V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Idea OBD mittarin ostoon lähti liikkeelle, kun mersuni C280T vm.97 V6 alkoi nykiä 4500 kierroksen paikkeilla, kun kaasua painoi yli puolenvälin.
Pienien tutkimusten jälkeen päätelmä oli että MAF(Mass Air Flow sensor) voisi olla rikki.
Mielessä oli kyllä että vian voisi aiheuttaa myös kaasuläppä (ATP) tai sähköinen kaasupoljin.

Piti sitten tilata OBD mittari niin ei tarvitse arpoa osia. Ja varmasti kätevä peli myös jatkossa.
Päätettiin sitte isän ja veljen kanssa ostaa vähän parempi malli OBD mittareista, jolla näkee myös reaaliaikaista dataa, kuten vaikka kuinka monta g/s ilmamassamittari näyttää.

Mittariksi tuli siis V-Checker OBD II Pro CAN ja siihen sitte vielä välijohto auton ja mittarin välille.
Mersussa 38-pin liitin ja mittarissa normaali OBD 16-pin liitin, joka pitäisi löytyä jokaisesta autosta 2000 tai 2001 vuodesta eteenpäin.

Ensimmäinen ongelma tuli kun OBD mittari kytkettiin välijohdon kanssa autoon.
OBD mittari ilmoitti ettei löydä tuettua ohjelmaa, vaikka mittari on juuri sellainen, että tukee kaikki standardit.

Velipoika alkoi sitten tutkia asiaa tarkemmin, ja huomasi välijohdosta, että väärät nastat ovat yhteydessä toisiinsa.
Tämä mittaus ihan yleismittarilla. Ilmeisesti välijohto toimii sitten vuodesta 2000 tai 2001 eteenpäin. Velipoika jatkoi tutkimista netistä ja mersu arkistoista :wink: .
Ja löytyhän siihen sitten ratkaisu.

ELI:
Muokattu välijohto, johtojen nastajärjestys:

38-pin---------------16-pin
1--------ground-----4 ja 5
3--------positive----16
4--------K-Line------7
15-------L-Line------15

Ostetun johdon nastajärjestys:
38-pin-------------16-pin
1-----ground-------4
3-----positive------16
4-----K-Line--------7
5-----L-Line--------7

Muokatulla johdolla rupesi homma toimimaan. OBD-mittari autoon kiinni ja käyntiin. Pistoke löytyy vasemmalta puolelta mustasta laatikosta.
13mm hylsyllä pyöreä kansi vaan auki.. Auto käyntiin ja OBD-mittarista haku päälle.
Johan alkoi dataa löytymään. Vika koodeja oli kaksi 170 fuel trim ja 173. Vikakoodi listan kohdalla noiden vikakoodien perässä luki, että kannattaa katsoa imuvuodot ja MAF anturi.

Lähdettiin sitte koeajolle tutkimaan että mitä arvoa MAF antaa. Ikkuna vähän raolleen ja mittari kapiinin puolelle.
MAF pitäisi näyttää sellaista gramma lukemaa kuin autossa on tehoja. Eli kaasua pohjaan ja katsomaan.
No lukemat jäi sinne 50-80g/s eli aivan liian vähän. Ja taisi imuilmanlämpötilakin näyttää vähän liikaa joka on siis samassa anturissa.

Kokeiltiin sitten ottaa johto irti MAF anturilta. Auto menee vika asetuksiin eli sellaiseen jotta toimii mutta ei ihan täysin.
Johto irti ajettaessa auto kulki huomattavasti paremmin eikä alkanut pätkimään täyskaasulla 4500 kierroksen kohdalla.
Asetukset OBD-mittarista katsottuna imuilmanlämpötila meni -40 asteeseen ja ilmaa meni parhaimmillaan vähän päälle 100g/s.
Auton ECU ilmeisesti laski jotkin väliarvot itse MAF:ille, koska olihan MAF anturilta johto irti.

Eli MAF anturi tilaukseen..

Mittari ja välijohto oli ostettu www.elekma.com
Välijohdosta täytyy vielä soitella elekmalle kun ei toiminut sellaisenaan.

Näppärä mittari kyllä :)

Kiitokset velipojalle tutkimustyöstä ja tyttöystävälle kärsivällisyydestä! :)

PS. palailen asiaan kun saan uuden MAFin, jotta oliko vika todella siinä :D
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Samaa OBD-mittaria ja muokattua välijohtoa testattu myös mersuun w210 E420T vm.97. Hyvin toimi!

Ei löytynyt vikakoodeja eikä myöskään pitänyt löytää :)
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Tässä vielä mersuissa käytetyt protokollat. Vuosimallin mukaan tuo näyttää menevän.

1996: ISO 9141-2
1997: ISO 9141-2
1998: ISO 9141-2
1999: ISO 9141-2
2000: ISO 9141-2 & ISO 14230-4
2001: ISO 9141-2 & ISO 14230-4
2002: ISO 9141-2 & ISO 14230-4
2003: ISO 14230-4
2004: ISO 14230-4
2005: ISO 14230-4 & ISO 15765-4
2006: ISO 14230-4 & ISO 15765-4
2007: ISO 14230-4 & ISO 15765-4
2008: ISO 15765-4


ISO15765-4 (CAN)
ISO14230-4 (KWP2000)
ISO9141-2 (ISO OBD)
J1850 (VPW)
J1850 (PWM)

Tuossa ISO 9141-2 ja ISO 14230-4 on sama nastajärjestys joten pitäisi tuo välijohto toimia myös uudemmissa mersun malleissa. Tätä ei ole vielä päästy testaamaan mutta eiköhän tuokin testi jossain vaiheessa tehdä.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Nyt on uusi MAF-anturi. Auto kulkee ihan eritavalla. Oikein mahtavasti! 8)

Täytyy vielä mittailla mitä arvoja OBD-mittari antaa uudelle anturille..

Kiitokset "Taunustomille" edullisesta anturista :)
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Ollos hyvä vaan :wink:
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Avatar
Puuha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 26.08.2008 20:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Puuha »

Eka postaus...

Tuli hommattua CLK 230K -97, ja airbagin valo palaa. Johtuu 99% varmuudella tyhjentyneestä akusta.
Hommasin obd->38-pin johdon, ja se ei tietenkään futaa.

Avasin sen ja yritin olla viisas...
Olisko laittaa kuvaa miten johdot muokattu jotta johto toimisi?!
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ei ole kyllä tähän hätään kuvaa. Tuolla ekassa viestissäni näkyy nastajärjestys. Liittimissä on hyvin pienet numero josta näkyy nastajärjestys.
16 nastasen OBD-liittimen hain ihan elektroniikka liikkeestä ja siihen sopivat puristettavat liittimet. Siitä 38 nastasesta ihan kolvailin eka johdot irti. Sitten vaan johdot uuteen järjestykseen uudella johdolla..

Olihan virrat päällä tai auto käynnissä kun laitoit lukulaitteen hakemaan vikakoodeja?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Puuha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 26.08.2008 20:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Puuha »

Katos perk...
On siellä ihan pirun pienellä numerot!

Juu, oli virrat päällä kun koitin.

Täytyykin alkaa tinailemaan...

EDIT: Liitin muokattu, lukee koodit. Pari vikaa nollattu mutta SRS valo palaa yhä.

Osaako toi härpäke lukea airbag koodeja?
CLK 230K , A160
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ei osaa luke. Lukee lähinnä moottoriin liittyviä vikakoodeja.. Onhan niitä sitten vie kalliimpiakin laitteita :wink:
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Puuha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 26.08.2008 20:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Puuha »

Aivan, Ebaystä löytyy erillinen bagin kuittaaja muutamalla kympillä...

Otin ensiavuksi bagin varotusvalon sulakkeen pois, ei niin kyrsi se loimotus.
CLK 230K , A160
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Nyt on testattu uusi MAF-anturi. Lukemiksi tuli parhaimmillaan 170g/s.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Atatyrk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.09.2015 16:55

Re: V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6

Viesti Kirjoittaja Atatyrk »

Iso Kiitos tuosta pinnikaaviosta.
Kyhäsin evillen toimimattomasta kaapelista tuon mukaisen tekeleen. Nyt saan bluetoothpalikalla dataa ulos autosta, eikä tarvi aina kytkeä Carsoftia ikivanhalla läppärillä kiinni.
Taski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 21.05.2006 12:26
Paikkakunta: Iisalmi

Re: V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6

Viesti Kirjoittaja Taski »

Kannattaa pienellä varauksella suhtautua noihin. Itsellä kun tulee eri merkkien kanssa käytettyä autologicia, boschin testeriä yms. niin aika usein nuo halpismallit näyttää aivan mitä sattuu, eikä aina vikakoodikaan näy välttämättä oikein. Eli pieni kriittisyys näitä tulkitessa.
Avatar
j4n1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 29.10.2011 23:14
Paikkakunta: Espoo

Re: V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6

Viesti Kirjoittaja j4n1 »

Hmmmm..
Löytyi kaapista :shh:
Juotin kuumenee :thumbup: ja testaamaan irtooko mitään tietoo ScanGauge II palikalla mersusta

https://www.scangauge.com/products/scangauge-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: V-Checker OBD II testattu: w202 C280T -97 V6

Viesti Kirjoittaja MouTine »

j4n1 kirjoitti:Hmmmm..
Löytyi kaapista :shh:
Juotin kuumenee :thumbup: ja testaamaan irtooko mitään tietoo ScanGauge II palikalla mersusta

https://www.scangauge.com/products/scangauge-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kerro sitten tuloksia tänne.

Mulla oli joskus Mustangissa tuo ScanGauge-II ja se oli mainio kapistus. Nyttemmin hankin tilalle UltraGaugen joka on kehittyneempi ja karvan isompi tuosta.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin