Kävin tallissa pitkästä aikaa katsomassa merssua josko ensi kesänä saisi laitteen liikenteeseen . Epäonnistuneen edellisen korjausyrityksen jäljiltä auto on seissyt kohta jo kymmenen vuotta . Meni vähän inspiraatio ja talokin oli tehtävä välissä.
Nyt asetelmat on vähän paremmat . Laitan autoon kokonaan toisen koneen ja laatikon, jotka odottavat tallissa lattialla auton edessä. Jotta edellisen korjauksen kaltainen "susi" ei toistuisi puran koneen palasiksi ja vaihdan kulutusosat uusiin. Etsittävää on ainakin laakerit, nokkaketju, männänrenkaat ja tiivistesarja. Kansi laitetaan kuntoon myös samassa yhteydessä. En ole vielä purkanut konetta, joten muita korjauskohteita ei ole vielä tiedossa.
Moottorin nro on 130 923-12-031-69 ja sehän on 2,8l kaasari kuutoskone yhdellä nokka-akselilla. Jos jollain on kokemusta moisesta moottorista mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota ottaisin mieluusti vihjeitä vastaan .
Imusarjan ja pakosarjan kanssa on tulossa mukavia hetkiä. Olen suunnitellut laittavani paikalleen alkuperäisen peltipakosarjan, joka oli alkuperäisessä 2,3l koneessa kiinni. Alkuperäisen moottorin mekaaninen ruisku on pakko hylätä ja uuden moottorin pystyimukaasuttimet ei mahdu pellin alle, joten imusarja menee uusiksi. Kaasuttimia en ole vielä päättänyt mitkä laitan, mutta 3kpl vaakaimu tuplaweberiä kuullostaisi yhdeltä vaihtoehdolta. Imuäänet vain on saatava vaimennettua riittävän hiljaiseksi, ettei kuullosta teiniaskoonalta .
PS. Auton alkuperäiset osat on tallessa ja jos joskus on paljon ylimääräistä rahaa niin saatan laittaa ne takaisin, mutta viimeksi kun tiedustelin remonttiin tarvittavien osien hintoja -> toinen moottori oli/on ainoa vaihtoehto.
W113 -64
jotakin vastausta
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Sain koneen purettua palasiksi. Näkymät oli vähän niin kuin oletinkin - pientä kulumaa siellä täällä, mutta kaikki osat on ehjiä. Kulutusosat vaan vaihtoon.
Aika varma moottorivaurio olisi tullut jos olisin purkamatta laittanut uudet pesevät (synteettiset) öljyt koneeseen. Koneessa on käytetty jotain p:een mineraaliöljyjä - mustaa töhnää on joka paikassa paksu kerros.
Viikonvaihteessa täytyy raahata lohko,venakoppa ja öljypohja työpaikalle ja pestä ne höyrypesurilla (150ْ C). Öljyän pesun jälkeen sylinterit ja laakeripinnat jotta ei ruoste hyökkää. Ruostuvat nimittäin yllättävän äkkiä nuo valurautaosat.
Aika varma moottorivaurio olisi tullut jos olisin purkamatta laittanut uudet pesevät (synteettiset) öljyt koneeseen. Koneessa on käytetty jotain p:een mineraaliöljyjä - mustaa töhnää on joka paikassa paksu kerros.
Viikonvaihteessa täytyy raahata lohko,venakoppa ja öljypohja työpaikalle ja pestä ne höyrypesurilla (150ْ C). Öljyän pesun jälkeen sylinterit ja laakeripinnat jotta ei ruoste hyökkää. Ruostuvat nimittäin yllättävän äkkiä nuo valurautaosat.