606 kannentiiv. vaihto, VAPAAVIRTAUSPUTSARI LAITETTU!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

606 kannentiiv. vaihto, VAPAAVIRTAUSPUTSARI LAITETTU!

Viesti Kirjoittaja Ahti »

JEP, nyt on mennyt vuoto sen verran pahaksi että on pakko kait ruveta tiivistettä vaihtamaan. Koska en ole koskaan ennen Mersun kannentiivistettä vaihtanut niin neuvokaa tyhmää :oops:

-olen kuullut että nokka-akselit saattaa pahimmassa tapauksessa pätkähtää poikki jos puretaan väärässä järjestyksessä?
-jakopää?? Tässä on 2-rivinen ketju, joka ilmeisesti kestää aika hyvin. Entä ketjun kiristäjä, ohjurit ja laahaimet??
-kannenpultit kuuluu mitata ja uusia jos venähtäneet? onko jos ekaa kertaa auki?
-onko tarpeen purkaa venoja pois ja teettää mahdollisesti venttiilien hionta/seetien koneistus?
-ohjurien kumit kai jokatapauksesa kannattaa vaihtaa?
-kuluuko Mersuissa yleensä ohjurit?
-erikoistyökalujen tarve??
-tekeekö ns. tarvikekorjausoppaan tiedoilla mitään vai yritänkö saada Veholta printtejä?
-muuta huomioitavaa??

Auton mittarissa 241tkm, todelliset tod.näk. enemmän. Ei savuta eikä hävitä öljyä ja käy nätisti. Ainoastaan vuotaa nesteet pihalle kannen takapäästä.. :cry:
Viimeksi muokannut Ahti, Su 16.05.2004 15:46. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 928
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Ei kai se nokka hajoa, jos sen pukit löysää vaan tasaisesti. Ettei ota pukki kerrallaan irti. Sama kasatessa.

Kejun kiristin on automaattinen. Ota vaan se pois, ni ketju löysääntyy. Se on siinä kyljessä oleva joku noin 30mm pötikkä. Jos et vaihda ketjua, ni vedä se nokkapyörään nippusiteillä kiinni, ni ei mene ajoitukset sekaisin. Ketjupyörä tietysti nokka-akselista irti. Laahaimet tuskin on vaihtokunnossa. Ne näkee sitten, kun kansi on irti. Jos Joutuu vaihtamaan (epätodennäköistä), ni sitten joutuu irrottamaan lohkon pääty kappaleen. Aika inhottava homma.

Kannen pultit heitä mäkeen ja osta uudet. Kansi pitää plaanata, ni samalla ne katsoo koneistamossa ohjurit, venttiilit, yms. kuntoon.

Erikoistyökaluja ei tarvitse muita, kuin momenttiavaimen ja astelevyn. Astelevykään ei ole välttämätön. Kannenpultteja vedetään ensin momenttiin ja sitten 90asteen kiristyksin. Tuo 90astetta on aika helppo katsoa ilman astelevyäkin. Nyt en muista momentteja ulkoa. Nokka-akselin ketjupyörä tais olla 12 kulmaisella pultilla. Eli siihen pelaa tavallinen 12kulmainen hylsy.

Korjaus oppaalla pärjää varmasti, ei ole mikään maailman vaikein homma.

Muuta huomioitavaa ei oikeastaan ole, kuin puhtaus, uudet kannenpultit, plaanaus, oikea kiristys järjestys ja momentit.

Ei muuta ku työniloa. :D
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Mielestäni aina kannattaa sorvauttaa/hiota venttiilit jos kansi on irti.
Ohjurien väljyyden toteaa helposti venttiiliä "heiluttamalla" ilman jousia.
Koneistamot ottaa yleensä venttiilien ja seetien sorvauksesta, putsauksesta sekä plaanauksesta noin 100-170egeä.

Lohkotaso kannattaa hiota puhtaaksi vaikka mirkelinauhalla.
Kannenpultin reijät lohkosta pitää muistaa puhaltaa puhtaaksi paineilmalla!!
Olen kuullut että joku on saanut rikottua lohkon aivan käsinvääntämällä.

Todennäköisesti et saa venttiilinjousia pois yleismallin venttiilivinkalla.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Kiitoksia vinkeistä!

Olen kyllä muihin autoihin tehnyt kansiremppoja mutta nyt hain vähän näitä MONIVENTTIILImoottorin erityispiirteitä. Näitä kun ei oikein kukaan tunnusta tehneensä :shock:
Plaanaukset ja kierteiden putsaukset on selvä mutta lähinnä hain sitä mihin varautua että osaa tilata riittävästi osia kerralla ym.
Ventt.vinkoja mulla on vakio ja sitten sellanen pitkäkaarinen jolla ainakin Alfan TC kannen sai hyvinpurettua.

En haluaisi että mulla käy tämän kanssa niinkuin yleensä: mopo karkaa käsistä... :oops: tehdään nyt samantein kaikki kansityöt, pikkasen siistitään kanavia, otetaan nyt samalla pohjakin pois ja katotaan laakerit, no hitto nyt ois helppo vaihtaa männänrenkaatkin jne jne..
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mulla on parhaillaan työn alla 604 moottori.
Aika pitkälle samanlainen rakenne kuin 601-603 moottoreissakin.
Tässä tapauksessa tiiviste oli palanut juurikin sieltä takapäästä nestekanavan ja palotilan välistä. Myös pieni vuoto nestettä ulospäin.

Nokka-akselit, nostajat ,pukit mysteeri (hieno osa nimitys!) on ikään kuin samassa paketissa, eli ne on helppo nostaa kokonaisena pöydälle.
Ja siellähän ne kannenpultit ovat.
Venttiilien jousilautaset ovat niin pienet ja vähän syvälläkin että voi olla vaikeuksia saada sillä perus työkalulla venttiilejä irti.

Etukammiot ovat kiinni niin kuin 601 moottorissa.

Kilometrejä tässä autossa on 470tkm, eikä kulumisestä ole vielä mitään havaintoja!
Joku mersupurkaamo??
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eikös moniventtiili koneissa ole samanlaiset kannat kannenpulteissa kuin Om601-603:ssa, eli sellaiset 12 kulmaiset? Kannat täytyy puhdistaa huolella, että avain "tarttuu" kunnolla, jos pääsee lipsahtamaan, niin tulee ongelmia...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Kansi irroitettu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

No niin, tänään sitten urakoin tuon kannen irti. Sellanen reilun 6 tunnin homma kun ekaa kertaa tällästa moottoria tekee.

Tässä hiukan kommenteja ja vinkkejä jos joku haaveilee samanlaisesta projektista:

-koneessa on sekä kuusiokolo, torx että zxn pultteja. Torxeilla on imusarja kanteen ja ketjupyörä, zxn tarvii kanteen 8 mm.
-ketjulaahaimen tapit saa irti 6mm pultilla vedättämällä
-kannattaa purkaa reilusti pois, itse otin syylärin ja viskon ja pissapojan säiliön. Pakoputkea ei tarvi irrottaa sarjasta.
- venat saa irti kannesta normaali TC vingalla kun vähän modifio sitä.

Ja mitä sitten löytyi:

-tiiviste pettäny vesikanavasta kannen takaosasta
-pytyissä täydet hoonijäljet :)
-nokat siistit, samoin paininkupit
-imusarja ja imuvenat karstaiset, EGR prkele :x
-pakopuoli uskomattoman siisti
-ohjurin kumit säilyttäneet kimmoisuutensa mutta vaihdan silti
Eli ei mitään hälyytttävää, kansi vaan plaanattavaksi ja venat käyn läpi tahnalla.

On muuten venat kuin jostain moottoripyörästä, tosi sirot. :shock:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Kannen kasausta (ja mopo karkaa)...

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Niin no nyt on kansi plaanattu. Ennen plaanausta tarvi tietysti irroittaa etukammiot ja hehkut sekä anturit. Etukammiot on lukittu paikoilleen sellasilla holkkimuttereilla, irroittamiseen tarvii erikoishylsyn (tiheä pooritus).

Imukanavien töhnä ei lähetenyt edes osienpesukoneessa, vaan jouduin hinkkaamaan ne hammasharjalla ja Masinolilla puhtaaksi.
Samalla iski piru ja sanoi että pörrätään nyt hiukan kanaviakin...
noo-o...pörrään kivi kiinni ja hiukan siloittelin pakopuolta ja tasoitin valupurseet imupuolelta. Menihän siinäkin pari tuntia. :roll:

Sitten kokeeksi läppäsin yhden imuvenan ja hyvä tuli. Lukkojen paikoilleen saaminen onkin vielä työläämpää kuin irroittaminen; ovat niin pirun pieniä...
Vaseliinin ja magneettikärjen avulla sekin onnistuu mutta aikaa palaa kun on 24 venaa. :x

Tän mun tarinoinnin voisi muuten varmaankin joku siirtää tonne projektien puolelle??
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Valmis!!

Viesti Kirjoittaja Ahti »

No niin, nyt on taas kone nipussa. Kannen takaisin lasku on helppo kun on kunnon ohjurit mutta imusarjalle ja pakosarjalle ei ole laisinkaan ohjuritappeja. Pakosarjan pulttien kanssa saa olla tarkkana, lähtee helposti väärälle kierteelle. Imusarjan tiiviste on yksiosainen ja se kannattaa "lukita" paikoilleen asennuksen ajaksi esim. tipoilla tiivistesilikoonia.

Nokkapukkien kiristys on mielenkiintoista puuhaa, kannattaa muistaa laittaa imu- ja pakonokkien kohdistusmerkit kohdilleen ennen kuin alkaa kiristää pukkeja...

Käyntiääni muuttui jotenkin terävemmäksi tiivisteen vaihdon jälkeen. Pienillä kierroksillä kone "kalkattaa" mutta tasoittuu n. 1300r/min kohdalla. Mistäköhän johtunee??
Kannesta plaanattiin vain 0,15 pois eli ei kai niin pieni mitään vaikuta :roll:
Veto on pienillä kierroksilla jotenkin ohutta mutta 3500-5200 menee hienosti.
Ei ois kai pitäny koskea niihin pakokanaviin...

No katotaan miten muutuu kun saa pumpun säätöihin :twisted:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Siirsin tämän tänne projekteihin.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Kiitos Mauri!
Olisi ollut kiva ottaa kuviakin kansihommasta mutta kun en omista digikameraa. Mutta voin kertoa että on nätti tollanen 24V kansi juuri putsattuna ja plaanattuna ei uskoisi diisselin kanneksi.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
MikkoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 09.03.2004 00:57
Paikkakunta: sonkajärvi

Terävä käyntiääni

Viesti Kirjoittaja MikkoK »

Tervehdys!
Itselläni oli sama ilmiö 250D -86 kannentiivisteen vaihdon jälkeen. Käyntiääni oli tyhjäkäynnillä erittäin terävä mutta vedot tuntuivat paremmilta. Ilmiö ei haitannu normaalikäytössä ja hävisi noin 2000km ajon jälkeen.(onneksi vedot eivät hävinneet.. :D )
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Agip kirjoitti
Mulla on parhaillaan työn alla 604 moottori.
Aika pitkälle samanlainen rakenne kuin 601-603 moottoreissakin.
Tässä tapauksessa tiiviste oli palanut juurikin sieltä takapäästä nestekanavan ja palotilan välistä. Myös pieni vuoto nestettä ulospäin.
Ahti kirjoitti
Käyntiääni muuttui jotenkin terävemmäksi tiivisteen vaihdon jälkeen. Pienillä kierroksillä kone "kalkattaa" mutta tasoittuu n. 1300r/min kohdalla. Mistäköhän johtunee??
Kannesta plaanattiin vain 0,15 pois eli ei kai niin pieni mitään vaikuta
Veto on pienillä kierroksilla jotenkin ohutta
Mun autossa oli sama juttu 604 -tiivisteen vaidon jälkeen, käynti oli terävä ja vetoja ei tuntunut oikein olevan, kunnes ajoin eräänä päivänä noin 350 km:n lenkin jonka jälkeen vedot tuntuvat entiseltä ja käyntiääniään ei ole niin terävä.

Kiitos vaan "Agip" ripeästä ja onnistuneesta työstä.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

No mutta...mistä se ääni oikein tulee ja miten voi hävitä itsestään???
Vai onko se nyt niin että kun on kaikki karstat putsattu palotiloista ja imusarjasta ynnä imuputkesta niin äänet kuuluu kovempana? Ja sitten kun taas karstottuu niin ääni pehmenee. Tosin ei kai se karsta kulkua paranna :shock:
Ei jummarra ei.. :roll:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se on jännä.
Aina kun mersun laittaa em. työn jälkeen käyntiin se on kuin betonimylly.

Eräs ex työkaveri sanoi 15-vuotta näitä tehneensä ja tuumasi vain että se on sen merkki että siellä on palotapahtuma :lol:

Kyllä se tasottuu yleensä pienen ajon jälkeen.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

PUMPPU SÄÄDETTY

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Viikonloppuna tuli suoritettua pieni sisäänajo kansihommalle, sellane 1100km. Ennen tätä Pohjanmaan reissua olin ajanut vain pienen (20km) testilenkin ja nyt sitten lähes kylmiltään toiselle puolelle Suomea. Ei siis puutu luottamusta omaan työhön...ja autoon..

Sain siis vihdoin säädätettyä pumpun!!

PP-Diesel Kannuksen läheltä suoritti homman kunnialla ja nyt kulku on aivan eri mallissa: veto on varsinkin ennen vaisuilla alakierroksella huomattavasti tuhdimpaa ja ohituksiin ei tarvi juuri pienempää vaihdetta hakea.

Huipputehon lisäys ei ehkä ole mitään dramaattista luokkaa mutta osaltaan siihen vaikuttaa uskoakseni alkuperäinen ilmansuodatin. Asia tutkitaan lähiaikoina ja mikäli asia on kuten epäilen; tulee imupuolella sellanen Ramair-tsydeemi.

Kulutuksesta ei vielä uskalla varmaksi sanoa mutta vaikuttaa ettei ainakaan normaaliajossa noussut vaan ehkä jopa laskenut. Tietysti liike vaatii energiaa, joten löpöä kuluu jos kaasujalka on raskas. Huomattavaa on että normaali liikennöinti sujuu nyt huomattavasti pienemmällä kaasupolkimen käytöllä.
Tyhjäkäynti on nyt tasaisempaa ja ääni miellyttävämpää.

Kaikenkaikkiaan autoon tuli selvästi lisää luonetta. Huonona puolena voi mainita että voimannälkä ei suinkaan hellittänyt..päinvastoin...että lisää tarvis saada, voimaa...tähän vielä turbo...että kun nyt on näin mukava ajaa niin mitä sitten voisi ollakaan kun olisi turbo...jne...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Tuttu vaihto pari viikkoa sitten 200d mersun kansipahvin, ja se kävi myös niinkun olis mutteri männän päällä, melkoinen kolkotus :shock:
mutta sitte se tasoittui kun anto käydä.
"Kuulemma" suuttimiin jotenki tuo ääni liittyy..?
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Joo, PP-Dieselissä testattiin myös suuttimet samalla kun sanoin että epäilen niitä äänen aiheuttajaksi. Suuttimet olivat muutoin hyvässä kunnossa paitsi nelosen joka oli hieman "pehmeä" mutta ei anna aihetta vielä toimenpiteisiin.
Ja tosiaan ääni on nyt pohjanmaan reissun jälkeen tasoittunut pehmeämmäksi.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jarno.v kirjoitti:Tuttu vaihto pari viikkoa sitten 200d mersun kansipahvin, ja se kävi myös niinkun olis mutteri männän päällä, melkoinen kolkotus :shock:
mutta sitte se tasoittui kun anto käydä.
"Kuulemma" suuttimiin jotenki tuo ääni liittyy..?
Juu, suuttimet ovat ns. kuivat jonkun aikaa. Itsellä kilkatti ja savutti ja kalkatti ensimmäiset 500km suutinkärkien vaihdon jälkeen. Nyt ajettu 1500km ja käy kun bensakone. Lämpimänä ei suuttimista kuulu mitään. Välillä joku nostaja tai pari vaimeasti napsauttaa, mutta muuten käy nätisti. (Kylmänä käyntiääniä ei laketa :wink: )
Onhan noilla nostajillakin menty varmaan koko 600tkm ja uudet olis tarkoitus vaihtaa.

Hovikorjaaja sanoi kanssa, että suuttimet saattavat ääntää pitkäänkin ja että ne "leikkaavat kiinni" kuivana ja siitä tulee se kova ääni.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Veikkaan tuon äänen aiheuttajaksi puhtaita palotiloja jotka saavat pienen karstakerroksen kun vähän ajelee jolloin ääni vaimenee...
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

K & N asennettu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

No vihdoinkin sain aikasiksi laittaa ilmansaannin kuntoon:
nyt on iso K&N kartiomallinen vapaavirtaussuodatin laitettu. Alkuperäinen suodatinkotelo pois ja sen tilalle mahtuu hienosti K&N.
Suodattimen reikäkoko on 70mm ja yhdistin alkuperäisen imuletkun kartioon alumiiniputken pätkällä.
Taajama-ajossa imuäänet on tietysti isommat kuin vakiolla mutta maantiellä ei juuri eroa alkuperäisestä.
Vetoja tuli kyllä selkeesti lisää, varsinkin isoille kierroksille. Täytynnee penkittää lähitulevaisuudessa...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Kansi pahvi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Minkä takia etukammiot pitää ottaa pois kannen oikaisussa eikös ne pitäis olla samalla tasalla kuin kannen pinta? Kannen oikaisu koneella voi ajaa kivillä myös alumiini kannen jos siinä on etukammiot :!:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Etukammio tulee noin 10mm yli kannentasosta tuossa koneessa, joten pakko ottaa pois.
Vastaa Viestiin