W108 V8 -projektiksiko?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

W108 V8 -projektiksiko?

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Moi vaan,

tuli tuossa vähän niinkuin vahingossa ostettua tollanen W108 280SE A -71.
Autosta puuttuu kone ja on hieman peltitöitä tiedossa mm. oik. helma uusittava. Leimattu viimeksi 96 ja liikkunut omin voimin 2003. Auto on musta ja vihreä nahkasisusta. Kromit näyttää aika hyviltä, sisusta ei kovin hääppönen.
Kyljet ja ovet on onneksi aika suorat, eikä äkkiä katottuna löydy juurikaan kittiä :)
On nelipykäläisellä automaatilla ja lattiakepillä, onko lattiavalitsin harvinainen?

Nyt punnitsen tässä eri vaihtoehtoja mitä tehdä tällä ja ajattelin kysellä foorumilaisten mielipiteitä. Vaihtoehtoja näen seuraavasti:

-kunnostaa alkup. asuunsa

eli hommata oikean tyyppinen kone, laittaa sisusta ym. Minusta aika työläs ja rahaa vievä homma ja saako tälläsestä mahdollisesti koskaan ns omiaan takaisin eli mikä on auton arvo alkup. kunnossa ja leimattuna (ei kuitenkaan ehkä MR-kats.).

-myydä osina pois.

Tavallaan helppo ratkaisu mutta vähän säälin autoa koska ei kuitenkaan vaikuta kovin mädältä ym.

-tehdä oman maun mukainen:

lähinnä kiehtoisi laittaa Chevyn pikkulohko kasi ja tehdä sellanen kesäreissu/harrasteauto. Ulkokuori saisi jäädä suurinpiirtein alkuper. asuun. Miksei tietysti Mersun kasikin mutta taitaa olla vaikea löytää, kunnostaa ja kallis. Asiaan ehkä vielä vaikuttaa että mulla on jo entuudestaan ollut amerikan autoja ja yksi 350 kone olisi tavallaan nyttenkin jouten.
Tätä W108 on ymmärtääkseni tehty 4,5l moottorilla jossa tehoa kai 225 DIN, joten amerikan kasille kai saisi luvat??
Onko joku tehnyt ko. swappia?

Laittakaa reilusti kommentteja. Lupaan kuunnella mutten välttämättä noudattaa :) :twisted:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 928
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Minua kiinnostaa enemmän alkuperäinen, mutta ei minulla mitään ole vastaan, jos siitä rakentelee pelkän harraste pirssin. Noita muun merkin koneita kuitenkin katso vähän kieroon. :? Miksi laittaa joku jenkki kasi, kun mersun oma käy sinne heittämällä ja kyllä niitäkin varmasti löytyy. Älä nyt sitä kuitenkaan pilko osiksi. :shock: Tee siitä vaan oman maun mukaan, ni hyvä tulee :D
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

laita chevyn V8! siitä saa helposti paljon tehoa ja osat on halpoja, mottoreita ja vaihteistoja on helposti saatavilla ja vieläpä edullisesti.
koska mallia on saanut kasilla alunperinkin niin ei tartte edes mitään lupia, suoraan vain muutoskatsastukseen.
arvaa vain että onko itellä käynyt mielessä vastaava projekti kun noita chevyn tekniikoitakin oli vielä nurkissa mut sopivaa koria ei löytynyt mistään.
laiton ite VOLVO laplanderiin 350+th350 tekniikan ei sillä tietysti saa ajaa tiellä mut on se kiva peli muutenkin kun on itellä peltoa ja metsää missä ajella.
täytyy käydä ostamassa V70 merkki takaluukkuun, kun lähipiirissä on paljon fanattisia VOLVO miehiä :D
entisöiti on tietysti yks juttu mutta eikö noita ole jo tarpeeksi alkuperäisinä jälki polville säilytettyinä ja se on aivan omistajan asia mitä autollaan tekee. mulla meni aivan täysin välit BMW clubin porukoiden kanssa kun alkoivat liikaa neuvomaan ja suorastaan V****LEMAAN et mitä mun pitäis autoilleni tehdä
pitäis entisöidä entinen monta kertaa kaadettu ralliauto 2002 joka on nykyään peltoautona. tai sitten useat särkemäni 323i e21 bemarit. anteeksi tämä tilitys
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Kannatan...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Viimeinen vaihtoehto kuulostaa järkevimmältä. Vastaavaa "käyttöautoa" kaverinikin on haaveillut. Kori on kauniin näköinen ja jos vielä tekniikka Chevyn V8 niin mikä ettei. Jos tulevaisuudessa haluaa päästä eroon niin se ei varmasti tule olemaan ongelma :wink: .
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Joskus itsekin suunnittelin W108 käyttöpeliä, mutta tulin siihen tulokseen, ettei ilman omaa laittamistaitoa onnistu. Pitää varmaan alkaa harjottelemaan. :wink:

Mutta mikä ettei kasia nokalle vaikka jenkkilläistäkin. Eikös suurin pata tuossa korissa ole ollut alun perin 6,3 litrainen kasi (vai oliko se jousitukseltaan erilaisessa W109:ssä)?

Jos homman tekee kunnolla, niin siitä vain "raiskaamaan". :)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Kapi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 17.01.2004 20:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi »

Samaa mieltä myös.

Eli chevyn pataa vaan pellin alle ja auto oikein koreaksi (alkuperäistä teemaa noudattaen) ulkokuoreltaan.
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Chevyn 350 (5.7l) pellin alle, niin saa halvalla viriosia. 305 vitoseen ei saa oiken mitään halvalla, eikä kannata paljoa virittää. Kannustukseksi voin mainita muutaman volvon (240) saaneen moisen pellin alle. On aika räyheetä, kun tuommoisen perheauton pistää tulille.
Avatar
pejuvu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:30
Paikkakunta: Säkylä

W108

Viesti Kirjoittaja pejuvu »

juupajuu..... älä missään nimessä "raiskaa" autoa ulkoapäin. Kori on takuulla katseenkääntävä tuollaisenaankin. Teknikkahan voi olla mikä tahansa. Makuja on monia. Täälläpäin "pyörii" yksi W108 korinen, jossa on vanhanmallinen 220D pellin alla....perä nostettu siten, että takapyörät ovat 45 asteen kulmassa. Jos teet niin te se (lue hänet) kunnolla. :D
Avatar
Jukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 12.07.2003 10:06
Paikkakunta: Tampere

Dieseli kone

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Jos kiinnostuit tosta pejuvun mainitsemasta diesel-vaihtoehdosta ni mulla ois samanlainen 220D-kone myytävänä. Sekin on ollut W108:n pellin alla mut nyt ois tarkoitus entisöidä ko. auto ja vaihtaa alkuperäinen 250 kaasari kone tilalle. Olis halpaa ajoa :D .
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mulla ois muute w124 200D myynnissä jos kiinnostusta
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuon korisarjan Mercedeksiä ei ole koskaan liikaa entisöity jälkipolville.

Joten minulta äänestys saa äänen täydellisen entisöinnin puolelle.

Äläkä koskaan laske autojen suhteen, että niitten laittaminen kannattaisi. Jos sitä ajattelet, niin tarkista lääkitys. :lol:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Entisöinti / laitto alkuperäiseksi, tai Mersun kasille, jos on pakko. Autoa on siis saanut 3,5 litraisella (M116) Euroopassa, ja 4,5 litraisella (M117) Jenkeissä. Tehot näissä olivat lähes samat, joidenkin lähteiden mukaan 4,5:ssä jopa matalammat (jenkkien säädöt).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Juuri hintakysymysten vuoksihan noita Chevyn SB-kaseja on mitä erinäisempien autojen peltien alle sullottu. Jenkeissähän moniin XJ-Jaguareihin on vaihdettu tekniikan luiotettavuuden ja osien saatavuuden/hintojen vuoksi Chevyn 350 cid. Olen ymmärtänyt että XJ:hin tuommoinen kone menisi suht suoraan.

Muita konversiota mitä on osunut silmään, niin esim. Porsche 944/Chevy SB tai Datsun 240/280Z/Chevy SB. Mutta tosiaan varmasti tekniikkana huomattavasti halvempi virittää ja ylläpitää kun Mersun kasi. Oletko jo selvitellyt vaatiiko tuo muutos kuin paljon muutostöitä? Saako sopimaan alkuperäiseen vaihteistoon jonkinlaisella sovitinpalalla, vai onko vaihdettava tilalle joku TH350 tai TH700. :?
Ville Komulainen kirjoitti: mulla meni aivan täysin välit BMW clubin porukoiden kanssa kun alkoivat liikaa neuvomaan ja suorastaan V****LEMAAN et mitä mun pitäis autoilleni tehdä
pitäis entisöidä entinen monta kertaa kaadettu ralliauto 2002 joka on nykyään peltoautona. tai sitten useat särkemäni 323i e21 bemarit. anteeksi tämä tilitys
Kannattaa tuossa vaiheessa siirtyä BMW Tuning Clubin puolelle... :wink:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

En taida tosiaan raaskia autoa ryhtya aivan paloittelemaan, vaikka aika huono se nyt näyttää olevan. On ollut jonkunlaisessa peräkolarissakin joskus, kontin puolelta löytyi selviä jälkiä ja oik. takasiipi ilmeisesti vaihdettu eikä aivan istu.
Nyt päivävalossa näkyy myös sisustan karmeus: vihreät nahkapenkit jotka on tosiaan parhaat päivänsä nähneet ja puuosia on joku joskus lakkaillut jollain petsilakalla :evil:
Lisäksi listoja puuttuu ja niitä on kiinnitelty peltiruuveilla.

Autossa on törkeän paljon hommaa jos sen meinaa MR kilpiin saada!!!

Eli mitä todennäköisemmin auto laitetaan leimakuntoon ja kasi keulille. Mitään ei tarkoituksella muuteta, mutta varmaan pieniä "customointeja" tulee. Ulkoasu säilynee alkuperäisenä, mitään choppausta ei todellakaan tehdä (vrt. KLB:n mielipide=vitosen auto). :( :(

Korostan vielä että mitään peruuttamatonta ei tulla tekemään mahdollista joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaa entisöintiä silmälläpitäen (jota tuskin minä kuitenkaan teen).

Nyt kaipaisin foorumilaisten tietoa:

-onko alkuperäiset V8 autot olleet vahvemmalla voimansiirrolla, kestääkö 280 Se alkup. voimansiirto (lähinnä kardaani ja perä). Jos ja kun ilmeisesti laitan kuitenkin chevyn koneen keulille niin mersun laatikko ei taida käydä/kestää?
-onko jarruissa eroja 280 vs. kasikoneiset?
-muita tekniikka eroavaisuuksia jotka mahdollisesti katsastussetää kiinnostavat. Muutoskatsastuksen edellytyksenä on tekniikan vastaavuus kasimalleihin, eikö?
-miten sitten W109 6,3 verrattuna tähän W108 280SE? onko mitään samaa alustassa/jarruissa/voimansiirrossa?
-linkkejä sivustoille joista selviää swapit/tekniikkaeroavaisuudet?

Kovasti etukäteen nöyrimmästi kiittäen...Ahti
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sen verran, että kutoskoneisissa automaatti oli neliportainen, kaseissa kolmi-.
6.3 oli istutettu 300-malliin, joten niissä oli aina ilmajouset.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Arvannette, että täältä tulee entisöinnille puoltoääni. Noita ei tosiaankaan ole liian montaa jäljellä...tuunataan sitten Chevyn koneella joku vähemmän arvokas (monessakin mielessä) laite.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

6,3 ei käy

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Muistakaas sitten poijjaat, että W109 6,3 ei käy vertailuautoksi/moottoriksi, koska W108 ja W109 eivät ole sama auto vaikka W108:aan laittaisi ilmajouset. Iskutilavuudeltaan suurin vertailumoottori W108:aan on 280 SE 4.5, mutta koska sille ei taida olla tyyppihyväksyntää suomessa, niin sitten se on 280 SE 3.5.

3499 cm2 x 1,25 = 4,3 litraa eli 263 cid. Että ei 350 cid Chevy V8. :roll:

-Daaz
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tässä jotakin noista tekniikka eroista :
Mersujahan on helppo rakennella, koska osat ovat keskenään vaihtokelpoisia
ja mahdollista asentaa,

* w109 6.3 - versiot on ihan oma lukunsa, koska tekniikka perustuu 600-
mallin ( W100 ) tekniikkaan. Mutta kyllä näitäkin muutoksia on tehty,
hiljattain suomessakin valmistui laadukas "Waxenberger " ( kuka muistaa
linkin - tästä projektistahan oli kuvamateriaalia ).

* w109 ilmajousitetut mallit poikkeavat myös siten, että taka-akselistossa on
nyökkäys/ niiaus esto, joka saa ohjauksensa takajarruista, jotka ovat
siis erilaiset ( Girling) kuin muissa S- sarjan malleissa.
Tämäkin systeemi on jälkiasennettu ainakin yhteen suomalaiseen nyt V8 koneiseen w108 -yksilöön joka oli alunperin 280 SEL.

* w108 V8 3.5 jarruissa on eroa: mutta toisaalta esim. satulan männän halkaisija on sama kuin 6-koneisissa...
Voiman siirron välitykset ovat luonnollisesti erilaiset, mutta varmaan niillä
tulee toimeen. Tosin alkuperäistenkin V8 -versioiden Akilleen kantapää
on, että perä ei aina tahdo kestää, koska on alunperin kutoselle suunniteltu.
Mutta varovaisuutta... :wink:
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Moottorin vaihdon luvallisuus on tällä hetkellä selvityksen alla katsastuskonttorilla. Jos 280SE 4,5 käy vertailuautoksi, ei ongelmia pitäisi olla:
n. 4500x1,25= n. 5600 eli esim. Chevyn 327 käy (on 5,4l) tilavuutensa puolesta.
Aika lähelle menee toi 350:kin (5,7l).

Onko moottoreiden painoista tietoa??

Perähomma rupesi tuon Henryn kommentin jälkeen arveluttamaan: Mersun oma siis ei tahdo kestää edes 3,5l 200hv.ta :(
En kyllä millään haluaisi alkaa jotain Chevyn/Fordin perää rakentamaan alle.
Ehkä se oma perä kestää jos vaan ottaa lähdöt rauhallisesti. Ja eihän sitä auton arvokkaaseen luonteeseenkaan sovi mitkään kumit savuten lähdöt :x
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ahti..

Mieti c126 500 tai 560 perää.
Täällä pääkaupunkiseudulla pyörii 500SEC tuplaturbolla, jossa n. 500hp ja vakio perä ja laatikko?, vain vetarit ei tahdo kestää, sekä
560SEC turbolla, jossa myös vakio laatikko ja perä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Perän kesto : tarkoitus ei ollut pelotella...

Kyllä se perä kestää, mutta vaatii varovaisuutta sudittelussa (?),
ja liikennevalolähetyksissä (?) :wink:

Näitä heiluriakseli periä on rikottu kutoskoneellakin, kun sutivat pyörät
saavatkin äkkinäisen pidon ( esim. kun hiekalta tullaan asfaltille ).
Tällöin voi perän nivel ratketa :cry:
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Löysin omassa kirjahyllystä kirjan, jonka hankin joskus W111 varten. Tässä kirjassa olikin myös tietoa W108/9 malleista :oops:

Jarrut: kutoskoneet W108, levyt joka pyörässä
280SE 3,5 edessä tuuletetut levyt
280SE 4,5 edessä ja takana tuuletetut levyt

Alusta: 280SE 3,5 ja 4,5 etu ja taka vakaajat, kuutoskoneisissa vain etuvakaaja?

Vaihteisto: 280SE 3,5 4-vaiht. autom. ja 280SE 4,5 3-vaiht. autom.

Eli jos haluaa 4,5 koneelle niin vaihtoon menee ainakin jarrut ja lisättävä takavakaaja.

Tässä näin pikaisesti katsottuna
:wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Muuten, tarviiko auto olla tyyppihyväksytty suomeen että vertailumoottoriksi kävisi 4,5litrainen?? Tietääkseni ei.

Niin joo, W108 280SE (/L) 4.5 on suomessa ainakin jonkun 10 kappaletta.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

raul kirjoitti:Muuten, tarviiko auto olla tyyppihyväksytty suomeen että vertailumoottoriksi kävisi 4,5litrainen?? Tietääkseni ei.
Totta kai tarvii. Muutenhan täällä olisi kaikissa Taunuksissa V8-moottorit kun Australiassakin on. Nykyään käy EU-tyyppihyväksyntä, mutta niitä ei taidettu 60-luvulla myöntää. :wink:
raul kirjoitti:Niin joo, W108 280SE (/L) 4.5 on suomessa ainakin jonkun 10 kappaletta.
Ne on voitu rekisteröidä muuttoautoina, jolloin tyyppihyväksyntää ei tarvita (hieman ristiriitaista). Mutta sellaisen käyttö vertailumallina ei taida onnistua. Ehkä soitto Max Blaubergille Vehoon selvittäisi tämän Suomen tyyppihyväksynnän olemassaolon.

Hätätapauksessa voisihan sitä yksityisesti tyyppihyväksyä 280 SE 4.5:n Suomeen. Se vaatisi kolme kolarikoetta SE 4.5 -mallilla, edullisimmin kai hoituisi Hollannissa about 10000 euroa laaki + autojen hinta. Mutta eiköhän koko foorumi osallistu kustannuksiin että saadaan Ahdin Mersuun se 327 cid -moottori. :D

-Daaz
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Rahanne taitavat säästyä :)

Aken kanta oli että W108 280SE 4,5 käy vertailuautoksi. W109 ei voi käyttää!
Eli 327cid saa laittaa edellyttäen että auto muutetaan 280SE 4,5 vastaavaksi.
Tarvitaan todistus eroavaisuuksista ja todistus tehdyistä muutoksista.
Tietysti merkkiorganisaatiosta.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Ahti kirjoitti:Aken kanta oli että W108 280SE 4,5 käy vertailuautoksi.
No hyvä sitten. Mutta harkitsisin vielä sitä MB-tekniikkaa, vaikka joku edullinen W123:n kuutoskone, joka menisi ilman peruuttamattomia muutoksia. Kysyitkö muuten että onko 4.5:lle se Suomen tyyppihyväksyntä vai onko kysessä joku "mersupoikkeus"?

-Daaz
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Daaz:

Käyn tossa parin tunnin kuluttua hakemassa yhden MERSUN V-8:n, kiitos upeasti toimivan Mersufoorumin!!! :D :D
Jos siitä saa JÄRKEVÄSTI kukkuvan moottorin niin sitten saatan haudata Chevyn koneen laittamisen.
On tuo W108 senverran iso auto että vaatii ison moottorin :) joten kuutoskoneet ainakin tältä istumalta unohdetaan.
Puhumattakaan joidenkin (ilmeisesti jokella) ehdottamista 200D koneista :evil:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

V8

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Kuulostaa hyvältä... :)

-Daaz
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Muuten, klubitallilla on jo jonkin aikaa ollut ilmoitus, myydään 3,5 V8, muistaakseni entisöinnin takia 107:a otettu. Hintapyyntö 250 euroa.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Eipä onnistunutkaan kasin nouto tänään, ei ollut vielä kaikkia osia saatu kasaan (on siis aivan projektikone). :(

Raul: meinaatko Mersukerhon klubitallia? Olen kyllä Mersukerhon jäsen mutta en ole koskaan käynyt ko. tallilla.
Kattellaan niitä koneita sitten lisää kunhan näen tän ensinmainitun koneen kunnon ja mahdolliset puutteet ym.
Kiitos kuitenkin vinkistä! :)
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Vastaa Viestiin