Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: Ti 01.08.2006 18:54
Tässäpä kertomusta miten erääseen 480tkm ajettuun bussi vitoon voi vajaa kahden kuukauden sisällä vikaa tulla:


-No ostaessa oli jo tiedossa että moottori pulauttaa vedet pihalle. Ajamaaan pysty mutta ei yli 60 km/h.

-Eiku kansi pois, koneistamolle ja oikasuun. Auto nippuun ja kaikki toimi 1000km jonka jälkeen yks kaks kesken ajon lämmöt pompsahti tappiin ja vedet pihalle. Kotiin pääsi kun ei ajanut yli 60 km/h.

-Ja eiku kansi pois. Mitään ihmeellistä kannessa ei näkynyt. Pakosarjassa 4 sylinteri märkä(jäähd.nestettä).
Uusi raakakansi olis maksanut n.1000e joten laitoin 200D kannen paikalleen joka oli jäänyt ylimääräseksi edellisestä W124. Tällä alko toimimaan. Tosin suutin remontin joutu tekemään, kun päästöt oli 3,5. Uudet neulat ja avautumispaine turbolle sopivaksi. Päästöt suutinrempan jälkeen 1,6.

-Taas pääsi 1000km ja sitten hajos kytkin. Levy poikki. Ei ku pajalle ja uusi kytkinpaketti paikalleen ja samalla vetarin suojakumi ja laatikon stefa.

-1000 km ja toinen takajousi poikki. 100e. :cry:
Matkustamon puhaltimen johtoliitin suli ja flekti alkoi sekoilee, puhalteli millon sattu(anturi),

-2000 km ja turbo rupes vinkumaan ---> 1000km ja sitten alko vinkumaan oikeen kunnolla ja "niks" ja uutta turboa hakemaan.

-Sitten innostin pumppua virittelemään kun foorumilta lueskelin mm. veskolan ja muitten viritys juttuja. Ohjeitten mukaan ite säätelin pumpun ja hyvin toimii.

Nyt on kuukauden toiminut :shock: ,,,,, alkaa jo huolestuttaa.
No onneksi vasen vetari rupes rouskuttaa ja seisontajarru ei toimi ja vasen takapyöränlaakeri on väljä, keskuslukko vähän sekoilee ja vaihteensiirto vaijerit on kuluneet (veho h: 173e/kpl !!!). Maalata pitäs, pohjat tein, hitsailin reijät pohjasta ja helmoista, ruostesuojasin alustan ja kotelot, muutoskatsastin matkailuautoksi... tossa välissä kun ei ollut muuta tekemistä? Leimakin on kohta.
Että onneksi vielä jotain puuhaa löytyy. :D :) :? :(

Vitoon muuten kannattaa toi paljon foorumilla kirjoteltu pumpun viritys tehdä.
Paljon mukavampi ajaa kun ei tarvi kokoajan mennä kaasupoljin lattiassa. 8)
Suosittelen kaikille keillä työkalut pysyy käsissä!!! :D
Viimeksi muokannut vito500tkm päivämäärä Pe 03.12.2010 19:20, muokattu yhteensä 2 kertaa

Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Ti 01.08.2006 20:58
Hienoa, kyllähän siitä toimiva peli aina syntyy kun osia vaihdetaan, vaihdetaan riittävä määrä.

Juuri tuon takia kun remonttiin ryhdyttiin, laitoin suunnilleen kaikki uutta palikkaa kun ei ole intoa ihan joka 1000 km välein korjata, käyttöauto kun on, jolla pitäisi töihin päästä jokapäivä 42 km per suuntansa.

Pumpun ruuvauksen ainoa huonopuoli on ylinopeussakot, joita alkaa saamaan. Minä nimittäin olen saanut vuoden 87 jälkeen tasan yhden ylinopeussakon, ...mutta tänä keväänä tuli sitten koko rahan edestä eli yhden uuden turbon hinta meni kahteen lappuseen, jotka tulivat kuukauden välein. Samassa kohtaa, samalla 80 km/h rajoituksella...no toisesta kerrasta sitten jo oppi :roll:

Vanhasta kannesta ei sitten vieläkään vikaa ole saatu diagnosoitua(ko) ? Arvokkaita nuo varaosat täällä Suomessa, pitäisi jonkun ruveta tuomaan noita romuja Saksasta ihan varaosiksi tänne, kun nuo romuttamot kiskovat romuista kultaa :shock:

P.S Akkunat kaipaavat tummennusta, 2,5 % black kalvoa :D

P.P.S Nyt on omassani 250 000 km puhki, ja viimeisin remontti lienee tehty joskus, olikos se nyt 225 000 km kohdalla, noin zuunnilleen. Mynäpumppu tuli jossain 208 000 kohdilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: Ti 01.08.2006 23:57
Vanhasta kannesta ei vikaa löytynyt, enkä sitä enää koneistamolle vie. Oli jo sillon kun sinne ekan kerran vein niin kiero että joutuvat laskee sitä yli maksimi määrän. Niin paljon että vettiililautasiakin joutu hiomaan ettei ota mäntiin kiinni. Öjykanavaa joutu rälläkällä syventää. No se oli semmonen kokeilu ja huonosti kävi. 200 kansi on kyllä pelannut. Siinähän on vähemmän vesireikiä kun turbon kannessa ja saatta jopa kestää paremmin.

Ittelläki pitää ajella varovasti kun on kortti lähtenyt aika tiheään :oops: :roll: .
Ja kun vielä autolla 80km/h ajoneuvokohtanen nopeusrajoituskin.
Pitää varmaa ostaa karavaanari tarra tuulilasiin :lol: :? .

Eihä ne ikkunat tässä niin kauheen vaaleat ole kuva vain hämää. :D
Sisältä kohtuu siisti. Ei tarvii ainakaan sitä paljoo laitella. Pesu lattiasta kattoon riitti.
Mustaa maalia enää kaipaa. Hirvee väri toi turkoosi :x . yök.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Ke 02.08.2006 08:07
vitonromu kirjoitti:Eihä ne ikkunat tässä niin kauheen vaaleat ole kuva vain hämää. :D


Aivan juu, sisältä katsottuna noi minunkin lasit on "vaaleat", ja ulkoa ei näy mitään sisälle.

Mites onko tuo pakuksi rekisteröity, mutta siellä saa olla silti penkit vai miksi on 80 km/h eikä 100 km/h. Tosin 120 on se ainoa oikea rajoitus noin turvalliselle autolle, jollei jopa 160 jossain muussa maassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: Ke 02.08.2006 09:56
Erikoisajoneuvo/matkailuauto 1+7 henkilölle rekisteröity ja se yhdeksäs penkkikin saa olla paikallaan kun ylikuorma tilapäisesti sallitaan.
Paino menee yli 1850 kg joten max. nopeus 80km/h. :(
Jostain joutuu aina kärsimään.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: Ke 02.08.2006 10:22
Mites veskolalla vito on herkkä sutimaan mutkissa?
Meinaan siis sitä että auttoko madallussarja auton kaarrekäyttäytymistä vai vaikuttiko se lähinnä ulkonäköön.
Ja laskiko madallussarja takapäätä yhtään?
Oma on aika puskutraktori menemään ja herkkä mutkissa sutimaan.
Kuitenkaan ei kiinnostas madallussarjaa laittaa jos alustasta tulee kivireki koppura.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Ke 02.08.2006 11:22
Sanoisin, että noilla HR jousilla tuo on sellainen kuin sen olisi pitänyt olla tehtaalta lähtiessä. Mitään suurta eroa ei ole, enkä sitä kivireeksi sanoisi missään nimessä. No mulla alkuperäiset vakioiskarit. Vaikea verrata ennen ja jälkeen kun ei sitä vanhaa enää muista. Pitäisi päästää joku vakioalustalla ajeleva puikkoihin.

No kyllähän auton kuin auton saa kaarteessa vinkumaan, mutta mielestäni tuo silloin harvoin kun mutka-ajoa olen kokeillut lähtee tasaisesti, ei siis selvästi aliohjaten. Saattaa olla myös pitkälti rengaskysymys tuo homma. Talvella kannattaa olla varovainen jos on jäädytetty ja kiillotettu liikenneympyrä...semmosesta lähtee helposti puskemaan.

No miltäs se näyttää, tässä vasemmalla madaltamaton ja oikealla etuosa madallettu, takaosa vakiojousilla:
Kuva

Tässä taasen myös takaosa madallettu:
Kuva

Noissa kuvissa pitää huomioida, että kaikki (4) takapenkkiä puuttuvat, joten perä on sen vuoksi kohollaan. Parhaiman näköinen tuning mielessä siitä tulisi jos laskisi noin 75 mm mutta sehän on laitonta se Suomessa.

Tuohon saa ostaa pelkän etujousisarjan jos haluaa, tosin en tiedä hyväksytäänkö se katsastuksessa (V sarja madallus sisältää vain etujouset).

...mutta on se alkuperäinen etupää niin naurettava, jotta pakkohan sitä on madaltaa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: La 05.08.2006 01:01
No niin nyt tuli askarreltua paskarreltua vitoon xenonvalot, kyllä ny näkee pimiässä :shock:
Vielä kun sais lisävälot laitettua.
Omat pitkätkin kyllä parani kun repi sen varjostimen pois H4:lta ja pesi heijastinpinnat (ennen ja jälkeen)ja lasin sisäpuolen.
Viimeksi muokannut vito500tkm päivämäärä La 05.08.2006 16:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: La 05.08.2006 01:32
Onko kellään tullut tämmöstä ongelmaa keskuslukon kanssa vastaan:
Keskuslukon kun (esim.avaimella) laitaa kiinni niin k-lukko menee kiinni ja sitten pomppaa auki. Siis kaikki k-lukkomoottorit.
Ja heti perään kun kääntää avaimesta uudelleen niin k-lukko menee kiinni-auki-kiinni?????
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: La 05.08.2006 07:47
vito500tkm kirjoitti:Onko kellään tullut tämmöstä ongelmaa keskuslukon kanssa vastaan:
Keskuslukon kun<...>


Tuttu ilmiö, jota jokseenkin 50% Vitoisteistä kyselee palstalla, johtuu todennäköisesti niistä tapeista sivuovessa, eivät tee kontaktia ja tietokone luulee oven olevan auki. Ilmeisesti etuovissakin voi olla vikaa, mutta mulla on sivuovi ollut se syyllinen. Ne tapit ja vastinpinnat kun putsaa ja käsittelee sopivalla aineella niin alkaa pelaamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: La 05.08.2006 11:13
Ok. Minulla hieman hankalampi tapaus, kun liukuoven ja takaluukun lukot on mallia "itsetehty".
Vanhat kun oli rikki ja vehon hinta kun tiedetään.
Koitampa semmosta että laitan noi ovitunnistin kytkimien johdot yhteen tuolta ohjausyksikön liittimestä.

Savun hälvettyä tarkastan kytkennän :mrgreen:
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: Ma 07.08.2006 21:03
vito500tkm kirjoitti:Ok. Minulla hieman hankalampi tapaus, kun liukuoven ja takaluukun lukot on mallia "itsetehty".
Vanhat kun oli rikki ja vehon hinta kun tiedetään.
Koitampa semmosta että laitan noi ovitunnistin kytkimien johdot yhteen tuolta ohjausyksikön liittimestä.

Savun hälvettyä tarkastan kytkennän :mrgreen:


Nonnii nyt tuli taas hiukka rempattua vitoa, taas...
Keskuslukko alko toimimaan :D :D :D .
Hetken joutu kytkentää pähkäilemään, kun ei auton kytkentäkaavaa ollut käytössä,
mutta kyllä se siitä sitten lopussa valkeni :idea: .

Kuva


Vika takaluukun lukossa ja liukuoven lukossa.
Ja sen takia kun niihin laitettu "tarvike"lukkomoottorit.
Eli ohjausjohdot jätetty irti/pois, koska pelkkiä lukkomoottoreita ohjataan.
Tarvi "linkittää" ohjausyksikönliittimestä etuoven ohjaus signaalit takaoven ja liukuoven johtoihin yksikköön.

Eli onnistuu korjata alkuperäsilläkin lukoilla kytkemällä irti rikkinäisen lukon ohjaus signaali johdot ja yksikönpäästä linkittää joltain toimivalta lukolta ohjaussignaalijohtimet sen lukon johtoihin joka ei toimi.
Sillon ei tapahdu sitä että: k-lukko menee kiinni-auki ja heti perään kun kääntää uudelleen avaimesta niin menee ja jää kiinni.

Erittäin yksinkertasta... :roll:

Ensin tietenkin kannattaa tarkastaa että vika varmasti lukossa eikä johtosarjassa tai esim liukuoven nastoissa.




Ainoa haitta on että keskuslukon ohjaus muihin oviin ei toimi.
Eli jos esim.kuljettaja oven lukossa vika niin kannattaa laittaa uusi/ehjä lukko.




Että tämmöstä tänään.
Huomisesta ei vielä tiedä......
Varmaan taas jotain uutta...........jotain...mielenkiintosta
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: Ke 09.08.2006 09:09
Jaaha, seuraavaksi jos alkas laittelee vakionopudensäätimen paikalleen.
Poppilaitteitakin pitäs pikkasen parannella.



Eilen tuli pimeällä testattua noi xenonvalot. Kyllähän eroa on kuin yöllä ja päivällä, kun vanhoihin vertaa. 8)

Surkeesti toteutettu noi viton ajovalolyhdyt, kun pitkä on sumarin kanssa samassa heijastimessa. Rihlotus vääntää pitkänkin osittain sumuvaloksi, vain heijastimen alaosasta heijastuu kaukovalon kuvio.
Lähivalo taas heijastuu vain heijastimen sivuista joka vaikuttaa myös ajovalon valotehoon heikentävästi. Yhdellä heijastimella olis pitänyt valot suunnitella, ois tullut paljon parempi lopputulos. Sumuvaloillakaan ei mitään tee kun näyttävät nenän alle. Ei oo oikee valeon suunnitteliat onnistuneet.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: Ti 15.08.2006 20:11
No nyt tuli se vakionopeudensäädin laitettua. Sen verran on jo riippuvuutta viton rassaamiseen että pakko oli jotain tehdä. Oikee alko jo kyllästyttää kun mikään ei hajoa :roll: .
Mukavahan sillä nyt on pitkää reissua heittää kun on vakkarikin autossa. :D

Seuraavaksi jo pohdin että miten polttoainelisälämmittimen asentais.
On tommonen volvon artic lämppäri jäänyt nurkkiin. Joku järkevä paikka pitäis lämmittimelle löytää. Ajatus laittaa tietokone puhaltimet ettei virrankulutus pysäköintilämmittimenä käytettäesä olisi liian suuri ja lämmitintä vois pitää pitkäänkin päällä. Tässä bussissa kun takakennokin on valmiina jonne puhallin tulee. Toinen puhallin lämmityslaitteeseen että tuulilasi pysyy sulana. Tai sitten pelkästään takakennolle tuo tietokonepuhallin ja katkasin jolla auton puhaltimen voi valita päälle, pois. Joku kännykkä virityskin pitäs kehitellä jolla lämmittimen saa päälle omalla kännykällä.
No on tässä vielä aikaa pähkäillä ennen pakkasia.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: Ke 16.08.2006 22:26
Tossa oon pitkään miettiny että uskaltaisko lähteä vitolla lappiin. Sen verran on vielä kuitenki ollut epävarma olo ettei oo uskaltanu. Perheen kanssa ei ainakaan uskalla. Nyt ois vielä aika hyvät/lämpimät ilmat lähteä. En tiiä.
Jos kuitenki lähtis. Oonhan joskus meinannu mennä ton välin -63 110 meselläki.
Kyllä taidan vielä lähteä, syksyllä. Taksirahat taskuun valmiiksi. Siihen on jo totuttu että taksirahat pitää olla aina valmiina ja kokoajan pieni tai suuri pelko että millon tää pommi kajahtaa käsiin... No joo, mitähän sielä lapissa tekis jos sinne asti pääsee...ei siellä taida olla mitään, jänkää ja jänkää.
Tänään ei oikee huvita mikään.
No, tuli tuossa vähän sitä lämmittimen paikkaa mallailtua, taitaa se tuonne laatikon taakse tulla.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 08:53
vito500tkm kirjoitti:Tänään ei oikee huvita mikään.


No tuleppas nappasemaan tuo minun kansi irti niin ei taidot ruostu. Tässä justiinsa pohdin miten sen jakoketjun kanssa pitää toimia, että siitä tulee luotettava liitos. Miten vanhan ketjun muuten saa "ehjänä" poikki, jos semmoinen pitäisi saada ? [Unohdetaan se 400 +€ työkalu]

Kyllä se itselläkin on ollut aina pelko perseessä kun tuolla on pitänyt reissuun lähteä, jotta kestääkö se vai ei kestä. Sellasia 400 km matkoja sentään on uskaltanut tehdä, mutta toisaalta se on aika lailla sama hajoaako se 100 km päässä vai 1000 km päässä kun ei sitä kuitenkaan viitsi hinauttaa kuin lähimmälle korjaamolle. On se verran hankala vehjes korjata tienposkessa.

Kasko ja luottokortti mukana niin silleen pärjää. Saa auton hinattua ilmaiseksi lähimpään huoltoon talteen.

Se huonopuoli tuossa on ollut, jotta kun se hajoaa niin se hajoaa yleensä siten, ettei sillä sitten tarvitse ajaa yhtään eteenpäin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 11:00
Ittelläkin jäänyt ketju vaihtamatta kun ei ole työkalua tuohon hommaan.
Eikä oikeen intoakaan moiseen. Omassa rahisee jakopää pikkukierroksilla ja nostajat naputtaa/rallattaa 2000rpm jälkeen. Siinäpä rallattakoo. Voihan ne sitten vaihtaa kun kannen joutuu taas irrottaa :D . Veholta saan työkalun lainaan sitten kun se ketjun vaihto alkaa kiinnostaa.

On muuten ensimmäinen auto jolla ei ole ainakaan vielä tuonne laplandin reissulle ole uskaltanut lähteä, sen verran on epävarma tuosta kestävyydestä. Vitossa on kyllä hyvät tilat nukkua jos sippaa välille. Kalavehkeet ja tulentekovehkeet mukaan. Ja onhan tässä keittosysteemitkin valmiina onhan tää sentää matkailuauto? :roll:

Taitaa seuraava auto olla taas 124 200D, sitten kun vitoilu loppuu, mutta ei vielä.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 11:44
Irrotitko sen kannen katkaisematta ketjua vai ? Eli otetaanko siitä ratas sillon irti, häh, vai löysääntyykö ketju niin paljon, että sen saa yli ? Silloinhan sen voi käydä jossain niittaamassa kiinni kunhan pituus täsmää.

Ajattelin sen ketjun vaihtaa niin ei jää tehot sitten venyneestä ketjusta kiinni :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 12:09
veskola kirjoitti:Irrotitko sen kannen katkaisematta ketjua vai ? Eli otetaanko siitä ratas sillon irti, häh, vai löysääntyykö ketju niin paljon, että sen saa yli ? Silloinhan sen voi käydä jossain niittaamassa kiinni kunhan pituus täsmää.

Ajattelin sen ketjun vaihtaa niin ei jää tehot sitten venyneestä ketjusta kiinni :lol:


Kyllä sen vanhan ketjun joudut katkasee jos meinaat ketjun vaihtaa.
Itse en ole mersun ketjua vaihtanut, mutta kuullut olen että uusi ketju tulee "irtolukolla" kiinni eli siihen ei työkalua tarttis.

Kannen irrotuksessa ketjua ei tarvi katkasta eikä irrottaa. Merkit kohdalleen, ketjunkiristin kannen takaa irti(ketju löysälle) ja nokkapyörä irti, nipparilla ketju nokkapyörään kiinni ja tämä hässäkkä tulee sitten kannen läpi kun kannen ottaa pois. Ja tämä siis sillon kun kannen ottaa irti. clik

Ainoa miten ketjun saat ehjänä pois koneesta on ottaa myös jakokotelo pois ja sehän ei taida lähteä ennen kun moottori on irti.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 15:28
Jees hyviä kuvia, kiitos niistä. Kuvittelin tosiaan että ainoa vaihtoehto saada kansi pois on katkoa ketjua, mutta nythän se vaikuttaa helpommalta ja ehkäpä katsotaan nyt laitanko tähän syssyyn sitä uutta ketjua vai laittaako sen joku muu. Riippuu onko siellä lukko mukana vai ei ole.

Pakosarjan pultit olet saanut irti kannen ja koneen ollessa paikalla. Tapahtuiko tämä sen jälkeen kun venttiilikoppa on pois tieltä ja siitä koneen puolelta(ko)?

Tosin mää otan joka tapauksessa turbon irti ja pakosarja saa luvan tulla kannen mukana ulos, ihan vain hyvin ja harrastuksen vuoksi. On vähän jo ikävä sitä ahdinta kun ei olla nähty sitten viime syksyn :D

Olikos sulla mikään pakosarjan pulteistä "liian" löysällä, mullahan niitä sai kiristellä jo tuossa 20 tkm jälkeen kansiremontin :roll:

Klick
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 16:42
veskola kirjoitti:Jees hyviä kuvia, kiitos niistä. Kuvittelin tosiaan että ainoa vaihtoehto saada kansi pois on katkoa ketjua, mutta nythän se vaikuttaa helpommalta ja ehkäpä katsotaan nyt laitanko tähän syssyyn sitä uutta ketjua vai laittaako sen joku muu. Riippuu onko siellä lukko mukana vai ei ole.

Pakosarjan pultit olet saanut irti kannen ja koneen ollessa paikalla. Tapahtuiko tämä sen jälkeen kun venttiilikoppa on pois tieltä ja siitä koneen puolelta(ko)?

Tosin mää otan joka tapauksessa turbon irti ja pakosarja saa luvan tulla kannen mukana ulos, ihan vain hyvin ja harrastuksen vuoksi. On vähän jo ikävä sitä ahdinta kun ei olla nähty sitten viime syksyn :D

Olikos sulla mikään pakosarjan pulteistä "liian" löysällä, mullahan niitä sai kiristellä jo tuossa 20 tkm jälkeen kansiremontin :roll:

Klick


Jakopäähän on siis sama kun esim W124 200D:ssä, joten kuka semmosen ketjun on vaihtanut niin vaihtaa myös viton ketjun. Ja foorumiltakin varmasti neuvoja löytyy tuohon hommaan jos ite innostuu.

Pakosarjan pultit oli löysällä mutta ei kuitenkaan irti, eikä vuotanut välistä.
On ilmeisesti ominaisuus että nuo, onko ne nyt kuparimutterit, löystyy aikanaan vaikka vetää kireelle. Uudet mutterit vois asiaan auttaa.
Pakosarjaa irrottaessa venttiilikoppa pitää irrottaa. Mutterit ei oo niin pahat irrottaa. Eihän sinne oikee mitään nää, mutta käsikopelolla ja välillä peilin kanssa kun kattelee niin kyllä ne sieltä aika helposti lähtee.
80% kannen irrotus työstä tehdään yläkautta. Turbon öljyputkia joutu välillä alhaalta availee.

Ilmeisesti meinaat tehdä remontin kone paikallaan?
Onhan se vaihtelua. :D

Meinasitko laittaa jotain mömmöä kannen väliin?
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 18:56
vito500tkm kirjoitti:Meinasitko laittaa jotain mömmöä kannen väliin?


Meinasin mutta raportoidaan tuosta lisää kun autolla on ajettu onnistuneesti vaikkapa 1000 km, tässä on asioita selvitelty ja ihmetelty nyt tämä viikko ja alkaa asia olemaan toteutusta vaille valmis.

Tuo ketjuasiakin taitaa olla jo päissäään suunniteltu, ainoa probleema tosiaan oli tuo, jos ketju pitää liittää ilman lukkoa niin menee sormi suuhun. Poikkihan sen vanhan ketjun kyllä saa helposti. Semmonen työkalu kun maksaa maltaita.

Remontti alkanee viikonvaihteena tai ehkä vasta ensi viikolla...
Lisää tietoa: www.skg.fi

Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 08:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 20:30
veskola kirjoitti:
Tuo ketjuasiakin taitaa olla jo päissäään suunniteltu, ainoa probleema tosiaan oli tuo, jos ketju pitää liittää ilman lukkoa niin menee sormi suuhun. Poikkihan sen vanhan ketjun kyllä saa helposti. Semmonen työkalu kun maksaa maltaita.

Remontti alkanee viikonvaihteena tai ehkä vasta ensi viikolla...



Pallopää vasara on sitä varten, että niitataan :wink:
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 20:50
MeSee kirjoitti:Pallopää vasara on sitä varten, että niitataan :wink:


Juu tuo oli kyllä tiedossa, mutta ei se oikein istu tyyliin kuten ei bleedaaminen tuolle tuikulle :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: To 17.08.2006 23:29
Onkos kukaan laittanut lisävaloja viton keulaan?
Kiinnitystä on tässä tullut pohdittua, kun viton keula on tommosta rimpulamuovia.
Mitään 500e valorautaa en meinaa ostaa.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 24.01.2006 23:00
Paikkakunta: Kerava
ViestiLähetetty: Pe 18.08.2006 09:58
Niittaustyökalu? Käykö siihen nokkaketjun katkaisuun ja niittaamiseen samanlainen työkalu kuin esimerkiksi prätkän ketjulle?

Eli siis semmonen... "Pieni ruuvipuristin" jossa on terä jolla ensin katkaistaan ja sitten kun halutaan niitata niin vaihdetaan vaan terän tilalle tappi ja vastakappale jolla liitetään ketju ja saadaan liitos kestävästi niitattua.
W124 300E -85
Suzuki GSX-R 1000 -04
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Pe 18.08.2006 10:26
Korruptio kirjoitti:Niittaustyökalu? Käykö siihen nokkaketjun katkaisuun ja niittaamiseen samanlainen työkalu kuin esimerkiksi prätkän ketjulle?


Sille on oma työkalu, maksaa monta sataa euroa, sitähän tässä kärvistellään.

Netistä niitä löytyy hakusanalla: mercedes & "timing chain" & tools

Esim Klick

Mielellään tuomosen ostaa kun varmaankin vielä vanhana pappana noita koneita tulee rukkailtua :roll: Niin sehän on kaksirivinen se ketju, turbomoottorissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: La 19.08.2006 19:45
Niin sehän on kaksirivinen se ketju, turbomoottorissa


Ja vaparissa myös.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 22:37
ViestiLähetetty: La 19.08.2006 19:51
vito500tkm kirjoitti:Onkos kukaan laittanut lisävaloja viton keulaan?
Kiinnitystä on tässä tullut pohdittua, kun viton keula on tommosta rimpulamuovia.
Mitään 500e valorautaa en meinaa ostaa.


Nyt tuli ne lisäpitkätkin laitettua.
Lattaraudasta tuli kiinnikkeet tekastua.
Viikonpäästä auton ylimaalaus/värin vaihto.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Su 20.08.2006 06:48
vito500tkm kirjoitti:Nyt tuli ne lisäpitkätkin laitettua.
Lattaraudasta tuli kiinnikkeet tekastua.
Viikonpäästä auton ylimaalaus/värin vaihto.


Sinulla ainakin tapahtuu ja vauhdilla. :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa







kl-varaosat.fi