Harrastekäyttis W210 E320 STW vm. 1997 ja uusi mersutulokas

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 02.07.2019 11:35
Terve taas!
Alvadiin tuli tehtyä tilaus ja reilun viikon kuluessa sieltä saapui uusi jäähdyttimen palkki mallia tarvike.

Kuva

Kuva

Kuva

Pari päivää ennen luvattua toimituspäivää minulle soitettiin kyseisestä firmasta ja varmistettiin, että onko joku vastaanottamassa tuotetta.
Hyvää palvelua kaikkiaan Eestin miehiltä, pidetään jatkossa kyseinen firma mielessä :D .

Kuva

Väykkykin on ollut viime päivät kovassa käytössä kun muutto on edessä, kyllä se on tilava.
21 banaanilaatikkoa mahtui sisään, kaikkiaan 23 olisi mahtunut jossei hallitunkki ja yksi lihalaatikko olisi unohtuneet kyytiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuli myös jonkinlainen tasaluku mittaristoon, katsoo jos menisi 400tkm raja rikki tämänvuoden sisällä.

Seuraavaan kertaan... :thumbup:
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 14.08.2019 02:20
Terve taas!

Parin kuukauden päästä pitää väykky katsastaa ja täten hitsaushommat tulevat lähiviikkoina ajankohtaiseksi.
Kovinkaan paljon en nykypäivänä hitsaile, satunnaisesti on tullut kakkosautoa ja paria mopon runkoa hitsattua mutta hommasin koemielessä puuilosta Pitstonen 170A valovirta-migin pikkutarvikkeineen ja motonetistä kaasupullon. Vaikka onkin halpiskone niin yllättävän hyvää jälkeä tuolla saa aikaan ja pystyy myös hieman paksumpaa tai ohuempaa materiaalia hitsaamaan kun säätömahdollisuudet on yllättävän laajat.

Kuva

Kuva

Mökillä koekappaleena toimi muutama pellinpala ja kaupungissa tein pari hitsipistettä kilvettömään monkeyn-runkoon.

Kuva

Kuva

Vielä ostoslistalta puuttuu liittyen hitsaamiseen hitsausmaski, hanskat ja tarvittava sammutusvälineistö sekä peltiä niin pääsee suunnittelemaan tulevaa rakentelua. Tämänlisäksi vielä ruosteen irroittamiseen, kittaamiseen ja maalaamiseen liittyvät materiaalit täytyy hommata niin pääsee toteuttamaan pohjan ruosteoperaatiota.
Alkuun pistän tuon pohjan ja helmat sekä keulan alapalkin siistiksi niin pääsee käyttämään leimalla. Tämän jälkeen olisi tarkoitus löytää kohtuuhintainen maalari uudelle etupuskurille niin saisi yleisilmettä muutettua.

Täytyy vielä tässä paneutua kunnolla tuohon maalaamisen ja ruostesuojauksen suunnitteluun, tavoitteena on ettei tarvitse ainakaan pariin vuoteen kajota pohjaan tai helmoihin. Rauhassa hyvä tulee :wink: .

Seuraavaan kertaan...
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 09.09.2019 21:38
Terve taas!

Viime viikolla tuli päätettyä, että viikonloppuna pistän väyrysen pohjan ja helmat valmiiksi ennen lokakuista katsastusajankohtaa niin ei mene viimetinkaan kaikki hommat niinkuin viime vuonna.
Kaiken tarvittavan ängin auton takakonttiin ja matka mökille alkoi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Suomen Kansallisteatterilta tuli saatua mainio "työskentelyalusta" niin pysyi työskentelyalue kohtuu siistinä kun ei maa-aines pölissyt jalkojen alla.
No, eipä se olisi muutenkaan pölissyt kun nuo rakentelupäivät (Pe-Su) oli pääasiassa sadepäiviä aamusta iltaan.

Kuva

Tunkilla nostin auton toisen puolen ilmaan ja laitoin alustapukin varaan. Alunperin piti nostaa koko auto neljän autopukin varaan, mutta sateiden ja sen vuoksi pehmeän sekä turhan vinon maa-alustan vuoksi luovuin ajatuksesta kun piti ajatella turvallisuutta. Aiemmilla tutkimuskerroilla totesin pohjassa ja helmoissa olevan kaiken kaikkiaan ainakin 3 reikää/ruostevauriota. Remontin edetessä totuus paljastui kun otin nuo pohjamuovit irti, yhteensä 9 reikää löytyi joista 3 oli alkavia eli pelti oli sen verran ohutta, että teräsharjalla pohjaa putsatessa sai tehtyä "uuden" reiän. Autoa on joskus aiemminkin hitsattu, sen totesin kun pohjassa oli kiitettävä määrä pakkelia ja sen alla ruostunutta peltiä, en tiedä onko väykkyä joku aloitteleva peltiseppä käyttänyt harjoituskohteena. Mutta ei sen kummempaa, hommat aloitettiin...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

En ole mikään hitsaus taikka pakkelointimestari, mutta ihan kohtuu hyvää jälkeä tuli aikaan. Kotelon sisäpuolelle sain ruiskutettua myrkyt sisään niin ei pitäisi sieltä (toivon mukaan) aloittaa tulevaisuudessa ruostumista. Mutta mistä sitä tietää miten käy..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Palopeitteestä oli paljon apua niin ei lentänyt hitsauskipinät sisälle :thumbup: .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Polttoainesuodatin tuli vaihdettua samalla kertaa kun oli pohjamuovit irti. Auton mukana tulleista dokumenteista en äkkiseltään löytänyt, milloin suodatin on viimeksi vaihdettu niin vaihdoin varuiksi.

Kuva

Alunperin minun piti maalata helmat samalla värillä kuin muukin osa autoa on, mutta huonojen olosuhteiden ja tiukan aikataulun vuoksi päädyin helpoimpaan ratkaisuun eli massan käyttöön. Tuon maalin, mikä oli tarkoitus käyttää helmojen maalaukseen päätyy varmaankin takaluukkuun kun sitä pääsee työstämään tai mahdollisuuksien mukaan uuteen etupuskuriin mikäli sille ei löyty suhtkoht edullista maalaria täältä pk-seudulta tai 100km säteellä Helsingistä. Jos satut tietämään, kuka pystyisi maalaamaan harrastelijahintaan väyrysen etupuskurin alkuperäisellä värillä niin saa vinkata :wink: .

Kuva

Kuva

Kuva

Ruostetta ruosteen perään, ruosteetonta väyrystä ei ole olemassakaan niinkuin ei yksisarvisiakaan :lol: . Pahoittelut, ettei ole näyttää hitsausjäljestä ja lopputuloksesta tarkempia kuvia, ei tuota hommaa oikeen kännykkä kädessä tehdä. Nämäkin kuvat on otettu kun on muistettu ja älytty.

Kuva

Kuva

Myöhään sunnuntai-iltana sai viimein homman viimeisteltyä, akku takaisin kiinni ja vikamuistin nollaus sekä radioon koodi ja mersu oli taas ajossa.

Kuva

Tänään tuli käytyä KL-varaosassa Vantaalla ja sieltä tarttui pientä nippeliosaa matkaan eli 4kpl tunkin nostokumeja ja 4kpl tunkin tulppia sekä heräteostoksena mittariston irroituskoukut.
Tulevana viikonloppuna olisi tavoite saada tuo jäähdyttimen palkki vaihdettua ja myöhemmin ilmastoinnin kuivain niin pääsisi teettämään ilmastointihuollon autoon. Ilmastointi ei ole autossa toiminut koko minun omistusaikana joten sille asialle tulee piste tässä syksyn aikana.

Seuraavaan kertaan :angel: ...
Viimeksi muokannut Moniosaaja97 päivämäärä Ti 10.09.2019 13:20, muokattu yhteensä 4 kertaa
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 17.10.2016 07:44
ViestiLähetetty: Ti 10.09.2019 07:35
Kuvista ja auton kilsoista päätellen pohja on säilynyt ihan kohtuullisessa kunnossa :thumbup: Sitten kun korityökärpänen puraisee seuraavaksi niin kannattaa nuo sisälokarit käyttää auki, ja kaapia hiekat ja paskat helmanpäädyistä pois. Sinne tuppaa herkästi kerääntymään maata.

Asennusolosuhteet vaikuttaa aika haastavilta, vois iteltä jäädä tekemättä. :D
W210 E230

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 10.09.2019 13:29
Pohja on kilometreihin ja ikään nähden suhtkoht hyväkuntoinen, varsinkin nyt. Elämää ja korroosiota kyseinen auto on jo nähnyt, mutta onhan kyseessä 22 vuotta vanha vekotin. Kiitos vinkistä, täytyypi käyttää nuo sisälokasuojat auki ja katsoa, onko siellä kuinka paljon likaa ja mahdollista ruostetta.
Asennusolosuhteet on haastavat, mutta täytyy siihen tyytyä kun ei ole muuta paikkaa :):
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2019 19:16
Kannattaisiko vuokrata jostain kimppatallista osuus jos aiot pitää tuota väykkyä pitempään?
W124 260E autom -88 407tkm
W123 300D -76 491tkm
S123 300TDT autom -82 656tkm

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 14.09.2019 19:00
Kimppatalli ollut mielessä muutaman kaverin kanssa pari vuotta, mutta asia ei juuri etene mihinkään. Hinnasta monella homma jää pääasiassa kiinni ja ei siksi juuri etene. Mökille (Lohjalle) olisi tarkoitus väsätä pressutalli niin ei tarvitsisi tulevaisuudessa tehdä hommia samoissa olosuhteissa kuin tuossa hitsaushommasssa.
Tavoitteena olisi pitää tuota väykkyä niin kauan kun siihen ei kyllästy.
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 24.09.2019 10:02
Terve taas!
Viime viikonloppuna pääsin hoitamaan tuon keulan kuntoon niin saa vietyä katsastukseen, jälleen pääsi taas hitsailemaan.

Kuva
Eli auto taas pukkien varaan.

Kuva

Kuva
Siinä paha missä mainitaan.

Kuva

Kuva

Uutta ja vanhaa osaa tuli tutkailtua ja todettua, että alkuperäinen poikkipalkki on hieman paksumpaa/järeämpää tekoa kuin tuo Taiwanissa valmistettu tarvikeosa.

Kuva

Kuva

Kuva

Syy miksi jäähdytintä ja ilmastoinnin lauhdutinta ei tullut irroitettua kokonaan rempan ajaksi oli yksinkertaisesti niin, että molemmissa oli yhdet (19mm kiintoavaimella kiinni olevat) letkujen kohdat hapettuneet niin kovaa kiinni, etten uskaltanut lähteä väkisin niitä vääntämään irti.

Kuva

Kuva
Siellä se on :clap: .

Kuva

Kuva

Kuva
Vanha osa joutaa suosiolla metallinkierrätykseen.

Kuva

Eilen maanantaina kävin väykyn katsastamassa Tattarisuon Katsastusasemalla ja läpi meni parin korjauskehoituksen kanssa. Uuden rekisterikilven pistin heti katsastuksen päätteeksi tilaukseen niin saa sen samantien pois alta. Sitä ihmettelin, että päästöt olivat puhtaammat kuin viime katsastuksesta, johtui varmaan siitä kun viimevuonna auto seisoi aseman pihassa 20min ennen katsastuksen alkamista ja eilen korkeintaan 5min kun olin varannut ajan etukäteen netistä. Uudelle etupuskurille löytyi myös maalari lähipiiristä niin senkin pääsee pistämään kuntoon.

Seuraavaan kertaan...
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 01.05.2020 21:38
Reilun puolenvuoden hiljaiselon jälkeen nostetaan tätäkin kirjoitelma kokonaisuutta.
Tuossa viime sunnuntaina talouteen kotiutui toinen mersu, joka tietyissä tapauksissa herättää mersuharrastajien keskuudessa kysymyksiä mm. onko tämä oikea mersu?

Mutta itse asiaan, sunnuntaina 26.4 hain kaverin kanssa reilun 500km päästä Pohjois-Karjalasta vm. - 02 W168 korisen A140 Lang Mercedeksen vaimolle kauppakassiksi.
Ja miksi näin kaukaa Helsingistä piti pikkukippoa lähteä noutamaan?
Ensinnäkin hinta oli vastaavan vuosimallin yksilöihin vastaavilla kilometreillä (reilu 230tkm) hyvinkin edullinen ja sen lisäksi auto oli 98%:sti ruosteeton ja erittäin siisti pelleiltään sekä maalipinnaltaan.
Lisäksi huoltokirja on melkein täydellinen ja vuoden leimalla varustettu.
Parit kuvat autosta, kuvissa auto hyvinkin likainen kun ajettu yli 500km vesi- ja räntäsateessa tänne pääkaupunkiseudulle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sisusta on suoraan sanottuna kuvottavassa kunnossa. Itse en voi ymmärtää, miten joku voi päästää autonsa sisältäpäin näin p#skaiseen kuntoon.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mutta mikä teki autosta edullisen?
Auton viat ovat startti, mittariston sekoilu (ei näytä nopeutta, kierroslukua tai polttoaineen määrää muuten kuin hetken käynnistämisen jälkeen), sisätilanpuhaltimen ja ilmastoinnin toimimattomuus ja sisätiloissa on tupakoitu sekä vietetty lounashetkiä useamman kerran.
Muita pienenpiä vikoja on haljennut vaihdekeppi, rikkinäinen/vääntynyt tankinluukku, osittain haljennut tuulilasi ja oikeanpuoleinen haljennut helmamuovi.
Startin kävin hakemassa pari päivää sitten merteilistä. Luin auton tyyppivioista että useasti startin toimimattomuus johtuu huonosta johtojen kontaktista, mutta tämä startti ääntää niin rumasti, että vaihtoon menee ennen kuin tuon otan tieliikennekäyttöön.
Sisätilanpuhaltimen toimimattomuutta tutkiskelin jo koeajolla ja huomasin puhaltimen käynnistyvän hetkeksi kun avainta ravistaa virtalukossa auton ollessa käynnissä. Aikaisemmassa W124 CE mesessäni oli vastaava ongelma myös aikanaan niin pistin virtalukon pohjan tilaukseen. Vaikea sanoa, voisiko tuon mittariston toimimattomuus johtua myös virtalukon pohjasta, koska siitä en löytänyt tietoja oikein täältä netin syövereistä.
Katson staarilla auton vikakoodit seuraavan kerran heti kun olen sisustan pistänyt takaisin paikalleen.

Mutta nyt alkuun, mitä tuli tehtyä autolle vaimon kanssa niin sisustan täydellinen pesu ja raikastus :thumbup: .

Kuva

Takapenkit tuosta autosta irroitti alle minuutissa, etupenkkien kanssa meni muutama minuutti kun olivat neljällä E12 torx pultilla per penkki kiinni.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Penkit kokivat kunnon harjauksen kidesoodaveden kera ja huuhtelun sekä saippuapesun. Onneksi taloudesta löytyy tekstiilipesuri, varsinkin tässä tapauksessa ollut erittäin hyödyllinen kun saanut pestyä 18 vuoden persehiet pois penkeistä. Nyt penkit ovat uuttavastaavassa kunnossa.

Kuva

Seuraavaksi oli vuorossa sisustan pesu kun penkit oli saanut hoidettua.

Kuva

Kuva

Kuva

Pesun jälkeen jätin parit kosteudenkerääjät sisälle niin ei home pääse iskemään. Valkoiset kidesoodajäämät pyyhin pois muualta sisustasta vaikka kuvissa vielä näkyvätkin.
Penkit ovat nyt erittäin raikkaat ja lähes hajuttomat, auton sisällä on vielä hieman tupakanhajua mutta huomattavan paljon vähemmän mitä oli ennen siivousoperaatiota.
Katsoo, raikastaako nuo kosteudenkerääjät loput hajut pois sisustasta. Jos ei niin koitetaan vielä etikkatemppua ja tarvittaessa viimeisenä keinona otsonointia.
Startin vaihtoa kerkeän tekemään tässä parin viikon päästä ehkä, kuullemma aika iso operaatio mitä tullut luettua...
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot