Voihan vito....
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Nyt alkaa viton 500tkm huollon loppu häämöttämään. Nyt on uusi musta maali päällä ja osat löytävät pikkuhiljaa paikkansa. Maalauksesta sen verran että niillle jotka aikoo maalata autonsa itse esim korjaamohallissa, niin ei onnistu. Oven sisäosat ja pikkuosat onnistu pikkuruiskulla ihan ok, mutta isot pinnat ei tunnu onnistuva, kun suurempaa ilmamäärää tarvitaan. Pinnan kun hallissa vetäsi, niin 10 minuuttia ja pinta oli täynnä reikää (silikonia).
Yksinään kun tekee niin aikaa tuntuu menevän. Ei ole kunnon vehkeitä millä tehdä ja eikä ole oikeen kokemustakaan. Merzzua on nyt kolmeviikkoa hinkattu. Mutta nyt on vito kunnon maalissa ja ammattimaalari maalasi uunissa.
Nyt on sitten kasailtu puskureita, peruutustutkaa, etusumareita ja muita nippeleitä paikalleen. Myös etuovien johtosarjat tuli uusittua. Pitää laittaa kuvia, kun auton saa nippuun.
Yksinään kun tekee niin aikaa tuntuu menevän. Ei ole kunnon vehkeitä millä tehdä ja eikä ole oikeen kokemustakaan. Merzzua on nyt kolmeviikkoa hinkattu. Mutta nyt on vito kunnon maalissa ja ammattimaalari maalasi uunissa.
Nyt on sitten kasailtu puskureita, peruutustutkaa, etusumareita ja muita nippeleitä paikalleen. Myös etuovien johtosarjat tuli uusittua. Pitää laittaa kuvia, kun auton saa nippuun.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Se on kyllä nyt hieno, mitäs jos siihen tuuppaisi vielä V-mallin peilit, jos jostain romikselta sattuisi löytymään, nyt kun olisi aika helppoa maalata korin väriinkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Onnea onnistuneen värivalinnan johdosta .On pikkusen arvokkaamman näköne peli tuohon turkoosiin verrattuna...Millä maalilla maalautit??Ja mitähän mahtoi suunnilleen maksaa??Kaveri kehoitti minua maalaamaan Viton Pbg:n työkonemaalilla.On kuulemma vain 2 värivaihtoehtoa joten hinta on vain puolet ns. virallisen automaalin hinnasta.On kuulemma muutenkin kestävämpää...No omani aion sillä maalauttaa ja tietysti mustaksi...
Olikos se vakionopeussäädin asennus tehtaan oma vai jälkiasennus??Mistä hommasit osat ja mitä kustansi??
Olikos se vakionopeussäädin asennus tehtaan oma vai jälkiasennus??Mistä hommasit osat ja mitä kustansi??
Liikaa on sopivasti
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Musta on se ainoa oikea väriVitottaja kirjoitti:Onnea onnistuneen värivalinnan johdosta .On pikkusen arvokkaamman näköne peli tuohon turkoosiin verrattuna...Millä maalilla maalautit??Ja mitähän mahtoi suunnilleen maksaa??
Olikos se vakionopeussäädin asennus tehtaan oma vai jälkiasennus??Mistä hommasit osat ja mitä kustansi??
Ihan kunnon automaalilla maalattu.
Maalit ei paljoa maksa, työ maksaa.
Työtunteja tuli n.100, tosin tehty muitakin korjauksia samalla.
Vakionopeudensäädin mallia tarvike (alipainetoiminen).
Toimii tosihyvin moottoritiellä ja hiljaisella ja kohtuu tasasella maantiellä.
Ei toimi jos 80km/h ja mäkinen tie (reagoi hitaasti).
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Öh. Tuota missähän se tässä thredissä aiemmin mainittu jarrupaineen säädin mahtaa olla? Pitäiskö sen olla jossain tuolla?
Eli kuva alta takaosasta eteenpäin ja jarruputket tulee molemmilta takapyöriltä ja jatkaa parina sitten eteen. Aiemmista jutuista päättelin että tuolla alla pitäisi olla se säädin? Siis takapyörien kohdalla? Ajattelin vain tarkistaa, kun sen toiminnasta on ollut juttua, omassa Vitossa en vielä ole havainnut ongelmia, mutta jos tulevat ehkäisisi ennalta.....kun noita ongelmia tuntuu riittävän jokapäivälle.....tuolla auton alla kömytessä huomasin että takapönttö vuotaa, eli pääsee pakoputken hitsaushommiinki kaiken muun kivan lisäksi. Taitaa olla kestävämpi hitsata kaasulla, kuin migillä, eikös vain?
Kuva on huono, kun otin sen puhelimella.
Eli kuva alta takaosasta eteenpäin ja jarruputket tulee molemmilta takapyöriltä ja jatkaa parina sitten eteen. Aiemmista jutuista päättelin että tuolla alla pitäisi olla se säädin? Siis takapyörien kohdalla? Ajattelin vain tarkistaa, kun sen toiminnasta on ollut juttua, omassa Vitossa en vielä ole havainnut ongelmia, mutta jos tulevat ehkäisisi ennalta.....kun noita ongelmia tuntuu riittävän jokapäivälle.....tuolla auton alla kömytessä huomasin että takapönttö vuotaa, eli pääsee pakoputken hitsaushommiinki kaiken muun kivan lisäksi. Taitaa olla kestävämpi hitsata kaasulla, kuin migillä, eikös vain?
Kuva on huono, kun otin sen puhelimella.
C farkku 2.2cdi 2005
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Eipä näytä säädintä olevan. Säätimellä oleviin tulee semmonen tanko tukivarsien väliin, joka sitten likkuttaa sitä säädintä. Taitaa olla autossasi ABS ja silloin mielestäni ei tuota paineneensäädintä ole.
Kestävin putkihan tulee kun osta uuden, mutta kyllähän sillä vanhallakin pöntöllä saattaa jonkin aikaa päästä jos ei pahasti mätä.
Kestävin putkihan tulee kun osta uuden, mutta kyllähän sillä vanhallakin pöntöllä saattaa jonkin aikaa päästä jos ei pahasti mätä.
Meikäläisellä sitten taas oli jarrupaineen säädin siellä vaikka on ABS-jarrut. Torstaina nimittäin sen purin ja herkistelin liikkeelle.
Ihan asian vierestä mutta eipä tullut pumpun säädöstä tänäänkään mitään kun joku loppi on siellä tehtaalla kiertänyt ne suodattimen jalan pultit niin tiukkaan että nyt on kaikki pyöreinä. Ja avain oli aivan uus mutta ei vaan auennu.
Pitää tossa vikkolla purkaa se keula että saa porattua ne pultin kannat pois.
Tai sitten pitää kattoo töistä kulmaporakone jos se mahtuis sinne.
Ihan asian vierestä mutta eipä tullut pumpun säädöstä tänäänkään mitään kun joku loppi on siellä tehtaalla kiertänyt ne suodattimen jalan pultit niin tiukkaan että nyt on kaikki pyöreinä. Ja avain oli aivan uus mutta ei vaan auennu.
Pitää tossa vikkolla purkaa se keula että saa porattua ne pultin kannat pois.
Tai sitten pitää kattoo töistä kulmaporakone jos se mahtuis sinne.
Vito myyty.
Tilalla 300E (W124)
Tilalla 300E (W124)
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
No näköjään vitossa noita paineensäätimiä on myös abs:llä olevissakin. Pitäisi omastakin purkaa toi säädin. Takajarruista ei irtoa kuin 1kNm. Tosin en tiedä paljonko sieltä pitäisi tehoja saada. Mitäs on muilla takajarrujen tehot olleet?
Käyttikö ama koko säätimen irti vai herkistelitkö sen vivun vaan?
Käyttikö ama koko säätimen irti vai herkistelitkö sen vivun vaan?
Joskus kiinni juuttuneet pultit aukeaa kun lyö vasaralla ensin pari reipasta iskua pultin päähän.Ihan asian vierestä mutta eipä tullut pumpun säädöstä tänäänkään mitään kun joku loppi on siellä tehtaalla kiertänyt ne suodattimen jalan pultit niin tiukkaan että nyt on kaikki pyöreinä
On muuten varsin onnistunut päivitys! Auto on kun eri vuosituhannelta peräisin.vito500tkm kirjoitti:Tänään sain loputkin osat laitettua paikalleen. Pakko oli käydä parit kuvat napsimassa.
Sivuvilkut on vielä jääneet vanhaan väriin?
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Kokonaan otin irti kun ajattelin että se on myös sieltä sisältä paskassa mutta sieltä oli täysin priima kunnissa.
Se vipuhan siinä vaan oli ruostunut kiinni, pientä elvyttelyä vaan vaati.
Kyllä niitä pultteja on kolkuteltu mutta silti ei auennu vaan nylppääntyivät pyöreiksi.
Se vipuhan siinä vaan oli ruostunut kiinni, pientä elvyttelyä vaan vaati.
Kyllä niitä pultteja on kolkuteltu mutta silti ei auennu vaan nylppääntyivät pyöreiksi.
Vito myyty.
Tilalla 300E (W124)
Tilalla 300E (W124)
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Jep, motonetistä n.50e.Juhis. kirjoitti:On muuten varsin onnistunut päivitys! Auto on kun eri vuosituhannelta peräisin.vito500tkm kirjoitti:Tänään sain loputkin osat laitettua paikalleen. Pakko oli käydä parit kuvat napsimassa.
Sivuvilkut on vielä jääneet vanhaan väriin?
Tänään tuli vito leimattua . Ensin pomppas (eilen): renkaat kuluneet ja seisontajarru tehoton (1,3kN).
Mittasin katsastuksen jälkeen renkaiden urasyvyyden pajalla ja sain 3mm kelmesta eri kohtaa . Ja seisontajarrukin piti sen verran että pysyy mäessä. =huono päivä lemasinmiehellä.
Tuo viton seisontajarru on jo alunperin aika surkea. Samaa kokoa kun ha-malleissa. Renkaista tiesin itsekkin että onhan ne loppu, mutta pintaa vielä oli se 3mm. No, tänään laitoin uudet jarrukengät. Vanhat oli uuden veroiset, mutta niistä ei saanut tekemälläkään irti 1,3kN enempää tehoja. Uudet kengät paikalleen, säätö ja dynikselle. 0,8kN . Ei riitä. Ei kun taas auki ja säädöt ihan tappiin, niin että renkaat vielä pyöri kun väkisin pyöritti ja vaijerinkiristys tappiin ja vielä ruuvi virityksiä vivuston väliin niin että vaijeritkin sai soimaan. Näillä sain 2kN. Eilen katastusmies meinasi että vitosta pitäisi kokonaismassan perusteella saada 4kN . Eli pitää vissiin pysyä vaikka seinällä. Oli tainnut jäädä kaverilla aamulääkkeet syömättä.
Nastarenkaat alle ja konttorille. Eri ukko teki tarkastuksen. Kesti n.2min. "jaa oot laittanut talvirenkaat alle?" dynikselle. . . ja 2 kN, ok ja leima lappuun. Vähän rahastuksen makua. On muuten viiminen kerta kun käytän autoa kyseisessä konttorissa. On niin ukosta kiinni kuka katsastuksen tekee. Ahistaa. . .
No, joka tapauksessa takakäyttöjarrun teho 1kN riitti leimaalle. Edessä 3kN. ja seisontajarru teho 2kN. Näillä meni läpi. Eli paineensäätöventtilli toimi niin kuin piti vaikka itsellä epäilytti eniten tuo takakäyttöjarrun teho 1kN jonka pajalla mittasin. Päästöt otin itse, savuarvo 1,8 pumpun kello ruuvattuna ala-asentoon. Saattais saada pienemmänkin jos kävis ensin ajamassa kunnolla kuumaksi, mutta kun 1,8 riittää.
Yhteevetona seisontajarrusta, Normaali säädöillä ja uusilla kengillä ei saanut yli 1,3kN tehoa. Vaan vaati virityksiä tuohon auton alla olevaan vaijerien kiristys hässäkkään niin että vaijerit on kunnolla kireällä. Ja todenäköisesti jos viikon päästä seisontajarrua dynamometrillä testaa niin tuskin tehoja tulee enempää kuin tuo 1,3kN.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Leima nyt kuitenki on
Viimeksi muokannut vito500tkm, Ke 11.10.2006 00:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
~2kN pitää olla Viton käsijarrun teho yhdelle renkaalle, se ei haittaa jos ensin ottaa vain toinen kenkä yksinään kiinni kun se on jokin dynomittauksen virhe. Minulla oli noin ja sitten se vapautti jonkun jutun sieltä ja mittasi toisen renkaan erikseen ja vertasi niiden eroja.
Tuon 2 kN rikkomiseen saa aina tehdä töitä, eli rummut pitää olla puhtaat, hihnat kunnossa ja säädöt tapissa. Se pysyy siinä 2 kN säädössä varmaan pari päivää, joten aika turhaa tuohon on katsastuksessa puuttua. Vaijeriahan sai kiristellä hankalasti sieltä renkaanpultin reiän kautta .
Ei tainnut olla katsastusmiehellä laskento kunnossa Tässä malli miten lasketaan:
eli 2064 N on oikea vastaus
Käyttöjarrua en osaa sanoa miten sen riittävä teho määritetään, jaetaanko kokonaisjarruvoima neljällä vai lasketaanko vain kaikkien renkaiden jarruvoimat yhteen. Tosin tuon kanssa ei pitäisi olla ongelmaa, sillä pelkästään eturenkaiden jarruvoima oli minulla yli 4kN per rengas, eli pelkästään etuakselilta saatiin yli 8 kN lukema (Uudet boshin levyt ja palat).
Eikös insinöörin tutkintoon kuulu laskento, ainakin meillä se kuului hyvinkin suurelta osin, noin 10 tuntia viikossa laskettiin.
No anywei, Viton käsijarrun mekaniikassa on jotakin mennyt pahasti pieleen, eli ennen jokaista katsastusta pitää olla takarenkaat irti ja katsoa, että vaijeri on ok kireydellä, muuta minun ei ole tarvinnut tehdä. Toki se auttaa jos sitä jarrua kanssa käyttelee siinä ennen katsastusta vauhdista.
1kN on oikein riittävä teho takajarrupaloilla, jotka muuten ovat samat mitä käytetään peugeot henkilöautossa, muistaakseni jossakin pikkumallissa Eihän ne edes kunnolla laahaa kun painetaan jarrua, aina on takalevy ruosteessa, jollei anna rumpaa.
Tuon 2 kN rikkomiseen saa aina tehdä töitä, eli rummut pitää olla puhtaat, hihnat kunnossa ja säädöt tapissa. Se pysyy siinä 2 kN säädössä varmaan pari päivää, joten aika turhaa tuohon on katsastuksessa puuttua. Vaijeriahan sai kiristellä hankalasti sieltä renkaanpultin reiän kautta .
Ei tainnut olla katsastusmiehellä laskento kunnossa Tässä malli miten lasketaan:
Koodi: Valitse kaikki
Auton massa 2630
G (m * 9.81) 25800.3
Kokonaisjarruvoima Yhden pyörän jarruvoima
Seisontajarru
Kokonaisjarruvoima > 0.16 x G 4128.048 2064.024
Käyttövoima < 400 N (h-a)
Epätasaisuus < 70 %
Liikevara < 1/4 x kokoliike
Käyttöjarru
Kokonaisjarruvoima > 0.3 x G 7740.09 <hmmm ??>
Poljinvoima < 500 N
Epätasaisuus < 30 %
Käyttöjarrua en osaa sanoa miten sen riittävä teho määritetään, jaetaanko kokonaisjarruvoima neljällä vai lasketaanko vain kaikkien renkaiden jarruvoimat yhteen. Tosin tuon kanssa ei pitäisi olla ongelmaa, sillä pelkästään eturenkaiden jarruvoima oli minulla yli 4kN per rengas, eli pelkästään etuakselilta saatiin yli 8 kN lukema (Uudet boshin levyt ja palat).
Eikös insinöörin tutkintoon kuulu laskento, ainakin meillä se kuului hyvinkin suurelta osin, noin 10 tuntia viikossa laskettiin.
No anywei, Viton käsijarrun mekaniikassa on jotakin mennyt pahasti pieleen, eli ennen jokaista katsastusta pitää olla takarenkaat irti ja katsoa, että vaijeri on ok kireydellä, muuta minun ei ole tarvinnut tehdä. Toki se auttaa jos sitä jarrua kanssa käyttelee siinä ennen katsastusta vauhdista.
1kN on oikein riittävä teho takajarrupaloilla, jotka muuten ovat samat mitä käytetään peugeot henkilöautossa, muistaakseni jossakin pikkumallissa Eihän ne edes kunnolla laahaa kun painetaan jarrua, aina on takalevy ruosteessa, jollei anna rumpaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Sen verran vielä tarkennusta, että seisontajarrukengät säädetään sieltä pyöränpultin reijästä ja vaijerit auton alla olevasta mekanismista jossa etummainen vaijeri yhdistyy takimmaisiin vaijereihin. Ja tuossa vaijerinkiristin hässäkässä ei riittänyt säätö, että vaijerit olisi saanut kunnolla kireälle. Oli ilmeisesti vaijerit sen verran venyneet. Eli sinne joutui hieman tekemään omia virityksiä.
Katsastuksen jälkeen löysäsin säätöjä ettei levyt pala kieroksi
Etujarruista lähelle 4kN olis irronnut, mutta hyppäsi pois rullilta siinä 3kN jälkeen.
Katsastuksen jälkeen löysäsin säätöjä ettei levyt pala kieroksi
Etujarruista lähelle 4kN olis irronnut, mutta hyppäsi pois rullilta siinä 3kN jälkeen.
Juuri silleen, jarrujen kireys ei vaijerin kuten yllä sekavasti höpötin. Usein se vaijerikin kiristyy kun kenkiä lähentää rummussa.
Kuitenkin niin päin, että ensin lähentää rummussa ja sitten vaijeri sopivasti.
Oletko muuten kokeillut jos löysäät vaijerin, kiristät kengät siten, että ne ottavat hieman kiinni ja sitten kiristät vaijerin. Riittääkö säätövara tällöin ?
Kuitenkin niin päin, että ensin lähentää rummussa ja sitten vaijeri sopivasti.
Oletko muuten kokeillut jos löysäät vaijerin, kiristät kengät siten, että ne ottavat hieman kiinni ja sitten kiristät vaijerin. Riittääkö säätövara tällöin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eipä tullut otettua.vito500tkm kirjoitti:Otitko kuvia tuosta säätimestä kun oli osina?Ama kirjoitti:Kokonaan otin irti kun ajattelin että se on myös sieltä sisältä paskassa mutta sieltä oli täysin priima kunnissa.
Sellaset neulaventtiilit siellä on mitkä on yhteydessä toisiinsa "keinu tangolla" ja sitä painaa sitten se vipu joka on yleensä jumissa.
Vito myyty.
Tilalla 300E (W124)
Tilalla 300E (W124)
Just tänään kävin omaan Vitoon hakemassa Hylätty-merkinnällä varustetun lapun...Mutta etujarrujen osalta,kuskinpuoli laahasi mukamas...No seisontajarrun arvot oli 2.0 ja 1.4 ja kelpas ja inssi oikein kehu miten hyvä on...Taka käyttöjarrun arvot oli 1.8 ja toinen vähän pienempi ja ne oli taas liiankin tehokkaat,mut inssi sano vaan et kato talvella onko liian takapainoset...No mukavahan Vitoakin on heitellä menemään lumisilla teillä...
Liikaa on sopivasti
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tein tuossa järjestyksessä. Tuntu että on sama missä jarjestyksessä kiristyksen tekee.veskola kirjoitti:Oletko muuten kokeillut jos löysäät vaijerin, kiristät kengät siten, että ne ottavat hieman kiinni ja sitten kiristät vaijerin. Riittääkö säätövara tällöin ?
Ja nythän siinä kävi sillee perinteisesti. Kaupan pihalla toinen vito peruutti keulaan. Ei nyt pahastimennyt mutta maalit nirhautu puskurista ja toinen sumari murjottaa puskurin sisällä. Todenäkösesti myös puskurin sisämuovi revennyt/haljennut. Kerkeshän siitä maalaamisesta kulua jo puolitoistaviikkoa.
Tänään tuli myös aluvanteet ja kitkat laitettua alle.
Saas nähdä miten kitkoilla talvella pärjää vai joutuuko kaivaa varastosta noi nastat takasin alle. Aika näyttää.
Tämä on just tätä Mr Murphya Otat siitä sellaisen 5 k€ korvauksen ja laitat parina iltana kuntoon, onni onnetomuudessa, jotta paikkamaalauksesta ei oikein jää jälkeä kun maali on aivan tuoretta vielä, mutta rahastaa kannattaa koko surun edestä.
Kitkoilla pärjää aivan loistavasti, ainakin näillä meidän leveysasteilla ja tienhoitotasoilla (E18 / 110). En ole ikinä edes harkinnut vaihtavani nastoja tuohon.
Tuossa se taas nähdään, seisontajarrun arvot 2.0 ja 1.4 ovat välttävä suoritus mutta joku inssi kehuu ja toinen ei anna edes leimaa
Ei tainnut kyseisellä insillä olla käsitystä missä luokassa Viton etujarrujen kuuluu olla, ei minun mielestä ~2kN arvo ole liikaa takana...sitten vain herkistelemään etusatuloita, arvaankin jo että kyseessä on ATE:n satulat (tarkista).
Niin minun ensimmäinen katsastus aikoinana tuon V-mallinkanssa, dyno näytti 2,0 molemmille seisontajarruille ja insi marmatti kuin vanha akka kun olisi pitänyt olla 2,1 ja kehoitti käyttämään sitä jarrua, jotta se olisi parempi, nyt oltiin aivan rajalla. Kun ei sitten muuta keksinyt niinkeskeytti katsastuksen kun otteessa oli enemmän istuinpaikkoja mitä oli penkkejä paikoillaan Henkilöautossa
Kitkoilla pärjää aivan loistavasti, ainakin näillä meidän leveysasteilla ja tienhoitotasoilla (E18 / 110). En ole ikinä edes harkinnut vaihtavani nastoja tuohon.
Tuossa se taas nähdään, seisontajarrun arvot 2.0 ja 1.4 ovat välttävä suoritus mutta joku inssi kehuu ja toinen ei anna edes leimaa
Ei tainnut kyseisellä insillä olla käsitystä missä luokassa Viton etujarrujen kuuluu olla, ei minun mielestä ~2kN arvo ole liikaa takana...sitten vain herkistelemään etusatuloita, arvaankin jo että kyseessä on ATE:n satulat (tarkista).
Niin minun ensimmäinen katsastus aikoinana tuon V-mallinkanssa, dyno näytti 2,0 molemmille seisontajarruille ja insi marmatti kuin vanha akka kun olisi pitänyt olla 2,1 ja kehoitti käyttämään sitä jarrua, jotta se olisi parempi, nyt oltiin aivan rajalla. Kun ei sitten muuta keksinyt niinkeskeytti katsastuksen kun otteessa oli enemmän istuinpaikkoja mitä oli penkkejä paikoillaan Henkilöautossa
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
On se vähän mielivaltasta hommaa.
Katsastuksessa katsoi myös pellin alle kun huomasi ahtopainemittarin kojelaudassa. Meinasin kysyä että "mitä meinasit sieltä pellin alta löytää". Muutenkin tuntu olevan joku pilkun viilaaja. Siellä pellin alla ei ole mitään mitä katsastuksessa tarttis katsoa. Onneksi ei kopauttanut rengasraudalla kertaakaan auton alle eikä helmoihin, kun olin just kesällä saanut ne oikastua, hitsattua, massattua ja maalattua. No tämmöstä se auton leimaaminen aina joskus on.
Kitkoilla pärjää varmasti täällä eteläsuomessa (suolateillä), mutta pohjosen reissuilla saattaa olla toinen juttu. Ainakin 124 nokian kitkoilla oli ihan hirveä ajettava jäisellä urasella tiellä ja muutenkin liukkaalla jäällä. Lumisella tiellä pitivät ihan hyvin. Eli jos pitoa haluaa joka olosuhteessa niin sillonhan kannattaa nasta laittaa alle.
Katsastuksessa katsoi myös pellin alle kun huomasi ahtopainemittarin kojelaudassa. Meinasin kysyä että "mitä meinasit sieltä pellin alta löytää". Muutenkin tuntu olevan joku pilkun viilaaja. Siellä pellin alla ei ole mitään mitä katsastuksessa tarttis katsoa. Onneksi ei kopauttanut rengasraudalla kertaakaan auton alle eikä helmoihin, kun olin just kesällä saanut ne oikastua, hitsattua, massattua ja maalattua. No tämmöstä se auton leimaaminen aina joskus on.
Kitkoilla pärjää varmasti täällä eteläsuomessa (suolateillä), mutta pohjosen reissuilla saattaa olla toinen juttu. Ainakin 124 nokian kitkoilla oli ihan hirveä ajettava jäisellä urasella tiellä ja muutenkin liukkaalla jäällä. Lumisella tiellä pitivät ihan hyvin. Eli jos pitoa haluaa joka olosuhteessa niin sillonhan kannattaa nasta laittaa alle.
Tuli lopputalvi ja tämä kesä ajettua Contin kitkoilla, mitään ero nastoihin en huomannu kun niitäkin kokeilin talvella alle.
Noh, kerran katsastuksessa meinäs tulla jännäkakka kun inssi menikin kaasutteleen konepellin alta savutestissä Olin tehny hienon virityksen petaalin alle ettei ottais täysiä kiekkoja No kiersihän se 200D melkein 6500rpm Testeri ei oikein toiminu ja inssi päästi läpi, vaikka mustaa tuli ihan huolella
Noh, kerran katsastuksessa meinäs tulla jännäkakka kun inssi menikin kaasutteleen konepellin alta savutestissä Olin tehny hienon virityksen petaalin alle ettei ottais täysiä kiekkoja No kiersihän se 200D melkein 6500rpm Testeri ei oikein toiminu ja inssi päästi läpi, vaikka mustaa tuli ihan huolella
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Onkos muilla tuommosta ääntä koneessa kun kierrokset alle oliko se nyt 1500rpm asti ajossa niin pitää semmosta pientä rahinaa (pumppu?) ja heti kun kierrokset menee tuon yli niin loppuu. ja taas alkaa kun menee alle 1500rpm. Ääni on kuulunut niin kauan kun auto ollut minulla.
Ja toinen juttu nostajista, että mistä kannattaa ostaa? kokemuksia.
Nostajat ovat samat kun 200D ym. Joku haukku motonetin nostajia.
Nuo kaksi ääntä tuolta koneesta kuuluu. Ei ne vielä ole ruvennut haittaamaan, mutta jossain vaiheessa sitä varmaan kyllästyy kuuntelemaan.
Ja toinen juttu nostajista, että mistä kannattaa ostaa? kokemuksia.
Nostajat ovat samat kun 200D ym. Joku haukku motonetin nostajia.
Nuo kaksi ääntä tuolta koneesta kuuluu. Ei ne vielä ole ruvennut haittaamaan, mutta jossain vaiheessa sitä varmaan kyllästyy kuuntelemaan.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Pellin alla taas touhutaan.Tänään tuli nostajat haettua motonetistä. Nokka-akseli näytti kuluneelta samoin osassa nostajien kupeista oli venttiili hakannut kolon (vasen 200:n ja oikea viton).Vertasin 200 ja viton nokkia niin näyttäsi olevan sama numero nokassa. 200 nokka oli selvästi parempi, joten laitoin sen paikalleen. Nokkapyörän pultti täytyi myös laittaa 200:sta kun oli eri paksunen, myös kanta oli kuusikulmainen. Eli nyt koko kansi on 200:n.
Motonetin nostajissa oli hieman eroa alkuperäisiin (vasen alkuperäinen ja oikealla motonetin nostin). Kenen lie valmistamia. Ei lukenut mitään. Joku e kirjain oli kupin sisäpuolella. Saa nyt nähdä miten noi toimii.
Motonetin nostajissa oli hieman eroa alkuperäisiin (vasen alkuperäinen ja oikealla motonetin nostin). Kenen lie valmistamia. Ei lukenut mitään. Joku e kirjain oli kupin sisäpuolella. Saa nyt nähdä miten noi toimii.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tuossa kun kotio ajelin niin eipä rallatukset loppuneet. Oikein kun kuvittelee niin ehkä vähän siistimmin käy. En tiedä johtuuko rallatus sitten pumpun säädöistä. Ainakin käyntiääni muuttui silloin kun pumpun ruuvasi, tuli vähän semmonen sanoisko. . .täyteläisempi ääni . No, rallatus kuului muistaakseni myös vanhalla kannella ennen ruuvausta ja kun 200:n kannen laittoi niin oli 100km hiljaa ja sitten sama rallatus jatkui. Täytyy asiaa selvitellä tarkemmin sitten joskus. Voihan olla että pumpussa joku elementti antaa pienemmän syötön kun muut. Ääni on kuitenkin semmonen rallatus joka parhaiten kuuluu tasakaasulla, kierrokset jossain 2000-3500rpm välillä. Ääni ei kuitenkaan ole mikään iso, vaan semmonen joka helposti peittyy kun esim rokki laitteet laittaa päälle. Voihan olla että se on ihan normaaliakin (500tkm ja vanhan mallin kone). Vitossa kone on siinä kojelaudan alla, niin että äänet kuuluu paremmin kuin henkilöautoissa. Ja sehän on silleen että kun jonkun äänen on autostaan kuullut niin sitä sitten kuuntelee ja voi olla että muut ei sitä edes heti huomaa. Hyvä se kuitenkin on että jotain rallatusta kuuluu , sittenhän se on ikävää kun ei mitään kuulu.
Ja asiasta taas toiseen. Miten tuon isomman turbon vaihto käytännössä vaikuttaa kulkuun? Kuinka paljon turbosta hyötyä, kun pumppu mallia itse ruuvattu? Onkos jollain henkilökohtaista kokemusta asiasta, ja oliko jotain mittaus tuloksia?
Sen verran tullut tuota turbon painerasian ohivuotoa testattua että auto herää paremmin ohivuoto päällä kun jos sitä ei ole. Eli herää paremmin , niin paikataan lähtiessä kun ajossa kun lähtee kiihdyttämään. Jos ei ohivuotoa ole niin on vähän sama vaikutus kun jos pumpun päällä oleva kellon ruuvi puoli kierrosta pienemmällä, eli oliko se nyt kiinni päin. Bleedaus ja pumpun kello kun säädössä "kyllä lähtee" niin pölläyttellee aika lailla, mutta kulkee ja kiihtyy. Tosin 100km/h eteenpäin kiihdyttäessä ei kyllä enää paljoa ole lähtöjä. No, siinä vaiheessa on jo ylinopeutta vähintään yli 20km/h . Huippuja ei ole tullut testattua, eikä se kiinostakkaan. Jos napsahtaa niin kortti hyllyllä 12kk ja autokoulun kautta kiitos. Nyt jo kulkee ihan kivasti. Mukava olisi tietää miten tuo ruuvaus vaikutta moottorin kestoon pitkää matkaa ajettaessa (vakio ahtimella, ahdot 90km/h 0,5 bar, 110km/h n.0,9bar)). Omia kokemuksia kerron kun pääsen tällä mersulla (paskalla) mersulla (paskalla) reissuun.
Ja asiasta taas toiseen. Miten tuon isomman turbon vaihto käytännössä vaikuttaa kulkuun? Kuinka paljon turbosta hyötyä, kun pumppu mallia itse ruuvattu? Onkos jollain henkilökohtaista kokemusta asiasta, ja oliko jotain mittaus tuloksia?
Sen verran tullut tuota turbon painerasian ohivuotoa testattua että auto herää paremmin ohivuoto päällä kun jos sitä ei ole. Eli herää paremmin , niin paikataan lähtiessä kun ajossa kun lähtee kiihdyttämään. Jos ei ohivuotoa ole niin on vähän sama vaikutus kun jos pumpun päällä oleva kellon ruuvi puoli kierrosta pienemmällä, eli oliko se nyt kiinni päin. Bleedaus ja pumpun kello kun säädössä "kyllä lähtee" niin pölläyttellee aika lailla, mutta kulkee ja kiihtyy. Tosin 100km/h eteenpäin kiihdyttäessä ei kyllä enää paljoa ole lähtöjä. No, siinä vaiheessa on jo ylinopeutta vähintään yli 20km/h . Huippuja ei ole tullut testattua, eikä se kiinostakkaan. Jos napsahtaa niin kortti hyllyllä 12kk ja autokoulun kautta kiitos. Nyt jo kulkee ihan kivasti. Mukava olisi tietää miten tuo ruuvaus vaikutta moottorin kestoon pitkää matkaa ajettaessa (vakio ahtimella, ahdot 90km/h 0,5 bar, 110km/h n.0,9bar)). Omia kokemuksia kerron kun pääsen tällä mersulla (paskalla) mersulla (paskalla) reissuun.