ahaa, kiitos. taitaa olla meikäläiselle liian hankala homma.. Mitä tarkoitat että sun pohjalevy siirtyi taakse?
Kun katsoo nimimerkin paikkakuntaa ja autojen listaa niin arvelen että pekkovee asensi Väyrysen pohjalevyn W123:een :) EDIT hymiö meni väärin piti tietenkin olla positiivinen :thumbup:
Viimeksi muokannut karra, Ti 05.02.2019 09:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:124-korimallin penkit menee ainakin kun laittaa vähän koroketta takakiinnikkeille. Etukiinnikkeet menee sellaisenaan. Vm 90 ja uudemmat penkit on parempia.

Saako öljynjäähdytin vetoa tuolla sähkötuulettajalla? Se on tärkeä osa om617A jäähdytystä.
Ahaa, kiitos :) No tosiaan, öljynjäähdytystä en ajatellut.. voisin kyllä siirtää tuon tuulettimen niin että se ottaa öljynjäähdyttimen myös, vai kannattaisko laittaa erillinen tuuletin öljynjäähdyttimelle?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Laittaisin itse alkuperäisen propellin takaisin uudella viskokytkimellä. Itse hommasin viskon Alvadilta Virosta.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Timo L. kirjoitti:722.1:stä käytettiin noin vuoteen 1983 saakka kaikissa muissa W123:ssa, paitsi turboissa väännönkeston takia. Voipi tosin olla, että sitä käytettiin tyypin loppuun saakka pikkukoneissa.
Alkupään W123 turboissa oli tehtaalta 722.1 laatikkoa. Pari sellaista autoa olen nähnytkin. Kantakortissa oli myös tuosta merkintä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:124-korimallin penkit menee ainakin kun laittaa vähän koroketta takakiinnikkeille. Etukiinnikkeet menee sellaisenaan. Vm 90 ja uudemmat penkit on parempia.

Saako öljynjäähdytin vetoa tuolla sähkötuulettajalla? Se on tärkeä osa om617A jäähdytystä.
Tiedätkö miten takapenkki käy tähän s124 mallista? Auto on päälle 90vuosimallia mistä penkit ois tiedossa jos ne vain sais käymään..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tilasin tänään mersulle uuden alaletkun jäähdyttimeen ja sähkötuulettimen termokytkimen siirrän lohkoon tyhjennystulpan tilalle. Jenkaus lohkon tyhjennystulpalle on M14x1,5 jos jollakin on tarvetta tietää :) Tilasin termokytkimen jossa on sama jenkaus ja tuuletin menee päälle kun jäähdytysnesteen lämpötila on 87 astetta ja tuuletin sammuu kun lämpötila on 82 astetta :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Hyvin toimii tuuletin nyt kun lohkoon laitoin tyhjennystulpan tilalle anturin. M14x1,5 on jenkaus siinä siis. Turbolle laitoin myös vesijäähdytyksen jota en ollut kytkenyt aikasemmin. Tulon turbolle otin jarrusylinterin luota t-kappaleella ja auton omien letkujen sisämitta on 18mm ja turbolle on 12mm letkut. Meno turbosta menee vesipumpulle, sama siinä että auton letkut on 18mm.

Kuva
Tuossa on tulo turbolle,sähköpumpun vaihdoin uuteen myös.
Kuva
Tässä näkyy meno turbosta vesipumpulle:
Kuva
Sitten tein turbolle lämpöeristepellin,täytyy vaan maalata se ja laittaa letkulle kannakkeet jotka nostavat letkun pois pellin päältä.Kuva
Kuva
En tiedä miks kuvat kääntyivät väärinpäin :cry:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sähkötuulettimen kokeilua: Hyvin pysyy lämmöissä ja ei nouse lämmöt liian korkealle vaikka piiskailee konetta :D
https://www.youtube.com/watch?v=Y9VXC3z ... e=youtu.be

Hyvin toimii :D
https://www.youtube.com/watch?v=GeL0QUE ... e=youtu.be
Vastaa Viestiin