190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Lauantaina 6.4 osallistutaan kamppeella Harrastesprinttiin. Edellisen Sprintin jälkeen olen ajellut melkein kaikki siviiliajoni tuolla 2.6:lla 190:llä, kitkarenkailla. Varsinainen muu treeni on jäänyt melko vähiin. Pari tuntia ehkä.

"Kisapeliin" päivitettiin jäykempi asetelma, nyt ei luista täyskaasuvaihdoissakaan yhtään. Bensakoneen laatikko ja tiheämpi perä ovat nyt alla. Vaihteenvälit on nyt mielestäni paremmat, menee nelosellakin ihan hyvin.

Alustaa muokattiin hiukan. Takajouset ovat mahd. ohuet ja takavakaaja otettiin pois. Perä laskettiin niin alas, kuin on mahdollista 16 tuuman piikeillä. Näillä hommilla haettiin parempaa pitoa ja ehkä se vähän paranikin.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ukkohallan Harrastesprintti onnellisesti takana. Auto toimi hyvin ja kumpikin ukko piti auton radalla ihan kohtalaisilla ajoilla. Keli ja maisemat olivat hienot, oikein hyvä mieli jäi.

Reitti oli tosi nopea, pienellä kokemuksella ei oikein uskaltanut pitää lappua lattiassa nelosella koko aikaa. Välillä oli 5000 kierrosta nelosella kuitenkin, liekkö joku päälle 160 ollut oikeakin vauhti hetkellisesti...Jyrkkää vaaran rinnettä kiivetessä pientä voiman puutetta tuli esiin, mutta pitää perää tihentää lisää. Nyt alla on 3,64, mutta kesällä pitää vaihtaa 3.92 isoperä alle.

Mersu vilahtaa kohdassa 1.54 eteenpäin. Kohtalaisen jyrkkä mäki ja mutka, kolmosella vaan sutii koko ajan.

http://www.youtube.com/watch?v=WE6z7SdswPA" onclick="window.open(this.href);return false;

Lähtö löytyi Youtubesta myös:

http://www.youtube.com/watch?v=4xgV82_G6lU" onclick="window.open(this.href);return false;

Reitti nolla-autosta Incar kuvana

http://www.youtube.com/watch?v=O8Ez6D_u82w" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut JP74, Ma 08.04.2013 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
potox
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 06.09.2012 20:16

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja potox »

ekan videon lopus alkaa vissiin se vika volvo vähän rötään :D :D

Sori pikku off-topic..
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ensi viikonloppuna on tarkoitus ajaa Kajaanissa Harrastesprinttiä. On ihan eka kerta itselle, kun soralla pitäs mennä täysillä kelloa vastaan. Autoa ei paljoa ole muutettu. Perä on nyt kemppi 3.91 pikkuperä ja etujarrut 16v mallista, muuten kaikki ennallaan.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eka kesä/sorasprintti ajettu. Homma meni ihan putkeen, kamppeet pysyi ehjänä ja vauhtiakin sai ihan sopivasti. Kova kuumuus söi ilmeisesti aavistuksen koneen vetoja, moottorin ilmanotto kun on konehuoneessa ihan lohkon vieressä. Cooleri oli tosi kuuma ja vetoa ei ollut ihan normaaliin malliin.

Alusta toimi tosi hyvin, auto meni ihan sinne minne halusinkin. Mese näkyy kohdassa 0.21 alkaen videolla.

http://www.youtube.com/watch?v=CkT4ikwx ... fspbJfjOVg" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vihdoinkin sain aikaiseksi laittaa vähän in car kuvaa Ukkohallasta viime keväältä: https://www.youtube.com/watch?v=0a7XLlnSWno" onclick="window.open(this.href);return false;

Ajossa oli vähän liikaa varovaisuutta, ensi talvena sitten lappu pysyy lattiassa kauemmin!

Autoon on tehty pikku päivitys turbon ja pakosarjan osalta. Ahdin on kiinankopio t3/4 56pako ja 54 imusiivellä. Sen vähän, mitä saatiin piikeillä testattua ennen lumien sulamista, vaikutti hyvältä. Herää hyvin ja ylhäällä jerkkua on enemmän. Tulisi nyt talvi vaan takasin, niin voisi säätää pumppuakin isommalle ja testata.

Vanhaa ahdinta irrottaessa huomasin, että hukkaportti on ollut koko ajan vähän raollaan. Ihmeteltiinkin vähän heikohkoa alavääntöä kesällä.
Viimeksi muokannut JP74, Su 26.01.2014 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja RAM »

Näyttää kivalta touhulta :thumbup:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Auto hengissä edelleen. Videon pätkää Jukojärven Minirallista: https://www.youtube.com/watch?v=Vmep-I-si2g" onclick="window.open(this.href);return false;
Teuvo320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 07.10.2009 21:41

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja Teuvo320 »

Kuulostaa siltä, kuin sakkaisi vedossa alemmilla kierroksilla... Kuulenko väärin vai onko tuo sitä? :)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Teuvo320 kirjoitti:Kuulostaa siltä, kuin sakkaisi vedossa alemmilla kierroksilla... Kuulenko väärin vai onko tuo sitä? :)
Joku ihme pihinä siinä kuuluu sopivilla kiekoilla. Liittynee hukkaportin ja morkoolin kellojen toimintaan, ei oikein vedä alle 3000 kiekan tolla turbolla.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pitkästä aikaa harrasteltiin tämän kamppeen kanssa. Seisoi jemmassa monta kuukautta.

Vaihdelaatikoksi vaihtui BMW:n iso ZF suoralla viitosvaihteella. Tämä siksi, että mersun vakiolootassa kolmosen ja nelosen väli on ollut liian suuri ison turbon kanssa. Hurukylän Automotive teki kytkinkoppamuutoksen ja laatikko kävikin paikoilleen hyvin. Kytkinlevy piti vaihtaa BMW:n sintterilevyksi. BMW:ssä on muuten sama boori kytkinakselissa, kuin w123:ssa. Kytkimen keskitystyökalu löytyikin itseltä. Vaihdevivuston sovittamiseksi kardaanitunnelin päälle piti tehdä tilaa ja erillinen kotelo, jotta vivusto mahtui olemaan. Kardaani tehtiin 535:en bemarin ja mersun yhdistelmästä, rättinivel on BMW:n 96 mm. Putket olivat juuri samankokoisia, sorvari teki sopivan holkin sisälle ja hitsasi kiinni. Ei vipota yhtään.

Kuljettajan penkki uusittiin korvaläppämalliseksi ja samalla kiinnitys tehtiin AKK:n sääntöjen mukaiseksi. Tarkoitus on ehkä joskus kokeilla "oikeata" sprinttiä.

Piippolassa osallistuttiin tiimikaverin kanssa Harrasteralliin 10.1. Auto toimikin hyvin, ukot olivat taas vähän jäässä. Tämä oli oikea ralli, yhteensä 36 ek kilometriä. Vähän aristeltiin oudolla tiellä täysillä ajamista ja muutama kämmikin tuli reitin varrella. Lisäksi EK 2 ajettiin meidän kohdalla jo melko pimeässä, joten vakiovaloilla tuotti vaikeuksia arvioida mutkien jyrkkyyttä ja jarrutuspaikkoja. Mukavaa oli ja kokemusta tuli. Autoon ei tehdä mitään muutoksia, sen verran hyvin toimi. Jos olisi budjettia käytössä, niin kemppiperästä pitäisi luopua. Lyö pidon irti helposti jota voimakas turbopotku vielä edesauttaa. Lentääpähän lumi kunnolla kuitenkin.

Videoklippi kisasta: https://www.youtube.com/watch?v=4cwrRB9vrhI" onclick="window.open(this.href);return false;
Kodetsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 11.09.2013 14:22

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja Kodetsi »

Tuolle koneellekko ei ole tehty mitään, pultattu vaan kiinni?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kodetsi kirjoitti:Tuolle koneellekko ei ole tehty mitään, pultattu vaan kiinni?
Ei mitään. n.500tkm ajetusta kolariautosta kotoisin ja hyvin on vieläkin kestänyt. Turbo siis pultattu kylkeen ja muutettu mekaaniselle pumpulle.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Taas on käytiin ajelemassa Harrasterallisprinttiä. Tällä kertaa kisa oli lähellä, Keuruulla. Rata oli melko haastava ajaa, kun keli oli turhan lämmin ja pinta meni aika muussiksi. Auto toimi jälleen kerran kuin junan vessa ja oma ajokin sujui kohtuullisesti. Kellon kannalta olisi parempi ajaa enemmän suoraan, mutta kylki edellä ajaminen on niin kivaa.

Turbolle pitäisi ehkä tehdä jotain, ihme sakkaamisääntä kuuluu. Ei saa pois säätämällä.

Videoklppiä kisasta:

https://www.youtube.com/watch?v=2UhjIFm ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä videolla kuuluu tuo turbon sakkaaminen hyvin, edellisessä mitsussa ihan sama ääni kohdassa 4.20 alkaen.

https://www.youtube.com/watch?v=pehyrkhSD7Y" onclick="window.open(this.href);return false;

In car ekalta kiekalta:

https://www.youtube.com/watch?v=KYjRHx3uD-g" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Auto olisi taas valmiina kilpailuihin. Seuraavaksi on vuorossa Harrasterallia Paltamossa, Kivesvaarassa. Mäkikisa neljä kilometriä pitkällä reitillä.

Keuruulla todettiin perä hiukan levottomaksi ja vikaa löytyikin jonkin verran. Apparin puolelle meni narinanivel ja vino tukivarsi uusiksi. Säädettävään ylätukivarteen piti uusia pusla molemmin puolin. Campperit ja auraukset on nyt kohdallaan edessä ja takana, olivat ihan sekaisin. Edessä sentti haritusta ja takana vielä enemmän.

Samalla asenneltiin lasikuituinen konepelti, joka kävi kohtalaisen hyvin paikoilleen. Ainoa ongelma on, että tuulilasin pyyhin pitää ajaa keskelle. ennenkuin pelti mahtuu aukeamaan. Ilmeisesti muotti ollut 83-84 vuosimallin autosta. Painoa lähti edestä pois 10-15 kg.

Vihdoinkin alle vaihtui jemmassa ollut 3.92 isoperä kempattuna ja 16v kardaani 90mm rätillä. Vanha pikkuperä oli viittä vaille sökönä, kun tarkemmin tutkittiin asiaa. Kemppilukko oli Keuruulla hajonnut ja muruja mennyt laakereiden ja rattaiden väliin. Voimansiirto alkaisi olla hyvässä kuosissa vetareita lukuunottamatta. Ne ovat edelleen auton alkuperäiset. Renkaatkin ovat nyt kerrankin kunnossa, ihan oikeasti kisakuntoiset Michelinit, kun tähän asti ajettu muiden hylkäämillä lisuilla.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kivesvaaran kilpailu ajettiin tosi hienoissa olosuhteissa 21.3.2015. Keli oli tosi talvinen ja reitti vauhdikas.

Auto toimi hyvin, mitä nyt normaalit pito-ongelmat olivat edelleen mukana hyvistä renkaista huolimatta. Oma kisa meni ihan hyvin, mutta kaverin kisa päättyi kaatoon juuri ennen maalia. Videon lopulla kaato:

https://www.youtube.com/watch?v=j_-Ry1b9F9o" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvaa kisasta yleisesti:

https://www.youtube.com/watch?v=gHmkwft8rx0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kaato ei ollut kovin paha sinänsä, mutta kaikenlaista pientä tuli. Varaosa-auto on jo hommattu, josta siirretään tolppakatto,tuulilasi ja vasen etulokasuoja. Apparin puoli on täynnä pientä kolhua, mutta pitää ne siloitella vasaralla ja pakkelilla. Myös juuri laiteltu lasikuitu "konepelti" pitää korjata. Seuraavan kerran on tarkoitus ajaa Keuruulla Kesäkuussa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Auto tuli korjattua alkukesästä. Ostin varaosa-auton, josta siirsin kattopellin, sivutolpat, apparin oven, umpion, maskin ja kuskin puolen loksun kilpuriin. Myös lasikuituinen "pelti" piti korjata ja maalata samalla.

Tänään 13.6 ajettiin harrasterallia Keuruulla. Luokassa 2wd turbo oli kaksi muuta kilpailijaa, joiden meno päättyi kesken. Pytty tuli taas kaapin päälle, mutta keskeytys oli lähellä meilläkin. Melkein meni just korjattu kori taas remppaan, mutta nousi kuitenkin tielle.

Kuva

Konekkin sai tuolla reissulla vähän siipeen. Aikamoinen naputus alkoi kuulumaan jo ekan ek:n jälkeen. Veto pysyi kuitenkin normaalina ja ajoimme kisan loppuun. Ilmeisesti mäntä nappasi vähän kiinni. Avaan koneen ja katson, mikä sillä on hätänä. Mahdollisesti laitan vahvemmat kanget, mutta toisaalta hyvinhän nämäkin ovat kestäneet.
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja pontsei »

Paras mies voitti :D meille tuli kevyttä remppaa omaan autoon, mut kirjottelen siitä tuonne omaan rojektiin lisää....
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re:

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Stonehead kirjoitti:kannattaa muuten huomioida että kilvettömälläkään diesel autolla ei saa ajaa mökä öljyllä edes omalla pellolla!!

tulee hauskanpito äkkiä hintoihin, dieseliä vaan tankkiin...

byrokraatti valtio ottaa osan tästäkin huvista :evil: :evil:
vaikkei nyt suoranaisesti tähän asiaan liitykkään, niin mainitaan nyt kuitenkin, että myöskään järvellä ei saa enää ajaa mökkiöljyllä. eli dieseliä tankkiin, jos omistaa dieselimoottorisen veneen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kone on vihdoinkin purettu ja selvä syy naputukselle löytyi. Kolme pyttyä oli leikkanut kiinni männänhelmasta. Menee hoonaamalla kuitenkin, pikku öljynkulutus ei tässä vehkeessä haittaa. Kone on naputtanut hiukan koko ajan, kun pääsi ekoissa testeissä kuumenemaan joku vuosi sitten.

Samalla selvisi, että koneessa on ollut koko ajan nuo ohuet veivit. Tilalle menee nyt om604:en ns. paksut kanget, joita on jo jemmassa. Melko suuri vahvuusero noissa veiveissä, vastaavat suunnilleen om603 turbon kankia kooltaan.

Kuva

Vasen vakio om604, keskellä vahvempi om 604 ja oikealla om603 turbon veivi.

Nyt kun koneen saa kasaan, niin namiruuvilla käydään ja pikkusen lisätään paineita. Tod. näk. kytkin menee samalla uusiksi. Pitää alkaa ajamaan jollain kisaöljyllä jatkossa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kone tuli nyt kasailtua ja hyvin toimii. Kangiksi meni kuitenkin om603:en turbon veivit heloitettuna om 604:en männälle. Vaikka koneiden iskunpituus on eri, niin kanki on täysin samanmittainen! Om 603:en helan sisään sovitettiin om 604:en hela.

Kuva

Pytyt hoonailin itse ja laittelin ehjät männät uusilla renkailla. Kannentiiviste on liiimattu lohkoon kiinni, jos paineita vähän nostellaan. Nyt vaan sisäänajoa ja ehkäpä sitten kytkimen kimppuun. Penkissäkin olisi tarkoitus joskus käydä.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pikku päivitystä tälläkin osastolla. Shell Piippola ralli ajettiin Tammikuun alussa. Aika jännää oli päästellä kamppeella yleisiä teitä(-kin) pitkin siirtymillä, kun nyt on punakilvet käytössä harrasteralleissakin. Kisasta ei ihmeemmin ole kerrottavaa, itse istuin kartturina, kaveri ajoi. Korjattu kone toimii hyvin, mitä nyt vähän huohottaa.

Autoon on nyt hommattu KKD-motorsportilta oikein vimpan päälle hieno pakosarja ja ahdin vaihtuu kuulalaakeroituun Garretin GT2871R:ään. Tehoa ei tule lisää, eikä haetakkaan, vaan alavääntöä ja parempaa ajettavuutta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D 2.sivu harrasterallia...

Viesti Kirjoittaja JP74 »

27.2.2016 ajeltiin Keuruulla Harrasterallia. Menestys oli tähän mennessä paras, eikä mitään hajonnut. Lopputuloksissa Yk:n 14. ja taakse jäi ihan oikeitakin pelejä. Kun vaan saisi treenattua ajamista ja alustan paremmaksi.

Kyytiin pääsee tuosta:


https://www.youtube.com/watch?v=6swa0fEYG3I" onclick="window.open(this.href);return false;.




Käytin autoa myös penkissä tänään. Syöttöä isommalleen ja paineita 1.4 bar, niin renkailta löytyi 269 HP ja 432 NM. Kampiakselilla siis luokkaa noin 295/475. Näin suurella syötöllä ei ole siis ajettu kisoissa, vaan kunhan kokeilin, mitä saadaan ulos. Suurin vääntö n. 4000rpm ja teho 5000 rpm. Sinänsä kumma, että on ihan sama mikä ahdin/pakosarja yhdistelmä tuolla on paikoillaan, niin kone ei juuri alle 3000 väännä.

Syöttöruuvissa on vielä varaa jäljellä. Vähän tuli semmoinen tunne, että pumppu ei saa enää tankista tarpeeksi ainetta. Polttoainelinja kun on vakio ja saattaa olla sihti tankissa melko tukkoinen. Kunhan inspiraatio iskee, niin vaihdan linjastot tankilta pumpulle avarammaksi ja putsaan tankin sihdin.
Avatar
Nikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 27.10.2014 21:46
Paikkakunta: Tornio

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja Nikoo »

tietääkö tuon kangen tyypin moottorin numerosta :?: että kummat siellä on :)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nikoo kirjoitti:tietääkö tuon kangen tyypin moottorin numerosta :?: että kummat siellä on :)
Ei ole havaintoa asiasta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Välillä ajettu kilpaakin. Kevättalvella Kivesvaarassa pito-ongelmien kera hienolla tiellä. Mersu heti alussa kuvissa. Pitoahan ei yllättäen ollut kovinkaan paljoa,kuluneet 7mm piikit löi joutavaa vaan. Syöttöruuvi oli täysillä.

https://www.youtube.com/watch?v=Zzq0JOyq5Jo" onclick="window.open(this.href);return false;


Keuruulla ajettiin 28.8.2016 Harrastesprinttiä. Päivittelin autoon iskareita. Eteen säädettävät Konit ja taakse Gazin napsusäätöiset. Samalla vaihdoin vähän jäykemmät takajouset. Auto oli vakaampi ajaa, kuin koskaan aikaisemmin. Tuli myös hypättyä kisassa. Koska uusissa takaiskareissa ei ole pohjaanlyöntikumeja, niin renkaat pohjasi koteloon. Videolla incaria ja ajokuvaa 7.27 kohdasta eteenpäin. Vauhti kuullostaa hiljaiselta, vaikka todellinen nopeus on jatkuvasti luokkaa 120-160Km/h. On se vaan hauskaa! Luokkavoitto ja yk 14.

https://www.youtube.com/watch?v=1RDs2c68nBI" onclick="window.open(this.href);return false;


Toisella videolla myös kuvaa, mese 2.37 kohdasta.

https://www.youtube.com/watch?v=enpk8BWlyiM" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja vielä videota:

https://www.youtube.com/watch?v=OJm1QAFw-VQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Rakentakaahan joku muukin nyt tuonne dieselkilpuri!
Viimeksi muokannut JP74, Ke 14.12.2016 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nyt olisi näpeissä oikea kisalukko :!: Tosin välitys on rikki ja saattaa olla vähän hakusassa, 5.0. Pitää kokeilla sovittaa 3.92:sta välitystä tuohon lukkoon, kunhan virtaa tulee ja sitten miettiä vaihtoehto B.

Kuva

Kuva
Avatar
nvk96
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 08.04.2016 19:14

Re: 190D jäärata-auto projekti.

Viesti Kirjoittaja nvk96 »

JP74 kirjoitti:Ukkohallan Harrastesprintti onnellisesti takana. Auto toimi hyvin ja kumpikin ukko piti auton radalla ihan kohtalaisilla ajoilla. Keli ja maisemat olivat hienot, oikein hyvä mieli jäi.

Reitti oli tosi nopea, pienellä kokemuksella ei oikein uskaltanut pitää lappua lattiassa nelosella koko aikaa. Välillä oli 5000 kierrosta nelosella kuitenkin, liekkö joku päälle 160 ollut oikeakin vauhti hetkellisesti...Jyrkkää vaaran rinnettä kiivetessä pientä voiman puutetta tuli esiin, mutta pitää perää tihentää lisää. Nyt alla on 3,64, mutta kesällä pitää vaihtaa 3.92 isoperä alle.

Mersu vilahtaa kohdassa 1.54 eteenpäin. Kohtalaisen jyrkkä mäki ja mutka, kolmosella vaan sutii koko ajan.

http://www.youtube.com/watch?v=WE6z7SdswPA" onclick="window.open(this.href);return false;

Lähtö löytyi Youtubesta myös:

http://www.youtube.com/watch?v=4xgV82_G6lU" onclick="window.open(this.href);return false;

Reitti nolla-autosta Incar kuvana

http://www.youtube.com/watch?v=O8Ez6D_u82w" onclick="window.open(this.href);return false;
Moro, moro.
Olen tuon ensimmäisen videon kuvaaja ja lataaja.
Löytyy pari kuvaakin vuoden 2015 ja 2016 Jättiläisenmaa Sprintistä, juuri kyseisestä mersusta.
Uppasin ne pikaisesti: " onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes-Benz w123 240TD -78 (Peltoauto)
Mercedes-Benz w124 200D
Mercedes-Benz w202 200 CDI - 98 EX
Mercedes-Benz w211 320 CDI - 04 Nykyinen käyttis
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pitkästä aikaa rassasin kilpuria. Kesällä oli vaihteeksi lämpöongelmia, teki painetta letkuihin ja työnsi nesteitä pihalle...Otin kannen ylös ja en nänyt mitään vikaa. Toinen kansi koneistettuna paikalleen ja letkut ei kovetu.

Olipa hankala muuten saada käyntiin rempan jälkeen. Koneessa ei ollut aluksi mitään puristuksia, kun venttiilinnostimet kantoivat. Välillä epäilin jo itseänikin, että olin sekoittanut jaon ja venttiilit ovat mutkallaLämmitin öljykorkista moottoria. Ykkönen heräsi henkiin ja puolen tunnin jytkyttämisen jälkeen oli jo kolme pyttyä käynnissä. Viikko huilia ja auto lähti käyntiin kuin ei olisi mitään edes tehtykään.

Seuraava kisa on 7.1.2017 Shell Piippola ralli. 80km ek:ta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Piippolassa ajettiin ja luokkavoittoon asti päästiin muiden keskeytettyä. Toki oltiin luokan kärjessä ajamallakin. Itse ajoin ek ykkösen ja kaveri loput.

Viimeisellä Ek:lla takaa katkesi cambertanko. Tunnit tulivat näköjään täyteen. Turbon kiinnityksestä oli kaksi pinnapulttia myös poikki ennen kisoja ja taas kisan jälkeen, vaikka uusittiin välissä. Onneksi päästiin kuitenkin ajamalla maaliin. Ihmeen paljon savutti, vaikka pienensin ahdettua syöttöä.

Videota kisasta:

https://www.youtube.com/watch?v=FNB9FzW8554" onclick="window.open(this.href);return false;

Keuruulla Helmikuun lopussa jatkuu harrasterallit Keuruulla.
Vastaa Viestiin