w124 250tdt
Re: w124 250tdt
itsellä vaihtui tuo kapea 602 leveään kanteen 605 vajaa pariviikkoa sitten. ahdin on sama kutn myös pumppu mutta pers dyno vois antaa 50hp lisää ja huomattavasti alempaa heräävyyttä sekä savu hävisi lähes olemattomiin on tuo ehkä vähän hiljaisempikin
suosittelen mutta se on tosi että syöttö loppuu 120kuution pumpulla
suosittelen mutta se on tosi että syöttö loppuu 120kuution pumpulla
w201 om605
Re: w124 250tdt
Niin löytykö sieltä Vehosta korjaussarja nimenomaan tuohon 3-4 välin vaihtoon?pera8x kirjoitti:. samaan syssyyn laittelin lootaan sen korjaussarjan, kun kolmonen oli vähän laiskan puoleinen vaihtuun. en tiiä johtuko korjaussarjasta, vai uusista öljyistä, mutta nyt vaihdot on napakoita joka vaihteella. oikein hienosti toimii! .
Jos niin viitsikkö laittaa tähän varaosanumeron niin voi käydä hakemassa, kun ei numerotta löytyny.
Re: w124 250tdt
joo, tommosella numerolla sain omaan askiini sarjan: A1262704477. en tarkkaan edes tiedä mihin askiin toi on tarkotettu, mutta 722.3 alkuseen jokatapauksessa. pikkulaatikkoon taitaa olla ihan eri sarja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
Tulipa siistin oloinen lankku etuloksujen vaihdolla. Pistitkö muuten tarvike- vai alkuperäisloksut?
Re: w124 250tdt
noi on motonetin lokarit. sopi melkein heittämällä paikalleen, ei tarvinu paljoa väännelä. ihan ok lokareita ne nykyään on. siis ainakin muotojensa osalta. materiaalin korroosiokestävyydestä ei vielä osaa sanoa mitään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
tein äsken ahtoilman lämpötila mittauksia. vertailukohteina käytin tätä topikin mersua ja sitten meijän toista mersua, missä on kaikki vakiota. molemmat samoilla ahdetuila om602 koneilla.
ST mesessä on motonetin kiinancooleri, sieltä pienimmästä päästä olevaa mallia. pikkumesessä ei ole cooleria ollenkaan. lämpötilat mittailtiin seuraavasti: mittaukset suoritettiin imusarjasta, heti ahtoputken jälkeen. eli imusarjan ja ahtoputken liitoksesta. mittaus tehtiin ajaen eka moottorit kuumaks ja sitten ihmeteltiin normaalia ajamista n. 80-100 vauhtia. sitten tehtiin täyskiihdytys vetoja ja ihmeteltiin kuinka korkealle lämpötilat nousee.
ST mese: normia ajossa ahtoilman lämpötila oli 40 astetta. täyskiihdytyksessä lämpötila nousi korkeimmillaan 80 asteeseen, vauhdin ollessa jo 200km/h. ahtopaine n. 2 baaria.
pikkumese: normiajossa ahtoilman lämpötila oli 40-60 astetta. täyskiihdytyksessä lämpötila nouis korkeimmillaan 125 asteeseen, vauhtia kerty jotakin 150 km/h. paineet vakiot, tai ainakin pitäis olla. mitä ne nyt ikinä sitten onkaan. ahtopaineita ei mitattu.
aika paljon tommonen kohtuu pienikin cooleri auttaa. kuinkahan korkeelle noi ahtoilman lämmöt sais nousta, että pysyy vielä järkevissä lukemissa? jos joku on tehny vastaavia mittauksia, niin tänne voi laitella tuloksia.
ST mesessä on motonetin kiinancooleri, sieltä pienimmästä päästä olevaa mallia. pikkumesessä ei ole cooleria ollenkaan. lämpötilat mittailtiin seuraavasti: mittaukset suoritettiin imusarjasta, heti ahtoputken jälkeen. eli imusarjan ja ahtoputken liitoksesta. mittaus tehtiin ajaen eka moottorit kuumaks ja sitten ihmeteltiin normaalia ajamista n. 80-100 vauhtia. sitten tehtiin täyskiihdytys vetoja ja ihmeteltiin kuinka korkealle lämpötilat nousee.
ST mese: normia ajossa ahtoilman lämpötila oli 40 astetta. täyskiihdytyksessä lämpötila nousi korkeimmillaan 80 asteeseen, vauhdin ollessa jo 200km/h. ahtopaine n. 2 baaria.
pikkumese: normiajossa ahtoilman lämpötila oli 40-60 astetta. täyskiihdytyksessä lämpötila nouis korkeimmillaan 125 asteeseen, vauhtia kerty jotakin 150 km/h. paineet vakiot, tai ainakin pitäis olla. mitä ne nyt ikinä sitten onkaan. ahtopaineita ei mitattu.
aika paljon tommonen kohtuu pienikin cooleri auttaa. kuinkahan korkeelle noi ahtoilman lämmöt sais nousta, että pysyy vielä järkevissä lukemissa? jos joku on tehny vastaavia mittauksia, niin tänne voi laitella tuloksia.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
tuolla toisessa topikissa olikin jo juttua, kuinka vauhtipyörä meni rikki. ajattelin jatkaa täälä. pensamersun onneton peltilätkävauhtipyörä antautu ja rikko mennessään vähän kaikenlaista. samalla huomasin, että kallistuksenvakaajan toinen kiinnitysrautakin oli poikki. en tiedä jojtuko siitä, vai jostain muusta, mutta se ainakin on varma, että kallistuksenvakaaja oli paukuttanu öljypohjan halki. pieni huismurtuma, mutta pitkä ja sen verran kuitenkin auki, että tiputtaa öljyä jatkuvasti. no, selvis sekin, että mistä sitä öljyä oikein kusee.
kyllä tää vielä kuntoon tulee. tässä pari kuvaa viimesistä:
siine se loota on irtonaisena.
jotain päässy turbiinin ja kotelon väliin ja rikkonu laatikon. halkeeman alkua tossakin.
tollasta sieltä tuli, kun sai lootan pois.
ja turbiiniin takana näkyy vieläkin ylimäärästä roinaa.
siinä se turbiinin on ja tuntuu myös pysyvän. en tiiä mikä sitä siellä pitää, mutta ihan heti ei ole irtoomassa. tarvis koittaa sillain ottaa se, että turbiini ja kampiakseli säilyy ehjänä..
öljypohjassa ihan ok kokonen halkeema. ei siinä taida muua auttaa, kun ottaa öljypohjakin pois ja tinata kuntoon.
ja tässä syyllinen öljypohjan vammaan. huomasin, että toinen puoli olikin jo hitsattu. saakohan noita KL:stä ja mitä maksaa? ei kiinnostais hitsailla, kun toikin on jotain jousiterästä, niin materiaali hävittää ominaisuuksia kuumetessaan.
joopajoo. kait se on tänään koitetta saada toi turbiini ainakin pois paikoiltaan, niin voi alkaa ihmetellä lisää. samoin öljypohja. nyt, kun loota on kerta irti, niin samalla taidan korjata ton öljytikun kiinnityksen korkanneen kierteen. jos jollain on vinkkiä, kuinka toi turbiini irtoaa parhaiten, niin saa antaa.
kyllä tää vielä kuntoon tulee. tässä pari kuvaa viimesistä:
siine se loota on irtonaisena.
jotain päässy turbiinin ja kotelon väliin ja rikkonu laatikon. halkeeman alkua tossakin.
tollasta sieltä tuli, kun sai lootan pois.
ja turbiiniin takana näkyy vieläkin ylimäärästä roinaa.
siinä se turbiinin on ja tuntuu myös pysyvän. en tiiä mikä sitä siellä pitää, mutta ihan heti ei ole irtoomassa. tarvis koittaa sillain ottaa se, että turbiini ja kampiakseli säilyy ehjänä..
öljypohjassa ihan ok kokonen halkeema. ei siinä taida muua auttaa, kun ottaa öljypohjakin pois ja tinata kuntoon.
ja tässä syyllinen öljypohjan vammaan. huomasin, että toinen puoli olikin jo hitsattu. saakohan noita KL:stä ja mitä maksaa? ei kiinnostais hitsailla, kun toikin on jotain jousiterästä, niin materiaali hävittää ominaisuuksia kuumetessaan.
joopajoo. kait se on tänään koitetta saada toi turbiini ainakin pois paikoiltaan, niin voi alkaa ihmetellä lisää. samoin öljypohja. nyt, kun loota on kerta irti, niin samalla taidan korjata ton öljytikun kiinnityksen korkanneen kierteen. jos jollain on vinkkiä, kuinka toi turbiini irtoaa parhaiten, niin saa antaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
No kyllä sen turbiinin pitäisi siitä pudota ihan itsestään kun ne 6 pulttia on avattu, jos on tiukassa niin siellä on pakko olla sitten sitä metallisilppua nalkissa. Saitko kaikki pultit kunnialla irti ?
joku tuommonen sinne kai kuuluu:
erillinen vauhtipyörä ja siihen vetolevynpala kiinni.
joku tuommonen sinne kai kuuluu:
erillinen vauhtipyörä ja siihen vetolevynpala kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w124 250tdt
jos pultit on pois kaikki niin ei siä pitäisi pidllä mikään
sekin keski "tappi" on niin paljon pienempi verrattuna kampiakselin laakeri kooliin että ei se oikein sinnekkään pitäisi yltää
kuten veskola kuvasta näkyy
sekin keski "tappi" on niin paljon pienempi verrattuna kampiakselin laakeri kooliin että ei se oikein sinnekkään pitäisi yltää
kuten veskola kuvasta näkyy
w201 om605
Re: w124 250tdt
jees. elikkäs tässä oli tosiaan pensamallin vetolevy, mikä on aika paljon hennompi, kun noi diiselien vetolevyt. sen takia sitten mitä ilmeisemmin hajonnut. mitään ylimäärästä ei näkyny ja muutenkin kaikki merkit viittais yksinkertasesti vaan siihen, että se on heikkouttaan menny rikki. sain tänään raadettua turbiinin pois paikoiltaan ja sen jälkeen sitten pääsin irrottaan vetolevyä. taikka oikeestaan sen, mitä siitä vetolevystä oli jäljellä.
ei ollu mikään ihan pikkujuttu irrottaa toi turvbiini. oli pikkasen jumissa. en tiä mikä sen sinne oli jumittanu, mutta kiini oli ja kovaa. jouduin hitsaan turbiiniin kaks 10mm mutteria, että sain liukuvasaralla paukuttaa irti. siltikin joutu monta tuntia tappeleen sen kanssa. koko päivä meni noita irrotellessa..
ei onneks ollu kovemmin rikkonu enää muuta. pikkasen jotain alumiinin palasia napsinu tosta öljypohjan kiinnityspulttien ympärilta.. kampuran stefa valskaa, vaikka sen viime laatikon vaihdossa vaihdoin. taikka sitten toi halkinainen öljypohja on päästänyt vauhdissa öljyä lootan tarkistureijästä sisään.
laitan vielä pari kuvaa, niin saa mersuharrastelijat ihmetellä.
siinä on turbiini irrotettuna. pari mutteria liukuvasaralle joutu hitsaan, että lähti irti. toi taitaa olla entinen? vai meniskö vielä, jos rälläkällä nappasi mutterit pois?
tässä se, mistä koko turbiini homma kanitti. oli vaan siitä keskitapistaan niin paljon jumissa. sekin otti pikkasen kipeetä..
tässä liukuvasara, millä tota turbiinia paukutettiin irti. melkonen nuija ja pitkä isku. varmaan 5 kilon lunssi umpirautaa.
ja tässä sitten pensamallin vauhtipyörä koko komeudessaa.
ja tässä sitten kampuran pää. pikkasen sekin on ottanut kipeetä, mutta kaippa sen saa korjattua.
sitten loput siita vetolevystä, mitä nyt on vielä jäljellä.
ei ollu mikään ihan pikkujuttu irrottaa toi turvbiini. oli pikkasen jumissa. en tiä mikä sen sinne oli jumittanu, mutta kiini oli ja kovaa. jouduin hitsaan turbiiniin kaks 10mm mutteria, että sain liukuvasaralla paukuttaa irti. siltikin joutu monta tuntia tappeleen sen kanssa. koko päivä meni noita irrotellessa..
ei onneks ollu kovemmin rikkonu enää muuta. pikkasen jotain alumiinin palasia napsinu tosta öljypohjan kiinnityspulttien ympärilta.. kampuran stefa valskaa, vaikka sen viime laatikon vaihdossa vaihdoin. taikka sitten toi halkinainen öljypohja on päästänyt vauhdissa öljyä lootan tarkistureijästä sisään.
laitan vielä pari kuvaa, niin saa mersuharrastelijat ihmetellä.
siinä on turbiini irrotettuna. pari mutteria liukuvasaralle joutu hitsaan, että lähti irti. toi taitaa olla entinen? vai meniskö vielä, jos rälläkällä nappasi mutterit pois?
tässä se, mistä koko turbiini homma kanitti. oli vaan siitä keskitapistaan niin paljon jumissa. sekin otti pikkasen kipeetä..
tässä liukuvasara, millä tota turbiinia paukutettiin irti. melkonen nuija ja pitkä isku. varmaan 5 kilon lunssi umpirautaa.
ja tässä sitten pensamallin vauhtipyörä koko komeudessaa.
ja tässä sitten kampuran pää. pikkasen sekin on ottanut kipeetä, mutta kaippa sen saa korjattua.
sitten loput siita vetolevystä, mitä nyt on vielä jäljellä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
niin ja kaikki pultit oli kiinni. piukassa oli ja vielä locktitellä kiinni, että ne pultit ei ainakaan ole syypäitä. enkä oikein usko vierasesineisiinkään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
ei kyllä mene millään jakeluun miten se voi tuosta tarttua kiinni
kaverilla on noin 400hv.n perässä samanlainen vetolevy ja on kestänyt
kaverilla on noin 400hv.n perässä samanlainen vetolevy ja on kestänyt
w201 om605
Re: w124 250tdt
jekku90 kirjoitti:ei kyllä mene millään jakeluun miten se voi tuosta tarttua kiinni
kaverilla on noin 400hv.n perässä samanlainen vetolevy ja on kestänyt
muistan, kun tota turbiinia ja muita hiluja sillon laittelin. laitto meni siinä järjestyksessä, että eka vetolevy, sitten laatikko turbiinin kanssa. ja se turbiini meni hienosti sinne kampuran koloonsa. ja sitä vielä soviteltiin ja rasvattiinkin, että varmasti menee helposti paikoilleen. eli sillon se ei ollu mitenkään nafti sinne.
veikkaan, että siinä on käyny jotenkin, niin, että kun mulla oli koneessa jotain varmaan 5000-6000 varvia, kun toi laukes, niin siinä kohtaa, kun vetolevy on pettäny, niin turbiini on pyöriny siellä kampuran kolossaan ku hullun mulkku. taikka tarkemmin kampura on pyöriny miljoonaa ja turbiini sitten hitaampaa, kunnes on leikannu kiinni. sen takia tällä pystykin vielä ajaan, vaikka vetolevyn kautta ei enää voimaa siirtynytkään lootalle. turbiini yksinkertasesti vaan leikkas kiinni kampuran päähän niin kovaa, että meno jatku.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
ja tänään ajattelin mennä nappaan ton öljypohjan pois paikoiltaan. ( jekulle, sain sen sulta ostaman öljypohjan sillon kondikseen. nyt se on ollu kiinni jo jonkin aikaa ja pelaa ihan hyvin. tän auton kanssa joutuu kans varmaan ihan jonkun verran tinaileen, mutta uskoisin, että tuloo hyvä, kun vaan tekee.)
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
Kyllä se tuo turbiini osaa olla joskus todella lujassa kiinni kampiakselin päässä.
Vaikka se ei olisi edes pääsyt pyörimään siellä kolossaan.
eli ei mitenkään erikoista että joutuu vähän väkivaltaa käyttämään.
Vaikka se ei olisi edes pääsyt pyörimään siellä kolossaan.
eli ei mitenkään erikoista että joutuu vähän väkivaltaa käyttämään.
Re: w124 250tdt
noniin, palataan taas asiaan. tänään sain ölypohjan pois paikoiltaan ja liimattua halkeemat kiinni. aikansa, kun sitä väkersi, niin huomas, että oli aika monestakin kohtaa menny halki. no, kun kerran oli jo alkanu tinaileen, niin ei sitä sitten enää viittiny lopettaakkaan, vaan sitkeesti tinasin kaikki halkeemat kiinni. välillä kyllä kävi mielessä, että jos sitä hankkis jostain ehjän öljypohjan. mutta kävi se näköjään noinkin.
sitä tossa ihmettelin, kun otin öljypohjan pois paikoiltaan, että kuinka paljon kondenssivettä kuuluu kerääntyä öljyjen joukkoon? siellä nimittäin näytti olevan pikkasen vesihelmiä. itse öljyt oli ihan normaalin mustat, mutta öljypohjan pohjalla oli jokunen tippa ja samaten oli kampiakselilla pari tippaa vettä. viimeks, kun autolla ajoin, niin kerkesin tästä kotipihasta lähteä ja ajaa n. 4 kilsaa. sitten lärvähti vauhtipyörä ja meno lakkas siihen. no ajoin sen tohon 200 metrin päähän verstaalle. ja joku tämmönen vastaava talvikeli oli sillonkin. varmaan kokolailla nollan tuntumassa lämpötilat.
sitten vielä pari kuvaa paikkauksista. sillä tech well:in, alumiini juotos tökätillä vai mikähän sen nimi nyt olikaan korjailin halkeemia. ihan hyvin pelas tälläkin kertaa.
ihan ensimmäisenä, mikä tämä on ja mistä se on lähteny irti?!? löyty meinaan öljypumpun sihdistä..
siinä vähän paikkauksesta.
enempää en jaksanu linkittää kuvia tänne. jos haluaa nähdä lisää, niin tuolla on tapahtumasta enemmän kuvia: http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/" onclick="window.open(this.href);return false;
sitä tossa ihmettelin, kun otin öljypohjan pois paikoiltaan, että kuinka paljon kondenssivettä kuuluu kerääntyä öljyjen joukkoon? siellä nimittäin näytti olevan pikkasen vesihelmiä. itse öljyt oli ihan normaalin mustat, mutta öljypohjan pohjalla oli jokunen tippa ja samaten oli kampiakselilla pari tippaa vettä. viimeks, kun autolla ajoin, niin kerkesin tästä kotipihasta lähteä ja ajaa n. 4 kilsaa. sitten lärvähti vauhtipyörä ja meno lakkas siihen. no ajoin sen tohon 200 metrin päähän verstaalle. ja joku tämmönen vastaava talvikeli oli sillonkin. varmaan kokolailla nollan tuntumassa lämpötilat.
sitten vielä pari kuvaa paikkauksista. sillä tech well:in, alumiini juotos tökätillä vai mikähän sen nimi nyt olikaan korjailin halkeemia. ihan hyvin pelas tälläkin kertaa.
ihan ensimmäisenä, mikä tämä on ja mistä se on lähteny irti?!? löyty meinaan öljypumpun sihdistä..
siinä vähän paikkauksesta.
enempää en jaksanu linkittää kuvia tänne. jos haluaa nähdä lisää, niin tuolla on tapahtumasta enemmän kuvia: http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
oisko tuo syöttöpumpun pultin alta, ainakin joisaki malleisa on tuon näköinen jousilevy siinä holkissa.
Re: w124 250tdt
voi muuten hyvin olla. mulla on kerran päässy irtoon syöttöpumpun pultti ajossa. huomasin, ku rupes kiliseen oudosti ja oli pakko tarkistaa toi pultti. irtihän se oli ja hankas siellä niihin alipainepumpun vuoristoradan osiin.jukkis. kirjoitti:oisko tuo syöttöpumpun pultin alta, ainakin joisaki malleisa on tuon näköinen jousilevy siinä holkissa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
melko varmasti pumpulta. en ainakaan muista nähneeni muualla moista härveliä.
w201 om605
Re: w124 250tdt
Moi,pera8x kirjoitti:ja tässä syyllinen öljypohjan vammaan. huomasin, että toinen puoli olikin jo hitsattu. saakohan noita KL:stä ja mitä maksaa? ei kiinnostais hitsailla, kun toikin on jotain jousiterästä, niin materiaali hävittää ominaisuuksia kuumetessaan
ainakin pari vuotta sitten niitä kyllä oli KL:ssä, eivätkä olleet kalliita ollenkaan. Pari kymppiä tai jotain per kappale ehkäpä. Tosin, ne olivat 250D -sedanin osat; en sitten tiedä, onko niissä jotakin eroa sen mukaan, mikä moottori ja millainen alusta autossa on.
Njaa, en sittenkään malttanut ennen lähettämistä olla katsomatta, mitä se hinta tarkalleen on. Eli 250 TD Turbolle tarjottava etuvakaajan kiinnitysrauta on 27,70€, tuotenumerot 4864 ja 4865 (vasen ja oikea). Vaihtoehtoisena tuotteena tarjoavat Ecoline-versiona 15,20€/kpl.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 250tdt
jeps. kaippa se on noi ecolinen verisiot haetta, taikka tehtävä itte jotkut paremmat. tänään meni koko päivä vauhtipyörän kanssa pelleillessä. sain raptecilta hankittua semmosen kunno valuteräksisen vauhtipyörän ja siihen vetolevyn + uuden turbiinin. aikani sitä vauhtsta ja vetolevyä pähkäillessä tulin siihen tulokseen, että eipä se siitä sen kummosemmaks muutu, kun se edellinenkään. no, vauhtipyätä on todellakin jyräkämpi, mutta vetolevy on saman moinen peltilätkä, minkä kautta kaikki teho ja vääntö välittyy vaihdelaatikolle. enään en semmosta uskaltanu laittaa, vaan ajattelin pikkasen räpeltää tota pakettia, joskos siitä sais pikkasen enemmän voimaa sietävän paketin aikaseks. koko päivä siinä meni räplätessä, mutta ainakin ihan hyvän ja kestävän näkösen vauhtiksen sain tehtyä. nyt koko voima menee vauhtipyörän kautta ja vetolevy on vaan pelkkänä plussana ja sen takia, että saadaan turbiini oikeelle etäisyydelle kampuran päästä. eli tein sitten semmosen vauhtipyörän, mihin tulee suoraan turbiini kiinni ja vetolevy on vaan siellä vauhtipyörän ja turbiinin välissä säätämässä turbiinin etäisyyden sopivaks vauhtipyörään nähden. ja kaippa se samalla antaa lisävahvistusta olemassa olollaan.
tässä pari kuvaa projektista:
ekana jouduin sorvaan sopivat "prikat" vauhtipyörän reikiin.
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2239" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2257" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2273" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2297" onclick="window.open(this.href);return false;
sitten hitsasin prikat kiinni vauhtipyörään. ja hitsaus tapahtu, taikka ainakin tarkotus oli, että tapahtuu niin kovilla virroilla, että prikka suli kunnolla kiinni, eikä ole vaan "pattisaumalla" kiinni.
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2309" onclick="window.open(this.href);return false;
ja ennen hitsuuta tein vielä jigin, että vetolevy ja vauhtipyörä on samassa linjassa keskenään. menee sitten kampuralle paremmin paikalleen. ja jokusen kohdistustapin tein ja naputtelin vielä noihin kiinnityspulttien paikalle.
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2335" onclick="window.open(this.href);return false;
ja siinä se vauhtipyörä on nyt sitten koneistettuna.
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2356" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2225" onclick="window.open(this.href);return false;
tehdastekosena vauhtipyärällä on massaa 6,98 kiloa ja paksuutta 47mm. pikkasten koneistusten jäkeen sain poistettua kehältä 0,7 kiloa ja paksuutta lähti 3 milliä, mikä sekin lähti kokolailla sieltä kehältä. tähän vauhtipyöräänhän tulee vielä turbiini massat, että vaikka koneistais koko vauhtipyörän pois, niin mitään erittäin kevyttä tästä ei saa ollenkaan. eikä niin kauheesti ole tarkotuskaan, kunhan vaan saa tän romun taas pelaan sillain, ettei samasta kohtaa lärvähdä uudestaan. eli lähinnä korjaus ja kestävyyden parantelu tähtäimessä.
tässä pari kuvaa projektista:
ekana jouduin sorvaan sopivat "prikat" vauhtipyörän reikiin.
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2239" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2257" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2273" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2297" onclick="window.open(this.href);return false;
sitten hitsasin prikat kiinni vauhtipyörään. ja hitsaus tapahtu, taikka ainakin tarkotus oli, että tapahtuu niin kovilla virroilla, että prikka suli kunnolla kiinni, eikä ole vaan "pattisaumalla" kiinni.
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2309" onclick="window.open(this.href);return false;
ja ennen hitsuuta tein vielä jigin, että vetolevy ja vauhtipyörä on samassa linjassa keskenään. menee sitten kampuralle paremmin paikalleen. ja jokusen kohdistustapin tein ja naputtelin vielä noihin kiinnityspulttien paikalle.
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2335" onclick="window.open(this.href);return false;
ja siinä se vauhtipyörä on nyt sitten koneistettuna.
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2356" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/IMG_ ... ?hash=2225" onclick="window.open(this.href);return false;
tehdastekosena vauhtipyärällä on massaa 6,98 kiloa ja paksuutta 47mm. pikkasten koneistusten jäkeen sain poistettua kehältä 0,7 kiloa ja paksuutta lähti 3 milliä, mikä sekin lähti kokolailla sieltä kehältä. tähän vauhtipyöräänhän tulee vielä turbiini massat, että vaikka koneistais koko vauhtipyörän pois, niin mitään erittäin kevyttä tästä ei saa ollenkaan. eikä niin kauheesti ole tarkotuskaan, kunhan vaan saa tän romun taas pelaan sillain, ettei samasta kohtaa lärvähdä uudestaan. eli lähinnä korjaus ja kestävyyden parantelu tähtäimessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
en tajua miks noi kuvat tuli nyt noin!?! no, kaippa niitä siitäkin kattelee.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
tänään sain tän romun taas parsittua kasaan. vauhtipyörä meni paikoilleen ihan normaalisti. vauhtiksen vahvuuden takia jouduin laittaan pitemmät pultit, jotka sain raptecilta. autodatan mukaan monetti oli 40nm + 90 astetta. paskalla momenttiavaimella väänsin ja tuntu, että olis jääny vähän löysäks. no lopulta vetelin ihan näppituntumalta sen 40nm ja siitä väänsin 90 astetta. ja locktitet oli jenkojen väissä varmuuden vuoks. ja nyt, kun vauhtipyörästä tuli n. 3 kertaa vahvempi, mitä se edellinen oli, niin turbiinin kiinnityspulteiltakin vaadittiin lisää pituuta. kävin hakeen vastaavanlaiset 8mm 12,9 kovuuksiset kuusiokolopultit ja laitoin niillä nippuun. ensin kuivaharjottelin pöydällä ja mittasin, että pulttien kannat mahtuu hyvin pyöriin kytkinkopassaan. ja hyvinhän ne mahtukin, kun ne sillain oli sinne suunniteltu. vähintään pari milliä joka paikassa tilaa. laittelin sitten turbiinin vauhtipyörään kiinni. ihan suunnitellusti meni ja pultin reijät löyti hyvin paikkansa. väänsin locktiten kanssa 25nm kiinni.
meinas mennä hermotkin pariinkin otteeseen. tossa, kun sain romut kasaan ja piti alkaa starttaileen, niin huomasin, että joku sisävalo oli jääny päälle ja akku oli tyhjentyny ihan nolliin, eikä tietenkään akkukaapeleita. no, hitsauskoneesta kaapelit ja lisä-akusta virtaa. no, eihän se lähteny tommosella paskalla akulla edes pyöriin. sitten kaivoin traktorin 200Ah:n akun ja kaapeleiden ja sen akun kanssa aikansa pelleilin, niin lopulta lähti käyntiin. vauhtipyärästä tuli ainakin näin 30km ensikokemuksilla ihan hyvä. ei täristä, eikä väpätä ja muutenkin pelaa niinku pitääki. aika näyttää, että kestääkö, vai hajooko toikin. ainakin olemukseltaan on melko paljon jykevämpi, kun se edellinen, että pitäis kestää. ja varmaan kestääkin. ainakin eletään siinä toivossa.
tossa vielä kuva kuivaharjottelusta sovittaa turbiini vauhtipyörään.
meinas mennä hermotkin pariinkin otteeseen. tossa, kun sain romut kasaan ja piti alkaa starttaileen, niin huomasin, että joku sisävalo oli jääny päälle ja akku oli tyhjentyny ihan nolliin, eikä tietenkään akkukaapeleita. no, hitsauskoneesta kaapelit ja lisä-akusta virtaa. no, eihän se lähteny tommosella paskalla akulla edes pyöriin. sitten kaivoin traktorin 200Ah:n akun ja kaapeleiden ja sen akun kanssa aikansa pelleilin, niin lopulta lähti käyntiin. vauhtipyärästä tuli ainakin näin 30km ensikokemuksilla ihan hyvä. ei täristä, eikä väpätä ja muutenkin pelaa niinku pitääki. aika näyttää, että kestääkö, vai hajooko toikin. ainakin olemukseltaan on melko paljon jykevämpi, kun se edellinen, että pitäis kestää. ja varmaan kestääkin. ainakin eletään siinä toivossa.
tossa vielä kuva kuivaharjottelusta sovittaa turbiini vauhtipyörään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
Onko tämä kuvan pulttiviritys osoittautunu toimivaksi? Itellä samanlainen paineasetelma, jossa 2 jousta päällekkäin. Vanhat niitit ovat alkaneet antautua, joten pitäs keksiä miten tuon korjaisi.
Re: w124 250tdt
kyllä se toimi ihan hyvin. kytkimestä vain tulee melkosen jäykkä tupla jousella. kytkimen pääsylinteristä meni kertaalleen varsikin poikki, kun oli poljin niin jäykkä. tupla jousi, niin tupla jäykkyys.
mutta, jos noista pelkistä pulteista kyselit, niin toimi ihan hyvin silläkin saralla.
mutta, jos noista pelkistä pulteista kyselit, niin toimi ihan hyvin silläkin saralla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
Joo nuista pulteista kiinostuin. Mulla ollut tuollainen paineasetelma käytössä pari vuotta ja nyt niitit ovat alkaneet lähteä irti. Meinasin korvata ne tuollaisilla pulteilla, jos kerta ovat sulla toimineet. Pultin kanta taitaa olla halkaisijaltaan pienempi mitä alkuperäinen niitti, laitoitko pultin kannan alle leveää prikkaa tai jotain? Ja onko tuolla takapuolella jotain mikä estää pultin liikkumista ulospäin paineasetelmasta?
Re: w124 250tdt
paha sanoa.. en muista enää mitenkä tuo oli toiselta puolelta. yli 5 vuotta aikaa, kun tuon rakentelin.. voin koittaa kattella kuva-arkistoista, josko sieltä löytyisi kuvaa toiselta puolelta. saisi vastauksen tähän kysymykseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
löysin kuvan, joka selventää asiaa. toisella puolellä nayttäisi olevan paksut prikat. mietähän lie nuokin kotosin.. olisko orkkis niittien alta? no, jokatapauksessa paksut prikat sinne pulttien alle, niin ok. sitten en muista pitikö tuosta kitkapinnasta ottaa lastu pois. hämärä muistikuva, että jotain sorvailin tuosta asetelmasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 250tdt
Ok kiitos vaivasta. Eli ei ihan helpolla pääsekkään, jos sorvatakkin pitäs.