Mampe palaa radalle

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3120
Liittynyt: Pe 11.06.2004 01:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä
ViestiLähetetty: Ke 13.03.2019 19:31
Seniorikansalainen kirjoitti: Mersun sponsorijuoma oli Mampe Lufthansa coctail, jota tarjoiltiin Lufthansan lennoilla.

Projekti on hyvässä vauhdissa ja tavoitteena on esitellä auto Lahden Classic Motor Showssa toukokuun alussa.



Kait siellä messukuppilassa on tuota kyseistä sekotusta tarjolla tänä vuonna :lol:
w123 230E automatic -84
w126 300 SEL -89
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja ehkä vielä seuraajakin)
w124 250D -90 (seuraava käyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei ole tapahtunut sitten vuoden 2001"


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Ke 13.03.2019 21:10
Jos se meistä olisi kiinni, niin varmasti!

En ole ihan varma minkä makuista lientä tuo on. Se, että homma loppui aika nopeasti, kertoo varmaan siitä ettei se ihan ykkösjuomaa ollut?

Sitä perus Mampe-katkeroa olen joskus maistanut ja muistikuvan (noin 30 vuotta sitten) mukaan ainakin "jekun" se peittosi 6 - 0.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 08:32
Oliko kysymys kyljen aukosta liian vaikea, vai eikö arvuuttelu kiinnosta?

Se oikean kyljen reikä on apuvirtaa varten. Iso moottori oli (on?) kuumana vaikea käynnistettävä ja siksi tehtiin valmis pistoke apuvirtaa varten. Varikkokäynnillä laitettiin apuvirtajohto kiinni ja startattiin sillä. Pistoke oli joku armeijan malli, kun siihen aikaan ei ollut nykymallisia pieniä ja siroja saatavilla. Nämä asiat saatiin selville kysymällä mekaanikolta, joka oli aikanaan autoa rakentamassa.

Nyt on tietysti hakusessa sellainen -70 -luvun kierrettävä armeijamallin pistoke. Olisiko kellään?
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2694
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 08:52
https://www.ebay.com/itm/1-x-Vintage-US ... 2891805319

Siitä kun pökkää hakusanan Military Connector Googleen niin löytyyhän niitä. Aliexpressistä uutta ja eBaysta vähän autenttisempaa.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 18:27
Hauska proggis ja hyvä paahto.

Voimaa suoritukseen!
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 25.04.2015 13:26
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 18:58
Noi pistokkeet näyttää melko pieneltä starttivirtaa varten.Max virta 50A.
Luulen että käytössä on ollut ns.NATO pistoke mitä käytetään tänäpäivänäkin intin peleissä sekä muissakin missä lisävirran annossa on vaara mennä johdot väärinpäin.
Tämä kun ei mene kuin yksinpäin.Kaapelikoko on luokkaa 35mm2 ja kestää varmaan yli 500A.Ei petä startatessa.
Tässä linkissä kuva...https://www.teohydrauli.fi/PublishedSer ... code=15586
Näitä löytyy ainakin Hämeen Autosähköstä

Hieno projekti :clap: :thumbup:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: La 16.03.2019 21:21
Kiitos tiedosta, suuntana siis Hämeen Autosähkö.

Moottori alkaa olla kasassa. Parin viikon sisään toivottavasti saadaan tehtyä koekäynnistys.

moottori 2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Ti 06.05.2003 08:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa
ViestiLähetetty: Su 17.03.2019 11:11
:arrow: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... %2As%2As-R
C 220 cdi aut. & SLK 230 Kompressor aut.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt ja Smart ForTwo aut +muita romuja...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1084
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Su 17.03.2019 12:41
Kattila näyttää miehekkäältä isojen plenumien kanssa, mitenkäs sisäpuoli, kunnon torvet rullatuilla reunoilla?
Mikä on hevosvoima tavoite ja kierrosluku?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Ke 20.03.2019 21:11
Taas on tehty töitä. Mittatilauksena tehty tasauspyörästön lukko on valmiina asennettavaksi.

Oikean puoleisessa lokarissa on nyt kolo/aukko lisävirran antamisen mahdollistavalle liittimelle.

lukko.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Ma 25.03.2019 15:50
Koneistamosta on tullut lisää hienoja osia asennettavaksi. Moottorin kumityynyt ja vaihteiston takakannatin.

Moottorin tyynyt.jpg


Vaihteiston kannatin.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 702
Liittynyt: Ke 14.05.2003 22:33
Paikkakunta: Kuldoonia
ViestiLähetetty: To 28.03.2019 12:18
Komee kampe kasaantumassa, iso peukku!

Hyvä että löysitte oikean NATO-pistokkeen, käyttö juurikin tuohon. Tämä ebay:stä löytyvä on sellainen pienelle johdolle oleva liitin/pistoke elektroniikkalaitteissa kuten armeijan käyttämissä radioissa ja tiedonsiirtovälineissä.
S203 180K -06
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Su 07.04.2019 20:59
Käytiin V-kosken pajalla katsomassa tilannetta. Taas on menty paljon eteenpäin. Aikataulussa ollaan edelleen.

Korissa on kaaret ja se on maalattu. Paljon uusia osia on valmiina asennettavaksi. Tässä esimerkkinä kuivasumpun öljysäiliö:

Kuivasumppu 1.jpg


Kuivasumppu 2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Pe 19.04.2019 08:48
Työtahti on sen verran kova, että kuvien ottaminen jää helposti väliin. Nämä kuvat otin jo pari viikkoa sitten. Sen jälkeen on tapahtunut paljon. Esimerkiksi vanteet ovat matkalla Suomeen. Toisin kuin aikaisemmin kirjoitin, keskiöt ovat kuitenkin magnesiumia. Alkuperäisyys kunniaan!

Aikataulussa ollaan edelleen, vaikka koville ottaa. Tuttu tilanne monesta kilpa-autoprojektista.

roll bar 1.JPG


roll bar 3.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2540
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Pe 19.04.2019 10:20
Seniorikansalainen kirjoitti:Työtahti on sen verran kova, että kuvien ottaminen jää helposti väliin. Nämä kuvat otin jo pari viikkoa sitten. Sen jälkeen on tapahtunut paljon. Esimerkiksi vanteet ovat matkalla Suomeen. Toisin kuin aikaisemmin kirjoitin, keskiöt ovat kuitenkin magnesiumia. Alkuperäisyys kunniaan!

Aikataulussa ollaan edelleen, vaikka koville ottaa. Tuttu tilanne monesta kilpa-autoprojektista.

roll bar 1.JPG


roll bar 3.JPG


Tämmöisiä kuvia ei voi katsoa kun silmät teelautasen kokoisina. Tavallinen yh duunari voi vaan haaveilla että olisi mielekästä rakennella kunnollista kun ei olisi työestettä ja kuitenkin rahastakaan ei tulisi estettä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 26.02.2009 18:16
ViestiLähetetty: Su 28.04.2019 18:15
Mites Mampe etenee :?:
W115 220 -70
W639 115cdi -08


ex:S211 270cdi -03
ex:W210 290tdt-98
ex:W202 250tdt-98
ex:W123 230TE-82
ex:W123 220D-77

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Su 28.04.2019 18:50
Mampe etenee kovaa vauhtia. Niin kovaa, että kuvien otto aina unohtuu. Ja hyvä niin, "First things first" kuten amerikan sedät/tädit sanovat.

Kävin tiistaina Valkeakosken tallilla ja silloin Mampe oli odottamassa teipparia. Auto on pyörillään, kone lienee asennettu paikalleen eilen tai tänään. En ole viitsinyt ihan joka päivä kysellä tarkkaa tilannetta, koska jokainen soitto vie aikaa tärkeämmästä työstä.

Lahteen auto tulee, se on varma. Ihan ajokuntoinen se ei kuitenkaan vielä ole. Mielenkiinto projektiin on kova myös Saksassa. Alkuperäisen auton omistaja haluaa myös tietää milloin replika on valmis. Jotain yhteistä tapahtumaa/kilpailua ollaan alustavasti Saksan ihmisten/organisaatioiden kanssa suunniteltu syksylle.

Kyllä tämä tilanne meikeläisellekin, jonka rooli tiimissä on "Senior Adviser", on ihan tarpeeksi jännä ja vähän stressaavakin. Luotto työn tekijöihin on kuitenkin koko ajan sataprosenttinen.
Viimeksi muokannut Seniorikansalainen päivämäärä Su 28.04.2019 20:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13422
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 28.04.2019 20:11
Hienoa. Tuskin maltan odottaa lauantaita. Missä kunnossa alkuperäinen auto on? Kisakunnossa ilmeisesti, mutta onko eletty elämä nähtävissä vai onko auto kunnostettu?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Su 28.04.2019 20:29
Alkuperäinen Mampe on "alkuperäisessä" kunnossa. Se on tekniikaltaan vähän puutteellinen, mutta kaikki osat ovat tallella tai ainakin on tiedossa mistä ne saadaan. Useat toimittajat, joilta aikanaan hankittiin kisaosia, ovat edelleen mukana bisneksessä. Siitä on ollut meillekin hyötyä.

Puhuin maaliskuussa alkuperäisen auton kunnostuksesta vastaavan mekaanikon kanssa. Hän oli siinä uskossa, että alkuperäinen on taas ajokunnossa loppukesästä. Tavoite on tietysti se, että jossakin vaiheessa alkuperäinen ja replika olisivat yhdessä jossain tapahtumassa.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 26.02.2009 18:16
ViestiLähetetty: Ma 29.04.2019 20:23
Hienoa :clap: Kyllä se on lauantaina Lahteen lähdettävä
W115 220 -70
W639 115cdi -08


ex:S211 270cdi -03
ex:W210 290tdt-98
ex:W202 250tdt-98
ex:W123 230TE-82
ex:W123 220D-77

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Pe 03.05.2019 19:57
Mampe on Suomen Mercedes-Benz Klubin osastolla Lahden Classic Motor Showssa :D

Tässä vaiheessa Mampessa on maavaraa reilu kymmenen senttiä liikaa, joka osittain johtuu siitä että moottori on telineessä auton vieressä. Autossa on alla lainavanteet, joiden offset on vähän väärä ja leveys liian pieni. Tekniikkaa puuttuu vielä useasta paikasta.

Mutta Lahdessa ollaan kuten luvattiin. Tämä on ollut erittäin kokeneelle rakennusporukallekin epätavallisen nopeatahtinen ja vaativa rakennusprojekti. Työt jatkuvat monella rintamalla heti näyttelyn jälkeen. Ensimmäiseen kilpailuun on vielä kolme viikkoa aikaa...

Lahti Classic 2019 1.jpg


Lahti Classic 3.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Seniorikansalainen päivämäärä Pe 03.05.2019 20:47, muokattu yhteensä 3 kertaa
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2694
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: Pe 03.05.2019 20:08
Hienoa :thumbup: huomenna heti aamusta pelipaikalle.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: La 25.05.2019 20:48
Mampe -projektin tiedotus on ollut vähän puutteellista, koska Seniori (Senior Adviser) on ollut lomalla ihan ulkomailla asti.

Pian Lahden näyttelyn jälkeen kävi selväksi, että ensimmäinen Historic-sarjan kilpailu tällä kaudella jää ajamatta. Muutaman tärkeän komponentin puuttuminen sai aikaan päätöksen ottaa vähän "happea" tässä vaiheessa. Työ on toki jatkunut, muttei ihan samaan urakkatahtiin kuin aiemmin. Nostetaan tempoa sitten taas kun on tarvetta.

Kalle Merisalo on kuitenkin pitänyt kisavirettä yllä ajamalla Kemoran kisassa Locost-Yamahalla. Harjoituksissa ja aika-ajossa Kalle jätti kaikki muut taakseen. Tämän päivän kisalähdössä satoi ja tiedossa oli jo aikaisemman kokemuksen perusteella se, että sateella auton moottoreilla varustetut Locostit menevät kovaa. Niissä on vääntöa alempaa ja laajemmalla alueella ja se helpottaa kun on tarpeeksi liukasta. Kalle jäi neljänneksi. Huomiselle on luvassa poutaa, joten sijoitus varmaankin paranee.

Mampe kone.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ke 22.09.2004 15:51
Paikkakunta: hämeenlinna
ViestiLähetetty: Su 15.09.2019 12:12
Kuinkas tämän kanssa kävi? Eli ehtikö kesän kisoihin? Ahveniston Grand Racessa oli ohjelman lähtöluettelossa mutta ei nakynyt paikalla......
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Ti 17.09.2019 17:07
Valitettavasti kaikki kisat jäivät ajamatta. Viimeinen ongelma oli, kun vaihteisto antautui dynossa. Siksi jäi viime viikonlopun kisakin ajamatta vaikka sinnekin oli ilmoittauduttu.

Pahoittelut siitä, että projektin tiedotus on tökkinyt pahasti. Siihen on monta syytä, mutta ei mennä niihin nyt.

Viimeisimmässä Tähdellisissä on kahden aukeaman juttu Mampesta. Jutusta selviää kuinka vaativa projekti on ollut kyseessä. Voi vaan lohduttautua sillä, että hyvää kannattaa odottaa.

Tulin viime yönä Saksasta, jossa muun homman ohessa kävin varmistamassa että vanteet valmistuvat aikataulun mukaan BBS:llä. Keskiöt olivat eilen menossa maalattavaksi.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ke 22.09.2004 15:51
Paikkakunta: hämeenlinna
ViestiLähetetty: Pe 20.09.2019 17:30
Ok. Kyllähän tuo aikataulu melkoisen kireältä tuntuikin, mutta tosiaan, mielenkiinnolla odotetaan tämän näkemistä radalla. Isosti täytyy ihailla tätä projektia, aika ainutlaatuinen Suomen mittakaavassa :thumbup:
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 26.03.2012 20:14
ViestiLähetetty: Ti 14.04.2020 06:23
Viime keväällä Lahdessa autoa käytiin katsomassa ja hienolta näytti jo silloin. Onko projekti edennyt syksyn jälkeen? Varmaan vaihteistovaivat on voitettu?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1489
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: Ti 14.04.2020 08:19
Mikä oli penkissä saatu tulos ennen vaihteiston antautumista?

Tämä kyllä pitää joskus nähdä livenä :thumbup:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Ti 14.04.2020 09:23
Pahoittelut siitä, että tiedotus on ollut aika heikkoa. Paljon odotettua ja aika paljon odottamatontakin on tapahtunut. Siksi on vaan odoteltu ja samalla selvitelty erinäisiä tekniikkaan ja muuhunkin liittyviä asioita,

Lyhyesti: Penkitykset tehtiin syksyllä. Kaikki toimi hyvin, tehoa vähän vähemmän kuin odotettiin, vajaa 400. Vääntö hyvä. Tämä ensimmäinen nokka-akseliversio tiedettiin aika konservatiiviseksi ja siksi ei ollut pettymystä. Tarkoitus oli ja on ajaa ensin vähän ja sitten vaihtaa jyrkemmät nokat. Tavoitteena edelleen se 450.

Mampella ajettiin loppusyksyllä radalla. Polttoaineen paineen kanssa oli ongelmia, muuten meni hyvin. Sitten tuli talvi, kevät ja korona. Tarkoitus oli mennä jatkamaan testiä heti kun radalle pääsee, mutta Mampe on nyt karanteenirajan eteläpuolella ja radat sen pohjoispuolella.

Autoa kohtaan on aika paljon mielenkiintoa, kotimaassa ja ulkomailla. Tiedotetaan lisää heti kun on jotain uutta tiedotettavaa.

10 pieni.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Ke 06.05.2020 16:00
Eilen Mampe palasi radalle, ihan kirjaimellisesti. Oltiin Alastarossa kokeilemassa. Kalle ajoi ja pääsin itsekin vetämään pari kierrosta. Seuraavassa Tähdellisten numerossa koeajoraportti.

Kulku ja ajofiilikset olivat yli odotusten. Oltiin kuitenkin vasta ensi kertaa ihan kunnolla kokeilemassa. Lämmöt ja öljynpaineet pysyivät sopivissa lukemissa. Tietysti pientä korjattavaakin löytyi, siksi siellä ajamassa oltiin. Ei kuitenkaan mitään suurta. Ja on muuten maukkaat äänet!

Pikapuoliin mennään uudestaan.

Mampe Alastaro 5.5..jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot