OM606 hehkujen vaihto, poikki meni
OM606 hehkujen vaihto, poikki meni
Hehkun merrkivalo lakkasi toimimasta ennen starttausta ja sen jälkeen syttyi hehkut vaihtoon.
CDI koneiden hehkujen vaihtoa oli peloteltu foorumilla.
Arkana oltiin vaihtotyö tehty ja onnistuttu. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 922#384922
Nyt töihin Imeisesti ensimmäinen virhe, konetta ei ajettu kuumaksi. No ku.... edellisessä onnistu ilman ajoa, nin .... niin...
Irroitusta:
- Imuputki letkuineen
- kaasuvaijeri kiinnityksineen
- muovisuoja koneen päältä
- huohotusletkut
- imusarja letkuineen, likoomaan
- ruosteenirroitinta hehkujen juureen, saamaa mömmöä kuin aiemmin. Tosin tässä moottorissa ei tahdo pysyä, vaan heti valuu alas.
Tarvitaan 12 mm pitkä hylsy
- 3 lähtee suosiolla liikenteeseen, (1, 2, 4)
- 1 tuntuu katkeevan heti (5)
- 2 muuta tosi tiukassa (3, 6) Puolimiljoonaa edestakaista nytkytystä, välillä kuumailmapuhallinta runsaasti sekaan. Irti ovat.
- välillä kokeillaan 5:sta, samalla metodilla. Poikki meni.
Aletaan tutkimaan hehkujen anatomiaa... Hehkun kärki menee läpi alumiinirungon. Alkupätkä paksumpaa ja loppupätkä ohuempaa, välillä kiinnitysura.
Sitten alkujärkytyksestä tärinän lakattua.
Hehkuun porattiin 5 mm kierre, niin syvälle kun jenkatapilla sai.
Sitten alettiin poraamaan about 8 mm vastaporalla reikää suuremmaksi hehkunrungon jengan kohdalta, siinä toivossa, että alkaisi liikkumaan. EI. EI. EI
Välillä porattua reikää lämitetty pillillä, irroitinta sekaan.....
Ai niin, kokeiltiinhan Mac Toolsin irroitustyökaluakin, ei auttanut !
Reikään hakataan sellainen tuurna, jossa kohoumarihloja ja vääntöä.
Nyt ollaan pisteessä.... levolla .... tuumaustauolla
Eli kierteen osalta reikä on isompi, vähän jopa kierre lohkosta näkyy. Nyt pitäisi yrittää saada ilmeisesti 10,2 mm reikä porattua. Kierre on ymmärtääkseni 12 mm x 1,25 nousulla Eikös silloin 10,2 pora ole hyvä ?
Tosin lämmityslaitteen putki on edessä, että porakoneen saa pitkällä poralla oikeaan kulmaan.
Vettä on laskettu ja huomenna ensi töikseen putken irroitukseen. On kiinni öljynsuodin jalassa.
Aikaisemmin raivasin jo tilaa sähköjohtokourujen irroittamisella.
Sinänsä kaikkein helpoin reikä porattavaksi, jos haluaa myönteistä etsiä.
5 mm kierre odottaa loppu päässä liukuvasaraa.
Onnistuuko
Ehdotuksia
Hehkut on valmiiksi hankittu ja "Romu"net näytti olevan edullisin. (Bosch 0 250 201 035, samat oli koneessa kiinni)
KL:n sivuilta selvisi, että vanhat hehkut on ilman ajonestolaitetta.
(Ura päässä, mihin hehkun johto kiinnitetään.)
Edith: kuvat laitettu uudeleen näkyviin
CDI koneiden hehkujen vaihtoa oli peloteltu foorumilla.
Arkana oltiin vaihtotyö tehty ja onnistuttu. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 922#384922
Nyt töihin Imeisesti ensimmäinen virhe, konetta ei ajettu kuumaksi. No ku.... edellisessä onnistu ilman ajoa, nin .... niin...
Irroitusta:
- Imuputki letkuineen
- kaasuvaijeri kiinnityksineen
- muovisuoja koneen päältä
- huohotusletkut
- imusarja letkuineen, likoomaan
- ruosteenirroitinta hehkujen juureen, saamaa mömmöä kuin aiemmin. Tosin tässä moottorissa ei tahdo pysyä, vaan heti valuu alas.
Tarvitaan 12 mm pitkä hylsy
- 3 lähtee suosiolla liikenteeseen, (1, 2, 4)
- 1 tuntuu katkeevan heti (5)
- 2 muuta tosi tiukassa (3, 6) Puolimiljoonaa edestakaista nytkytystä, välillä kuumailmapuhallinta runsaasti sekaan. Irti ovat.
- välillä kokeillaan 5:sta, samalla metodilla. Poikki meni.
Aletaan tutkimaan hehkujen anatomiaa... Hehkun kärki menee läpi alumiinirungon. Alkupätkä paksumpaa ja loppupätkä ohuempaa, välillä kiinnitysura.
Sitten alkujärkytyksestä tärinän lakattua.
Hehkuun porattiin 5 mm kierre, niin syvälle kun jenkatapilla sai.
Sitten alettiin poraamaan about 8 mm vastaporalla reikää suuremmaksi hehkunrungon jengan kohdalta, siinä toivossa, että alkaisi liikkumaan. EI. EI. EI
Välillä porattua reikää lämitetty pillillä, irroitinta sekaan.....
Ai niin, kokeiltiinhan Mac Toolsin irroitustyökaluakin, ei auttanut !
Reikään hakataan sellainen tuurna, jossa kohoumarihloja ja vääntöä.
Nyt ollaan pisteessä.... levolla .... tuumaustauolla
Eli kierteen osalta reikä on isompi, vähän jopa kierre lohkosta näkyy. Nyt pitäisi yrittää saada ilmeisesti 10,2 mm reikä porattua. Kierre on ymmärtääkseni 12 mm x 1,25 nousulla Eikös silloin 10,2 pora ole hyvä ?
Tosin lämmityslaitteen putki on edessä, että porakoneen saa pitkällä poralla oikeaan kulmaan.
Vettä on laskettu ja huomenna ensi töikseen putken irroitukseen. On kiinni öljynsuodin jalassa.
Aikaisemmin raivasin jo tilaa sähköjohtokourujen irroittamisella.
Sinänsä kaikkein helpoin reikä porattavaksi, jos haluaa myönteistä etsiä.
5 mm kierre odottaa loppu päässä liukuvasaraa.
Onnistuuko
Ehdotuksia
Hehkut on valmiiksi hankittu ja "Romu"net näytti olevan edullisin. (Bosch 0 250 201 035, samat oli koneessa kiinni)
KL:n sivuilta selvisi, että vanhat hehkut on ilman ajonestolaitetta.
(Ura päässä, mihin hehkun johto kiinnitetään.)
Edith: kuvat laitettu uudeleen näkyviin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut felmit, Ma 14.10.2013 12:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
autodidakti
tilanne voitettu
Hiljaista on lukusakki ollunna
Reikä auki Poraus, jenkaus, vinku ja kylmäspray siinä eväät riemuvoittoon Auto ajossa
Tämäpä tästä yksinpuhelusta
Edit: kuvat päivitetty näkyviin
Hiljaista on lukusakki ollunna
Reikä auki Poraus, jenkaus, vinku ja kylmäspray siinä eväät riemuvoittoon Auto ajossa
Tämäpä tästä yksinpuhelusta
Edit: kuvat päivitetty näkyviin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut felmit, Ma 14.10.2013 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Hehkua ei kannata vääntää poikki, niiden irrottamiseen löytyy paineilmatoiminen väristin jolla useimmat jumissa olevat lähtevät irti.
Sekä cdi että om604-606, tosin esikammiovehkeisiin työkalu ei mahdu kaikkien mallien takimmaiseen hehkuun.
Viimeksi noin viikko sitten irrottelin 2 hehkua C200CDI:stä, niin lujassa olivat että räikkäpelillä vääntäen olisivat varmasti katkenneet.
Joskus kannesta menee jengat mutta helicoil auttaa.
Katkenneen CDI hehkun irrottamiseen on olemassa työkalusarja jos kuitenkin vahinko käy.
Sekä cdi että om604-606, tosin esikammiovehkeisiin työkalu ei mahdu kaikkien mallien takimmaiseen hehkuun.
Viimeksi noin viikko sitten irrottelin 2 hehkua C200CDI:stä, niin lujassa olivat että räikkäpelillä vääntäen olisivat varmasti katkenneet.
Joskus kannesta menee jengat mutta helicoil auttaa.
Katkenneen CDI hehkun irrottamiseen on olemassa työkalusarja jos kuitenkin vahinko käy.
oulaistenliikenne.fi
Nyt napsahti täälläkin. OM605 koneesta 3hehku. Ykkösen vaihdoin jo aiemmin kesällä hyvällä menestyksellä. Nyt oli tarkoitusvaihtaa loputkin, liikkeelle lähti tuo kolmonen ja nitkuttamalla aukesi varmaan kierroksen, mutta sitten pehmeni ja katkesi. Eipä riitä meikäläisen konstit ja työkalut tuon onkimiseen.
Nyt kysymys kuuluukin. Tohtiiko ajaa ammattiauttajan tykö tuo katkennut paikoillaan? Ilmeisesti ei pitäisi mitään varaa olla koska tiivishän tuo vielä on ja yhdessä osassa?
Nyt kysymys kuuluukin. Tohtiiko ajaa ammattiauttajan tykö tuo katkennut paikoillaan? Ilmeisesti ei pitäisi mitään varaa olla koska tiivishän tuo vielä on ja yhdessä osassa?
Viimeksi muokannut Masaman, Pe 07.12.2007 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No parempihan se on käydä tykillä taistoon että ei tarvi ilmakolla lätkiä joka toinen päivä. Ja hienoa uhrautuneisuutta asiaan vaikka tiedossa kyseinen ongelma, moni ois jo varmasti luovuttanut tuossa katkeamis tilanteessacuuno kirjoitti: ...kirjoitit että nuuka kun olet ...niin miksi ihmeessä vaihdoit kaikki hehkut ...ei ymmärrä
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
felmit kirjoitti:Nuuka, kun on. Ei saisi maksaa mitään ja omalle työlle ei lasketa, vaikka välillä kalliimmaksi tulee
ei osissa, vaan ulkopuolisten työhinnoissacuuno kirjoitti: ...kirjoitit että nuuka kun olet ...niin miksi ihmeessä vaihdoit kaikki hehkut ...ei ymmärrä
varsinkin, kun imusarja piti irroittaa ensin. (Uusi tiiviste)
tunti muualla työtä ja vaihtaa samaan rahaan kaikki hehkut.
jälkiviisaana miettinyt , etten ajanut konetta kuumaksi ensin.
autodidakti
Re: OM606 hehkujen vaihto, poikki meni
morjens.
Mitä porukka on mieltä/käyttökokemuksia tämmösestä hehkun väristimestä? olisko tuolla mitään virkaa.....
http://www.kstoolssuomi.fi/eshop/pages/271/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä porukka on mieltä/käyttökokemuksia tämmösestä hehkun väristimestä? olisko tuolla mitään virkaa.....
http://www.kstoolssuomi.fi/eshop/pages/271/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OM606 hehkujen vaihto, poikki meni
Pikkusen hyviä työkaluja tuolla muitaki...
Itte oon himoinnu tuota borescooppia jo pitkän aikaa, saa nähä millon joutuu tilaamaan. Olis pikkusen kätevä monessa paikkaa, suorastaa rikollisen hyvä
Itte oon himoinnu tuota borescooppia jo pitkän aikaa, saa nähä millon joutuu tilaamaan. Olis pikkusen kätevä monessa paikkaa, suorastaa rikollisen hyvä
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re:
Masaman kirjoitti:Nyt on uudet hehkut paikoillaan. Kylläpä käy tasaisesti vaikka pistää kylmänä käyntiin. Eli tuli todistettua että hehkut voivat olla sökönä vaikka merkkivalo toimii oikein ja resistanssi on normaali. Amppeeri mittauksella tuo on tietenkin hyvä varmistaa.
näinpä se monesti tahtoo olla....
Itse tein ja säästin
Re: OM606 hehkujen vaihto, poikki meni
tuntuis kätevältä laitteelta. mites esim. makita merkkinen vastaava sähkötoiminen, säädettävällä kierrosnopeudella? iskee hellän- ja lujan iskun välillä.ap84 kirjoitti:morjens.
Mitä porukka on mieltä/käyttökokemuksia tämmösestä hehkun väristimestä? olisko tuolla mitään virkaa.....
http://www.kstoolssuomi.fi/eshop/pages/271/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ti 09.08.2011 18:15
Re: OM606 hehkujen vaihto, poikki meni
Hehkut vaihdettu eilen,ei mennyt yhtään poikki..
-Ajoin koneen lämpimäksi
-Koneen päällä oleva muovi irti,kiinni kuusiokolo pulteilla.
-Imusarja Irti. Yläpuolelta torxeilla,alapuolelta yksi 5mm kuusiokoloruuvi auki,sen ronkin auton alta,(ei ollut phjapanssari paikoillaan) n.40cm jatko räikässä.
-Egr venttiiliin menevä putki irti on klemmarilla,ikävässä paikassa imusarjan alla, itsellä kävi yläpuolelta 10mm pikku räikkä sinne.
-Egr venttiililtä 2 letkua irti,vetämällä.
-Sitten CRC irroitusöljyä reilusti hehkujen varteen muutama minuutti "imeytyä" ja 12mm pitkällä hylsyllä ja pikkuräikällä jokaista vähän kerrassaan aukoen pois..
-Ajoin koneen lämpimäksi
-Koneen päällä oleva muovi irti,kiinni kuusiokolo pulteilla.
-Imusarja Irti. Yläpuolelta torxeilla,alapuolelta yksi 5mm kuusiokoloruuvi auki,sen ronkin auton alta,(ei ollut phjapanssari paikoillaan) n.40cm jatko räikässä.
-Egr venttiiliin menevä putki irti on klemmarilla,ikävässä paikassa imusarjan alla, itsellä kävi yläpuolelta 10mm pikku räikkä sinne.
-Egr venttiililtä 2 letkua irti,vetämällä.
-Sitten CRC irroitusöljyä reilusti hehkujen varteen muutama minuutti "imeytyä" ja 12mm pitkällä hylsyllä ja pikkuräikällä jokaista vähän kerrassaan aukoen pois..