w123 300tdt

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 21.02.2019 22:47
Otin pellin irti vielä ja muuttelin sitä koska se otti auton omaan peltiin kiinni.Kuvassa näkyy myös turbon luona omatekemä pakoputken kannatin.Kuva
Pelti maalattu ja valmis :)
Kuva
Kuva
"Kylmäkäynnistys"
https://www.youtube.com/watch?v=4UQLJlZCkHQ&feature=youtu.be

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ma 11.03.2019 10:27
autossa on nyt 3,69 perä. Voiko siihen vaihtaa sisällön esim.300e w124 perästä ja saada 3,06 välityksen? 3,07 w123 perät ovat sairaan kalliita..
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Ti 19.03.2019 17:47
Ota sisuskalut ennemmin w202 200cdi perästä. Ne on sopivat koska välitys on sama 3,07 ja lautaspyörässä w123 varaosanumero
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ti 19.03.2019 18:48
jari_w123 kirjoitti:Ota sisuskalut ennemmin w202 200cdi perästä. Ne on sopivat koska välitys on sama 3,07 ja lautaspyörässä w123 varaosanumero

ahaa, kiitos vinkistä, eli sen perän osat voi siirtää tähän mun w123 perään?

Tarkoitat C220 cdi perää? Näkyy olevan 3,07 välitys C220 perässä..
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4432
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 19.03.2019 21:17
Vilkaisin pikaisesti niin w202 mallissa on tuolla välityksellä monella eri varaosanumerolla olevia rataspareja. Ja niitä periä on eri kokoisia, 202 varmaan isoa ja pientä perää. 200cdi mallissa on ollut kahta perää, hajotin joskus sellaisen ja vasta kolmannelta purkaamolta tuli oikea kun en tuota tiennyt. Olikohan jossain taksivarustelussa isompi perä mikä 220 mallissa vakiona.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Pe 22.03.2019 17:27
Isällä on w202 200cdi sedan vuosimallia 99. Siinä on sellainen w123 osanumerolla oleva 3,07 välitteinen perä. Muista malleista ei ole minulla tietoa. Vaihdoin perän stefat isän autoon ja avattuani takakennen huomasin sen olevan kuoria lukuunottamatta ihan täysin w123 300turbodieselin perä. Isän auto on ihan perus classic suomiauto ilman taksivarustusta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Pe 22.03.2019 22:50
S202 kirjoitti:Vilkaisin pikaisesti niin w202 mallissa on tuolla välityksellä monella eri varaosanumerolla olevia rataspareja. Ja niitä periä on eri kokoisia, 202 varmaan isoa ja pientä perää. 200cdi mallissa on ollut kahta perää, hajotin joskus sellaisen ja vasta kolmannelta purkaamolta tuli oikea kun en tuota tiennyt. Olikohan jossain taksivarustelussa isompi perä mikä 220 mallissa vakiona.

Kiitos avusta :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Pe 22.03.2019 22:50
jari_w123 kirjoitti:Isällä on w202 200cdi sedan vuosimallia 99. Siinä on sellainen w123 osanumerolla oleva 3,07 välitteinen perä. Muista malleista ei ole minulla tietoa. Vaihdoin perän stefat isän autoon ja avattuani takakennen huomasin sen olevan kuoria lukuunottamatta ihan täysin w123 300turbodieselin perä. Isän auto on ihan perus classic suomiauto ilman taksivarustusta.

kiitos avusta :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ke 03.04.2019 10:24
jari_w123 kirjoitti:Ota sisuskalut ennemmin w202 200cdi perästä. Ne on sopivat koska välitys on sama 3,07 ja lautaspyörässä w123 varaosanumero

Onko hankala vaihtaa noita osia perien vällillä? En ole ikinä perän avausta tehnyt..
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4432
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ke 03.04.2019 22:09
No ei ihan helppoakaan. Laakerivälykset pitää olla oikeat, ja lisäksi hammaskosketus eli pinjonin ja lautaspyörän kosketus pitää olla oikeanlainen. Vääränlaisella kosketuksella perä pitää vonkuvaa ääntä.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ke 17.04.2019 14:18
S202 kirjoitti:No ei ihan helppoakaan. Laakerivälykset pitää olla oikeat, ja lisäksi hammaskosketus eli pinjonin ja lautaspyörän kosketus pitää olla oikeanlainen. Vääränlaisella kosketuksella perä pitää vonkuvaa ääntä.

No parasta jättää vissiin jollekin joka osaa hommat, ei pysty kai ite mitenkään "mittamaan" ?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ke 17.04.2019 14:31
Tullut touhuttua vähän tämän kanssa viime aikoina, yrittänyt saada tuota laatikkoa toimimaan kunnolla mutta ei halua.. Vaihdoin öljyt ja filtterin sinne ja alipaineet katsonut ja ovat kohillaan, kokeillut ilman alipainetta ja kokeillut myös sätää alipainetta mutta laatikko luistaa pahasti vaihteiden välissä, eli ennenkuin menee seuraava vaihde päälle niin luistaa.. Vanha öljy oli punaista mutta haisi vähän palaneelle. Taitaa olla tämä laatikko sökö… laitan tuossa videon josta kuulee luiston.. Seuraavaksi laitan 722.6 laatikon tähän, eli purkuauton etsintä on alkanut :D

https://www.youtube.com/watch?v=Fojnvhw3OyY&feature=youtu.be
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 17.04.2019 21:05
Miten laatikon ohjaus?
W123 300D -76 491 tkm (museorek.)
S123 300TDT autom -82 652 tkm
W124 260E autom -88 404 tkm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 11:39
Sharedoc kirjoitti:Miten laatikon ohjaus?

Ole Fejer ohjaus :)

http://ofgear.dk/
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4432
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 14:16
Sitten pitää se "kytkinkoppa" yhdistellä vanhasta laatikosta, muttei tietenkään siitä alkuperäisestä automaatista kun se on ihan rahanarvoista tavaraa. Noita 4v manuaalilaatikoita saa melkeinpä ilmaiseksi. Tuossa 617 moottorissa on startti eri puolella kuin uudemmissa. Jos laatikon meinaa vaihtaa niin eikö se ole sama vaihtaa koko voimalinja, menee vaan tuo turbodiesel status siinä, se kun on ainakin suomessa todella haluttu malli.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 17:58
S202 kirjoitti:Sitten pitää se "kytkinkoppa" yhdistellä vanhasta laatikosta, muttei tietenkään siitä alkuperäisestä automaatista kun se on ihan rahanarvoista tavaraa. Noita 4v manuaalilaatikoita saa melkeinpä ilmaiseksi. Tuossa 617 moottorissa on startti eri puolella kuin uudemmissa. Jos laatikon meinaa vaihtaa niin eikö se ole sama vaihtaa koko voimalinja, menee vaan tuo turbodiesel status siinä, se kun on ainakin suomessa todella haluttu malli.


Konetta en vaihda koska ne on kysyttyjä täällä myös ja tykkään tuosta 617 koneesta itse myös :) Laatikon ja koneen välille saa ostettua muunnoslevyn jolla saa tuon 722.6 laatikon käymään OM617 koneeseen suoraan :D
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 18:00
Kaikista eniten haluaisin tietenkin saada nykyisen laatikon toimimaan mutta vaikeelta näyttää, onko kenelläkään ideaa mikä siinä on vikana, voiko korjata vai onko turha edes yrittää?
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 22:47
Moi

Mulla simahti muutama vuosi takaperin totaalisesti 722.3 automaatti 617 perässä kun sielä pääsi pakin männän sokka irti ja sitten loota olikin täynnä rautaa ja vieterin pätkiä... syyksi paljastui lopulta se, että aiempi remppaaja oli unohtanu päittäisvälysten justeeraamisen... purin laatikon atomeiksi ja toisen vastaavan 500SE mersusta. Kasasin sitten dieselin laatikon kuoriin käyttäen osittain osat 500SE laatikosta. Osa pakkojen pesistä oli umpiaineesta koneistettuja kun dieselin laatikos pellistä prässättyjä. Lisäksi sovittelin lisää kitkalevyjä pakkoihin ja koneistin myös pantojen pesät suuremmiksi. Pakkojen männät kasvatin myös. Nyt pitäis kaiketi kestää vähän suurempaakin rääkkiä. Loppupeleissä kohtuu simppeli rempattava. Apuna käytin ATSG manuaalia.

Yksi syy kuvailemiisi ongelmiin voisi olla laatikon sisäiset öljyvuodot. Öljy pääsee vuotamaan ohi ennenkuin työntää pakan mäntää. Männän liike hidastuu ja männässä ei ole voimaa... vuotopaikkoja on sisäkkäisten akseleiden liitoksissa ainakin (teflon renkaat), männän tiivisteet tai männän pesän tiivistys rumpuihin.

Hanki osat ja remppaa laatikko. Sitten ainakin tietää mikä se on.

TJ
**********
X164 V8
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Pe 19.04.2019 16:26
Ääni vanhan askin remppaamisen puolesta. ATSG-manuaalin kun hommaa niin onnistuu kun vaan on aikaa ja paikka.
W123 300D -76 491 tkm (museorek.)
S123 300TDT autom -82 652 tkm
W124 260E autom -88 404 tkm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 02.05.2019 21:44
Maastis kirjoitti:Moi

Mulla simahti muutama vuosi takaperin totaalisesti 722.3 automaatti 617 perässä kun sielä pääsi pakin männän sokka irti ja sitten loota olikin täynnä rautaa ja vieterin pätkiä... syyksi paljastui lopulta se, että aiempi remppaaja oli unohtanu päittäisvälysten justeeraamisen... purin laatikon atomeiksi ja toisen vastaavan 500SE mersusta. Kasasin sitten dieselin laatikon kuoriin käyttäen osittain osat 500SE laatikosta. Osa pakkojen pesistä oli umpiaineesta koneistettuja kun dieselin laatikos pellistä prässättyjä. Lisäksi sovittelin lisää kitkalevyjä pakkoihin ja koneistin myös pantojen pesät suuremmiksi. Pakkojen männät kasvatin myös. Nyt pitäis kaiketi kestää vähän suurempaakin rääkkiä. Loppupeleissä kohtuu simppeli rempattava. Apuna käytin ATSG manuaalia.

Yksi syy kuvailemiisi ongelmiin voisi olla laatikon sisäiset öljyvuodot. Öljy pääsee vuotamaan ohi ennenkuin työntää pakan mäntää. Männän liike hidastuu ja männässä ei ole voimaa... vuotopaikkoja on sisäkkäisten akseleiden liitoksissa ainakin (teflon renkaat), männän tiivisteet tai männän pesän tiivistys rumpuihin.

Hanki osat ja remppaa laatikko. Sitten ainakin tietää mikä se on.

TJ

Kiitos avusta, mistä tuon ATSG manuaalin saa?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 02.05.2019 21:48
Löytyi linkki, lataan sen manuaalin ja kokeilen rempata laatikkoa :D
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 03.05.2019 17:48
Moi

Netistä latasin myös. Tämä topic myös hyvä silmäillä läpi:

http://www.peachparts.com/shopforum/diesel-discussion/323259-722-303-bits-photo-shoot.html

TJ
**********
X164 V8
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 19.05.2019 13:00
Maastis kirjoitti:Moi

Netistä latasin myös. Tämä topic myös hyvä silmäillä läpi:

http://www.peachparts.com/shopforum/diesel-discussion/323259-722-303-bits-photo-shoot.html

TJ

Kiitos :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Su 19.05.2019 13:09
Tulipahan pestyä konehuone painepesurilla :D
Kuva

Käykö 617.912 dieselpumppu tähän 617.952 moottoriin? eli ei turbokoneen pumppu turbokoneeseen? Kysyn koska mulla on 617.912 pumppu ja suuttimet ylimääräsinä ja jos ne käy niin säästän ne itselle, muuten myyn pois..
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13276
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 19.05.2019 15:32
Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ma 20.05.2019 16:55
Sama juttu. Ainakin aiemmin turbon omaan pumppuun on ollut osat kalliita ja hankalasti saatavana (virit?) Jotta käytännös kaikki isommilla elementeillä on vaparipumpuista tehtyjä ulkoisella"morkoolilla".

TJ
**********
X164 V8
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Su 26.05.2019 20:41
Timo L. kirjoitti:Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.

Ootko penkissä käynyt?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 06.06.2019 18:35
Joko Pasilla on vaihdelaatikko pöydällä?
W123 300D -76 491 tkm (museorek.)
S123 300TDT autom -82 652 tkm
W124 260E autom -88 404 tkm
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13276
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Pe 07.06.2019 09:04
jari_w123 kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Käy, mulla on vaparin pumppu turbossa 7-millisillä.

Ootko penkissä käynyt?


Joo, 138 hv mitattu vuosituhannen vaihteessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: Ti 11.06.2019 19:36
Sharedoc kirjoitti:Joko Pasilla on vaihdelaatikko pöydällä?

Ei ole, auto huilaa nyt koska kotona alkaa eteisen remontti nyt viikolla. Sitten olen myös lukenut BE ajokorttia ja sainkin sen viime viikolla. Lauantaina haen tälle vara-osa auton sitten itse kärryllä :D
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Matti R ja 4 vierailijaa







kl-varaosat.fi