W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:Toimiiko S123 perän tasonsäätö? Oletko perehtynyt siihen?
Tässä ei Toimi. Tasonsäätöventtiili taka akselistossa vuotaa ja nestesäiliö rikki. Mulla on kummatkin purkuautosta otettu mutta en ole vielä vaihtanut niitä. Tullut muu projektiauto väliin joten tämä lepäilee just nyt..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin, nyt jatkuu tämä projekti taas :) Olen saanut käsille perän jossa on oikea välitys turbolle eli 3,07 välitys. Tässä on nyt 3,69 joka on ei turbosta.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuli irrotettua perä eilen ja ehkä huomena käväsen hakemassa oikean perän tähän :mrgreen:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin huonosti meni tuon oikean perän haku.. purkuautossa josta se piti irroittaa niin olikin vaihdettu perä ja oli väärällä välityksellä.. 3,46 siinä oli.. mitä mä nyt teen tän kanssa? Kohta alan sovitteleen w210 perää tähän kun ei mistään löydy Näitä oikeaan hintaan.. :thumbdown:
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

3.46 perä on ihan hyvä yleiskäytössä ja sillä pärjää kyllä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Sharedoc kirjoitti:3.46 perä on ihan hyvä yleiskäytössä ja sillä pärjää kyllä.
Joo varmaan mutta ei noihin turhaan laitettu 3,07 periä turbodieseleihin.. en halua huudattaa moottoria turhaan koska eniten mulla on maantie ja moottorietieajoa sillä sitten… 3,07 perän haluan tai 2,88(amerikan mallista)...
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Ootko kattellu S mersujen w126 1 sarjalaisten "isojen" perien saatavuutta? Niis on kans harvempia välityksiä. Ja varmaan myös pykälää vanhemmassakin. Sekin kai sopii 123 takakelkkaan. Omaan autooni tulee 2,47 kun taas kerkeis sitä joskus tehdä... löytyy myös 2,24 mutta se jo turhan harva...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:Hei

Ootko kattellu S mersujen w126 1 sarjalaisten "isojen" perien saatavuutta? Niis on kans harvempia välityksiä. Ja varmaan myös pykälää vanhemmassakin. Sekin kai sopii 123 takakelkkaan. Omaan autooni tulee 2,47 kun taas kerkeis sitä joskus tehdä... löytyy myös 2,24 mutta se jo turhan harva...

TJ
Täällä on kaikki perät loppu 3,07 välityksellä ja siitä alaspäin.. ei missään romulassa ole.. mistä olet 2,24 perän löytänyt? :o
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

jari_w123 kirjoitti:Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
Just joo, sultako sain sitä vinkkiä tässä joskus ? Onko kaikissa w202 200cdi sellaiset perät mitkä käy? entä 220cdi?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Täällä on kaikki perät loppu 3,07 välityksellä ja siitä alaspäin.. ei missään romulassa ole.. mistä olet 2,24 perän löytänyt?
Ostin taannoin 500SE mersun siinä toivossa että olis lukollinen isoperä... eipä ollut. Oli avoin 2.24 välityksellä. Sitte ruuvasin purkaamolla toisen perän vastaavasta ässästä ja se oli 2,47 LSD. On jäänyt harmittamaan kun sielä olis ollu silloon 2 sarjan 126 jossa myös 2.47 LSD... siitä kai olis sopinu sisäkalut tuon 2.24 kuoreen niin olis saanu "varaperän".

Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Maastis kirjoitti:
Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ
Jep, näin näyttää olevan. 3.07 välityksen tekevät hammaspyörät (A1233501439) löytyvät vain malleista w116.120, w123.193 ja w126.120 eli 300 turbodiesel.

Hammaspyöräpari lienee vielä tilattavissa varaosana, jolloin rikkinäisen perän korjaaminen olisi mahdollinen.

Tiuhalla perällä 300TD on veikeä, kiihtyvyys erinomainen mutta maantiellä moottori huutaa ja nopeusmittarin viisari kaakossa. Alkuperäinen välitys tekee tuosta auton.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Efraim kirjoitti:
Maastis kirjoitti:
Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?
TJ
Jep, näin näyttää olevan. 3.07 välityksen tekevät hammaspyörät (A1233501439) löytyvät vain malleista w116.120, w123.193 ja w126.120 eli 300 turbodiesel.

Hammaspyöräpari lienee vielä tilattavissa varaosana, jolloin rikkinäisen perän korjaaminen olisi mahdollinen.

Tiuhalla perällä 300TD on veikeä, kiihtyvyys erinomainen mutta maantiellä moottori huutaa ja nopeusmittarin viisari kaakossa. Alkuperäinen välitys tekee tuosta auton.
Joo näin on :) Mietin tässä että jos ottaisin mun s210 e420 perän ja kokeilen jos sais sen muokattua tuonne soppeliksi.. :D Siinä on kyllä 2,80 jotakin välitys…Mutta amerikan malleissa oli 2,88perä..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:
Täällä on kaikki perät loppu 3,07 välityksellä ja siitä alaspäin.. ei missään romulassa ole.. mistä olet 2,24 perän löytänyt?
Ostin taannoin 500SE mersun siinä toivossa että olis lukollinen isoperä... eipä ollut. Oli avoin 2.24 välityksellä. Sitte ruuvasin purkaamolla toisen perän vastaavasta ässästä ja se oli 2,47 LSD. On jäänyt harmittamaan kun sielä olis ollu silloon 2 sarjan 126 jossa myös 2.47 LSD... siitä kai olis sopinu sisäkalut tuon 2.24 kuoreen niin olis saanu "varaperän".

Tuo 3.07 kaiketi vaikea löytää. Onkohan niin että ollut vaan kolmesatkujen turbojen peränä?

TJ
Joo just niin on, 300turbodieselit niin niissä oli 3,07 perä :)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

pasi84 kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
Just joo, sultako sain sitä vinkkiä tässä joskus ? Onko kaikissa w202 200cdi sellaiset perät mitkä käy? entä 220cdi?
Kyllä, minä niin sanoin joskus. Sitä en tiedä onko myös 220cdi sama perä. Isäni w202 200cdi mersusta vuosimallia 99 löytyy 3,07 välitteinen perä. Sisuskaluissa on 123 alkuiset varaosanumerot.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

jari_w123 kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Sitäkö ei mistään löydy w202 200cdi perää mistä sais sisuskalut?
Just joo, sultako sain sitä vinkkiä tässä joskus ? Onko kaikissa w202 200cdi sellaiset perät mitkä käy? entä 220cdi?
Kyllä, minä niin sanoin joskus. Sitä en tiedä onko myös 220cdi sama perä. Isäni w202 200cdi mersusta vuosimallia 99 löytyy 3,07 välitteinen perä. Sisuskaluissa on 123 alkuiset varaosanumerot.
Kiitos. Jos katson varaosaluetteloista niin ei ole missään w202 sarjassa 123 numerolla noita periä.. :crazy:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei olekkaan koska perä ei suoraan sovi. Mutta jos katsot perän osien, lautaspyörän ja pinionin numeroita pitäisi 123 tulla esille
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

jari_w123 kirjoitti:Ei olekkaan koska perä ei suoraan sovi. Mutta jos katsot perän osien, lautaspyörän ja pinionin numeroita pitäisi 123 tulla esille
niin olen katsonutkin mutta ei tule 123 numerolla mitään esille..
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hmm, olisko tullut numeromuutoksia. Ootko kahtonu millä numeroilla tdt alkuperäiseen perään tarjotaan osia?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

jari_w123 kirjoitti:Hmm, olisko tullut numeromuutoksia. Ootko kahtonu millä numeroilla tdt alkuperäiseen perään tarjotaan osia?
En ole, täytyy kattoa 8) Olen löytänyt perän nyt joka on tulossa mulle, se on r107 mallista 3,06 välityksellä :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on perä tullut jonka ostin, on siis 3,06 välityksellä ja tulee alkuperäisesti 450slc mallista :)
Kuva

Tiiviste kardaaniin päin vuotaa joten tilasin uuden ja haen sen huomena töitten jälkeen :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitä eroa noissa perissä on joissa poskilaakereiden päällä noi laipat? Näkyy munkin varaosaraadossa olevat tuon näköinen perä, 280E mallista 3,69 välityksellä. Takakannessa myös jäähdytysrivat.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti:Mitä eroa noissa perissä on joissa poskilaakereiden päällä noi laipat? Näkyy munkin varaosaraadossa olevat tuon näköinen perä, 280E mallista 3,69 välityksellä. Takakannessa myös jäähdytysrivat.
Sitä en kyllä tiedä :think:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Miten tämä mutteri lukitaan...en voi taltalla sitä lukita koska materiaali on liian paksua siihen..
Kuva

Vanha mutteri oli lukittu hitsaamalla..
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan :)
Kuva

Siinä on sitten perä paikallaan :) Aika mötikkö se on ja painava :mrgreen:
Kuva

Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon :)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja karra »

Maastis kirjoitti:Moi

Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.

TJ
Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.

Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.

Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

karra kirjoitti:
Maastis kirjoitti:Moi

Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.

TJ
Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.

Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.

Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin :D
Mulla ei ole mitään w/s kytkintä koska on 722.3 vaihteisto kyseessä. Kytkin tuli vasta 722.4 vaihteistoihin ja silloin se oli E/S kytkin, eli economy ja standard. S/W kytkin tuli 722.6 laatikoihin (summer/Winter).
TV kaapelia olen säädellyt ja alkaa olla nyt aika kohillaan, autossahan kuuluu ollakin 3,07 välitys alun perin ja nyt mulla on siis 3,06. Aikasemmin remontoin venttiilipaketin laatikosta koska luisti vaihtojen välissä. Se luistaminen hävisi sillä remontilla.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:Moi

Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.

TJ
Joo tuosta en tiedä kyllä :) Tässähän alunperin pitääkin olla 3,07 perä koska on alkuperäinen tdt kyseessä. Nyt mulla on 3,06 perä( 450slc r107 mallista). Täytyy vähän vielä hienosäätää laatikkoa TV kaapelilla ja vaacumi kellolla :)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: w123 300tdt

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pasi84 kirjoitti:Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan :)
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/qjtrg7zfagsr3i8npb9a741] ][/url]

Siinä on sitten perä paikallaan :) Aika mötikkö se on ja painava :mrgreen:
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/jt426r2kgyta729bm39gc7x] ][/url]

Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon :)
Miten, kun vaihdoit tuo isonperän pikkuprän tilalle niin kävikö pikkuperän vetarit tähän, ettei olleet vetoakselit liian pitkät? Entä kartaanin takaosa? Eikös tuo isoperä oo kuitenkin sentitolkulla isompi.
Vastaa Viestiin