Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nordlock lukkoprikat muttereiden alle.

Kuva
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kiitos. Jotain tuollaista etsin.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Lukkoprikat saa ootella vielä hetken...

Cooleria on nyt mittailtu, siis kokoa.
Tilaa olis keulalla 100x60cm
Ahtoputkien väsääminen näyttää olevan aika kallista lystiä niin pakko tyytyä pienempää cooleriin.
75x50 cooleri saa luvan riittää.
No, tää jää vielä hautumaan.
Pakosarjan laippoja jos lähtis ensin kyselee....


Ei ole muuten ihmeellisen pitkään aikaan tullut mitään isompaa remonttia.
Pakko kirjottaa, niin pääsee taas huomenna noitumaan tätä romua kun jotain kallista/hankalaa leviää :lol: .
Jos ei muuta niin ruostetauti on taas päässyt ihan mukavasti valloilleen.
Paska lahoaa suorastaan käsiin. Peltitöihin tässä vielä joutuu, ei vaan yhtään nappaa.
Jos joskus taas innostuu niin vois koko romun vetästä yli. ja kolmen vuoden päästä taas uudestaan
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ainii, unohtu kirjottaa yllä olevaan että voihan sitä kolaroidakkin jos muuten pysyy virityksistä huolimatta nipussa :idea: 8) .
Keula napsahti voortin perään. Tuloksena, etupuskuri päreinä ja törmäyspalkki kasassa. Tosin aika nätisti meni, toinen puoli palkista vain sentin sisällä. Onnistuin väistämään vetokoukun, jes :D

Muoviliimaa tuubi ja liukuvasaraa niin eiköhän se siitä.
coupemeppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 19.02.2006 16:05
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja coupemeppe »

ja voorti meni lunastukseen :P
123 300dt laviska
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei nyt sentään.
Luultua pienemmällä selvittiin.

Seuraavaksi vois alkaa rakentaa apparin puolelle recaron jakkaraa ja sen alle uutta subbarilootaa.
Vahvistimet kuskin penkin alle.
Pakosarjan laipatkin pitäis laittaa tilaukseen.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Viton käynnistysvika tuli kuntoon päävirtakaapeleiden uusinnalla. Startti ei saannut tarpeeksi virtaa ja sen takia jäi välillä(yleensä) päpättämään kahdella pytyllä. Akku on siirretty auton alle, näin sai painopistettä vähän pudotettua.

Apparin puolen recaro on nyt paikallaan. Telineen väsäämisessä meni yllättävän paljon aikaa. Penkkiin tuli samalla kääntömekanismi "kapparin penkki". Volvon pyörän napa laakerina niin pitäis ainakin kestää. Huomenna penkin alle pitäis väsätä subbarille kotelo. Lasikuitua ja levyä, hiekka/hartsi mäskit sisälle. Saa nykyisen 15" koteloineen pois tilaa viemästä.

Turbo osastolla odotellaan isompaa pakopesää ja pakosarjan laippoja.

E: Subbari paikallaan etupenkin alla. Levyt ruuvattu penkin alaosan teräsrunkoon. Pohja lasikuidusta.
Aikasemmin bassot oli kuin olis naapuri autosta kuuluneet. Nyt soi hyvin kun zubbari edessä.
Samalla laitoin kaikki johdotukset uusiksi vahvistimille ja pelikoneille ym turhalle.
Alkaa takanakin viihtyä. klik
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Turbo osastolla taidetaankin heittää hukkaporttiahtimet mäkeen ja kääntää pulkka kohti vnt maailmaa.
Esim gt3571 49/63 siivillä
Mekaanisella kello ohjauksella, 1000€ ohjausboxit saa jäädä vielä kauppaan.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Hienoa. 8)

Tolla 3571:sellä saattas tulla jo semmosta oikeeta voimaa. :wink:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Hyrrä tilattu. Toivottavasti on ehjä.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joo, ahdin hommattu. klik
Ei pitäis pakopaineet enää ahdistaa, jos ja kun tuon möykyn saa paikalleen.
Rintapeltiin pitäis kairata vähintään turbon mentävä reikä että ahtimen saa paikalleen ilman koneen irrotusta.
Saa nähdä millon asennus. Voi mennä loppukesälle :roll:
Tässä vaiheessa tuntuu että asennuksessa saattaa hetki vierähtää.
Asennukset, pakosarjan heppaukset ym joutuu tekemään kojelaudan alta.
Voi olla helpointa kun purkaa kojelaudan ja etupenkit pois edestä asennuksen ajaksi.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ei toi koneen irrotus kovin iso homma ole. Kuudella pultillakin vain kiinni :D

Ite olen miettinyt pilliä pakosarjan ja turbon väliin niin sais turbon asennettua helpommin. Teho häviö/viive olis aika pieni kai..
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Aikasemmat ahtimet on mahtuneet alakautta paikalleen ja ilman purkamista.
3571 kanssa on sitten ihan eri tilanne kun tämä möykky on holsettiin verrattuna noin kolme kertaa suurempi.
Alustavien tutkimusten mukaan järkevintä on rakentaa kojelaudan alle huoltoluukku ja samalla siitä vois nyhrätä niin ison että ahdin sopii sitä kautta paikalleen. Siis jotain 23x22cm. Se vois jopa onnistuakkin. Sitten ei tarvis joka kerta koko keulaa purkaa jos kun turbo tarvii irrottaa. Mutta aika näyttää. Asennus jää näillä näkymin loppukesälle, kun tässä keväällä on muuta ohjelmaa. Että aikaa on haaveilla. Pakosarjasta tulee saman tyyppinen kuin alkuperäinen. Mitään käärmeenpesiä kun sinne ei mahdu vaikka kuinka kojelautaa sahailee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti:Ite olen miettinyt pilliä pakosarjan ja turbon väliin
Siinä alkaa eri sylinterit häiritä toisiaan, eli ei sekään kait kovin hyvä ratkaisu ole.Lisäksi öljynpaluu menee hankalaksi.

Vitossa on ahdin suunnitteluosaston toimesta sijoitettu erinomaiseen paikkaan, sitä ei kannata vaihdella. Katsastuskin sujuu ongelmitta kun ahdin ei ole liian näkösällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti:Katsastuskin sujuu ongelmitta kun ahdin ei ole liian näkösällä.
Holsetti ainakin löyty ihan helposti.
Kojelaudan sisältä sitä onkin jo astetta vaikeampi löytää
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vnt hommat meni sitten holsetin viilaamiseksi.
Ei nyt aika riitä viton rakentamiseen. Vaatii kuukauden rakentelu aikaa.
Koitan kevään aikana tehdä tuosta 221:stä niin hyvän kun siitä saa.
Huonohan se ei ole nytkään. ~200kW/500Nm.
Vnt jutut sitten myöhemmin, ehkä ensi syksynä.


Kuvia
Ahdastako?
Turbon möllykät.



Pientä pintaremonttiakin olis taas tarjolla ettei käy aika pitkäksi: koiranluu, jarrupaineensäädin, takajarruputket, vasen etuhelma mätä, etumainen alapohjapalkki mätä, liukuovi mätä ja takaluukku mätä + sata muuta pienempää mätää. . . oikeastaan koko oikea kylki mätä. Aivotkin mätänee tämän romun kanssa.
Nooo, korjataan kun keretään....
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Isompi cooleri on tilauksessa.
Suomesta ei sopivaa löytynyt mistään eikä kukaan ala sitä nyt ennen kesää tekemäänkään.
Ruotsista löyty sitten sopivan kokoinen cooleri. Vähän pieni mutta menee (toivottavasti) heittämällä paikalleen.
Paksuutta on 2,5cm lisää ja korkeutta 5cm lisää.



Vetäviä kierroksia olis tarkoitus coolerin asennuksen yhteydessä nostaa.
Prikka viritys hommiksi menee. Saa nähdä mitä siitä tulee.
Vai meneekö tyhjän tappeluksi koko homma.

Toivomus olis että näillä hiplailuilla pääsis sitten 200kW paremmalle puolelle.
Jos näin käy niin vnt saa jäädä hyllylle odottamaan seuraavaa autoa, mikä se sitten onkaan.
Holley siirtopumppu on myös vielä kokeilematta vitoon. Silläkin voi tulla jotain lisää.


Muuten tämän romun kanssa on ollut vähän hiljasta. Ja todennäköisesti tulee olemaankin.
Ei oikeen remontit nappaa. Alku innostus kadonnut, nyt jo :lol:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Cooleri tuli. Ahtoputkien liimausta vaille valmis.
Heittämällä se ei todellakaan mennyt.
On niin ihanan ahdasta. . . yllättäen.

Asennus ehkä tällä viikolla.

Vnt menee hyllylle, se on nyt päätetty.
Ei riitä aika ja hermot rakentaa.

Tyydyn repimään tästä nykyisestä setistä kaiken ilon irti.
kW kerrallaan....
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Säilytähän huolella sitä garrettia...
Kovin nimittäin tekisi mieli oikeata harrasteautoa....jossa olis jo enemmän sylintereitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

:D nyt kuulostaa hyvälle. Mikä auto/kone kiikarissa?
Millon laitetaan garrett postiin?


Viton rakentelu puuhat on taas hetkeksi seis. Täytyy nyt jatkaa tutkimuksilla että mikä mättää.
Yläkierroksille 4000-5000rpm ei tullut vieläkään potkua tarpeeksi lisää.
Veikkaan että syöttö lopuu. Ilmasta ei pitäis olla kinnii. Savuakaan ei tule muuta kuin vaihdoissa.
Tänään pakopaine mittausta.

Tuolleen tää nyt menee http://www.youtube.com/watch?v=n_lpQ-fvlXg
Vähän on tahmeaa. Kai se kohta täytyy alkaa tyytymään näihin tehoihin.
Menee aika vaikeaksi jos tästä jatkaa.
Toki pieniä viilailuja voi vielä tehdä, mutta tuskin ne enää paljoa vaikuttaa.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mun mielestä aika ripeän tuntuinen "paku" kuitenkin
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nii 9hlö bussi tämä on. Pakulla vois päästä nopampaakin. Se kun painaa n.400kg vähemmän.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt tuli 270 kytkimellä nyyttonit täyteen.
Luistaa ainakin kolmosella ja nelosella, pelkällä kaasulla.
Pari päivää ajelin rauhallisemmin mutta ei autanut. Luistaa edelleen.
Coolerilla tais kasvaa väännöt enimmäkseen, tehoakin tuli mutta jotenkin tuntuu että ei tarpeeksi.
Ajamaan pystyy mutta tehoista naatiskelemiseta ei tule enää mitään, kun kytkin sutii.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ompa se vaan tuskasta kun ei 200kW mennyt vieläkään rikki.
Rikki ei mennyt kuin ahtoletku :D. +2bar on näköjään se raja mitä viton letkut kestää.
No, kyllä 200kw yli vielä mennään, lisää syöttöä.
Löytyis vaan se juttu mikä tökkii.
Pumppu ei taida antaa nyt kaikkea mitä pitäis.

Kytkin luistaa varsinkin kylmänä. Nyt penkissä tuntu kuitenkin kuumana pitävän.
Kenkää tämä on nyt saannut aika paljon että voi olla että siksi kytkin on viime päivinä luistellut.
Ei taida normi kitkapinta ihan mahottomia kestää.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Taitaa olla iso huolto edessä.
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Hmm, ei jukolauta miten oot voimaa ottanu tuosta pienestä kikkareesta. Himottais itteeki vitonpoikanen oikeastaan. :twisted:

Vai josko pysyis vaan näis sprinttereis... 208D:tä on vaan vähä tuskasta alkaa turbottaa, pitäis suoraa ostaa X10 tai 12D... :roll:

Mutta nyt sit tais jotain isompaa hajota? :shock: :(
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tänään sammui tupsutusten kera parkkipaikalle.
Ensin pelkäsin että alakerta levisi, mutta nyt näyttää että liekkirengas on vain palanut.
Kakkospytty näyttäis suhauttavan paineen ykkös sylinteriin.
Homma on vasta ihan ihmettely vaiheessa. Taidan vielä tälle illalle napata kannen pois, niin näkee tuon pahvin.
Toivottavasti vain pahvi palanut.

Ykkösen imuventtiili
http://www.youtube.com/watch?v=PEQy4_InoG0
Avatar
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 18.08.2008 12:32

Viesti Kirjoittaja purde »

Tere! paljonko toi bussi muuten painaa?
111CDI... ;)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Otteessa 2075 kg, todellinen paino lienee 2200kg paikkeilla.
Avatar
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 18.08.2008 12:32

Viesti Kirjoittaja purde »

Danke. 639 paku omamassa 1900kg + tilpehöörit :roll:
111CDI... ;)
Vastaa Viestiin