ATa:n W123 200

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: Ti 22.10.2019 21:03
Tervehdys muille MB-harrastajille! Menneenä kesänä minulle tarjoutui mahdollisuus hankkia nuoruuden ihailuni kohde, W123. Kyseinen yksilö on vuoden 1983 200 automaattivaihteistolla ja sillä on ajettu n. 260tkm. Auto on kesän aikana herätelty yli vuosikymmenen kestäneiltä uniltaan ja olen loppukesän aikana ajanut sillä joitain satoja kilometrejä selvittääkseni mahdollisia tulevan talven korjauskohteita. Mitään vakavaa ei kuitenkaan vastaan ole tullut, päin vastoin auto on toiminut mainiosti.

Rohkenin avata palstalle uuden keskusteluaiheen väistämättä eteen tulevia kysymyksiä - ja miksei myös auton tulevista vaiheista kertomista varten.

ATaMB200.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13276
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ti 22.10.2019 21:26
Tervetuloa foorumille, onpa ryhdikäs auto! Kerro lisää auton historiasta varusteita unohtamatta. Väri taitaa olla petrol 877?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: Ke 23.10.2019 08:36
Auton historia on melko hyvin tiedossa, uutena se on myyty Helsinkiin josta vieläkin kertoo sen alkuperäinen A-alkuinen rekisteritunnus. 2000-luvun alussa ensimmäisen omistajan kuolinpesä kauppasi sitä silloisella kotipaikkakunnallani ja sitä kautta se päätyi minua edeltävälle omistajalle. Edellinen omistaja on tuttu joten olen päässyt tutustumaan autoon jo vuosia sitten.

Nähtävästi autolla ei ole ajettu talvisin lainkaan, tästä kertoo sen lähes täysin ruosteeton kunto. Kunnossapitoa ajatellen onkin rohkaisevaa tietää että ensimmäiseksi ei ole aihetta ryhtyä peltitöihin. Akuuteimmat korjauskohteet löytyvät sisätiloista, kaikkien ollen enemmän tai vähemmän tavallisia W123:n ongelmia. Tulevan talven työlistalla sisätiloissa on näillä näkymin kuljettajan penkin kahden katkenneen jousen vaihto, kojetaulun irtoavien puuosien suoristus ja uudelleenkiinnitys ja mittariston valaistuksen korjaaminen. Lisäksi tehtävänä on lukkojen kunnostus ja uudelleensarjoitus alkuperäisille avaimille, ajovalonpesimien kunnostus ja takaisinasennus sekä ovien tiivisteiden vaihto.

Väri on tosiaankin petrolinvihreä 877. Verhoilu on beigenvärinen kangas 055. Radiona on aikakauden Pioneerin kasettisoitin. Epäilen tosin että kyseessä ei ole alkuperäinen maahantuohan asentama laite koska hansikaslokerosta löytyy Grundig:in radion ohjekirja. Varusteita ei ostaja ole liikaa tilaukseen rastittanut - harrasteauton kohdalla pidän sitä enemmänkin etuna koska ylläpidettävää on vähemmän. Valmistenumeron mukainen varusteluettelo on:

260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
436 ELIMINATION OF FRONT AND REAR SAFETY BELTS
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
482 HARDER SPRINGS AND SHOCK ABSORBERS
504 OUTSIDE REARVIEW MIRROR, RIGHT; ELECTRICALLY CONTROLLED; L.H.D
524 PAINTWORK - PRESERVATION
570 FOLDING ARMREST, FRONT
593 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET
SAFETY GLASS), BAND FILTER
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
630 ECE - WARNING TRIANGLE
656 MICHELIN TIRES
668 MODE OF PACKING VE III WITH STYROPOR BUMPER RAILS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: To 31.10.2019 08:32
Talvi saapui joten Mersu on laitettu talvisäilöön ja pikkuvikojen korjaus alkoi.

Kojeluadan käytännössä irti olleet puut on otettu irti. Kaksi pitkää olivat sen verran pahasti käyriä että niiden oikaisuyritys on meneillään. Reunimmaiset lyhyet palat olivat sen verran suorat että laitoin ne takaisin sellaisenaan. Löysin Etrasta suuresti alkuperäistä muistuttavaa kaksipuolista teippiä jolla päätin puut kiinnittää. Sen myönnytyksen tein että valitsin kapeamman teipin jota mahtuu puiden taustapellille kaksi rinnakkain. Näin sekä ylä- että alareunaan saa teipin tehdasreunan eikä teippiä tarvitse yrittää muotoilla sen kummemmin.

Auton mukana tuli useampia avaimia ja koska en ollut varma mikä/mitkä niistä ovat alkuperäisiä, tilasin Saksasta valmistenumeron mukaan uudet avaimet. Avaimet saapuivat reilusti alle viikossa mikä oli positiivinen yllätys. Näiden perusteella toinen ovi ja virtalukko on sarjoitettava uudelleen. Paikallinen lukkoseppä kehotti hankkimaan Ebaystä kiinalaisilta haittalajitelman, kuulemma aiempien kokemusten perusteella laatu on enemmän kuin riittävä. Haittoja olisi voinut teettää itsekin pienoismallipuuhista tutulla syövytysmenetelmällä (oletan että näin nuo kiinalaistenkin haitat on tehty) mutta sadan kappaleen lajitelman kahdenkymmenen euron hinta ei motivoi tekemään itse. Tarkoitus on siis avata ja pudistaa kaikki neljä lukkoa ja uusia sisukset ainakin kahteen, kulumista riippuen muihinkin.

Apumiehen ovenkahvasta on yläpään kiinnityspelti poikki. Sen tilalle löytyi Ebaystä varsin kelvollisessa kunnossa oleva käytetty osa.

Ovien sisäpuolisista peilikolmioiden peitelevyistä on kiinnityskäpäliä poikki, uudet tehtaan paketissa olevat levyt löytyivät Ebaystä.

Myös Ebaystä on hankittu kaksi uutta jousta kuljettajan penkin katkenneiden tilalle.

Marmorilta on tilattu uusi dimmeripotikka mittaristoon ja peitelevyt ikkunaveiveihin huonokuntoisten tilalle.

Etuovien karttataskujen yläreunan kiinnitykset ovat rikki molemmilla puolilla, ne on joko korjattava tai hankittava korvaavat. Riippuen tarvittavien korjauspalojen muodosta, ennestään tuttu menetelmä, 3d-tulostus, saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Koska kaikki penkkien pehmusteet ovat kovaa vauhtia murenemassa, niiden elvytys tulee kyseeseen ehkä jo tänä talvena, saa nähdä.

Onneksi suhteellisen yksinkertaisia kohteita siis tiedossa tälle talvelle.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4432
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: To 31.10.2019 18:02
Vanhoista lukoista saa haittoja, niitä on muistaakseni vaan 4 erilaista. Hyvällä tuurilla ei tarvi kuin muutaman niin saa haitat järjesteltyä oikeaan järjestykseen. Sen ovitaskun kiinnityksen saa korjattua helposti kun ottaa ovipahvin pois, ja sitten vaan tarkasti poraa jollain 3mm poralla reijän siihen katkenneeseen muovikieleen ja ruuvi ja sopiva pala vaikka muovia prikaksi alle.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 27.11.2019 14:28
Hienon Näköinen W123 :thumbup: Paljonko nuo ikkuna veivit kustansivat merkkiliikkeessä?

Mulla on tuossa omassa W123 230E:ssä saman värinen kangassisusta, hankala on löytää ehjiä etupenkkejä..
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: Ke 27.11.2019 18:50
Vanhoista lukoista tosiaan saa purettua varaosia elvytettäviin lukkoihin. Ne tahtovat tosin olla jokseenkin yhtä kuluneita, kuitenkin viimeiset haitat ovat usein hyödynnettävissä. Tällä keinoin ensi hätään kunnostin lukot ja sarjoitin ne autonalkuperäiselle avaimelle. Aivan täyttä kymmentä haittaa ei kaikkiin lukkoihin riittänyt mutta tarpeeksi kuitenkin. Kuten aiemmin mainitsin, tilasin Ebaystä lajitelman haittoja, en tosin huomannut tilanneeni sivujyrsityn avaimen (eli ilmeisesti esim W124) kattauksen joten se tilaus meni suteen. Minulla on tosin tulossa kokeeksi GM:n lukkoihin tarkoitettu paketti joka vaikuttaa kovasti oikealta, lisäksi toisesta lähteestä lukkoseppien käyttämä haittalajitelma nimenomaan 123:n lukkoihin.

20191127_181147_800x600.JPG


Ikkunaveivien pintamuovit maksoivat n. 15€/kpl. Ainakin kermanvärisiä oli vielä saatavissa valmistajalta.

20191127_181054_800x600.JPG


Muitakin tarpeita ehti saapua ennen Postin lakkoa.

20191127_181248_800x600.JPG


Penkkejä tai niiden verhoiluja on tosiaan kovin vähän tarjolla. Tästä syystä tarkoitus on teetättää verhoilijalla uudet päälliset kuskin penkkiin ja kunnostaa kaikkien penkkien pehmusteet. Onneksi alkuperäistä kangasta näyttäisi olevan vielä saatavilla.

Kojelaudan puut alkavat olla oikaistu ja laitettu paikalleen. Kostutusta ja kuivatusta käyttämällä sain puut suoristumaan niin että ne voi laittaa takaisin paikoilleen ilman jännityksiä joten paikallaan pysyminen pitäisi olla varmempaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35
Paikkakunta: Tornio
ViestiLähetetty: Ke 27.11.2019 20:20
Hieno auto kerrassaan! :thumbup:
"Mercedes-Benz – Ihr guter Stern auf allen Straßen"

1997 SL 320
1991 420 SE

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: Pe 29.11.2019 16:34
Something for the weekend: lisää tavaraa saapuu Postin hoteista. Toinen yritys Kiinasta tilattujen lukkohaittojen kanssa onnistui eli GM:n lajitelma toimii myös Mersun lukossa.

Lisäksi saapui Classic Centerin verkkokaupasta tilattu "Information for classics, Service & Parts" -DVD. Levy näyttäisi tosiaan sisältävän mainostetut kattavat varaosakatalogit, huolto-ohjeet, ohjekirjat yms.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13276
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Pe 29.11.2019 20:39
ATa kirjoitti:Something for the weekend: lisää tavaraa saapuu Postin hoteista. Toinen yritys Kiinasta tilattujen lukkohaittojen kanssa onnistui eli GM:n lajitelma toimii myös Mersun lukossa.

Lisäksi saapui Classic Centerin verkkokaupasta tilattu "Information for classics, Service & Parts" -DVD. Levy näyttäisi tosiaan sisältävän mainostetut kattavat varaosakatalogit, huolto-ohjeet, ohjekirjat yms.


Hei voitko laittaa linkin tuohon DVD-tuotteeseen? Jotain pitäisi keksiä kun WIS ei kuulu enää klubietuihin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: Pe 29.11.2019 20:53
Timo L. kirjoitti:Hei voitko laittaa linkin tuohon DVD-tuotteeseen? Jotain pitäisi keksiä kun WIS ei kuulu enää klubietuihin.


Toki! Täältä löytyy, samassa paikassa on vastaava tuote muutamaan muuhunkin malliin:

https://www.mercedes-benz-classic-store ... -1986?c=74

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 408
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 29.11.2019 21:05
Timo L. kirjoitti:
ATa kirjoitti:Something for the weekend: lisää tavaraa saapuu Postin hoteista. Toinen yritys Kiinasta tilattujen lukkohaittojen kanssa onnistui eli GM:n lajitelma toimii myös Mersun lukossa.

Lisäksi saapui Classic Centerin verkkokaupasta tilattu "Information for classics, Service & Parts" -DVD. Levy näyttäisi tosiaan sisältävän mainostetut kattavat varaosakatalogit, huolto-ohjeet, ohjekirjat yms.


Hei voitko laittaa linkin tuohon DVD-tuotteeseen? Jotain pitäisi keksiä kun WIS ei kuulu enää klubietuihin.


Suosittelen kyllä lämpimästi hankkimaan WIS:n eBaysta tms valmiiksi asennettuna virtuaalikoneimagena. DVD:nä ja USB-tikulla niitä myydään. Laillistahan se ei toki varsinaisesti ole, joten en jaa linkkejä mihinkään. Mielestäni kuitenkin Daimlerin päätös poistaa pääsy WISiin on sen verran harrastajavihamielinen, että vaihtoehtoja ei hirveästi ole. Itse softa-alalla työskentelevänä olen näin aikuistumisen jälkeen ollut yleisesti ottaen kategorisesti piratismia vastaan, mutta tässä nimenomaisessa asiassa kyse ei ole siitä, että joltakulta vietäisi leipä suusta.

Ylläpito poistakoon viestin jos se koetaan rikollisuuteen kiihottavaksi.

Ps. hienon näköinen auto, laitahan ATa lisää fotoja :)
SL600 -97
ex: SL320 -96

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: Su 01.12.2019 14:32
Itse en lähde heittelemään kiviä mihinkään suuntaan tuon WIS:in hankinnan suuntaan. Oma ratkaisuni tilata tuo kyseinen paketti Classic centeristä oli selkeä, halusin nimenomaan sen - ihan jo keräilymielessä.

Lisää kuvia siis. Kojelaudan puut on nyt kaikki laitettu takaisin paikalleen. Hanskalokeron kansi on vanhuuttaan hieman kiero ja se ei säätöjen puitteissa oikein istu paikalleen. Aika näyttää vaivaako se mieltä niin paljon että asialle on tehtävä jotain. Jostakin pitäisi kaivaa nuo jo aiemmin kadonneet alamuovin ruuvien peitelevyt ja yksi puuttuva hanskalokeron kannen sisäpuolen ruuvi.

MB_puut.JPG


Pelkääjän oven kahva on vaihdettu käytettynä hankittuun, nyt yläpäänkin sai kiinni.

MB_kahva.JPG


Auto käväisi aiemmin viikonloppuna viimeistä kertaa ulkona ennen kevättä kun se siirtyi viereiseen pilttuuseen. Seuraava isompi työ on verhoilujen puhdistus. Jospa keväällä tallista tulee ulos kaikin puolin esittelykelpoinen vaunu.

MB_talvi.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3193
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Su 01.12.2019 23:37
Kiva väri ja muutenkin siistin näköinen auto. :thumbup:
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 22.10.2018 14:00
ViestiLähetetty: Ma 02.12.2019 00:05
ATa kirjoitti:Something for the weekend: lisää tavaraa saapuu Postin hoteista. Toinen yritys Kiinasta tilattujen lukkohaittojen kanssa onnistui eli GM:n lajitelma toimii myös Mersun lukossa.

Lisäksi saapui Classic Centerin verkkokaupasta tilattu "Information for classics, Service & Parts" -DVD. Levy näyttäisi tosiaan sisältävän mainostetut kattavat varaosakatalogit, huolto-ohjeet, ohjekirjat yms.


Mielenkiinnosta kysyn että eroaako w123 noiden lukkohaittojen muoto oleellisesti w124 vastaavista. Tuolla aiemmin sanoit tilanneesi w124 (?) tarkoitetun sarjan mikä näyttää samalta mitä ebay ehdottaa ensimmäisenä. Ainaki mitä vertailin omien kuvieni lukkohaittoihin niin purkamissani tuo haitan ulkolaita on täysin tasainen kun tuossa sarjassa ne on eri muotoisia ja eri korkeudella (eri numerolla ei ole väliä vaan kuinka paljon ulos tulee haitan ulkolaita?). Eihän sillä muodolla sinällää toki väliä kunhan mahtuu sinne sylinterin loveen...

Hämää vain kuin toisessa lukossa kokonaiset haitat pyörii tyylii 9-11 numerojen väliltä ja toisessa 2-4. Samoin puolikkaat toisessa 2-5 ja toisessa 22-24 :shock:

Niin ja vielä niin tuo sisäuloke on tuossa sarjassa siinä haittajousen puolella kun itsellä eräissä on se uloke toisella puolella. Sitten puolikkaissa on alakulmassa monesti sisälovi. Eli pitääkö noita muokata myös ennen asennusta eli eivät ole bolt-on tyylisiä? :o

En löytäny tuota mainitsemaasi GM-sarjaa kun ebay on täynnä noita hondan/VW/toyotan lukkohaittoja. Pistähän ihmeessä kuvaa sarjasta mikäli löytyy. Itseä ainakin kiinnostaa saada tuo oma vehje 3-avainjärjestelmästä ainakin alkuun 2-avainjärjestelmäksi. Todennut myös että väljiä haittoja joutuu aika paljon muokkailemaan ja liekö kuinka pitkäikäisiä sitten sen jälkeenkään. Timmi orkkisavain ainakin löytyy niin uusilla haitoilla saisi enemmä pitkäikäisyyttä.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: Ma 02.12.2019 07:36
En ole aivan varma tuosta 124:n avaimesta. Luulin lukeneeni täällä tai jossain muualla että 124:ssä on sivujyrsitty avain, eli että avaimen kuvio on sen lappeella eikä reunassa. Joka tapauksessa tuo aiemmin tilaamani sarja on sivujyrsitylle avaimelle, haitoissa on pykälät reiän pitkällä sivulla, siis jousen nokan puolella. Jos ei 124:ään niin olettaisin että johonkin 123:a uudempaan autoon nuo on tarkoitettu.

Nyt hankkimani ovat oikeaa tyyppiä, eli haitan reikä on suorakulmainen ja avaimen kuvio vastaa siis reiän lyhyeen sivuun. Kokosin viikonloppuna kokeeksi yhden irrallisen lukon niitä käyttäen ja lukko toimi ilman sen kummempaa säätöä. Kiinalaisten haittojen numerointi vastaa 123:n myöhemmin hankittua, eli 1-4. Oman 123:n alkuperäisissä lukoissa numerointi on 65-68, vaikka haitat ovat muutoin identtiset.

Haitat tilasin täältä, tyyppivalinnalla Buick Excelle:

https://www.ebay.com/itm/Car-Lock-Reed- ... Vt9eqbqWMA

Excelle lienee jokin kiinalaisten merkkiviritetty Astra, joten lienee mahdollista että meikäläisissä Astroissa on myös yhteensopivat haitat näiden vanhempien Mersujen kanssa.

Koetin aiemmin hankkia ammattilaisten käyttämän Auto Security Products:in haittalajitelmaa, ikävä kyllä kaikki myyjät joita löysin olivat tukkukauppiaita joten se suunta kuivui kokoon. 123:een sopiva setti on tuotenumeroltaan A-13-101, valmistajan mukaan kelpaa: Mercedes-Benz, BMW, General Motors, Eagle, Daewoo, Suzuki, Saturn. Samalta valmistajalta löytyy myös laajempi Mersun lajitelma A-21-101 ja nämä 123:een sopivat osat löytyvät myös GM-lajitelmasta A-41-152. Yksittäiset haitat ovat tuotenumeroilla P-21-111/112/113/114. Haittojen jousia myydään tuotenumerolla P-31-100.

Edellämainittu siksi jos joku sattuu noihin tuotteisiin törmäämään, itse en niitä tosiaan löytänyt.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 22.10.2018 14:00
ViestiLähetetty: Ma 02.12.2019 10:04
ATa kirjoitti:En ole aivan varma tuosta 124:n avaimesta. Luulin lukeneeni täällä tai jossain muualla että 124:ssä on sivujyrsitty avain, eli että avaimen kuvio on sen lappeella eikä reunassa. Joka tapauksessa tuo aiemmin tilaamani sarja on sivujyrsitylle avaimelle, haitoissa on pykälät reiän pitkällä sivulla, siis jousen nokan puolella. Jos ei 124:ään niin olettaisin että johonkin 123:a uudempaan autoon nuo on tarkoitettu.

Nyt hankkimani ovat oikeaa tyyppiä, eli haitan reikä on suorakulmainen ja avaimen kuvio vastaa siis reiän lyhyeen sivuun. Kokosin viikonloppuna kokeeksi yhden irrallisen lukon niitä käyttäen ja lukko toimi ilman sen kummempaa säätöä. Kiinalaisten haittojen numerointi vastaa 123:n myöhemmin hankittua, eli 1-4. Oman 123:n alkuperäisissä lukoissa numerointi on 65-68, vaikka haitat ovat muutoin identtiset.

Haitat tilasin täältä, tyyppivalinnalla Buick Excelle:

https://www.ebay.com/itm/Car-Lock-Reed- ... Vt9eqbqWMA

Excelle lienee jokin kiinalaisten merkkiviritetty Astra, joten lienee mahdollista että meikäläisissä Astroissa on myös yhteensopivat haitat näiden vanhempien Mersujen kanssa.

Koetin aiemmin hankkia ammattilaisten käyttämän Auto Security Products:in haittalajitelmaa, ikävä kyllä kaikki myyjät joita löysin olivat tukkukauppiaita joten se suunta kuivui kokoon. 123:een sopiva setti on tuotenumeroltaan A-13-101, valmistajan mukaan kelpaa: Mercedes-Benz, BMW, General Motors, Eagle, Daewoo, Suzuki, Saturn. Samalta valmistajalta löytyy myös laajempi Mersun lajitelma A-21-101 ja nämä 123:een sopivat osat löytyvät myös GM-lajitelmasta A-41-152. Yksittäiset haitat ovat tuotenumeroilla P-21-111/112/113/114. Haittojen jousia myydään tuotenumerolla P-31-100.

Edellämainittu siksi jos joku sattuu noihin tuotteisiin törmäämään, itse en niitä tosiaan löytänyt.


Kuva
Tosiaan jos tämän kuvan tuo vasemmanpuoleinen passaa w123 niin tietää että silloin on täysin erilainen kuin itsellä. Eli tuo kiinan mersun oma olisi noista sinällään lähimpämä ainakin purkamieni mukaisia. Miettinyt että oisko ne ulkohaitan lovet osittain katkaisua helpottamiseksi laitettu noihin. Anixter.comista löyty joitakin hyviä esimerkkejä, esim tuo kuvan oikeanpuoleinen puolikas haitta on eri muotoinen monelta osin mutta vastaa täysin muodoltaan sitä mihin olen törmännyt. Tuossa lähinnä on se sisälovi viistosti mikä ei yksinkertaisessa kuvassa välity ja haittajousen väkänen on vähän eri muotoinen.
Taidan harkita tuon mersun oman lajitelman tilaamista mutta on odotettavissa ongelmia noiden puolikkaiden haittojen kanssa. Carlocks.comin catalogista löytyi noi sun mainitsemat koodit ja tuo A-21-101 olisi ns. keying set tarkoitettuna tosiaan w124.
Kivenalla näyttää tosiaan olevan nuo ASP:n omat tuotteet ja löysin tähän asti vain tuolta anixter.comista jossa tarjotaa tuotteiden kohdalla "Call for Availability".
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 508
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 05.12.2019 09:36
Hieno väri. Onko etujouset uusittu vasta? Keula näyttää olevan hieman koholla? Kuuluisiko suomiautossa olla roiskeläpät?
W123 300D -76 491 tkm (museorek.)
S123 300TDT autom -82 652 tkm
W124 260E autom -88 404 tkm

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: To 05.12.2019 10:18
Apumiehen puoleinen jousi on itseasiassa vaihdettu, edellinen oli poikki. Jossakin välissä pitäisi tarkistaa jousitus muutenkin. Noissa varustekoodeissa löytyvä koodi 482 viittaa joissain lähteissä jäykempiin jousiin, toisaalla korkeampaan maavaraan, minulla ei tosin ole tiedossa minkälaisia jousia auton missäkin kulmassa on tällä hetkellä.

Roiskeläpät toki kuuluu olla, alkuperäiset ovat tallessa ja tarkoitus on laittaa ne kesäksi takaisin. Olen vielä säästellyt niiden laittoa jos vaikka vastaan sattuisi tulemaan uudet.

Onko muuten kenelläkään kokemusta Motorformin ovien tiivisteistä? Kovasti ainakin itse kehuvat että sopivat hyvin, tiedä sitten mikä todellisuus on.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13276
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: To 05.12.2019 12:24
482 tai vastaava koodi oli vakiona suomiautoissa. Yläpään kumit voivat olla ehkä kolmoset. Jouset vaihtaisin vähintään pareittain. Jos osuvuuden ja korkeuden haluaa oikeaksi, kannattaa hankkia alkuperäiset sarjanumerolla esim. Saksasta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 22.10.2019 20:01
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: To 05.12.2019 12:55
Ok, hyvä tietää ettei tuossa ole sen kummemmasta erikoisvarustelusta kyse. Tuo yksittäinen jousi vaihdettiin autoa säilytyksestä käyttöön ottaessa jotta sen sai leimattua. Kun en ollut varma tuon 482:n merkityksestä niin suunnitelmissani oli kaikkien jousien (+iskarit ja kumit) vaihtaminen uusiin jotta alla on varmasti yhtenäinen kattaus. Tuo kannattanee tehdä joka tapauksessa niin on myös yksi asia vähemmän murehdittavana tulevaisuudessa.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13276
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: To 05.12.2019 13:40
Kyllä mie olen samaa mieltä. Kolmeen autoon neljästä olen vaihtanut orkkiskattauksen kokonaan alle, ja museofarkkuunkin 4x jouset odottavat ensi kevättä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa







kl-varaosat.fi