Huomisen hulluutta, W123 museorekisteriin

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Huomisen hulluutta, W123 museorekisteriin

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Koskapa kukaan ei tuota mun valkoista karvalakkia osta, taidankin alkaa pojan kans ikiprojektin ja pistää kiesin museokatsastuskuntoon. Se kun on ehyt yksilö kaikin puolin, ainoastaan jompi kumpi etuoven verhoilu on väärästä vuosimallista ja kuskinpenkki väärästä autosta. Muuten pitäis olla osa pois--kunnostus--osa paikalleen.

Itse asiassa, aloitin jo. Hommasin siihen alkuperäiset teräspöllärit 8)

Mikä siinä on että niin vähän tehoa tuo niin paljon nautintoa? :lol:
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 928
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Ei tuo niin hullua ole. :roll: Tai sitten meitä hulluja on ainakin kaksi :shock: Täytyy varovasti paljastaa, että täällä on myös W123 -77 rakenteilla. Nyt noilla W123:silla ei ole juuri mitään arvoa ja osat ovat erittäin halpoja. Miksi tuollaista ei sitten tekisi vimosen päälle ja museo rekkariin. Joskus noitakin ruvetaan kuitenkin entisöimään.

Ps. auto on täysin atomeina. Pitäis puhaltaa kori ja ruveta hitsaamaan.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Niinpä, ilmatteeksi pitäis antaa hyvä auto. Mutta, miten onkaan käyny MONELLE automerkille, joka aikanaan oli "väliinputoaja" joko uutena tai käytettynä, ei kelvannu kellekään muuten ku ilmatteeksi tankki täynnä. Eli, onnea projektille, oon tehny itse saman Amazonille, kuplalle, Cherrylle (älkää ampuko) ja Granadalle.

Jotta, eiku hommiin :twisted:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Onnea projekteille! :D

Nythän vm. 1979 on jo museoiässä. Sen museointi-iän nosto 30 vuoteen otetaan käyttöön muistaakseni 2008 eli 2007 saa vielä 1982 vekottimia museorekisteriin. On muuten ihän älytöntä nostaa tuota museointi-ikää, mutta Suomessa kun ollaan... Pitäisi olla museoautojen lisäksi samanlainen harrasteautoluokka kuin Ruotsissa, eikä mistään yli 25-30 vuotiaista pitäisi enää mitään diesel- siis käyttövoimaveroakaan (vai mikä se oli?) maksaa. Kuka hullu nyt niin vanhaa enää käytöpelinä pitää! :)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jep asiaa Saul muutenkin mutta mulla taitaa käydä tsägä, allekirjoituksessa oleva 230E on valmistettu 6.12.1982 jotenka mikäli päätänkin sen entistää niin ei tuosta uudesta laista aiheudu ylimääräistä päänvaivaa. :D Edes kerran jotain "positiivista"
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Saul kirjoitti:Onnea projekteille! :D

Nythän vm. 1979 on jo museoiässä. Sen museointi-iän nosto 30 vuoteen otetaan käyttöön muistaakseni 2008 eli 2007 saa vielä 1982 vekottimia museorekisteriin. On muuten ihän älytöntä nostaa tuota museointi-ikää, mutta Suomessa kun ollaan... Pitäisi olla museoautojen lisäksi samanlainen harrasteautoluokka kuin Ruotsissa, eikä mistään yli 25-30 vuotiaista pitäisi enää mitään diesel- siis käyttövoimaveroakaan (vai mikä se oli?) maksaa. Kuka hullu nyt niin vanhaa enää käytöpelinä pitää! :)
Joo, ihan hullua että jollain olis muka liki 30v mersu käyttöpelinä. :lol:

Jos uuteen autoon sijoittaminen on ns. kannattamatonta niin vanhaan mersuun joka ei (nyt) maksa juuri mitään,
mutta ajan kuluessa vain nostaa arvoaa on hyvä sijoitus!

Kunnostaminen tietysti maksaa mutta varaosatkin ovat vielä kohtuuhintaisia.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Eiköhän noita W123 mersuja olekin jo muutama museorekisterissä.
Muistelen nähneeni viime kesänä Hyvinkäällä yhden sinisen MR-kilpisen.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tuplawee kirjoitti:Eiköhän noita W123 mersuja olekin jo muutama museorekisterissä.
Muistelen nähneeni viime kesänä Hyvinkäällä yhden sinisen MR-kilpisen.
On niitä juu, 300D:tä tiedän olevan parikin klubirekisterin perusteella.
Millä koneella tuo Hyvinkään yksilö mahtaa olla?

Huomioikaa muuten että nykyäänhän kaikilla museoajoneuvoilla ei ole MR-alkuisia kilpiä.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Joo, en muista, oliko siinä autossa minkä näin MR-alkuiset kilvet, mutta mustapohjaiset M-alkuiset kuitenkin. Oli aika oudon näköinen mustapohjainen kilpi W123:ssa, kun on tottunut näkemään aina valkopohjaisen kilven näissä autoissa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

raul kirjoitti:Jep asiaa Saul muutenkin mutta mulla taitaa käydä tsägä, allekirjoituksessa oleva 230E on valmistettu 6.12.1982 jotenka mikäli päätänkin sen entistää niin ei tuosta uudesta laista aiheudu ylimääräistä päänvaivaa. :D Edes kerran jotain "positiivista"
Ja ai että taas kerran korpee, minä se olen jonkun ikuisen "vierestä viedään" tähden alla syntynyt.

Nyt ei tule mieleen, kun kolme asiaa, mutta näitä on useampiakin ollut elämässä.

-Minun W123 ja isävainaan Mazda 323 on vuosimalliltaan -83 eli JUST se vuosimalli, joka joutuu ensimmäisenä odottelemaan sen 30 vuoden iän. :x

-Meikäpoika kun sai ajokortin, niin olin VIIMEINEN ikäryhmä, joka joutui ajamaan 80 lätkä hanurissa kiinni. (Mutta arvatkaapa montako kertaa sitä tuli pidettyä.. :wink: )

-Tämän vuoden puolella kävin ajamassa yhdistelmäkortin, jonka käsittelykokeessa napattiin kärryn irroituksesta ja kulmaperuutuksesta aikaa pois viisi minuuttia molemmista vaiheista.

Kyl minnuu joskus nyppii....

Ja niin offtopiccia kun vaan voi olla :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tuplawee kirjoitti:Joo, en muista, oliko siinä autossa minkä näin MR-alkuiset kilvet, mutta mustapohjaiset M-alkuiset kuitenkin. Oli aika oudon näköinen mustapohjainen kilpi W123:ssa, kun on tottunut näkemään aina valkopohjaisen kilven näissä autoissa.
Aika tyhmää minun mielestäni. Parempi käytäntö oli ennen kun sai mustat kilvet vain sellaiseen autoon missä ne oli joskus ollut. Esim. 90-luvulla maahantuotuun Galaxieen ei saanut mustia kilpiä.

Sinänsä uudempi tapa on hyvä että ennen v.1973 valmistetut autot saavat sellaiset kilvet kuin niille olisi uutenakin annettu, mutta juuri W123:n tapauksessa en ymmärrä miksi pitäisi saada mustat kilvet. Eiväthän ne ole mikään museoauton tunnusmerkki, vaan M-kirjain!

Mutta tosiaan outoa olisi nähdä, kuten Tuplawee totesi, 123 mustilla kilvillä, ellei se sitten ole Puolasta... :roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

raul kirjoitti: Huomioikaa muuten että nykyäänhän kaikilla museoajoneuvoilla ei ole MR-alkuisia kilpiä.
jep, nykyään ihan noku perus valkokilpiäkin on museorekisterissä.

meiän entinen ascona -77 saatiin museorekisteriin omilla noku valkoisilla kilvillä.
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Mesedesi kirjoitti:Ja ai että taas kerran korpee, minä se olen jonkun ikuisen "vierestä viedään" tähden alla syntynyt.
Samat on fiilikset
Mesedesi kirjoitti:-Meikäpoika kun sai ajokortin, niin olin VIIMEINEN ikäryhmä, joka joutui ajamaan 80 lätkä hanurissa kiinni. (Mutta arvatkaapa montako kertaa sitä tuli pidettyä.. :wink: )
Niin oli mullakin... tosin myös pidin sitä, koska se aiheutti hieman hilpeyttä rättärin perässä kun ihmiset luulivat ettei se kulje kovempaa.

Armeijassa olin ensimmäisiä, joiden piti c-korttia varten (siis joka jo siviilissä oli) kulmaperuuttaa yksiakselikärryä. No ei se nyt mitään haitannut, mutta kuitenkin.

Aikanaan kasasin rättärin kesken peruskorjauksen katsastuskuntoon, ettei mustat kilvet menis ja muutama vuosi myöhemmin ne olisi saanut muutenkin takaisin. Tuo korjausoperaatio tapahtui 90-luvun alussa kun olin vielä alaikäinen.

Jatkoin nyt sitten tätä OT:ia.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Älkäähän ilakoiko liian aikaisin niiden museoautoehdokkaittenne kanssa. Laissa sanottiin ennen, että museoauton ikä on vähintään 25 vuotta sen vuoden lopusta, jolloin auto on valmistettu. Nykyään tuo ikä on siis 30 vuotta, mutta astuu voimaan 1.1.2008. Siihen saakka siis noudatetaan 25 vuoden ikärajaa.

Jos auto on valmistettu vuoden 1982 puolella, lasketaan auton ikä 31.12.1982 lähtien ja auto on 1.1.1984 vuoden vanha. Eli 1.1.2007 auto on 24 vuotta vanha ja 1.1.2008 tulee täyteen tuo 25 vuotta, mutta tällöin noudatetaan sitten jo uutta lainsäädäntöä.

Auto pitää olla siis valmistettu vuonna 1981, jos meinaa saada sen museoautoksi vuonna 2007.

Jos pystyy osoittamaan, että auto on rekisteröity esim. alkuvuodesta 1982 ja vaikka jäljittämään maahantuojan kautta, että auto varmasti on valmistettu vuoden 1981 puolella, on asia hoidossa.

Sami
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Nyt tultiinkin juuri siihen aiheeseen joka minua on monesti askarruttanut.

Mersuklubin lehteä lukiessani, olen huomannut että jotkut tietää päivälleen Mercedes-Benzinsä valmistumispäivämäärän.

Mistä sen saa ongittua esille?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

STH kirjoitti:Älkäähän ilakoiko liian aikaisin niiden museoautoehdokkaittenne kanssa. Laissa sanottiin ennen, että museoauton ikä on vähintään 25 vuotta sen vuoden lopusta, jolloin auto on valmistettu. Nykyään tuo ikä on siis 30 vuotta, mutta astuu voimaan 1.1.2008. Siihen saakka siis noudatetaan 25 vuoden ikärajaa.

Jos auto on valmistettu vuoden 1982 puolella, lasketaan auton ikä 31.12.1982 lähtien ja auto on 1.1.1984 vuoden vanha. Eli 1.1.2007 auto on 24 vuotta vanha ja 1.1.2008 tulee täyteen tuo 25 vuotta, mutta tällöin noudatetaan sitten jo uutta lainsäädäntöä.

Auto pitää olla siis valmistettu vuonna 1981, jos meinaa saada sen museoautoksi vuonna 2007.

Jos pystyy osoittamaan, että auto on rekisteröity esim. alkuvuodesta 1982 ja vaikka jäljittämään maahantuojan kautta, että auto varmasti on valmistettu vuoden 1981 puolella, on asia hoidossa.

Sami

Pitäisiköhän miettiä :roll: tuon vm-81 250:sen laittoa museorekisteriin, kun mittarissa on 325tkm ja sisusta ehjä ja pellit noin 98% ok.
Osista tarvitsisi saada vain lampun pesimet, alkuperäinen ratti ja radio kasetti soitin.
Rouva sanoi, ettei siitä luovuta ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Mesedesi kirjoitti:Nyt tultiinkin juuri siihen aiheeseen joka minua on monesti askarruttanut.

Mersuklubin lehteä lukiessani, olen huomannut että jotkut tietää päivälleen Mercedes-Benzinsä valmistumispäivämäärän.

Mistä sen saa ongittua esille?
Itse sain valmistumispäivät selville tehtaalta kysymällä. Halusivat alkuun jonkin paperin siitä että olen ko auton omistaja, laitoin suomalaisen rekisteriotteen. Tehtaalta tuli kirje jossa oli kerrottu auton valmistumispäivä ja kenelle toimitettu tehtaalta.
Näistä kyselyistä on jo yli 5 vuotta, ja ko kontaktit eivät enää valitettavasti toimi. Vehon kautta voisi yrittää, tai sitten itse suoraan tehtaan Classic-osastolle tms.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mesedesi kirjoitti:Nyt tultiinkin juuri siihen aiheeseen joka minua on monesti askarruttanut.

Mersuklubin lehteä lukiessani, olen huomannut että jotkut tietää päivälleen Mercedes-Benzinsä valmistumispäivämäärän.

Mistä sen saa ongittua esille?
Itse kysyin sähköpostitse lisävarustekoodiuteluiden yhteydessä Joensuun piirimyyjältä Hartikaiselta. Eli Veholta onnistuu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

adenauer300 kirjoitti:Pitäisiköhän miettiä :roll: tuon vm-81 250:sen laittoa museorekisteriin, kun mittarissa on 325tkm ja sisusta ehjä ja pellit noin 98% ok.
Osista tarvitsisi saada vain lampun pesimet, alkuperäinen ratti ja radio kasetti soitin.
Rouva sanoi, ettei siitä luovuta ainakaan seuraavaan 20 vuoteen.
Ilman muuta! Eikös sillä lisäksi ollut jonkinnäköinen historia edustusautona?

Mikä radio siinä muuten oli alkuperäisenä? Senhän ei "tarvitse" tietenkään olla ihan sama :roll: .

Eihän museoiminen tarkoita luopumista.... :wink:
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Toi museoiän kasvu on siinä mielessä mielenkiintonen juttu, että tässä ns. siirtymäkaudella ja sen jälkeenkin häviää varmasti monta 80-luvun alun ja puolenvälin autoa. Tuskinpa ketään hirveästi kiinnostaa varastoida ihan tavallista hintakuopassa olevaa ei kenenkään haluamaa autoa vielä kymmenen vuotta.

Mielenkiintoisimmat ns. tavalliset autot onkin varmaan just niitä, joilla on tarinoita ja mielenkiintoista historiaa kerrottavanaan. Esimerkkinä vois olla vaikka w123 200D tuolla myyntipalstalla, jolla on jonkinlainen historia valtion autona.

Nyt jos vaan on tilaa, pistäkäähän talteen tulevaa mahdollista museointia varten. Eikä kannata olla liian ronkeli, kyllä ne nyt niin tavalliset diisselit on arvossaan myös museoituina, ei pelkät 280:set.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Jampuusi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 23.02.2004 19:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jampuusi »

Kyllähän tuo museokatsastus on aika tarkkaa.. Itselläni on W115 -73 joka hitsailtiin ja maalailtiin valmiiksi tossa pari vuotta sitte muttei innostuttu kuitenkaan museoimaan.

Papallani on ollut uudesta asti 220D -78 ajettu 23907 kilometriä :roll:. Kiillottelin sen tossa talvella ja soiteltiin museokatsastajaa muttei ne meinannu alkaa millekkään..Ku näkivät auton eivät voineet ku hämmästellä.. Oli kuulema paras 123 mitä olivat käyneet kattomassa..
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei sulla muuten ois mahdollisuutta kuvia heittää tosta 220D:stä? :P
Avatar
Jampuusi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 23.02.2004 19:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jampuusi »

No oli mulla pari huonoo kuvaa ja pari pystärin kuvaaki rakentelu vaiheesta..
Löytyy tuolta http://www.students.oamk.fi/~lajaan00/mese/
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

jaa220 kirjoitti: Papallani on ollut uudesta asti 220D -78 ajettu 23907 kilometriä :roll:. Kiillottelin sen tossa talvella ja soiteltiin museokatsastajaa muttei ne meinannu alkaa millekkään..Ku näkivät auton eivät voineet ku hämmästellä.. Oli kuulema paras 123 mitä olivat käyneet kattomassa..
:shock:
Tuollaisen minäkin haluaisin (nähdä) joskus, mutta eihän noita löydy oikein mistään. :(
Lisää kuvia!
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin