Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Ybre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 15.07.2019 07:17

Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja Ybre »

Erinäisten sattumusten kautta päädyin heikossa hapessa olevan ässäläisen omistajaksi viimekesänä auton ollessa seisonnassa noin vuoden.
Perimätietona ja muutaman tee-se-itsemiehen jälkeen oli epäilys, että auton surullisenkuuluisa kaasuläppäkotelon johtosarja oli murentunut ja aiheutti käyntihäiriöt, jotka puolestaan sytyttivät ASR-valoa ja autolla ajaminen oli hyvin haastavaa. Moottori kävi epätasaisesti, eikä vastannut kaasuun kunnolla, ASR-valo paloi ja lisäksi muita erinäisiä sisustan / lisävarusteiden ongelmia, jotka korjataan myöhemmin, mikäli auto saadaan ajokuntoon.
Tarkkaa tietoa siitä, mitä autolle on mahdollisesti tehty ei ole tiedossa. Johtosarjoja joku on ilmeisesti kuitenkin vetänyt uusiksi konehuoneen puolelle.

Kun sain auton ajettua kotipihaan, tarkemmin tutkittuani löytyi mahdollinen syyllinen käyntihäiriöihin, ratin alle oli "piilotettuna" 3-asentoinen kytkin, II-0-I. Kytkin oli "STAG2-W Autogaz", auton ollessa alkuvuotensa Belgiassa, sillä oli ilmeisesti ajettu LPG - nestekaasulla?
Kytkin oli 0-asennossa, joka ilmeisesti pakottaisi kaasulla ajamisen bensan sijaan, auton ollessa käynnissä napsautettiin I-asentoon kytkin, jolloin moottori alkoi heti käymään huomattavasti paremmin, mutta ei siltikään niin kuin pitäisi. Kytkin jätettiin I-asentoon.
Epäilys oli tässä vaiheessa, että edellisellä omistajalla kytkin on vahingossa potkaistu väärään asentoon -> on luultu, että kaasuläppäkotelon johtosarja antautui, kun käyntihäiriöt ilmaantuivat -> on taiteltu ja murennettu johtosarja -> häiriöt.

Vikoja lähdettiin korjaamaan tekemällä uusi johtosarja kaasuläppäkotelolle, samalla laitettu uusi tiiviste kaasuläppäkotelon alle, vaihdettu tulpat, jarruvalokatkaisin. Huomattiin myös, että kaasuläppäkotelon lähettyvillä oli alipaineliitäntä mihin ei tullut letkua. Räjäytyskuvia tarkastelemalla selvisi, että alipaineletku tulisi "Ignition Controller Modulesta", letku löytyi ja se kiinnitettiin.

Moottori alkoi käymään huomattavasti paremmin ja tyhjäkäyntikin on tasainen. Viaksi jäi vielä ASR-valon palaminen, ehkä "Limp home mode" päällä, kun vaihtaa hyvin aikaisin isomman vaihteen ja tuntuu ettei ole oikein vetoja. Liitteenä olevassa videossa näkyy, kun virrat laittaa päälle niin kaasuläppä loksahtaa nopeasti auki, vaikka ymmärtääkseni kyseisen toiminnon pitäisi toimia paljon hitaammin? https://youtu.be/SbJ-Jlzv7TA

Tehtiin https://www.k6jrf.com/MB_S500.html" onclick="window.open(this.href);return false; ohjeiden mukaisesti "vikakoodinlukija", jolla saatiin ulos pinneistä arvot

Socket 4 -
  • 4 Voltage at mass air sensor with hot wire circuit. Open or short circuit.
    13 Intake air temperature sensor, open or short circuit.
    22 Oxygen sensor heater, open or short circuit.
    24 Left adjustable camshaft timing solenoid (Y49/1), open or short circuit
    27 Injectors, open or short circuit.

Socket 6 -
  • 30 ASR only CAN date bus to EA/CC/ISC control module, interrupted
    40 Model 140 SPS P-valve
Socket 7 -
  • 2 EA/CC/ISC control module (N4/1) or Safety contact switch (M16/1s1) or Stop lamp
    switch or Cruise control switch or Actual value potentiometer or Starter lock-out/back-up
    lamp switch or engine speed signal or vehicle speed signal or closed throttle position
    switch or safety relay in EA/CC/ISC control module
    3 Right EA/CC/ISC actuator (left cylinder bank) (M16/1)
Socket 8 -
  • 8 Voltage supply for LH-SFI control module interrupted
    10 Voltage supply for LH-SFI control module interrupted
    Voltage supply for fuel injectors interrupted
    11 Voltage supply for accessory equipment control module interrupted
    12 Voltage supply for ABS control module, ABS/ASR control module or ASD control
    module interrupted
Socket 17 -
  • 6 Camshaft position sensor faulty
    8 Transmission overload switch does not close
Socket 21 -
  • 2 Control module, Close circuit for left front power window motor
    3 Control module, Open circuit for left front power window motor
Auto sijaitsee kotipaikkakunnalla useamman tunnin matkan päässä.

Ymmärtääkseni ongelma paikallistuisi vieläkin kaasuläppäkoteloon, onko täällä kohtalotovereita tai ideoita?
Jos jollain on nurkassa ylimääräistä osaa, niin saa hihkaista tähän ketjuun.

VIN: WDB1400631A233494
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nyk. Saab 9-5 2.3T -06
Kesäharraste w123 220d -78
ex W203 200CDI -01
ex w123 240D -84
ex w124 200TE -89
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja jnes »

Tuota niin, kovin on reilusti vikakoodeja. Jäikö siis nuo kaikki kun nollasit vikakoodit vai oletko nollannut vikakoodeja ollenkaan? Jos et niin nollaa ne ja lue sitten uudelleen.

Osan noista vikakoodeista johtuu siitä kun auto ei ole käynnissä, mm nuo nokka-akselin koodit.

Missäpäin autosi sijaitsee? Periaatteessa voisin lainata ehjää kaasuläppää jos haluat kokeilla ennenkuin hankit mahdollisesti uuden..

Auto ei ilmeisesti ole suorasytkällä. Tarkista mitkä tulpat autossa on, samalla tarkista pyörijät, virranjakajan kansi ja taustalevyt. Nämä aiheuttavat aika paljon murheita m119 koneella varustettuihin autoihin. Tarvikeosia en suosittele, ainakaan mitä tahansa osia. Tulppien suhteen kone on kranttu.

Jos englanti taipuu niin kannattaa tutkia 500eboard sivusto, siellä on älyttömästi tietoa liittyen M119 moottoriin ja sen vikoihin.

-jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Ybre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 15.07.2019 07:17

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja Ybre »

En ole aivan satavarma tuliko nollattua ja katsottua uudestaan silloin, joku tovi vierähtänyt jo siitä kun luettiin nuo.
Autossa muistaakseni FR 8 DC tulpat, täytyy tarkastaa uuestaan vikakoodit ja pyörijät jne kun taas kehtaa lähteä kotipuolessa Luoteis-Lapissa käymään.

Aika paljon tullutkin selailtua kyseistä sivustoa ja useita muitakin, youtubesta löyty hyvä "vsandvs" -kanava juuri näistä kaasuläppäkoteloista ja laitoinkin hänelle sähköpostia, että mitä epäilee syylliseksi oireisiin. Vastauksena tuli: "Try to swap wires on motor inside throttle body. On video is seems like either motor polarity is swapped or small cover on throttle body is not installed properly and potemtiometer is npt engaged. Or some wires are swapped. "

Menee testiin, kun tosiaan pääsee käymään kotipuolessa
Nyk. Saab 9-5 2.3T -06
Kesäharraste w123 220d -78
ex W203 200CDI -01
ex w123 240D -84
ex w124 200TE -89
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja MouTine »

https://www.boschsparkplugs.net/product.aspx?zpid=8170" onclick="window.open(this.href);return false;
Nopea googletus ja tuon linkin mukaan ed.main. tulppa on 6k vastuksella. Epäilen vahvasti että juuri tuo korkean resistanssin takia on väärä tulppa. Tuohon kun lisätään johtojen tai hattujen resistorit, voi kokonaisvastus nousta aivan liian korkeaksi. Jos autossa on vanhanliiton jakaja ja narut niin tulppa pitäisi olla täyskupari tulppa ilman vastusta tai maksimissaan 1k vastus.

Tulppavalmistajista eritoten Bosch on korvannut vanhojen autojen tulppia taulukoissansa aivan väärillä tulpilla. Kierteet, kärkiväli ja lämpöarvo voi sopia, mutta kukaan ei ole älynnyt laskea tai tarkistaa tulpan resistanssia.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Ybre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 15.07.2019 07:17

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja Ybre »

No niinpäs näkyikin olevan juttua että hajottais ajansaatossa ignition control modulen, alankin samantien etsimään F8DC4 -tulpat, jotka ilmeisesti passaavat.
Kiitos!
Nyk. Saab 9-5 2.3T -06
Kesäharraste w123 220d -78
ex W203 200CDI -01
ex w123 240D -84
ex w124 200TE -89
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja jnes »

Ne oikeat tulpat ei kalliit ole marmorillakaan. Aikoinaan vitosen kipale maksoin, kun omaani oikeat tulpat hankin. Omassani oli jotku iridium monikärki tehotulpat tms ja yllättäen oli käyntihäiriöitä.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Turha noissakaan on mennä merta edemmäs kalaan. Motonetistä saa vastuksetonta NGK:n BCP6ES tulppaa huokeasti.

Hieno Mersu sulla btw.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Ybre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 15.07.2019 07:17

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja Ybre »

Ulkosestihan tuo on suht hyvässä kunnossa juu, paljon olis laitettavaa kyllä muuten.
Tarkoitus olis päihittää ASR-vika ja saada moottori toimimaan kuten sen pitäiski, sitten katsoa mitä katsastusmies tuumaa.
Jos se nyt sitten sattuisi menemään leimalle, niin kesäksi oliski puuhasteltavaa saada fixattua kaikki muut ajoa haittaamattomat ongelmat

Harrastusta haittaa pahasti 300km etäisyys ja korona :crazy:
Nyk. Saab 9-5 2.3T -06
Kesäharraste w123 220d -78
ex W203 200CDI -01
ex w123 240D -84
ex w124 200TE -89
Ybre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 15.07.2019 07:17

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja Ybre »

Noniin, nyt pääsi testailemaan vähän lisää. Käytettiin kaasuläppäkotelo pöydällä ja käytettiin potentiometrin puolta auki, siellä kaikki näytti olevan kunnossa ja puhdasta, niin laitettiin se tarkasti takaisin kiinni.
Katottiin myös toinen puoli ja edellämainittujen vihjeiden perusteella vaihdettiin kaasuläpän moottorin piuhat ristiin.
Näiden jälkeen kääntäessä virrat päälle, kaasuläppä ei käy kokonaan auki, vaan heilahtaa vain hieman. Lisäksi moottori vastaa kaasupolkimeen nyt myös "ylempää", kun aikasemmin poljinta painaessa vasta puolivälin jälkeen alkoi tapahtumaan.

Socket 7 -
2 EA/CC/ISC control module (N4/1) or Safety contact switch (M16/1s1) or Stop lamp
switch or Cruise control switch or Actual value potentiometer or Starter lock-out/back-up
lamp switch or engine speed signal or vehicle speed signal or closed throttle position
switch or safety relay in EA/CC/ISC control module
3 Right EA/CC/ISC actuator (left cylinder bank) (M16/1)

Vikakoodien lukemisen jälkeen jäi enää jäljelle tuo alempi tästä 7-socketista. (3 Right EA/CC/ISC actuator (left cylinder bank) (M16/1))
Ilmeisesti siis joko edellinen omistaja oli huonosti asentanut potikkapuolen kannen ja ainakin kaasuläppäkoneiston moottorin piuhojen ristiin vaihtaminen vaikutti.

Jokatapauksessa kaasuläpän moottori ei jää vieläkään "inisemään" kun virrat on päällä, vaikka ilmeisesti pitäisi.

ASR-Valo palaa vieläkin

https://youtube.com/watch?v=2sN8AIu3FCE

https://youtube.com/watch?v=w0gNL0y6P-c
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nyk. Saab 9-5 2.3T -06
Kesäharraste w123 220d -78
ex W203 200CDI -01
ex w123 240D -84
ex w124 200TE -89
Ybre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 15.07.2019 07:17

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja Ybre »

https://youtu.be/aGC4fmRx6do" onclick="window.open(this.href);return false;
5min 50sec -> ja 7min 30sec eteenpäin, samanlaiset oireet, jotka sitten korjaantuvat kun vaihtaa EGAS -moduulin.
Nyk. Saab 9-5 2.3T -06
Kesäharraste w123 220d -78
ex W203 200CDI -01
ex w123 240D -84
ex w124 200TE -89
Ybre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 15.07.2019 07:17

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja Ybre »

Käväsin lukemassa kaikki vikakoodit uudelleen, jäljelle jäivät enää alla mainitut nollauksen jälkeen. Vielä en voi auton ollessa käynnissä lukea koodeja, senverran suljettu tila ja lumitilanne estää ulos ajamisen.

Socket 4 -
4 Voltage at mass air sensor with hot wire circuit. Open or short circuit.
13 Intake air temperature sensor, open or short circuit.
24 Left adjustable camshaft timing solenoid (Y49/1), open or short circuit
27 Injectors, open or short circuit.

Socket 6 -
30 ASR only CAN date bus to EA/CC/ISC control module, interrupted
40 Model 140 SPS P-valve

Socket 7 -
3 Right EA/CC/ISC actuator (left cylinder bank) (M16/1)

Socket 17 -
6 Camshaft position sensor faulty

Käytin myös EGAS -Moduulia irti, ei vaikuttanut mihinkään
Nyk. Saab 9-5 2.3T -06
Kesäharraste w123 220d -78
ex W203 200CDI -01
ex w123 240D -84
ex w124 200TE -89
Ybre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 15.07.2019 07:17

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja Ybre »

Tulipas käytyä mutka hakemassa osia foorumilaiselta "Jäppinen", mulla sattu olemaan mukana Saksasta Ebayn kautta tilattu ja myös tässä ässässä kiini ollu EGas boksi niin testattiin niiden toimivuus. Ensiksi testattiin "uutta" boksia, toimi juuri kuten pitikin, sitten testattiin mulla kiini ollut boksi ja siinähän se lopulta varmistui vialliseksi.

Nyt parin viikon sisällä varmaan enimmät lumet sulaneet auton talvisäilön edestä niin käyn sitten hakemassa ässän tänne Tornion seutuville.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Ybre, Ma 24.05.2021 21:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyk. Saab 9-5 2.3T -06
Kesäharraste w123 220d -78
ex W203 200CDI -01
ex w123 240D -84
ex w124 200TE -89
MarkusGL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 19.06.2017 20:21

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja MarkusGL »

225/40/18 tuntuisi olevan aivan liian pieni koko, vakiokoko 18tuumasille vanteille on 255/45, omassa on nuo ja sietää silti 30mm madalluksen.
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
Ybre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 15.07.2019 07:17

Re: Käyntihäiriöinen C140 CL420 -95

Viesti Kirjoittaja Ybre »

Koeajo suoritettu uudella EGAS-moduulilla ja tulpilla, kaasuläppä tuntuu pelittävän kuten pitääkin, ASR valosta ei tietoakaan, mutta ajaessa ei taho juurikaan kiihtyä kuten pitäisi ja käy rikkaalla.

Vikakoodit koeajon jälkeen luettu, enää ei tullut kuin 3 vikaa

Socket 6 -
7 - left front axle VSS valves, illogical
40 Model 140 SPS P-valve

Socket 17 -
6 Camshaft position sensor faulty. Tämäkin testattu kahdella sensorilla, mutta kuittauksien ja testauksien jälkeen antaa silti molemmilla samaa vikaa.

Tyhjäkäynti on ~1300rpm.

Ideoita?
Nyk. Saab 9-5 2.3T -06
Kesäharraste w123 220d -78
ex W203 200CDI -01
ex w123 240D -84
ex w124 200TE -89
Vastaa Viestiin