Perimätietona ja muutaman tee-se-itsemiehen jälkeen oli epäilys, että auton surullisenkuuluisa kaasuläppäkotelon johtosarja oli murentunut ja aiheutti käyntihäiriöt, jotka puolestaan sytyttivät ASR-valoa ja autolla ajaminen oli hyvin haastavaa. Moottori kävi epätasaisesti, eikä vastannut kaasuun kunnolla, ASR-valo paloi ja lisäksi muita erinäisiä sisustan / lisävarusteiden ongelmia, jotka korjataan myöhemmin, mikäli auto saadaan ajokuntoon.
Tarkkaa tietoa siitä, mitä autolle on mahdollisesti tehty ei ole tiedossa. Johtosarjoja joku on ilmeisesti kuitenkin vetänyt uusiksi konehuoneen puolelle.
Kun sain auton ajettua kotipihaan, tarkemmin tutkittuani löytyi mahdollinen syyllinen käyntihäiriöihin, ratin alle oli "piilotettuna" 3-asentoinen kytkin, II-0-I. Kytkin oli "STAG2-W Autogaz", auton ollessa alkuvuotensa Belgiassa, sillä oli ilmeisesti ajettu LPG - nestekaasulla?
Kytkin oli 0-asennossa, joka ilmeisesti pakottaisi kaasulla ajamisen bensan sijaan, auton ollessa käynnissä napsautettiin I-asentoon kytkin, jolloin moottori alkoi heti käymään huomattavasti paremmin, mutta ei siltikään niin kuin pitäisi. Kytkin jätettiin I-asentoon.
Epäilys oli tässä vaiheessa, että edellisellä omistajalla kytkin on vahingossa potkaistu väärään asentoon -> on luultu, että kaasuläppäkotelon johtosarja antautui, kun käyntihäiriöt ilmaantuivat -> on taiteltu ja murennettu johtosarja -> häiriöt.
Vikoja lähdettiin korjaamaan tekemällä uusi johtosarja kaasuläppäkotelolle, samalla laitettu uusi tiiviste kaasuläppäkotelon alle, vaihdettu tulpat, jarruvalokatkaisin. Huomattiin myös, että kaasuläppäkotelon lähettyvillä oli alipaineliitäntä mihin ei tullut letkua. Räjäytyskuvia tarkastelemalla selvisi, että alipaineletku tulisi "Ignition Controller Modulesta", letku löytyi ja se kiinnitettiin.
Moottori alkoi käymään huomattavasti paremmin ja tyhjäkäyntikin on tasainen. Viaksi jäi vielä ASR-valon palaminen, ehkä "Limp home mode" päällä, kun vaihtaa hyvin aikaisin isomman vaihteen ja tuntuu ettei ole oikein vetoja. Liitteenä olevassa videossa näkyy, kun virrat laittaa päälle niin kaasuläppä loksahtaa nopeasti auki, vaikka ymmärtääkseni kyseisen toiminnon pitäisi toimia paljon hitaammin? https://youtu.be/SbJ-Jlzv7TA
Tehtiin https://www.k6jrf.com/MB_S500.html" onclick="window.open(this.href);return false; ohjeiden mukaisesti "vikakoodinlukija", jolla saatiin ulos pinneistä arvot
Socket 4 -
- 4 Voltage at mass air sensor with hot wire circuit. Open or short circuit.
13 Intake air temperature sensor, open or short circuit.
22 Oxygen sensor heater, open or short circuit.
24 Left adjustable camshaft timing solenoid (Y49/1), open or short circuit
27 Injectors, open or short circuit.
Socket 6 -
- 30 ASR only CAN date bus to EA/CC/ISC control module, interrupted
40 Model 140 SPS P-valve
- 2 EA/CC/ISC control module (N4/1) or Safety contact switch (M16/1s1) or Stop lamp
switch or Cruise control switch or Actual value potentiometer or Starter lock-out/back-up
lamp switch or engine speed signal or vehicle speed signal or closed throttle position
switch or safety relay in EA/CC/ISC control module
3 Right EA/CC/ISC actuator (left cylinder bank) (M16/1)
- 8 Voltage supply for LH-SFI control module interrupted
10 Voltage supply for LH-SFI control module interrupted
Voltage supply for fuel injectors interrupted
11 Voltage supply for accessory equipment control module interrupted
12 Voltage supply for ABS control module, ABS/ASR control module or ASD control
module interrupted
- 6 Camshaft position sensor faulty
8 Transmission overload switch does not close
- 2 Control module, Close circuit for left front power window motor
3 Control module, Open circuit for left front power window motor
Ymmärtääkseni ongelma paikallistuisi vieläkin kaasuläppäkoteloon, onko täällä kohtalotovereita tai ideoita?
Jos jollain on nurkassa ylimääräistä osaa, niin saa hihkaista tähän ketjuun.
VIN: WDB1400631A233494