W108 V8 -projektiksiko?
W108 V8 -projektiksiko?
Moi vaan,
tuli tuossa vähän niinkuin vahingossa ostettua tollanen W108 280SE A -71.
Autosta puuttuu kone ja on hieman peltitöitä tiedossa mm. oik. helma uusittava. Leimattu viimeksi 96 ja liikkunut omin voimin 2003. Auto on musta ja vihreä nahkasisusta. Kromit näyttää aika hyviltä, sisusta ei kovin hääppönen.
Kyljet ja ovet on onneksi aika suorat, eikä äkkiä katottuna löydy juurikaan kittiä
On nelipykäläisellä automaatilla ja lattiakepillä, onko lattiavalitsin harvinainen?
Nyt punnitsen tässä eri vaihtoehtoja mitä tehdä tällä ja ajattelin kysellä foorumilaisten mielipiteitä. Vaihtoehtoja näen seuraavasti:
-kunnostaa alkup. asuunsa
eli hommata oikean tyyppinen kone, laittaa sisusta ym. Minusta aika työläs ja rahaa vievä homma ja saako tälläsestä mahdollisesti koskaan ns omiaan takaisin eli mikä on auton arvo alkup. kunnossa ja leimattuna (ei kuitenkaan ehkä MR-kats.).
-myydä osina pois.
Tavallaan helppo ratkaisu mutta vähän säälin autoa koska ei kuitenkaan vaikuta kovin mädältä ym.
-tehdä oman maun mukainen:
lähinnä kiehtoisi laittaa Chevyn pikkulohko kasi ja tehdä sellanen kesäreissu/harrasteauto. Ulkokuori saisi jäädä suurinpiirtein alkuper. asuun. Miksei tietysti Mersun kasikin mutta taitaa olla vaikea löytää, kunnostaa ja kallis. Asiaan ehkä vielä vaikuttaa että mulla on jo entuudestaan ollut amerikan autoja ja yksi 350 kone olisi tavallaan nyttenkin jouten.
Tätä W108 on ymmärtääkseni tehty 4,5l moottorilla jossa tehoa kai 225 DIN, joten amerikan kasille kai saisi luvat??
Onko joku tehnyt ko. swappia?
Laittakaa reilusti kommentteja. Lupaan kuunnella mutten välttämättä noudattaa
tuli tuossa vähän niinkuin vahingossa ostettua tollanen W108 280SE A -71.
Autosta puuttuu kone ja on hieman peltitöitä tiedossa mm. oik. helma uusittava. Leimattu viimeksi 96 ja liikkunut omin voimin 2003. Auto on musta ja vihreä nahkasisusta. Kromit näyttää aika hyviltä, sisusta ei kovin hääppönen.
Kyljet ja ovet on onneksi aika suorat, eikä äkkiä katottuna löydy juurikaan kittiä
On nelipykäläisellä automaatilla ja lattiakepillä, onko lattiavalitsin harvinainen?
Nyt punnitsen tässä eri vaihtoehtoja mitä tehdä tällä ja ajattelin kysellä foorumilaisten mielipiteitä. Vaihtoehtoja näen seuraavasti:
-kunnostaa alkup. asuunsa
eli hommata oikean tyyppinen kone, laittaa sisusta ym. Minusta aika työläs ja rahaa vievä homma ja saako tälläsestä mahdollisesti koskaan ns omiaan takaisin eli mikä on auton arvo alkup. kunnossa ja leimattuna (ei kuitenkaan ehkä MR-kats.).
-myydä osina pois.
Tavallaan helppo ratkaisu mutta vähän säälin autoa koska ei kuitenkaan vaikuta kovin mädältä ym.
-tehdä oman maun mukainen:
lähinnä kiehtoisi laittaa Chevyn pikkulohko kasi ja tehdä sellanen kesäreissu/harrasteauto. Ulkokuori saisi jäädä suurinpiirtein alkuper. asuun. Miksei tietysti Mersun kasikin mutta taitaa olla vaikea löytää, kunnostaa ja kallis. Asiaan ehkä vielä vaikuttaa että mulla on jo entuudestaan ollut amerikan autoja ja yksi 350 kone olisi tavallaan nyttenkin jouten.
Tätä W108 on ymmärtääkseni tehty 4,5l moottorilla jossa tehoa kai 225 DIN, joten amerikan kasille kai saisi luvat??
Onko joku tehnyt ko. swappia?
Laittakaa reilusti kommentteja. Lupaan kuunnella mutten välttämättä noudattaa
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Minua kiinnostaa enemmän alkuperäinen, mutta ei minulla mitään ole vastaan, jos siitä rakentelee pelkän harraste pirssin. Noita muun merkin koneita kuitenkin katso vähän kieroon. Miksi laittaa joku jenkki kasi, kun mersun oma käy sinne heittämällä ja kyllä niitäkin varmasti löytyy. Älä nyt sitä kuitenkaan pilko osiksi. Tee siitä vaan oman maun mukaan, ni hyvä tulee
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 651
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Mellilä
laita chevyn V8! siitä saa helposti paljon tehoa ja osat on halpoja, mottoreita ja vaihteistoja on helposti saatavilla ja vieläpä edullisesti.
koska mallia on saanut kasilla alunperinkin niin ei tartte edes mitään lupia, suoraan vain muutoskatsastukseen.
arvaa vain että onko itellä käynyt mielessä vastaava projekti kun noita chevyn tekniikoitakin oli vielä nurkissa mut sopivaa koria ei löytynyt mistään.
laiton ite VOLVO laplanderiin 350+th350 tekniikan ei sillä tietysti saa ajaa tiellä mut on se kiva peli muutenkin kun on itellä peltoa ja metsää missä ajella.
täytyy käydä ostamassa V70 merkki takaluukkuun, kun lähipiirissä on paljon fanattisia VOLVO miehiä
entisöiti on tietysti yks juttu mutta eikö noita ole jo tarpeeksi alkuperäisinä jälki polville säilytettyinä ja se on aivan omistajan asia mitä autollaan tekee. mulla meni aivan täysin välit BMW clubin porukoiden kanssa kun alkoivat liikaa neuvomaan ja suorastaan V****LEMAAN et mitä mun pitäis autoilleni tehdä
pitäis entisöidä entinen monta kertaa kaadettu ralliauto 2002 joka on nykyään peltoautona. tai sitten useat särkemäni 323i e21 bemarit. anteeksi tämä tilitys
koska mallia on saanut kasilla alunperinkin niin ei tartte edes mitään lupia, suoraan vain muutoskatsastukseen.
arvaa vain että onko itellä käynyt mielessä vastaava projekti kun noita chevyn tekniikoitakin oli vielä nurkissa mut sopivaa koria ei löytynyt mistään.
laiton ite VOLVO laplanderiin 350+th350 tekniikan ei sillä tietysti saa ajaa tiellä mut on se kiva peli muutenkin kun on itellä peltoa ja metsää missä ajella.
täytyy käydä ostamassa V70 merkki takaluukkuun, kun lähipiirissä on paljon fanattisia VOLVO miehiä
entisöiti on tietysti yks juttu mutta eikö noita ole jo tarpeeksi alkuperäisinä jälki polville säilytettyinä ja se on aivan omistajan asia mitä autollaan tekee. mulla meni aivan täysin välit BMW clubin porukoiden kanssa kun alkoivat liikaa neuvomaan ja suorastaan V****LEMAAN et mitä mun pitäis autoilleni tehdä
pitäis entisöidä entinen monta kertaa kaadettu ralliauto 2002 joka on nykyään peltoautona. tai sitten useat särkemäni 323i e21 bemarit. anteeksi tämä tilitys
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Kannatan...
Viimeinen vaihtoehto kuulostaa järkevimmältä. Vastaavaa "käyttöautoa" kaverinikin on haaveillut. Kori on kauniin näköinen ja jos vielä tekniikka Chevyn V8 niin mikä ettei. Jos tulevaisuudessa haluaa päästä eroon niin se ei varmasti tule olemaan ongelma .
Joskus itsekin suunnittelin W108 käyttöpeliä, mutta tulin siihen tulokseen, ettei ilman omaa laittamistaitoa onnistu. Pitää varmaan alkaa harjottelemaan.
Mutta mikä ettei kasia nokalle vaikka jenkkilläistäkin. Eikös suurin pata tuossa korissa ole ollut alun perin 6,3 litrainen kasi (vai oliko se jousitukseltaan erilaisessa W109:ssä)?
Jos homman tekee kunnolla, niin siitä vain "raiskaamaan".
Mutta mikä ettei kasia nokalle vaikka jenkkilläistäkin. Eikös suurin pata tuossa korissa ole ollut alun perin 6,3 litrainen kasi (vai oliko se jousitukseltaan erilaisessa W109:ssä)?
Jos homman tekee kunnolla, niin siitä vain "raiskaamaan".
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
W108
juupajuu..... älä missään nimessä "raiskaa" autoa ulkoapäin. Kori on takuulla katseenkääntävä tuollaisenaankin. Teknikkahan voi olla mikä tahansa. Makuja on monia. Täälläpäin "pyörii" yksi W108 korinen, jossa on vanhanmallinen 220D pellin alla....perä nostettu siten, että takapyörät ovat 45 asteen kulmassa. Jos teet niin te se (lue hänet) kunnolla.
Dieseli kone
Jos kiinnostuit tosta pejuvun mainitsemasta diesel-vaihtoehdosta ni mulla ois samanlainen 220D-kone myytävänä. Sekin on ollut W108:n pellin alla mut nyt ois tarkoitus entisöidä ko. auto ja vaihtaa alkuperäinen 250 kaasari kone tilalle. Olis halpaa ajoa .
Tuon korisarjan Mercedeksiä ei ole koskaan liikaa entisöity jälkipolville.
Joten minulta äänestys saa äänen täydellisen entisöinnin puolelle.
Äläkä koskaan laske autojen suhteen, että niitten laittaminen kannattaisi. Jos sitä ajattelet, niin tarkista lääkitys.
Joten minulta äänestys saa äänen täydellisen entisöinnin puolelle.
Äläkä koskaan laske autojen suhteen, että niitten laittaminen kannattaisi. Jos sitä ajattelet, niin tarkista lääkitys.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Entisöinti / laitto alkuperäiseksi, tai Mersun kasille, jos on pakko. Autoa on siis saanut 3,5 litraisella (M116) Euroopassa, ja 4,5 litraisella (M117) Jenkeissä. Tehot näissä olivat lähes samat, joidenkin lähteiden mukaan 4,5:ssä jopa matalammat (jenkkien säädöt).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juuri hintakysymysten vuoksihan noita Chevyn SB-kaseja on mitä erinäisempien autojen peltien alle sullottu. Jenkeissähän moniin XJ-Jaguareihin on vaihdettu tekniikan luiotettavuuden ja osien saatavuuden/hintojen vuoksi Chevyn 350 cid. Olen ymmärtänyt että XJ:hin tuommoinen kone menisi suht suoraan.
Muita konversiota mitä on osunut silmään, niin esim. Porsche 944/Chevy SB tai Datsun 240/280Z/Chevy SB. Mutta tosiaan varmasti tekniikkana huomattavasti halvempi virittää ja ylläpitää kun Mersun kasi. Oletko jo selvitellyt vaatiiko tuo muutos kuin paljon muutostöitä? Saako sopimaan alkuperäiseen vaihteistoon jonkinlaisella sovitinpalalla, vai onko vaihdettava tilalle joku TH350 tai TH700.
Muita konversiota mitä on osunut silmään, niin esim. Porsche 944/Chevy SB tai Datsun 240/280Z/Chevy SB. Mutta tosiaan varmasti tekniikkana huomattavasti halvempi virittää ja ylläpitää kun Mersun kasi. Oletko jo selvitellyt vaatiiko tuo muutos kuin paljon muutostöitä? Saako sopimaan alkuperäiseen vaihteistoon jonkinlaisella sovitinpalalla, vai onko vaihdettava tilalle joku TH350 tai TH700.
Kannattaa tuossa vaiheessa siirtyä BMW Tuning Clubin puolelle...Ville Komulainen kirjoitti: mulla meni aivan täysin välit BMW clubin porukoiden kanssa kun alkoivat liikaa neuvomaan ja suorastaan V****LEMAAN et mitä mun pitäis autoilleni tehdä
pitäis entisöidä entinen monta kertaa kaadettu ralliauto 2002 joka on nykyään peltoautona. tai sitten useat särkemäni 323i e21 bemarit. anteeksi tämä tilitys
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
En taida tosiaan raaskia autoa ryhtya aivan paloittelemaan, vaikka aika huono se nyt näyttää olevan. On ollut jonkunlaisessa peräkolarissakin joskus, kontin puolelta löytyi selviä jälkiä ja oik. takasiipi ilmeisesti vaihdettu eikä aivan istu.
Nyt päivävalossa näkyy myös sisustan karmeus: vihreät nahkapenkit jotka on tosiaan parhaat päivänsä nähneet ja puuosia on joku joskus lakkaillut jollain petsilakalla
Lisäksi listoja puuttuu ja niitä on kiinnitelty peltiruuveilla.
Autossa on törkeän paljon hommaa jos sen meinaa MR kilpiin saada!!!
Eli mitä todennäköisemmin auto laitetaan leimakuntoon ja kasi keulille. Mitään ei tarkoituksella muuteta, mutta varmaan pieniä "customointeja" tulee. Ulkoasu säilynee alkuperäisenä, mitään choppausta ei todellakaan tehdä (vrt. KLB:n mielipide=vitosen auto).
Korostan vielä että mitään peruuttamatonta ei tulla tekemään mahdollista joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaa entisöintiä silmälläpitäen (jota tuskin minä kuitenkaan teen).
Nyt kaipaisin foorumilaisten tietoa:
-onko alkuperäiset V8 autot olleet vahvemmalla voimansiirrolla, kestääkö 280 Se alkup. voimansiirto (lähinnä kardaani ja perä). Jos ja kun ilmeisesti laitan kuitenkin chevyn koneen keulille niin mersun laatikko ei taida käydä/kestää?
-onko jarruissa eroja 280 vs. kasikoneiset?
-muita tekniikka eroavaisuuksia jotka mahdollisesti katsastussetää kiinnostavat. Muutoskatsastuksen edellytyksenä on tekniikan vastaavuus kasimalleihin, eikö?
-miten sitten W109 6,3 verrattuna tähän W108 280SE? onko mitään samaa alustassa/jarruissa/voimansiirrossa?
-linkkejä sivustoille joista selviää swapit/tekniikkaeroavaisuudet?
Kovasti etukäteen nöyrimmästi kiittäen...Ahti
Nyt päivävalossa näkyy myös sisustan karmeus: vihreät nahkapenkit jotka on tosiaan parhaat päivänsä nähneet ja puuosia on joku joskus lakkaillut jollain petsilakalla
Lisäksi listoja puuttuu ja niitä on kiinnitelty peltiruuveilla.
Autossa on törkeän paljon hommaa jos sen meinaa MR kilpiin saada!!!
Eli mitä todennäköisemmin auto laitetaan leimakuntoon ja kasi keulille. Mitään ei tarkoituksella muuteta, mutta varmaan pieniä "customointeja" tulee. Ulkoasu säilynee alkuperäisenä, mitään choppausta ei todellakaan tehdä (vrt. KLB:n mielipide=vitosen auto).
Korostan vielä että mitään peruuttamatonta ei tulla tekemään mahdollista joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaa entisöintiä silmälläpitäen (jota tuskin minä kuitenkaan teen).
Nyt kaipaisin foorumilaisten tietoa:
-onko alkuperäiset V8 autot olleet vahvemmalla voimansiirrolla, kestääkö 280 Se alkup. voimansiirto (lähinnä kardaani ja perä). Jos ja kun ilmeisesti laitan kuitenkin chevyn koneen keulille niin mersun laatikko ei taida käydä/kestää?
-onko jarruissa eroja 280 vs. kasikoneiset?
-muita tekniikka eroavaisuuksia jotka mahdollisesti katsastussetää kiinnostavat. Muutoskatsastuksen edellytyksenä on tekniikan vastaavuus kasimalleihin, eikö?
-miten sitten W109 6,3 verrattuna tähän W108 280SE? onko mitään samaa alustassa/jarruissa/voimansiirrossa?
-linkkejä sivustoille joista selviää swapit/tekniikkaeroavaisuudet?
Kovasti etukäteen nöyrimmästi kiittäen...Ahti
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Sen verran, että kutoskoneisissa automaatti oli neliportainen, kaseissa kolmi-.
6.3 oli istutettu 300-malliin, joten niissä oli aina ilmajouset.
6.3 oli istutettu 300-malliin, joten niissä oli aina ilmajouset.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Arvannette, että täältä tulee entisöinnille puoltoääni. Noita ei tosiaankaan ole liian montaa jäljellä...tuunataan sitten Chevyn koneella joku vähemmän arvokas (monessakin mielessä) laite.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
6,3 ei käy
Muistakaas sitten poijjaat, että W109 6,3 ei käy vertailuautoksi/moottoriksi, koska W108 ja W109 eivät ole sama auto vaikka W108:aan laittaisi ilmajouset. Iskutilavuudeltaan suurin vertailumoottori W108:aan on 280 SE 4.5, mutta koska sille ei taida olla tyyppihyväksyntää suomessa, niin sitten se on 280 SE 3.5.
3499 cm2 x 1,25 = 4,3 litraa eli 263 cid. Että ei 350 cid Chevy V8.
-Daaz
3499 cm2 x 1,25 = 4,3 litraa eli 263 cid. Että ei 350 cid Chevy V8.
-Daaz
jotakin vastausta
Tässä jotakin noista tekniikka eroista :
Mersujahan on helppo rakennella, koska osat ovat keskenään vaihtokelpoisia
ja mahdollista asentaa,
* w109 6.3 - versiot on ihan oma lukunsa, koska tekniikka perustuu 600-
mallin ( W100 ) tekniikkaan. Mutta kyllä näitäkin muutoksia on tehty,
hiljattain suomessakin valmistui laadukas "Waxenberger " ( kuka muistaa
linkin - tästä projektistahan oli kuvamateriaalia ).
* w109 ilmajousitetut mallit poikkeavat myös siten, että taka-akselistossa on
nyökkäys/ niiaus esto, joka saa ohjauksensa takajarruista, jotka ovat
siis erilaiset ( Girling) kuin muissa S- sarjan malleissa.
Tämäkin systeemi on jälkiasennettu ainakin yhteen suomalaiseen nyt V8 koneiseen w108 -yksilöön joka oli alunperin 280 SEL.
* w108 V8 3.5 jarruissa on eroa: mutta toisaalta esim. satulan männän halkaisija on sama kuin 6-koneisissa...
Voiman siirron välitykset ovat luonnollisesti erilaiset, mutta varmaan niillä
tulee toimeen. Tosin alkuperäistenkin V8 -versioiden Akilleen kantapää
on, että perä ei aina tahdo kestää, koska on alunperin kutoselle suunniteltu.
Mutta varovaisuutta...
Mersujahan on helppo rakennella, koska osat ovat keskenään vaihtokelpoisia
ja mahdollista asentaa,
* w109 6.3 - versiot on ihan oma lukunsa, koska tekniikka perustuu 600-
mallin ( W100 ) tekniikkaan. Mutta kyllä näitäkin muutoksia on tehty,
hiljattain suomessakin valmistui laadukas "Waxenberger " ( kuka muistaa
linkin - tästä projektistahan oli kuvamateriaalia ).
* w109 ilmajousitetut mallit poikkeavat myös siten, että taka-akselistossa on
nyökkäys/ niiaus esto, joka saa ohjauksensa takajarruista, jotka ovat
siis erilaiset ( Girling) kuin muissa S- sarjan malleissa.
Tämäkin systeemi on jälkiasennettu ainakin yhteen suomalaiseen nyt V8 koneiseen w108 -yksilöön joka oli alunperin 280 SEL.
* w108 V8 3.5 jarruissa on eroa: mutta toisaalta esim. satulan männän halkaisija on sama kuin 6-koneisissa...
Voiman siirron välitykset ovat luonnollisesti erilaiset, mutta varmaan niillä
tulee toimeen. Tosin alkuperäistenkin V8 -versioiden Akilleen kantapää
on, että perä ei aina tahdo kestää, koska on alunperin kutoselle suunniteltu.
Mutta varovaisuutta...
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Moottorin vaihdon luvallisuus on tällä hetkellä selvityksen alla katsastuskonttorilla. Jos 280SE 4,5 käy vertailuautoksi, ei ongelmia pitäisi olla:
n. 4500x1,25= n. 5600 eli esim. Chevyn 327 käy (on 5,4l) tilavuutensa puolesta.
Aika lähelle menee toi 350:kin (5,7l).
Onko moottoreiden painoista tietoa??
Perähomma rupesi tuon Henryn kommentin jälkeen arveluttamaan: Mersun oma siis ei tahdo kestää edes 3,5l 200hv.ta
En kyllä millään haluaisi alkaa jotain Chevyn/Fordin perää rakentamaan alle.
Ehkä se oma perä kestää jos vaan ottaa lähdöt rauhallisesti. Ja eihän sitä auton arvokkaaseen luonteeseenkaan sovi mitkään kumit savuten lähdöt
n. 4500x1,25= n. 5600 eli esim. Chevyn 327 käy (on 5,4l) tilavuutensa puolesta.
Aika lähelle menee toi 350:kin (5,7l).
Onko moottoreiden painoista tietoa??
Perähomma rupesi tuon Henryn kommentin jälkeen arveluttamaan: Mersun oma siis ei tahdo kestää edes 3,5l 200hv.ta
En kyllä millään haluaisi alkaa jotain Chevyn/Fordin perää rakentamaan alle.
Ehkä se oma perä kestää jos vaan ottaa lähdöt rauhallisesti. Ja eihän sitä auton arvokkaaseen luonteeseenkaan sovi mitkään kumit savuten lähdöt
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Ahti..
Mieti c126 500 tai 560 perää.
Täällä pääkaupunkiseudulla pyörii 500SEC tuplaturbolla, jossa n. 500hp ja vakio perä ja laatikko?, vain vetarit ei tahdo kestää, sekä
560SEC turbolla, jossa myös vakio laatikko ja perä.
Mieti c126 500 tai 560 perää.
Täällä pääkaupunkiseudulla pyörii 500SEC tuplaturbolla, jossa n. 500hp ja vakio perä ja laatikko?, vain vetarit ei tahdo kestää, sekä
560SEC turbolla, jossa myös vakio laatikko ja perä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Lisää aiheesta
Perän kesto : tarkoitus ei ollut pelotella...
Kyllä se perä kestää, mutta vaatii varovaisuutta sudittelussa (?),
ja liikennevalolähetyksissä (?)
Näitä heiluriakseli periä on rikottu kutoskoneellakin, kun sutivat pyörät
saavatkin äkkinäisen pidon ( esim. kun hiekalta tullaan asfaltille ).
Tällöin voi perän nivel ratketa
Kyllä se perä kestää, mutta vaatii varovaisuutta sudittelussa (?),
ja liikennevalolähetyksissä (?)
Näitä heiluriakseli periä on rikottu kutoskoneellakin, kun sutivat pyörät
saavatkin äkkinäisen pidon ( esim. kun hiekalta tullaan asfaltille ).
Tällöin voi perän nivel ratketa
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Löysin omassa kirjahyllystä kirjan, jonka hankin joskus W111 varten. Tässä kirjassa olikin myös tietoa W108/9 malleista
Jarrut: kutoskoneet W108, levyt joka pyörässä
280SE 3,5 edessä tuuletetut levyt
280SE 4,5 edessä ja takana tuuletetut levyt
Alusta: 280SE 3,5 ja 4,5 etu ja taka vakaajat, kuutoskoneisissa vain etuvakaaja?
Vaihteisto: 280SE 3,5 4-vaiht. autom. ja 280SE 4,5 3-vaiht. autom.
Eli jos haluaa 4,5 koneelle niin vaihtoon menee ainakin jarrut ja lisättävä takavakaaja.
Tässä näin pikaisesti katsottuna
Jarrut: kutoskoneet W108, levyt joka pyörässä
280SE 3,5 edessä tuuletetut levyt
280SE 4,5 edessä ja takana tuuletetut levyt
Alusta: 280SE 3,5 ja 4,5 etu ja taka vakaajat, kuutoskoneisissa vain etuvakaaja?
Vaihteisto: 280SE 3,5 4-vaiht. autom. ja 280SE 4,5 3-vaiht. autom.
Eli jos haluaa 4,5 koneelle niin vaihtoon menee ainakin jarrut ja lisättävä takavakaaja.
Tässä näin pikaisesti katsottuna
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Totta kai tarvii. Muutenhan täällä olisi kaikissa Taunuksissa V8-moottorit kun Australiassakin on. Nykyään käy EU-tyyppihyväksyntä, mutta niitä ei taidettu 60-luvulla myöntää.raul kirjoitti:Muuten, tarviiko auto olla tyyppihyväksytty suomeen että vertailumoottoriksi kävisi 4,5litrainen?? Tietääkseni ei.
Ne on voitu rekisteröidä muuttoautoina, jolloin tyyppihyväksyntää ei tarvita (hieman ristiriitaista). Mutta sellaisen käyttö vertailumallina ei taida onnistua. Ehkä soitto Max Blaubergille Vehoon selvittäisi tämän Suomen tyyppihyväksynnän olemassaolon.raul kirjoitti:Niin joo, W108 280SE (/L) 4.5 on suomessa ainakin jonkun 10 kappaletta.
Hätätapauksessa voisihan sitä yksityisesti tyyppihyväksyä 280 SE 4.5:n Suomeen. Se vaatisi kolme kolarikoetta SE 4.5 -mallilla, edullisimmin kai hoituisi Hollannissa about 10000 euroa laaki + autojen hinta. Mutta eiköhän koko foorumi osallistu kustannuksiin että saadaan Ahdin Mersuun se 327 cid -moottori.
-Daaz
Rahanne taitavat säästyä
Aken kanta oli että W108 280SE 4,5 käy vertailuautoksi. W109 ei voi käyttää!
Eli 327cid saa laittaa edellyttäen että auto muutetaan 280SE 4,5 vastaavaksi.
Tarvitaan todistus eroavaisuuksista ja todistus tehdyistä muutoksista.
Tietysti merkkiorganisaatiosta.
Aken kanta oli että W108 280SE 4,5 käy vertailuautoksi. W109 ei voi käyttää!
Eli 327cid saa laittaa edellyttäen että auto muutetaan 280SE 4,5 vastaavaksi.
Tarvitaan todistus eroavaisuuksista ja todistus tehdyistä muutoksista.
Tietysti merkkiorganisaatiosta.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
No hyvä sitten. Mutta harkitsisin vielä sitä MB-tekniikkaa, vaikka joku edullinen W123:n kuutoskone, joka menisi ilman peruuttamattomia muutoksia. Kysyitkö muuten että onko 4.5:lle se Suomen tyyppihyväksyntä vai onko kysessä joku "mersupoikkeus"?Ahti kirjoitti:Aken kanta oli että W108 280SE 4,5 käy vertailuautoksi.
-Daaz
Daaz:
Käyn tossa parin tunnin kuluttua hakemassa yhden MERSUN V-8:n, kiitos upeasti toimivan Mersufoorumin!!!
Jos siitä saa JÄRKEVÄSTI kukkuvan moottorin niin sitten saatan haudata Chevyn koneen laittamisen.
On tuo W108 senverran iso auto että vaatii ison moottorin joten kuutoskoneet ainakin tältä istumalta unohdetaan.
Puhumattakaan joidenkin (ilmeisesti jokella) ehdottamista 200D koneista
Käyn tossa parin tunnin kuluttua hakemassa yhden MERSUN V-8:n, kiitos upeasti toimivan Mersufoorumin!!!
Jos siitä saa JÄRKEVÄSTI kukkuvan moottorin niin sitten saatan haudata Chevyn koneen laittamisen.
On tuo W108 senverran iso auto että vaatii ison moottorin joten kuutoskoneet ainakin tältä istumalta unohdetaan.
Puhumattakaan joidenkin (ilmeisesti jokella) ehdottamista 200D koneista
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Eipä onnistunutkaan kasin nouto tänään, ei ollut vielä kaikkia osia saatu kasaan (on siis aivan projektikone).
Raul: meinaatko Mersukerhon klubitallia? Olen kyllä Mersukerhon jäsen mutta en ole koskaan käynyt ko. tallilla.
Kattellaan niitä koneita sitten lisää kunhan näen tän ensinmainitun koneen kunnon ja mahdolliset puutteet ym.
Kiitos kuitenkin vinkistä!
Raul: meinaatko Mersukerhon klubitallia? Olen kyllä Mersukerhon jäsen mutta en ole koskaan käynyt ko. tallilla.
Kattellaan niitä koneita sitten lisää kunhan näen tän ensinmainitun koneen kunnon ja mahdolliset puutteet ym.
Kiitos kuitenkin vinkistä!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!