V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6
V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6
Idea OBD mittarin ostoon lähti liikkeelle, kun mersuni C280T vm.97 V6 alkoi nykiä 4500 kierroksen paikkeilla, kun kaasua painoi yli puolenvälin.
Pienien tutkimusten jälkeen päätelmä oli että MAF(Mass Air Flow sensor) voisi olla rikki.
Mielessä oli kyllä että vian voisi aiheuttaa myös kaasuläppä (ATP) tai sähköinen kaasupoljin.
Piti sitten tilata OBD mittari niin ei tarvitse arpoa osia. Ja varmasti kätevä peli myös jatkossa.
Päätettiin sitte isän ja veljen kanssa ostaa vähän parempi malli OBD mittareista, jolla näkee myös reaaliaikaista dataa, kuten vaikka kuinka monta g/s ilmamassamittari näyttää.
Mittariksi tuli siis V-Checker OBD II Pro CAN ja siihen sitte vielä välijohto auton ja mittarin välille.
Mersussa 38-pin liitin ja mittarissa normaali OBD 16-pin liitin, joka pitäisi löytyä jokaisesta autosta 2000 tai 2001 vuodesta eteenpäin.
Ensimmäinen ongelma tuli kun OBD mittari kytkettiin välijohdon kanssa autoon.
OBD mittari ilmoitti ettei löydä tuettua ohjelmaa, vaikka mittari on juuri sellainen, että tukee kaikki standardit.
Velipoika alkoi sitten tutkia asiaa tarkemmin, ja huomasi välijohdosta, että väärät nastat ovat yhteydessä toisiinsa.
Tämä mittaus ihan yleismittarilla. Ilmeisesti välijohto toimii sitten vuodesta 2000 tai 2001 eteenpäin. Velipoika jatkoi tutkimista netistä ja mersu arkistoista .
Ja löytyhän siihen sitten ratkaisu.
ELI:
Muokattu välijohto, johtojen nastajärjestys:
38-pin---------------16-pin
1--------ground-----4 ja 5
3--------positive----16
4--------K-Line------7
15-------L-Line------15
Ostetun johdon nastajärjestys:
38-pin-------------16-pin
1-----ground-------4
3-----positive------16
4-----K-Line--------7
5-----L-Line--------7
Muokatulla johdolla rupesi homma toimimaan. OBD-mittari autoon kiinni ja käyntiin. Pistoke löytyy vasemmalta puolelta mustasta laatikosta.
13mm hylsyllä pyöreä kansi vaan auki.. Auto käyntiin ja OBD-mittarista haku päälle.
Johan alkoi dataa löytymään. Vika koodeja oli kaksi 170 fuel trim ja 173. Vikakoodi listan kohdalla noiden vikakoodien perässä luki, että kannattaa katsoa imuvuodot ja MAF anturi.
Lähdettiin sitte koeajolle tutkimaan että mitä arvoa MAF antaa. Ikkuna vähän raolleen ja mittari kapiinin puolelle.
MAF pitäisi näyttää sellaista gramma lukemaa kuin autossa on tehoja. Eli kaasua pohjaan ja katsomaan.
No lukemat jäi sinne 50-80g/s eli aivan liian vähän. Ja taisi imuilmanlämpötilakin näyttää vähän liikaa joka on siis samassa anturissa.
Kokeiltiin sitten ottaa johto irti MAF anturilta. Auto menee vika asetuksiin eli sellaiseen jotta toimii mutta ei ihan täysin.
Johto irti ajettaessa auto kulki huomattavasti paremmin eikä alkanut pätkimään täyskaasulla 4500 kierroksen kohdalla.
Asetukset OBD-mittarista katsottuna imuilmanlämpötila meni -40 asteeseen ja ilmaa meni parhaimmillaan vähän päälle 100g/s.
Auton ECU ilmeisesti laski jotkin väliarvot itse MAF:ille, koska olihan MAF anturilta johto irti.
Eli MAF anturi tilaukseen..
Mittari ja välijohto oli ostettu www.elekma.com
Välijohdosta täytyy vielä soitella elekmalle kun ei toiminut sellaisenaan.
Näppärä mittari kyllä
Kiitokset velipojalle tutkimustyöstä ja tyttöystävälle kärsivällisyydestä!
PS. palailen asiaan kun saan uuden MAFin, jotta oliko vika todella siinä
Pienien tutkimusten jälkeen päätelmä oli että MAF(Mass Air Flow sensor) voisi olla rikki.
Mielessä oli kyllä että vian voisi aiheuttaa myös kaasuläppä (ATP) tai sähköinen kaasupoljin.
Piti sitten tilata OBD mittari niin ei tarvitse arpoa osia. Ja varmasti kätevä peli myös jatkossa.
Päätettiin sitte isän ja veljen kanssa ostaa vähän parempi malli OBD mittareista, jolla näkee myös reaaliaikaista dataa, kuten vaikka kuinka monta g/s ilmamassamittari näyttää.
Mittariksi tuli siis V-Checker OBD II Pro CAN ja siihen sitte vielä välijohto auton ja mittarin välille.
Mersussa 38-pin liitin ja mittarissa normaali OBD 16-pin liitin, joka pitäisi löytyä jokaisesta autosta 2000 tai 2001 vuodesta eteenpäin.
Ensimmäinen ongelma tuli kun OBD mittari kytkettiin välijohdon kanssa autoon.
OBD mittari ilmoitti ettei löydä tuettua ohjelmaa, vaikka mittari on juuri sellainen, että tukee kaikki standardit.
Velipoika alkoi sitten tutkia asiaa tarkemmin, ja huomasi välijohdosta, että väärät nastat ovat yhteydessä toisiinsa.
Tämä mittaus ihan yleismittarilla. Ilmeisesti välijohto toimii sitten vuodesta 2000 tai 2001 eteenpäin. Velipoika jatkoi tutkimista netistä ja mersu arkistoista .
Ja löytyhän siihen sitten ratkaisu.
ELI:
Muokattu välijohto, johtojen nastajärjestys:
38-pin---------------16-pin
1--------ground-----4 ja 5
3--------positive----16
4--------K-Line------7
15-------L-Line------15
Ostetun johdon nastajärjestys:
38-pin-------------16-pin
1-----ground-------4
3-----positive------16
4-----K-Line--------7
5-----L-Line--------7
Muokatulla johdolla rupesi homma toimimaan. OBD-mittari autoon kiinni ja käyntiin. Pistoke löytyy vasemmalta puolelta mustasta laatikosta.
13mm hylsyllä pyöreä kansi vaan auki.. Auto käyntiin ja OBD-mittarista haku päälle.
Johan alkoi dataa löytymään. Vika koodeja oli kaksi 170 fuel trim ja 173. Vikakoodi listan kohdalla noiden vikakoodien perässä luki, että kannattaa katsoa imuvuodot ja MAF anturi.
Lähdettiin sitte koeajolle tutkimaan että mitä arvoa MAF antaa. Ikkuna vähän raolleen ja mittari kapiinin puolelle.
MAF pitäisi näyttää sellaista gramma lukemaa kuin autossa on tehoja. Eli kaasua pohjaan ja katsomaan.
No lukemat jäi sinne 50-80g/s eli aivan liian vähän. Ja taisi imuilmanlämpötilakin näyttää vähän liikaa joka on siis samassa anturissa.
Kokeiltiin sitten ottaa johto irti MAF anturilta. Auto menee vika asetuksiin eli sellaiseen jotta toimii mutta ei ihan täysin.
Johto irti ajettaessa auto kulki huomattavasti paremmin eikä alkanut pätkimään täyskaasulla 4500 kierroksen kohdalla.
Asetukset OBD-mittarista katsottuna imuilmanlämpötila meni -40 asteeseen ja ilmaa meni parhaimmillaan vähän päälle 100g/s.
Auton ECU ilmeisesti laski jotkin väliarvot itse MAF:ille, koska olihan MAF anturilta johto irti.
Eli MAF anturi tilaukseen..
Mittari ja välijohto oli ostettu www.elekma.com
Välijohdosta täytyy vielä soitella elekmalle kun ei toiminut sellaisenaan.
Näppärä mittari kyllä
Kiitokset velipojalle tutkimustyöstä ja tyttöystävälle kärsivällisyydestä!
PS. palailen asiaan kun saan uuden MAFin, jotta oliko vika todella siinä
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Samaa OBD-mittaria ja muokattua välijohtoa testattu myös mersuun w210 E420T vm.97. Hyvin toimi!
Ei löytynyt vikakoodeja eikä myöskään pitänyt löytää
Ei löytynyt vikakoodeja eikä myöskään pitänyt löytää
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Tässä vielä mersuissa käytetyt protokollat. Vuosimallin mukaan tuo näyttää menevän.
1996: ISO 9141-2
1997: ISO 9141-2
1998: ISO 9141-2
1999: ISO 9141-2
2000: ISO 9141-2 & ISO 14230-4
2001: ISO 9141-2 & ISO 14230-4
2002: ISO 9141-2 & ISO 14230-4
2003: ISO 14230-4
2004: ISO 14230-4
2005: ISO 14230-4 & ISO 15765-4
2006: ISO 14230-4 & ISO 15765-4
2007: ISO 14230-4 & ISO 15765-4
2008: ISO 15765-4
ISO15765-4 (CAN)
ISO14230-4 (KWP2000)
ISO9141-2 (ISO OBD)
J1850 (VPW)
J1850 (PWM)
Tuossa ISO 9141-2 ja ISO 14230-4 on sama nastajärjestys joten pitäisi tuo välijohto toimia myös uudemmissa mersun malleissa. Tätä ei ole vielä päästy testaamaan mutta eiköhän tuokin testi jossain vaiheessa tehdä.
1996: ISO 9141-2
1997: ISO 9141-2
1998: ISO 9141-2
1999: ISO 9141-2
2000: ISO 9141-2 & ISO 14230-4
2001: ISO 9141-2 & ISO 14230-4
2002: ISO 9141-2 & ISO 14230-4
2003: ISO 14230-4
2004: ISO 14230-4
2005: ISO 14230-4 & ISO 15765-4
2006: ISO 14230-4 & ISO 15765-4
2007: ISO 14230-4 & ISO 15765-4
2008: ISO 15765-4
ISO15765-4 (CAN)
ISO14230-4 (KWP2000)
ISO9141-2 (ISO OBD)
J1850 (VPW)
J1850 (PWM)
Tuossa ISO 9141-2 ja ISO 14230-4 on sama nastajärjestys joten pitäisi tuo välijohto toimia myös uudemmissa mersun malleissa. Tätä ei ole vielä päästy testaamaan mutta eiköhän tuokin testi jossain vaiheessa tehdä.
Nyt on uusi MAF-anturi. Auto kulkee ihan eritavalla. Oikein mahtavasti!
Täytyy vielä mittailla mitä arvoja OBD-mittari antaa uudelle anturille..
Kiitokset "Taunustomille" edullisesta anturista
Täytyy vielä mittailla mitä arvoja OBD-mittari antaa uudelle anturille..
Kiitokset "Taunustomille" edullisesta anturista
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
- TaunusTomi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
- Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
- Viesti:
Ei ole kyllä tähän hätään kuvaa. Tuolla ekassa viestissäni näkyy nastajärjestys. Liittimissä on hyvin pienet numero josta näkyy nastajärjestys.
16 nastasen OBD-liittimen hain ihan elektroniikka liikkeestä ja siihen sopivat puristettavat liittimet. Siitä 38 nastasesta ihan kolvailin eka johdot irti. Sitten vaan johdot uuteen järjestykseen uudella johdolla..
Olihan virrat päällä tai auto käynnissä kun laitoit lukulaitteen hakemaan vikakoodeja?
16 nastasen OBD-liittimen hain ihan elektroniikka liikkeestä ja siihen sopivat puristettavat liittimet. Siitä 38 nastasesta ihan kolvailin eka johdot irti. Sitten vaan johdot uuteen järjestykseen uudella johdolla..
Olihan virrat päällä tai auto käynnissä kun laitoit lukulaitteen hakemaan vikakoodeja?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Ei osaa luke. Lukee lähinnä moottoriin liittyviä vikakoodeja.. Onhan niitä sitten vie kalliimpiakin laitteita
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Nyt on testattu uusi MAF-anturi. Lukemiksi tuli parhaimmillaan 170g/s.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6
Iso Kiitos tuosta pinnikaaviosta.
Kyhäsin evillen toimimattomasta kaapelista tuon mukaisen tekeleen. Nyt saan bluetoothpalikalla dataa ulos autosta, eikä tarvi aina kytkeä Carsoftia ikivanhalla läppärillä kiinni.
Kyhäsin evillen toimimattomasta kaapelista tuon mukaisen tekeleen. Nyt saan bluetoothpalikalla dataa ulos autosta, eikä tarvi aina kytkeä Carsoftia ikivanhalla läppärillä kiinni.
Re: V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6
Kannattaa pienellä varauksella suhtautua noihin. Itsellä kun tulee eri merkkien kanssa käytettyä autologicia, boschin testeriä yms. niin aika usein nuo halpismallit näyttää aivan mitä sattuu, eikä aina vikakoodikaan näy välttämättä oikein. Eli pieni kriittisyys näitä tulkitessa.
Re: V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6
Hmmmm..
Löytyi kaapista
Juotin kuumenee ja testaamaan irtooko mitään tietoo ScanGauge II palikalla mersusta
https://www.scangauge.com/products/scangauge-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyi kaapista
Juotin kuumenee ja testaamaan irtooko mitään tietoo ScanGauge II palikalla mersusta
https://www.scangauge.com/products/scangauge-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6
Kerro sitten tuloksia tänne.j4n1 kirjoitti:Hmmmm..
Löytyi kaapista
Juotin kuumenee ja testaamaan irtooko mitään tietoo ScanGauge II palikalla mersusta
https://www.scangauge.com/products/scangauge-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla oli joskus Mustangissa tuo ScanGauge-II ja se oli mainio kapistus. Nyttemmin hankin tilalle UltraGaugen joka on kehittyneempi ja karvan isompi tuosta.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!