veskolan eka w124: Korin/tekniikan purku alkanut

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

veskolan eka w124: Korin/tekniikan purku alkanut

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuli äsken ajettua pihaan kuvan mukainen "kilkatin", lempinimi, josta toivottavasti päästään jatkossa eroon. Tulin järkiini, ja pikkumersun sijaan hankin käyttöauton, jolla kulkee lastenvaunut ja muut rojut paikasta toiseen edullisesti. Kyseessä on siis tietenkin 300 tdt, muuta en vehkeestä sitten ymmärräkkään :lol:

Auto toimii päivittäisenä käyttöautona, eikä mitään suurempia muutoksia tehdä ja näin aluksi vain pientä projektia, eli ahtopainemittari ja.... heh heh heh :lol:

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitokset vain myyjälle, kauppa kävi nopsaan kun ei tarvinnut ihmetellä mistä oikein on kyse, ja kiirekkin oli kotia takas.

[edit: Tarinat löytyvät myös täältä: http://www.nic.fi/~danes/w124/" onclick="window.open(this.href);return false;]
Viimeksi muokannut veskola, Ma 07.12.2009 17:37. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Onnee vaan Veskolan uudelle AUTOLLE :wink: Ps mulla osina semmonen eikä mitään vielä myyty :idea: :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: veskolan eka w124

Viesti Kirjoittaja Jube »

veskola kirjoitti: "kilkatin", lempinimi, josta toivottavasti päästään jatkossa eroon. .
Meilläpäin se on "satakaksnepa" :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12586
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onnee !

ei huono valinta 8)
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: veskolan eka w124

Viesti Kirjoittaja Antti V »

veskola kirjoitti:Auto toimii päivittäisenä käyttöautona, eikä mitään suurempia muutoksia tehdä ja näin aluksi vain pientä projektia, eli ahtopainemittari ja.... heh heh heh :lol:
Legendaarisia viimeisiä sanoja :wink: . Mitäs jos mä vähän tosta...
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: veskolan eka w124

Viesti Kirjoittaja veskola »

Antti V kirjoitti:Legendaarisia viimeisiä sanoja :wink: . Mitäs jos mä vähän tosta...
Niin, ne ketkä muistavat miten Mauri H. aloitti oman topikkinsa (jo poistettu täältä) joskus 2003 vai 2004, niin ne olivat juuri jotain tuommosia, sehän tuossa se heh heh juttu olikin.

No joo, mutta ei tuolle mitään muuta tehdä kuin koitetaan korjata pikkuvikoja pois, kunnes Vito on taas tiellä ja sitten ehkä se vie koko käden.

On se vaan mukava tuommosenaankin, kuulemma PP:n säätämä pumppu, muutoin vakiopannu. Oli tosi mukava ajella tuommosella Hesasta kotio, siinähän on automaattiloota ja -ilmastointi. Perskules kun oli pitkästä aikaa mukava tankata kolmella kympillä kun sai yli kolme kymppiä dieseliä tankkiin ja tuli se vanha tuttu tuoksu käsiin. On tässä taas bensa-autolla joutunut kärvistelemään viime päivät.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: veskolan eka w124

Viesti Kirjoittaja dansku »

veskola kirjoitti: Niin, ne ketkä muistavat miten Mauri H. aloitti oman topikkinsa (jo poistettu täältä) joskus 2003 vai 2004, niin ne olivat juuri jotain tuommosia, sehän tuossa se heh heh juttu olikin.
tässähän on oiva tilaisuus saada uusi topiikki aiheesta, joka kiinnostaa varmasti monia. :wink: eritoten minua :P

on erittäin mielenkiintoista nähdä, miten veskola "fiksailee" W124:sta ja vielä 300 TDT:tä ajokuntoon 8) :lol: :lol:
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Kyllä se hyvin käyttöautona palvelee jos ei liikaa viritä.....no mikä on liikaa... :?: :lol: :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo
Mä en viiti onnitella.
Kun ei se mitään onnea tarvi, vaan järkee.

Mä kyllä jo tiedän, miten tässä käy, ainoa mikä vielä on hiukka auki, niin on se, että mitenkä kauan siinä menee.
Veikkaan, ettei kauaakaan,kun alkaa määrätyt jutut kummasti nousemaan esille. :roll:

Kyllä mä jo veskun tunnen.
Siellä jo korvistakin savu nousee.

"Älkää tehkö, niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Auto on palvellut käyttöautona jo noin 600 km, hieno peli vetää raskasta kärryä, 120 km/h ja jäinen tie, no problemos.

Omille nimille sen rekkasin, muuta en ole ehtinyt tekemään kuin laittamaan pisupojan nestettä. Vähän tosin kesti kun pähkäilin millä sen pellin saa auki.

Taloprojektia pukkaa, eli talossa jonka ostin pitääkin vedellä nuo vesijohdot saman tien uusiksi, kun ne on joku jättänyt rakenteiden sisään ja kun ei ne siellä jäätymättä säily. Pieni talo, pienet vedot :lol:

Pala maalaismaisemaa: http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0002.jpg

Työjuhta: http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0003.jpg

Kantiisko ostaa koko lokasuoja vai pelkkä kaari ?
Viimeksi muokannut veskola, Su 28.01.2007 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

ääni uudelle lokasuojalle :wink: ruosteeton orkkis :wink:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: veskolan eka w124

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

veskola kirjoitti: Oli tosi mukava ajella tuommosella Hesasta kotio, siinähän on automaattiloota ja -ilmastointi. Perskules kun oli pitkästä aikaa mukava tankata kolmella kympillä kun sai yli kolme kymppiä dieseliä tankkiin ja tuli se vanha tuttu tuoksu käsiin. On tässä taas bensa-autolla joutunut kärvistelemään viime päivät.
Joo, ei tuu pensa-autoa ihan heti takaisin tännekään. Kyllä 6-pyttynen (mieluummin rivissä) diesel on KONE.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

tää topic näköjään hiljenty.. veskola taitaa olla niin hurmoksessa "uuden" 124:n kanssa, ettei kerkee edes kertomaan siitä lisää :shock:

kone tietenkin jo palasina, ja isompaa ämpäriä sinne mallaillaan :roll: :wink:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

MasaMbW124 kirjoitti:tää topic näköjään hiljenty.. veskola taitaa olla niin hurmoksessa "uuden" 124:n kanssa, ettei kerkee edes kertomaan siitä lisää :shock:

kone tietenkin jo palasina, ja isompaa ämpäriä sinne mallaillaan :roll: :wink:
Mulla on muuttaminen meneillään, ok-talo johon olen kantanut tärkeätä tavaraa (=romua) viimeiset 11 vuotta pitää olla tyhjillään 22.2.2007, joten hieman on tässä ollut muita kiireitä kuin auton tuunaaminen.

Mutta on tuo farkkutiiseli helpottanut tuon romun kuljettamista paikasta toiseen, justiinsa nostettiin eräs om601 kone peräkärryyn ja huomenna matkataan taas sinne uuteen paikkaan.

Oli siellä talossakin vähän puuhasteltavaa, ennen kuin muuttoon päästään. Piti vetää kaikki käyttövesiputket uudestaan, kun joku neropatti oli ne laittanut rakenteiden sisään. 1928 rakennettu talo ja putket rakenteissa -> jäätyykö, :lol: kyllä. Nyt on uutuuttaan kiilävät kuparitputket pinnassa ja käyttövesitekniikka siiretty lämpimään tilaan, ja ihan itte tein :twisted: sain semmosen kuin sattui tulemaan.

Kilometreja on tainnut tulla jo 1500 jollei jo 2000 ja kyllä sillä on hauska ajella ns. kylki edellä. Vähän se tuppaa hyytymään näillä pakkasilla, ja on se muutenkin vähän sellainen vanhan dieselin oloinen kun vertaa tuohon Vitoon, vaikka samaa konetyyppiä pitäisi olla, tiedä sitten mistä johtuu...kait se on se Viton vähäpäästöinen leima mikä sen muuttaa. On siinä semmoinen vanhan kunnon dieselin meininki kun sen höräyttää käyntiin.

Autosta muuten löytyy eberi ja asd perä.

...mutta eiköhän sitä kesän lämmössä aleta nysväämään johonkin suuntaan ja niitä kukkasia pois ja keuliihan se aika pahasti kuten ekasta kuvasta näkee.

Mitään mä en tosta autosta tajua, mutta toivotaan ettei hajoa :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

. . . ja kyllä sillä on hauska ajella ns. kylki edellä
Vähän oon kateellinen.
Vitolla kun ei kikkailla.
Ajellaan vaan suoraan.
Käsijarrukin niin tehoton että ei sillä pysty edes käkkärikäännöstä tekemään.
No onneksi uudempi vitomalli on takaveto, tiiä vaikka 10v päästä olisi semmonen 500tkm ajettu yksilö alla :lol: .
Pikku laittoa :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vähän kurjaa, tuo sivu ei tunnista autoa:

http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng

koodi on: WBD1241931F086519
-> 3) VIN is not of an original vehicle and was forged by criminals; :shock:

epk:n auton se osaa kyllä selvittää. Tässä pähkinää varustekoodinikkareille:

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/speksit.html

:roll: vaikka eihän noita liikoja ole :lol: värikoodi lienee: 172 Anthrazitgrau.

Olikos tälläset rekisterit YK kavereiden autoja: Edellinen rekisteritunnus: B-480 ?
Viimeksi muokannut veskola, Ke 14.03.2007 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12586
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

epc osas purkaa, varustekoodit :

211
240
286
341
440
482
524
541
587
593
603
611
673


mikäs sivu oli mistä noi koodit sai selville...
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

211 automatic limited slip differential (ASD) (from 01.07.1984)
240 outside temperature indicator (from 01.03.1982)
286 luggage nets on front seat backrests (from 01.01.1962)
341 additional lamp (from 01.09.1982)
440 tempomat (cruise control) (from 01.09.1975)
482 harder spring suspension and shock absorbers (from 01.01.1964 up to 30.10.1991)
524 paintcoat preservation (from 01.01.1964)
541 double roller blind used as luggage and passenger guard (from 01.01.1980)
587 front folding armrest
593 green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (from 01.01.1972)
603 headlamp wiper unit and oil for rear axle with limited-slip differential, in canisters and containers (from 01.08.1971)
611 courtesy lamps for front and rear doors, with W124 also for central doors/W202 front doors only (from 01.11.1978)
673 high-capacity battery (from 01.01.1964)

tnx :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

587 meni väärin :lol:
Nähtävästi tilausnumeron kohdalla Suomen dealer-koodi (529).
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laitetaanpas muutama ruosteenesto :x kuva.

Tällänen tanko löytys jostakin :lol: :

Kuva

Sivelin siihen tuota kuvan maalinpoistoainetta, ja rapsin puhtaaksi. Muuten tiesittekö, että kuvan aine maksaa Salon k-raudassa yli 30 € ja motonetissa noin 18 €. Mielestäni oikea hinta tuolle olisi luokkaa 8 €, eli joku nyt tekemään moista ja myymään. Ei se mikään ihmeaine ole, tehotontakin on ainakin puuesineiden entisöintihommissa :roll:

Kuva

Aikaisemmin en ole kokeillut kemiallista ruosteenpoistoa, mutta luettuani muutamia postauksia pitihän sitä kokeilla. Kokeilussa on aluksi sitruunahappo, joka on helppo ja turvallinen aine käsitellä, se on elintarvike. Maistoin yhtä raetta suoraan purkista, enkä pyörtynyt, joten ei ole vaarallinen, ei. Heitin kokeeksi etuvakaajan pultit ja kiinnikelevyt muhimaan yön yli, siis pihalle.

Kuva

Yöllä on vielä kylmä, ja happo toimii parhaiten 20 asteen lämmössä, joten astia kannattaa siirtää keittiön tiskipöydälle ja suuremman astian kanssa odottaa kiltisti kesän helteitä (, tai rakentaa nesteen lämmitin, joka toki on suunnitteilla). Tai no niin kaikillahan on >20C autotalli :lol:

Sitruunahapotuksen jäkeen näistä osista lähti maalikin aika hyvin irti, ei tarvittu kuin muovisella harjalla hankaus.

Kuva

Pohjalle laitoin sinkkimaalin, vai onko se edes maali, mutta sinkkispraypurkilla sutaisin. Vakaajatanko sai saman käsittelyn. Tosin tanko sai maistaa hieman hiomapaperia.

Kuva


Nämä kaksi osaa eivät luovuttaneet maaliaan sitruunahapolla, joten niille piti tehdä ensin maalinpoisto, ja se perään yön yli keittiössä sitruunahappokylvyssä. Sitruunahappo yrittää irroittaa maalin, mikäli se on ruosteen päällä. Varsinainen maalinpoisto ei onnistu sitruunahapolla, eikä se muutenkaan ole mikään ihmeaine, joka tekee kaiken puolestasi. Sitruunahappojauhetta saa siis agrimarketista (käyttötarkoitus selviää etiketistä) ja kuvan pätikkä maksoi, no höh 20 tai 25 €, ei muista. Jauheesta tehdään 4%n vesiseos. eli 2,5:een litraan laitetaan 1 dl jauhetta. Se on aika riittoisaa. Palataan myöhemmin muihin ruosteen- ja maalinpoistomenetelmiin kuten kidesoodaan ja lipeään.

Kuva

Lähikuva yön yli lilluneistä paloista, näille on tehty vain harjapuhdistus. Ruostuneet kohdat näkyvät hyvin. Osia ei kannata unohta liemeen, vaan käydä harjaamassa aika ajoin, muutoin osien pintaan jää mustaa "kiinnettä".

Kuva

Vakaaja ja kiinnikkeet maalasin sinkin päälle rostex pohjamaalilla (=musta) ja päälle tavallisella kiiltavällä mustalla. Lopuksi Veholta sai uudet puslat halvalla (~48€/4 puslaa :x ). Kyseessä on sportlinen tanko ja siihen sopivat puslaset. Rostexia käytetään tavallisesti talonrakennuksessa, vaikkapa talotikkaiden ruostumeisen ehkäisyyn. Öljyn. yms. kestosta ei mitään käsitystä.

Kuva

ja sitten vain odottelemaan asennusta. No vakaaja toki kannattaa vahata, jottei suolapaska siihen niin hanakasti tartu.

Kuva

Onkos muut käyttäneet sitruunahappoa vai lasikuulapuhallusta ja muuta kivaa... :roll:
Viimeksi muokannut veskola, Su 01.04.2007 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Elektrolyysi!
Eikä tarvi kun: Astian johon laitetaan vettä, sooda (vaikka ruokasoodaa mitä saa joka kaupasta) verkkovirta akkulaturin, palanen vaikkapa rosteria (itsellä n. 30cm pätkä rosteri putkea) ja putsattavan osan.
Eli vedet astiaan ja laittaa tuota soodaa sinne (soodan seossuhdetta en muista mutta kooklehan sen kertoo) :arrow: puhdistettava kappale ja rosteri veteen niin että puhdistettava kappale on kokonaan veden alla :arrow: sitten vaan akkulaturinnavat kiinni muistaakseni niin että -napa puhdistettavaan kappaleeseen ja +napa tuohon rosteriin kiinni sitte vaan rohkeasti laturi seinään kiinni ja silmät tapillaan ihmettelemään mitä tapahtuu :wink:
Itse putsasin mm 300tkm ajetun pakosarjan ja tuli ku uusi!
Samalla tavalla voi sinkata ihan oikeasti ku vaihtaa napasuuden toisin päin ja laittaa sinkkipalan rosterin tilalle mut tätä en oo itse käytännössä kokeillu.
Sitruunahappoakin oon käyttäny mut elektrolyysi on 100x nopeempi tapa ku lillutella sitruunahapossa päivätolkulla.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kuinkapaljon paksumpi tuo sportlinen vakaaja on? Kävikö mielessä vahvistaa noita kannakkeita millä vakaaja tulee koriin kiinni. Itse olen sellaista hieman suunnitellut kun vaikuttavat melko heppoisilta.


Pirun piukassa on muuten maali noissa osissa. Varsinkin siinä pienessä vahvike palassa minkä läpi pultti tulee. On varmaan jo tehtaalla pulverimaalattu!!??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Petehri kirjoitti:Kuinkapaljon paksumpi tuo sportlinen vakaaja on? Kävikö mielessä vahvistaa noita kannakkeita millä vakaaja tulee koriin kiinni. Itse olen sellaista hieman suunnitellut kun vaikuttavat melko heppoisilta.


Pirun piukassa on muuten maali noissa osissa. Varsinkin siinä pienessä vahvike palassa minkä läpi pultti tulee. On varmaan jo tehtaalla pulverimaalattu!!??
nooh, se on jotain 28...29 mm välillä näköjään riipuen maalikerroksesta. Kummajuttu oli kun mittasin pikasesti saman alkuperäsestä vakaajasta mutta ei siitä sen enempää, kun se on vielä alla. Ja kyllä panin merkille jotta ne pidikkeet on naurettavia peltiläpysköjä, mutta toisalta ajattelin jotta, riittää kun paksu tanko on päistään kiinni liikkuvassa osassa. Siis siihen peltiin ei tulisi niin suuri momentti, mutta jospa tuleekin jos vaikka ei olisi ihan tehtaan asetukset moottorissa :lol: :lol:

Puslat kuulemma on sportissa paljon tukevammat (luotettava lähde kertos :lol: )

ja kyllä, elektrolyysiä alaetaan kokeilemaan ensi kerralla 8) , sähköt on jo viritetty :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No nyt se hajos :lol: onkos nää samanlaisia kun Vitotkin :shock: No ei kait (vitsi vitsi).

Kävin tuossa epk:lla hakemassa jousia ja vaimmeninta kun oli nin kaunis auringonpaiste. Ohitin pari kolme autoa niin kuulus semmonen pehmeä thumps :shock: Vaistomaisesti katsoin peliin ja ei siellä mitään osia näkynyt. Varovasti painoin, no varovasti ja varovasti, kaasua ja auto toimi kuin unelma. Ihmettelin jotta kuulinko harhoja kun ei kardaanikaan ravistanut.

No myöhemmin siellä huomasin kun naru roikkui autosta, siellähän oli moniurahihna vihdoin luovuttanut. Olihan se jo ruvella ostaessa, joten jo oli aikakin. Jotain 7500 km on nyt ajettu. Puolet oli jäljella hihnasta, siis sivusuunnassa, joten ei kun nokka kohti kotia.

Rupesin siinä sitten toivonrikkaana sitä iroittelemaan, jos vaikka Viton hihna olisi samankokoinen -> ei ole.

Samalla huomasin kun alla huseerasin, jotta poika (Kelju Kojootti) merkkailee reviiriä, ja punaisella :roll: . Siellähän tippui automaatinöljyä, hui. Kuva otettu kiinnikkeen irroituksen jälkeen.

No hetken kun siinä suomalaisessa kevätsäässä tutkin jäiset työkalut käsissä niin selvisi, jotta tuo öljyputkihan sieltä oli sitten antanut suolan edessä periksi. Kun irroitin kannakkeen, ja laitoin käyntiin niin ruikkasi oikein iloisesti punaista.

Katsotaan jos huomenna jaksaa tuon korjata, vai odotteleeko hydrauliikkaukkojen töihin paluuta tiistaihin.

Ai niin, ja se kysymys, minkä vuoksi teille kirjoitin on tässä. Onko kuva oikein, eli myös 300D:ssä moniurahihna kulkee kuten Vitossa:

Kuva

Niin no, olisihan sitä voinut jotain muutakin tänään tehdä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Doh, pakko sitä oli hakua käyttää kun täällä on niin hidasta:
Löpönen kirjoitti:Varoituksena kaikille muille palstan tavaajille:
moniurahihnan asennuksen kanssa kannattaa olla tarkkana, itelle hihna vaihdettiin edelliskesänä Kontiotien autohuollossa Riihimäellä. Auto on 250 td ilman ilmastointia ja siihen kuuluu useamman lähteen mukaan 2030 mm pitkä hihna.
Korjaamo vetäsi paikalle 2050 pitkän (tiämmä 200D:n hihna?) ja asensi sen kulkemaan rataa: -ohjaustehostin-kampura-laturi-kiristin-vesipumppu-ohjaustehostin. Sopii paikalleen ja kaikki siivat pyörii oikeaan suuntaan mutta hihna luistaa pakkasella kampuran siivan alta ja kiljui kylmiltään liikkeelle lähtiessä niinkuin jossain vanhassa eskortissa eikä kiristin auta.
Käyttöohjekirjassa on kuva miten hihnan pitää kulkea rataa: ohjaustehostin - kampura- kiristin-laturi-vesipumppu-ohjaustehostin. Kesti kauan ennekuin selvisi että hihna on väärä ja kitinä tulee siitä. Väärin asennettuna sekin pyöri jo 25tkm välttävästi tehtävänsä tehden ja nyt on koko systeemi uusittu...
Eli autossa oli hihna väärin asennettu :lol: Sen huomaa siitä kun se on hitusen ahdas/tiukka vetää päälle (ja pois). Sen takia sitä tarkkaan ihmettelin, jotta mites se näin tiukka on.

[edit: Olisihan tuon hihnan kulkureitti kuva löytynyt käyttöohjeestakin :roll: ]
Viimeksi muokannut veskola, Ma 09.04.2007 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....sport linen vakaaja saman paksuinen :D ...pisti tossa kuvassa silmään vakaajan L jousiteräs rauta joka oli HITSATTU :shock: :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

cuuno kirjoitti::D ....sport linen vakaaja saman paksuinen :D ...pisti tossa kuvassa silmään vakaajan L jousiteräs rauta joka oli HITSATTU :shock: :shock:
Onko se jousiterästä ? :shock: No sen voi ottaa alkuperäisen niin ei ole hitsattu.

Niin, ei siis tullut mieleenkään, että se kovasti haittaa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Palataanpas vielä tuohon vakaajan paksuusasiaan. Tässä mitatut paksuudet:

Kuva
[Mitat suuntaa antavia, kun molemmat vakaajat ruosteisia/kuluneita, esimerkiksi mitta 'b' on alkuperäisessä suurempi, koska se on ruosteinen/ei putsattu]

Tuossa "sportlinen" vakaajassa on tuollainen kapeampi kohta ennen laitimmaista puslaa, johtuuko sitten vuosimallierosta vai ei.

Toisaalta sain yhden millin eron, en oikein usko, että maalien paksuus selittää sitä. Tuo alkuperäinen vakaaja on tosi pahasti kulunut laitimmaisten puslien kohdalta (1 mm eroa mittaussuunnan vaihdolla), joten kuvan mitatut arvot ovat tuolla kohtaa vain suuntaa antavia. Toisaalta se sportinkin tanko on kulunut.

No niin tai näin, sportlinen puslat originaalissa tangossa -> tosi paljon väljää.

Tässä kuvassa näkyy tuo pakuusero, paksuimmalla kohdalla:

Kuva

Tässä taasen näkyy tuo kavennus (miksiköhän se on siinä?):

Kuva

summarum: Aika pienet erot noissa vakaajissa.

Siinä alkuperäsessä oli klappia vakaajassa varmaankin 2 mm, sen verran oli pusla ja tanko kulunut. Paljon muuta ei sitten saatukkaan tänään aikaiseksi, paikkasin lootan öljyvuodon letkunpätkällä, ja ruuvasin kaikki alatukivarren pultit auki, ja laitoin takaisin kiinni. Täytyy taas vähän käydä ostoksilla välillä :roll:

Harmi kun otin kuvia sieltä eturipustuksista, mutta kamerassapa ei ollut korttia paikallaan :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Yllättävän pieni ero. Onkohan materiaali samaa molemmissa tangoissa? Jos on, niin tuskin on minkäänlaista käytönnön merkitystä kumpi tanko on paikoillaan.

Uretaani puslat vois olla kova sana. Hami vaan kun mersuun ei sellaisia valmiina saa mistään.


Hmm...pitäisiköhän rakenella omaan ensikesäksi tuplakallistuksen vakaaja. Siis kaksi vakio vakaajaa "päällekäin". Ainakin muun merkkisissä sellaiset on todettu rata-ajossa toimiviksi oikein tehtynä.
Vastaa Viestiin