w123 300tdt

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ke 16.01.2019 00:12
Hei, sorry kun nyt lainaan tätä topicia, mutta ainakin tässä on yhteinen mielenkiinnon kohde :)

Chryslerin flekti vaikutti kiinnostavalta koska pikaisen tarkastelun perusteella leikkaamalla ylimääräiset osuudet sen omasta tuulitunnelista olus flektin kehä mennyt W123 tunnelin sisään. Mutta tarkempi mittailu jäi vielä tekemättä... 2 nopeutta oli syslerissä ymmärtääkseni ilmastoinnin takia. Eli samaa flektiä käyttäen hoidettu lisätarve ilmastoinnin osalta.

TJ
**********
X164 V8
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ke 16.01.2019 20:33
Maastis kirjoitti:Hei, sorry kun nyt lainaan tätä topicia, mutta ainakin tässä on yhteinen mielenkiinnon kohde :)

Chryslerin flekti vaikutti kiinnostavalta koska pikaisen tarkastelun perusteella leikkaamalla ylimääräiset osuudet sen omasta tuulitunnelista olus flektin kehä mennyt W123 tunnelin sisään. Mutta tarkempi mittailu jäi vielä tekemättä... 2 nopeutta oli syslerissä ymmärtääkseni ilmastoinnin takia. Eli samaa flektiä käyttäen hoidettu lisätarve ilmastoinnin osalta.

TJ

Ilman muuta tänne saa kirjoitella :clap:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 961
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: To 17.01.2019 05:37
Ei kannata kiinteitä siipiä poistaa, jos se ei ole ihan pakko sen vuoksi, että konehuoneessa on oikeasti ahdasta. Paljon huolettomampi ja paremmin jäähdyttää kiinteillä siivillä. Jonkin verran kokemusta aiheesta...
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Pe 18.01.2019 20:40
Heavy kirjoitti:Ei kannata kiinteitä siipiä poistaa, jos se ei ole ihan pakko sen vuoksi, että konehuoneessa on oikeasti ahdasta. Paljon huolettomampi ja paremmin jäähdyttää kiinteillä siivillä. Jonkin verran kokemusta aiheesta...

Voitko selittää syyn miksi? Olen ostanut tänään 16tuuman sähkötuulettimen jota tulee ohjaamaan 92asteen termokytkin. Vai olisiko 95 asteinen parempi, ,meneekö liian aikasin päälle 92 asteiseilla?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: La 19.01.2019 23:23
Vähän on tullut touhuttua eilen ja tänään :) WG venttiilille tein pidikkeen ja ilmafiltteri on paikallaan nyt.
Kuva
Kuva
Sain vaihtaa wg venttiilin koska se joka tuli turbon mukana aukesi jo 0,6baarissa. Nyt on säädettävä wg ja aukasupaineen voi säätää 0,7-1,7baariin.
Kuva
Alkaa tapahtua jotain :D
Kuva
Kuva
Seuraavaksi alan pakoputkea tekemään ja sitten vaihdan paisuntasäiliön jäähdytysjärjestelmään. Ostin uuden säiliön mutta siinä oli ulosotto anturille jota minulla ei ole autossa, näyttää siltä että noita missä ei ole anturille reikää, niitä ei enään myydä uutena?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 20.01.2019 18:28
Aloitin pakoputken hitsaamista. Laitan originaaliputkiston autoon, vaihdoin vaan viimeisen äänenvaimentajan koska siinä oli reikää. Sattui olemaan vaimennin hyllyllä jonka laitoin passaamaan :D
Tässä olen tehnyt ensimmäisen putken turbosta ulos..
Kuva
Vanha vaimennin oli ihan loppu,eriste oli murusina myös..
Kuva
Valmista:) Hitsaan valmiiks putket vasta siytten kun oon sovitellut putkiston autoon ensin..
Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 20.01.2019 21:34
Näyttää haastavalta tuo korin kunto, seuraan mielenkiinnolla projektin etenemistä.
W123 300D -76 491 tkm (museorek.)
S123 300TDT autom -82 652 tkm
W124 260E autom -88 404 tkm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 20.01.2019 22:31
Sharedoc kirjoitti:Näyttää haastavalta tuo korin kunto, seuraan mielenkiinnolla projektin etenemistä.

Joo siinä riittää kyllä töitä, onneksi ei tarvii vielä ens kesäksi olla valmis, tämä auto tulee valmiiks silloin kun tulee valmiiksi. Eli mitään aikarajaa ei ole :) Auton alusta on onneksi aika hyvässä kunnossa, toki joudun lattiapeltiä johonkin sinne vaihtaan,edellisien omistajien paikkaukset alkaneet ruostumaan uudestaan..
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ke 23.01.2019 19:01
Tietääkö kukaan että pystyykö tähän laittamaan esim.s210 penkit? Ois kiva saada sähköpenkit tähän :)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola
ViestiLähetetty: To 24.01.2019 18:59
Nimim. pekkovee laittoi 123:een väyskän tekniikan sisustuksineen päivineen tuolla mesen puolella. En tosin tiedä yhtään millainen homma on todellisuudessa.

Mutta miksi et laittaisi cooleria turvaamaan myllyä vaikka se alkuperäinen 617a onkin?
Kuitenkin sitä syöttöä ja ahtoa tulee enemmän jossain vaiheessa. :thumbup:
Nyt se kävisi helpommin, varsinkin jos sähköflektin laitat.
C126 500 -88
S124 300 TDT -91
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 10:21
Lapio kirjoitti:Nimim. pekkovee laittoi 123:een väyskän tekniikan sisustuksineen päivineen tuolla mesen puolella. En tosin tiedä yhtään millainen homma on todellisuudessa.

Mutta miksi et laittaisi cooleria turvaamaan myllyä vaikka se alkuperäinen 617a onkin?
Kuitenkin sitä syöttöä ja ahtoa tulee enemmän jossain vaiheessa. :thumbup:
Nyt se kävisi helpommin, varsinkin jos sähköflektin laitat.

Ahaa kiitos, katson jos löydän hänet. Cooleria en laita vielä koska ahtoja ei nyt ole tarkoitus nostaa, ja sitten jos nostan yli 1baariin niin sitten tarvii cooleri olla. Toki laitan sähkötuulettimen niin että tulevaisuudessa voi coolerin laittaa ilman että tarvii jotain muita hommia tehdä uusiksi, eli cooleri on kyllä mielessä mutta just tällä hetkellä en laita sitä koska tärkeempi tässä vaiheessa on saada auto muuten mekaanisesti ensin kuntoon.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 10:34
Tuli pakoputki laitettua eilen paikalleen:
https://www.youtube.com/watch?v=YwGWVY4Xieg&feature=youtu.be

tietääkö kukaan miks moottori kylmänä vähän posahtelee ja samalla työntää sinistä putkesta? käy kuitenkin tasaisesti ja käynnistyy heti mutta välillä kylmänä kuuluu posaus ja samalla töpsähtää sinistä putkesta.. tuossa alussa näkyy ku tuppaa tulemaan:
https://www.youtube.com/watch?v=x-CbGUqPwH8&feature=youtu.be

tuossa vähän kuulee paremmin konetta, ja hyvin auto liikkuu :D
https://www.youtube.com/watch?v=VtNFtBHGJrE&feature=youtu.be

Sitten piti vaihtaa öljyt ja filtteri vaihteistoon mutta Olin ostanut väärän filtterin ja auton omassa filtterissä oli 126 numero. Onko siis w123 ja w126 samat laatikot? Moottori on tähän autoon vaihdettu joskus koska alkuperäinen moottorinumero ei ole sama mikä auton kortissa lukee. Moottorityyppi on kuitenkin sama eli OM617.952 . Voiko olla että moottori ja vaihteisto on otettu w126 300SD mallista?
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 12:03
OM617 turbojen perässä on käsittääkseni aina 722.3 automaatti. W126 ja W123 ero on sitten nopeusmittarin "anturointi". Eli W126 on sähköinen mittari ja W123 mekaaninen. Ero on laatikon takakannessa. Kannet voi vaihdella ristiin. Eli öljynsuodattimet on ihan samat. Sellaisen olen kuullut, että oikein isokoneisten mersujen 722.3 laatikoissa olis öljynsuodatin hieman erilainen. Eli olis imut suodattimessa etu/taka reunalla... pitäis oikein selvittää...
**********
X164 V8
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 14:44
Maastis kirjoitti:OM617 turbojen perässä on käsittääkseni aina 722.3 automaatti. W126 ja W123 ero on sitten nopeusmittarin "anturointi". Eli W126 on sähköinen mittari ja W123 mekaaninen. Ero on laatikon takakannessa. Kannet voi vaihdella ristiin. Eli öljynsuodattimet on ihan samat. Sellaisen olen kuullut, että oikein isokoneisten mersujen 722.3 laatikoissa olis öljynsuodatin hieman erilainen. Eli olis imut suodattimessa etu/taka reunalla... pitäis oikein selvittää...

Joo mulla on jotenkin erilainen tuo laatikko koska siinä on isompi öljyfiltteri kuin mitä Olin tilanut. Öljyfiltteri jonka tarviin niin se on kolmella pultilla kiinni, se minkä Olin ostanut niin siinä on vain 2. Öljyfiltterin artikkelinumero joka mulla on autossa on: 1262770295 jos se jotain auttaa.. olen yrittänyt katella mutta en oikein pääse perille että mihin vaihteistoon se on että tietäis minkä mallin laatikko mulla on..
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 19:23
Sulla on nyt sitte varmaan 722.1 laatikon suodatin. Tuota lootaa on ollu vapari dieseleis ja bensakoneis. Hommaa 722.3 suodatin. Se on 3:lla M6 pultilla kiinni.
**********
X164 V8
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 19:59
Maastis kirjoitti:Sulla on nyt sitte varmaan 722.1 laatikon suodatin. Tuota lootaa on ollu vapari dieseleis ja bensakoneis. Hommaa 722.3 suodatin. Se on 3:lla M6 pultilla kiinni.

ahaa, no varaosasivustolta tullut sitten väärä filtteri. Missä noita 722.1 laatikoita on käytetty, onko vanhemmissa w123 sarjoissa? Mun auto on 1982 ja kuten kerroin aikasemmin niin kone on vaihdettu samanlaiseen ja tässä koneessa on korkeempi sarjanumero kuin mikä autossa kuuluis olla eli vähän uudempi kone :mrgreen:
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13285
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 20:16
722.1:stä käytettiin noin vuoteen 1983 saakka kaikissa muissa W123:ssa, paitsi turboissa väännönkeston takia. Voipi tosin olla, että sitä käytettiin tyypin loppuun saakka pikkukoneissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 21:48
Timo L. kirjoitti:722.1:stä käytettiin noin vuoteen 1983 saakka kaikissa muissa W123:ssa, paitsi turboissa väännönkeston takia. Voipi tosin olla, että sitä käytettiin tyypin loppuun saakka pikkukoneissa.

ahaa, kiitos :clap:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 21:58
Sain kysymyksen penkkiasiassa, mullahan vaihtui pohjalevy autossa niin taakse, että meni W210 takapenkin istuinosa alkuperäsiin kiinnikkeisiinsä, selkänojana W123 alkuperäinen, johon siirrettiin W210 selkönojasta nahka, oli siinäkin ompelemista ...

mese.fi puolella jotain kuviakin taitaa olla ...
Levannon We(l)ho

------------------------
W110 200 D -67
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
W 123 320 CDI
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
W 210 320 CDI -00 -purkuauto, kysy osia-
W 211 200 CDI TA -08
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 22:29
pekkovee kirjoitti:Sain kysymyksen penkkiasiassa, mullahan vaihtui pohjalevy autossa niin taakse, että meni W210 takapenkin istuinosa alkuperäsiin kiinnikkeisiinsä, selkänojana W123 alkuperäinen, johon siirrettiin W210 selkönojasta nahka, oli siinäkin ompelemista ...

mese.fi puolella jotain kuviakin taitaa olla ...


Ahaa, kiitos. taitaa olla meikäläiselle liian hankala homma.. Mitä tarkoitat että sun pohjalevy siirtyi taakse?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 03.02.2019 20:37
sähkötuuletin paikallaan:
Kuva

tosin tuo lämpö nousee liian korkealle, vai mitä tykkäätte?
Kuva
Tuuletin menee päälle vasta tuon viivan kohdalla ja sitten se käy hetken aikaa vaan ja lämmöt pysyy yhtä korkealla. Oisko tuo tuulettimen anturi pitänyt laittaa ylimmäiseen jäähdytysletkuun tai moottorilohkoon? 92asteen anturi on tuolle tuulettimelle mutta vaikuttaa että tarvii yli 100 astetta ennekuin se menee päälle..

Mitä tykkäätte?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 04.02.2019 15:01
124-korimallin penkit menee ainakin kun laittaa vähän koroketta takakiinnikkeille. Etukiinnikkeet menee sellaisenaan. Vm 90 ja uudemmat penkit on parempia.

Saako öljynjäähdytin vetoa tuolla sähkötuulettajalla? Se on tärkeä osa om617A jäähdytystä.
W123 300D -76 491 tkm (museorek.)
S123 300TDT autom -82 652 tkm
W124 260E autom -88 404 tkm
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11725
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 04.02.2019 19:49
pasi84 kirjoitti:
pekkovee kirjoitti:Sain kysymyksen penkkiasiassa, mullahan vaihtui pohjalevy autossa niin taakse, että meni W210 takapenkin istuinosa alkuperäsiin kiinnikkeisiinsä, selkänojana W123 alkuperäinen, johon siirrettiin W210 selkönojasta nahka, oli siinäkin ompelemista ...

mese.fi puolella jotain kuviakin taitaa olla ...


Ahaa, kiitos. taitaa olla meikäläiselle liian hankala homma.. Mitä tarkoitat että sun pohjalevy siirtyi taakse?

Kun katsoo nimimerkin paikkakuntaa ja autojen listaa niin arvelen että pekkovee asensi Väyrysen pohjalevyn W123:een :) EDIT hymiö meni väärin piti tietenkin olla positiivinen :thumbup:
Viimeksi muokannut karra päivämäärä Ti 05.02.2019 09:18, muokattu yhteensä 2 kertaa
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ma 04.02.2019 21:24
Sharedoc kirjoitti:124-korimallin penkit menee ainakin kun laittaa vähän koroketta takakiinnikkeille. Etukiinnikkeet menee sellaisenaan. Vm 90 ja uudemmat penkit on parempia.

Saako öljynjäähdytin vetoa tuolla sähkötuulettajalla? Se on tärkeä osa om617A jäähdytystä.


Ahaa, kiitos :) No tosiaan, öljynjäähdytystä en ajatellut.. voisin kyllä siirtää tuon tuulettimen niin että se ottaa öljynjäähdyttimen myös, vai kannattaisko laittaa erillinen tuuletin öljynjäähdyttimelle?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 04.02.2019 22:02
Laittaisin itse alkuperäisen propellin takaisin uudella viskokytkimellä. Itse hommasin viskon Alvadilta Virosta.
W123 300D -76 491 tkm (museorek.)
S123 300TDT autom -82 652 tkm
W124 260E autom -88 404 tkm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 961
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Ti 05.02.2019 10:10
Timo L. kirjoitti:722.1:stä käytettiin noin vuoteen 1983 saakka kaikissa muissa W123:ssa, paitsi turboissa väännönkeston takia. Voipi tosin olla, että sitä käytettiin tyypin loppuun saakka pikkukoneissa.


Alkupään W123 turboissa oli tehtaalta 722.1 laatikkoa. Pari sellaista autoa olen nähnytkin. Kantakortissa oli myös tuosta merkintä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Pe 08.02.2019 22:53
Sharedoc kirjoitti:124-korimallin penkit menee ainakin kun laittaa vähän koroketta takakiinnikkeille. Etukiinnikkeet menee sellaisenaan. Vm 90 ja uudemmat penkit on parempia.

Saako öljynjäähdytin vetoa tuolla sähkötuulettajalla? Se on tärkeä osa om617A jäähdytystä.

Tiedätkö miten takapenkki käy tähän s124 mallista? Auto on päälle 90vuosimallia mistä penkit ois tiedossa jos ne vain sais käymään..
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Pe 08.02.2019 23:02
Tilasin tänään mersulle uuden alaletkun jäähdyttimeen ja sähkötuulettimen termokytkimen siirrän lohkoon tyhjennystulpan tilalle. Jenkaus lohkon tyhjennystulpalle on M14x1,5 jos jollakin on tarvetta tietää :) Tilasin termokytkimen jossa on sama jenkaus ja tuuletin menee päälle kun jäähdytysnesteen lämpötila on 87 astetta ja tuuletin sammuu kun lämpötila on 82 astetta :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ti 19.02.2019 22:25
Hyvin toimii tuuletin nyt kun lohkoon laitoin tyhjennystulpan tilalle anturin. M14x1,5 on jenkaus siinä siis. Turbolle laitoin myös vesijäähdytyksen jota en ollut kytkenyt aikasemmin. Tulon turbolle otin jarrusylinterin luota t-kappaleella ja auton omien letkujen sisämitta on 18mm ja turbolle on 12mm letkut. Meno turbosta menee vesipumpulle, sama siinä että auton letkut on 18mm.

Kuva
Tuossa on tulo turbolle,sähköpumpun vaihdoin uuteen myös.
Kuva
Tässä näkyy meno turbosta vesipumpulle:
Kuva
Sitten tein turbolle lämpöeristepellin,täytyy vaan maalata se ja laittaa letkulle kannakkeet jotka nostavat letkun pois pellin päältä.Kuva
Kuva
En tiedä miks kuvat kääntyivät väärinpäin :cry:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ti 19.02.2019 22:26
Sähkötuulettimen kokeilua: Hyvin pysyy lämmöissä ja ei nouse lämmöt liian korkealle vaikka piiskailee konetta :D
https://www.youtube.com/watch?v=Y9VXC3zXLS0&feature=youtu.be

Hyvin toimii :D
https://www.youtube.com/watch?v=GeL0QUEvsjo&feature=youtu.be
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: juhaoh, KKS, Tjekku ja 7 vierailijaa







kl-varaosat.fi