Juben 230CE -90 OEM+

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Ma 16.06.2014 20:31
Aamulla nokka kohti Ruotsia ja hakemaan moottorin luovuttajaa! :thumbup:

Heavy kirjoitti:Kilven perusteella veikkaan vuosimalliksi 1984?

Juu kyllä tuo w123 kasinelonen on!
Viimeksi muokannut Jube päivämäärä Ma 16.06.2014 23:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ma 16.06.2014 23:02
Seuraillaan mielenkiinnolla mitä tästä syntyy! 8)
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56
ViestiLähetetty: Ma 16.06.2014 23:34
Kyllä on hieno mersu.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Ti 17.06.2014 21:12
Noniin, olihan se taas reissu mutta siisti ja oikein hyväntuntoinen "semi kunkku" on pihassa :thumbup:

Kuva
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Ke 18.06.2014 19:24
Pitikö tuohon koneeseen vaihtaa muuta kuin OM602 syöttöpumppu, PA-suodattimen jalka ja konehuoneen naftaputket jotta saa toimimaan w124 korissa? (Miten kaasuvivusto?)
Istuuko OM605 + 5v Getrag paketti ihan bolt-on w124 OM605 koneen korvallisilla ja w124 300E-24 laatikon kannakkeella?
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 482
Liittynyt: Ti 21.06.2011 00:52
Paikkakunta: Joensuu
ViestiLähetetty: Ke 18.06.2014 19:47
Taitaa se aski olla ZF eikä Getrak jos se on w124 24v mallista, eli lyhytakselinen ja Getrak taas pitkällä kytkinakselilla. Mut jokatapauksessa om602 koneen korvilla menee ainakin ihan ok asentoon, testaile eri korvia että saat sen oikeaan kohtaan niin ei tarviisi kardaania ja vaihdevivustoja tehdä uusiksi. Eikös tuo laatikko ollut tässä kyseisessä autossa vakiona?
W201 250D
W202 250D
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Ke 18.06.2014 19:53
Kuisma_ kirjoitti:Taitaa se aski olla ZF eikä Getrak jos se on w124 24v mallista, eli lyhytakselinen ja Getrak taas pitkällä kytkinakselilla. Mut jokatapauksessa om602 koneen korvilla menee ainakin ihan ok asentoon, testaile eri korvia että saat sen oikeaan kohtaan niin ei tarviisi kardaania ja vaihdevivustoja tehdä uusiksi. Eikös tuo laatikko ollut tässä kyseisessä autossa vakiona?

Ahaa, noiden "sport" laatikoiden eroista en tiedä :oops:
Tämä auto on vakina 4-portaisella automaattilaatikolla ja M102 koneella joten vakiona ei oikeastaan ole tekniikan puolelta mitään :|

Onko w124 OM602 ja OM605 korvallisissa eroa, jos niin mitä?
Siksi kyselen kun en haluaisi hommata peräkärryllistä ylimääräisiä osia enkä kokeilla jokaista asiaa viiteen kertaan kun näitä swappeja on kuitenkin tehty kymmeniä, ellei satoja Suomenmaalla :roll:
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 482
Liittynyt: Ti 21.06.2011 00:52
Paikkakunta: Joensuu
ViestiLähetetty: Ke 18.06.2014 21:02
Siis onko sulla ne om605 korvat w124 mallista? oletin että ne on tuosta c-koppasesta purkuautosta, jos w124 niin käy tottakai.
W201 250D
W202 250D
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: To 19.06.2014 11:35
Kuisma_ kirjoitti:Siis onko sulla ne om605 korvat w124 mallista? oletin että ne on tuosta c-koppasesta purkuautosta, jos w124 niin käy tottakai.

Ääh, ulosantini taitaa olla aika kehnoa :oops:
Moottorin luovuttaja on siis w202 korinen ja nyt pitäisi hommata koneelle sellaiset korvakot joilla sattuisi 300E-24 laatikon kanssa "kohdalleen" :roll:
Kardaanihan käy sitten 300:sta mikäli laatikko istuu samaan oikeaan kohtaan...

Edit: Onkohan missään esillä projektikertomusta OM605 tbo + manuaali paketin istuttamisesta w124 koriin?
Ei tarvisi kaikkia erikseen selvittää...
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8783
Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
ViestiLähetetty: To 19.06.2014 14:45
Ei taida löytyä vitoskoneeseen suoraan sopivia moottorijalkoja joilla vaihteisto asettuisi siihen missä se kutoskoneisissa on, = kutoskoneisen kardaani tuskin käy sellaisenaan.
Viitoskoneisissa on laatikko edempänä kuin kutoskoneisissa, vitosessa tietenkin lohko lyhyempi.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 24.11.2010 14:25
ViestiLähetetty: To 19.06.2014 15:49
Kutoskoneen moottorinjaloilla saat kyllä laatikon/moottorin oikealle paikalleen (riittävän taakse), mutta öljypohja ottaa sitten kiinni siihen korin poikkipalkkiin, kun kone tulee liian taakse. Kaikissa OM601...606 moteissa on kiinnitysreiät suhteessa takalevyyn täysin samoilla paikoilla. Vain moottorinjalat ovat erilaiset.
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: To 19.06.2014 21:22
Mika.T kirjoitti:Ei taida löytyä vitoskoneeseen suoraan sopivia moottorijalkoja joilla vaihteisto asettuisi siihen missä se kutoskoneisissa on, = kutoskoneisen kardaani tuskin käy sellaisenaan.
Viitoskoneisissa on laatikko edempänä kuin kutoskoneisissa, vitosessa tietenkin lohko lyhyempi.

Kiitoksia tiedosta!
Eli kone sekä laatikko vitoskoneen positioon (korvalliset ilmeisesti samat 602 ja 605 koneissa), w124 OM605 kardaanin etupätkä ja 300E-24 takapätkä kun perä tulee 300:sta?
Vai onko laatikoidenkin pituudessa eroa monivena 250d:n ja 300-24 manuaalien välillä?

Pitää melkein laittaa oma topic näistä sekasikiämis hommista kun tietoa varmasti foorumilta löytyy!
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki
ViestiLähetetty: To 19.06.2014 23:28
Omas 606 rojetissa jouduun ainaki käyttään 603 moottorijalkoja epäälen että tässä ois sama juttu. Tai jos c kopan jalois 602 alkuinen numerosarja nii ne käy.
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: To 19.06.2014 23:37
Tompa124 kirjoitti:Omas 606 rojetissa jouduun ainaki käyttään 603 moottorijalkoja epäälen että tässä ois sama juttu. Tai jos c kopan jalois 602 alkuinen numerosarja nii ne käy.

Edellä kerrotun perusteella käsitin että kutoskoneen korvakoilla öljypohja ottaa kiinni etupalkkiin :roll:
Mahdollisimman taaksehan kone olisi hyvä saada painojakauman vuoksi mutta runkorakenteita ei aleta muokkaamaan...
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki
ViestiLähetetty: Pe 20.06.2014 10:21
Jube kirjoitti:
Tompa124 kirjoitti:Omas 606 rojetissa jouduun ainaki käyttään 603 moottorijalkoja epäälen että tässä ois sama juttu. Tai jos c kopan jalois 602 alkuinen numerosarja nii ne käy.

Edellä kerrotun perusteella käsitin että kutoskoneen korvakoilla öljypohja ottaa kiinni etupalkkiin :roll:
Mahdollisimman taaksehan kone olisi hyvä saada painojakauman vuoksi mutta runkorakenteita ei aleta muokkaamaan...


Tarkotin että sun moottrijalois pitää olla 602 alkuinen numerosarja jos meinaat sen 124 seen istuttaa.

tässä black smoke racingin video muodos oli samaa mietintaa, 6minuutista etiäpäin
http://youtu.be/3zON7BnrVMA
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Pe 20.06.2014 10:29
Juu Black Smoken videoista olen katsonut neljä ensimmäistä, jos tänään ehtisi katsomaan loput?
Niihin viitaten olivat käyttäneet vaparin pakonokkaa drifterissä kun siinä on milli enemmän nostoa ja kehuivat että pelaa hyvin, mahtaakohan toimia vakio kannen kanssa?
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1540
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: Pe 20.06.2014 12:31
toimii vakio kannen kanssa.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Pe 20.06.2014 23:47
jukkis. kirjoitti:toimii vakio kannen kanssa.

Mitäs tällä käytännön tasolla saavutetaan jos mennään 7mm pumpulla ja ~350hv tehoilla eikä viimeisiä hevosia haeta?
Kyseinen nokkahan toki vaihtuu koneen läpikäynnin yhteydessä samalla vaivalla mutta onko siitä minulle mitään hyötyä? :roll:
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1540
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 22.06.2014 09:14
Ihte en kyllä huomannut juuri mitään eroa kun vaihdoin nokat. Vaparin nokista saa sitten halutessaan teetettyä rajummat mitä turbon nokista.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Su 22.06.2014 11:42
jukkis. kirjoitti:Ihte en kyllä huomannut juuri mitään eroa kun vaihdoin nokat. Vaparin nokista saa sitten halutessaan teetettyä rajummat mitä turbon nokista.

Onko imunokassakin eroa?
Drifterissähän olivat käyttäneet vain vaparin pakonokkaa :roll:
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1540
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 22.06.2014 22:17
mää kyllä muistelisin että ero oli imunokassa, oli miten oli toisessa oli millin ero nostossa ja toinen oli samanlainen turbon ja vaparin välillä. asteita tosin en mitannut nuista kun vaihdoin ja molemmat vaihdoin kuitenkin.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 482
Liittynyt: Ti 21.06.2011 00:52
Paikkakunta: Joensuu
ViestiLähetetty: Ke 25.06.2014 01:28
Jube kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Ei taida löytyä vitoskoneeseen suoraan sopivia moottorijalkoja joilla vaihteisto asettuisi siihen missä se kutoskoneisissa on, = kutoskoneisen kardaani tuskin käy sellaisenaan.
Viitoskoneisissa on laatikko edempänä kuin kutoskoneisissa, vitosessa tietenkin lohko lyhyempi.

Kiitoksia tiedosta!
Eli kone sekä laatikko vitoskoneen positioon (korvalliset ilmeisesti samat 602 ja 605 koneissa), w124 OM605 kardaanin etupätkä ja 300E-24 takapätkä kun perä tulee 300:sta?
Vai onko laatikoidenkin pituudessa eroa monivena 250d:n ja 300-24 manuaalien välillä?

Pitää melkein laittaa oma topic näistä sekasikiämis hommista kun tietoa varmasti foorumilta löytyy!


Jos se tuleva aski on ZF tai Getrakki niin pidempi se on kuin normaali 5 lovinen aski.
W201 250D
W202 250D
Avatar
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 25.06.2014 18:18
Tie siitä kerralla hyvä ja laita automaatti loota siihen.
Ei jyristä eikä jumise ajellessa
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Ke 25.06.2014 19:07
Mikko K kirjoitti:Tie siitä kerralla hyvä ja laita automaatti loota siihen.
Ei jyristä eikä jumise ajellessa

Niinhän se olisi järkevin vaan kun mie haluan tähän vehkeeseen nimenomaan manuaalin :oops:
Mikä se muuten on tuo moottorinluovuttajan laatikko tyypiltään? (Perus 4vaihteinen w202 250dt perässä)

Huomenna alkaa w202:n purkaminen, aikataulusta muutenkin senverran että ennen lumia olisi tarkoitus saada muutoskatsastettua auto turbotekniikalle!
Talvella jos sitten vähän virihommia?
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ke 25.06.2014 20:46
Jube kirjoitti:Mikä se muuten on tuo moottorinluovuttajan laatikko tyypiltään? (Perus 4vaihteinen w202 250dt perässä)




722.436
+358 18B8FE99
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: To 26.06.2014 20:00
Tänään meni w202 telakalle, kaveri meinasi viikonlopun aikana ottaa kone/laatikko paketin pois ja sunnuntaina puretaan loppuun!
Se 300E-24 vaan tarvis nyt löytää pikaisella aikataululla...
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Pe 27.06.2014 11:19
Tilasin tällaisen coolerin:
http://www.ebay.com/itm/Schwarzer-Ladel ... 2c7475e49c
Kuva

Onhan se vähän ahdas sovitus kun putket pitää tuoda alakautta aika jyrkällä mutkalla mutta pitäisi jäähsytystehon riittää!
Ja mikä parasta niin sai valmiiksi mustana! :thumbup:

Muutenkin olen tässä kokoonpanoa suunnitellut ja tullut siihen tulokseen että taidan mennä "varmalla linjalla" eli Herlevin 8mm ja HX35 #12 pakopesällä!
Sitä tietysti vähän vielä arvon että mitä 8mm saavutetaan verrattuna 7mm kun viimeisiä hevosia ei haeta, ilmeisesti ainakin lämpö-ongelmiin lyhyempi ruiskutusaika tuo helpotusta :roll:
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Pe 27.06.2014 13:24
Varmalle linjalle sopisi mynän 8mm pumppu aika kivasti.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: Pe 27.06.2014 15:33
Heavy kirjoitti:Varmalle linjalle sopisi mynän 8mm pumppu aika kivasti.

Mitä käytännön eroa 8mm Myvä vs. Herlevi?

Ja sitten jos palataan seiskoihin niin mitä eroa nykypäivänä PP vs. Mynä vs. muut (näitä halvempia tekijöitähän on ilmaantunut muutama markkinoille) :roll:
Tehotaivoite tosiaan 300-350hv joten seiskoillakin pärjäisi kakun määrän puolesta...
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6765
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23
ViestiLähetetty: La 28.06.2014 14:14
8mm Mynäläisestä kaupanvääntö käynnissä, eipä lie pahasti voi metsään mennä jos natsaa! :wink:
Näillä mennään:
MB w906 Sprinter 315cdi -08
MB c124 230CE -90
BMW e61 525d -05
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e30 320i cabriolet -90
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Maratti ja 5 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi