w123 300tdt

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ma 24.12.2018 18:23
onko kenelläkään myytävänä 2,88 tai 3,07 perää ?

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 18:42
Vähän touhunut moottorin kanssa. Tässä kuva "uuden" turbon pakosarjan tiiviste alueelta,jouduin poraamaan reiät 10mm koska siinä oli alunperin m10 jenkaus. Mulla tulee m10x1,5 jenkatapit pakosarjaan ja sitten ne tapit menevät tuon turbon levyn läpi ja mutterit tulevat takapuolelle lukitteeksi :D
Kuva
Uusi ja vanha turbo :angel:
Kuva
Ja tuuriakin oli että sain porattua pois ne 2 keppipulttia(mikä se Suomeksi on?) jotka olivat mennyt poikki. Muutama tunti siinä meni ja monta poranterää koska pultit olivat karkastua terästä :shock: Jenkaukseksi tulee m10x1,5 niinkuin on originaali myös.
Kuva

Nyt täytyy etsiä sopivaa paineletkua turbosta imusarjaan ja mietin samalla intercoolerin laittoa. Öljyputki turbolle ja turbosta ulos näyttää olevan samalla kiinnikkeellä kuin originaaliturbossa, toki joudun varmaan öljynpoistoputkea muokkaamaan koska se ei luultavasti passaa heti suroaan, joko on liian pitkä tai lyhyt.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4442
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 18:58
Keppipultti on varmaan pinnapultti :) Intercooler on varmaan parasta mitä tuolle moottorille voi tehdä, ja se imusarja on myös huono jos meinaa virittää. Olikos siitä syöttöpumpusta puhetta, turbon pumpusta ei saa vissiin juuri yhtään syöttöä lisää, ja jos meinaa viripumpun tehdä niin uuden mallin vapari 617 moottorista sellaisen aihion saa.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 19:46
S202 kirjoitti:Keppipultti on varmaan pinnapultti :) Intercooler on varmaan parasta mitä tuolle moottorille voi tehdä, ja se imusarja on myös huono jos meinaa virittää. Olikos siitä syöttöpumpusta puhetta, turbon pumpusta ei saa vissiin juuri yhtään syöttöä lisää, ja jos meinaa viripumpun tehdä niin uuden mallin vapari 617 moottorista sellaisen aihion saa.

Kiitos, pinnapulttia tarkoitin :D Meinaa suomen kieli unohtua, ainakin jotkut sanat :( No virittämistä en sen enempää oikeestaan meinaa tehdä, tuo uus turbo on kylläkin hiukan isompi kuin orkkisturbo mutta ei paljon. Intercooleria ajattelen vaan siksi että se jäähdyttäis ilmaa ja moottori ehkä voi paremmin siitä. Mitään sen kummempia tehon nostoja ei ole tässä vaiheessa kyseessä. Turbon pumpun voi kyllä lähettää viritettäväksi, mutta tarkoitat että 617 moottorista ilman turboa saa paremman pumpun?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4442
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 21:48
Joo niissä uudemmissa kolmisatasissa on sellainen uudemmanmallinen pumppu.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 22:05
S202 kirjoitti:Joo niissä uudemmissa kolmisatasissa on sellainen uudemmanmallinen pumppu.

ahaa, tarviiko sille pumpulle tehä mitään vai pystyykö suoraan laittamaan tähän ja saada pikkusen tehoja lisää? minkä vuosimallin autosta pumppu käy?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4442
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 22:41
Eikai se ilman elementtien vaihtoa juuri kummempi ole. Säätäähän sitä pitää jos meinaa saada saman verran syöttöä mitä turbon pumpussa on. Vuosimalleja en tiedä mutta jossain vaiheessa se muuttuu samanlaiseksi kuin uudemmissa mersuissa. Niistä ei käy pumppu suoraan.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 23:39
S202 kirjoitti:Eikai se ilman elementtien vaihtoa juuri kummempi ole. Säätäähän sitä pitää jos meinaa saada saman verran syöttöä mitä turbon pumpussa on. Vuosimalleja en tiedä mutta jossain vaiheessa se muuttuu samanlaiseksi kuin uudemmissa mersuissa. Niistä ei käy pumppu suoraan.

ahaa, kiitos vinkistä :) Eli tämä tarkoittaa että voin yhtä hyvin jättää originaalipumpun remonttiin ja elementtien vaihtoon? Niitä ei kai ite pysty vaihtaan?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4442
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ke 26.12.2018 10:25
Siihen turbon pumppuun ei saa elementtejä, jotkut ruotsalaiset tosin on siihen jostain työkoneesta vaihtanu. Mutta jos tehoa haluaa lisää niin se vaparin pumppu täytyy hommata.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
ViestiLähetetty: Ke 26.12.2018 11:07
pasi84 kirjoitti:Uudet esikammarit laitettu paikalleen uusien tiivisteiden kanssa. Imuventtiilit säädetty nyt 0,15mm. Ostin myös "uuden" turbon koska vanha on ihan loppu.
Tämä turbo on volvo 940 sarjaan 200hv moottorilla joten kooltaan aika sopiva tähän. Siinä on myös alipainekello joka pitäis yhdistää imusarjaan alipaineeseen. Sen alipainekellon tarkoitus on ohjata läppää turbiinin sisällä että kun auto käy tyhjäkäyntiä niin läppä menee osittain kiinni ja kun alkaa kaasuttaan niin läppä aukeaa ja turbopaine saadaan näin aikasemmin ylös. Nyt kun tässä on dieselkone kyseessä niin sitä ei voi käyttää joten läppä tulee olemaan auki koko ajan niinkuin tavallisissa turboissa myös. Pakoputken liitos ja myös pakosarjan liitos turboa vasten on sama kuin vanhassa turbossa, täytyy vaan hommata muunninlevy pakosarjan ja turbon väliin koska tiivistealue on hieman erilainen mutta pulttijako on sama eli T3.



Ruiskupumpun kyljessä on kaasupolkimen asennon mukaan alipainetta säätävä motkula, jonka tarkoituksena on ohjata vaihdelaatikon alipainemodulaattoria matkimalla vapaasti hengittävän bensakoneen imusarjan alipainetta.

Kannattaa kokeilla kuinka mokkulalta onnistuu turbon ohjaus.

A
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ke 26.12.2018 12:11
Andreas kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:Uudet esikammarit laitettu paikalleen uusien tiivisteiden kanssa. Imuventtiilit säädetty nyt 0,15mm. Ostin myös "uuden" turbon koska vanha on ihan loppu.
Tämä turbo on volvo 940 sarjaan 200hv moottorilla joten kooltaan aika sopiva tähän. Siinä on myös alipainekello joka pitäis yhdistää imusarjaan alipaineeseen. Sen alipainekellon tarkoitus on ohjata läppää turbiinin sisällä että kun auto käy tyhjäkäyntiä niin läppä menee osittain kiinni ja kun alkaa kaasuttaan niin läppä aukeaa ja turbopaine saadaan näin aikasemmin ylös. Nyt kun tässä on dieselkone kyseessä niin sitä ei voi käyttää joten läppä tulee olemaan auki koko ajan niinkuin tavallisissa turboissa myös. Pakoputken liitos ja myös pakosarjan liitos turboa vasten on sama kuin vanhassa turbossa, täytyy vaan hommata muunninlevy pakosarjan ja turbon väliin koska tiivistealue on hieman erilainen mutta pulttijako on sama eli T3.



Ruiskupumpun kyljessä on kaasupolkimen asennon mukaan alipainetta säätävä motkula, jonka tarkoituksena on ohjata vaihdelaatikon alipainemodulaattoria matkimalla vapaasti hengittävän bensakoneen imusarjan alipainetta.

Kannattaa kokeilla kuinka mokkulalta onnistuu turbon ohjaus.

A


kiitos vinkistä, täytyy kokeilla sitten :clap:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ke 26.12.2018 12:13
S202 kirjoitti:Siihen turbon pumppuun ei saa elementtejä, jotkut ruotsalaiset tosin on siihen jostain työkoneesta vaihtanu. Mutta jos tehoa haluaa lisää niin se vaparin pumppu täytyy hommata.

Joo täällä on yks firma joka työstää noita originaalipumppuja, maksaa tosin 900 euroa… mutta silloin pumppuun tulee 7,5mm elementit. Mun tapauksessa toki liian isot koska en tarvii mitään huipputehoja.. Kokeilen tällä orkkispumpulla miten se jaksaa, koska uus turbo ei ole kuitenkaan kovinkaan paljon isompi..

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma
ViestiLähetetty: Ke 26.12.2018 20:26
pasi84 kirjoitti:Saako näihin kkk k26 turboihin remontti satsia?

No, tuon vanhan turbon saa kyllä kunnostettua mutta maksaa noin kolme kertaa enämpi mitä tuosta toisesta maksoit.

Pumpun kunnostus tai elementien vaihto. Ei se elementien vaihto tarkoita että siitä pitää ottaa kaikki ulos.
Jos laitat vaikka 7,5 millin elementeillä niin voit pyytää että se säädetään niin minimi syöttö arvoihin mikä on mahdollista noilla elementeillä. Mitä se sitten vastaa pitää kysyä pumpun tekijältä. Tärkeämpi on miten auto käy ja kuulostaa "isommalla" pumpulla. Nopiampi syöttö vähentää lämpökuormaa ja moottorista tulee kierrosherkempi.
A170cdi-00 1999-
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 27.12.2018 20:02
Turbocompound kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:Saako näihin kkk k26 turboihin remontti satsia?

No, tuon vanhan turbon saa kyllä kunnostettua mutta maksaa noin kolme kertaa enämpi mitä tuosta toisesta maksoit.

Pumpun kunnostus tai elementien vaihto. Ei se elementien vaihto tarkoita että siitä pitää ottaa kaikki ulos.
Jos laitat vaikka 7,5 millin elementeillä niin voit pyytää että se säädetään niin minimi syöttö arvoihin mikä on mahdollista noilla elementeillä. Mitä se sitten vastaa pitää kysyä pumpun tekijältä. Tärkeämpi on miten auto käy ja kuulostaa "isommalla" pumpulla. Nopiampi syöttö vähentää lämpökuormaa ja moottorista tulee kierrosherkempi.

Ahaa, kiitos :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 27.12.2018 20:04
Nyt tuli nuo mutterit esikammarien lukitusta varten, tietääkö joku niitten momenttia?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: La 29.12.2018 19:31
Vaihdoin imu/pakosarjan tiivisteen kun kerran olivat osat irti..
Kuva
Kuva
imu ja pakosarja paikallaan.
Kuva
Kokeilin uutta turboa paikalleen:
Kuva
Kuva

Seuraavaksi tilaan jäähdyttimen turbolle ja letkut/putket mitä siihen tarvii. Sitten öljynpoistoputki pitää muakata, laitan siihen letkun pätkän, eli katkaisen putken ja laitan letkun väliin, silloin se käy turboon suoraan.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1492
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Su 30.12.2018 20:04
pasi84 kirjoitti:Nyt tuli nuo mutterit esikammarien lukitusta varten, tietääkö joku niitten momenttia?

180nm on momentti esikammion mutterille.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ma 31.12.2018 22:19
jari_w123 kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:Nyt tuli nuo mutterit esikammarien lukitusta varten, tietääkö joku niitten momenttia?

180nm on momentti esikammion mutterille.

Kiitos, löysin kirjasta sitten momentin ja siinä luki 130-160Nm, laitoin 160Nm :angel:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ma 31.12.2018 22:21
Tuli käynnistettyä tänään, uudet esikammarit,hehkutulpat ja ruiskutussuuttimet. Venttiilit säädetty. Tässä toki vielä vanha turbo koska en halunut vanhoillla öljyillä kokeilla uutta turboa.
https://www.youtube.com/watch?v=S8He22iQveU&feature=youtu.be
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ti 01.01.2019 17:16
vaikuttaa lupaavalta :)
https://www.youtube.com/watch?v=pFP6f02 ... e=youtu.be

Öljyt vaihdettu kahteen kertaan nyt ja savuttaa huomattavasti vähemmän nyt. Millä öljyllä kannattaa ajaa? Käytän nyt 10w40, jostain luin että 15w40 voi käyttää myös kesäkäytössä, mitä mieltä olette?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ma 07.01.2019 19:24
No nyt on pumppu säädetty kohilleen, oli asteen tai 2 väärässä.. nyt käy nätisti ja kohta alkaa turbon vaihto :)
https://www.youtube.com/watch?v=ratitRXT4k4
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1982
Liittynyt: Pe 30.03.2007 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ma 07.01.2019 19:55
Hienoa rojektia :thumbup: Osaatko sanoa mistä tuo säksätysmäinen/särinä ääni kuuluu tyhjäkäynnin takaa tuossa videolla? Itsellä toi pystäri pitää samanmoista ääntä,tosin hieman voimakkaammin,sekä kaasutellessa myös muistaakseni.
w124 300tdt -93
w115 240 D 3.0 -75

V220cdi -99,W210 220d,w211 200cdi -03,W115 220d -73,W203 c180 Kompressor -02,W202 c180 -98,w202 c180 -93,w124 200d -92,w202 c180 -94, 230te -90,vito 110 2.3td-96,w126 280se -80,w124 200d -91,w126 300se -89, w124 200d -85, w201 2.0 -87, w202 C180 esprit -93, w124 200d -85, w124 300ce -91, w124 200d -86, w202 c180 esprit -94, w124 230 -91, w210 290td -97, w201 2.0 -89, w124 300 -86, w124 200d -90, w124 260 -86, w126 420se -89, w124 230ce -90, w202 c180 esprit -94, w123 220d -77, w126 260se -86
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1492
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Ma 07.01.2019 21:37
pasi84 kirjoitti:vaikuttaa lupaavalta :)
https://www.youtube.com/watch?v=pFP6f02 ... e=youtu.be

Öljyt vaihdettu kahteen kertaan nyt ja savuttaa huomattavasti vähemmän nyt. Millä öljyllä kannattaa ajaa? Käytän nyt 10w40, jostain luin että 15w40 voi käyttää myös kesäkäytössä, mitä mieltä olette?

Hyvälaatuinen 15w40 dieselmoottori öljy on kesä käyttöön oikein hyvää.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 11:13
vk00 kirjoitti:Hienoa rojektia :thumbup: Osaatko sanoa mistä tuo säksätysmäinen/särinä ääni kuuluu tyhjäkäynnin takaa tuossa videolla? Itsellä toi pystäri pitää samanmoista ääntä,tosin hieman voimakkaammin,sekä kaasutellessa myös muistaakseni.

hei. Minulla se ääni johtu kun pakosarja vuoti turboa vasten, oli mennyt tiiviste siitä ja kuumat pakokaasut olivat alkaneet syövyttää pakosarjan pintaa myös, hioin sen tasaseks ja uus tiiviste sinne niin nyt ei kuulu sitä ääntä. Jos sulla on moottori ilman turboa ja vaikka turbon kanssakin niin tuo imu/pakosarjan tiiviste kannattaa vaihtaa, se on metallia ja menee ajan mittaan rikki.. minä vaihdoin sen myös uuteen.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 11:14
jari_w123 kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:vaikuttaa lupaavalta :)
https://www.youtube.com/watch?v=pFP6f02 ... e=youtu.be

Öljyt vaihdettu kahteen kertaan nyt ja savuttaa huomattavasti vähemmän nyt. Millä öljyllä kannattaa ajaa? Käytän nyt 10w40, jostain luin että 15w40 voi käyttää myös kesäkäytössä, mitä mieltä olette?

Hyvälaatuinen 15w40 dieselmoottori öljy on kesä käyttöön oikein hyvää.

Kiitos, ostin biltemalta 15w40 dieselöljyä :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 11:24
On tullut pikkusen touhuttua auton kanssa viikonloppuna, nyt sain ahtopaineet kuntoon, ei meinanut antaa ahtoa ensin tämä uusi turbo mutta se johtui siitä että en ollut lukinnut wg porttia kunnolla, nyt ahtaa hyvinkin semmosta 0,8baaria :D Pistän tässä pari videoo siitä :
https://youtu.be/pNsI7sPO8t8

ja pitihän sitä ajaa vähän myös :mrgreen:
https://youtu.be/u8U_plSPVXs

Nyt seuraavaksi sitten tilaamaan ilmafiltterille osia, jäähdyttimelle tulee myös sähköpuhallin eli se viskopuhallin jää pois.
Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1492
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Ma 14.01.2019 20:06
Mulla olis ylimääräisenä w123 tuulitunneliin värkätty iso sähköpuhallin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ma 14.01.2019 20:38
jari_w123 kirjoitti:Mulla olis ylimääräisenä w123 tuulitunneliin värkätty iso sähköpuhallin.

Onko kuvaa? :) saat postittaa tänne :)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ma 14.01.2019 23:52
Hei

Kiinnostais kans kuva ja tietoja mikä flekti sovitettu jos siisti paketti. Harkinnu viskon poistamista kun se on kun potkurikoneen lentoonlähtö kun tuota viskoa ryntäyttää 6000rpm... Hetken oli kauppakassina PT Ctuiseri ja sen flektiä vähä mittailin olis ollu aika sopiva tunneliin ja 2 nopeuksinen...

TJ
**********
X164 V8
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1492
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Ti 15.01.2019 17:06
Minäpäs koitan kaivaa sen flektin esiin ja kuvata se. Tuossa ei ole kuin yksi nopeus, on otettu autosta mistä oli flektin ohjainlaite rikki.
auto w123 200D/300DT vm, -81
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: crikez ja 8 vierailijaa







kl-varaosat.fi