w124 250tdt

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Mika.T kirjoitti:Käyhän ne turbon suuttimet suoraan siihen vaparin kanteenkin. turhaa niitä kärkiä eestaas vaihtaa.
Veskola kerkesi ensin. :D

Vai onko uusi ja vanha kansi eri vuosimallia ja siksi erilaisilla kammiolla ja suuttimilla?
kyllä. en tiiä onko toi ero vuosimallissa, vai siinä, että toinen on turbo ja toinen vapari. ton turbon suuttimissa on jenka tiheä ja ihan siinä suuttimen päässä ja kyseinen suutin käy noihin turbon kammioihin, kun taas noissa toisissa suuttimien rungoissa on jenka harva ja siellä vähän pitemmällä. sopivat esikammiotkin löytyy noille harvajenkasille suuttimille, mutta kun nekin on tossa varaosa autossa kiinni. äsken ihmettelin ja koitin väännellä niitä vähän aikaa ja totesin vaan, että en tiiä saako noita tosta millään irti. tarvii hakee kunnon pulttipyssy ja saada kunnollinen avain jostain. ittetehdyllä avaimella sain viimeks tosta samasta koneesta yhden esikammion irti, ku siinä oli jotain vuotovaivaa sillon. nyt on olosuhteet vähän huonommat. auto on kotipihassa taivasalla ja työkalut vähän niin ja näin.. helppohan se tuolla pajalla olis ihmetellä ja keksiä siihen sitten konstit.

venyy tää remontti taas kaiken näkösten vastoinkäymisien takia. mutta ei se mitään, eiköhän se siitä sitten taas. jos jollain on vaparin esikammioita, niin saa tarjota, mutta täytyy olla halvat!
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vuosimalli eroja. Uudemmat on tiheällä kierteellä ja vanhemmat harvalla.

Vanhemmat mallit tuntuu käyvän karkeammin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

alkaa näyttään aika heikolta tää tilanne, ei löydy vaparin esikammioita.

alkaa vaihtoehdot oleen kortilla.

vaihtoehto 1: pystyisköhän tosta kannesta poraan ne esikammioiden paikat isommiks? vai tuleeko vastaan sitten jotain muuta sopimattomuutta? jos porais ne isommiks ja laittais turbon kammiot. samasta aihiosta nää kannet kai kuitenkin on turbolliseen ja vapariin tehty.

vaihtoehto2: sain tosta romuautosta esikammioiden lukitus/kiristys renkaat irrotettua, mutta en saanu itse kammioita pois. jos ajelis taas tampereelle ja alkais tekeen työkalua, missä on sama kierre, kun esikammiossa, niin vois ajella takas kotio ja liukuvasaralla paukutettua ne esikammiot pois ja sit vois ajella taas tampereelle ja pääsis jatkaan hommia. tulis pikkusen edestakas suhaamista, mutta ei sekään paha ole.

vaihtoehto3: ostaa sikakalliilla uus kansi jostain.

vaihtoehto4: työntää koko paska kaatopaikalle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eikö Petehri tarjonnu sulle kammioita tuola http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =5&t=99498
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jeemu kirjoitti:Eikö Petehri tarjonnu sulle kammioita tuola http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =5&t=99498
joo tarjos. tänään sitten paneuduttiin asiaan vähän tarkemmin, niin oli kyllä kammioita, mutta kaikkiin muihin laitteisiin, paitsi tähän vajaaventtiilisen vapariin. oli vaparimonivenaan ja turbolliseen monivenaan ja oli vajaaventtiilisen turbolliseen, mutta ei tähän. no, ei se mitään. lähen tästä kohta tekeen työkaluja jahka kaveri tua kierretulkin, niin saa sitten repiä noi tosta kammiot tosta varaosaromusta irti. ehkä huomenna pääsee jo laittaan autoo taas nippuu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Juu, mutta hyllyssä olikin vaan turbon ja monivenan kammioita irrallaan. Eikä tietenkään ollut mitään sopivaa vaparin kanttakaan taas hyllyssä. En tiä kuinpaljon noita romuja pitäs olla ettei tarvis myydä eioota. :?
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Mulla ois -1988 w124 250 dieseli vaparin kansi, kannen kunnosta ei tietoa vaan käsittääkseni (muistaakseni) tuossa on esikammiot kiinni. Pitäisi tutkia. Soitteleppa meikälle vaikka jos kiinnostaa niin katellaan hintaa kohilleen, ei oo kallis. 040-8370164/ Juho.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, katotaan mikä on tilanne huamenna. kävin tänään sorvaileen työkalun, ni ny pitäis esikammioiden irrota. ei tässä muute mitää, mut menee hermot tähän edestakas ramppaamiseen. ny tarvii mennä saunaa ja sitä rataa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noniin. esikammiot jäi sinne varaosaromuun, en saanu ku yhden irti. senkin kanssa joutu tappeleen niin paljon, ettei mitään järkeä.

tämän "uuden" kannen kanssa ollu pikkasen pelleilyä. siitä oli vesiletkun paikalta kierteet rikki, korjasin ne. sitten läppäsin vanhat venttiilit siihen kanteen sopiviks ja laittelin venttiilit paikoilleen. se meni ihan putkeen ja venttiileistä tuli tiiviit. sitten oli enää ne esikammiot. aikani kattelin kantta ja mietin, että mitähän sitä tekis. siinä sitten huomasin pienen halkeeman alun 4 pytyn esikammion ja venttiilin välissä. halkeema oli enemmänkin sielä syvällä esikammion reijässä. no kattelin sitä ja ihmettelin, että mahtaakohan olla vesitilaan asti. sitten kehittelin siihen sellaset allasviritykset palotilaan ja laitoin naftaa palotilan täydeltä. sitten vaan ihmetteleen, että tuleeko nafta läpitte vesitilaan. no eihän se tullu. hyvä hyvä.

sitten kun niitä esikammioita ei tuntunu löytyvän, niin tein pikkasen koneistuksia. ensiks piti tehdä vähän mittauksia, sitten kun mitat oli selvät, niin wurthille hakeen sopivia työkaluja, eli oikeen kokonen poranterä. askartelin sopivan "jigin", mikä sitten laitettiin esikammion paikalle. jigin avulla pystyi sitten poraan esikammion paikat millin isommaks ja suoraan. no minähän sitten porasin. poraus meni hyvin ja reijästä tuli kuin tulikin oikeen kokonen ja meni vielä suoraan. kaikki oli siis hyvin. sitten alko taas ahdistaan mieltä se pieni halkeeman alku siinä kannessa ja päätin tehdä vielä kertaalleen nafta painetestin. tukin esikammion paikan palotilan vastapuolelta ja virittelin allas systeemin kanteen. ja naftat paikoilleen. annoin olla siinä riittävän kauan. lopputulos oli, että ei vuoda. hyvä hyvä!

sitten vaan esikammiot kanteen, VHT:n kupariliimat kansipahviin ja kansi kiinni. ja kaikki loput hilut paikoilleen. kaikki oli valmista, sitten suuttimia ilmaileen. sitten päräytin auton käyntiin ja testaan. sen mitä sillä kerkesin testaan, niin hyvin se veti ja kulki, mutta kovin paljoa sillä ei viittiny ajaa, kun teki painetta jäähdytysjärjestelmään. kanis oli siis sittenkin halki. en tidä kuinka halkeema sitten reagoi lämmön kanssa, että oliko vuoto niin pientä kylmällä kannella, ettei sitä pahemmin huomannu ja lämmetessään sitten avautuu ja päästää paineet vesitilaan.

eihän siinä sitten auttanu, kun ajaa auto takas sisiin ja alkaa ihmetellä, että mistähän sitä alottais. pari tuntia myöhemmin kansi oli taas pöydällä. nyt odotellaan, että Jiiteen kansi tulis matkahuoltoon, niin pääsis taas kasaileen.

pakosarja oli pikkasen käpristyny lisää viikon käytössä, vaikka olin senkin jo tekovaiheessa oikassu. eilen oikasin sen sitten uudestaan. oma hommansa siinäkin, kun asettelee sitä ja koittaa saada sen edes jotenkin kiinni. (pakosarjasta tulee niitä kuvia jahka muistan ja jaksan ottaa.)

pistetääs tähän väliin jotakin kuvatusta touhuista.

siinä venttiilit likasina
Kuva

sitten putsattuina rivissä
Kuva

esikammiot putsattuina
Kuva

hapettunu vesiletkun nippa. se on semmosen tulpan päällä tossa kuvassa, ni näyttää vähän erikoiselta. jenkat sökönä.
Kuva

uus vesiletkun nippa.
Kuva
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noniin. nyt kun kerran tuli harjoteltua tota kannen vaihtoa, niin homma onnistu kerrasta hyvin. :lol:

eilen tuli uus kansi, pääsin niputtaan konetta. koko päivähän siinä taas vierähti, mutta tulipahan kuntoon. kansi oli vaparin, mutta siinä oli kammiot valmiina paikoillaan, niin säästyttiin niiden kanssa pelleilyltä. turbodiiselin venttiilit laittelin siihen, kauhee läppäys rumba ja testaus, että varmana pitää. ja pitihän ne! edes asetooni ei tullut ollenkaan läpitte, vaikka onkin aika menevää tavaraa. ja uudet venttiilinvarren kumet laitettua kanssa. suuttimet jouduin rakentaan vanhemman mallisiks, kun esikammiot oli erit, ku vanhassa kannessa. no se kävi äkkiä. samalla tuli testattua avautumispaineet ja sumukuvio. ne oli ok. kansipahvi tuli VHT kupariliimalla kiinni, mikä sekin tuli todettua aika liimavaks, kun revin tota vanhaa pahvia irti. vanhan kannen, kun nosti pois, niin osa pahvista jäi kanteen ja osa jäi lohkoon. kauhee putsaaminen. loppujen lopuks: oli kyllä mahtava fiilis, kun lopulta rupes rokkaan. ja auto rupes vetäänkin ihan eri malliin. en tiedä valehtelenko, jos sanon, että 50-100 heppaa tuli lisää siihen, mitä oli tolla vanhalla kulahtaneella ahtimella oli. (tai sitten olen vaan tottunu tohon vakion 2,5dt:n tehoihin ja kuvittelen tehon lisän.) pakosarja on ruma, mutta toimii hienosti, ahdin on just passeli 5 mukiseen. kaikki toimii!!

EDIT: semmonen vielä tuli mieleen, että käyntiääni muuttui pikkasen noiden vanhemman mallin suuttimien vaihdon seurauksena. tuli pikkasen raaempi käyntiääni, semmonen karkeampi rouskutus. mutta ei paljoa.

ja erittäin suuret erityiskiitokset JiiTee:lle kannesta. tarvii laittaa vielä jotakin pientä kivaa tuleen postissa jahka tulee tilipäivä, nyt on sen verran perseauki, ettei heti pysty laittaan jälkikiitoksia tuleen, mutta katsellaan tilannetta tuonnempana lisää..

sitten olis taas kuvatuksia.
pakosarjaa
Kuva

Kuva

Kuva

vaihteeks yks kansi.
Kuva

vanhat paskat kannet
Kuva

osat hyllyssä järjestyksessä
Kuva

kansipahvi VHT:n kupariliimoissan odottelemassa vaaditun 10 min.
Kuva

joitakin muutamia minuutteja ajetti kone viime kansiremontista..
Kuva

romua
Kuva
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Vähänlaisesti tota liimaa ja kuivuakki sais ohojeesta huolimatta pikkase kauemmi.

Ejit: Vinguttele ny kuitenki noi hitsi nöölit veke tuolta sarjasta. Vaikka ne ny näyttää pysynee sielä, muttei sitä voi tietää millo lähtee
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jeemu kirjoitti:Vähänlaisesti tota liimaa ja kuivuakki sais ohojeesta huolimatta pikkase kauemmi.

Ejit: Vinguttele ny kuitenki noi hitsi nöölit veke tuolta sarjasta. Vaikka ne ny näyttää pysynee sielä, muttei sitä voi tietää millo lähtee
jeps. mulla ei ollu oikein mitään hajua, että paljonko tota liimaa kuuluu laittaa. koitin tota lontoon murretta parhaani mukaan ymmärtää, mutta se jäi vähän epäselväks. hitsinöölejä yritin taltalla ja vasaralla ottaa. ei halunnu lähtee, niin annoin olla. nyt jälkiviisaana olis tietenkin voinu vingullakin ottaa..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Mitkä on sulla tuossa uudessa ahtimessa siipikoot....? Monestako tonnista lähtee ahtamaan?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Kuningassorvari kirjoitti:Mitkä on sulla tuossa uudessa ahtimessa siipikoot....? Monestako tonnista lähtee ahtamaan?
en muista siipikokoja. sen muistan, että pakopesä on portillinen 17# ja imusiipi on mallia billetti. muita speksejä en muista.

noo jotenkin sillain heräilee, että 2200 kierrosta on puoli baaria 3000 kierroksen kohdalla baari ja 3500 herää vikkelästi niin ylös kuin on säätäny, eli täys pöhinä jo käynnissä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Varmaan siipikokoja on monia mutta usein miten taitaa olla 60/64.
Hienosti se rupee sulla sitte pyörimään, itellä ei toivoakaan puoltabaaria noilla kierroksilla..
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Sami T kirjoitti:Varmaan siipikokoja on monia mutta usein miten taitaa olla 60/64.
Hienosti se rupee sulla sitte pyörimään, itellä ei toivoakaan puoltabaaria noilla kierroksilla..
Onko sulla mahollisuutta kokeilla vastaavaa joka varmasti eheja
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eilen illalla vähän revittelin tossa isolla tiellä, mummot on jo nukkumassa, niin saa suht rauhassa tehdä testejä. en voi satavarmaks sanoa noista kierroksista ja ahtopaineksista, kun toi mun ahtomittari on vähän rikki. välillä se näyttää jo tyhjäkäynnillä puoltabaaria ja välillä pikkuvedätyksessä menee melkein 2 baaria.. mutta sitten, kun se näyttäis toimivan normaalisti, niin uskoisin, että se näyttää suunnilleen sitä, mitä pitääkin. toi on joku autogaugen digitaalinen malli. ahtoilma tulee vaan anturille ja siitä sitten sähkösenä mittarille. niin, eli nyt kun on oikein testaamalla testailtu, niin kyllä se aikalailla noin menee, kun aikasemmin sanoin. tosin toi puolibaaria on jossakin 2400rpm, eikä 2200. hankala testata tarkasti, ku jos vedättää kakkosella, niin tapahtumat etenee niin nopesti, ettei kerkiä katteleen joka viisaria, tai sitten sutasee. sitten jos ihmettelee vaikka 3, 4, tai 5 vaihteella niin vauhtia tulee jo sen verran, ettei tässä kylän raitilla oikein uskalla vetää niin kovaa.

on kyllä uskomaton ero siihen vanhaan ahtimeen. vaikka tässä on siivetkin ja pesät ja kaikki paljon isommat, niin silti heräilee paljon herkemmin ja alempaa. on ahtimet vaan kehittyny 30 vuodessa :lol: .varmaan toi pakosarjakin tekee osansa. vanhan turbon kanssa oli mallia "all in one", eli kaikki vaan yhteen ja siihen sitten hitsattu vähän rautaa jatkoks, että saadaan ahdin oikeeseen asentoon ja t4 laippa perään. en sen kummemmin noita virtauksia ihmetelly, kauheita kulmia ja portaita jne. nyt koitin tehdä vähän paremman ja niin lyhkäsen ku mahollista ja vielä omat pakokaasut kumpaankin nieluun. määhän kerkesin tällä ahtimella ajella viikon, ennenku kansi sano kokonaan sopparin irti. sillon tää ei vetäny kyllä läheskää näin hyvin. sitten ku taas revin pakosarjaa irti, niin huomasin, että sehän oli vuotanu 1 ja 5 pyttyjen kohdista. nyt sitten viimeremontissa oikasin pakosarjan uudestaan, niin ilmeisesti lakkas vuotamasta, ku herääminen parani aika paljon. sen ei näköjään paljo tartte vuotaa, ku jo tuntuu. pienet kaposet mustat viivat oli puskenu tiivisteen ja sarjanvälistä 1 ja 5 pytyn kohdalta.

pakoputkikin ilmotti, että ahdistaa. täydestä vedätyksestä kuulu semmonen tussaus, tai lievä pamaus. heti perään sitten kauhee pörinä. eka vähän säikähdin, sitten tajusin, että joo. downpipen perässä on vähän huono liitos, varmaan siitä irtos. siitähän se sitten oli irronnukkin. tässähän oli toi putki 3" vaan downpipen osalta, muuten jotakin 2,5" tai 2,75" ja yks kotitekonen kammiovaimennin välissä vielä ahdistamassa. noo, hiljanen se on ollu ja selvästi kyllä paremmin virtaava, ku orkkispakari, mutta näköjään se ei enää riitä. tarvii alkaa siihenki suunnitteleen jotakin muutoksia. taitaa vaan olla karseita pörisijöitä ne vapaavirtauspöntöt. vai saako niillä tehtyä hiljasta pakaria? pitäs olla semmonen, että viittii ajaa enemmänkin, kun vaa lähi siwaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noniin. eilen sain aikaseks asennella öljynjäähdyttimen. meni askarteluks, kun ei ollu sopivia työkalujakaan alkuun, mutta pienen askartelun jälkeen alko putket taipua. en tiedä mitä noi öljyjen lämmöt aikasemmin on ollu, kun tässä ei ole ollu minkäänlaista jäähdytystä öljylle, mutta nyt on ainakin kohdillaan. eipä tällä mitään kilometrien kiihdytyksiäkään ole juurikaan tehty, ettei sen puoleen. mielesetäni ihan asiallinen tuli lopputuloskesta ja liitoksista pitävät.

ensin työkalun tekoa:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

niin.. rumahan se on, niinku meikäläisen "made in home" työkalut yleensäkkin, mutta hyvin se toimii ja taivuttelee tollasta rautaputkea.



Kuva

vanhat putket meni kyllä nokalle, mutta ne yhdisty vaan toisiinsa ja lisäks toisen liittimen mutka oli niin lytyssäkin, ettei siellä paljo öljy liikkunu.
Kuva

uudet liittimet hitsattuna putkeen. nyt öljy virtaa.
Kuva

sitten toisen pään liitin, mikä tulee öljyletkuun. tuli sen verran tiukka sovite, että olis varmaan pysyny paikoillaan ilman mitään klemmariakin..
Kuva

sitten putket hiottuna, maalattuna ja lakattuna
Kuva

siinä se nyt sitten on paikoillaan.
Kuva

ja letkujen kiinnitys.
Kuva

varmaan joku ottaa puheeks, että miks toi piti laittaa ahtoilmacoolerin eteen. no vaikka näyttää, että sitä tilaa on, niin sitä ei ole. ei ainakaan tarpeeks, että olis jotenkin järkevästi saanu öljycoolerin jonnekkin hyvään paikkaan.
aikani ihmettelin ja pähkäilin ja päädyin, että tossa se on paras. sinne orkkis paikallekkin vähän naamotin sitä, mutta se olis tullu sen verran pitkäks, että olis ollu suoraan eturenkaan kuralinjalla. (pikkumesestä meni puhki öljycooleri, kun kaikki paska roiskuu suoraan siihen cooleriin. niin ajattelin, ettei ainakaan sinne laiteta.) ja hyvin se tuntuu toimivan. laittelin vielä lämpömittarin öljytikkuun kiinni ja mittailin öljypohjasta lämpöjä. kun kylmästä starttas, niin öljyjen lämpötila nousi suunnilleen puolet hitaammin, kun vesien lämpötila. öljyt lämpiää sinne 80 asteeseen ja stoppaa siihen, ku seinään. tunnin verran ajelin mittarin kanssa melkien yhtä soittoa ja siinä se lämpötila pysyi. oikein pelleilemällä ja revittelemällä sai nouseen 90 asteeseen, mutta esim. kiihdytys 100-200km/h ei saanu öljyjen lämpötilaa nouseen kun 84 asteeseen. (joo, tämä tietenkin radalla..) ulkolämpötila oli -1 ja -3 asteen välillä. hyvin toimii. aikaahan tähän touhuun meni, mutta lopputulos on kyllä kiitettävä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vois kait sitä nostella taas tätäkin aihetta ylös pikkasen.

tällähetkellä mennään siinä vaiheessa, että vaihdelaatikko anto jälleen kerran periks. tälläkertaa 2 vaihde hävis kokonaan, jokusen kymmenen kilometrin perästä meni synkrot 3 ja 5 vaihteesta. auto on kuitenki joka päiväsessä ajossa johtuen siitä, että se on mun käyttis. uusia laatikoita on hankittuna. 722.3 vaihdelaatikko tuli hommattua, mutta sekin on pieni projekti. ventiilipöytä tarvis kasata, taikka laittaa kokonaan uus, koska laatikon oma venttiilipöytä on osina purkissa. ja pari tefloni rengasta puuttuu.

toisen laatikon (722.4) irrotin tosta varaosaromusta siinä toivossa, että olisisn siitä saanu tarpeellisia osia, mutta eihän ne siitä käyny. sen verran heiveröisemmistä osista kasattu toi pikkuaski. venttiilipöytä vois jopa käydäkkin, mutta sen toiminnasta isossa laatikossa ei oikein ole varmuutta, niin ekin on vilä vähän arvotus, että laittaako, vaiko ei. lähes turhaan siis raadoin auton alla taivasalla puolipäivää. no, ei se mitään. kyllä tää vielä kuntoon saadaan. hankitaan puuttuvat osat vaan jostakin ja laitetaan pelit nippuun, niin taas päästään tekeen kestotestiä tälle laatikolle.

muuten auto on toiminu aikas moitteettomasti. pari suutinputkee joutunu uusiin. siinäpä ne viat taitaa ollakkin viime raportista.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

itelle tuli kans viikkositten tuo 722.3 laitettua paikalleen ja isompi kieppi eikä luistele. tosin ei pers dyno anna kun max 250hv.
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jepajee. meni tämä vappu mersun kimpussa. eipähän tullu juopoteltua.

vanha ja väsyny, henkensä heittäny manuaali vaihdelaatikko lensi romukoppaan ja tilalle tuli väkivoimakas 722.3 aski. jonkun verran se otti aikaa kasailla koko projektiaski nippuun ja laitella sitten koneen jatkoks. lopulta sain laatikon paikoilleen ja pääsin testaan. hienosti toimii. vaihdot on täsmällisiä ja nopeita, paitsi välillä tuntuu, ettei heti vaihda isompaa, kun käsketään. jos siis mennään pakkovaihteilla. no, ehkä sekin siitä sitten korjaantuu jahka saan loput hilut paikoilleen.

laatikosta puuttuu nyt modulaattori, joka ohjaa vaihtojen kovuuttaa. kaikki vaihdot on nyt kovia. samoin vaijeri on vielä irti, mikä taasen ohjaa vaihtoajankohtaa. nyt jos ajelee D:llä, niin vaihteet vaihtuu aika nopsaa, ei paljon yli 2000 nouse kiekkamittari. nää loput hilut laittelen jahka saan modulaattorin käsiini ja jahka jaksan taas paneutua asiaan. muuten kyllä melko tyytyväinen laatikkoon.

äänimaailmaankin tuli uusia tuulia. turbon sakkauksen ääni oli aikasemmin tuntematon juttu tässä autossa. nyt kun kiihdyttää reippaasti ja lopulta tökkää nelosen silmään ja päästää kaasun, niin voi kuulla kuinka ilma resonoi ahtoputkissa edestakas. tsuh tsuh tsuh.. hieno ääni.

ei muuta tällä kertaa. taisin ottaa peräti 2 projektikuvaa koko touhusta. tarvii laitella tänne jossain kohtaa.

EDIT: niin ja se 722.4:sen venttiilipöytä käy heittämällä myös 722.3:seen. säätöja tarvii kattella vielä, kun saa noi loput osat niputettua.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tämä just hetki sitten asennettu tomaatti otti ja kyrvähti kesken leikin. askissa oli jotakin vikaa ja se ylikuumeni alta aikayksikön. vajaan kilometrin matkalla kehitti saman verran lämpöä, kun toimiva tomaatti 40 kilsan matkalla. no, enhän mää sitä huomannu ennenku oli liian myöhästä. vaihteet alko takkuaan ja lopulta sieltä hävis 3 ja 4 vaihde. no, ei se mitään uutta askia vaan tilalle. sopivasti löytykin sitten vastaava 722.3 laatikko 300 bensamersun perästä. laittelin sen paikalleen ja ajelin paripäivää, totesin ehjäks ja aloin rakentaa ohjausta.

petehriltä hain modulaattorin ohjaan alipainetta, mutta se yksinään ei oikein riittäny. jos pelkän modulaattorin kanssa sääteli vaihdot sopivan jouheiks pikkukaasulla, niin täyskaasulla luisti. jos taas sääti täyskaasulle sopivaks, niin pikkukaasulla töksähti ikävästi. niinpä laitoin järjestelmään sähköohjatun magneetti venttiilin.

säätelin siis askin toimiin pikkukaasulla hyvin ja sitten, kun kaasua on yli puolen välin, niin magneetti venttiili päästää kaikki alipaineet taivaantuuliin ja aski vaihtaa napakasti. eli käytännössä just hyvä tälläseen vehkeeseen. toimii lähes samanlailla, ku vakiovehkeissä, paitsi, että täyskaasulla on jonkun verran napakampi. 3-4 vaihto ei ole ihan niin napakka, kun toivoisin. siihen tarvii hakee vehosta korjaussarjaa jahka kerkiän.

otin tossa vähän videookin kuinka meisseli kiihtyy. laitan tänne heti, kun saan vaan jotekin katsottavaan muotoon (ehkä jo tänään). ei mitään kovin erikoista, hauskaa katsottavaa kuitenkin. hyvin se mersu vikisee, jos ei muuta :D

jonkun verran olen testaillu ja ihmetelly tehokehitystä. mulla on tossa semmonen hyvä hiekkatien pätkä, missä voi huoletta kiihdyttä sen, mitä huvittaa. pätkä on jotakin ehkä kilsan mittanen, vähän reilu. 190D 2,5 turbodiiseli lähes vakio kerkiää ottaa siinä vauhtia 160km/h. tää mun farkku kerkes vanhalla turbolla ja manuaaliaskilla kelata 200km/h mittariin. nyt uudella turbolla ja uudella askilla saa 210km/h ja kerkiää vielä hyvin jarrutella ennen mutkaa. kovempaakin pääsis, jos uskaltais vetää. oon kuitenkin koittanu ottaa sillain rauhallisesti, ettei tule vahinkoja.

eipä tässä muuta tällä erää. laittelen niitä videoita jahka tässä kerkiän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt olis jonkunmoinen video. toi on kuvattu 105mm telellä 35mm ruudulle, että ei näytä miltään kovin kovalta vauhdilta.
http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/MERSU/mersu.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 250DT 20V
w201 190E
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pera8x kirjoitti:. 3-4 vaihto ei ole ihan niin napakka, kun toivoisin. siihen tarvii hakee vehosta korjaussarjaa jahka kerkiän.
.
Ei löytynyt ainakaan mulle Veholta apua tuohon väliin vaikka Helsinkiä myöten selvittivät.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

aijaa. eikö ne osannu osanumerolla antaa oikeita hiluja?

noo, jos ei vehosta saa, ni tarvii tehä ite..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vois nostella taas pikkasen. korjaussarja laatikkoon on jo haettu. vehosta löyty osanumerolla. ei ole vaan vielä paikallaan. vaihdoin etuloksut uusiin, suihkin värin päälle ja maalasin vielä etupuskurinkin. tuli, ku uus auto. sen verran oli kuppaset ne vanhat. kromikaaretkin tipahteli vanhuuttaan.. ei vaan tullu noita turbon ritilöitä tohon vasempaan etulokariin, mutta sehän vaan lisää tätä pappalookkia. uudet lamput tarvii jostakin vielä hommata. toinen on halki ja muutenkin ne on niin kuppaset, että valoteho on vähän heikonlainen. saa tarjota.

laitetaan nyt jokunen kuvatuskin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tein vähän huoltoja. putsasin öljyvatin ja laskin moottoriöljyt puhtaaseen vatiin, että näkee minkälaista silppua koneesta tulee. ei tullut mitään muuta, ku öljyä. hyvä hyvä. uudet öljyt koneeseen + suodatin. ja sama homma vaihdelaatikolle. samaan syssyyn laittelin lootaan sen korjaussarjan, kun kolmonen oli vähän laiskan puoleinen vaihtuun. en tiiä johtuko korjaussarjasta, vai uusista öljyistä, mutta nyt vaihdot on napakoita joka vaihteella. oikein hienosti toimii! niin ja uudet kummitkin laittelin paikoilleen. takaset oli niin kulunu, että toinen rengas oli tyhjentyny kesken työpäivän.

ps. menee vähän yksinpuheluks tää topikki. en tiiä kiinnostaako ketään nää löpinät enää, kun rakentelutkin on suurinpiirtein rakenneltu ja nyt vaan ajetaan enimmäkseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Villy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 05.11.2008 11:31

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja Villy »

pera8x kirjoitti: en tiiä kiinnostaako ketään nää löpinät enää, kun rakentelutkin on suurinpiirtein rakenneltu ja nyt vaan ajetaan enimmäkseen.
Tottakai kiinnostaa. Näitä on aina mukava lukea, kun jotkut ne jaksaa ja viittii touhuta. :thumbup:
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Villy kirjoitti:
pera8x kirjoitti: en tiiä kiinnostaako ketään nää löpinät enää, kun rakentelutkin on suurinpiirtein rakenneltu ja nyt vaan ajetaan enimmäkseen.
Tottakai kiinnostaa. Näitä on aina mukava lukea, kun jotkut ne jaksaa ja viittii touhuta. :thumbup:
Joo ja kun on paikka missä touhuta :clap:
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 250tdt

Viesti Kirjoittaja pera8x »

se on hyvä sitten. niin ei tartte " ei kenellekkään" kertoilla mersujuttuja.

pikkasen olis kutinaa tehdä jotakin tälle autolle. enemmän voimaa, tai enemmän alavääntöjä. molemmat tulee maksaan jonkun verran euroja. yks vaihtoehto, mikä on jo jonkun aikaa ollu hautumassa on, että kokoeilis mynädieselin tekemää pumppua, huomais ainakin eron omavalmisteiseen. toinen vaihtoehto on, että kokeilis ittekseen räpeltää lisää syöttöjä pumpusta. kolmas vaihtoehto, mikä on myöskin epätodennäköisin on, että hankkis sinne jonkun oikeen voimamoottorin. se miks tämä on epätodennäköisin vaihto ehto johtuu siitä, että pelkällä moottorilla ei vielä pitkälle pötkitä se tarvi kaveriks kuitenkin sen syöttöpumpun. oli kysessää sitten OM606, tai 605. jos vanhan pumpun laittais 605:sen perään, niin tehot tuskin nousis ollenkaan. jos taas hankkis 6 pyttysen, niin tarvis ainakin hankkia uus pumppu 7, tai 8mm elementeillä. ehkä eniten olis intoa kokeilla miten paljon sitä saa syöttöjä kotitallissa irti tosta pumpusta. kierroksiahan tossa on varaa vielä nostaa ihan reilustikkin, mutta ei ole tullu vaan säädettyä.

tarvis noi autotomaatin sähköjutut laitella kuntoon ennen seuraavaa katsastusta. pakkivalo ei toimi ja mitähän kaikkee muuta siihen sitten kuuluukaan. jos jollain on kokemuksia tosta automatisoinnista, niin saa antaa neuvoja noihin sähköjuttuihin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin