2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

dealer kirjoitti:
Pyyhkijät eivät toimi
Ei kuitenkaan huutele että olisi konepelti auki ?
Ajoin autoa eteen ja taakse konepelti auki, eikä mitään ilmoituksia. Pitäisikö näissä olla anturi konepellin lukitukselle?
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Pyyhkijän moottpri oli rikki ja pyyhkijät tulivat kuntoon moottorin vaihdolla. Löysin moottorin ebay.uk:sta 30 punnalla ja se tuli eilen. Täytyy sanoa että pyyhkijän moottorin vaihto oli tosi helppoa, tilaa on ja kaikki lähti helposti irti. Täytyy nostaa hattua Mersun insinööreille pyyhkijän varren kiinnityksestä, samalla mutterilla millä varsi on kiinni se irtoaa myös boorista. Tälläistä en ole nähnyt muissa autoissa. Pesin painepesurilla sammutusjauheet pois myös pyyhkijän koneistosta ja rasvasin kaikki nivelet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut tero5900, La 10.08.2019 07:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Hommasin autoon siirtokilvet ja tein eilen 180 km lenkin Porvooseen turvalaiteselvitykseen, kun lähempää ei aikoja löytynyt kuin kahden viikon päähän. Turvalaiteselvityksestä tuli puhtaat paperit ja auto kulkee kuin unelma. Kuten kuvasta näkyy kulutus on 100km nopeudessa ajotietokoneen mukaan vain 4,9 l/100 km. Tämä on tietysti optimistinen lukema, totuus on varmaan jossain 5-6 litran välillä.

Tämän jälkeen ajoin Kotkan Vianorille nelipyörämittaukseen, koska katsastusmies vaati myös sitä. Kaikki muut asetukset meni vihreälle, paitsi takapyörien camberin ero oli 0,44 astetta kun sallittu on 0,3 astetta. Mitään säätöä ei ole. Kävin näyttämässä katsastuskonttorilla, jossa kerrottiin ettei kelpaa, koska trafi tekee asiakirjatarkastuksen ja hylkää katsastuksen jos kaikki arvot ei ole vihreällä. Suosittelivat hankkimaan maahantuojalta paperin jossa todetaan että mitatut tulokset on ok. Tässä kohtaa vitutuskäyrä ja verenpaineet alkoi olla aika korkealla.

Kävin paikalliseesa merkkiliikkeessä jossa todettiin ettei mitää säätösarjaa ole eikä uuden tukivarren vaihto välttämättä paranna asiaa, se voi mennä myös pahemmaksi. Soitin Trafiin ja kysyin että miksi tätä nelipyörämittausta vaaditaan kun autoa ei ole kolaroitu. Trafista ei saanut mitään vastausta käskivät kääntymään katsastuskonttorin puoleen. Katsastuskonttori sanoo että Trafi vaatii ja Trafi sanoo että katsastuskonttori päättää, ota tästä sitten selvää.

Soitin AVK:lle josta auton ostin ja kysyin asiaa. Sanoivat että näitä on tullut ennenkin vastaan ja Trafi ei vaadi nelipyörämittausta, suosittelivat menemään toiseen kaksastuskonttoriin. Ajoin AVK:n paperien ja turvalaiteselvityksen kanssa toiseen konttoriin ja kysyin tarvitaanko vielä muita papereita. Asiallinen katsastusmies katsoi paperit ja sanoi että kaikki on ok, vain turvalaiteselvitys vaaditaan ja sitten he tekevät normaalin katsastuksen.

Tuntuu oudolta että eri katsastuskonttoreissa on eri vaatimukset. Onko katsastusmies joku jumala joka voi esittää aivan omia vaatimuksiaan ja vetoaa Trafiin? Kyllä säännöt pitäisi olla joka paikassa samat. Minä en aio enää koskaa astua tämän idiootin konttoriin, koska muualla saa asiallista palvelua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja epk »

trafi, verottaja, katsurit ja muut vastavat instanssit. Täysin normaalia etteivät edes itse ihan ole kartalla mitä on fakta tietoa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5259
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tero5900 kirjoitti:Hommasin autoon siirtokilvet ja tein eilen 180 km lenkin Porvooseen turvalaiteselvitykseen, kun lähempää ei aikoja löytynyt kuin kahden viikon päähän. Turvalaiteselvityksestä tuli puhtaat paperit ja auto kulkee kuin unelma. Kuten kuvasta näkyy kulutus on 100km nopeudessa ajotietokoneen mukaan vain 4,9 l/100 km. Tämä on tietysti optimistinen lukema, totuus on varmaan jossain 5-6 litran välillä.

Tämän jälkeen ajoin Kotkan Vianorille nelipyörämittaukseen, koska katsastusmies vaati myös sitä. Kaikki muut asetukset meni vihreälle, paitsi takapyörien camberin ero oli 0,44 astetta kun sallittu on 0,3 astetta. Mitään säätöä ei ole. Kävin näyttämässä katsastuskonttorilla, jossa kerrottiin ettei kelpaa, koska trafi tekee asiakirjatarkastuksen ja hylkää katsastuksen jos kaikki arvot ei ole vihreällä. Suosittelivat hankkimaan maahantuojalta paperin jossa todetaan että mitatut tulokset on ok. Tässä kohtaa vitutuskäyrä ja verenpaineet alkoi olla aika korkealla.

Kävin paikalliseesa merkkiliikkeessä jossa todettiin ettei mitää säätösarjaa ole eikä uuden tukivarren vaihto välttämättä paranna asiaa, se voi mennä myös pahemmaksi. Soitin Trafiin ja kysyin että miksi tätä nelipyörämittausta vaaditaan kun autoa ei ole kolaroitu. Trafista ei saanut mitään vastausta käskivät kääntymään katsastuskonttorin puoleen. Katsastuskonttori sanoo että Trafi vaatii ja Trafi sanoo että katsastuskonttori päättää, ota tästä sitten selvää.

Soitin AVK:lle josta auton ostin ja kysyin asiaa. Sanoivat että näitä on tullut ennenkin vastaan ja Trafi ei vaadi nelipyörämittausta, suosittelivat menemään toiseen kaksastuskonttoriin. Ajoin AVK:n paperien ja turvalaiteselvityksen kanssa toiseen konttoriin ja kysyin tarvitaanko vielä muita papereita. Asiallinen katsastusmies katsoi paperit ja sanoi että kaikki on ok, vain turvalaiteselvitys vaaditaan ja sitten he tekevät normaalin katsastuksen.

Tuntuu oudolta että eri katsastuskonttoreissa on eri vaatimukset. Onko katsastusmies joku jumala joka voi esittää aivan omia vaatimuksiaan ja vetoaa Trafiin? Kyllä säännöt pitäisi olla joka paikassa samat. Minä en aio enää koskaa astua tämän idiootin konttoriin, koska muualla saa asiallista palvelua.
Säännös, pykälät, laki on samat mutta niitä tulkitaan/soveletaan eritavoin eri paikoissa
näissäkin asoissa
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kysymällä mihin pykälään ja asetukseen vastimus perustuu ja pyytämällä trafin henkilön nimen ja aseman keneltä voi tiedustella mikä moista vaatii on yleensä virkaintoisimmat inssit saanut rauhoittumaan.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Mersu on tänään katsastettu ilman huomautuksia. Katsastukseen riitti vain AVK:n alkuperäinen vaatimus eli turvalaiteselvitys. Lisäksi katsastusmies täytti luettelon vaihdetuista osista. Vaihtoprosentiksi tuli kuitenkin nolla. Seuraavaksi täytyy huoltaa auto kunnolla.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja jusi »

tero5900 kirjoitti:Mersu on tänään katsastettu ilman huomautuksia. Katsastukseen riitti vain AVK:n alkuperäinen vaatimus eli turvalaiteselvitys. Lisäksi katsastusmies täytti luettelon vaihdetuista osista. Vaihtoprosentiksi tuli kuitenkin nolla. Seuraavaksi täytyy huoltaa auto kunnolla.
Onneksi olkoon! Siihen huoltoon kannattaa sisällyttää ilmanoton kaukalon viemäröinnin puhdistus sekä airmaticin kompuran ryynien kuivaus tai vaihto niin on heti vähemmän huolia :)
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Mitä oljyä olette käyttäneet automaattilaatikossa? Soveltuuko Motonetin Comma MVATF+ ?
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tero5900 kirjoitti:Mitä oljyä olette käyttäneet automaattilaatikossa? Soveltuuko Motonetin Comma MVATF+ ?
Ikuisuuskysymys. FUCHS ATF 4134 TITAN 20L noin 110eurublaa. Tuolla vaihtelee parikin kertaa kun huuhtelee ja on mersun hyväksymä.

Muut hyväksytyt:

https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... 10_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... 14_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Yritin netistä kaivella, mutta en löytänyt mitä Mersun Datacardissa tarkoittaa seuraavat rivit:

VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT

Tietääkö kukaan?
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Ässäpari on parempi kuin Ässähai ainakin sökössä. Lähiaikoina selviää onko se sitä myös mersuilussa. Hopeinen auto on 2003 320 cdi Facelift malli, uudemmalla OM 648 moottorilla, ajettu 293.000 km. Autossa on näkyvien vaurioiden lisäksi myös sellainen ongelma, ettei avain käänny virtalukossa. Tästä riittää puhdetöitä pimeille syysilloille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Ebaysta löytyy edullisesti avaimet ja virtalukko:

https://www.ebay.co.uk/itm/MERCEDES-C-C ... 0005.m1851" onclick="window.open(this.href);return false;

Saako käytetyn virtalukon paritettua uuteen autoon?
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jos käytät pokeriperustelua jatkossakin päädyt neljään ässään.
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Irroitin virtalukon ja käytin sen avaimen kanssa Lukitusturva Oy:ssä Vantaalla. Kaveri testasi virtalukon ja avaimen. Avain oli oikea ja kuului tähän autoon ja virtalukko kääntyi niin kuin pitää. Kaiken lisäksi hän ei veloittanut mitään koska homma oli niin pieni, kaikkineen ehkä 10 minuuttia. Todella asiallista palvelua.

Paikallinen merkkiliike ei pystynyt tarkistamaan kuuluuko avain autoon ja onko virtalukko ehjä. He sanoivat myös että käytettyä virtalukkoa tai avainta ei voi koodata uudelleen, ne on lukittu alkuperäiseen autoon. Kuitenkin Lukitusturva mainostaa että he voivat koodata käytetyn virtalukon uuteen autoon. Netistä saa käytettyjä virtalukkoja muutamalla kympillä ja uusi maksaa tonnin.

Tämän jälkeen koitimme Starilla yhteyttä virtalukkoon ja yhteyttä ei saatu. Tarkistin kaikki sulakkeet jo aiemmin ja ne olivat ehjiä. Virtalukkoa syöttää sulake f78, eikä sellaista löytynyt mistään. Pienen internet-tuokion jälkeen selvisi että Facelift-mallissa on neljäs sulakeboxi kojetaulun päässä pelkääjän puolella. Sulake löytyi ja se oli palanut. Virtalukko pelasi penkissä mutta ei autossa koska siltä puuttuu sähköt.

Vaihdoin innoissani uuden sulakkeen, mutta se paloi heti. Jossakin on oikosulku joka polttaa sulakkeen. Ongelma on nyt selkeä, täytyy vain keksiä mikä polttaa sulakkeen.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Syy sulakkeen palamiseen löytyi, se oli varashälyttimen torvi, joka sijaitsee kuskinpuolen etupyörän takana. Irroitin vasemmanpuoleisen SAM:in alla olevan torvelle menevän liittimen ja laitoni uuden sulakkeen. Sulake ei palanut ja avain kääntyi virtalukossa ja auto käynnistyi.

Tässä vaiheessa olisi voinut jo suhauttaa oluen, mutta joku perkele on kääntänyt kierteet ykköspytyn suuttimen kiinnityksestä ja moottori sutsuttaa aika voimakkaasti.

Vitutuksen haihduttua selvisi, ettei tämän korjaaminen olekaan aivan mahdoton urakka. Kierteet voi korjata Wurthin kierroholkilla. Täytyypä lähteä metsästämään sellaisia.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Kierteet on korjattu ja moottori on jälleen kasassa ja toimii hyvin. Purkaaminen oli suht helppoa koska kaikki suuttimet lähtivät irti käsin nostamalla. Irroitin venttiilikopan ja peitin koneen puhtailla räteillä ja teippasin reiän ympäristön umpeen.

Porasin aluksi 7.5 millin poralla niin syvälle kuin uskalsin, jätin vanhaa reikää pari milliä varmuuden vuoksi ettei pora osu vesitilaan. Laitoin poranterään muttereita ja prikkoja teipillä kiinni ettei pora mene vahingossa liian syvälle. Tämän jälkeen porasin 8,7 millin poralla ja tein 10 millin kierteet reikään kierretapilla. Sitten puhaltelin kaikki purut pois reiästä.

Laitoin kierreholkkiin kierrelukitetta ja asensin sen väärinpäin hahlo ylöspäin. Hahlosta on ruuvarilla helppo kääntää holkki paikalleen. Holkki on kierteyttävä, mutta tässä tapauksessa pultin pitää menne kokonaan sen läpi koska sitä ei saa ihan pohjalle.

Puhdistin suuttimien pohjat ja asensin ne uusilla tiivisteprikoilla paikalleen. Sitten tuli se pelottavin vaihe, eli suuttimien pulttien kiristys, ohje on 7nm ja kaksi kertaa 90 astetta. Käänsin ne momenttiin ja sitten 90 astetta lisää. Toisella kerralla käänsin vain 45 astetta, pultit tuntui jo aika tiukoilta enkä uskaltanut kääntää lisää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Mersun kanssa on aivan kädetön ilman Staria ja C4 SD Connect tuli lopulta hankittua. Kun ilmat kylmenivät selvisi ettei Webasto toimi, eikä moottori 13 km työmatkalla lämpene kuin 60-70 asteeseen. Autossa on väylään liitetty Thermotop Z. Lämmittimessä oli viallinen hehkutulppa, jota ei ennen vuotta 2004 valmistettuun Webastoon enää saa erillisenä, se on uudemmissa erilainen. Löysin Viipurista kokonaisen palopesän ja hehkutulpan hintaan 180 euroa.

Kasasin Webaston uusilla osilla, muttei se edelleenkään toimi. Webasto aloittaa tuuletuksen mutta ei lähde tulille. Starilla ei löydy mitää vikakoodia. Puhallin ja polttoainepumppu toimii Starilla ohjattuna.

Täytyy seuraavaksi tutkia saako lämmitin polttoainetta. Polttoaineletkun pää irti lämmittimestä ja Starilla pumppu päälle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja harriba »

tero5900 kirjoitti:Osia odotellessa mieltäni on vaivannut kysymys, miten takavetoisella Ässällä pärjää Suomen talvessa? Minulla oli joskus 10 vuotta sitten 200C kitkarenkailla, ja parina aamuna piti pyytää naapureita työntämään että pääsee pihalta pois.
Auraamaton puolijäinen loskakerros tuntuu olevan takavetoisen W220:sen etenemiselle myrkkyä. Selvästi huonommin se etenee kuin edellinen E39 bemu. Nyt kun asiaa muistelen niin Bemussa oli nastarenkaat kun taas tässä ässässä kitkat, joten siinä varmaankin syy.

En silti ole kertaakaan kummallakaan mihinkään kiinni jäänyt.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja harriba »

Hatunnosto vaan orkkispostaajalle pelottomuudesta, harrastuneisuudesta ja ilmeisestä taitavuudesta.

Itselläni elämä on ihan tarpeeksi jännittävää kun askartelee täysin kunnossa olevan ässän kanssa. Kop kop ;)
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Tutkin taas eilen lämmitintä Starin kanssa, eikä lämmitin käynnisty edes Starin ohjaamana. Kuitenkaan mitään virhekoodeja ei ole. Huomasin että asetuksista puuttuu lämmittimen käyntiaika ja lämpötila missä lämmitin lähtee päälle. Pitäisikö nämä tiedot olla asetuksissa?
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Hopeanvärinen 2003 Facelift w220 etenee ja se on tarkoitus rekisteröintikatsastaa maaliskuussa heti kun kesärenkailla saa ajaa. Keulan pusun saaneet osat on vaihdettu. Oikeanpuoleinen koristelista ja pysäköintianturit puuttuu vielä. Konepellin oikeanpuoleinen sakara vaatii oikomista, vien sen jollekin ammattimiehelle heti katsastuksen jälkeen.

Tällä hetkellä on työn alla toimimaton keskuslukitus ja vika oli PSE-pumpun sulanut letkuliitos. Tämä vika näyttää olevan kuin suoraan oppikirjasta:

https://w220.ee/Pneumatic_System_Equipment_(PSE)_Pump

Onkohan mersun suunnittelijat miettineet voisiko tämän keskuslukituksen toteuttaa vielä monimutkaisemmalla ja kalliimmalla tavalla?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Auto piti katsastaa jo viime keväänä, mutta sitkeät ongelmat ovat siirtäneet valmistumista vuodella. Autossa paloi SRS-valo ja sen korjaamisesta tuli aika pitkä projekti. Star herjasi kuljettajan airbagia, joten ratti piti saada purettua. Valitettavasti toisesta ratin airbagin kiinnitysruuvista oli torx-kanta pyöristynyt niin ettei ruuvia saanut auki. Aika monet Ässäkännit tuli pihalla vedettyä ja pohdittua että miten tästä pääsee eteenpäin.

Jotenkin pelotti ruveta väkisin vääntämään airbagia auki, mutta lopulta se oli ainut keino. Toinen ruuvi oli auki ja väänsin airbagia edestakaisin kunnes kiinnityskorvake katkesi ratin sisällä olevasta kiinnityspellistä. Vaihdoin kellojousen ja toisesta ratista ehjän kiinnityspellin. SRS-vikakoodit hävisivät mutta vikavalot mittaristosta eivät.

Tilanne muuttui kellojousen vaihdon jälkeen siten että nyt pieni srs-valo vasemmalla mittaristossa vilkkuu ja keskinäytössä on aluksi kulutuslukemat ym ja niitä pystyy hetken selaamaan ennenkuin näyttöön tulee punainen SRS-visit workshop. Autosta oli noin viikon sähköt pois ja nyt moottorin jäähdytyspuhallin kiihdyttelee itsekseen kun virta on päällä. Auto käy ja kulkee normaalisti.

Star herjaa koodista 9305 Interior can bus - Short circuit in CAN-lines. Ilmeisesti jossakin CAN-väylässä on oikosulku. Starilla ei saa yhteyttä mittaristoon, ovimoduleihin, ilmastointiin eikä rattimoduliin. Nämä kaikki modulit kuitenkin toimivat. Onko kellään kokemusta mistä tätä oikosulkua kannattaa todenäköisimmin etsiä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Tutkin molemmat etusamit ja vasemmanpuoleisessa joku erikoisasentaja oli survonut CAN-väylän liittimen piikit solmuun. Oioin SAMin liittimen piikit ja vikailmoitus CAN oikosulusta hävisi. Valitettavasti pistoke on samalla rikottu ja se pitää vaihtaa. Onneksi läheisellä romuttamolla on kaksi ässää, mutta osan saa vasta tiistaina Pääsiäisen jälkeen.

Vaikuttaa siltä että saan Ässän kohta ajoon. Enää tarvitaan turvalaiteselvitys ja rekisteröintikatsastus.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Liitin on korjattu ja vasen etu-SAM vaihdettu mutta samat oireet vaan jatkuu. Erinäisten pähkäilyiden jälkeen alan kääntymään siihen uskoon että tämä on ohjelmistovika. Central Gateway hoitaa kaiken kommunikoinnin eri laitteiden välillä sen täytyy olla viallinen. Tilasin uuden käytetyn Gatewayn ja sain ajan 21.4 2021 Gatewayn uudelleenkoodaukselle ja/tai vaihdolle.

Central Gatewayta ei voi noin vaan vaihtaa vaan se pitää koodata juuri tähän autoon. Tämä onnistuu vain merkkiliikkeessä.

Hain aamulla innoissani siirtokilvet ja lähdin pienelle koeajolle. Muutaman kilometrin ajon jälkeen jarrut tuntuivat vähän löysille ja näyttöön tuli punainen varoitusviesti Brake fluid visit workshop. Jarruputki takaa päätti revetä juuri sopivalla hetkellä ja aika koodaukseen piti perua.

Nämä mekaaniset korjaukset tuovat vaihtelua näihin sähköisiin vikoihin. Auto pukille ja molemmat taakse menevät jarruputket olivat ruostuneet puhki. Vedin taakse uudet kupariset jarruputket ja auto on taas ajokunnossa, Seuraava aika koodaukselle on 28.4 joka sattuu olemaan myös minun syntymäpäiväni. Ehkä tämä Ässa haluaa antaa minulle synttärilahjan tulemalla lopultakin kuntoon.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Ei tullut synttärilahjaa, CGW:n koodaus ei poistanut vikaa. Auto-Sunin asentaja epäili virtalukkoa, siihen ei merkkikorjaamonkaan laitteilla saa yhteyttä. Virtalukon kohdalla näkyy Starilla huutomerkki.

SRS-teksti poistuu näytöstä jos irroitan vasemman etu SAMin can-väylän liittimen. Virta päällä voi selailla kulutuksia ym. Kun auton laitaa käyntiin näyttöön tulee Display defektive eikä mitään voi selata. Olen kokeillut kolmea eri SAMia, mutta mikään ei muutu.

Oikean etu SAMin can väylän liittimen irroittaminen lisää Starin listaan paljon laitteita joissa on huutomerkki. Auto myös käynnistelee jäähdyttimen flektiä itsekseen, näyttää Coolant visit workshop tekstiä eikä äänimerkki toimi, kaikkia ohjaa oikea etu SAM. Aikaisemmin auto väläytteli sisävaloja ja sammutteli lämmityslaitteen puhaltimen ja lämpötilan asetusnäytön satunnaisesti. Tämä vika on nyt poistunut ja tilalle tuli syylärin flektin käynnistely.

Tilasin jo aiemmin uuden oikean etu SAM:n ja se pitäisi olla huomenna täällä. Jos se ei auta, sitten pitää ruveta virtalukon vaihtoon. Soitin lukitusturvan kaverille Vantaalle ja hän uskoi voivansa koodata käytetyn virtalukon autoon. Netistä saa onneksi uuden virtalukon muutamalla kympillä. Alkuperäinen maksaa 650 euroa.

Joku ohjainlaite sotkee can-väylää, eikä sitä löydä muuten kuin vaihtelemalla ohjainlaitteita. Onneksi SAMit voi vaihtaa ilman koodausta

Pääsisiköhän tällä edes Juhannusajelulle?
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kyllä tuon ikäiseen pitäisi onnistua ZGW:n koodaus off-line mutta kaikki varustetiedot pitäisi olla tarkkaan muistissa.

Onko tarkistettu että autossa ei ole mitään CAN-huijauspurkkeja, kilometriväärentäjää tms?
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja jusi »

Pakko kysyä, että mistä saa uuden virtalukon 650 eurolla? Itse juuri ostin omaani (vm. 03) ja ohjelmointiavaimen kanssa meni yli tonni.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Lauantai-aamuna läträilin taas nettiä ja löysin Benzworldista keskustelun samanlaisesta viasta:

https://www.benzworld.org/threads/srs-l ... 898/page-2

Tärkeä tieto on että SRS-valon vilkkuminen kertoo mikä vika autossa on. Jos SRS-valo palaa se tarkoittaa vikakoodia ja jos se vilkkuu AB-moduulia ei ole oikein ohjelmoitu järjestelmään. Asian voi korjata starilla AB:n menussa Initial Startup.

Ohjelmoin Initial Startup-menussa maan ja vin-koodin uudelleen AB-moduuliin ja vikavalot poistuivat. Kuvassa näkyy jokaisen Ässämiehen unelma, mittaristo ilman vikavaloja. Voitte vain arvailla kuinka hyvälle saunakalja maistui kun tämä ongelma oli vihdoinkin ratkaistu. Jännä juttu ettei merkkiliikkeen huoltomiehellä ollut asiasta mitään tietoa, hän epäili virtalukkoa.

Auto ei aina starttaa ja se johtuu toisessa kuvassa olevasta ECU:n virheilmoituksesta. Pitää viedä auto ohjelmoitavaksi merkkiliikkeeseen, josko sitten pääsisi tien päälle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
tero5900
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 06.07.2019 08:47

Re: 2001 Mercedes Benz S320 CDI W220 projekti

Viesti Kirjoittaja tero5900 »

Vein auton merkkiliikkeeseen turvalaiteselvitykseen ja ECU:n vaihtoon. Turvalaiteselvitys onnistui, ECU:n vaihto ei. Selitys oli että auto kuolee tähän meidän pihaan. Vein auton rekisteröintikatsastukseen ja auto meni katsastuksesta läpi. Katsastusmies oli täyttämässä papereita ja yritin startata autoa katsastusaseman nosturilla, ja lopulta se lähti käyntiin.

Kotimatkalla auto tietenkin hyytyi, mutta onneksi juuri levikkeen kohdalla. Jäähdyttelin autoa kolme varttia ja se lähti taas käyntiin. Loppu kotimatka sujui hyvin, mutta SRS-valo syttyi taas. Nyt se herjasi pelkääjän penkkiä.

Auto oli siis katsastettu mutta ei ajokuntoinen. Jostakin käsittämättämästä syystä se toimi turvalaiteselvityksen ja katsastuksen ajan. Kotona vaihdoin uuden ECUN ja hehkuvalo syttyi joka kerta kun käänsin avaimesta, auto ei ajoneston takia lähtenyt tietenkään käyntiin.

Purin molemmat ECUt ja vaihdoin alkuperäisestä risasta ECU:sta 8-jalkaisen EEPROM-muistin uuteen ehjään ECUUn ja moottori lähti käyntiin. Nyt auto toimii hyvin ja lähtee joka kerta käyntiin ja moottoriin liittyviä vikavaloja ei ole. Ajelin koko päivän ilman ongelmia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Vastaa Viestiin