190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi
190D jäärata-autosta harrasteralliautoksi
Ajattelin laittaa tänne hiukan juttua alkavasta projektista, jossa olisi tarkoitus kaveriporukalla muuttaa 190D vm-85 kovaan keskenäiseen hupiralliin/ jäälle sopivaksi peliksi.
Taustaa asialle sen verran, että olemme harrastaneet kaveripiirissä peltoautoilua jo lähelle kaksikymmentä vuotta. Ensimmäinen ajopeli, jossa olin mukana, oli -79 Morris Marina 1.5 diesel, varsinainen voimasauhuttaja. Kyseisellä laitteella ajettiin noin 10tkm kaverin pelloilla, metsäautoteillä ja järven jäälläkin. Välillä rempattiin ja taas lisää pokkia tankkiin. Muutama ladakin vilahti mukana kuvioissa ja ne saatiin ajettua paskaksi hyvin nopeasti.
Seuraava ajokki olikin vuosikaudet Datsun 120Y, joka "kasvoi" vuosien varrella lähemmäs oikeata ralliautoa. Alkoi ilmestyä turvakaaria, kuppipenkkejä, nelipistevöitä, tuplakaasaria, kireätä nokkaa ja piikkipyörät yms. Alusta jäykistettiin w123:en iskareilla, oli tosi jäpäkkä peli ihan oikeasti. Autoparka kaadettiin noin 20 kertaa, ennenkuin todettiin sen olevan kertakaikkiaan loppu. Itse taisin pyöräyttää sen viisi kertaa ympäri ja kovimmillaan noin 100-120:n vauhdissa. Turvakaaret tuli testattua, tosin sen verran iän mukana tuli pelkoa, että ajelut on jätetty talvikeleille, lähinnä turvallisuussyistä.
Viimeisin ja ehkäpä paras auto tähän mennessä on edelleen iskussa oleva Sierra, jossa on myös w124 iskareilla jäykistetty alusta ja muut pakolliset varusteet, jotka Datsunistakin löytyivät.
Nyt kun aletaan jo olemaan jo ihan aikuisten sarjassa(31v), niin päätettiin porukalla rakentaa hiukan parempi peli ensi talveksi. Kohteeksi löytyi edullinen verovelkainen 190D. Hiukan turhankin hyvä aihio, mutta eipä tuolla enää tiellä voi käytännössä ajella maksamattomien verojen takia. Autohan on merkkinsä, ja ominaisuuksiensa kannalta erinomainen ralliauto, mm. nopea ohjaus, hyvä alusta, kompakti koko ja osia löytyy hyvin omasta takaa.
Autoon on tarkoitus tehdä seuraavat muutokset ja parannukset:
Kone turbotetaan ja laakeroidaan. Osat ovat vielä haussa, joten niitä voi kaupata. Välijäähdytin on jo olemassa, muut puuttuu. Pumppu säädetään itse. Teholla sinänsä ei ole niin väliä, koska se on kaikille sama, kun kelloa vastaan vuorotellen ajetaan. Myös keston kannalta lienee parempi on tyytyä hiukan yli sataan kaakkiin.
Autossa on paikoillaan viisivaihteinen laatikko, mutta se menee hukkaan tuossa käytössä, joten alle joutuu käyttöauton ex. nelivaihteinen. Perä olisi myös tarkoitus vaihtaa tiheämmäksi, tuo 3.23 on hiukan harva varsinkin 15tuumaisilla piikeillä. joku 3.92 olisi sopiva, kunhan jostain löytyisi.
Alustaan laitetaan w124:en jouset sopivasti pätkittynä ja pohjapanssari ilmestyy myös auton alle.Sekin löytyy jo edellisestä varaosa-autosta. Alle ilmestyy joko 14 tai 15 tuumaiset piikit, riippuen kummat osuu eteen helpommin(hyvät ja halvat)
Sisustus poistetaan ja tilalle laitetaan Sierrassa jo palvelleet penkit ja vyöt. Turvakaaret asennetaan myös, ilmeisesti Luuppalan vääntämät.
Koria tuunataan rallihenkiseksi myös ulkoapäin.
Kirjoittelen projektista ja jos joskus saan aikaiseksi, niin laitan kuviakin, kunhan on ensin jotain näkyvää saatu aikaan.
Taustaa asialle sen verran, että olemme harrastaneet kaveripiirissä peltoautoilua jo lähelle kaksikymmentä vuotta. Ensimmäinen ajopeli, jossa olin mukana, oli -79 Morris Marina 1.5 diesel, varsinainen voimasauhuttaja. Kyseisellä laitteella ajettiin noin 10tkm kaverin pelloilla, metsäautoteillä ja järven jäälläkin. Välillä rempattiin ja taas lisää pokkia tankkiin. Muutama ladakin vilahti mukana kuvioissa ja ne saatiin ajettua paskaksi hyvin nopeasti.
Seuraava ajokki olikin vuosikaudet Datsun 120Y, joka "kasvoi" vuosien varrella lähemmäs oikeata ralliautoa. Alkoi ilmestyä turvakaaria, kuppipenkkejä, nelipistevöitä, tuplakaasaria, kireätä nokkaa ja piikkipyörät yms. Alusta jäykistettiin w123:en iskareilla, oli tosi jäpäkkä peli ihan oikeasti. Autoparka kaadettiin noin 20 kertaa, ennenkuin todettiin sen olevan kertakaikkiaan loppu. Itse taisin pyöräyttää sen viisi kertaa ympäri ja kovimmillaan noin 100-120:n vauhdissa. Turvakaaret tuli testattua, tosin sen verran iän mukana tuli pelkoa, että ajelut on jätetty talvikeleille, lähinnä turvallisuussyistä.
Viimeisin ja ehkäpä paras auto tähän mennessä on edelleen iskussa oleva Sierra, jossa on myös w124 iskareilla jäykistetty alusta ja muut pakolliset varusteet, jotka Datsunistakin löytyivät.
Nyt kun aletaan jo olemaan jo ihan aikuisten sarjassa(31v), niin päätettiin porukalla rakentaa hiukan parempi peli ensi talveksi. Kohteeksi löytyi edullinen verovelkainen 190D. Hiukan turhankin hyvä aihio, mutta eipä tuolla enää tiellä voi käytännössä ajella maksamattomien verojen takia. Autohan on merkkinsä, ja ominaisuuksiensa kannalta erinomainen ralliauto, mm. nopea ohjaus, hyvä alusta, kompakti koko ja osia löytyy hyvin omasta takaa.
Autoon on tarkoitus tehdä seuraavat muutokset ja parannukset:
Kone turbotetaan ja laakeroidaan. Osat ovat vielä haussa, joten niitä voi kaupata. Välijäähdytin on jo olemassa, muut puuttuu. Pumppu säädetään itse. Teholla sinänsä ei ole niin väliä, koska se on kaikille sama, kun kelloa vastaan vuorotellen ajetaan. Myös keston kannalta lienee parempi on tyytyä hiukan yli sataan kaakkiin.
Autossa on paikoillaan viisivaihteinen laatikko, mutta se menee hukkaan tuossa käytössä, joten alle joutuu käyttöauton ex. nelivaihteinen. Perä olisi myös tarkoitus vaihtaa tiheämmäksi, tuo 3.23 on hiukan harva varsinkin 15tuumaisilla piikeillä. joku 3.92 olisi sopiva, kunhan jostain löytyisi.
Alustaan laitetaan w124:en jouset sopivasti pätkittynä ja pohjapanssari ilmestyy myös auton alle.Sekin löytyy jo edellisestä varaosa-autosta. Alle ilmestyy joko 14 tai 15 tuumaiset piikit, riippuen kummat osuu eteen helpommin(hyvät ja halvat)
Sisustus poistetaan ja tilalle laitetaan Sierrassa jo palvelleet penkit ja vyöt. Turvakaaret asennetaan myös, ilmeisesti Luuppalan vääntämät.
Koria tuunataan rallihenkiseksi myös ulkoapäin.
Kirjoittelen projektista ja jos joskus saan aikaiseksi, niin laitan kuviakin, kunhan on ensin jotain näkyvää saatu aikaan.
Viimeksi muokannut JP74, La 17.09.2016 22:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Eilen aloiteltiin projektia alustan osalta. Alle meni 300Ce:n jouset sopivasti lyhennettynä, edestä kaksi kierrosta ja takaa vajaa yksi. Jäi sopivan ylös, jotta piikit mahtuu varmasti pyörimään kaikissa tilanteissa. Positiivinen yllätys oli, että autosta löytyi takaa tikissään olevat konin säädettävät iskarit, joten ne saivat jäädä paikoilleen. Etuiskarit olivat taasen aivan veltot, joten tilalle vaihtui ehjät käytetyt, kotoisin w124:sta, alkuperäiset kahdella tolpalla merkityt. Etujousienkuppeihin hitsailin vahvikkeet, koska paikkahan on tunnetusti hiukan heikko. Ikävä jos korkkaavat kesken menon.
Samalla kartoittelin välyksiä, koska auto oli hiukan outo ajaa. Yllättävän vähän löytyi, ottaen huomioon auton ilmeisen huonon pidon viime vuosina. Koiranluu takaa poikki apparin puolelta ja säätötangot väljät molemmin puolin takaa. Myös kelkan tyynyt ovat rikki takaa edestä. Ne kuitenkin vaan "vyllätään", etteivät kolise.
Edessä ei ollut mitään väljää, ainoastaan simpukassa. Säätöruuvi oli aivan pohjassa, ilmeisesti yritetty joskus säätää heikoin tiedoin?
Turbosatsi on myös katseltu valmiksi, KKK24 yms...
Samalla kartoittelin välyksiä, koska auto oli hiukan outo ajaa. Yllättävän vähän löytyi, ottaen huomioon auton ilmeisen huonon pidon viime vuosina. Koiranluu takaa poikki apparin puolelta ja säätötangot väljät molemmin puolin takaa. Myös kelkan tyynyt ovat rikki takaa edestä. Ne kuitenkin vaan "vyllätään", etteivät kolise.
Edessä ei ollut mitään väljää, ainoastaan simpukassa. Säätöruuvi oli aivan pohjassa, ilmeisesti yritetty joskus säätää heikoin tiedoin?
Turbosatsi on myös katseltu valmiksi, KKK24 yms...
Tämähän kuulostaa erittäin kivalta projektilta.
Täytyypä yrittää muistaa seurata.
Meillä tässä on ollu yks 1500 2107 Lada kaverin kanssa, ei olla paljon ajelemaan päästy, mutta jos yks toinen kaveri vähän trailerittais sitä, niin päästäis oikein radalle ajelee
Tollanen mersuhan ois kyl oikein hyvä piharalliauto... Ja vielä diisel, ni sais halpaa polttoainetta
Täytyypä yrittää muistaa seurata.
Meillä tässä on ollu yks 1500 2107 Lada kaverin kanssa, ei olla paljon ajelemaan päästy, mutta jos yks toinen kaveri vähän trailerittais sitä, niin päästäis oikein radalle ajelee
Tollanen mersuhan ois kyl oikein hyvä piharalliauto... Ja vielä diisel, ni sais halpaa polttoainetta
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 651
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Mellilä
Pari vuotta sitten koitin ajella jäärataa Ex-käyttöautollani (200D -80) mutta ei se oikein jaksanut lyödä tyhjää, sivusladeista nyt puhumattakaan ostin 80eurolla Bmw 318 -84:sen ja sitä rääkättiinkin sitten kevääseen saakka, nyt auto on ajokelvoton ruostevaurioiden vuoksi, kotelot täynnä merivettä teki tehtävänsä.
Ensi talven koitoksia on odottamassa 520i -87 100% lukkoperällä. vielä pitäisi purkaa sisustus pois ja heftailla turvakaari paikoilleen.
Ensi talven koitoksia on odottamassa 520i -87 100% lukkoperällä. vielä pitäisi purkaa sisustus pois ja heftailla turvakaari paikoilleen.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Meillä on takavetoiseksi muutettu morris mini. Jossa on 2.0 fordin ohc kone turbolla garret gt37 kaaret 15" piikit, välitetty 180km/h ja vähän jotain muuta. on sitä 2 vuotta tehtykin, nyt on pienten vastoin käymisten jälkeen päästy oikein kunnolla ajamaan. Voin muuten kertoa että n.600kg koppa liikahtaa vähän pirusti ja 180 löytyy nopiaan.
RED POWER IHC DT-358
Ei ole kuraperseracing meidan tiimin nimi. Nimea ei ole ollenkaan! Turbosatsi on hommattu ja pumppu lahti ppdieselille saatoon. Ei alettu itse saataan, kun ei siita kuitenkaan tule hyva.Markus kirjoitti:Kuulostaa JP74:sen tarina ihan "Kuraperse Racing" jutuilta, oli tai saattaa olla vieläkin hauskat sivut netissä. Vai onko vain yhteensattuma. Kerrankin kunnon aihio hauskanpitoon.
Kunhan taalta Prahasta selvitaan ja toilta keritaan, niin alkaa armoton pajotus!
Selvisihän tuo ÄÄ:n pisteiden puuttumisen syykinKunhan taalta Prahasta selvitaan
Mielenkiintoinen projekti teillä
Miten viralliset kisasäännöt suhtautuvat dieseliin tai verorästeihin vai onko edes tarkoitus lähteä oikeasti viivalle?, olisi nimittäin mielenkiintoista kokeilla vastaavaa ja hyvän väännön omaava TD kone varmaan on nopea jääradallakin.
300td -91, manuaali.
Ei ole tarkoitus ajaa kuin suljetulla metsäautotiellä ja samoin yksityisalueella olevalla jääradalla. Kelloa vastaan ajellaan, joten auto on kaikille sama, mihinkään muualle tuommoisella kilvettömällä, verovelkaisella autolla ei voi mennä ajaan.roiala kirjoitti:Selvisihän tuo ÄÄ:n pisteiden puuttumisen syykinKunhan taalta Prahasta selvitaan
Mielenkiintoinen projekti teillä
Miten viralliset kisasäännöt suhtautuvat dieseliin tai verorästeihin vai onko edes tarkoitus lähteä oikeasti viivalle?, olisi nimittäin mielenkiintoista kokeilla vastaavaa ja hyvän väännön omaava TD kone varmaan on nopea jääradallakin.
Ei ole tarkoitus ajaa kuin suljetulla metsäautotiellä ja samoin yksityisalueella olevalla jääradalla. Kelloa vastaan ajellaan, joten auto on kaikille sama, mihinkään muualle tuommoisella kilvettömällä, verovelkaisella autolla ei voi mennä ajaan.[/quote]
Eihän jäärata satu olemaan mehtäauto tien päässä Puuppolassa Jos on se sama niin ompa tullut itsekkin veivattua sillä samalla jäällä.. Useasti tuho jo tuli metsäauto tien varrella
Eihän jäärata satu olemaan mehtäauto tien päässä Puuppolassa Jos on se sama niin ompa tullut itsekkin veivattua sillä samalla jäällä.. Useasti tuho jo tuli metsäauto tien varrella
Samalla radalla on ajeltu aikoinaan paljonkin Puuppolassa, mutta puunhalaajat kielsivät ajamisen Tikkakoskella joku häiriintyi melusaasteesta. Nykyinen paikka sijaitsee Kuikan suunnalla, kaverin porukoiden mailla, metsän keskellä. Äänenvaimentajat ovat paikoillaan, jottei häiriöitä synny ja touhu on pidetty muutenkin ihan pienellään.
Viikonloppuna tuli oltua verstaalla ja jotain pientä saatiin aikaiseksi. Voimansiirto mulkattiin uusiksi: Viisivaihteisen lootan tilalle tuli käyttöauton entinen nelivaihteinen kardaaneineen ja vaihdekulisseineen. Perämöykyksi laitettiin 3.64 välitteinen uliseva perä alkuperäisen 3.23 tilalle. Luulisi välitysten olevan sopivan tiheät metsäautotielle. Perinteistä kempin lukkoa ei laitettu, koska sillä on taipumus särkeä vetoakselit ja mielestäni huonontaa muutenkin ajettavuuden.
Kone kävi myös ylhäällä ja veivinlaakerit uusittiin. Alkuperäiset olivat jälleen kerran murentuneet reiän ympäriltä. Joka ainoassa om601:ssä näyttää olevan veivinlaakerit huonossa kunnossa, kun mittarissa on yli 400tkm...
Turbo pultattiin kiinni pakosarjoineen(om603 orginaali satsi modifioituna) sekä öljynkierto rakennettiin, siten, että paluu tulee laipalla lohkoon ja painepuoli kannenpäästä.
Pumppu tuli PP:ltä ja työntää koneen kyljessä ainetta tasaiseen tahtiin. Vetoja ei päästy vielä kokeilemaan, koska Migistä loppui lanka ja paineputket jäivät vaiheeseen. Samoin pakoputki jäi tekemättä samasta syystä. Ehkäpä ens viikonloppuna päästään polttamaan kumia!!!!
Kone kävi myös ylhäällä ja veivinlaakerit uusittiin. Alkuperäiset olivat jälleen kerran murentuneet reiän ympäriltä. Joka ainoassa om601:ssä näyttää olevan veivinlaakerit huonossa kunnossa, kun mittarissa on yli 400tkm...
Turbo pultattiin kiinni pakosarjoineen(om603 orginaali satsi modifioituna) sekä öljynkierto rakennettiin, siten, että paluu tulee laipalla lohkoon ja painepuoli kannenpäästä.
Pumppu tuli PP:ltä ja työntää koneen kyljessä ainetta tasaiseen tahtiin. Vetoja ei päästy vielä kokeilemaan, koska Migistä loppui lanka ja paineputket jäivät vaiheeseen. Samoin pakoputki jäi tekemättä samasta syystä. Ehkäpä ens viikonloppuna päästään polttamaan kumia!!!!
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
eiköhän niillä piikeillä ala kohta v###taan kunhan jäät tulee!!!!!Dieselpower kirjoitti:Lukolla kun ajelee 15" piikeillä niin siihen tarvitaan voimaa että kääntyy leikiten tai muuten mennää mutkassa helposti suoraan jos voima loppuu kriittisellä hetkellä. Ei 130hv ja 15" piikeillä vielä lukkoa tarvitakaan.
kuka sinne nyt alle 200 heppasella lähteekään......
www.thaiklupi.fi
Eilen saatiin pakoputki tehtyä, alkukäyrä 2.5 tuuman putkella ja vaihdelaatikolta eteenpäin vakiona.
Myös ahtoputket värkättiin ja kaiken piti olla kunnossa. Välijäähdyttimeksi osui TDI Vectran pikkuinen versio 45mm lähdöillä. Asennettaessa huomattiin, että välijäähdytin tulee virtaussuunnaltaan toisinpäin, kuin on Opelilla tarkoitettu ja ajateltiin, että ei sillä ole merkitystä.
Koeajolle lähdettiin ja pettymys oli suuri. Eihän tämä kulje mihinkään! Aikamme ajeltuamme avattiin pelti ja mitä helvettiä, cooleri on yhtä kuuma kuin syylärikin. Ilmeisesti tuo pikku cooleri ahdistaa niin paljon, että ilma ei kerkiä menemään läpi, vaan kuumenee coolerissa vain lisää, kele! Paineilmalla kokeilessa puhallella coolerin läpi, huomasimme, että toiseen suuntaan ilma kulkee ja toiseen ei juurikaan? Kunhan keritään, niin kokeillaan ilman koko cooleria, suoralla putkella, jospa silloin vetäisi paremmin.
Myös ahtoputket värkättiin ja kaiken piti olla kunnossa. Välijäähdyttimeksi osui TDI Vectran pikkuinen versio 45mm lähdöillä. Asennettaessa huomattiin, että välijäähdytin tulee virtaussuunnaltaan toisinpäin, kuin on Opelilla tarkoitettu ja ajateltiin, että ei sillä ole merkitystä.
Koeajolle lähdettiin ja pettymys oli suuri. Eihän tämä kulje mihinkään! Aikamme ajeltuamme avattiin pelti ja mitä helvettiä, cooleri on yhtä kuuma kuin syylärikin. Ilmeisesti tuo pikku cooleri ahdistaa niin paljon, että ilma ei kerkiä menemään läpi, vaan kuumenee coolerissa vain lisää, kele! Paineilmalla kokeilessa puhallella coolerin läpi, huomasimme, että toiseen suuntaan ilma kulkee ja toiseen ei juurikaan? Kunhan keritään, niin kokeillaan ilman koko cooleria, suoralla putkella, jospa silloin vetäisi paremmin.
Mulla olis se Mitsun Cooleri metallipäädyillä.JP74 kirjoitti:Eilen saatiin pakoputki tehtyä, alkukäyrä 2.5 tuuman putkella ja vaihdelaatikolta eteenpäin vakiona.
Myös ahtoputket värkättiin ja kaiken piti olla kunnossa. Välijäähdyttimeksi osui TDI Vectran pikkuinen versio 45mm lähdöillä. Asennettaessa huomattiin, että välijäähdytin tulee virtaussuunnaltaan toisinpäin, kuin on Opelilla tarkoitettu ja ajateltiin, että ei sillä ole merkitystä.
Koeajolle lähdettiin ja pettymys oli suuri. Eihän tämä kulje mihinkään! Aikamme ajeltuamme avattiin pelti ja mitä helvettiä, cooleri on yhtä kuuma kuin syylärikin. Ilmeisesti tuo pikku cooleri ahdistaa niin paljon, että ilma ei kerkiä menemään läpi, vaan kuumenee coolerissa vain lisää, kele! Paineilmalla kokeilessa puhallella coolerin läpi, huomasimme, että toiseen suuntaan ilma kulkee ja toiseen ei juurikaan? Kunhan keritään, niin kokeillaan ilman koko cooleria, suoralla putkella, jospa silloin vetäisi paremmin.
Tekniikka on nyt kunnossa ja hyvin toimii. Cooleriksi laitettiin saabista kotoisin oleva ja vetoja tuli, niinkuin pitikin. Seuraavaksi vuorossa on kaarien teko ja penkkien asennus, kunhan sopivat aihiot saadaan hommattua. Ilman kaaria ja muita turvavarusteita ei passaa ajaa, ainakaan kelloa vastaan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke 27.08.2003 09:49
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Jokkikseenkin on pari 190:stä tekeillä, toinen ainakin volvon taka-akselilla.
http://www.netikka.net/tikkar/
http://www.netikka.net/tikkar/
Jatketaan hiukan tätä tarinaa. Kaaret saatiin tehtyä Hytösen Teron avustuksella 41mm combiputkesta, 2.8mm seinämällä. Malli on "omasta" päästä, ei täyttäisi mitään määräyksiä, mutta kestää kaadon kyllä. Kokemusta on aikaisemmista vehkeistä.
Renkaiksi löytyi hyvät vanhan säännön 14 piikit. Pitoa tuntuu olevan hyvin jäälläkin. Alusta toimii todella hyvin, pyörät on aina maassa ja auto on hallinnassa tuolla metsäautotiellä, vaikka nopeus on mittarin mukaan jopa 130 ajoittain! Vetoa on koneessa yllättävän hyvin, selvästi enemmän kuin kaksilitraisessa Sierrassa. Nelosvaihdettakin tarvitsee tuolla "EK:lla". Kulutus on "ralliajossakin" selvästi pienempi, kuin ko. Sierrassa. Varsinkin jäällä noin puolet bensa-auton kulutuksesta.
Lämmöt pysyy hyvin kurissa tiellä, mutta jäällä tuppasivat nousemaan. Varmuuden vuoksi vaihdoimme koneeseen 80 asteisen termarin ja muutimme tuulettimen ohjauksen hyttiin, jotta lämpöjä saa paremmin hallittua.
Seuraavaksi täytyy hommata jäykempi etuvakaaja, sillä varsinkin jääradalla auto kallistelee turhan paljon, ainakin nykykuntoisilla piikeillä.
Nähtäväksi jää, kauanko kone kestää leikkiä, mutta varamylly ja osia löytyy
Peltoautoilu on hauskaa vielä näin varttuneempanakin. Kaikki kolme osakasta on iältään 31 ja 32 v tällä hetkellä ja silti ei tunnu yhtään typerältä touhulta.
Renkaiksi löytyi hyvät vanhan säännön 14 piikit. Pitoa tuntuu olevan hyvin jäälläkin. Alusta toimii todella hyvin, pyörät on aina maassa ja auto on hallinnassa tuolla metsäautotiellä, vaikka nopeus on mittarin mukaan jopa 130 ajoittain! Vetoa on koneessa yllättävän hyvin, selvästi enemmän kuin kaksilitraisessa Sierrassa. Nelosvaihdettakin tarvitsee tuolla "EK:lla". Kulutus on "ralliajossakin" selvästi pienempi, kuin ko. Sierrassa. Varsinkin jäällä noin puolet bensa-auton kulutuksesta.
Lämmöt pysyy hyvin kurissa tiellä, mutta jäällä tuppasivat nousemaan. Varmuuden vuoksi vaihdoimme koneeseen 80 asteisen termarin ja muutimme tuulettimen ohjauksen hyttiin, jotta lämpöjä saa paremmin hallittua.
Seuraavaksi täytyy hommata jäykempi etuvakaaja, sillä varsinkin jääradalla auto kallistelee turhan paljon, ainakin nykykuntoisilla piikeillä.
Nähtäväksi jää, kauanko kone kestää leikkiä, mutta varamylly ja osia löytyy
Peltoautoilu on hauskaa vielä näin varttuneempanakin. Kaikki kolme osakasta on iältään 31 ja 32 v tällä hetkellä ja silti ei tunnu yhtään typerältä touhulta.
Jäällä oli kyllä hyvä pito ja auto pysyi tosi hyvin hanskassa jopa minullakin.190d oli takavetoisten kärkieliittiä ehdottomasti eikä nöyrtynyt monelle etuvedollekkaan.Mielenkiinnolla täytyy seurata miten auto päivittyy jatkossa ja ajat paranee.
Mitä tuohon metsätiepätkään tulee niin en ole kyllä pitkään aikaan pelännyt tuollalailla,huhhuh!Housut on nyt pesussa
Mitä tuohon metsätiepätkään tulee niin en ole kyllä pitkään aikaan pelännyt tuollalailla,huhhuh!Housut on nyt pesussa
kannattaa muuten huomioida että kilvettömälläkään diesel autolla ei saa ajaa mökä öljyllä edes omalla pellolla!!
tulee hauskanpito äkkiä hintoihin, dieseliä vaan tankkiin...
byrokraatti valtio ottaa osan tästäkin huvista
tulee hauskanpito äkkiä hintoihin, dieseliä vaan tankkiin...
byrokraatti valtio ottaa osan tästäkin huvista
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski