W201 M102 Turbo

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: Ti 29.10.2019 19:55
Elikkä siis ostin viime kesänä tenavan sillä ajatuksella että ahdan sen ja teen sen niin hyvin kuin pystyn. Aluksi oli ajatuksena ostaa 124 m104 koneella mutta korkeiden hintojen ja huonon saatavuuden takia päädyin tähän. Tenava on hyvä auto ajaa ja luisutella. M102 on kuulemma kestävä kone ja tietysti halvempi virittää kuin kutoskoneet.

Polttoaineena e85
Ahtimena toimii td05 g20
Suuttimet 1000cc
Polttoainepumppu 1x 400l/h
Sytytys VW hukkakipinäpuola
Lambda AEM laajakaista (tarkoitus olisi yhdistää megaan)
Moottorinohjaus microsquirt V3 (kaikki perus anturit)

Tarkoitus olisi ainakin koittaa pärjätä ilman tyhjäkäyntiventtiiliä.

Pellin alla melkein kaikki mekaaninen on valmista ja kohta on aika siirtyä johtojen pariin... johtohommista ei ole aivan hirveästi kokemusta, eniten hirvittää nuiden pienten liittimien kasaus mutta eiköhän se siitä :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.


Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: Ti 29.10.2019 20:04
1F823068-59C8-4EA4-96EF-0E5755D7CD5F.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: Ti 29.10.2019 20:28
Satunnaisia kuvia. Saa kysyä mitävaan jos on kysyttävää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3523
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Ke 30.10.2019 16:01
Sampo Ahola kirjoitti:Elikkä siis ostin viime kesänä tenavan sillä ajatuksella että ahdan sen ja teen sen niin hyvin kuin pystyn. Aluksi oli ajatuksena ostaa 124 m104 koneella mutta korkeiden hintojen ja huonon saatavuuden takia päädyin tähän. Tenava on hyvä auto ajaa ja luisutella. M102 on kuulemma kestävä kone ja tietysti halvempi virittää kuin kutoskoneet.

Polttoaineena e85
Ahtimena toimii td05 g20
Suuttimet 1000cc
Polttoainepumppu 1x 400l/h
Sytytys VW hukkakipinäpuola
Lambda AEM laajakaista (tarkoitus olisi yhdistää megaan)
Moottorinohjaus microsquirt V3 (kaikki perus anturit)

Tarkoitus olisi ainakin koittaa pärjätä ilman tyhjäkäyntiventtiiliä.

Pellin alla melkein kaikki mekaaninen on valmista ja kohta on aika siirtyä johtojen pariin... johtohommista ei ole aivan hirveästi kokemusta, eniten hirvittää nuiden pienten liittimien kasaus mutta eiköhän se siitä :D
Onnea M102-turbotukseen, sinulla on oikeaa asennetta hommaan! Tuo M102 kestää hyvin tehonlisäystä ahtamalla, kunhan sytytysennakko on kohdallaan eikä kone pääse nakuttamaan.

Suuttimet on ainakin tarpeeksi isot. Millainen tehotavoite koneella on? Minulla on 2,3-litraisessa M111.975-koneessa tällä hetkellä vajaat 300 hv ja 700-milliset suuttimet 4 bar paineella ja 98E5-bensalla riittävät hyvin. Ehkä tuo E85 vaatii noin isot suuttimet.

Millä aiot saada tyhjäkäynnin toimimaan ilman tyhjäkäyntiventtiiliä? Isoilla suuttimilla ei taida onnistua pelkällä kaasuläpällä. Kaksijohtoinen M102-tyhjäkäyntiventtiili toimii hyvin, eikä megalla saa ohjattua sitä?

Turbon letkuiksi (meno- ja paluu) suosittelen esim. teräspunottuja teflon-letkuja AN-liittimin (Bilteman halpismallit käy hyvin). Nuo kumiletkut ja normiklemmarit tahtovat vuotaa aina jonkun verran.

Koneen jäähdyttimen ja vesipumpun pitää olla kunnossa ja jäähdyttimelle alhaisella lämpötilalla käynnistyvä sähköflekti on hyvä varustus. Oma flekti käynnistyy vasta sadan asteen huitteissa.

Johtohommista sen verran, että tee tosi tarkka taulukko kaikista uusista sähkölaitteista ja merkkaa jokaisen kaikki johtovärit ja toiminta (virta, maa, signaali, jne.) ylös. Jos johdon väri vaihtuu (esim. uusi johto -> auton alkuperäinen), niin kirjaa sekin taulukkoon. Laita lisäsulakerasia ja releet omaan pakettiin. Käytä erivärisiä johtoja ja merkkaa numerolapuilla tms. aina, kun mahdollista. Uusia johtoja tulee miljoona ja hetken päästä et muista, mikä menee mihinkin, varsinkin jos kaikki ovat punaisia ja mustia ,-)

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: To 31.10.2019 10:51
Tämmöistä olen viime illan piirrellyt. Tommonen raaka johtosarja löytyy minkä toisessa päässä liitin ms:ssään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: To 31.10.2019 15:45
-Tehotavoite siellä 300hp paikkeilla
-Suuttimien koon laskin finjectorin sivulla olevalla laskurilla, nuo on aika järkevän kokoiset... ja kun nälkä kasvaa niin ei tarvi heti ostaa isompia.
-Tutun kanssa juteltiin tuosta tyhjäkäyntiventtiilin puuttumisesta ja kuulemman sen saa toimimaan. Ja jos ei saa niin tuo vakio venttiili mulla on, mutta imusarjaa on sen verran muokattu ettei mene enään ihan heittämällä paikoilleen.
-Flekti on tällähetkellä visco joka pyörii kokoajan täysiä.. tarkoitus on päivittää jäähd. järjestelmää kun joutaa. Tuon välijäähdyttimen muoto tekee paremman syylärin löytämisen haastavemmaksi.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: To 31.10.2019 17:52
Tän päivän johtotehtäviä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: Pe 01.11.2019 18:09
Johdot on löytäneet perille, kohta saaki laittaa läppärin kiinni ja alkaa opiskeleen tuner studiota.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 07.10.2012 10:53
ViestiLähetetty: La 02.11.2019 16:20
Oliko kjetin pensapumpus vikaa vai miks se on pitäny vaihtaa
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: La 02.11.2019 23:21
Tää on kaasari alkujaan, mekaanisella pumpulla.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 07.10.2012 10:53
ViestiLähetetty: Su 03.11.2019 18:02
Ai no sitte. Jos huvittaa nii mullolis 2litraaseen 1bar ahrolle noin 1000suuttimille re85 pensakartta mikä olis hyvä lähtökohta sun kokoonpanolle
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: Su 03.11.2019 22:07
Kiinnostaa erittäin paljon! Myös suuttimien perus asetukset ois hyvä tietää! Ajotuskarttakin kiinnostaa!

Tänään käyttelin autoa ekaa kertaa, yllättävän vähän oli ongelmia, tasainen tyhjäkäynti ja kierroksiakin nostaa iloisesti.. kartta rikkaalla ja ennakot pieninä.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 07.10.2012 10:53
ViestiLähetetty: Ma 04.11.2019 14:37
Käytin vakio virranjakajaa jäykkänä. Itellä toimi melko hyvi noin 25 ennakolla
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3523
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Ma 04.11.2019 21:07
pinpinkarva kirjoitti:Käytin vakio virranjakajaa jäykkänä. Itellä toimi melko hyvi noin 25 ennakolla
Millaisella ahtopaineella noin runsas ennakko?

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 07.10.2012 10:53
ViestiLähetetty: Ma 04.11.2019 21:22
Laskin remmin ahtamaan 1kilon painetta ja mekalla katottuna toteutu noin 0.8-0.9
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3523
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Ti 05.11.2019 11:42
pinpinkarva kirjoitti:Laskin remmin ahtamaan 1kilon painetta ja mekalla katottuna toteutu noin 0.8-0.9
Kestää näköjään tuo E85 paljon enemmän sytytysennakkoa kuin 98E. Minulla oli M102-koneessa bensalla 98E about 10 astetta vähemmän ennakkoa kilon (1 bar) paineilla.

Oletko mitannut ahtoilman lämpötilaa, sekin taitaa vaikuttaa maksimiennakkoon?

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 07.10.2012 10:53
ViestiLähetetty: Ti 05.11.2019 14:55
En mitannu eikä ollu välijäährytintäkää. Suuttimet oli vaa noin 20 sentin pääs venttiileistä ja se tais jäähryttää imuilmaa riittävästi. Toki turpo ja remmi o melko erilaasia kuitenki että en tiä pakopaineen vaikutusta kannen lämpenemiseen
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 29.10.2019 19:19
ViestiLähetetty: Ti 05.11.2019 19:57
Noniin, tänään kävin muutaman lyhyen lenkin ajamassa ja säätelin lokin avulla karttaa sinnepäin...
Sytytysennakkoa on yhden baarin ahtopaineen kohdalla nyt about 18 enkä aio sitä nostaa ennenku saan ve kartan mieleiseksi.
Hukkaporttia en saanut vielä auki, jossain baarin paikkeilla sen pitäisi aueta, ainakin polkupyörän pumpulla testattuna. Seuraavaksi paikkaan yhden öljyvuodon ja koitan saada jonkinlaisen pakoputken aikaiseksi niin voi käydä ajamassa/säätämässä ilman että koko kylä herää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Trae ja 1 vierailijaa







kl-varaosat.fi