Äänieristyksestä...
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Äänieristyksestä...
Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus aloittaa A-sarjalaisen lisä-äänieristysprojekti. Bitumimattoa ajattelin laittaa etuoviin, rintapeltiin sekä lattiaan ja varapyöräkoteloon. 4mm mattoa menee n. 2,5-3 m2, joten painoakaan ei tuosta määrästä hirvittävästi kerry lisää, ehkä sellainen 25 kg max.
Kysyisinkin nyt arvoisat kollegat, että miten mahtaa yleisesti mersuissa olla tuo lattian äänieristyslevy kiinni, siis sellainen "vaahtomuovityyppinen". Onko liimattu vai ei? Kysyn tätä siksi, koska bitumihan on liimattava peltiin kiinni. Kappaleen massaan perustuvaa vaimennustahan ei tapahdu, mikäli revin sen mahdollisesti kiinni liimatun vaahtiksen siitä irti, niin siihen jää sellainen karvapeite, jolloinka bitumimatto ei kiinnity peltiin vaan siihen karvaan.
Kannattaisiko bitumimaton lisäksi laittaa vielä tuollaista pehmeätä äänieristyslevyä, mikäli vain verhoilun alle mahtuu?
Millainen merkitys mahtaa olla katon massan kasvattamisella ja päästääkö bitumilevy väriä itsestään (ettei valu kattoverhoiluun jos katon massaa kasvattaa)
Kysyisinkin nyt arvoisat kollegat, että miten mahtaa yleisesti mersuissa olla tuo lattian äänieristyslevy kiinni, siis sellainen "vaahtomuovityyppinen". Onko liimattu vai ei? Kysyn tätä siksi, koska bitumihan on liimattava peltiin kiinni. Kappaleen massaan perustuvaa vaimennustahan ei tapahdu, mikäli revin sen mahdollisesti kiinni liimatun vaahtiksen siitä irti, niin siihen jää sellainen karvapeite, jolloinka bitumimatto ei kiinnity peltiin vaan siihen karvaan.
Kannattaisiko bitumimaton lisäksi laittaa vielä tuollaista pehmeätä äänieristyslevyä, mikäli vain verhoilun alle mahtuu?
Millainen merkitys mahtaa olla katon massan kasvattamisella ja päästääkö bitumilevy väriä itsestään (ettei valu kattoverhoiluun jos katon massaa kasvattaa)
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
No en sitten malttanut odottaa viikonloppuun, vaan aloitin jo eilen.
Etuovet ja varapyöräkotelo tuli vuorattua bitumilla. Etuoviin meni n. 0,3-0,4 m2 /puoli. Varapyöräkoteloon n. 0,4 m2. Aikaa hommaan kului ovien osalta n. 1h per puoli ja varapyöräkotelon osalta n. 1h, joten ei ollut kovinkaan raskas tehtävä. Jos olisi valmiiksi tiennyt, miten ovet puretaan, aikaa olisi kulunut huomattavasti vähemmän. Oviverhoilun sisäpuolelle (kukapa sitä ulkopuolelle ) laitoin lisäksi palat 10mm äänieristyslevyä.
Tuota bitumia kannattaa lämmittää, siten että se pehmenee huomattavasti. Itse en oikein ovien osalta uskaltanut lämmittää tarpeeksi, koska oli pelko perseessä, että maalit alkaa irtoilla. Varapyöräkotelon osalta kokeilin sitten jo kovempaa lämmittämistä ja homma helpottui aika tavalla.
Näilläkin toimenpiteillä auto hiljeni huomattavasti, joten odotettavissa on vähintäänkin tyydyttävä lopputulos kunhan saan tuon lattian/rintapellin ja takaovet laitettua. Rintapeltiin voisi laittaa vielä lisäksi hiukan 20mm äänieristyslevyä, moottoriäänien vaimentamiseksi.
Menee muuten ovet kiinni todella mersumaisesti.
Etuovet ja varapyöräkotelo tuli vuorattua bitumilla. Etuoviin meni n. 0,3-0,4 m2 /puoli. Varapyöräkoteloon n. 0,4 m2. Aikaa hommaan kului ovien osalta n. 1h per puoli ja varapyöräkotelon osalta n. 1h, joten ei ollut kovinkaan raskas tehtävä. Jos olisi valmiiksi tiennyt, miten ovet puretaan, aikaa olisi kulunut huomattavasti vähemmän. Oviverhoilun sisäpuolelle (kukapa sitä ulkopuolelle ) laitoin lisäksi palat 10mm äänieristyslevyä.
Tuota bitumia kannattaa lämmittää, siten että se pehmenee huomattavasti. Itse en oikein ovien osalta uskaltanut lämmittää tarpeeksi, koska oli pelko perseessä, että maalit alkaa irtoilla. Varapyöräkotelon osalta kokeilin sitten jo kovempaa lämmittämistä ja homma helpottui aika tavalla.
Näilläkin toimenpiteillä auto hiljeni huomattavasti, joten odotettavissa on vähintäänkin tyydyttävä lopputulos kunhan saan tuon lattian/rintapellin ja takaovet laitettua. Rintapeltiin voisi laittaa vielä lisäksi hiukan 20mm äänieristyslevyä, moottoriäänien vaimentamiseksi.
Menee muuten ovet kiinni todella mersumaisesti.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Jep. Nyt on sitten prosessi suoritettu loppuun saakka (ainakin lähes).
Bitumilla on nyt siis vuorattu etuovet, takaluukku, lattia kokonaisuudessaan ja tulipeltiä+pyöräkoteloita sen minkä pystyi. Harmittaa varsinkin tuo tulipelti, koska se on niin perkeleen täynnä tavaraa, ettei sinne mitään oikein voi laittaa / pitäs purkaa kaikki pois. Myöskin katto jäi vaimentamatta, koska verhoilu on liimattu siihen kiinni ja irroittaminen olisi ollut aika riskialtista verhoilun kannalta, harmi sinänsä koska se kuitenkin on kaikista suurin resonoiva pinta.
Auto on nyt todella hiljainen, eli menee kuin tassuilla , mutta tuosta tulipellistä johtuen moottoriäänet kiihdyttäessä on hiukan turhan kovat, maantieajossa ei matalien kierrosten ansiosta juurikaan häiritse. Haittapuoliakin hyvästä vaimennuksesta aiuheutui. Eli esim. lattiaverhoilu ei istu yhtä hyvin paikalleen kuskin jalkatilassa, joten joutunen vielä avaamaan ja laittamaan ohuempaa kuitupuristetta. Myöskin takapenkkien pikakiinnitys ei toimi yhtä hyvin --> Myös takamatto vielä irti ja isommat reiät bitumimattoon, jotta kiinnikkeiden "kuoret" istuvat paremmin.
Onko jollakin ideoita noiden moottoriäänien vaimentamiseen? Siis muutakin kuin tulipellin kamojen purkaminen ja vuoraaminen. Konepellissä on jo paksuhkoa kuitupuristetta.
Eiköhän n. 30 kg Bitumimattoa tuo kohtuullisen hyvän lähtökohdan hifiasennuksille...
Bitumilla on nyt siis vuorattu etuovet, takaluukku, lattia kokonaisuudessaan ja tulipeltiä+pyöräkoteloita sen minkä pystyi. Harmittaa varsinkin tuo tulipelti, koska se on niin perkeleen täynnä tavaraa, ettei sinne mitään oikein voi laittaa / pitäs purkaa kaikki pois. Myöskin katto jäi vaimentamatta, koska verhoilu on liimattu siihen kiinni ja irroittaminen olisi ollut aika riskialtista verhoilun kannalta, harmi sinänsä koska se kuitenkin on kaikista suurin resonoiva pinta.
Auto on nyt todella hiljainen, eli menee kuin tassuilla , mutta tuosta tulipellistä johtuen moottoriäänet kiihdyttäessä on hiukan turhan kovat, maantieajossa ei matalien kierrosten ansiosta juurikaan häiritse. Haittapuoliakin hyvästä vaimennuksesta aiuheutui. Eli esim. lattiaverhoilu ei istu yhtä hyvin paikalleen kuskin jalkatilassa, joten joutunen vielä avaamaan ja laittamaan ohuempaa kuitupuristetta. Myöskin takapenkkien pikakiinnitys ei toimi yhtä hyvin --> Myös takamatto vielä irti ja isommat reiät bitumimattoon, jotta kiinnikkeiden "kuoret" istuvat paremmin.
Onko jollakin ideoita noiden moottoriäänien vaimentamiseen? Siis muutakin kuin tulipellin kamojen purkaminen ja vuoraaminen. Konepellissä on jo paksuhkoa kuitupuristetta.
Eiköhän n. 30 kg Bitumimattoa tuo kohtuullisen hyvän lähtökohdan hifiasennuksille...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Mistä tuota nelimillistä bitumimattoa saisi edukkaaseen hintaan? Valmiina arkkeina ei varmaan kannata ostaa, ovat ryöstöhintaisia. Saisikohan jostain rakennustarvikeliikkeestä tms.?
Meinaan josko oikein innostuisi tuossa Ässä-projektissa ja vetelisi kaikkiin paljaisiin peltipintoihin bitumia. Nyt kun on sisustuskin purettu lähes kokonaan, niin onnistuisi todella pienellä vaivalla. Kun pääsisi W140:sen melutasoon, niin ajelisi taas seuraavat 15 vuotta tyytyväisenä...
Meinaan josko oikein innostuisi tuossa Ässä-projektissa ja vetelisi kaikkiin paljaisiin peltipintoihin bitumia. Nyt kun on sisustuskin purettu lähes kokonaan, niin onnistuisi todella pienellä vaivalla. Kun pääsisi W140:sen melutasoon, niin ajelisi taas seuraavat 15 vuotta tyytyväisenä...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Edukkaasta ei haisua, enkä itseasiassa edes sitäkään, että ko. kauppatavarana tuota 4mm bitumia. Mutta muistaakseni Motonetissä on jotain äänieriste mattoja tarjolla.Pasi M. kirjoitti:Mistä tuota nelimillistä bitumimattoa saisi edukkaaseen hintaan? Valmiina arkkeina ei varmaan kannata ostaa, ovat ryöstöhintaisia. Saisikohan jostain rakennustarvikeliikkeestä tms.?
Meinaan josko oikein innostuisi tuossa Ässä-projektissa ja vetelisi kaikkiin paljaisiin peltipintoihin bitumia. Nyt kun on sisustuskin purettu lähes kokonaan, niin onnistuisi todella pienellä vaivalla. Kun pääsisi W140:sen melutasoon, niin ajelisi taas seuraavat 15 vuotta tyytyväisenä...
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Kannattaa ihmeessä kysyä noisetekiltä sieltä kävin itse ostamassa ja saa sen paksuista kun tykkää ja hinnatkin olivat ihan sopivat.
Onko jollain kokemuksia vaimennusmassoista? Kuinka tarttuu, kerääkö kosteutta jne? Itse ostin Ljudiasta aikoinaan 4mm NikeSound bitumimattoa. Ei ollut hyvää. Kovettuu ja kupruilee ajan mittaan. Asensin maton puhtaalle pinnalle ja muotoilussa käytin apuna hiustenkuivaajaa. Tiedä sitten teinkö asentaessa jotain väärin. Ehkä kuumailmapuhallin olisi olut parempi asennukseen.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
joo kyllä se pitää saada kuumemmaksi kuin hiusten kuivaajalla saa.Pietu kirjoitti:Onko jollain kokemuksia vaimennusmassoista? Kuinka tarttuu, kerääkö kosteutta jne? Itse ostin Ljudiasta aikoinaan 4mm NikeSound bitumimattoa. Ei ollut hyvää. Kovettuu ja kupruilee ajan mittaan. Asensin maton puhtaalle pinnalle ja muotoilussa käytin apuna hiustenkuivaajaa. Tiedä sitten teinkö asentaessa jotain väärin. Ehkä kuumailmapuhallin olisi olut parempi asennukseen.
siitä pitäis sulaa se "pintamuovi"
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]
Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam