OM606 hehkujen vaihto, poikki meni

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

OM606 hehkujen vaihto, poikki meni

Viesti Kirjoittaja felmit »

Hehkun merrkivalo lakkasi toimimasta ennen starttausta ja sen jälkeen syttyi :arrow: hehkut vaihtoon.
CDI koneiden hehkujen vaihtoa oli peloteltu foorumilla.
Arkana oltiin vaihtotyö tehty ja onnistuttu. :arrow: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 922#384922
Nyt töihin :!: Imeisesti ensimmäinen virhe, konetta ei ajettu kuumaksi. No ku.... edellisessä onnistu ilman ajoa, nin .... niin...
Irroitusta:
- Imuputki letkuineen
- kaasuvaijeri kiinnityksineen
- muovisuoja koneen päältä
- huohotusletkut
- imusarja letkuineen, likoomaan
hehkualk.JPG
- ruosteenirroitinta hehkujen juureen, saamaa mömmöä kuin aiemmin. Tosin tässä moottorissa ei tahdo pysyä, vaan heti valuu alas.
Tarvitaan 12 mm pitkä hylsy
- 3 lähtee suosiolla liikenteeseen, :| (1, 2, 4)
- 1 tuntuu katkeevan heti (5)
- 2 muuta tosi tiukassa (3, 6) Puolimiljoonaa edestakaista nytkytystä, välillä kuumailmapuhallinta runsaasti sekaan. Irti ovat.
hehkuon.JPG
- välillä kokeillaan 5:sta, samalla metodilla. Poikki meni. :(

Aletaan tutkimaan hehkujen anatomiaa...
hehkutav.JPG
Hehkun kärki menee läpi alumiinirungon. Alkupätkä paksumpaa ja loppupätkä ohuempaa, välillä kiinnitysura.

Sitten alkujärkytyksestä tärinän lakattua.
Hehkuun porattiin 5 mm kierre, niin syvälle kun jenkatapilla sai.
Sitten alettiin poraamaan about 8 mm vastaporalla reikää suuremmaksi hehkunrungon jengan kohdalta, siinä toivossa, että alkaisi liikkumaan. EI. EI. EI
Välillä porattua reikää lämitetty pillillä, irroitinta sekaan.....
Ai niin, kokeiltiinhan Mac Toolsin irroitustyökaluakin, ei auttanut !
Reikään hakataan sellainen tuurna, jossa kohoumarihloja ja vääntöä.


Nyt ollaan pisteessä.... levolla .... tuumaustauolla
Eli kierteen osalta reikä on isompi, vähän jopa kierre lohkosta näkyy.
hehkupoi.JPG
Nyt pitäisi yrittää saada ilmeisesti 10,2 mm reikä porattua. Kierre on ymmärtääkseni 12 mm x 1,25 nousulla :?: Eikös silloin 10,2 pora ole hyvä ?
Tosin lämmityslaitteen putki on edessä, että porakoneen saa pitkällä poralla oikeaan kulmaan.
Vettä on laskettu ja huomenna ensi töikseen putken irroitukseen. On kiinni öljynsuodin jalassa.
Aikaisemmin raivasin jo tilaa sähköjohtokourujen irroittamisella.
Sinänsä kaikkein helpoin reikä porattavaksi, jos haluaa myönteistä etsiä.
5 mm kierre odottaa loppu päässä liukuvasaraa.
Onnistuuko :?:
Ehdotuksia :roll:

Hehkut on valmiiksi hankittu ja "Romu"net näytti olevan edullisin. (Bosch 0 250 201 035, samat oli koneessa kiinni)
KL:n sivuilta selvisi, että vanhat hehkut on ilman ajonestolaitetta.
(Ura päässä, mihin hehkun johto kiinnitetään.)


Edith: kuvat laitettu uudeleen näkyviin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut felmit, Ma 14.10.2013 12:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

- ammattimiehet nukkuu
- tai olleet koko yön töissä, ettei nettiin kerennyt
- tai on sormi suussa
:?: :?: :?:

Kyllä ne neuvottelee,miten edettäisiin :lol:
Annetaanpa hetki aikaa ... puntaroinnille
Lähdenpä parturiin, ei jää lettti poranterän ympärille
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

letti leikattu!
poraus jatkuu....
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

tilanne voitettu :lol: :lol: :lol:
Hiljaista on lukusakki ollunna :roll:

Reikä auki
hehkurei.JPG
Poraus, jenkaus, vinku ja kylmäspray siinä eväät riemuvoittoon
hehkuulo.JPG
Auto ajossa :!:
Tämäpä tästä yksinpuhelusta

Edit: kuvat päivitetty näkyviin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut felmit, Ma 14.10.2013 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Onneksi olkoon, kun selvisit kunnialla haasteesta :wink: Ei ole tuulesta temmattuja nuo tarinat katkenneista hehkuista. Jos joskus itse alan vaihtamaan noita hehkuja cdi koneeseen, niin pitää etukäteen ottaa selville, kuka osaa irrottaa katkenneen hehkun reiästä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hehkua ei kannata vääntää poikki, niiden irrottamiseen löytyy paineilmatoiminen väristin jolla useimmat jumissa olevat lähtevät irti.
Sekä cdi että om604-606, tosin esikammiovehkeisiin työkalu ei mahdu kaikkien mallien takimmaiseen hehkuun.
Viimeksi noin viikko sitten irrottelin 2 hehkua C200CDI:stä, niin lujassa olivat että räikkäpelillä vääntäen olisivat varmasti katkenneet.

Joskus kannesta menee jengat mutta helicoil auttaa.

Katkenneen CDI hehkun irrottamiseen on olemassa työkalusarja jos kuitenkin vahinko käy.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

huomenta vaan :lol: 8)
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Nuuka, kun on. Ei saisi maksaa mitään ja omalle työlle ei lasketa, vaikka välillä kalliimmaksi tulee 8)
autodidakti
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Nyt napsahti täälläkin. :evil: OM605 koneesta 3hehku. Ykkösen vaihdoin jo aiemmin kesällä hyvällä menestyksellä. Nyt oli tarkoitusvaihtaa loputkin, liikkeelle lähti tuo kolmonen ja nitkuttamalla aukesi varmaan kierroksen, mutta sitten pehmeni ja katkesi. Eipä riitä meikäläisen konstit ja työkalut tuon onkimiseen.


Nyt kysymys kuuluukin. Tohtiiko ajaa ammattiauttajan tykö tuo katkennut paikoillaan? Ilmeisesti ei pitäisi mitään varaa olla koska tiivishän tuo vielä on ja yhdessä osassa?
Viimeksi muokannut Masaman, Pe 07.12.2007 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

sehän helpottaa vain työtä, jos irtoaisi! Mutta todellisuudessa jenka pitää paikallaan. Korjaamolle vaan :arrow:
autodidakti
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Juu ahon pekalle keminmaahan menee ens viikolla.

Kaikkien hehkujen vastusarvot oli kunnossa ja merkkivalo toimii normaalisti, mutta kylmäkäynnistettäessä ilman roikkaa käy puoli minuttia epätasaisesti. Jos ollut roikassa niin ei tee näin. Eli ilmeisestikkin joku hehkuista sökönä.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...kirjoitit että nuuka kun olet :roll: ...niin miksi ihmeessä vaihdoit kaikki hehkut :shock: :shock: ...ei ymmärrä :shock:
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

cuuno kirjoitti::D ...kirjoitit että nuuka kun olet :roll: ...niin miksi ihmeessä vaihdoit kaikki hehkut :shock: :shock: ...ei ymmärrä :shock:
No parempihan se on käydä tykillä taistoon että ei tarvi ilmakolla lätkiä joka toinen päivä. Ja hienoa uhrautuneisuutta asiaan vaikka tiedossa kyseinen ongelma, moni ois jo varmasti luovuttanut tuossa katkeamis tilanteessa :wink:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Ainakin CDI-koneen hehkut ohjeistetaan rasvaamaan sillä sikakalliilla (27€/purkki/Veho) suutinrasvalla, pitäisi helpottaa seuraavaa avausta. :)
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

felmit kirjoitti:Nuuka, kun on. Ei saisi maksaa mitään ja omalle työlle ei lasketa, vaikka välillä kalliimmaksi tulee 8)
cuuno kirjoitti::D ...kirjoitit että nuuka kun olet :roll: ...niin miksi ihmeessä vaihdoit kaikki hehkut :shock: :shock: ...ei ymmärrä :shock:
ei osissa, vaan ulkopuolisten työhinnoissa :lol:
varsinkin, kun imusarja piti irroittaa ensin. (Uusi tiiviste)
tunti muualla työtä ja vaihtaa samaan rahaan kaikki hehkut.

jälkiviisaana miettinyt :idea:, etten ajanut konetta kuumaksi ensin.
autodidakti
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Nyt on uudet hehkut paikoillaan. Kylläpä käy tasaisesti vaikka pistää kylmänä käyntiin. Eli tuli todistettua että hehkut voivat olla sökönä vaikka merkkivalo toimii oikein ja resistanssi on normaali. Amppeeri mittauksella tuo on tietenkin hyvä varmistaa.
Avatar
ap84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 24.07.2007 02:42

Re: OM606 hehkujen vaihto, poikki meni

Viesti Kirjoittaja ap84 »

morjens.

Mitä porukka on mieltä/käyttökokemuksia tämmösestä hehkun väristimestä? olisko tuolla mitään virkaa..... :lol:
http://www.kstoolssuomi.fi/eshop/pages/271/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: OM606 hehkujen vaihto, poikki meni

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Pikkusen hyviä työkaluja tuolla muitaki...

Itte oon himoinnu tuota borescooppia jo pitkän aikaa, saa nähä millon joutuu tilaamaan. Olis pikkusen kätevä monessa paikkaa, suorastaa rikollisen hyvä :twisted:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Re:

Viesti Kirjoittaja petska »

Masaman kirjoitti:Nyt on uudet hehkut paikoillaan. Kylläpä käy tasaisesti vaikka pistää kylmänä käyntiin. Eli tuli todistettua että hehkut voivat olla sökönä vaikka merkkivalo toimii oikein ja resistanssi on normaali. Amppeeri mittauksella tuo on tietenkin hyvä varmistaa.

näinpä se monesti tahtoo olla....
Itse tein ja säästin
mr.benz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 03.10.2011 12:57

Re: OM606 hehkujen vaihto, poikki meni

Viesti Kirjoittaja mr.benz »

ap84 kirjoitti:morjens.

Mitä porukka on mieltä/käyttökokemuksia tämmösestä hehkun väristimestä? olisko tuolla mitään virkaa..... :lol:
http://www.kstoolssuomi.fi/eshop/pages/271/" onclick="window.open(this.href);return false;
tuntuis kätevältä laitteelta. mites esim. makita merkkinen vastaava sähkötoiminen, säädettävällä kierrosnopeudella? iskee hellän- ja lujan iskun välillä.
walhallahereicome
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 09.08.2011 18:15

Re: OM606 hehkujen vaihto, poikki meni

Viesti Kirjoittaja walhallahereicome »

Hehkut vaihdettu eilen,ei mennyt yhtään poikki..

-Ajoin koneen lämpimäksi

-Koneen päällä oleva muovi irti,kiinni kuusiokolo pulteilla.

-Imusarja Irti. Yläpuolelta torxeilla,alapuolelta yksi 5mm kuusiokoloruuvi auki,sen ronkin auton alta,(ei ollut phjapanssari paikoillaan) n.40cm jatko räikässä.

-Egr venttiiliin menevä putki irti on klemmarilla,ikävässä paikassa imusarjan alla, itsellä kävi yläpuolelta 10mm pikku räikkä sinne.

-Egr venttiililtä 2 letkua irti,vetämällä.

-Sitten CRC irroitusöljyä reilusti hehkujen varteen muutama minuutti "imeytyä" ja 12mm pitkällä hylsyllä ja pikkuräikällä jokaista vähän kerrassaan aukoen pois..
Vastaa Viestiin