W123 300D kesäksi tien päälle ja muita mersuja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Su 02.02.2020 00:24
Ensimmäisen ketjun jos tänne laittais pystyyn. Marraskuulla hankittiin tuommonen melkolailla alkuperäisenä säilynyt 300D. Ostohetkellä vaikutti että pari paikkaa peltiä ja vähän alustaremonttia ja leimalle mutta kun vanhasta mersusta kyse niin ei se ihan niin mennyt tunnetusti. Ruostetta löyty vähän sieltä ja täältä ja niitä tässä on enimmäkseen tullut tehtyä. Auton peräpäästä varapyöräkotelosta tuli joulukuun alussa intin viimeisimmillä lomilla ruostehommat aloitettua. Siinä tekemisen innossa ei tullut kuvia otettua mutta muuten on aikalailla tullut kaikki tekemiset kuvailtua.

Kuva

Kuva
Takaluukun sivuposken purkamista. Helvetin hyvä työkalu tuommoinen pistehitsipora.
Kuva
Alkuperäistä pohjapeltiä piti hieman korjailla

Kuva

Kuva
Sivuposki valmiina.

Tästä 300te-24 amg replicasta tulossa myöhemmin sitten juttua kunhan saadaan vanhus ensin valmiiksi. Autoon on olemassa koko korisarja alkuperäisenä amg tuotoksena kylkimuoveja myöten sekä tietysti alla olevat aero 3 vanteet kruunassa kokonaisuutta
Kuva
Kuva

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 03.02.2020 15:26
Mukavasti mersuja pihassa. Väyrys-aita tontin rajalla?
S123 300TDT autom -82 656tkm ’”Teräsleidi” (ajossa)
W124 260E autom -88 407tkm ”Raahenmese” (virtalukon pohjan vaihto kesken)
W123 300D -76 491tkm ”Museomese” (taka-akselin ylityksen ruostekorjaus kesken)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Ti 04.02.2020 19:19
Iltaa! Onhan noita meruja tuossa pihalla mutta ei kuitenkaan niin paljoa että vois väyrysistä aitaa tehdä :lol: .

Auton takapää olisi nyt niin pitkälle kun tämän hetkisillä tarvikkeilla pääsee, joten tuli sisusta purettua pois. Kuskin penkin alta löytyi ihan kiitettävä kasa markkoja :D . Lattiasta löytyi yksi isompi ja muutama pienempi ruostepaikka. Pahin oli kuskin penkin kiinnityspalkin kohdalla. Takapäätä pitää jatkaa sitten uudestaan kun takakaareen tulevat pitkittäispalkkien korjauspalat, vasen sisäkaari ja peränkiinnityspalkki saapuvat maailmalta.

Penkin kiinnityspalkin kohta alapuolelta.
Kuva

Sisäpuolelta siis eristelevyt pois.
Kuva

Pistehitsit auki ja palkki pois. Oli sen verran hinnakas osa niemölleriltä tuo palkki että pitää vanha korjailla
Kuva

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Ma 10.02.2020 20:34
Iltaa taas!

Mersua saatu taas eteenpäin lattian osalta. Alvadilta tilatut osat saapui loppuviikosta. Perän kiinnityspalkista ei ole niemölleriltä kuulut vielä mitään joten takaosan tekeminen saa vielä odotella.

Kuva

Tämä palkin etupuoli oli hieman haasteellinen tehdä kun koko alareuna puuttui. Kuvasta jäljentäen sai jokseenkin alkuperäisen näköisen tehtyä :lol: .
Kuva

Pahaa jälkeä kyllä tehnyt kun vuosikaudet kannettu kengissä vettä sisälle :? .
Kuva

Uusi pala lattiaa hitsattuna. Palkin saisi laitella takas paikalleen.
Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4535
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 10.02.2020 23:00
Hyvän näköisiä paloja :thumbup:
W123 300TDT projekti
W212 350cdi 4matic

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Ke 26.02.2020 13:37
Tervehdys taas! Mersua on taas pellitetty lattian osalta ja se olisi tehty niiltä osin kun on tässä vaiheessa pystynyt. Loput kaksi reikää takaa tehtävä siinä vaiheessa sitten kun akseli on irti. Kuskin puolelle tuli penkinkiinnikkeet laitettua takaisin ja fosforihapolla käsittelin pintaruosteet.
Myös pohjasta tuli poistettua kaikki alustamassa että sai alkuperäisen kumimassan takaisin esille.

Vielä olisi tuolla takalattiassa tuota pintaruostetta.
Kuva

Käsijarruvaijerin kannake oli revennyt irti. Kannake parin päivän happoliotuksen jälkeen uuteen peltiin kiinni.
Kuva

Apparin puolelle ei tarvinnut tuota enempää peltiä tehdä.
Kuva
Kuva

Nyt on sitten etupäätä lähdetty tutkimaan. Lokarit oli otettava pois ja oli muuten todella tuskainen työmaa kun ruuvien lisäksi etupää ja ylälaita oli sillä kumimassalla kiinni. Vielä hauskemman operaatiosta teki se että alustamassaa oli työnnetty tuonne ylös asti niin sai aika paljon siivota kumpaakin massaa pois ennen kuin uskalti lämpöä antaa ettei polta koko autoa ja tallia. Lokarit kun oli pitkän tappelun jälkeen irti niin loput alustamassat tuli siivottua puusta tehdyllä taltalla ja kuumailmapuhaltimella. Sen jälkeen vielä tärpätillä loput jäämät pois. Sitten vaan uutta peltiä leipomaan keulaan :D .
Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Pe 06.03.2020 07:20
On melko pitsiä taka-akselin ylityskohta.
Etupäässä kallistuksen vakaajan paikka hankala hitsattava koska vakaajan laakerointi voi sulaa.
S123 300TDT autom -82 656tkm ’”Teräsleidi” (ajossa)
W124 260E autom -88 407tkm ”Raahenmese” (virtalukon pohjan vaihto kesken)
W123 300D -76 491tkm ”Museomese” (taka-akselin ylityksen ruostekorjaus kesken)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: La 07.03.2020 10:13
Mielenkiintoinen projekti :clap:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 966
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: La 07.03.2020 14:47
Sharedoc kirjoitti:On melko pitsiä taka-akselin ylityskohta.
Etupäässä kallistuksen vakaajan paikka hankala hitsattava koska vakaajan laakerointi voi sulaa.


Nappaa sen puslan sieltä pannan alta ensin pois.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Pe 13.03.2020 11:33
Parisen viikkoa on taas Mersun parissa puuhasteltu. Etupäästä tuli melkein kaikki alustan osat purettua ja pieniä haasteita lukuunottamatta kaikki lähti helpolla irti. Yksi noista haasteista oli iskareiden alapäässä olevat 12kulmaset pultit, jotka oli tuossa 39v aikana päässyt hieman pyöristymään :lol: . Kuten alla olevista kuvista huomaa ei vakaajan tuennan sulamisen vaaraa ole kun koko vakaaja tuli nyppästyä pois.

Homma jatkui sitten ruosteisen etsimisellä ja sitähän löytyi taas tuttuun tapaan :? . Hyvin kyllä tuo kumimassa hämää auton oikeaa kuntoa.

Siinä olisi kokonaiskuvaa melkein kaikesta mitä on tehty tähän mennessä.
Kuva

Orkkis pistehitsejä kokeilin jäljitellä korjauksiin.
Kuva

Eilen tuli vielä illalla tehtyä pohja tuonne vakaajan kannakkeen viereen
Kuva

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Pe 13.03.2020 17:37
Laitetaan vielä muutama kuva missä kunnossa keula oli ennen korjauksia.

Ylätukivarren alla oleva poikkituki tosiaan vaati irroituksen ja puhdistuksen. Uutta peltiä piti laittaa ylätukivarren pultin reiän ympärille.
Kuva

Vakaajan kannakketta on tässä vaiheessa jo parsittu kasaan.
Kuva

Jousikuppi piti kanssa irrottaa ja laittaa hapoon puhdistumaan ja etureunaan laittaa pala uutta peltiä.
Kuva

Jarruletkun kannakkeen ympäriltä oli tuo 2mm pelti ohentunut melkein puoleen milliin niin tuli sinnekin vähä uutta materiaalia laitettua.
Kuva

Aikaisemmista päivityksistä on näköjään kuvia hävinnyt niin korjaillaan sinne kuvat takaisin :shock: .
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1340
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Pe 13.03.2020 19:12
Minulle ei näy kuvat kahdessa viimeisessä viestissä. Mielenkiintoinen projekti.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
+varaosaautot

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Pe 13.03.2020 20:37
Nyt pitäisi kuvien näkyä.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 15.03.2020 22:04
Onko matkustajan puoli yhtään parempi?
S123 300TDT autom -82 656tkm ’”Teräsleidi” (ajossa)
W124 260E autom -88 407tkm ”Raahenmese” (virtalukon pohjan vaihto kesken)
W123 300D -76 491tkm ”Museomese” (taka-akselin ylityksen ruostekorjaus kesken)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Ma 16.03.2020 10:21
Apukuskin puoli on huomattavasti paremmassa kunnossa.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4535
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 16.03.2020 12:41
Miten meinaat käsitellä noi korjatut kohdat? Itse poistin pohjasta tuon pvc-massan kokonaan, mutta jälkeenpäin ajateltuna sen olis voinut jättää mutta siinä pitää huomioida muutamia juttuja jos haluaa hyvän lopputuloksen. 3M merkillä on sellainen alumiinisissa pusseissa oleva ruiskutettava 2k polyuretaanipinnoite jolle oma ruiskunsa, joka saattais toimia tuon pvc:n kanssa hyvin yhteen. Mutta sitä en oo testannut ja se on kallista. Sitten on noita 1k ruiskutettavia massoja, wurthin tuote näyttäis tällä hetkellä parhaimmalta mutta ne ei oikein näytä tarttuvan pvc:hen vaikka sen karhentais. Oot kuitenkin tehny noita paikkoja vähän tavallista tarkemmalla tyylillä niin aattelin että haluat myös alkuperäisen tyylisen pintakäsittelyn.
W123 300TDT projekti
W212 350cdi 4matic

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Su 05.04.2020 22:17
Iltaa foorumin väelle. Aikaa on taas vierähtänyt ja maailman tilanne siinä samassa perkelöitynyt viime kerrasta. Ei tämä korona tunnu tähän auton tekemiseen muuten vaikuttavan kun sen niemölleriltä tilatun palkin osalta, josta ei meinaa kuulua mitään. Tässä viikonloppuna tuli ostettua pari w123 korista elimenluovuttajaa (240D ja 300D), mistä toista tuli jo hyödynnettyä. Kunhan nuo loput lumet sulaa niin saa ne käydä ihan pihaan asti hakemassa.

S202 kirjoitti:Miten meinaat käsitellä noi korjatut kohdat? Itse poistin pohjasta tuon pvc-massan kokonaan, mutta jälkeenpäin ajateltuna sen olis voinut jättää mutta siinä pitää huomioida muutamia juttuja jos haluaa hyvän lopputuloksen. 3M merkillä on sellainen alumiinisissa pusseissa oleva ruiskutettava 2k polyuretaanipinnoite jolle oma ruiskunsa, joka saattais toimia tuon pvc:n kanssa hyvin yhteen. Mutta sitä en oo testannut ja se on kallista. Sitten on noita 1k ruiskutettavia massoja, wurthin tuote näyttäis tällä hetkellä parhaimmalta mutta ne ei oikein näytä tarttuvan pvc:hen vaikka sen karhentais. Oot kuitenkin tehny noita paikkoja vähän tavallista tarkemmalla tyylillä niin aattelin että haluat myös alkuperäisen tyylisen pintakäsittelyn.


Pintakäsittelyä ei ole vielä sen tarkemmin mietitty kun että jollain aineella yrittää tuohon vanhaan häivyttää.

Sitten muutamia kuvia taas korjauksista

Vakaajan läpivienti tehtynä.
Kuva

Sitten pääsikin siirtymään apukuskin puolelle ja saa osittain kyllä sanojaan perua että ei se niin hyvä ollutkaan kuin luuli mutta silti parempi kun kuskin puoli.

Kuva

Tuota alkuperäistä jälkeä kun on tullut harrastettua niin tämmöinen tuli ihan kokeeksi tehtyä.
Kuva
Kuva
Joku oli jo joskus ajansaatossa runkoaisan korjaillut mutta tein uusiksi kun ei oikein miellyttänyt silmää.
Ennen
Kuva

Jälkeen
Kuva

Sitten pompataan takaisin kuskin puolelle minne nuo ostetut elimenluovuttajat liittyy.

Kuskin puolen runkoaisa aukesi sitten tähän tyyliin ja samalla.lähti tuon tukitangon korvakon sisempi osa irti.
Kuva

Sitten tulikin vietettyä pari päivää kylmässä hallissa nollakelissä autoa purkaen. Ensiksi kaikki pyöräntuennan hilut pois ja sitten irrottamaan korvakkoa pistehitseistä. Hieman oli ahdas paikka purkaa mutta asiaa helpotti se että joku oli jo ajan saatossa vaihdelaatikon irroittanut. Ja lopulta kikkare oman tallin lattialla.
Kuva

Viilapenkkiin hetkeksi tuo iso kikkare kiinni ja pistehitsit auki niin sai tuon sisemmän osan sieltä irti. Huomattavasti helpompi tapa korjata näin kun tuosta entisestä olisi saanut noin 80% vaihtaa.
Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4535
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 06.04.2020 12:07
Joka tiivisteestä vuotavasta moottorista on kyllä se hyöty että noi alueet ei ole ruosteessa. Ootko takaa kattonu niitä pohjaanlyöntikumien alueita, ne kun on usein melko usein aika pahoja ruostepaikkoja? Mulla olis muutama alkuperäinen korjauspala ja jotain tarvikeosiakin jos tarvetta ilmenee, olis kiva jos nekin menis hyötykäyttöön. Tietysti paljon muutakin, ei vaan tahdo viitsiä niitä kaupata ja kuskailla jotain kympin osaa matkahuoltoon joka viikko.
W123 300TDT projekti
W212 350cdi 4matic

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Ma 06.04.2020 13:10
Kyllä niissä jonkinlaista lahovikaa oli havaittavissa mutta en ole tarkkaan tutkinut että miten pahat ne on.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 06.04.2020 17:54
Onko ovien alareunat missä kunnossa?
S123 300TDT autom -82 656tkm ’”Teräsleidi” (ajossa)
W124 260E autom -88 407tkm ”Raahenmese” (virtalukon pohjan vaihto kesken)
W123 300D -76 491tkm ”Museomese” (taka-akselin ylityksen ruostekorjaus kesken)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.04.2016 16:28
ViestiLähetetty: Ti 07.04.2020 08:43
Sharedoc kirjoitti:Onko ovien alareunat missä kunnossa?


Aika pehmeät tuntuu olevan mutta tuskin noille oville tulee muuta tehtyä kun joku fiksaus että pysyy kasassa ja ettii sitten sarjan hyviä ovia. Toisessa purkuautossa oli kaksi ovea jäljellä. Kuskin puolella takana ruosteeton ja edessä apukuskin puolella korkeintaan pellin luovutukseen kelpaava kun on juuri tuo apparin puoli kolaroitu joskus.

Korvakko oli eilen illalla ollut vuorokauden hapossa uimassa ja hyvin oli melkein kaikki ruoste jo hävinnyt.
Kuva

Hetkeksi otin osan haposta pois koesovitusta varten.
Kuva
Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4535
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 07.04.2020 11:44
Jos päädyt korjailemaan ovia, niin kannattaa hommata kanttikone ja tehdä palat itse. Klokkerholmilta tulee nykyään pelkkää paskaa, muotit on kuluneet niin ei noista mitään kelvollista saa aikaan. No sisäpuolen paloista voi jotain ottaa. Ulkopellin kun tekee millisestä ja sauma parin sentin päähän siitä alemmasta pokkauksesta niin tulee hyvä ja suora ovi, eikä tarvi kikkailla hiilipuikon kanssa kun tulee jäykkä pelti noin.
W123 300TDT projekti
W212 350cdi 4matic
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme
ViestiLähetetty: Ke 08.04.2020 12:25
S202 kirjoitti:Jos päädyt korjailemaan ovia, niin kannattaa hommata kanttikone ja tehdä palat itse. Klokkerholmilta tulee nykyään pelkkää paskaa, muotit on kuluneet niin ei noista mitään kelvollista saa aikaan. No sisäpuolen paloista voi jotain ottaa. Ulkopellin kun tekee millisestä ja sauma parin sentin päähän siitä alemmasta pokkauksesta niin tulee hyvä ja suora ovi, eikä tarvi kikkailla hiilipuikon kanssa kun tulee jäykkä pelti noin.


Allekirjoitan tuon korjauspalojen laadun, myös Klokkerholmin kohdalla. Puolasta tulee myös muilta prässääjiltä, esim. Potrykos. Tilasin Vitoon suomalaiselta tukkurilta ja Alvaldilta mm. ovipeltien alaosat (sisä-/ulkopuolet), helmapellit. Erityisesti ovien sisäpuolisissa peltiosissa oli muotovirteitä. Siitä huolimatta, että ruksasin Klokkerholmin osat, vaihtoivat mokomat. Mutta eivät ne paljoa eronneet laadullisesti toisistaan, Klokkerholmilla ehkä kymmenyksen/pari paksumpaa peltiä. Oli krymppäyksiä, muoto-, ja mittavirheitä.
Näitä sitten joutui vasaroilla ja vastinraudoilla muotoilemaan saadakseen saumat kohdilleen...
Esim. helmapellit olivat 0,3 mm alkuperäistä ohuempia, eikä siltikään prässäys saamaa laatua. Pellit oli pakko leikellä siten, että saumat tulivat pokkauksien lähelle. Helmojen sisäpuoliset osat tein itse, 1,2 millisestä kantikoneella pokaten.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot