Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JoniVeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 06.08.2006 23:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voihan vito

Viesti Kirjoittaja JoniVeli »

vito500tkm kirjoitti:
vito500tkm kirjoitti:Onkos kukaan laittanut lisävaloja viton keulaan?
Kiinnitystä on tässä tullut pohdittua, kun viton keula on tommosta rimpulamuovia.
Mitään 500e valorautaa en meinaa ostaa.
Nyt tuli ne lisäpitkätkin laitettua.
Lattaraudasta tuli kiinnikkeet tekastua.
Viikonpäästä auton ylimaalaus/värin vaihto.
Uskallatkos jo paljastaa mitä tilasit? :wink:
Lorinser alua yms? :roll:
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Re: Voihan vito

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

vito500tkm kirjoitti:
vito500tkm kirjoitti:Onkos kukaan laittanut lisävaloja viton keulaan?
Kiinnitystä on tässä tullut pohdittua, kun viton keula on tommosta rimpulamuovia.
Mitään 500e valorautaa en meinaa ostaa.
Nyt tuli ne lisäpitkätkin laitettua.
Lattaraudasta tuli kiinnikkeet tekastua.
Viikonpäästä auton ylimaalaus/värin vaihto.
Tuli turkoosi Vitosi hetki sitten vastaan Tikkurilan kulmilla
sillä näkyi ajavan tumma siro nainen.

Niin asiaan onko zenon-valosi e-hyväksytyt? Niistä lähinnä
värin lisäksi tunnistin autosi( valot oli tosi kirkkaat)
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: Voihan vito

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Uskallatkos jo paljastaa mitä tilasit?
Lorinser alua yms?
Eipä ole tullut vielä mitään tilaltua.
Maalaaminen maksaa jo sen verran että nuo tuuninki hommelit siirtyy.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: Voihan vito

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onko zenon-valosi e-hyväksytyt? Niistä lähinnä
värin lisäksi tunnistin autosi( valot oli tosi kirkkaat
Eipä taida olla näillä valoilla olla mitään tekemistä e-juttujen kanssa(juttu selvityksen alla että miten valot saa lailliseksi)
Oliko mielestäsi valot häikäsevät?
Pitää alkaa tekemään muutoksia jos valot häikäsee vastaantulijoita.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: Voihan vito

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nonnii, nyt tuli jumpattua aurauskulmien kanssa. Ei meinaa vito mennä suoraan :? . Alkoi vetämään vasemmalle kun camperit ja aurauksen sääti kohdalleen. Nyt on kolmesti säädetty eri arvoilla ja tuntuu että nyt menee jotenkin suoraan. Vieläkin hieman vetää vasemmalle ja ohjaus hieman epämääräinen. Taitaapa johtua kuluneista renkaista. Alla jotku vanhat nastarenkaat (225 c15) ja pintaa tommoset 2mm, eli tosi hyvät :roll: .Maalausprojekti siirty ainakin viikolla ja nyt on hyvää aikaa näpräillä sitä lämmitintä ja sen kytkentöjä.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Miten lämpösiä vitot on talvipakkasilla? Ei ole vito ollut niin pitkään että olis pakkasilla tullut ajeltua. Luulis koneen ainakin tuottavan hukkalämpöä sen verran että lämpöä sen puolesta tulee, mutta millasia kokemuksia on?
Että ollaanko siellä näin 8) vai näin (( :| )) ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mihin arvoihin päädyit kulmien säädöissä. Mulla on madallettu ja se on säädätetty kahdesti. Lappuja vertaillessa huomasin, jotta on laitettu eri säädöille.

No suoraan menossa en huomannut tai ole välittänyt olevan valittamista mutta tällä jälkimmäisellä säädöllä on sellainen ilmiö, ainakin ennen kuin siihen "tottui". Teet ohituksen, nämä suomen tiet on sellaisia kamelinselkiä eli kaistanvaihto on kuin hyppyristä ajaisi. Siinä keskiviivan ylityksen kohdalla auto ikään kuin hakee sinne tänne, eli ole mitään suuntavakavuutta. Auto siis joustaa ylöspäin -> suuntavakavuus häviää.

Tässä olen yli vuoden pohtinut mihin säätöihin sen nyt pyytäisi laittamaan, eli viime syksystä saakka säädöt on olleet remontin jäljiltä mallia "jotakin". Tosin ei ne ihan poskellaan ole kun ne pultteihin merkitsi ne kohdat. merkkihuollon rempan jäljiltähän asteet oli yli kaksi kun säätöarvo oli joku 0,15 :shock: ja renkaat menivät alle kuukaudessa kaljuksi.

Tuo V-malli on lämmin, joten eiköhän tavallinenkin. V-mallissa tosin on lämminilmasuuttimat siellä takanakin...ja auttaisi tuo eberikin, jos sen nyt jaksaa korjata täksi talveksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tuo V-malli on lämmin, joten eiköhän tavallinenkin. V-mallissa tosin on lämminilmasuuttimat siellä takanakin...ja auttaisi tuo eberikin, jos sen nyt jaksaa korjata täksi talveksi.
No eiköhän siellä sitten lämmintä piisaa. On tässä tommonen ilmasuutin etuistuimien takana, joka puhaltaa lattialle (taakse ja sivuille). Lisäksi takana lisäkenno, puhallin ja poistoilmapuhallin, recon tekeleitä taitaa olla. Laitettu tuonne vasemman sivuseinän sisälle.

Tuota kulmajuttua pitää vielä tutkia, kun oma ei ole vielä semmonen kun pitäis.
Tosin omaan autoon pitäisi vielä laittaa uudet iskarit ja jouset, eteen jotku jäykemmät ja uudet renkaat, että autosta tulee hyvä. Nyt on semmonen että pompuissa/isoissa heitoissa keula pompsahtaa liian ylös. liikkeet liian isoja siis. Iskarit pitäis olla ylöspäin jämäkämmät. Pitää nyt alotella sillä että vaihtaa renkaitten paikkoja. Laitan lisää juttua kun rupijaa vito menemään niinku pitää.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tässä olen yli vuoden pohtinut mihin säätöihin sen nyt pyytäisi laittamaan, eli viime syksystä saakka säädöt on olleet remontin jäljiltä mallia "jotakin". Tosin ei ne ihan poskellaan ole kun ne pultteihin merkitsi ne kohdat. merkkihuollon rempan jäljiltähän asteet oli yli kaksi kun säätöarvo oli joku 0,15 ja renkaat menivät alle kuukaudessa kaljuksi.

Tässä viton säätöarvot.
Ilmajousitteisessa eri arvot.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti: Tässä viton säätöarvot.
Ilmajousitteisessa eri arvot.
Ei kun en minä niitä tehtaan arvoja tarvitse kun on madallettu alusta, silloin niitä sovelletaan. Kiinnostaa vain millaisiin arvoihin päädyit.

Tietokonehan ehdottaa eri arvoja kun sinne syötetään se etuakselin korkeus tjms.

Tuossa on nuo minun ekan kerran säätöarvot, ne on ilmeisesti poskellaan madalletussa autossa, sillä en silloin älynnyt sanoa asentajalle, jotta siinä on madallus. Samasta firmasta on sitten toinen lappu ja siinä huomioitiin se madallus. Camberin oli laittanut negatiiviseksi positiivisen sijaan...

Ilmajousiahan mulla ei ole enää, hyi satana :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

No ei siitä taas kauaa näppejä saanut erossa pidettyä. Tuo auton puoltaminen tosiaan johtui renkaasta, todennäköisesti vyö poikki. Ei näy päällepäin mitään. Vaihdoin renkaat puolelta toiselle ja nyt vetää oikealle joten toinen (oikea) eturengas sökö.

Jarrut tuli herkistettyä ja säädettyä leimalle.
Vasemmassa takapyöränlaakerissa oli välystä, laakeri ei rahissut mutta välys ei lähtenyt vaikka pultin väänsi kiinni niin paljon kun meni. Elikkäs lääkkeeksi jos vastaava juttu tulee vitoisteilla vastaan niin rälläkä käteen ja lyhentää pyöränavan takana olevaa isoa prikkaa n. 1mm tällä pitäisi välyksen lähteä. Pultti painaa laakerin tiukemmin napaan.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mistäs olette venttiilin nostimia ostaneet ja kenen valmistamia? Ilmeisesti samat 200D:ssä ja 2,3 td:ssä ja todennäköisesti muissakin (2,5 ja 3,0).
Onko tietoa kenen valmistamia nuo motonetin nostimet?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Nostin kysymykseen en osaa mitään vastata mutta pyöränkulmiin mulla olis sanaa sanottavana :lol: .Jos auto tuntuu jotenkuten ajettavalta noilla kulmilla niin ihmettelen sitä suuresti.Jos mulla olis vito niin laittaisin aurausta enemmän plussan puolelle esim yhteis auraus noin 18"minuuttia" plussan puolelle eteen ja taakse.Vois olla kannattava kokeilu jos ajettavuudessa on moittimista.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

häh ?

Mulla on ekassa lapussa 0,18 astetta ja tokassa jopa 0,32. Noillakin tehtaan arvoilla renkaat tahtovat kulua liikaa, joten enempää minä en sinne halua.

Vitoissa ei ole takana yhtään mitään millä kulmia suuntaa. Takanahan mulla näkyy liikaa camberia, johtuu madalluksesta eikä sille voi mitään, siis helposti eli järkevästi.

vito500tkm:n Viton arvojahan täällä ei ole ollut näkyvissä...

Tuo minun tapauksen suuntavakavuuden katoaminen yläjoustoissa ei kyllä aurausta lisäämällä taida hävitä...mutta eipä tuota autoa ole rallikäyttöön suunniteltukkaan.

Konin fsd iskunvaimentimet kun siihen saisi niin sitten voisi olla parempi vaikka huonohan se ei ole ollenkaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

veskola kirjoitti:................Vitoissa ei ole takana yhtään mitään millä kulmia suuntaa. Takanahan mulla näkyy liikaa camberia, johtuu madalluksesta eikä sille voi mitään, siis helposti eli järkevästi.................

-Eilen ryömin auton alla ja kattelin, että takana on säätöpultit tukivarsien kiinikkeissä!! Kattoinko väärin?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

-Eilen ryömin auton alla ja kattelin, että takana on säätöpultit tukivarsien kiinikkeissä!! Kattoinko väärin?
Juu et kattonut, sisemmistä tukivarrenpulteista säädetään taka-auraus. Muuta sieltä ei pysty säätämäänkään.

Tuosta omasta autosta sen verran että se puoltaminen johtui rengas viasta, vyö poikki.


Napsahti muuten sata täyteen, huomasin tuossa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin joo camberia ei säädetä siis takaa :roll: jlloin madallettu ei ole tehtaan arvoissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Takana näyttäis olevan auraus ohjearvon mukaan plussan puolella (siis aurausta)mutta edessä jostain syystä ohjearvo auraukselle on negatiivista(siis harituksella)Tuolla vähän ylempänä oli ohjearvot josta nuo lunttasin.Onko viton alusta geometria jotenkin semmonen että keula pitää laittaa harituksen puolelle?Yleensä olen etuveto autot säätänyt lievästi aurauksen puolelle vaikka ohjearvot olisivatkin lievästi haritusta tai nollassa eikä valituksia renkaiden kulumisesta ole kuulunut.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvä kysymys, ja sitäkin ihmettelin noissa kahdessa omassa lapussani, toisessa edessä negatiivinen ja toisessa positiivinen. "Ns. tehtaan arvot siis vaihtelivat eri kerroilla, vaikka kyseessä oli sama säätöpaikka, ainostaan säätäjä oli eri.

Mitään aivan hurjaa eroa en niistä osaa sanoa.

Mihinkähän sitä seuravaksi sen pistäisi :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vois tulla hyvä jos takapään aurauksen säätäis tehtaan arvoihin esim+0,07per puoli(jos säädettävissä)aurausta ja eteen+0,05 aurausta per puoli.Näin minä ne säätäisin ja camberit ja casterit(jos säädettävissä) mahdollisimman lähelle tehtaan arvoja vaikka on madallettu.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tässä viton säätöarvot.
Ilmajousitteisessa eri arvot.
Minä taas luotan noihin meidän koneen säätöarvoihin. Sen verran katsoin että 96-98 ainakin oli samat arvot, ainoastaan ilmajousitushässäkkään oli eri arvot.
Ainakin tähän asti on tuolla masiinalla kulmat tulleet kohilleen, autoja säädetty arviolta 300-500kpl.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Meillä on kans korjaamon masiinassa säätöarvot mutten juuri koskaan laita aurausta ohjearvoihin.Joissakin etuveto autoissa esim Honda oli muistaakseni etupyörien kulmat jotain -0,05 harituksella per puoli.Yleensä olen nämä säätänyt +0,05 aurauksen puolelle minusta silloin parempi kun eikös pyörät pyri eteenpäin ajettaessa oikenemaan eli harittamaan?Ajettavuudesta ainakin on tullut hyvä näin menetellen eikä pyörien kulumisesta ole valitettu.Muut kulmat olen pyrkinyt laittamaan koneen mukaisiin ohjearvoihin aurausta lukuun ottamatta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joo, voihan se olla totta. Ollaan vaan korjaamolla säädetty yleensä koneen antamiin ohjearvoihin. Autot yleensä 0-6 vuotta vanhoja, joten pyöräntuennat ei vielä ole kovin löysät, eikä rikkinäisiä tietenkään aleta edes säätämään. Ainakaan vielä ei valituksia asiakkailta ole tullut.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sama täällä,kovin vanhoja autoja ei säädetä tyypillisimmät noin 01-06 vuosimalleja ja silloinkin tarkastetaan huolella alusta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onkos kukaan korjannut manuaali viton vaihteensiirtäjää?
Elikkä vaihdekeppi mallia soppakauha ja paukahtaa esim kolmoselle vaihtaessa. Pakkia vaikea saada päälle. Hieman parani kun mekanismin rasvasi vaseliinilla laatikon päästä. Ei raskis ostaa uusia vaijereita oli jotain 173e/kpl :x

Ja toinen juttu, että mitä renkaita suosittelette vitoin alle?
8 kankaista vai ha-renkaita?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

vito500tkm kirjoitti:Onkos .......................................................?

Muistaakseni oli juttua, että vaijereita ei tarvis uusia vaan joku muovinen hahlo tms. Itellä ei muuten mitään tietoo manuaali vaihteistosta.

Renkaita ostellessa, jos raha ei ole esteenä niin 17" rankaat. Itellä tän kesän ollut pakun renkaat 195/70 sortaa kyllä tiukoissa mutkissa alle, mutta toki erittäin hyvät ajaa muuten. HA renkaita ei kannata vakio koossa ostaa, pieni säästö.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Elikkä tuommonen neliön muotoinen muovi nippeli jossa reikä. Tulee laatikon vaihteensiirtoakseliin (oma ura sille). 1,2e on muuten melko varmasti halvin osa minkä vitoon veholta saa! Vaihteensiirtovaijerien päihin tuli tekastua lisää "pintaa" puskuriliimalla (kuluneet liitokset).
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mikä olis hyvä öljy viton koneeseen?
Aattelin ostaa teboilin hpd.... öljyä.
Edelliset nesteen mineraaliöljyt jotka toimineet ihan ok.
Mitään syntteettisiä öljyjä en aatellut laittaa, on huonoja kokemuksia. Vanhoissa autoissa siis.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Aattelin talveksi heittää Shellin Helix Plussaa se sininen kannu 5w-40. Talveksi kyllä kannattaa iskee 5w öljyt. Rally Formula olis ehkä parasta, pitää paineet hyvänä.

HPD.stä oli jotai juttua että kiillottaa sylinterin seinämät, en ole käyttäny sitä enää traktorissakaan. Parhaiten toimii ei diesel öljyt tossa OM koneessa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toimiiko 10w60 öljyt talvikäytössä, jos oletetaan, että käytössä olisi toimiva eberi ? Varsinais-Suomessa siis...

:twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin