W124 viskon vaihto sähköropelliin
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
W124 viskon vaihto sähköropelliin
Moi,
Vaihdoin viskotuulettimen pois, koska se puski moottoritie ajossa koko ajan suola moskaa konetilaan(eli pesua ...pesua...ahh..). Eli vaihdoin tilalle 16" sähköflektiin jonka ohjaukseen tarvittiin erillinen piirikortti joka mittaa moottorin lämpötilaa. Piirilevyllä on kaksi lämpötila vaihtoehtoa ja kaksi eri puhallinmoottori nopeutta, näin ollen kesälle ja talvelle omat arvot jolla flekti lähtee päälle.
Kesällä puhallin lähtee 60% teholle, kun moottorin lämpö on 89astetta ja 100% teholle, kun lämpöä on 94astetta.
Talvella 60% teho on päällä, kun moottori on 95asteen lämpötilassa ja 100%
puhallusteho 103asteen lämpötilassa.
Jos jollain kiinnostusta asiaan niin voin tehdä rakennusohjeet sivuille.
Piirilevyllä on operaatiovahvistin joka vertailee jännitettä moottorin NTC vastukselta ja kun jännite laskee vertailujännitteen ohi niin puhallin käynnistyy.
Ja jos jollain on parannusehdotuksia niin otan vastaan kommentteja mielelläni..
Vaihdoin viskotuulettimen pois, koska se puski moottoritie ajossa koko ajan suola moskaa konetilaan(eli pesua ...pesua...ahh..). Eli vaihdoin tilalle 16" sähköflektiin jonka ohjaukseen tarvittiin erillinen piirikortti joka mittaa moottorin lämpötilaa. Piirilevyllä on kaksi lämpötila vaihtoehtoa ja kaksi eri puhallinmoottori nopeutta, näin ollen kesälle ja talvelle omat arvot jolla flekti lähtee päälle.
Kesällä puhallin lähtee 60% teholle, kun moottorin lämpö on 89astetta ja 100% teholle, kun lämpöä on 94astetta.
Talvella 60% teho on päällä, kun moottori on 95asteen lämpötilassa ja 100%
puhallusteho 103asteen lämpötilassa.
Jos jollain kiinnostusta asiaan niin voin tehdä rakennusohjeet sivuille.
Piirilevyllä on operaatiovahvistin joka vertailee jännitettä moottorin NTC vastukselta ja kun jännite laskee vertailujännitteen ohi niin puhallin käynnistyy.
Ja jos jollain on parannusehdotuksia niin otan vastaan kommentteja mielelläni..
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Muutetaan lämmöt
moi,
Näin on, muutetaan kesälämpöä ko. asetuksiin.. 92ast(60%) -100ast(100%)
Jolloin jää hieman toleranssia...
Näin on, muutetaan kesälämpöä ko. asetuksiin.. 92ast(60%) -100ast(100%)
Jolloin jää hieman toleranssia...
Re: Muutetaan lämmöt
Paremmalta kuulostaa, liian kylmänä ei koneen ole hyvä käydä, 100 astetta on vielä mainio käyntilämpö kesällä, vaikka moni sitä pelästyykin.capriceman kirjoitti:moi,
Näin on, muutetaan kesälämpöä ko. asetuksiin.. 92ast(60%) -100ast(100%)
Jolloin jää hieman toleranssia...
Ja mersun mittari on niin kiero että kun se eka viiva 80 asteen jälkeen on 90 astetta niin moni pelästyy että nyt on jo 100 astetta koneessa.
Se viimeinen valkoinenhan on vasta se 100 astetta, ja punainen 120.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mittari
Mittarin kierous johtuu NTC vastuksen resistanssin käyttäytymisestä, joka on
epälineaarinen.
Käyntilämpötila toleranssi on nyt määritetty 2asteeseen, eli puhallin sammuu
vasta kun lämpö on laskenut 2astetta käynnistyslämpötilasta....
epälineaarinen.
Käyntilämpötila toleranssi on nyt määritetty 2asteeseen, eli puhallin sammuu
vasta kun lämpö on laskenut 2astetta käynnistyslämpötilasta....
Joo, siis se mittarihan on fiksu, se on tarkin juuri käyntilämpötiloilla 80 - 100 astetta, mutta moni sitä asteikkoa turhaan pelästyy.
On muuten tuo ilmastoinnin vaatima lisäflekti sellainen että käynnistyy jossain 92 -93 asteessa ja sammuu sitten pari astetta alempana. Se puhaltaakin mukavasti kaupungissa lämmintä viskon kehälle ja näin edesauttaa sen lukittumista pienillä nopeuksilla ajaessa. Arvot on muuten muistista revittyjä ja saattaa heittää.
On muuten tuo ilmastoinnin vaatima lisäflekti sellainen että käynnistyy jossain 92 -93 asteessa ja sammuu sitten pari astetta alempana. Se puhaltaakin mukavasti kaupungissa lämmintä viskon kehälle ja näin edesauttaa sen lukittumista pienillä nopeuksilla ajaessa. Arvot on muuten muistista revittyjä ja saattaa heittää.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Projektista
Historiaa...
Niin projekti alkoi siitä kun tein jenkki Capriceen samantyylisen tempun johon
laitoin prosessori ohjatun flektin joka huomioi auton nopeuden, automaatti lootan turbiini lukon, moottorin lämmönnousu nopeuden ja motin lämpötilan ja päättelee niistä oikean flektin pyörimisnopeuden. Flektin pyörimisnopeus
muuttuu lineaarisesti jolloin moottorin lämpötila on tasaisesti hallinnassa.
Polttoaineen kulutus laski 0,9L /100km eli 8.8L/100km(kesällä) joka ei ole paha V8 myllylle (Jenkkiviskokin oli iso>> mitattu tehohäviö propellissa oli 8KW@3200RPM johtuen lavan epäedullisesta muotoilusta jossa rajoitetaan viskon pyörimisnopeutta).
Muutos meseen:
Mersuun kehittelin helpommin tehtävää muutosprojektia, jossa vain mitattaisiin moottorin lämpötilaa ja siitä pääteltäisiin puhallinmoottorin kaksi eri nopeutta.
Mersuu himottaisi laittaa vauhdin mukaan muuttuva puhallinohjausyksikkö, mutta VSS(nopeus tieto) anturia mesessä ei ole. Silloin kun vauhti nousee niin puhallusnopeus laskisi pienemmäksi nopeammin kuin lämpötilan mukaan. No tuo on haave...
Niin projekti alkoi siitä kun tein jenkki Capriceen samantyylisen tempun johon
laitoin prosessori ohjatun flektin joka huomioi auton nopeuden, automaatti lootan turbiini lukon, moottorin lämmönnousu nopeuden ja motin lämpötilan ja päättelee niistä oikean flektin pyörimisnopeuden. Flektin pyörimisnopeus
muuttuu lineaarisesti jolloin moottorin lämpötila on tasaisesti hallinnassa.
Polttoaineen kulutus laski 0,9L /100km eli 8.8L/100km(kesällä) joka ei ole paha V8 myllylle (Jenkkiviskokin oli iso>> mitattu tehohäviö propellissa oli 8KW@3200RPM johtuen lavan epäedullisesta muotoilusta jossa rajoitetaan viskon pyörimisnopeutta).
Muutos meseen:
Mersuun kehittelin helpommin tehtävää muutosprojektia, jossa vain mitattaisiin moottorin lämpötilaa ja siitä pääteltäisiin puhallinmoottorin kaksi eri nopeutta.
Mersuu himottaisi laittaa vauhdin mukaan muuttuva puhallinohjausyksikkö, mutta VSS(nopeus tieto) anturia mesessä ei ole. Silloin kun vauhti nousee niin puhallusnopeus laskisi pienemmäksi nopeammin kuin lämpötilan mukaan. No tuo on haave...
Re: W124 viskon vaihto sähköropelliin
Eikös mersun mittarissa ole nopeusanturi?capriceman kirjoitti:Jos jollain kiinnostusta asiaan niin voin tehdä rakennusohjeet sivuille.
Laita ihmeessä ohjeet näkyviin
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nopeusanturi
Moi
Onko nopeusanturi vain Lukko automaattilla tai cruisella varustetuissa
autoissa ?? vai onko se kaikissa 124 korilla varustetuissa autoissa ??
Sitten jos tehdään sellainen joka huomioi auton nopeuden niin tarvitsen tiedon
nopeusanturin taajuudesta ? Tietääkö kukaan ? Mikään manuaali ei kerro ....
Onko nopeusanturi vain Lukko automaattilla tai cruisella varustetuissa
autoissa ?? vai onko se kaikissa 124 korilla varustetuissa autoissa ??
Sitten jos tehdään sellainen joka huomioi auton nopeuden niin tarvitsen tiedon
nopeusanturin taajuudesta ? Tietääkö kukaan ? Mikään manuaali ei kerro ....
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
ABS
Moi,
Miten sen taajuuden laita, tietääkö kukaan mitä luokkaa se on ?
Jos teen ohjeen nyt kuitenkin pelkästään moottori lämmön mukaan toimivasta
systeemistä. Myöhemmin voin tehdä version joka ottaa tietoja nopeusanturista... vai ?
Miten sen taajuuden laita, tietääkö kukaan mitä luokkaa se on ?
Jos teen ohjeen nyt kuitenkin pelkästään moottori lämmön mukaan toimivasta
systeemistä. Myöhemmin voin tehdä version joka ottaa tietoja nopeusanturista... vai ?
Re: Nopeusanturi
Anturi löytyy aika monista joskus taksissa olleista ja ainakin cruisella varustetuista. Se anturi on nopeusmittarin takana ja sen pystyy lisäämään, jos sitä ei ole.capriceman kirjoitti:Onko nopeusanturi vain Lukko automaattilla tai cruisella varustetuissa
autoissa ?? vai onko se kaikissa 124 korilla varustetuissa autoissa ??
Sitten jos tehdään sellainen joka huomioi auton nopeuden niin tarvitsen tiedon
nopeusanturin taajuudesta ? Tietääkö kukaan ? Mikään manuaali ei kerro ....
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ohjeet tulossa
Jepulis eli ohjeet tulee viikonlopun aikana. Jotta systeemi pysyy mahdollisimman yksinkertaisena niin moottorin lämpötilaa mitataan
elektroniikalla, jolla voidaan säätää hieman korkeampi talvilämpö ja kesäksi
saa valittua matalamman lämpötilan. Toistaiseksi auton nopeus ei vaikuta
sähkömoottorin nopeuteen, mutta toiseen versioon rakennan laitteiston joka
muuttaa puhaltimen nopeutta vauhdinkin mukaan, jolloin itse puhallin kestää
pidempään.
Sitten kysymys: Haluatteko sellaisen version jossa voitte itse päättää milloin
sähköpuhallin lähtee käyntiin ja millainen on lähdön ja sammutuksen toleranssi ?
elektroniikalla, jolla voidaan säätää hieman korkeampi talvilämpö ja kesäksi
saa valittua matalamman lämpötilan. Toistaiseksi auton nopeus ei vaikuta
sähkömoottorin nopeuteen, mutta toiseen versioon rakennan laitteiston joka
muuttaa puhaltimen nopeutta vauhdinkin mukaan, jolloin itse puhallin kestää
pidempään.
Sitten kysymys: Haluatteko sellaisen version jossa voitte itse päättää milloin
sähköpuhallin lähtee käyntiin ja millainen on lähdön ja sammutuksen toleranssi ?
Hmm..mielenkiintoista...minulla on tuossa Amazonissa termostaattiohjattu sähköflekti. Lähtee kyllä hyvin pyörimään mutta lämpimillä keleillä pyöriikin sitten lähes jatkuvasti vaikka koneen lämpötila olisikin ihan ok. Tosin siinä on kyllä erillinen kytkin millä sen saa kyllä päälle koska tahansa mutta ei kuitenkaan pois päältä...vie vaan niin helkutisti virtaa että tarvisi varmaan kehitystä...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Re: Ohjeet tulossa
Onhan siinä hyvä olla säädöt noille.capriceman kirjoitti:Sitten kysymys: Haluatteko sellaisen version jossa voitte itse päättää milloin
sähköpuhallin lähtee käyntiin ja millainen on lähdön ja sammutuksen toleranssi ?
Voi säätää sopivaksi puhaltimen/puhaltimien puhallustehon mukaan
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ohjeet
Moikka,
Sain juuri valmiiksi rakennusohjeet tuuletuksen ohjaukselle.
Hintaa koko masiinalle tulee noin 120euroa tuulettimen kanssa...
Laite on nyt testissä ja mittaukset ovat ollet positiiviset.
Jos joku haluaa lisätietoa niin kirjoitellaan sitä mukaa kun kysymyksiä tulee.
VSS mittausta tähän piirikorttiin ei tullut, ehkä myöhempänä voidaan sitä miettiä onko se kannattavaa muuttaa puhaltimen nopeutta auton nopeuden mukaaan...
Kuitenkin ohjeet löytyvät täältä:
Kannattaa ensin tallentaa omalle kovalevylle ja sieltä avata dokumentti...
Korkea resoluutio kuvilla about 20Mt
http://www.ideaport.edu.hel.fi/ideaport ... /visko.pdf
Matala resoluutio kuvilla 200kt
http://www.ideaport.edu.hel.fi/ideaport ... owreso.pdf
Sain juuri valmiiksi rakennusohjeet tuuletuksen ohjaukselle.
Hintaa koko masiinalle tulee noin 120euroa tuulettimen kanssa...
Laite on nyt testissä ja mittaukset ovat ollet positiiviset.
Jos joku haluaa lisätietoa niin kirjoitellaan sitä mukaa kun kysymyksiä tulee.
VSS mittausta tähän piirikorttiin ei tullut, ehkä myöhempänä voidaan sitä miettiä onko se kannattavaa muuttaa puhaltimen nopeutta auton nopeuden mukaaan...
Kuitenkin ohjeet löytyvät täältä:
Kannattaa ensin tallentaa omalle kovalevylle ja sieltä avata dokumentti...
Korkea resoluutio kuvilla about 20Mt
http://www.ideaport.edu.hel.fi/ideaport ... /visko.pdf
Matala resoluutio kuvilla 200kt
http://www.ideaport.edu.hel.fi/ideaport ... owreso.pdf
Viimeksi muokannut capriceman, Ti 24.10.2006 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
modaus
Puhallinohjausta voi modata muihinkin auto malleihin, tarvitaan vain jännitemittaus NTC vastukselta, kun moottorinlämpö on lähellä 90astetta. Mitään muuta estettä ei mitattavalla jännitteellä ole kuin että se on alle 8V. Mersuissa ei liene ongelma mutta jos käyttää jenkkiautossa niin täytyy laitetta modata enemmän...
Re: modaus
Nyt löytyi siis sellainen ihminen, joka ymmärtää elektroniikan päälle. Hyvä! Joskus voi kysäistä vinkkiä, kun sitä elektroniikkaa on tuossa diesel W115:ssa kuin pingviinejä pohjoisnavalla.capriceman kirjoitti:Puhallinohjausta voi modata muihinkin auto malleihin, tarvitaan vain jännitemittaus NTC vastukselta, kun moottorinlämpö on lähellä 90astetta. Mitään muuta estettä ei mitattavalla jännitteellä ole kuin että se on alle 8V. Mersuissa ei liene ongelma mutta jos käyttää jenkkiautossa niin täytyy laitetta modata enemmän...
Tuli vaan mieleen, että mitenkäs jos lämpömittari on mallia miekka ja kilpi eli ei toimi sähköllä laisinkaan? Ei auta muu kuin iskeä sähköinen W124:n anturi johonkin väliin lämpötilaa mittaamaan, niin säästyy kokonaan modifoinneilta. Näin siis jos jonain vuonna tuollaisen virittelee, jos ei oma siipi mahdukaan coolerin kanssa nokalle!
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Lämpömittari
Toimiiko W115 lämpömittari ?
Jos toimii, niin mittausvastukselta(NTC) voidaan ottaa signaali puhallinohjaus
systeemiin ja sitä kautta saadaan puhallin toimimaan.
Jotta tarvittavat modifikaatiot voidaan tehdä, tarvitsen jännite tiedon NTC vastukselta, kun moottori on 80-90 asteinen. Eli se mitataan siten, että kone käymään laita yleismittarin asento VDC, miinus mittajohto auton runkoon
tukevasti, plus mittajohto NTC vastuksen napaan. Mittaa jännite sekä motti kylmänä ja kuumana. Näin voidaan määritellä tarvittavat vertailujännitteet
piirikortilla.
Siis ko. laite ei tarvitse mitään ylimääräisiä antureita jotka olisivat hankalia asentaa, vaan olemassa oleva "lämpömittarin NTC vastus " riittää loistavasti.
Jotta sähköflektin voi laittaa autoonsa(viskon tilalle) tarvitaan flekti, 2kpl releitä,
elektroniikkapiirikortti ja kuristin+sulake, siinä kaikki eikä mitään ylimääräisiä antureita...
Joo eli jos sähköongelmia niin aina voi kysyä hjelppiä. Autoihin voi kehitellä
vaikka mitä...
Jos toimii, niin mittausvastukselta(NTC) voidaan ottaa signaali puhallinohjaus
systeemiin ja sitä kautta saadaan puhallin toimimaan.
Jotta tarvittavat modifikaatiot voidaan tehdä, tarvitsen jännite tiedon NTC vastukselta, kun moottori on 80-90 asteinen. Eli se mitataan siten, että kone käymään laita yleismittarin asento VDC, miinus mittajohto auton runkoon
tukevasti, plus mittajohto NTC vastuksen napaan. Mittaa jännite sekä motti kylmänä ja kuumana. Näin voidaan määritellä tarvittavat vertailujännitteet
piirikortilla.
Siis ko. laite ei tarvitse mitään ylimääräisiä antureita jotka olisivat hankalia asentaa, vaan olemassa oleva "lämpömittarin NTC vastus " riittää loistavasti.
Jotta sähköflektin voi laittaa autoonsa(viskon tilalle) tarvitaan flekti, 2kpl releitä,
elektroniikkapiirikortti ja kuristin+sulake, siinä kaikki eikä mitään ylimääräisiä antureita...
Joo eli jos sähköongelmia niin aina voi kysyä hjelppiä. Autoihin voi kehitellä
vaikka mitä...
Re: Lämpömittari
Toimii, mutta niin kuin sanoin siinä ei liiku sähköä ollenkaan, vaan toimii lämpölaajenemisen voimalla...capriceman kirjoitti:Toimiiko W115 lämpömittari ?
Kiitoksia! Pidetään mielessä.capriceman kirjoitti:Joo eli jos sähköongelmia niin aina voi kysyä hjelppiä. Autoihin voi kehitellä vaikka mitä...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: anturi
Hei Capriceman,
Kuinka paksu se sähköinen flekti on, ja onko se siis kokonaan uusi ja irrallinen vai sellainen magneettisesti kytkeytyvä joka ottaa voiman vesipumpulta?
Meinasin vaan että jos poistaisi viskon ja laittaisi tilalle ohuen flektin, niin mahtuisi tyrkkäämään syylaria reilusti taaksepäin...
Kuinka paksu se sähköinen flekti on, ja onko se siis kokonaan uusi ja irrallinen vai sellainen magneettisesti kytkeytyvä joka ottaa voiman vesipumpulta?
Meinasin vaan että jos poistaisi viskon ja laittaisi tilalle ohuen flektin, niin mahtuisi tyrkkäämään syylaria reilusti taaksepäin...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
flekti
Moi,
Flekti on sähköinen eikä ota pyörimisenergiaa suoraan kangelta.
Sähköinen flekti toimii 12V jännitteellä. Flektien paksuudet vaihtelevat
valmistajan mukaan, joten flektejä voi käydä katsomassa eri kaupoissa.
16 tuumanen flekti riittää loistavasti...
Flekti on sähköinen eikä ota pyörimisenergiaa suoraan kangelta.
Sähköinen flekti toimii 12V jännitteellä. Flektien paksuudet vaihtelevat
valmistajan mukaan, joten flektejä voi käydä katsomassa eri kaupoissa.
16 tuumanen flekti riittää loistavasti...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
flekti
Moikka,
Flekti on kiinni jäähdyttimessä, rakoa jäähärin ja flektin välillä noin 8mm.
Flekti on kiinni jäähdyttimessä, rakoa jäähärin ja flektin välillä noin 8mm.
Re: anturi
Noi Motonetinkin myymät flektit(unipoint) on melko ohkasia, olisko ollu 4-6cm koosta riippuen. Löytyy sekä puhaltavia että imeviä malleja.Mauri H. kirjoitti:Kuinka paksu se sähköinen flekti on, ja onko se siis kokonaan uusi ja irrallinen vai sellainen magneettisesti kytkeytyvä joka ottaa voiman vesipumpulta?
Meinasin vaan että jos poistaisi viskon ja laittaisi tilalle ohuen flektin, niin mahtuisi tyrkkäämään syylaria reilusti taaksepäin...
Pari pienempää puhaltavaa etupuolelle, niin sais syyläriä taaksepäin aika mukavasti
Aika hiljasiakin noi on, jos sillä mitään merkitystä on.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa