Vetoakselien päihin pitää laitta prikat, muuten menevät liian syvälle perään.. Kardaanin kanssa ei mitään ongelmia, sopii niinkuin ennenkin.juhaoh kirjoitti:Miten, kun vaihdoit tuo isonperän pikkuprän tilalle niin kävikö pikkuperän vetarit tähän, ettei olleet vetoakselit liian pitkät? Entä kartaanin takaosa? Eikös tuo isoperä oo kuitenkin sentitolkulla isompi.pasi84 kirjoitti:Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/qjtrg7zfagsr3i8npb9a741] ][/url]
Siinä on sitten perä paikallaan Aika mötikkö se on ja painava
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/jt426r2kgyta729bm39gc7x] ][/url]
Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon
W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Re: w123 300tdt
Re: w123 300tdt
Joo en tarkoittanutkaan sitä että sinulla tuo kytkin olisi, mutta sitä tarkoitin että sen kytkimen käyttäminen vaikuttaa vaihtohetkeen, eli se siirtää sitä jotenkin, mutta miten? Painettahan se ei muuta koska vaihdon napakkuus ei siitä muutu vaikka kytkintä kääntelee.pasi84 kirjoitti:Mulla ei ole mitään w/s kytkintä koska on 722.3 vaihteisto kyseessä. Kytkin tuli vasta 722.4 vaihteistoihin ja silloin se oli E/S kytkin, eli economy ja standard. S/W kytkin tuli 722.6 laatikoihin (summer/Winter).karra kirjoitti:Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.Maastis kirjoitti:Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.
Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin
TV kaapelia olen säädellyt ja alkaa olla nyt aika kohillaan, autossahan kuuluu ollakin 3,07 välitys alun perin ja nyt mulla on siis 3,06. Aikasemmin remontoin venttiilipaketin laatikosta koska luisti vaihtojen välissä. Se luistaminen hävisi sillä remontilla.
Sithän homma on ok jos on liki sama perävälitys kuin alunperin
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: w123 300tdt
pasi84 kirjoitti:Vetoakselien päihin pitää laitta prikat, muuten menevät liian syvälle perään.. Kardaanin kanssa ei mitään ongelmia, sopii niinkuin ennenkin.juhaoh kirjoitti:Miten, kun vaihdoit tuo isonperän pikkuprän tilalle niin kävikö pikkuperän vetarit tähän, ettei olleet vetoakselit liian pitkät? Entä kartaanin takaosa? Eikös tuo isoperä oo kuitenkin sentitolkulla isompi.pasi84 kirjoitti:Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/qjtrg7zfagsr3i8npb9a741] ][/url]
Siinä on sitten perä paikallaan Aika mötikkö se on ja painava
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/jt426r2kgyta729bm39gc7x] ][/url]
Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon
Myös pikkuperässä on prikat perän puolella.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: w123 300tdt
Aijjaa.. joo en kyllä tiedä miten ne oikein toimiikarra kirjoitti:Joo en tarkoittanutkaan sitä että sinulla tuo kytkin olisi, mutta sitä tarkoitin että sen kytkimen käyttäminen vaikuttaa vaihtohetkeen, eli se siirtää sitä jotenkin, mutta miten? Painettahan se ei muuta koska vaihdon napakkuus ei siitä muutu vaikka kytkintä kääntelee.pasi84 kirjoitti:Mulla ei ole mitään w/s kytkintä koska on 722.3 vaihteisto kyseessä. Kytkin tuli vasta 722.4 vaihteistoihin ja silloin se oli E/S kytkin, eli economy ja standard. S/W kytkin tuli 722.6 laatikoihin (summer/Winter).karra kirjoitti:Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.Maastis kirjoitti:Moi
Niin tämä perä on sillä isolla lautaspyörällä oliko se nyt 210mm ja pieni perä 185? Kuinkas se onkaan näiden 722.3 laatikoiden kanssa. Kun vaihtaa perän välitystä niin pitäiskö governoorin olla trimmattu käytetyn perävälityksen kanssa? Ei ole tullut aiheeseen tarkemmin perehdyttyä, mutta näillä tietysti on yhteys, kun governoori vaikuttaa paineiden kautta vaihtoon ja pyörii kardaanin nopeuden mukaan... tän kun joku osais yksiselitteisesti kertoa auki.
TJ
Toki olet oikeassa että itse vaihtohetki muuttuu ja esim manuaalivehkeissä jos tuohon löytyy tiheämmin porrastettu niin sittenhän muutos on toivottu.
Valitettavasti usein tehtaalla on nuo välitykset optimoitu aika hyvin
TV kaapelia olen säädellyt ja alkaa olla nyt aika kohillaan, autossahan kuuluu ollakin 3,07 välitys alun perin ja nyt mulla on siis 3,06. Aikasemmin remontoin venttiilipaketin laatikosta koska luisti vaihtojen välissä. Se luistaminen hävisi sillä remontilla.
Sithän homma on ok jos on liki sama perävälitys kuin alunperin
Re: w123 300tdt
Mulla oli vain toisessa vetoakselissa prikka, luultavasti puuttu sitten toinen. Perä on vaihdettu autoon entisen omistajan aikana, epäilen että hänellä oli tuo 3,69 perä ylimääräisenä ja tiesi mitkä rahat noissa 3,07 perissä on joten irrotti orkkisperän ja pisti sen myyntiin..slsl77 kirjoitti:pasi84 kirjoitti:Vetoakselien päihin pitää laitta prikat, muuten menevät liian syvälle perään.. Kardaanin kanssa ei mitään ongelmia, sopii niinkuin ennenkin.juhaoh kirjoitti:Miten, kun vaihdoit tuo isonperän pikkuprän tilalle niin kävikö pikkuperän vetarit tähän, ettei olleet vetoakselit liian pitkät? Entä kartaanin takaosa? Eikös tuo isoperä oo kuitenkin sentitolkulla isompi.pasi84 kirjoitti:Noniin tiiviste vaihdettu kardaaniin päin ja siihen jouduin tekemään 2hylsyä.. Laitoin sitten uudemman tyypin mutterin siihen jonka pysty taltalla lukitsemaan
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/qjtrg7zfagsr3i8npb9a741] ][/url]
Siinä on sitten perä paikallaan Aika mötikkö se on ja painava
[ [url=https://www.bildtagg.se/file/thumb/jt426r2kgyta729bm39gc7x] ][/url]
Kokeilin eilen autoa ja hyvin toimii, tosin saan vaihteistoa säätää vähäsen mutta nyt on seuraava homma moottorin ja laatikon irroittaminen autosta ja alan sitten konehuonetta laittamaan kuntoon
Myös pikkuperässä on prikat perän puolella.
Re: w123 300tdt
Eilen huomasin että pikkusen tuuppaa sinistä putkestä tyhjäkäynnillä.. Vaikka lämpeneekin niin tulee silti pikkusen.. Aikasemmin huomasin sellaisen homman että kun ottaa huohotusputken venttiilikopasta irti joka menee turbolle niin sitten lakkaa savuttamasta, nyt ei tullut eilen kokeiltua sitä. Kone käy tasasesti ja vastaa hyvin kaasuun ja käynnistyy erittäin hyvin.. ei tekis miel alkaa purkamaan konetta jos ei ole ihan pakko.. Ehkä annan sen olla koska se ei mua häiritse ja ajan sillä ja seuraan jos pahenee?
Re: w123 300tdt
Niin joo, tässä tapauksessahan tosiaan uusi perä vastaa lähes täysin välitykseltään alkuperäistä joten jos laatikon sisukalutkin alkuperäiset niin ne on match in heaven sitten
Tuosta governööristä vielä. Mulla oli autossa 3,46 perä ja laatikon rempan yhteydessä pistin sinne governölrin 2,24 välityksen kanssa olleesta laatikosta. Se oli lähin käytettävissä oleva tulevaa 2,47 perää ajatellen. No käytännössä loota teki niin että rauhallisesti kiihdyttäes se lykki läpi vaihtee pienimmästä suurimpaan alta aikayksikön. Ajattelin sen johtuvan nimen omaan siitä kun governööri saa käyttövoiman laatikossa ns. kardaanin puolelta ja kun on tihku perä niin loota luulee auton menevän jo hirmuista nopeutta kardaanin pyöriessä lujaa ja tästä syystä lykkää nopeasti isompaa pykälää sisään.
EDIT: niin ne prikat vetareiden juuressa. Niitähän on eri paksuisia ja paksuus sen mukaan että päittäysvälys sokan kanssa on sopiva. Ohjearvoja en tiedä...
TJ
Sanoisin jotta kyllä governöörin "säädöllä" ja perävälityksellä on jokin looginen yhteys siihen mitä vaihdetta loota haluaa kykeä. Vaihtohetkeen, lähinnä liittyen moottorin kierrosnopeuteen, on sitten se vaijeri kaasuvivustolta. Ja onhan siinä venapöydän kyljessä myös ruuvi josta säädetään vaihtohetkeä. Ja vaihdon napakkuuteen vaikuttaa alipaine säätimeltä pumpun kyljestä. Ja on noita S/W tai muita kirjain lyhenteitä myös 722.3 laatikoiden kanssa. Silloin on "vaihtovaijerin" juuressa alipaineella toimiva mekanismi joka muuttaa vaijerin pituutta.Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.
Tuosta governööristä vielä. Mulla oli autossa 3,46 perä ja laatikon rempan yhteydessä pistin sinne governölrin 2,24 välityksen kanssa olleesta laatikosta. Se oli lähin käytettävissä oleva tulevaa 2,47 perää ajatellen. No käytännössä loota teki niin että rauhallisesti kiihdyttäes se lykki läpi vaihtee pienimmästä suurimpaan alta aikayksikön. Ajattelin sen johtuvan nimen omaan siitä kun governööri saa käyttövoiman laatikossa ns. kardaanin puolelta ja kun on tihku perä niin loota luulee auton menevän jo hirmuista nopeutta kardaanin pyöriessä lujaa ja tästä syystä lykkää nopeasti isompaa pykälää sisään.
EDIT: niin ne prikat vetareiden juuressa. Niitähän on eri paksuisia ja paksuus sen mukaan että päittäysvälys sokan kanssa on sopiva. Ohjearvoja en tiedä...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Joo, moottori ja vaihteisto on kyllä jossain vaiheessa vaihdettu mutta on OM617.952 kone ja siihen kuuluva laatikko. Moottorinumero ei ole sama kuin tehdaskortissa joten joskus räsähtänyt kone. Tässä yksilössä kuuluis olla 722.1 laatikko muuten mutta ei tämä haitta koska 722.3 vissiin on parempi.. No nyt pelittää niinkun haluanMaastis kirjoitti:Niin joo, tässä tapauksessahan tosiaan uusi perä vastaa lähes täysin välitykseltään alkuperäistä joten jos laatikon sisukalutkin alkuperäiset niin ne on match in heaven sitten
Sanoisin jotta kyllä governöörin "säädöllä" ja perävälityksellä on jokin looginen yhteys siihen mitä vaihdetta loota haluaa kykeä. Vaihtohetkeen, lähinnä liittyen moottorin kierrosnopeuteen, on sitten se vaijeri kaasuvivustolta. Ja onhan siinä venapöydän kyljessä myös ruuvi josta säädetään vaihtohetkeä. Ja vaihdon napakkuuteen vaikuttaa alipaine säätimeltä pumpun kyljestä. Ja on noita S/W tai muita kirjain lyhenteitä myös 722.3 laatikoiden kanssa. Silloin on "vaihtovaijerin" juuressa alipaineella toimiva mekanismi joka muuttaa vaijerin pituutta.Eikös kuvernööri ole keskipakosäädin pelkästään ja se sekä vacuum box vaikuttavat yhdessä vaihtohetkeen. Siksi perävälityksiä muttetaan että moottori toimisi eri kierroslukualueella kuten alunperin. Paineiden muutos eli se W/S kytkin toki vaikuttaa mutta en osaa sanoa miten, ihan kun se säätäisi TV cablen perusasetusta koska se muuttaa vaihtohetkeä.
Tuosta governööristä vielä. Mulla oli autossa 3,46 perä ja laatikon rempan yhteydessä pistin sinne governölrin 2,24 välityksen kanssa olleesta laatikosta. Se oli lähin käytettävissä oleva tulevaa 2,47 perää ajatellen. No käytännössä loota teki niin että rauhallisesti kiihdyttäes se lykki läpi vaihtee pienimmästä suurimpaan alta aikayksikön. Ajattelin sen johtuvan nimen omaan siitä kun governööri saa käyttövoiman laatikossa ns. kardaanin puolelta ja kun on tihku perä niin loota luulee auton menevän jo hirmuista nopeutta kardaanin pyöriessä lujaa ja tästä syystä lykkää nopeasti isompaa pykälää sisään.
EDIT: niin ne prikat vetareiden juuressa. Niitähän on eri paksuisia ja paksuus sen mukaan että päittäysvälys sokan kanssa on sopiva. Ohjearvoja en tiedä...
TJ
Re: w123 300tdt
Tuosta sininen savuttamisesta, otin ilmafiltterin irti ja öljyähän siellä putkessa oli jonkun verran.. eli luultavasti huohotusputkesta imasee öljyä turboon..
Miten muut ovat tehneet tuon huohotuksen kanssa? Mulla on iso putki 19mm sisämitaltaan, onkohan että tulee liikaa imua siihen, originaalina ei ole niin isoja putkia..
Miten muut ovat tehneet tuon huohotuksen kanssa? Mulla on iso putki 19mm sisämitaltaan, onkohan että tulee liikaa imua siihen, originaalina ei ole niin isoja putkia..
Re: w123 300tdt
Alkuperäisessähän se huohotusputki kenee koneen/turbon päällä olevan ilmanpuhdistinkotelon päältä keskelle. Kaasut imee sitä kautta kiertoon ja öljyt tipuu puhdistinkopan pohjakuoppaan ja sielä putkea pitkin öljypohjaanpasi84 kirjoitti:Tuosta sininen savuttamisesta, otin ilmafiltterin irti ja öljyähän siellä putkessa oli jonkun verran.. eli luultavasti huohotusputkesta imasee öljyä turboon..
Miten muut ovat tehneet tuon huohotuksen kanssa? Mulla on iso putki 19mm sisämitaltaan, onkohan että tulee liikaa imua siihen, originaalina ei ole niin isoja putkia..
Re: w123 300tdt
Löysin kuvan netiltä,Tähän ku ei ollut originaali ilmaputsaria..juhaoh kirjoitti:Alkuperäisessähän se huohotusputki kenee koneen/turbon päällä olevan ilmanpuhdistinkotelon päältä keskelle. Kaasut imee sitä kautta kiertoon ja öljyt tipuu puhdistinkopan pohjakuoppaan ja sielä putkea pitkin öljypohjaanpasi84 kirjoitti:Tuosta sininen savuttamisesta, otin ilmafiltterin irti ja öljyähän siellä putkessa oli jonkun verran.. eli luultavasti huohotusputkesta imasee öljyä turboon..
Miten muut ovat tehneet tuon huohotuksen kanssa? Mulla on iso putki 19mm sisämitaltaan, onkohan että tulee liikaa imua siihen, originaalina ei ole niin isoja putkia..
Re: w123 300tdt
Kyllä, hyvä kun palautit mieleen. Muistelin että tuo kytkin E/S tms toimii alipaineella myös, se muuttaa vaan vaijerin perusasetusta eli sen pituutta.Maastis kirjoitti:Sanoisin jotta kyllä governöörin "säädöllä" ja perävälityksellä on jokin looginen yhteys siihen mitä vaihdetta loota haluaa kykeä.
Vaihtohetkeen, lähinnä liittyen moottorin kierrosnopeuteen, on sitten se vaijeri kaasuvivustolta. Ja onhan siinä venapöydän kyljessä myös ruuvi josta säädetään vaihtohetkeä.
Ja vaihdon napakkuuteen vaikuttaa alipaine säätimeltä pumpun kyljestä. Ja on noita S/W tai muita kirjain lyhenteitä myös 722.3 laatikoiden kanssa. Silloin on "vaihtovaijerin" juuressa alipaineella toimiva mekanismi joka muuttaa vaijerin pituutta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: w123 300t
Reumaluukut auki molemmin puolin
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 300t
Reumaluukut?Sharedoc kirjoitti:Reumaluukut auki molemmin puolin
Re: w123 300tdt
Reumaluukku on nimitys auton jalkatilassa olevalle avattavalle luukulle joka ottaa suoraan raakaa ulkoilmaa jalkatilaan. Käytettiin ennen kuin autojen muotoilu muuttui 70-80-luvulla sellaiseksi että autoon joudutaan pukkaamaan ilmaa puhaltimella.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 300tdt
Jahaa, no vähän arvelin että jotain sellaista tarkoittaa mutta en ollut varma Joo täytyy peltiä ja hitsiä sinnekin näyttää sittenSharedoc kirjoitti:Reumaluukku on nimitys auton jalkatilassa olevalle avattavalle luukulle joka ottaa suoraan raakaa ulkoilmaa jalkatilaan. Käytettiin ennen kuin autojen muotoilu muuttui 70-80-luvulla sellaiseksi että autoon joudutaan pukkaamaan ilmaa puhaltimella.
Re: w123 300tdt
Näyttäisi ettei turbo ole alkuperäinen. Pystytkö ottaan kuvia alaviistosta jossa öljypohja näkyy, siitä näkee onko kone alkuperäinen turbokone OM617A.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 300tdt
Kone on alkuperäinen 617A (617.952) turbon olen itse vaihtanut parempaan kuin alkuperäinenSharedoc kirjoitti:Näyttäisi ettei turbo ole alkuperäinen. Pystytkö ottaan kuvia alaviistosta jossa öljypohja näkyy, siitä näkee onko kone alkuperäinen turbokone OM617A.
Re: w123 300tdt
Erittäin tutun näköistä ongelmaa korissa . Ei muuta kun rälläkkä laulamaan ja miggipilli tulille.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: w123 300tdt
Joo tottameseucco kirjoitti:Erittäin tutun näköistä ongelmaa korissa . Ei muuta kun rälläkkä laulamaan ja miggipilli tulille.
Re: w123 300tdt
Noniin, pitkästä aikaa olen takasin nyt täällä ja projektin kimpussa Tässä olen laittanut jenkatankoa ettei palkki liiku kun otan nuo päädyt auki..
Näyttää tosi pahalle, onneksi palkki on hyvä sisältä paitsi just tuosta missä on reikää. Luulen että pissapojan säiliö vuotanut ja syövyttänyt maalin..
Tein omat päädyt jäähytinpalkkiin..
Paikallaan
Maalattu pohjamaalilla.
Huomena hommat jatkuu
Näyttää tosi pahalle, onneksi palkki on hyvä sisältä paitsi just tuosta missä on reikää. Luulen että pissapojan säiliö vuotanut ja syövyttänyt maalin..
Tein omat päädyt jäähytinpalkkiin..
Paikallaan
Maalattu pohjamaalilla.
Huomena hommat jatkuu
Re: w123 300tdt
Mietityttää saako Ruotsissa korjata ns. hallitun muodonmuutoksen rakenteita auton keulassa omilla viritelmillä? Nythän tuo on paksua peltijöötiä, joka ei varmaan puserru samalla lailla suunnaten ja absorboiden törmäyksen energiaa kuin alkuperäinen rakenne. Voi myös katkoa polttoaineletkuja siirtyessään teräväkulmaisena.
Itse olisin todennäköisesti lähtenyt korjaamaan tuota aluetta etsimällä romikselta hyvin säilynyt sedanin koppa, josta leikkaisin/hitsaisin korvauspaloja tuonne alkuperäistä rakennetta noudattaen (ja jättäisin lopun sedanin kopan sinne romikselle, enkä alkaisi korjaamaan myös sedanista autoa).
Itse olisin todennäköisesti lähtenyt korjaamaan tuota aluetta etsimällä romikselta hyvin säilynyt sedanin koppa, josta leikkaisin/hitsaisin korvauspaloja tuonne alkuperäistä rakennetta noudattaen (ja jättäisin lopun sedanin kopan sinne romikselle, enkä alkaisi korjaamaan myös sedanista autoa).
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 300tdt
Eihän tuo nyt alkuperäiseltä näytä, mutta onhan tuo nyt ihan asiallinen siihen nähden että jotkut alentuu tekemään oikeasti turvallisuudenkannalta olleellisiin paikkoihin kaikenlaisia viritelmiä jossa uutta peltiä vaan hitsaillaan vanhan päälle. Siihen kuulemma kehitelty oikein tekniikoitakinMietityttää saako Ruotsissa korjata ns. hallitun muodonmuutoksen rakenteita auton keulassa omilla viritelmillä? Nythän tuo on paksua peltijöötiä, joka ei varmaan puserru samalla lailla suunnaten ja absorboiden törmäyksen energiaa kuin alkuperäinen rakenne. Voi myös katkoa polttoaineletkuja siirtyessään teräväkulmaisena.
Itse olisin todennäköisesti lähtenyt korjaamaan tuota aluetta etsimällä romikselta hyvin säilynyt sedanin koppa, josta leikkaisin/hitsaisin korvauspaloja tuonne alkuperäistä rakennetta noudattaen (ja jättäisin lopun sedanin kopan sinne romikselle, enkä alkaisi korjaamaan myös sedanista autoa).
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt
Voisiko olla että tämä auto on joskus pökätty keulasta ja korjauksessa on kuskin puolen etukulmaa lämmitetty alta kun on vedetty suoraksi ja siksi ruostunut noin kummasti? Maalikerroksien raaputtaminen ja vertailu taaemmaksi ja toiselle puolelle saattaisi antaa tästä lisätietoa. Samaten ristiin mittaus.
Katsoin myös tuota apparin puolen alatukivarren kiinnitystä onko sekään vakio, täytyy verrata omaani.
Vaikka olen nyt kriittinen mielestäni teknisesti työn jälki on aina ollut esimerkillistä.
Katsoin myös tuota apparin puolen alatukivarren kiinnitystä onko sekään vakio, täytyy verrata omaani.
Vaikka olen nyt kriittinen mielestäni teknisesti työn jälki on aina ollut esimerkillistä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: w123 300tdt
Omilla viritelmillä? Saat miellelään selittää. Kaikki muu kuin minkälainen tuo nyt on niin on parempi kuin puhkiruostunut raamipalkki joka antaa periksi kuin näkkäri kolaroidessaSharedoc kirjoitti: ↑La 14.11.2020 05:56 Mietityttää saako Ruotsissa korjata ns. hallitun muodonmuutoksen rakenteita auton keulassa omilla viritelmillä? Nythän tuo on paksua peltijöötiä, joka ei varmaan puserru samalla lailla suunnaten ja absorboiden törmäyksen energiaa kuin alkuperäinen rakenne. Voi myös katkoa polttoaineletkuja siirtyessään teräväkulmaisena.
Itse olisin todennäköisesti lähtenyt korjaamaan tuota aluetta etsimällä romikselta hyvin säilynyt sedanin koppa, josta leikkaisin/hitsaisin korvauspaloja tuonne alkuperäistä rakennetta noudattaen (ja jättäisin lopun sedanin kopan sinne romikselle, enkä alkaisi korjaamaan myös sedanista autoa).
Joo on ollut mielessä kanssa etsiä toisesta autosta tuo pala, jos löytyy ehjää.