Ahdettu W116 vm -77
Ahdettu W116 vm -77
Laitetaas tännekki vähän rojektin tynkää...
Eli tarkotus ahtaa remmiahtimella moinen johtotähti.
Pari kuvaa, mistä lähettii liikkeelle:
Ja projekti alkaa:
Tuli remmiahdin ostettua
Akku sai väistyä ahtimen tieltä
Tilaa näyttäis olevan reilusti...
Kansi tuli vaihdettua "vähän" kireempää
Kannen kun sai kiinni, niin samana päivänä perä poiki
Samalla oli aikaa suunnitella ahtimen kiinnitystä
Määränjakaja johonki tohon...
Ja tommonen laitos tuli ahtimen ja määränjakajan "imusarjasta"
Tilaa uudelle syylärille, coolerille,sähköflektille, lauhduttimille...
Tilaa alko ollakki jo niin vähän, että suunnitelmiin tuliki yllättäviä käänteitä. Cooleriksi tulikin nestejäähdytteinen, juurikin pienen kokonsa vuoksi.
Ahtoputkien sommittelua
Bypass-venttiili
Coolerin vesikierron lisänestesäiliö
Ahdinpaketti
Öljynlauhduttimet
Tällähetkellä kaikki on läjässä, ja ekat savut otettu...
Eli tarkotus ahtaa remmiahtimella moinen johtotähti.
Pari kuvaa, mistä lähettii liikkeelle:
Ja projekti alkaa:
Tuli remmiahdin ostettua
Akku sai väistyä ahtimen tieltä
Tilaa näyttäis olevan reilusti...
Kansi tuli vaihdettua "vähän" kireempää
Kannen kun sai kiinni, niin samana päivänä perä poiki
Samalla oli aikaa suunnitella ahtimen kiinnitystä
Määränjakaja johonki tohon...
Ja tommonen laitos tuli ahtimen ja määränjakajan "imusarjasta"
Tilaa uudelle syylärille, coolerille,sähköflektille, lauhduttimille...
Tilaa alko ollakki jo niin vähän, että suunnitelmiin tuliki yllättäviä käänteitä. Cooleriksi tulikin nestejäähdytteinen, juurikin pienen kokonsa vuoksi.
Ahtoputkien sommittelua
Bypass-venttiili
Coolerin vesikierron lisänestesäiliö
Ahdinpaketti
Öljynlauhduttimet
Tällähetkellä kaikki on läjässä, ja ekat savut otettu...
Kiitos!
Tässä uudet kuvat:
Noista sinisistä letkuista EI SAA välittää, ne on vaan väliaaikasia!! Hyvä et kehtaa näyttää koko kansalle... Niillä on vaa jatkettu noi bensaletkut, ja vaan siks aikaa ku tota kokeiltii.
Ja jos jollain on tarvetta kiillotukselle, niin ottaa vaa yhteyttä. Tuttu kiillottanu työksee 30vuotta... Tosin kuvassa jo rasvanen, ku pitäny hiplailla sitä.
Joutu laittaa yhen taittopyörän lisää, ku ei saanu oikeen pituista hihnaa.
Ja lauhduttimet kiinni...
Vielä pitäis koittaa saada videoo...
Tässä uudet kuvat:
Noista sinisistä letkuista EI SAA välittää, ne on vaan väliaaikasia!! Hyvä et kehtaa näyttää koko kansalle... Niillä on vaa jatkettu noi bensaletkut, ja vaan siks aikaa ku tota kokeiltii.
Ja jos jollain on tarvetta kiillotukselle, niin ottaa vaa yhteyttä. Tuttu kiillottanu työksee 30vuotta... Tosin kuvassa jo rasvanen, ku pitäny hiplailla sitä.
Joutu laittaa yhen taittopyörän lisää, ku ei saanu oikeen pituista hihnaa.
Ja lauhduttimet kiinni...
Vielä pitäis koittaa saada videoo...
Tuo on tainnut olla Nettiautossa joskus kaupan, muistelen noista puisista somisteosista ikkunanveiveissä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Onko ohjauspaineensäädin vaihdettu ahtoversioon, vai kuinka aiotte hoitaa lisärikastuksen?
Ensimmäisista kuvista tuli vaan mieleen, että ei ei ei. Mutta tuo tekninen toteutus kyllä näyttääkin hienolle, joten mieli muuttui kylläkylläkyllä.
Toivottavasti joskus pääsis näkemään ihan livenäkin tuon vehkeen.
Ensimmäisista kuvista tuli vaan mieleen, että ei ei ei. Mutta tuo tekninen toteutus kyllä näyttääkin hienolle, joten mieli muuttui kylläkylläkyllä.
Toivottavasti joskus pääsis näkemään ihan livenäkin tuon vehkeen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
En ahtimen vesikiertoa meinannut vaan että ahtimen öljyä kierrätetään jäähdyttimelle, toiselle pienistä.sunbeam kirjoitti:Hienoa laitetta olet rakentamassa ,3 jäähdytinta, onko ahtimessa oma kierto ?
En hokannut että se iso on välijäähdyttimen veden jäähdytin
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Toistaseks vakio, Niin kauan ku joku leviää... Yhen calkulaattorin mukaa 0,8 barin ahdoilla pitäis tulla 350hv. Tiedä sit... Mut kaikki mikä on 300 päälle, on plussaa!arto79 kirjoitti:Mielenkiintoinen laite! Onko voimansiirto muuten vakio? Entäs paljonko sulla on tuostsa tehotavoite, kun kaikki säädöt tehty?
Ei vielä ollu tarvetta lisärikastukselle. Seokset ollu noilla käytöillä ihan normaalit. Penkissä näkee sit enempi.Mesedesi kirjoitti:Onko ohjauspaineensäädin vaihdettu ahtoversioon, vai kuinka aiotte hoitaa lisärikastuksen?
Ensimmäisista kuvista tuli vaan mieleen, että ei ei ei. Mutta tuo tekninen toteutus kyllä näyttääkin hienolle, joten mieli muuttui kylläkylläkyllä.
Toivottavasti joskus pääsis näkemään ihan livenäkin tuon vehkeen.
Kiitos. Eiköhän tuo tuu näkymää aina jossain päin Suomee.
Tuol olis nyt jonku näkönen videon pätkä...
Laitan paremman, kunhan saan tyhjäkäynnin säädettyä. Eikös sitä pitäis voida säätää siitä imusarjan alapuolelta, sellasesta valkosesta ruuvista? Pyörittelin sitä suuntaa ja toisee, mut mitää ei tapahtunu...
http://www.youtube.com/watch?v=aSB2kWjTKpY
Laitan paremman, kunhan saan tyhjäkäynnin säädettyä. Eikös sitä pitäis voida säätää siitä imusarjan alapuolelta, sellasesta valkosesta ruuvista? Pyörittelin sitä suuntaa ja toisee, mut mitää ei tapahtunu...
http://www.youtube.com/watch?v=aSB2kWjTKpY
On komee peli ja siististi toteutettu.kippo86 kirjoitti:Tuol olis nyt jonku näkönen videon pätkä...
Laitan paremman, kunhan saan tyhjäkäynnin säädettyä. Eikös sitä pitäis voida säätää siitä imusarjan alapuolelta, sellasesta valkosesta ruuvista? Pyörittelin sitä suuntaa ja toisee, mut mitää ei tapahtunu...
http://www.youtube.com/watch?v=aSB2kWjTKpY
W126ssani oli se ruuvi kuskin puolella imusarjassa, määräjakajan etupuolella. Sehän on vaan "neulaventtiili" jolla säädetään ilman virtausta. Saako tuo jostain liikaa vuotoilmaa vai onko niin että pumppu lykkää sinne enemmin siis paineella - normaalisti siellähän on alipainetta ja ilmaruuvilla annostellaan lisäilmaa.
Ai niin mutta nyt se ilmaruuvi päästääkin ilmaa ulospäin eikä sisälle koska imusarjassa onkin ylipainetta .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Kiitoksia!karra kirjoitti:On komee peli ja siististi toteutettu.kippo86 kirjoitti:Tuol olis nyt jonku näkönen videon pätkä...
Laitan paremman, kunhan saan tyhjäkäynnin säädettyä. Eikös sitä pitäis voida säätää siitä imusarjan alapuolelta, sellasesta valkosesta ruuvista? Pyörittelin sitä suuntaa ja toisee, mut mitää ei tapahtunu...
http://www.youtube.com/watch?v=aSB2kWjTKpY
W126ssani oli se ruuvi kuskin puolella imusarjassa, määräjakajan etupuolella. Sehän on vaan "neulaventtiili" jolla säädetään ilman virtausta. Saako tuo jostain liikaa vuotoilmaa vai onko niin että pumppu lykkää sinne enemmin siis paineella - normaalisti siellähän on alipainetta ja ilmaruuvilla annostellaan lisäilmaa.
Ai niin mutta nyt se ilmaruuvi päästääkin ilmaa ulospäin eikä sisälle koska imusarjassa onkin ylipainetta .
Joo, toi ruuvi on samas paikas... Mutta nythän kun läppä on kiinni, ni sinnehän tulee alipaine? Tosin läppä ei mee kiinni asti, ku koitin sillei tyhjäkäyntiä saada nostettua... On muuten mahoton ajaa sisää noin.
Aivan . Joku joka tietää noista voisi kommentoida miten se läppä pitää säätää. Täysin mekaanisissa ruiskuissa ilmaläppä säädetään ihan miltei kiinni, sen verran rakoa että voi vetää paperin pois välistä. Tällä estetään mahdollinen jumittuminen lian tai hapettumisen (alumiini) takia. Ja näin siis ilmaruuville jää se maksimaalinen säätöalue koska kaikki tyhjäkäynnin vaatima ilma menee sen kautta.kippo86 kirjoitti:Mutta nythän kun läppä on kiinni, ni sinnehän tulee alipaine? Tosin läppä ei mee kiinni asti, ku koitin sillei tyhjäkäyntiä saada nostettua... On muuten mahoton ajaa sisää noin.
Minä en edes muista missä M110E:ssä on se kaasuläppä .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Katsoin nuo videopätkät. Edelleen kiinnostaa, mutta sallittakoon ulkokuoren arvostelua sen verran, että tuo olisi varsin kiintoisa kapistus, jos ulkokuori olisi täysin orkkis, eli listat takaisin maskiin ja uusi tumman harmaa maskin verkko tilalle. Mustaksi maalattu verkko iskee silmään kun autossa ei ole mitään muuta mustaa sen lisäksi kuin kapeat suirut puskureissa. Mutta jatkakaa!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Täytyy sanoa että itse ajattelin ihan samaa. Liian musta maski .Timo L. kirjoitti:Katsoin nuo videopätkät. Edelleen kiinnostaa, mutta sallittakoon ulkokuoren arvostelua sen verran, että tuo olisi varsin kiintoisa kapistus, jos ulkokuori olisi täysin orkkis, eli listat takaisin maskiin ja uusi tumman harmaa maskin verkko tilalle. Mustaksi maalattu verkko iskee silmään kun autossa ei ole mitään muuta mustaa sen lisäksi kuin kapeat suirut puskureissa. Mutta jatkakaa!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
remmiahdintahan täällä piti ihailla, eikä mitään maskeja kattella mulle olis ainakin aivan sama, vaikka olis neon pinkki tuo maski, oli niin hienot äänet
ja jäähdytyksen varmistamiseksi kai tuota maskia on muokattu muutenkin, tuskin siinä paljon on tuunaukset ollu mielessä...
onko mitään tarkempaa tietoa tuosta itse ahtimesta, mitä "sukupolvea" tai mistä autosta alunperin lähtöisin
ja jäähdytyksen varmistamiseksi kai tuota maskia on muokattu muutenkin, tuskin siinä paljon on tuunaukset ollu mielessä...
onko mitään tarkempaa tietoa tuosta itse ahtimesta, mitä "sukupolvea" tai mistä autosta alunperin lähtöisin
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
napa kirjoitti: ja jäähdytyksen varmistamiseksi kai tuota maskia on muokattu muutenkin, tuskin siinä paljon on tuunaukset ollu mielessä...
öö mites nuo ohuet romilistat nyt sitten vaikuttaa tuohon jäähdytykseen?
en huomannut heikentynyttä jäähdytys tehoa kun laitoin avari maskin.
pitäiskö vaihtaa pois?
mutta eikös noiden kuvien perusteella tuo bypass oltu sijoitettu kuitenkin niin, ettei tuota ilmiötä pääse tapahtumaan, eli kaikki koneeseen menevä ilma on kuitenkin ensin mennyt puntarin kauttaxr5 kirjoitti:Bypass-venttiili ja k-jetti
alipaine saattaa vetää venttiiliä auki jolloin tyhjäkäynnin seos on laihalla kun kaikki ilma ei tule määränsäätimen läpi
Bypass-venttiili on yleensä käytössä sähkö ruiskuissa joissa ei ole väliä vaikka se olisikin auki tyhjäkäynnillä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
en kyllä kuvia niin paljon katsellutnapa kirjoitti:mutta eikös noiden kuvien perusteella tuo bypass oltu sijoitettu kuitenkin niin, ettei tuota ilmiötä pääse tapahtumaan, eli kaikki koneeseen menevä ilma on kuitenkin ensin mennyt puntarin kauttaxr5 kirjoitti:Bypass-venttiili ja k-jetti
alipaine saattaa vetää venttiiliä auki jolloin tyhjäkäynnin seos on laihalla kun kaikki ilma ei tule määränsäätimen läpi
Bypass-venttiili on yleensä käytössä sähkö ruiskuissa joissa ei ole väliä vaikka se olisikin auki tyhjäkäynnillä
riippuu vähän siitä mihin tuo venttiilistä taakse päin putki menee olettaisin sen menevän ulko ilmaan jos se menee määränsäätimen ja ahtimen väliin niin sitten se ei vaikuta seokseen tosin antaa määrän säätimen lautaselle aikamoisia iskuja kun paine purkautuu ja samalla sotkee seos säätöä osa kaasulla
Juu, täytynee laittaa läppä melkei kiinni, ja sit alkaa räplää uudestaa...
Joo, no romilistat otin pouis vain sen takia, kun ne ei ollu oikeen pituset. Oli otettu jostai pienemmästä maskista. Ja ittee häiritti vähemmän koko listojen puute, ja maskia en viittiny vakion väriseks jättää...
Ahdin on Eattonin M90, ja peräisin Ford Firebirdista. Vuosimallista ei niin tietoa, mut ei mikää tuore kapistus.
Bypass purkaa juurikin jakajan ja ahtimen väliin. Ilmaanhan se ei ainakaa sais sitä päästää? Mikä sille olisi parempi paikka? Nyt se kiertää vaa ahtimen...
Joo, no romilistat otin pouis vain sen takia, kun ne ei ollu oikeen pituset. Oli otettu jostai pienemmästä maskista. Ja ittee häiritti vähemmän koko listojen puute, ja maskia en viittiny vakion väriseks jättää...
Ahdin on Eattonin M90, ja peräisin Ford Firebirdista. Vuosimallista ei niin tietoa, mut ei mikää tuore kapistus.
Bypass purkaa juurikin jakajan ja ahtimen väliin. Ilmaanhan se ei ainakaa sais sitä päästää? Mikä sille olisi parempi paikka? Nyt se kiertää vaa ahtimen...
Ford Thunderbirdissä oli tollanen 90 luvulla
Bypass on k-jetissä pakollinen jos ahdetaan mitattua ilmaa. Jos sen päästäis pihalle, menis seokset aina järkyttävän rikkaalle ja auto sammuu heti ku se dumppi aukee ulkoilmaan (nimim. kok. löyt.). Jos ahdin olisi ennen määräjakajaa, voisi sen ilman dumpata ulos. Tollanen Forgen bypassi ei pitäs aueta alipaineesta koska se ei vedä männän suuntaisesti vaan tulee sylinterin kyljestä niiku 2T moottorin pakoaukko.
Bypass on k-jetissä pakollinen jos ahdetaan mitattua ilmaa. Jos sen päästäis pihalle, menis seokset aina järkyttävän rikkaalle ja auto sammuu heti ku se dumppi aukee ulkoilmaan (nimim. kok. löyt.). Jos ahdin olisi ennen määräjakajaa, voisi sen ilman dumpata ulos. Tollanen Forgen bypassi ei pitäs aueta alipaineesta koska se ei vedä männän suuntaisesti vaan tulee sylinterin kyljestä niiku 2T moottorin pakoaukko.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu