Äänieristyksestä...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Äänieristyksestä...

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus aloittaa A-sarjalaisen lisä-äänieristysprojekti. Bitumimattoa ajattelin laittaa etuoviin, rintapeltiin sekä lattiaan ja varapyöräkoteloon. 4mm mattoa menee n. 2,5-3 m2, joten painoakaan ei tuosta määrästä hirvittävästi kerry lisää, ehkä sellainen 25 kg max.

Kysyisinkin nyt arvoisat kollegat, että miten mahtaa yleisesti mersuissa olla tuo lattian äänieristyslevy kiinni, siis sellainen "vaahtomuovityyppinen". Onko liimattu vai ei? Kysyn tätä siksi, koska bitumihan on liimattava peltiin kiinni. Kappaleen massaan perustuvaa vaimennustahan ei tapahdu, mikäli revin sen mahdollisesti kiinni liimatun vaahtiksen siitä irti, niin siihen jää sellainen karvapeite, jolloinka bitumimatto ei kiinnity peltiin vaan siihen karvaan.

Kannattaisiko bitumimaton lisäksi laittaa vielä tuollaista pehmeätä äänieristyslevyä, mikäli vain verhoilun alle mahtuu?

Millainen merkitys mahtaa olla katon massan kasvattamisella ja päästääkö bitumilevy väriä itsestään (ettei valu kattoverhoiluun jos katon massaa kasvattaa)

:?: :?: :?:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No en sitten malttanut odottaa viikonloppuun, vaan aloitin jo eilen.

Etuovet ja varapyöräkotelo tuli vuorattua bitumilla. Etuoviin meni n. 0,3-0,4 m2 /puoli. Varapyöräkoteloon n. 0,4 m2. Aikaa hommaan kului ovien osalta n. 1h per puoli ja varapyöräkotelon osalta n. 1h, joten ei ollut kovinkaan raskas tehtävä. Jos olisi valmiiksi tiennyt, miten ovet puretaan, aikaa olisi kulunut huomattavasti vähemmän. Oviverhoilun sisäpuolelle (kukapa sitä ulkopuolelle :D ) laitoin lisäksi palat 10mm äänieristyslevyä.

Tuota bitumia kannattaa lämmittää, siten että se pehmenee huomattavasti. Itse en oikein ovien osalta uskaltanut lämmittää tarpeeksi, koska oli pelko perseessä, että maalit alkaa irtoilla. Varapyöräkotelon osalta kokeilin sitten jo kovempaa lämmittämistä ja homma helpottui aika tavalla.

Näilläkin toimenpiteillä auto hiljeni huomattavasti, joten odotettavissa on vähintäänkin tyydyttävä lopputulos kunhan saan tuon lattian/rintapellin ja takaovet laitettua. Rintapeltiin voisi laittaa vielä lisäksi hiukan 20mm äänieristyslevyä, moottoriäänien vaimentamiseksi.

Menee muuten ovet kiinni todella mersumaisesti.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hieno homma, kassakaappi efekti siis 8)


tulipellin vaimennus auttaa huomattavasti, joten siihen kannattaa panostaa :wink:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Jep. Nyt on sitten prosessi suoritettu loppuun saakka (ainakin lähes).

Bitumilla on nyt siis vuorattu etuovet, takaluukku, lattia kokonaisuudessaan ja tulipeltiä+pyöräkoteloita sen minkä pystyi. Harmittaa varsinkin tuo tulipelti, koska se on niin perkeleen täynnä tavaraa, ettei sinne mitään oikein voi laittaa / pitäs purkaa kaikki pois. Myöskin katto jäi vaimentamatta, koska verhoilu on liimattu siihen kiinni ja irroittaminen olisi ollut aika riskialtista verhoilun kannalta, harmi sinänsä koska se kuitenkin on kaikista suurin resonoiva pinta.

Auto on nyt todella hiljainen, eli menee kuin tassuilla :), mutta tuosta tulipellistä johtuen moottoriäänet kiihdyttäessä on hiukan turhan kovat, maantieajossa ei matalien kierrosten ansiosta juurikaan häiritse. Haittapuoliakin hyvästä vaimennuksesta aiuheutui. Eli esim. lattiaverhoilu ei istu yhtä hyvin paikalleen kuskin jalkatilassa, joten joutunen vielä avaamaan ja laittamaan ohuempaa kuitupuristetta. Myöskin takapenkkien pikakiinnitys ei toimi yhtä hyvin --> Myös takamatto vielä irti ja isommat reiät bitumimattoon, jotta kiinnikkeiden "kuoret" istuvat paremmin.

Onko jollakin ideoita noiden moottoriäänien vaimentamiseen? Siis muutakin kuin tulipellin kamojen purkaminen ja vuoraaminen. Konepellissä on jo paksuhkoa kuitupuristetta.

Eiköhän n. 30 kg Bitumimattoa tuo kohtuullisen hyvän lähtökohdan hifiasennuksille...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mistä tuota nelimillistä bitumimattoa saisi edukkaaseen hintaan? Valmiina arkkeina ei varmaan kannata ostaa, ovat ryöstöhintaisia. Saisikohan jostain rakennustarvikeliikkeestä tms.?

Meinaan josko oikein innostuisi tuossa Ässä-projektissa ja vetelisi kaikkiin paljaisiin peltipintoihin bitumia. Nyt kun on sisustuskin purettu lähes kokonaan, niin onnistuisi todella pienellä vaivalla. Kun pääsisi W140:sen melutasoon, niin ajelisi taas seuraavat 15 vuotta tyytyväisenä... 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Pasi M. kirjoitti:Mistä tuota nelimillistä bitumimattoa saisi edukkaaseen hintaan? Valmiina arkkeina ei varmaan kannata ostaa, ovat ryöstöhintaisia. Saisikohan jostain rakennustarvikeliikkeestä tms.?

Meinaan josko oikein innostuisi tuossa Ässä-projektissa ja vetelisi kaikkiin paljaisiin peltipintoihin bitumia. Nyt kun on sisustuskin purettu lähes kokonaan, niin onnistuisi todella pienellä vaivalla. Kun pääsisi W140:sen melutasoon, niin ajelisi taas seuraavat 15 vuotta tyytyväisenä... 8)
Edukkaasta ei haisua, enkä itseasiassa edes sitäkään, että ko. kauppatavarana tuota 4mm bitumia. Mutta muistaakseni Motonetissä on jotain äänieriste mattoja tarjolla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Etolasta saa 4mm (tai 3mm) bitumimattoa, mutta maksaa jotain 30€ /neliö. :x
Sitä tuli laitettua pari kesää sitten lattiaan ja tulipeltiin kaksinkerroin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Juha L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 04.02.2004 23:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juha L. »

Kannattaa ihmeessä kysyä noisetekiltä sieltä kävin itse ostamassa ja saa sen paksuista kun tykkää ja hinnatkin olivat ihan sopivat.
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Onko jollain kokemuksia vaimennusmassoista? Kuinka tarttuu, kerääkö kosteutta jne? Itse ostin Ljudiasta aikoinaan 4mm NikeSound bitumimattoa. Ei ollut hyvää. Kovettuu ja kupruilee ajan mittaan. Asensin maton puhtaalle pinnalle ja muotoilussa käytin apuna hiustenkuivaajaa. Tiedä sitten teinkö asentaessa jotain väärin. Ehkä kuumailmapuhallin olisi olut parempi asennukseen.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

Pietu kirjoitti:Onko jollain kokemuksia vaimennusmassoista? Kuinka tarttuu, kerääkö kosteutta jne? Itse ostin Ljudiasta aikoinaan 4mm NikeSound bitumimattoa. Ei ollut hyvää. Kovettuu ja kupruilee ajan mittaan. Asensin maton puhtaalle pinnalle ja muotoilussa käytin apuna hiustenkuivaajaa. Tiedä sitten teinkö asentaessa jotain väärin. Ehkä kuumailmapuhallin olisi olut parempi asennukseen.
joo kyllä se pitää saada kuumemmaksi kuin hiusten kuivaajalla saa.

siitä pitäis sulaa se "pintamuovi"
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]

Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Juha L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 04.02.2004 23:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juha L. »

tossa yks fascan kisaajista kerto että noiden kalliiden vaimennus massojen asemasta käy yhtä hyvin alustamassa, mutta jos ylimäärästä rahaa on niin mikäs siinä

toi bitumi matto on kuitenkin parempi vaimentaan
Vastaa Viestiin