190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
blacklake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 07.01.2012 18:46

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Mää en nyt löytäny tuolta että mikä ahdin tässä nyt paikollaan? pumppuna vielä ilmeisesti sama mynä 7 ?
om601
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ahdin on garret gt 2871r kuulalaakeri.Heräämisessä ei ole juuri mitään eroa kiinan 3/4 kopioahtimeen,jolla aikaisemmin ajeltiin.Pumppu mynän 7mm edelleen.Riittää ihan hyvin.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Autolla ajettiin Keuruulla rallia 25.2. Luokkavoitto perinteisesti, yleiskilpailun sija 20,175 ilmottautui. Autoon vaihdettiin toinen Mynädieselin tekemä syöttöpumppu, jolla saatiin kierroksia ja vetoaluetta ylemmäksi. Maksimiteho ei ehkä lisääntynyt, mutta kierrosalue laajeni. Samalla vaihdoin taakse TRD:n säädettävät iskarit ja jämerämmät säädettävät ylätukivarret.

Kuvissa n. 10:30 kohdan jälkeen, ekana hieno Hayabusa turbo Escortti...

https://www.youtube.com/watch?v=e-A5N_QSfb0" onclick="window.open(this.href);return false;

Klippiä:

https://www.youtube.com/watch?v=WqJV0sr4tQ8" onclick="window.open(this.href);return false;

Ajoin myös ekan sprintin "oikealla" ralliautolla Riihivuoressa 19.2. Aika erilailla ajettava peli positiivisessa mielessa. Alusta toimii paremmin kuin dieselissä ja vetopito on selkeästi parempi.

https://www.youtube.com/watch?v=e7ihM8CcMUI" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Omat ajot on tullut suoritettua Cossumesellä rallin puolella. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus osallistua dieselillä 5.5.2018 ajettavaan Ikaalisten Kylpyläralliin. Auto vaatii vaan uuden moottorin. Haljennut kytkinkoppa väsytti poikki om604:en kampiakselin ja koneeseen tuli täystuho Keuruulla ajetussa harrasterallissa. Pari muutakin kisaa autolla ajettiin kaverin toimesta. Lieksassa petti vetonivel. Menimme vaihtamaan auton alkuperäiset vetarit vahvistettuihin, niin eipä ne kestäneet rallin ajoa. Myös toinen vahvistettu akseli hajosi nivelestä tallista ulos peruutettaessa, joten jotain mätää näissä oli.

Aihio kone on hankittuna. Nyt pitää vaan purkaa kone osiksi ja teetättää yksi turbon kiertokanki om604:een sopivalla helalla. Uudet laakerit ja mylly kasaan. Kallistahan tämä ei ole ralliauton remontiksi, mutta aikaa ottaa.

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ikaalisten kylpyläralli on ajettu 5.5.2018. Jouduimme keskeyttämään moottorin lämpöongelmien vuoksi. Ilmeisesti visco ei pelannut, josta syystä ek1:en lopussa lämmöt olivat 120:ssä ja nesteet tulivat pellolle. Ek 2:en lähdössä saimme pikkuisen vettä lisää ja ek läpi pintakaasulla ilman ongelmia. Kolmoselle rapaojasta lisää vettä ja kaasu pohjaan. Nestee pellolle jälleen. Nelosen jälkeen oli pakko heittää pyyhe kehään, ettei kone mene pilalle lopullisesti.

Nyt sitten kansi vaihteeksi ylös ja koeponnistukseen sekä oikaisuun...Tilasin saksasta ebaysta peltisen kannentiivisteen, varmuuden vuoksi. Kl:n kautta tulee aina perinteinen massatiiviste.
Näillä näkymin visco korvaantuu 400mm imevällä sähköflektillä ja coolerin eteen pikkuinen 200mm puhaltava flekti. Jospa vihdoin helpottaisi nämä lämpöongelmat, jotka kesäisin tuntuvat ilmestyvän.

Incaria, kun 604:sta käsketään:

https://www.youtube.com/watch?v=pmJDnqFzarM&t=164s" onclick="window.open(this.href);return false;
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Harrasterallijuttuja on aina mukava lukea, varsinkin kun kohteena on "epätyypillinen" ralliaihio :thumbup:
Koskas seuraavaksi viivalla?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

racer123 kirjoitti:Harrasterallijuttuja on aina mukava lukea, varsinkin kun kohteena on "epätyypillinen" ralliaihio :thumbup:
Koskas seuraavaksi viivalla?
Kaveri ajaa tällä autolla Lieksassa 16.6 Harrasterallissa, jos mitään ihmeitä ei tule.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Autolla ajeltu viime päivityksen jälkeen jonkin verrankin. On vastustanut. Kone meni aivan paskaksi tuolla Lieksassa, kuumeni ja leikkasi kiinni raakasti. Sen jälkeen vaihdettiin toinen kone, joka myös leipoi seuraavassa rallissa kiinni :? Nyt paikallaan olevalla pannulla on päästy jo kolme rallia. Kone on porattu yms... Torniorallissa alkoi tekemään painetta vesitilaan, mutta maaliin päästiin. Kannentiiviste näytti vuotaneen. Koneistettu kansi paikoilleen ja liiman kanssa pahvi paikoilleen. Saa nähdä, miten 29.2.2020 Leivonmäellä vehkeet kestää...

Alustaa on sen verran päivitetty, että nyt paikoillaan on MB:n oma kisalukkoperä 3.92 välityksellä. Ei lyö ihan niin herkästi poikittain.

Torniosta klippiä:

https://youtu.be/AR1n9Mn9mZA" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vehkeet pelasivat hyvin Leivonmäellä.Ei mitään teknisiä ongelmia.

https://m.youtube.com/watch?v=hyrBCGhxtfo" onclick="window.open(this.href);return false; kohdissa 0.23 ja 1.36 elävää kuvaa

Seuraavaksi ajetaan 14.3.2020 Suomussalmella.Pitää tehdä kunnon tarkastus autoon,että kaikki pultit ja klemmarit yms. ovat kiinni.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

https://m.youtube.com/watch?v=_evqY5uk2mc&t=28s" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin