Ryygeri kirjoitti:Oma tenava oli niin kaamees kunnossa että, huhhuh... edellinen omistaja ollu ihan persläpi..
+ vuoden seisonta ulkona = muhkeat tuoksut ja home.
Otin penkit pihalle autosta.
Ämpäriin lämmintä vettä ja fairia.
Autonpesusienellä vaahdotin sitä fairyvettä ja hinkkasin huolella.
Juuriharja tuntui niin brutaalilta.
Isoimmat rasvat lähti sillä.
Lattiamattoja en ruvennu repii, käytin kärcherin höyripesuria. (sattu olee nurkissa)
Höyryä ja rätillä hinkkausta perään. Paskaa lähti niin jumalattomasti että loppu rätit kesken.
Pitää jatkaa joskus myöhemmin
Höyrin kannsa kandee kyl olla varovainen.
Armorallin clean up wipesit on kans aika hyviä.
niillä hikutin ovien nahkajäljitelmäverhoilua.
Lopputulos tähän asti oikeen hyvä.
Kokeilen vielä mäntysuopaa vaahdottaa ja hinkata sillä nikotiiniä katosta.
Mitä varottavaa tuon höyrypesurin kanssa on? Itselläni oli ajatuksena kokeilla vaimon Minin kangaspenkkeihin sellaista pientä "höyrypingiviiniä"... Jos oikein kuuman kesäpäivän valkkaisi, höyryttelisi penkit paikallaan ja antaisi räppänät avoimena kuivua kunnolla?
Kun homeita hinkkasin pois, annoin liikaa höyryä alkoi verhoilusta irtoamaan nukkaa.. ilmeisesti nukkamaton liima rupesi sulamaan
(siis pohjamatot ja keskikaukalossa oleva matto)
Meni sellaiseksi todella kuluneen näköiseksi. Ihan oma moka yritin kiirehtiä ja vedin liian kuumalla ja hankasin liian kovaa. (onneksi ko, kohdat jää kuramattojen alle)
Penkeissä ei niin suurta vaaraa..
oviverhoilussa kannattaa kans miettiä sitä höyryn/lämmön määrää.
En saanut BMW:n penkkiä puhtaaksi, niin vein auton "ammattilaiselle".
Lopputulos oli ihan nolla, paitsi tämä puoskari rikkoi juuri maalatun etupuskurin
ja yritti pimittää asian. Kannattaa valita hyvä paikka, vaikka olisi jonoakin.
Jos itse pesee, niin kannattaa kuivatella huolella. Pienikin kosteus voi vetää
homeen hajun autoon näin kostealla ja kuumalla kelillä, jos on ikkunat kiinni.
Toinen varottava asia on klooripitoiset pesuaineet, jotka hajottavat vaahtomuovin.
Kolmanneksi, kovalla harjalla saattaa saada kankaan pinnan nukkaiseksi.
Jos penkki on likainen ja kulunut ja haluaa hyvän lopputuloksen, kannattaa
harkita verhouksen vaihtoa verhoilijalla. Hintaa tietysti tulee sitten enemmän.
Tuossa googletellut laitteen käytöstä. Ostin eka pesuaineen myös Prismasta ja koko hommaan sai tänään 20% alennuksen...
Jos kellä on kokemusta niin pari kyssäriä:
Mitä muita (vaahtoamattomia ? ) pesuaineita voi käyttää?
Jos käyttää OE-pesuainetta niin onko parempi jättää se pestyyn materiaaliin vaiko silti tehdä useampi vesihuuhtelu kunnes palautunut huuhdevesi on puhdasta? Vai kannattaako aina tehdä useampi vesihuuhtelu?
Onko mersun plyyshi vanhemmiten jotenkin herkempää vioittumaan pesussa kuin uuden mersun kangas esimerkiksi?
Ymmärsin että pesuainetta voi levittää toki sumupullolla etukäteen, antaa liota ja sitten vasta huuhdella koneella.
Tuossa googletellut laitteen käytöstä. Ostin eka pesuaineen myös Prismasta ja koko hommaan sai tänään 20% alennuksen...
Jos kellä on kokemusta niin pari kyssäriä:
Mitä muita (vaahtoamattomia ? ) pesuaineita voi käyttää?
Jos käyttää OE-pesuainetta niin onko parempi jättää se pestyyn materiaaliin vaiko silti tehdä useampi vesihuuhtelu kunnes palautunut huuhdevesi on puhdasta? Vai kannattaako aina tehdä useampi vesihuuhtelu?
Onko mersun plyyshi vanhemmiten jotenkin herkempää vioittumaan pesussa kuin uuden mersun kangas esimerkiksi?
Ymmärsin että pesuainetta voi levittää toki sumupullolla etukäteen, antaa liota ja sitten vasta huuhdella koneella.
Itse olen käyttänyt le chat saippuaa http://tolu.fi/tuote/le-chat-savon-de-m ... e-saippua/ saa prismoista cittareista ym. Tuota veistellyt ämpäriin lämpöiseen veteen reilusti. Sitten vain harjaa kastellen ämpäriin, ja penkkiä/muita verhoiluja harjaamaan.
Lopuksi huuhtelu kächerillä. Itse pesurin säiliöön ei kannata laittaa muuta kuin vettä.
Le chat on siitä hyvä, että sopii myös nahkaverhoilun pesuun erittäin hyvin. On myös tuoksultaan mieto.
Tuossa googletellut laitteen käytöstä. Ostin eka pesuaineen myös Prismasta ja koko hommaan sai tänään 20% alennuksen...
Jos kellä on kokemusta niin pari kyssäriä:
Mitä muita (vaahtoamattomia ? ) pesuaineita voi käyttää?
Jos käyttää OE-pesuainetta niin onko parempi jättää se pestyyn materiaaliin vaiko silti tehdä useampi vesihuuhtelu kunnes palautunut huuhdevesi on puhdasta? Vai kannattaako aina tehdä useampi vesihuuhtelu?
Onko mersun plyyshi vanhemmiten jotenkin herkempää vioittumaan pesussa kuin uuden mersun kangas esimerkiksi?
Ymmärsin että pesuainetta voi levittää toki sumupullolla etukäteen, antaa liota ja sitten vasta huuhdella koneella.
Me ollaan käytetty Autoglymin Powermax 3:Sta sisustapesussa. Toimii, lähtee hajut ja paskat. Myös pineline käy. Puzzilla 1-2krt pesuaineen kans ja 1-3krt pelkällä vedellä, niin että se käytetty vesi on lähes kirkasta lopuksi. Myös ero lämpimän ja kylmän veden kanssa on melko iso, eli jos mahdollista niin hanakuumaa vettä koneeseen. Monesti vaalea sisusta vaati kyllä koneen lisäksi käsin jynssäämistä, eli ekan kierroksen jälkeen porsta tai vastaava ja ihan ämpäriin pesuaineseos ja kuuraamaan. Sitten koneella loput. Mikrokuituliina ja "taikasieni" poistaa viimeisetkin pinttymät sen pesuaineen kanssa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
Hyviä vinkkejä kiitos paljon! Velours penkkien märkäimurointi on hankalaa noiden ribsien tai siis poikkiraitojen kohdalla, ei saa imua hyvin aikaiseksi. Vaatii tiukkaa painamista ja tarkkaa kohdistusta.
Tässä etupenkki ennen:
Tässä Kärcherin pesuaineella sumutettuna:
Tässä valmiina:
Nuo ruskeat piskut jäi, en osaa sanoa mitä ne on. Tarttee kokeilla niihin jotain täsmäpuhdistusta ja kertaalleen vielä pestä pesurilla. Tunkkainen haju lähti aika hyvin pois, vähän jäi vielä mutta toinen pesu varmaan auttaa.
Perusväri ei paljoa muuttunut vaikka likavettä tuli oikein kunnolla; toinenkin huuhtelukerta oli vielä likaista, siksi aion vielä kerran pestä kunhan keksii noille tahroille jotain.
touhottaja kirjoitti:eihän ne pilkut ole vaan ruostetta
Mie ajattelin ensin niin, mutta saattaa ne olla vaikka maalia taikka kotelonsuojaakin? Millähän ruostetta vois yrittää irroittaa? Kotelonsuojaa jos on niin jollain tinneri/tärpättityyppisellä... mitä tahansa kokeilen niin ensin tarttee johonkin piilossa olevaan paikkaan kokeilla ettei vaan lähde väri. En halua pilata noin hyväkuntoisia penkkejä liian järeillä kemikaaleilla. Dealerilla siistiä jälkeä tuli mutta niinhän se pitääkin .
Mulla kerran tarttui jostakin pahvilaatikon pohjasta etupenkin kankaaseen jotain tummaa lika täppä eikä se meinannu lähtee millään. Kokeilin kaikenlaista, mutta lopulta sumutin raakaa powermaxia ja hakkasin neulalla sen lian kankaan läpi. Lopuksi porstaa ja puzzia niin lika katos. Taisin jopa ittekkin spreijata sitä bräkleenillä, mutta se liuotti sen lian niin että keskelle jäi vaaleampi täppä ja ympärille tuli vaan iso laikku niinkuin punkin pistossa. Jäljet kyllä lähti sitten tuossa jälkeen tehdyssä pesussa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
touhottaja kirjoitti:tämän perään kaiketi nahan hoitoaine
kyllä. tosin jotkut käyttäjät eivät laita mutta se lienee jokaisen oma näkemys miten homman hoitaa.
mirrisaippuahan on varsin "rasvaista" jonka takia se soveltuu hyvin nahkan pesuun.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
touhottaja kirjoitti:tämän perään kaiketi nahan hoitoaine
Jeps, Marseillesaippua kuivattaa rajusti eli hoitoaineet perään. Kotona sohvassa olen käyttänyt ihan nahkarasvaa joka sisältää mehiläisvahaa, mutta se on sen verran hidasta kuivumaan että autossa on vähän niin ja näin. Nykyautoissa nuo nahat on sen verran rajusti pintakäsitelty, ettei ne oikein edes ime mitään. Mersuissakin vielä 90-luvulla nahka oli paljon perinteisempää jota on helppo elvyttää hoitoaineilla. Itse olen nyt käyttänyt Auto Finessen Hide hoitoainetta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
Isellä on vaalea sisusta nykysessä volvossa ja lapsiperheellisenä ne on aina likaset. Hyvä pesuaine on Kiilto Jiffy. tätä kun laimentaa pulloon ja ruiskuttaa penkille. Sitten odottanut hiukan ja microkuituliinalla hinkannut pahimpia kohtia.. Lopuksi tekstiilipesurilla vettä ensin penkkeihin ja imurointi. Hyvä tulee.
Jälkeenpäin olen miettinyt ettei autonpuhdistus tarvi tekstiilipesuria, koska pelkkä imuri riittää jolla saa vettä/kosteaa imeä.
touhottaja kirjoitti:tämän perään kaiketi nahan hoitoaine
Jeps, Marseillesaippua kuivattaa rajusti eli hoitoaineet perään. Kotona sohvassa olen käyttänyt ihan nahkarasvaa joka sisältää mehiläisvahaa, mutta se on sen verran hidasta kuivumaan että autossa on vähän niin ja näin. Nykyautoissa nuo nahat on sen verran rajusti pintakäsitelty, ettei ne oikein edes ime mitään. Mersuissakin vielä 90-luvulla nahka oli paljon perinteisempää jota on helppo elvyttää hoitoaineilla. Itse olen nyt käyttänyt Auto Finessen Hide hoitoainetta.
touhottaja kirjoitti:eihän ne pilkut ole vaan ruostetta
Mie ajattelin ensin niin, mutta saattaa ne olla vaikka maalia taikka kotelonsuojaakin? Millähän ruostetta vois yrittää irroittaa? Kotelonsuojaa jos on niin jollain tinneri/tärpättityyppisellä... mitä tahansa kokeilen niin ensin tarttee johonkin piilossa olevaan paikkaan kokeilla ettei vaan lähde väri. En halua pilata noin hyväkuntoisia penkkejä liian järeillä kemikaaleilla. Dealerilla siistiä jälkeä tuli mutta niinhän se pitääkin .
Eli, nuo pilkut saattaa olla ruostetta. Ne ei lähde Kärcherin pesuaineella, Vanishilla, Bräkleenillä eikä mitään irronnut kun hinkkasin niitä CRC ruosteenirrotusaineellakaan. Antaa vielä olla yön yli ja kokeilen uudestaan jos CRC vaikka liottaisi niitä. Täplät on oikeastaan tuolla uran pohjassa, ja ne on vähän himmenneet noissa pesuissa. Jos vaan uudestaan pesisi Vanish-tahranpoistoaineella.
Mikähän ruosteseen pystyis, happoa ei viitsi kokeilla kun tulee kankaaseen reikä
EVO X kirjoitti:Nykyautoissa nuo nahat on sen verran rajusti pintakäsitelty, ettei ne oikein edes ime mitään. Mersuissakin vielä 90-luvulla nahka oli paljon perinteisempää jota on helppo elvyttää hoitoaineilla. Itse olen nyt käyttänyt Auto Finessen Hide hoitoainetta.
Löytyykö keltään tästä Mersun nykyajan "perusnahasta" jotain tarkempaa tietoa? Koitin katsella ulkomaisiakin foorumeita, eikä oikein löytynyt mitään faktatietoa tuosta käsittelystä tai nahan laadusta ylipäätänsä.
Itselle tuli auto, jossa on musta sisusta koodilla 221A LEATHER - BLACK/ANTHRACITE. Ei tunnu kovin luonnolliselta toi nahka. Saisikohan sitä jotenkin pehmennettyä hoitoaineella?
Tuossa jotain. Esimerkiksi w204 sarjassakin on kahta eri nahkasisusta aitoa, ja keinoeläintä. Sitä en itsellään tiedä onko se halvempi versio pur(polyuretaani) pintaista bonded nahkaa vai rehtiä kangaspohjaista vastaavaa. Nappanahka on sitten ihan kunnon tavaraa. Sen takia niistä on kovat tehty pinnaltaan että ne kestää eikä kiillotu.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair