Näin minä sen tein, muutaman työvaiheen kuva uupuu. Jos olen jotain unohtanut niin kertokaa ihmees...
HANKINTA:
Olen aina unelmoinut tällaisista kennovanteista, ja hintoja kun olen katsellut, niin melkosesti on aina hirvittänyt. Useamman vuoden metsästin edullisia ja yhtäkkiä, marraskuussa 2008 löysin blocketista 300 eurolla vähän kulahtaneet RS:t mersun alle. Bonuksena se että kaksi rengasta oli lähes uudet michelinit joten vanteille ei jäänyt paljoa hintaa kun myin misukat satasella.
7x16 ET 24 BBS RS 008
8x16 ET 11 BBS RS 009

Vanteista yksi oli siis halki ja sen takia oli halvalla. Ensimäinen vaihe oli purkaminen ja uusien, puoli tuumaa leveämpien huulien hankkiminen etuvanteisiin jotta niistä saadaan 7,5x16.
PURKU:
Purkaminenhan tapahtui varsin yksinkertaisesti, eli tavallisilla 12-kulmaisilla hylsyavaimilla (mutteri 10mm, pultti 8mm) pultit pois.

Kuvassa paikallaan uusi esikiillotettu kehä.

Tämän jälkeen saikin kuumailmapuhaltimella kuumentaa vanteen kehät niin kuumaksi että käsillä ei kauaa viitsi kiinni pitää. Kun vanne oli kuuma, niin kumilekalla kolistellen keskiöt lähtikin hyvin irti.

Tämän jälkeen sisäkehää varten tein nelikulmaisen kehikon puulankuista joiden väli on saman kokoinen kuin keskiön ulkohalkaisija jotta keskiö jää vapaasti roikkumaan ilmaan kun vanteen sisäkehä lepää lankkujen varassa. Taas kuumailmapuhaltimella niin kuumaksi että juuri ja juuri pystyy pitämään kiinni, ja kumilekalla taas paukuttaen. Tämä oli paljon tiukemmassa kuin ulkokehä mutta se antautuu kyllä ajan myötä.
(Kuva on lavastettu informatiivisista syistä)

KIILLOTUS JA MAALI:
Ja näiden kehien irroittamisen jälkeen alkaakin se kaikkein hauskin homma eli putsaaminen ja kiillottaminen. Ensimäisenä hiotaan vanteiden kiinnityspintojen vanhat liimat pois "neekerintukalla" joka ei vaurioita alumiinia kovin ankarasti. Samalla se jättää pintoihin sopivan karkean pinnan tulevaisuutta ajatellen.

Tässä vaiheessa maalasin keskiöt ja takaosat ruiskulla "vannekullalla" ja lakalla. Näin ei tarvi mitään suojateippauksia tehdä. Tällaisten kennovanteidewn maalauksessa tulee olla erityisen tarkkaavainen valumien kannalta. Maalaa mielummin kymmeniä ohuita kerroksia kuin muutama paksu kerros.

Hankin kolme erilaista laikkaa, yksi Sisallaikka, kaksi kangaslaikkaa ja yksi kartiolaikka siis kaikille vahoille omansa. Vahoina käytin esi- ja loppukiillotus vahoja. En käyttänyt autosolia tai muuta vastaavaa märkää kiillotusainetta lainkaan.
Koska BBS ja muut vastaavien vanteiden laatu on valmiiksi erinomainen, ei esihionta ole aina välttämätön. Hiontaan voidaan käyttää vesihiomapapereita alkaen karkeudesta 1000 jos vanteet on hyvässä kunnossa. Tässä vesihionnassa meneillään 1000 ja 1200 jonka jälkeen tuleekin heti kiillotus. Kehät on paikallaan vain yhdellä vanhalla pultilla.
YOUTUBE linkki
Kiillotuksen tein samalla tavalla "sorvissa" mutta hiomapaperin sijaan käytin siis laikkoja ja vahoja. Vahaa tulee käyttää vähän ja usein, jotta se ei pala alumiiniin kiinni. Palaessaan vaha tarttuu todella tiukkaan ja se ei irtoa laikalla kovin helposti.
Ensin esikiillotusvahalla ja Sisal-Laikalla niin kauan että hiontajäljet katoaa sekä pinta on utuinen.

Tämän jälkeen vaihdetaan kangaslaikkaan johon laitetaan myös esikiillotusvahaa ja pinnasta tulee jo kiiltävä.

Tämän jälkeen vaihdetaan toiseen kangaslaikkaan ja viimeistely vahalla jolloin pinnasta tulee peilikiiltävä.

Työvaiheita toistetaan vanteissa ja kaikissa muissa kappaleissa jotka halutaan kiiltäväksi. Kiillotuskoneena kaupasta hyvin halpa, 19€ porakone joka tuhoutuu työn tuoksinnassa. Sen takia ei kannata kallista laitetta käyttää.

KOKOAMINEN:
Kun vanteet on kiillotettu ja valmiit koottavaksi, pitää tilata pultit, ostaa tiivisteliimaa ja kierrelukitetta. Suurinosa laittaa näihin vanteisiin kromiset pultit, mutta itse karskina miehenä ja vastarannan kiiskinä, sekä äänestystulosten perusteella, valitsin kultaiset pultit. Pultit tilasin saksasta, Pertsch & Partner nettikaupasta. Pultit tuli alle viikossa perille.

Vanteiden koonti on melko leppoisaa touhua. Ensimäisenä laitetaan keskiön ulkoreunalle ohut palko tiivistemassaa, mutta koko kiinnityspintaa ei saa täyttää liimalla! Keskiö sisäkehä yhteen kohdistusmerkkeihin jos sellaiset on

Tämän jälkeen laitetaan taas keskiön toiselle ulkoreunalle ohut palko tiivistemassaa. huomaa että tällä tavoin liimaa molemmin puolin keskiötä!

Liimaa ei tarvitse laittaa koko kiinnityspinnan tasolle koska se voi tehdä vanteesta epävakaan. Ulkoreunalle voi laittaa liimaa sen takia koska ainakin näissä BBS RS vanteissa n. kolme milliä on taitettu ulospäin joka muodostaa n. 1mm leveän kiilamaisen uran. Rakenne tekee siis liimasta ja ilmanpaineen yhteisvaikutuksesta entistä tiiviimmän tiivisteen. Rakenneperiaate näyttää tältä:
Sininen on liimamassa

Huomaa tasainen purse kiilamaisesta väliköstä

Vedä sauman päälle liimaa yksi ylimääräinen kierros ja kertakäyttöhanskalla tiivistemassa tasaiseksi ympäri vanteen niin että se peittää ehjänä koko sauman ja nousee hieman molempien kehien seinämille. Tämä on tärkein vaihe tiiviyden kannalta. Mutta liimaa voi laittaa myös liikaa, millin pari kerros riittää hyvin.

Tässä vaiheessa voidaankin heti aloittaa pulttien asennus ja kiristys. Laita pultit vastakkaisille puolille ja työstä vuorotellen momenttiavaimella sopivaan kireyteen. Tässä on useita erilaisia kireyksiä joita pulteille suositellaan. BBS itse käyttää 40Nm joka on aika kova, mutta kuulema alkuperäiset pultit ovatkin titaaniseosta joka kait kestääkin kovempaa vetoa. Itse laitoin 28Nm joka on erään taulukon mukaan sopiva teräksiselle, päällystetylle 10.9 M7 pultille (23-28Nm).

Tämän jälkeen vanne onkin viimeistelyä vaille valmis! Lisätään vain ventiili, ja se on rengasta vaille. Tilasin Nippelistä piiloventiilit jotka sopii näihin vanteisiin kuin nakutettu.

VALMIINA:
Tällaiselta sitten näyttää valmis vannesetti. Aikaa koko työstöön ei mene kuin kaksi tehokasta päivää, itse tein laiskasti useamman kuukauden. Samoten tavaroiden tilauksiin jne. meni aikaa jonkin verran. Renkaiksi itse laitan 205/45/16

KUSTANNUKSET:
Kustannukset on äkkiseltään ajateltuna korkeat, mutta kuitenkin inhimilliset.
130€ Uudet pultit ja mutterit kotiin kuljetettuna
10€ Sikaflex
10€ Locktite kierrelukite
30€ vahoihin
20€ laikkoihin
19€ poraan
------------------
219€
Tuosta listasta voi säästää esim. vahojen ja laikkojen kohdalla jos ostaa pakkauksen joka sisältää kaiken tarpeellisen. Liimojahan toimittaa moni työpaikka ikäänkuin "palkkaetuna". Pora ei ole välttämätön hankinta, mutta minun halpis porakone kesti 16 vanteen kiillotuksen. Se toimii edelleen mutta hiilet ja laakerit on huonossa kunnossa.
Linkkivinkkejä ja kiitoksia seuraaville:
www.laikat.com
www.titanium-touch.de
www.nippelit.fi
Ja muutama yksityishenkilö muutamalta eri foorumilta, mutta eniten saan kiittää Biglimitediä kun hän olikin jo aikaisemmin tehnyt saman urakan hyvien kuvien kera. Siinä syy miksi itse innotuin näin.