W124 viskon vaihto sähköropelliin

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

W124 viskon vaihto sähköropelliin

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

Vaihdoin viskotuulettimen pois, koska se puski moottoritie ajossa koko ajan suola moskaa konetilaan(eli pesua ...pesua...ahh..). Eli vaihdoin tilalle 16" sähköflektiin jonka ohjaukseen tarvittiin erillinen piirikortti joka mittaa moottorin lämpötilaa. Piirilevyllä on kaksi lämpötila vaihtoehtoa ja kaksi eri puhallinmoottori nopeutta, näin ollen kesälle ja talvelle omat arvot jolla flekti lähtee päälle.

Kesällä puhallin lähtee 60% teholle, kun moottorin lämpö on 89astetta ja 100% teholle, kun lämpöä on 94astetta.
Talvella 60% teho on päällä, kun moottori on 95asteen lämpötilassa ja 100%
puhallusteho 103asteen lämpötilassa.

Jos jollain kiinnostusta asiaan niin voin tehdä rakennusohjeet sivuille.
Piirilevyllä on operaatiovahvistin joka vertailee jännitettä moottorin NTC vastukselta ja kun jännite laskee vertailujännitteen ohi niin puhallin käynnistyy.

Ja jos jollain on parannusehdotuksia niin otan vastaan kommentteja mielelläni..
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eikös nuo kesälämmöt ole hiukan matalat, bensamersussa on vissiin joku 87 asteinen termari, ja alkuperäinen visko alkaa lukita vasta 95 vasteessa ja on kokonaan lukossa jossain 105 asteessa.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Muutetaan lämmöt

Viesti Kirjoittaja capriceman »

moi,

Näin on, muutetaan kesälämpöä ko. asetuksiin.. 92ast(60%) -100ast(100%)
Jolloin jää hieman toleranssia...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Muutetaan lämmöt

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

capriceman kirjoitti:moi,

Näin on, muutetaan kesälämpöä ko. asetuksiin.. 92ast(60%) -100ast(100%)
Jolloin jää hieman toleranssia...
Paremmalta kuulostaa, liian kylmänä ei koneen ole hyvä käydä, 100 astetta on vielä mainio käyntilämpö kesällä, vaikka moni sitä pelästyykin.

Ja mersun mittari on niin kiero että kun se eka viiva 80 asteen jälkeen on 90 astetta niin moni pelästyy että nyt on jo 100 astetta koneessa.

Se viimeinen valkoinenhan on vasta se 100 astetta, ja punainen 120.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mittari

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Mittarin kierous johtuu NTC vastuksen resistanssin käyttäytymisestä, joka on
epälineaarinen.

Käyntilämpötila toleranssi on nyt määritetty 2asteeseen, eli puhallin sammuu
vasta kun lämpö on laskenut 2astetta käynnistyslämpötilasta....
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, siis se mittarihan on fiksu, se on tarkin juuri käyntilämpötiloilla 80 - 100 astetta, mutta moni sitä asteikkoa turhaan pelästyy.

On muuten tuo ilmastoinnin vaatima lisäflekti sellainen että käynnistyy jossain 92 -93 asteessa ja sammuu sitten pari astetta alempana. Se puhaltaakin mukavasti kaupungissa lämmintä viskon kehälle ja näin edesauttaa sen lukittumista pienillä nopeuksilla ajaessa. Arvot on muuten muistista revittyjä ja saattaa heittää.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Projektista

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Historiaa...

Niin projekti alkoi siitä kun tein jenkki Capriceen samantyylisen tempun johon
laitoin prosessori ohjatun flektin joka huomioi auton nopeuden, automaatti lootan turbiini lukon, moottorin lämmönnousu nopeuden ja motin lämpötilan ja päättelee niistä oikean flektin pyörimisnopeuden. Flektin pyörimisnopeus
muuttuu lineaarisesti jolloin moottorin lämpötila on tasaisesti hallinnassa.
Polttoaineen kulutus laski 0,9L /100km eli 8.8L/100km(kesällä) joka ei ole paha V8 myllylle (Jenkkiviskokin oli iso>> mitattu tehohäviö propellissa oli 8KW@3200RPM johtuen lavan epäedullisesta muotoilusta jossa rajoitetaan viskon pyörimisnopeutta).

Muutos meseen:
Mersuun kehittelin helpommin tehtävää muutosprojektia, jossa vain mitattaisiin moottorin lämpötilaa ja siitä pääteltäisiin puhallinmoottorin kaksi eri nopeutta.

Mersuu himottaisi laittaa vauhdin mukaan muuttuva puhallinohjausyksikkö, mutta VSS(nopeus tieto) anturia mesessä ei ole. Silloin kun vauhti nousee niin puhallusnopeus laskisi pienemmäksi nopeammin kuin lämpötilan mukaan. No tuo on haave...
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: W124 viskon vaihto sähköropelliin

Viesti Kirjoittaja Jani »

capriceman kirjoitti:Jos jollain kiinnostusta asiaan niin voin tehdä rakennusohjeet sivuille.
Eikös mersun mittarissa ole nopeusanturi?
Laita ihmeessä ohjeet näkyviin :wink:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Nopeusanturi

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi

Onko nopeusanturi vain Lukko automaattilla tai cruisella varustetuissa
autoissa ?? vai onko se kaikissa 124 korilla varustetuissa autoissa ??
Sitten jos tehdään sellainen joka huomioi auton nopeuden niin tarvitsen tiedon
nopeusanturin taajuudesta ? Tietääkö kukaan ? Mikään manuaali ei kerro ....
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 928
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Onko sulla ABS:sät? Eikös tiedon saa sen anturilta. Nehän on ihan vaan pulssianturit etu navoissa ja perässä. :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

ABS

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

Miten sen taajuuden laita, tietääkö kukaan mitä luokkaa se on ?
Jos teen ohjeen nyt kuitenkin pelkästään moottori lämmön mukaan toimivasta
systeemistä. Myöhemmin voin tehdä version joka ottaa tietoja nopeusanturista... vai ?
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Nopeusanturi

Viesti Kirjoittaja Mikky »

capriceman kirjoitti:Onko nopeusanturi vain Lukko automaattilla tai cruisella varustetuissa
autoissa ?? vai onko se kaikissa 124 korilla varustetuissa autoissa ??
Sitten jos tehdään sellainen joka huomioi auton nopeuden niin tarvitsen tiedon
nopeusanturin taajuudesta ? Tietääkö kukaan ? Mikään manuaali ei kerro ....
Anturi löytyy aika monista joskus taksissa olleista ja ainakin cruisella varustetuista. Se anturi on nopeusmittarin takana ja sen pystyy lisäämään, jos sitä ei ole.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ohjeet tulossa

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Jepulis eli ohjeet tulee viikonlopun aikana. Jotta systeemi pysyy mahdollisimman yksinkertaisena niin moottorin lämpötilaa mitataan
elektroniikalla, jolla voidaan säätää hieman korkeampi talvilämpö ja kesäksi
saa valittua matalamman lämpötilan. Toistaiseksi auton nopeus ei vaikuta
sähkömoottorin nopeuteen, mutta toiseen versioon rakennan laitteiston joka
muuttaa puhaltimen nopeutta vauhdinkin mukaan, jolloin itse puhallin kestää
pidempään.

Sitten kysymys: Haluatteko sellaisen version jossa voitte itse päättää milloin
sähköpuhallin lähtee käyntiin ja millainen on lähdön ja sammutuksen toleranssi ?
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Säätöä

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Hieno homma.

Kyllä niissä ohjeissa voisi olla säätömahdollisuus molempiin, niin sen saisi toimimaan suoraan säätämällä eri koneiden kanssa.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Hmm..mielenkiintoista...minulla on tuossa Amazonissa termostaattiohjattu sähköflekti. Lähtee kyllä hyvin pyörimään mutta lämpimillä keleillä pyöriikin sitten lähes jatkuvasti vaikka koneen lämpötila olisikin ihan ok. Tosin siinä on kyllä erillinen kytkin millä sen saa kyllä päälle koska tahansa mutta ei kuitenkaan pois päältä...vie vaan niin helkutisti virtaa että tarvisi varmaan kehitystä...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu kiinnostusta tuohon sähköflektin kytkennälle olis.. tarvis ainaki yks tehä sellanen... desotoon pitäs laittaa sähköflekti oman tuulettimen lisäksi...
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Ohjeet tulossa

Viesti Kirjoittaja Jani »

capriceman kirjoitti:Sitten kysymys: Haluatteko sellaisen version jossa voitte itse päättää milloin
sähköpuhallin lähtee käyntiin ja millainen on lähdön ja sammutuksen toleranssi ?
Onhan siinä hyvä olla säädöt noille.
Voi säätää sopivaksi puhaltimen/puhaltimien puhallustehon mukaan :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ohjeet

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Sain juuri valmiiksi rakennusohjeet tuuletuksen ohjaukselle.
Hintaa koko masiinalle tulee noin 120euroa tuulettimen kanssa...
Laite on nyt testissä ja mittaukset ovat ollet positiiviset.
Jos joku haluaa lisätietoa niin kirjoitellaan sitä mukaa kun kysymyksiä tulee.
VSS mittausta tähän piirikorttiin ei tullut, ehkä myöhempänä voidaan sitä miettiä onko se kannattavaa muuttaa puhaltimen nopeutta auton nopeuden mukaaan...

Kuitenkin ohjeet löytyvät täältä:

Kannattaa ensin tallentaa omalle kovalevylle ja sieltä avata dokumentti...
Korkea resoluutio kuvilla about 20Mt
http://www.ideaport.edu.hel.fi/ideaport ... /visko.pdf

Matala resoluutio kuvilla 200kt
http://www.ideaport.edu.hel.fi/ideaport ... owreso.pdf
Viimeksi muokannut capriceman, Ti 24.10.2006 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

modaus

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Puhallinohjausta voi modata muihinkin auto malleihin, tarvitaan vain jännitemittaus NTC vastukselta, kun moottorinlämpö on lähellä 90astetta. Mitään muuta estettä ei mitattavalla jännitteellä ole kuin että se on alle 8V. Mersuissa ei liene ongelma mutta jos käyttää jenkkiautossa niin täytyy laitetta modata enemmän...
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: modaus

Viesti Kirjoittaja Saul »

capriceman kirjoitti:Puhallinohjausta voi modata muihinkin auto malleihin, tarvitaan vain jännitemittaus NTC vastukselta, kun moottorinlämpö on lähellä 90astetta. Mitään muuta estettä ei mitattavalla jännitteellä ole kuin että se on alle 8V. Mersuissa ei liene ongelma mutta jos käyttää jenkkiautossa niin täytyy laitetta modata enemmän...
Nyt löytyi siis sellainen ihminen, joka ymmärtää elektroniikan päälle. Hyvä! Joskus voi kysäistä vinkkiä, kun sitä elektroniikkaa on tuossa diesel W115:ssa kuin pingviinejä pohjoisnavalla. ;)

Tuli vaan mieleen, että mitenkäs jos lämpömittari on mallia miekka ja kilpi eli ei toimi sähköllä laisinkaan? Ei auta muu kuin iskeä sähköinen W124:n anturi johonkin väliin lämpötilaa mittaamaan, niin säästyy kokonaan modifoinneilta. Näin siis jos jonain vuonna tuollaisen virittelee, jos ei oma siipi mahdukaan coolerin kanssa nokalle! :shock:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Lämpömittari

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Toimiiko W115 lämpömittari ?
Jos toimii, niin mittausvastukselta(NTC) voidaan ottaa signaali puhallinohjaus
systeemiin ja sitä kautta saadaan puhallin toimimaan.
Jotta tarvittavat modifikaatiot voidaan tehdä, tarvitsen jännite tiedon NTC vastukselta, kun moottori on 80-90 asteinen. Eli se mitataan siten, että kone käymään laita yleismittarin asento VDC, miinus mittajohto auton runkoon
tukevasti, plus mittajohto NTC vastuksen napaan. Mittaa jännite sekä motti kylmänä ja kuumana. Näin voidaan määritellä tarvittavat vertailujännitteet
piirikortilla.
Siis ko. laite ei tarvitse mitään ylimääräisiä antureita jotka olisivat hankalia asentaa, vaan olemassa oleva "lämpömittarin NTC vastus " riittää loistavasti.
Jotta sähköflektin voi laittaa autoonsa(viskon tilalle) tarvitaan flekti, 2kpl releitä,
elektroniikkapiirikortti ja kuristin+sulake, siinä kaikki eikä mitään ylimääräisiä antureita...

Joo eli jos sähköongelmia niin aina voi kysyä hjelppiä. Autoihin voi kehitellä
vaikka mitä...
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

erittäin hienohomma, että jaksoit vääntää noi ohjeet...

KIITOS :lol:

Alampa tästä kerään osia (W123) flektitykseen
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Saul »

capriceman kirjoitti:Toimiiko W115 lämpömittari ?
Toimii, mutta niin kuin sanoin siinä ei liiku sähköä ollenkaan, vaan toimii lämpölaajenemisen voimalla...
capriceman kirjoitti:Joo eli jos sähköongelmia niin aina voi kysyä hjelppiä. Autoihin voi kehitellä vaikka mitä...
Kiitoksia! Pidetään mielessä. :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: anturi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hei Capriceman,

Kuinka paksu se sähköinen flekti on, ja onko se siis kokonaan uusi ja irrallinen vai sellainen magneettisesti kytkeytyvä joka ottaa voiman vesipumpulta?

Meinasin vaan että jos poistaisi viskon ja laittaisi tilalle ohuen flektin, niin mahtuisi tyrkkäämään syylaria reilusti taaksepäin...
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

flekti

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

Flekti on sähköinen eikä ota pyörimisenergiaa suoraan kangelta.
Sähköinen flekti toimii 12V jännitteellä. Flektien paksuudet vaihtelevat
valmistajan mukaan, joten flektejä voi käydä katsomassa eri kaupoissa.
16 tuumanen flekti riittää loistavasti...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mihin kiinnitit, onko lähellä syylaria?
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

ja täältä saa sähkoflektejä edullisesti:

http://www.racersplace.fi/tarjoukset.htm
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

flekti

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

Flekti on kiinni jäähdyttimessä, rakoa jäähärin ja flektin välillä noin 8mm.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: anturi

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mauri H. kirjoitti:Kuinka paksu se sähköinen flekti on, ja onko se siis kokonaan uusi ja irrallinen vai sellainen magneettisesti kytkeytyvä joka ottaa voiman vesipumpulta?
Meinasin vaan että jos poistaisi viskon ja laittaisi tilalle ohuen flektin, niin mahtuisi tyrkkäämään syylaria reilusti taaksepäin...
Noi Motonetinkin myymät flektit(unipoint) on melko ohkasia, olisko ollu 4-6cm koosta riippuen. Löytyy sekä puhaltavia että imeviä malleja.
Pari pienempää puhaltavaa etupuolelle, niin sais syyläriä taaksepäin aika mukavasti :roll:
Aika hiljasiakin noi on, jos sillä mitään merkitystä on.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vastaa Viestiin