190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Dieseliähän sinne tankkiin on laitettukin, kun ei tuota polttoöljyä saa oikein mistään ostettua ilman jotain D-kortteja. Tuo polttoöljyhomma on tiedossa muutenkin.

Viikonloppuna työnnettiin tosiaan 40litraa ainetta menemään jääradalla. Tosi hyvin pelitti ja hauskaa oli. Ensi viikonlopuksi tehdään pieniä päivityksiä, jotta saadaan parempi pito taakse. Ei Kadetit hypi silmille, tosin Type R Hondalle saatetaan ehkä vielä jäädä :lol: Ihan tosissaan sai vääntää, kun autoja tuli enemmän radalle.

Eli akku siirtyy vararengaskaukoloon ja piikit vaihtuu 15tuuman Lapeiksi, joissa on seitsämässä rivissä naulat. Nykyisissä 14 tuuman Timeissä on vain neljässä rivissä piikit, joten pito paranee. Jossain vaiheessa etuvakaaja vaihtuu jäykemmäksi, jotta sisäkaarteen puoleinen takapyörä ei kevenisi liikaa. Lukkoa ei vieläkään laiteta ajo-ominaisuuksien menettämisen pelossa.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

JP74 kirjoitti: Lukkoa ei vieläkään laiteta ajo-ominaisuuksien menettämisen pelossa.
:shock: hä? Minun takapotkuun ne vasta tuli lukon myötä, siis oikea levylukko.
Toki jääradalla kemppilukko ei oleellisesti eroa.
Ainoa haitta on että normiajossa yrittää puskea liukkaassa tiukassa mutkassa.
Ehdottomasti nyt jääradalla on lukko oltava. 8)
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

:shock: hä? Minun takapotkuun ne vasta tuli lukon myötä, siis oikea levylukko.
Toki jääradalla kemppilukko ei oleellisesti eroa.
Ainoa haitta on että normiajossa yrittää puskea liukkaassa tiukassa mutkassa.
Ehdottomasti nyt jääradalla on lukko oltava. 8)[/quote] Joo kyllä se kaasulla kääntyy parhaiten ja jääradalla ajetaan takavetoisella muutenkin mutkat slaikkarissa.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Joo, kyllähän se lukko olisi jääradalla paikallaan, mutta tuolla nopealla metsäautotiellä kempinlukosta on kokemusten perusteella haittaa kelloa vasten ajettaessa. Lyö turhan herkästi poikittain, verrattuna ilman lukkoa olevaan vehkeeseen. Kello on muutenkin hyvä apuväline, kun tutkitaan muutosten vaikutusta, kunhan ajaa tarpeeksi monta vertailuaikaa.

Jäällä saatiin tänään kierrosajasta kuskista riirruen n. 3-4 sekuntia pois viime viikonloppuun verrattuna, pito parani sen verran uusilla takarenkailla ja akun siirrolla. Jäykkä vakaaja tulee ensi viikonlopuksi, saa nähdä auttaako se mitään aikoihin.

Paikalla oli jälleen oikeitakin kaksivetoisia ralliautoja, yllättävän vähän tuolla dieselillä jäi, kunhan vältti jättisladeja ja ajeli oikeilla ajolinjoilla.
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

Minullakin olisi vähän samantyyppinen projekti aluillaan kun isin vanha 190D poistettiin kilvistä eikä sille oikeen muutakaan keksi ku ralliautoksi :) Joten sitä lähinnä tässä tiedustelisin kokeneelta turbottajalta että mistä sen öljylähdön oikeen turbolle saa... kannen etu vai takapäästä ja mitä ovat ne poratut turbonlaakerit vai kestääkö ihan vakioilla kangen laakereilla. Motti on jo levällään kuitenkin, että tarkoitus olisi sille remppa tehdä, mutta osista ei vielä tarkkaa tietoa ole....
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Asiaa on käsitelty tuolla turbopuolella useaan otteeseen, mutta kerrataan nyt täälläkin.

Öljynlähtö on omissa vehkeissäni otettu kannen takapäästä, juuri sen kuusiokolopultin kohdalta. Siitä on helppo ottaa öljynpaine vaikkapa 10mm banjoliittimellä turbolle menevään letkuun.

Turbodieselkoneessa veivinlaakereissa ei ole öljyreikää, joten se porataan vaikkapa vanhaa laakeriliuskaa apuna käyttäen uuteen liuskaan juuri öljykanavan kohdalle. Tosin vakioelementeillä mielestäni riittää normaalit uudet veivinlaakerit. Varsinkin "rallikäytössä", jossa ajokilometrit jäävät kuitenkin melko vähiksi.
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

Kiitos vastauksista! Jäämersuun tuli ilmeisesti ne vakiot veivin laakerit... Mikä kytkimeksi? Kuinka pitkälle pärjää uudella vakio kytkimellä?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pikku päivitystä on tehty. Eli Agentilta kotoisin oleva 124:en 26mm etuvakaaja löysi tiensä paikoilleen pienien säätöjen jälkeen.

Eli 124:en ja 201:en vakaajat eivät ole samanmuotoisia. Vakaajan riipukkeet piti kääntää toisin päin, jolloin ne istuivat suoraan. Puslia joutui hieman pikkurälläkällä ohentamaan, jotta kävivät riipukkeisiin. Jos hyvän olisi tehnyt, olisi riipukkeet pitänyt ottaa myös 124:sta.
Runkopalkkiin joutuu tekemään reiän, mutta muuta ei tarvitse muokata. Kylkimuoveja moottoritilan sivusta joutuu hiukan muokkaamaan, muuten tanko ei mahdu paikoilleen.

Kallistelu vähentyi selvästi ja vetopyörä pito parani aavistuksen, mutta ei tarpeeksi.

Tänään paikoilleen vaihtuu Walliuksen lukko, tosin ei liene kemppiläistä parempi 8) Uskottava se on, ei jääradalla pärjää ilman lukkoa, ainakaan etuvetoisille. Lisäksi kuskin puoleinen takapyörä kuluu hervottoman äkkiä, kun se pyörii jatkuvasti joutavaa. Saapas nähdä paljonko putoaa aika radalla huomenissa.

Edit: Putosi taas sen kaksi sekuntia, mutta nyt pitää saada voimaa lisää.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tämä projekti on ollut päivityksen alla konehuoneenpuolelta. Vanha kunnon kkk24 tappoi jälleen yhden moottorin, teki hattutempun minulla ollessaan. Toissa viikonloppuna jäältä tullessa kone otti ja sylkäisi ykkösen männän ja kangen ulos molemmista kyljistä moottoria. Huvittavaa sinänsä, että kone ei edes sammunut, alkoi käymään vain kolmella :shock: Ihan kuin olisi krapuloissaan oksentanut liiat pihalle :lol:

Otin koneen ylös ja auki, ja totesin männän katkenneen männäntapin luota, männänlaki oli edelleen sylinterissä. Männätapin ja männänvälissä ollut vcälys oli ilmeisesti paukuttanut männän poikki. Ei siis suoranaisesti liity turbotukseen tuo vamma, paremminkin liian suuriin kierrosnopeuksiin vanhalla moottorilla.

Koska nurkissa on hyvä varasto noita om601, moottoreita, rakennellaan autoon parasta aikaa jenkkimallin 2.2:sta konetta. Teho tuskin lisääntyy, mutta hiukan sitkeämpi vetoinen pitäisi tulla. Samalla pudotetaan maksimikierroksia noin 500 alemmas, koska kone on pitkäiskuisempi, kuin vakio. Moottoriin tulee suurempi öljypumppu turbon välityksellä, jolloin öljynpaineet ovat paremmat kokoajan. Nyt kovassa ajossa paineet putosivat noin 0.5bariin tyhjäkäynnillä.

Tänään pitäisi illalla saada savut koneesta, ehtisi vielä ajelemaan ensi viikolla, jos kelit pysyy näin hyvinä talviurheilua ajatellen.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Se taitaa jo sujua rutiinilla vaikka silmät ummessa tuo moottorin kasaaminen. :lol:

On se mukavaa tuo jäärata-ajo, kokeiltiin viikonloppuna toistamiseen poikaporukalla. Mukana oli Amazon ja kivikki pystärin lisäksi. Matsoni suti vain toisella pyörällä mutta pystärissä molemmat veti tyhjää, vaikkei lukkoa olekkaan. Etuvetoinen vei kuitenkin potin, tosin parin kymmenyksen erolla mersuun (ja ajo oli paljon tylsempää).
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

tuolla videolla on aika lopussao, pieni pätkä meidän ministä, kun sitä säädettiin. Kaveri halusi välttämättä kuvata :lol: www.kivialho.1g.fi ja video winter 2006.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Herätelläänpä henkiin tätä topiccia, vaikka kelit ei oikein suosi jääradan auraamista toistaiseksi.

Kuva

Kuva

Matkahuollossa odottaa isotappinen pumppu noutajaa. Pakkohan se oli investoida pumppuun, kun saatiin alusta kuntoon. Johonkinhan liika energia on välillä purettava, rikotaan sitten välillä yksi om601:en. Varakone odottaa jo pukissa...

Toivottavasti alkaisi pakkanen paukkumaan pikkuhiljaa...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

rok rok , thaimaassako kävitte vetääs pätkää :lol:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pitkästä aikaan päästiin kokeilemaan "uutta" evoluutioversiota jäälle. Koneessa on kiinni Rengaspalvelu Karjalaisella Kajaanissa teetätetty isotappinen pumppu.

Vetoja tuli ihan hyvin lisää, mutta kuten arvata saattaa pieniä ongelmiakin ilmeni. Ehkäpä suurin on huohottimesta tuleva öljy, jota kertyi öljynerottimena toimivaan kannuun noin litran verran tunnin aikana. Kone ei kuitenkaan huohota muuten aivan älyttömästi, joten asiaa koitetaan parantaa vaihtamalla pataan jäykemmät 10w-60 öljyt. Nyt sinne livahti 0w-40 nesteen öljyt. Osasyy saattaa olla myös tehokkaammalla öljynkierrolla, mikäli kanteen tulee liikaa öljyä ja sitä roiskuu huohottimeen normaalia enemmän?

Painekotelona toimii alkuperäinen ilmansuodatinkotelo tiivistettynä ja kuumetessaan kotelo alkoi hiukan vuotamaan. Ilma kuumenee taasen siksi, että cooleri on aivan liian pieni..Myöskään kytkin ei aina meinaa pitää, varsinkaan nelosella...Jotenkin tuttua :lol: Ratkaisut asioihin on tiedossa, mutta koska hommassa mennään pienellä budjetilla ja ilman kiirettä saattaa kestää päivitysten teko.

Autolla kuitenkin ajettiin ja hauskaa oli. Radalla voima riitti tosi hyvin ja kolmosvaihteella pystyi säätelemään perän luisua kaasupolkimen avulla tosi helposti. Kuviakin pitää laittaa, mutta kamera unohtui kotia. Ehtiihän tässä vielä "kauden" edetessä.
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Olitteko Lauantaina Nyrölässä ajamassa?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Siellähän sitä, taisit pyörähtää farkulla radalla?
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Joo tuli kokeiltua farkkua jäällä, mut ei toi automaatti oo paras mahdollinen jäällä!
Viime talvi tuli tahkottua ralli daihatsulla samalla jäällä, nyt auto yhdellä tutun pojalla ja kiertää nuorten SM:mää sillä.

Hyvä ,että vielä löytyy tommosia ajopaikkoja!

Hienosti tuntu löytyvän vääntöö Mersusta....
Otitteko kierrosaikoja? Kaverin poika ajeli Daihatsulla 1.11 aikoja Lauantaina.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jäällä oltiin taas päivä pikkuremppojen jälkeen. Öljyntulo huohottimesta loppui, kun koneeseen vaihdettiin Valvolinen 20w-50 Racingöljyt. Liian lirua kovassa ajossa nuo 0w-40 öljyt. Myös koneen käyntiääni parani, kun nostajilla on paremmat paineet kuumanakin. Lämmöt pysyi kurissa paremmin, kun jäähdytin pestiin kunnon myrkyillä sisältä ja päältä.

Olihan se mukavaa ajella samaan tahtiin oikeiden ralliautojen kanssa. Eräs f-ryhmän gsi kadetti oli suorastaan jaloissa, alla näytti olevan samantasoiset piikit kuin mersussakin. Kaksvetoisten vehkeiden kanssa oikeastaan aina ihan samaa tahtia.

Kierrosaikoja otettiin muutama, paras oli 1.07 melkein alussa, kun pito oli paras. Joskamille vaan kerrottakoon. Tosin ratahan hiukan elää viikon aikana, joten saattaa muutama mutka olla suoristunut viime viikonlopusta.

Parannettavaakin jäi vielä ensi kertaa varten, pakosarja alkoi vuotamaan ja takajousistusta on laskettava, jos saisi pitoa hiukan lisää.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tämä projekti on taas herätetty henkiin, kun talvi vihdoinkin saapui KeskiSuomeen. Jäälle ei ole asiaa, mutta suljettu metsäautotie on toiminut parilla kerralla ajoalustana.

Autoon laitettiin uusi KKK24 ahdin ja pakosarja korjattiin. Vetoja on tosi hyvin nyt, nopeusmittari huitoo 130-140 pahimmillaan auton levyisellä tiellä. Paineet jätettiin 0.7 baariin, jottei tuo harvinainen isolohko om601 leviä. Voimaa lienee persdynolla luokkaa 150-170 heppaa ja viive olematon.

Nyt kun voimaa on saatu lisää, niin alusta alkaa vaatia taas huomiota, samoin jarrut. Jonkun aikaa ajettua vehje alkaa löystymään selvästi. Ilmeisesti iskarit menettää tehoaan kuumetessaan. Takapäässä on Konin säädettävät, joten niitä pitää hiukan ruuvata kireämmälle. Muuten auto on tosi helppo ajaa kovaa tielläkin ja nopealla ohjauksella saa pelastettua pahatkin paikat.

Myös jarrut alkavat käymään liian pieniksi, kun muutaman "pikiksen" jälkeen levyt on punaisena ja poljin tuntuu ilmapallolta...Pitää laittaa keulalle w124:en vehkeet, jotta ois vähän enemmän tehoja ja kuuman kestoa. Pimeässä kun aukaisee ajon jälkeen konepellin, niin turbo ja pakosarja hohtavat myös punaisina...

Pitää koittaa laittaa kuvia esille, kunhan sais niitä eka otettua. Leikkimenen on kivaa näin "vanhanakin" :lol


edit: Jonkinlainen esittelyvideon tekele:
http://www.youtube.com/watch?v=HIXhKqGiBBQ
Diosol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 15.03.2007 23:36
Paikkakunta: Jalasjärvi-Tampere

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Takapihalta löytyy kaksi volvon 360 reiskaa joista toiseen on sovitettu kaariakin. Näin ihan perstuntumalta voi sanoa että niissä ne oli paljon hitaampia radalla kuin tiekäyttöinen 190 2,0 kaasari. Tuli vähä jäällä kisailtua muitakin volvoja, ladoja ja bemmuja vastaan, mutta vois sanoa, että todella hyvin pärjäsin kitkarenkailla piikkejä vastaan.

Kylillä monesti kun etuvetonuorukaiset yllyttävät vähän kisaaman, niin suorillahan mese jää, mutta parin mutkan jälkeen katoaa corollalta. Tänäänkin -00 seat toledo punaisella ii:llä meni kinnaten ohi, mutta parin mutkan jälkeen tuli puhelu että minne katosin :wink:
Toinen tapa kadottaa perässä kinnaajat on mennä juuri sopivan kapealle kujalle, missä mese juuri ja juuri kääntyy ilman vekslausta ja siinä nopeasti pyöräyttää ympäri. Sinnehän jää carina veivaamaan rattia.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Projektia on herätelty taas henkiin ja nyrkit ovat olleet mustana muutamana iltana.

Pikku remppaa joutu tekemään, mutta nyt odotellaan lähinnä jääkelejä.

Jäähdytin vaihdettiin uuteen, kun lämmöt tuppasivat nousemaan jäällä. Metsätiellä ei ole ongelmia ollut.

Eteen vaihdettiin Jubelta ostetut Bilsteinin Sport iskarit ja uudet yläpään kumit.

Pakosarja hitsattiin kuntoon ties miten monenen kerran.

Pakoputkisto tehtiin uusiksi edelliseen vaivaan liittyen, tällä kertaa joustinpätkällä varustettuna. Minkäänlaista pönttöä ei autossa ole, mutta äänet pysyvät kouhtuullisina silti.

Taka-akselistosta löytyi yllättävän paljon mätää. Vuosi sitten väljää ei ollut missään, niin nyt pyörät heiluivat hervottomasti. Kummallekin puolelle piti vaihtaa ylätukivarsi ja viistot ylätukivarret. Narinahela on myös väljä, mutta sai vielä jäädä apumiehen puolelle.

Apurungon etutyynyt todettiin myös aivan sököiksi, mutta niitä ei alettu uusimaan. Ainoastaan vedätettiin tiukasti runkoa vasten lisäprikoilla koko paketti.

Ajettavuus parani selkeästi, takapään "huonot" iskarit olivatkin poissa, kun väljiä poisteltiin. Ruuvasin myös Koneja tiukemmaksi, kun kerran säädettävät ovat.

Piikkirenkaita hankittiin peräti kuusi kipaletta jemmaan, tosin 16 tuumaisina. Lieväksi ongelmaksi muodostui sopivan vanteen löytäminen, kun kaikki mesen 16 tuumaset tuntuu olevan vähintään 7 tuumaa leveitä. Sopiva leveys kapealle 10/65-16 renkaalle lienee 5,5-6 tuumaa. No, onneksi on tuttu sorvari, joka vetäisi 7,5 tuuman vanteista siivut pois. Nyt olisi vaan saatava hitsattua vanteet kasaan kapeampana.

Pikkuisen piti lisätä ahtoja, nyt noin 0,8 ja kytkin ei enää yhtään pidä nelosella. On jotenkin tutun tuntuista. Taitaa tulla sorvarille taas töitä...

Muutama kuva odottaa kamerassa...
Viimeksi muokannut JP74, Su 18.01.2009 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 198
Liittynyt: La 03.05.2008 22:32
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Ajovideotakin olisi mukava nähdä tästä ;)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pitkästä aikaa ollut toimintaa tällä osastolla. Pari talvea jäi väliin, lähinnä muiden tärkeämpien kiireiden takia. Nyt on muutettu, pari lasta syntynyt, talli rakennettu ja rassattu pystäreitä, niin ehtii harrastamaan vähän paremmin:)

Alkuperäinen -85 w201 siirtyi varaosa-autoksi ja rakentelimme kaverin -90 w201:stä käyttöautosta uuden Evo 2 version samaan käyttöön. Tällä kertaa kaaret on ammattilaisen tekemät, F-ryhmään ja Sprinttiinkin kelpaavat. Ihan turvallisuussyistä panostimme näihin, kun tien pätkällä vauhtia on parhaimmillaan mittarissa ollut 150 km/h.

Kuva

Tekniikka on OM604, OM 606en turbolla ja pakosarjalla. Pakosarja lyhennettiin ja kävi paikoille heittämällä. Kannessa oli pinnapultin paikat valmiina, vaikka pulttijako on turbon sarjassa eri, kuin vaparissa. Öljynkierto on otettu om603 turbon putsarin jalalta ja bilteman haaroituskappaleella sai öljynpainemittarinkin pelaamaan. Öljynpaluu on öljypohjaan. Öljynjäähdytin on tarkoitus laittaa myös keulille ennen jääradalle menoa.

Kuva

Koneessa on Mynän 7mm pumppu, vetäviä 5200 rpm ja tehoa n. 200 hevosta syötön nykyisen määrän perusteella. Varaa on reilusti lisää, jos tarvitaan. Tosin tällä turbolla ei taida paljoa enempää yrittää. Herää heti, paikoillaankin saa polettua paineet lähelle yhtä, jossa hukkaportti aukeaa. Saa nähdä riittääkö hukkiksen koko ollenkaan?

Cooleri otettiin vanhasta pelistä, pelittää hyvin. Imusarjana on nyt alkuunsa vakio muovinen, painetta on nyt n. 1bar.

Kuva
Kuva

Vauhtipyörä on om603:sta, kevennetty ja kytkinlevynä on 228mm nelilapainen sintteri 280 pystärin? asetelmalla. Muuten voimansiirto on vakio, Walliuksen lukkoa lukuunottamatta. Nyt välitys on vakio 3.23, tiheämmästä perästä ei ole hyötyä, kun kone on aina vetoalueella. Voimansiirto ei ole niin kovilla, kun ajamme tällä vain talvella. Ehdin ostaa 2.6:en w201:en varaosapeliksi, mutta siitähän alkoikin uusi projekti. Varaosa auto olikin pirun hyvä kaikenkaikkiaan ja odottelee nyt laittoa tallissa liikennekäyttöön.

Edessä on vanhasta laitteesta Bilsteinit, paksut jouset ja vakaaja. Taakse laitettiin uudet Bilsteinin Sportit ja vaihdettiin nivelet. Koeajoa on hiukan tehty normi talvirenkailla. Vetoa on tosi hyvin, enemmän kuin aikaisemmassa pelissä. Kunhan saa metsäautotien ajokuntoon, niin pääsee piikeillä kokeileen kunnolla.

Jossain vaiheessa olisi haaveissa käydä kamppeella rokkirallissa kokeilemassa, mutta se jää nähtäväksi riittääkö virtaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto, versio 2.0 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Viikonloppuna laitoin öljynjäähdyttimen ja pohjapanssarin paikoilleen. Penkit ja vyöt on myös paikoillaan. Metsäautotiellä testatessa tuli pari osin tuttuakin seikkaa esille. Ahtopaineet meinaa karata kolmosella ja nelosella, nousevat 1,3-1,4 bariin, vaikka kello on täysin auki jossain yhden barin kohdalla. Eli syöttöä olisi hennottava näköjään pudottaa, kun hiukan isompaa turboakaan ei helposti tuohon pakosarjaan saa. Turboviive on aika olematon. Onhan tuo ihan onnettoman pieni ahdin om606:en kylkeen, kun 604:llakin se ahdistaa heti kättelyssä :crazy:

Samoin vanha tuttu lämpöongelma alkoi tulla esiin, vaikka vähän tästä pelkoa olikin etukäteen. Paikoillaan on vakio 190 D:n jäähdytin ja 10 tuuman sähköflekti pakko-ohjauksella, eli pyörii kokoajan. Öljynjäähdytin ei juuri lämminnyt, vaikka jäähdytin neste olikin jo lähellä kiehumista? Pitää seuraavan inspiraation iskiessä ottaa öljynputsarin jalka esiin ja tehdä sinne termostaattiin reikiä. Jostain muistan lukeneeni, että öljynjäähdyttimen termostaatti aukeaa vasta 110 asteessa?

Kolmosen ja nelosen väli on liian suuri. Tähän pitää kokeilla ratkaisuksi bensa-auton lootaa, jossa käsitykseni mukaan kolmonen on pidempi verrattuna dieselin laatikkoon. Kolmosella loppuu kierrokset kesken ja nelosella meinaa puutua piikkirenkailla tuolla tienpätkällä. Vauhtiakin on kyllä jo aika reilusti...

Alusta toimii hyvin, sinne ei tarvitse mitään muutoksia.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 190D jäärata-auto, versio 2.0 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

laita sinne griffinin alusyyläri niin jähtyy.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 190D jäärata-auto, versio 2.0 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkista, että vesipumppu ja termostaatti (jos on) toimivat. Jos termostaatti on kaksitoiminen (kuten M102) ja poistettu, kannattaa termostaattipesästä vesipumppuun menevä vesikierto tulpata, että vesi varmasti kiertää jäähdyttimen kautta.

Davies-Craigin sähköinen pumppu ja elektroninen ohjain, joka ohjaa myös sähköflektiä, on muuten asiallinen laite.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
vi[[e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 31.10.2012 21:39

Re: 190D jäärata-auto, versio 2.0 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

Oletan että JP47 on tietoa noista pakosarjan muokkauksista. Kuinka te niitä lyhennätte?
Entä miten (olette saaneet) saatte om603 pakosarjan om601 muokkaamatta rengaskoteloa? :o
om601
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 190D jäärata-auto, versio 2.0 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Olikos tässä nopea ohjaus? Miten toteutettu? Navasta varsia lyhennetty?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto, versio 2.0 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

vi[[e kirjoitti:Oletan että JP47 on tietoa noista pakosarjan muokkauksista. Kuinka te niitä lyhennätte?
Entä miten (olette saaneet) saatte om603 pakosarjan om601 muokkaamatta rengaskoteloa? :o
Om601:ssä oli pakosarjassa välikappale, jolla turbo tuli ylemmäksi. Om603:en tulppaus on tosi helppo, kun se on jo valmiiksi kaksiosainen. "Sokea" putken pätkä vaan jatkoksi.

OM606:en sarja piti katkaista ja hitsata umpeen. Vakioturbolla mahtuu olemaan ilman välikappaleita om604:en kyljessä. Ihan vähän piti lekaa näyttää.

Ohjaus on vakio, ei ole muutettu mitenkään.

Termostaatti on turbon 80 asteinen, toimii.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto, versio 2.0 tekeillä.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tänään osallistuin kaverin kanssa autolla Harrasterallisprinttiin Keuruulla. Kaveri sai pari pyttyä, minä vain kokemusta. Tosin kaveri on ajanut tällä autolla 100Tkm siviiliajoa, kun itse olen vaan luistonesto automaateilla viimeiset seitsämän vuotta pyörinyt...Tuntuma häviää hyvin sladissa ajoon S211:lla.

Auto toimi paremmin, kuin odotimme. Vetoja oli riittävästi ja pyörät pysyivät tiessä. Tiukkoja mutkia varten laitoimme hydraulisen käsijarrun, mesen omalla kun ei tee mitään tässä käytössä. Vanteiksi piti laittaa Compomotiven kisa-alut, niin mahtuu 16 tuuman piikit olemaan ilman ongelmia. ET 35 5,5*16 kooltaan.

Jäähdytysongelmat loppuivat, kun keulalle ilmestyi w124 300d 24v:n syyläri ja Visco.

Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin