2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: La 06.07.2019 07:56
Hei! Ostin Copartilta (autovahinkokeskus) kyseisen auton, jossa on ollut moottoripalo. Mooottorin suojamuovit ovat sulaneet imusarjan puolelta takaosasta. Auto on vielä Turussa enkä ole päässyt tutustumaan siihen lähemmin.
Onko kellään mitään ajatusta mikä kyseisen palon on voinut aiheuttaa? Itse epäilen polttoainevuotoa, koska polttoainesuodatin on samalla puolella konetta?

Tero

Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13884
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: La 06.07.2019 08:24
Polttoainevuoto ei aiheuta tulipaloa näissä dieseleissä.
Imusarjan puolella moottorin takapäässä on lähinnä starttimoottori ja sähköinen lisälämmitin joista lähteneitä palovaurioita on joskus harvoin sattunut.
www.mbosa.fi

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: La 06.07.2019 09:13
dealer kirjoitti:Polttoainevuoto ei aiheuta tulipaloa näissä dieseleissä.
Imusarjan puolella moottorin takapäässä on lähinnä starttimoottori ja sähköinen lisälämmitin joista lähteneitä palovaurioita on joskus harvoin sattunut.


Lisälämmitin on siis mennyt oikosulkuun ja aiheuttanut tulipalon? Tämä kuulostaa loogiselta koska autossa ei ole sähköjä, oikosulku on tyhjentänyt akun. Onko lisälämmittimen kaapelia mahdollista irroittaa yläpuolelta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13884
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: La 06.07.2019 14:11
Autoa tutkimatta kukaan ei tiedä mistä tulipalo on lähtenyt. Kerroin vain ne paikat mistä oikosulku voisi tulipalon sytyttää sillä kohdalla missä kerroit vaurion olevan.
Johtoa ei taida yläkautta saada irti purkamatta imusarjaa pois. Laita tänne kuvia kun saat auton paikan päälle niin ihmetellään porukalla....
www.mbosa.fi

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2482
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: La 06.07.2019 14:33
Poikki johdon saa sopivilla sivuleikkureilla
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 09:44
Hain auton eilen Turusta ja se on nyt pihalla. Pikaisella silmäyksellä lisälämmitysvastus näyttää aivan normaalilta eikä se ole mustunut, palo on ollut ylempänä. Copartin kaverin mukaan konehuoneessa ei ole mitään pelastettavaa, josta ole vahvasti eri mieltä. Täytyy aloittaa siivoamalla sammutusjauheet ja irroittamalla sulaneet muoviosat, sitten selviää mitä täytyy vaihtaa. Takapaksi pitäisi saada auki, mutta autossa ei ole sähköjä ja edellinen omistaja katkaisi mekaanisen avaimen luukun lukkoon yrittäessää ottaa omia tavaroitaan pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 10:12
Aloita imurilla ja sit paineilmalla perään painepesulla et saat ton pulverin kaikki veks se muuten kuitenkin jää syömään sähköosia sinne liittimien ym koloihin.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2482
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 12:25
tero5900 kirjoitti:Takapaksi pitäisi saada auki, mutta autossa ei ole sähköjä


Hantin jalkatilassa on paikka mistä voi syöttä sähköä(paksu päävirtajohto)
Kokeile niin että laitta syöttö johdon väliin varmuudeksi sulkeen,

ennen sitä vielä eculta johdot irti
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 13:48
Imuroinnin, puhaltelun ja painepesurin jäljiltä näyttää tältä. Vaikea on edelleen sanoa mistä palo on alkanut. Moottoriin tarvitaan uusi johtosarja ja kaikki kovettuneet letkut. Airmaticin putket ovat sulannet iskarin päistä ja ne pitää vaihtaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 16:41
FinlandMerceds kirjoitti:
tero5900 kirjoitti:Takapaksi pitäisi saada auki, mutta autossa ei ole sähköjä


Hantin jalkatilassa on paikka mistä voi syöttä sähköä(paksu päävirtajohto)
Kokeile niin että laitta syöttö johdon väliin varmuudeksi sulkeen,

ennen sitä vielä eculta johdot irti


Löytyi ja takaluukku on auki. Kiitoksia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 20:52
Haiseeko vanhalle bensalle, tosta jos on ainoastaan palanut imusarjan ja kopan välistä niin ei siellä ole mitään mistä palo saa alkunsa vaikka naftaa vuotaisi jos ei sitten majohto ole poikki ja maadoittanut jostain väärästä paikasta ja nafta vuotoa.
Ketään en syytä mutta on noita nähty mitkä on oudosti palanut ties mistä...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2482
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 22:20
tero5900 kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
tero5900 kirjoitti:Takapaksi pitäisi saada auki, mutta autossa ei ole sähköjä


Hantin jalkatilassa on paikka mistä voi syöttä sähköä(paksu päävirtajohto)
Kokeile niin että laitta syöttö johdon väliin varmuudeksi sulkeen,

ennen sitä vielä eculta johdot irti


Löytyi ja takaluukku on auki. Kiitoksia


Hyvä,
arvaus palosta johtosarjasta, vuotavasta egr kanavasta tai sitten jotain jännyt muovin ja egr kanvan väliin vaikpa siinä muovissa oleva vaahto muovi...
Mökkillä
'

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: Pe 12.07.2019 16:45
Vanha moottorin johtosarja on irroitettu ja autoon on kytketty sähköt päälle ja kaikki näyttää toimivan. Auton mittarissa on 320.000 km ja viimeisessä katsastuksessa 23.3 2019 lukema oli 316.000 km. Autolla on ajettu katsastuksen jälkeen vain 4000 km.

Löysin johtosarjan , moottorin suojamuovit ja alkuperäisen polttoainesuodattimen kotelon ebaystä postikuluineen yhteishintaan noin 260 euroa. Alkuperäinen johtosarja maksaa marmoritiskillä vaatimattomat 940 euroa.

Tilasin alkuperäiset mercedeksen polttoaineletkut matalapainepumpulle, koska niissä on aivan spesiaalit liittimet, Muut polttoaineletkut voi tehdä metritavarasta itse.

Varasin myös ajan turvalaiteselvitykseen (vaaditaan rekisteröintikatsastuksessa) Mercedes huoltoon 31.7. Onneksi kävin ajoissa koska vain yksi erikoisasentaja tekee selvityksiä ja niihin on vähintään kahden viikon jono.

Mikäli osat saapuvat ajoissa Mersu on rekisteröintikatsastettu ja ajossa elokuun vaihteessa.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: Ke 17.07.2019 12:10
Osia odotellessa mieltäni on vaivannut kysymys, miten takavetoisella Ässällä pärjää Suomen talvessa? Minulla oli joskus 10 vuotta sitten 200C kitkarenkailla, ja parina aamuna piti pyytää naapureita työntämään että pääsee pihalta pois.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: To 15.05.2003 10:00
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ke 17.07.2019 12:19
tero5900 kirjoitti:Osia odotellessa mieltäni on vaivannut kysymys, miten takavetoisella Ässällä pärjää Suomen talvessa? Minulla oli joskus 10 vuotta sitten 200C kitkarenkailla, ja parina aamuna piti pyytää naapureita työntämään että pääsee pihalta pois.

Hyvin pärjää kitkarenkaillakin. Peilikirkas jää on tietysti vähän hankala mutta ei kai sellaiselle ole pakko ajaa.
Matti
Mersut nyt: S500 -04, 560SL -87
Entiset mersut: 320 T -94, 500SL -91, 280S -70, 300CE -88, 230EA-82, A140 A -01, E320 T -03, 350SL 4.5 -71
Fiat 124 Sport Spider -71
Cadillac Eldorado Convertible -71

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: To 25.07.2019 13:19
Projekti on edennyt , johtosarja, polttoainesuodatin koteloineen ja polttoaineletkut on vaihdettu. Uusi startin herätinvirtajohto on vielä kiinnittämättä starttiin. Startin kaapeli pitää vaihtaa alakautta, ja auto odottaa pukkien varassa. Kokeilin eilen että käden saa alakautta startille ja vaihdan johdon tänään.

Kokeilin startata siten, että kytkin uuden johtosarjan kaapelin vanhaan startille menevään johdonpätkään, mutta auto on aivan mykkä. Starttirele oikeassa konepellin alla olevassa sulakerasiassa naksahtaa ja starttijohtoon tulee 12 V.

Joko vanha kaapeli on hapettunut tai startti on rikki. Tein myös sellaisen huomion, että startin herätevirtakaapelista on eristeet sulaneet koko matkalta, (eristin kaapelin muoviletkulla ennen kokeilua) vaikka palo on ollut paljon ylempänä eikä startin ympäristö ole mustunut.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: To 25.07.2019 21:15
Syyllinen moottoripaloon on luultavasti löytynyt. Irroitin startin ja kiinnitin sen ruuvipenkkiin. Kytkin akun starttikaapeleilla startin runkoon ja plussan solenoidiin. Kaapeli kipinöi mutta mitään ei tapahtunut. Paukuttelin vasaralla solenoidiin samalla kun syötin siihen akusta virtaa. Hetken paukuttelun jälkeen solenoidi alkoi vetää, mutta startti ei pyörinyt. Startti alkoi pyöriä kun riittävän kauan tökki ruuvarilla solenoidn ja päävirran väliä. Startti pitää pyöriessää aika kovaa ääntä joten sille on tullut kilometrit täyteen.

Käsittääkseni mersussa on starttiautomatiikka joka pitää starttia päällä ja avain tarvitsee vain käyttää starttiasennossa. Ilmeisesti autoa on yritetty startata pitkän aikaa ja solenoidin herätekaapeli on kuumentunut ja sytyttänyt johtosarja tuleen. Tätä puoltaa se että herätekaapelista oli sulanut koko matkalta eristeet ja se oli täysin paljas.

Täytyy lähteä huomenna metsästämään uutta starttia. Onko kellään käsitystä löytyykö sitä mistään suoraan hyllystä?

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: Pe 26.07.2019 15:07
Vaihdoin aamulla startin ja sen jälkeen auto starttasi tasan kaksi kertaa ja mykistyi. Autoon ei saa yhteyttä OBD-lukijalla eikä mittaristossa näy vaihteenvalitsimen asentoa. Myöskään hehkuvalo ei syty eikä auto starttaa.
Taita ollakin sitkeämpi tapaus mitä luulin. Täytyy seuraavaksi puhdistaa kaikki liittimet Contact Cleanerillä, ehkä se auttaa. Ilmeisesti Mersun ropaajalla pitää olla oma Stari.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: La 27.07.2019 10:25
Löytyykö Kotkan lähistöltä ketään jolla on Star ja joka voisi pientä korvausta vastaan tulla selvittämään mikä Mersua vaivaa?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Su 28.07.2019 08:13
Onko maadoitukset kunnossa?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2482
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Su 28.07.2019 08:59
MJPfin kirjoitti:Onko maadoitukset kunnossa?


Usein sulavat kun isompia paloja johto sarjassa(sarjat sulaa ja oiko sulku yli kuormittaa maapisteet/niiten johdot)

eli tarkista että ovat myös kunnolla kiinni eikä vain näytä siltä,
tilapääs maa apukapelia voi koitta koneen ja korin väliin mutta tosiann muttkin maat saa sitä ylikuormitusta
Mökkillä
'
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 28.07.2019 09:06
Voisiko palon syy että starttimoottori on jäänyt pyörimään moottorin mukana? Joskus näin voi käydä erinäisistä syistä, yleensä virtalukon jumiessa. Vanhemmissa autoissa tämän kuulee käyntiäänestä mutta uudet autot on niin hyvin eristettyjä ettei sitä välttämättä kuule.

Jos startti on pyörinyt kauan moottorin mukana se on voinut sulaa sisältä. Sen näkisi avaamalla startin takapäästä.
W123 300D -76 491 tkm (museorek.)
S123 300TDT autom -82 652 tkm
W124 260E autom -88 404 tkm

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 02.01.2019 21:31
ViestiLähetetty: Su 28.07.2019 09:17
tero5900 kirjoitti:Löytyykö Kotkan lähistöltä ketään jolla on Star ja joka voisi pientä korvausta vastaan tulla selvittämään mikä Mersua vaivaa?

Laittelin yv:tä
Apa
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13884
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Su 28.07.2019 15:07
Ilmeisesti Mersun ropaajalla pitää olla oma Stari.

Aivan varmasti, jos ostelee osittain palaneita kunnostettavaksi :D
www.mbosa.fi

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: Su 28.07.2019 17:41
kaveri kävi Starin kanssa tutkimassa autoa, mutta yhteyttä moottorinohjausyksikköön ja laatikonohjausyksikköön ei saatu, kaikkialle muualle kyllä. Tarkistin taas uudelleen kaikki sulakkeet ja releet. Ropailun jälkeen näyttöön ilmestyi vaihdevivun asento, ja auto starttasi taas kaksi kertaa kuten aiemmalla kerrallakin ja vaihdevivun asentotieto hävisi koetaulusta. Yhteensä neljän starttauskerran jälkeen polttoainesuodattimessa ei näkynyt polttoainetta. Takaa kuitenkin kuuluu polttoainepumpun pärähdys.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 06.07.2019 07:47
ViestiLähetetty: Ti 30.07.2019 20:48
Mersu toimii vihdoinkin, ja moottori käy nätisti. Puhdistin eilen TCU:n piirilevyn Contact Cleanerillä automaattiöljystä, joka kuuleman mukaan on Mersun tyyppivika. Tänään laitoin TCU:n liittimet kiinni ilman että akun maajohto oli irroitettu, vain virrat oli pois päältä. Näyttöön ilmestyi vaihteenvalitsimen asento ja tiesin että auto starttaa. Täytin polttoainesuodattimen dieselillä ja auto käynnistyi kolmannella starttauksella.

En ole ikinä ennen kuullut että automaattiöljy voi nousta laatikon liittimestä johtosarjaa pitkin ohjausyksikölle, mutta pakko uskoa kun sen on omin silmin nähnyt. Onneksi ongelman korjaava alkuperäinen Mersun osa laatikon liittimeen maksoi vain 19 euroa.

Ajoin autolla pienen lenkin kylän ympäri ja Airmaticin ja ESP:n virheilmoitus poistui näytöstä ja ABS:n valo sammui. Näyttöön jäi virheilmoitus Coolant, Visit Workshop. Minusta näyttää että syylärin tuuletin ei pyöri, ainakin säiliössä oli riittävästi jäähdytysnestettä.

Pyyhkijät eivät toimi, niihin ja flektiin täytyy perehtyä seuraavaksi.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 30.07.2019 22:12
Onnittelut onnistuneesta elvytyksestä
W123 300D -76 491 tkm (museorek.)
S123 300TDT autom -82 652 tkm
W124 260E autom -88 404 tkm

Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ke 31.07.2019 05:22
Hyvä hyvä! Sitten vaan puunaamaan ja puleeramaan kun kiesi liikkuu.
Starilla varmistaa että kaikki on kunnossa ja mitään suurempia vikakoodeja ei tule, eikä muuta kuin kovaa ajoa.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2482
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ke 31.07.2019 09:13
tero5900 kirjoitti:Mersu toimii vihdoinkin, ja moottori käy nätisti. Puhdistin eilen TCU:n piirilevyn Contact Cleanerillä automaattiöljystä, joka kuuleman mukaan on Mersun tyyppivika. Tänään laitoin TCU:n liittimet kiinni ilman että akun maajohto oli irroitettu, vain virrat oli pois päältä. Näyttöön ilmestyi vaihteenvalitsimen asento ja tiesin että auto starttaa. Täytin polttoainesuodattimen dieselillä ja auto käynnistyi kolmannella starttauksella.

En ole ikinä ennen kuullut että automaattiöljy voi nousta laatikon liittimestä johtosarjaa pitkin ohjausyksikölle, mutta pakko uskoa kun sen on omin silmin nähnyt. Onneksi ongelman korjaava alkuperäinen Mersun osa laatikon liittimeen maksoi vain 19 euroa.

Ajoin autolla pienen lenkin kylän ympäri ja Airmaticin ja ESP:n virheilmoitus poistui näytöstä ja ABS:n valo sammui. Näyttöön jäi virheilmoitus Coolant, Visit Workshop. Minusta näyttää että syylärin tuuletin ei pyöri, ainakin säiliössä oli riittävästi jäähdytysnestettä.

Pyyhkijät eivät toimi, niihin ja flektiin täytyy perehtyä seuraavaksi.


Monesti mainnitu tuo öljyn nouseminen sinne ja
nim CDI203 ainakin mainittu senkin että estä joskus käynistymisen
mutta hyvä että tuli kuntoon

lasinpesurin sälion ja paisunta säliön anturille on yhteinen johto
Mökkillä
'
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13884
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ke 31.07.2019 17:19
Pyyhkijät eivät toimi

Ei kuitenkaan huutele että olisi konepelti auki ?
www.mbosa.fi
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa







kl-varaosat.fi

nettikasinot