Ahdettu W116 vm -77

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
kippo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 25.06.2009 22:41

Ahdettu W116 vm -77

Viesti Kirjoittaja kippo86 »

Laitetaas tännekki vähän rojektin tynkää...

Eli tarkotus ahtaa remmiahtimella moinen johtotähti.

Pari kuvaa, mistä lähettii liikkeelle:


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja projekti alkaa:

Kuva
Tuli remmiahdin ostettua

Kuva
Akku sai väistyä ahtimen tieltä

Kuva
Tilaa näyttäis olevan reilusti...

Kuva
Kansi tuli vaihdettua "vähän" kireempää

Kuva
Kannen kun sai kiinni, niin samana päivänä perä poiki :D

Kuva
Samalla oli aikaa suunnitella ahtimen kiinnitystä

Kuva
Määränjakaja johonki tohon...

Kuva
Ja tommonen laitos tuli ahtimen ja määränjakajan "imusarjasta"

Kuva
Tilaa uudelle syylärille, coolerille,sähköflektille, lauhduttimille...

Kuva
Tilaa alko ollakki jo niin vähän, että suunnitelmiin tuliki yllättäviä käänteitä. Cooleriksi tulikin nestejäähdytteinen, juurikin pienen kokonsa vuoksi.

Kuva
Ahtoputkien sommittelua

Kuva
Bypass-venttiili

Kuva
Coolerin vesikierron lisänestesäiliö

Kuva
Ahdinpaketti

Kuva
Öljynlauhduttimet


Tällähetkellä kaikki on läjässä, ja ekat savut otettu...
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Hienoa laitetta olet rakentamassa ,3 jäähdytinta, onko ahtimessa oma kierto ?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nätille näyttää, 280 SE Kompressor :-). Eikun lisää selostusta projektin etenemisestä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
kippo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 25.06.2009 22:41

Viesti Kirjoittaja kippo86 »

Kiitos!

Tässä uudet kuvat:

Kuva
Noista sinisistä letkuista EI SAA välittää, ne on vaan väliaaikasia!! Hyvä et kehtaa näyttää koko kansalle... Niillä on vaa jatkettu noi bensaletkut, ja vaan siks aikaa ku tota kokeiltii.

Kuva

Kuva
Ja jos jollain on tarvetta kiillotukselle, niin ottaa vaa yhteyttä. Tuttu kiillottanu työksee 30vuotta... Tosin kuvassa jo rasvanen, ku pitäny hiplailla sitä. :lol:

Kuva

Kuva
Joutu laittaa yhen taittopyörän lisää, ku ei saanu oikeen pituista hihnaa.

Kuva
Ja lauhduttimet kiinni...


Vielä pitäis koittaa saada videoo...
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Mielenkiintoinen laite! Onko voimansiirto muuten vakio? Entäs paljonko sulla on tuostsa tehotavoite, kun kaikki säädöt tehty?
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

aika magee,oliko itse auto hommattu Jyväskylä/keski-suomi? tutun näkönen
Merseedespents
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tuo on tainnut olla Nettiautossa joskus kaupan, muistelen noista puisista somisteosista ikkunanveiveissä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sunbeam kirjoitti:Hienoa laitetta olet rakentamassa ,3 jäähdytinta, onko ahtimessa oma kierto ?
Vesicooleri ja öljyjäähdyttimet. Eli ahtimessa ei vesiä kierrä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onko ohjauspaineensäädin vaihdettu ahtoversioon, vai kuinka aiotte hoitaa lisärikastuksen?

Ensimmäisista kuvista tuli vaan mieleen, että ei ei ei. Mutta tuo tekninen toteutus kyllä näyttääkin hienolle, joten mieli muuttui kylläkylläkyllä.

Toivottavasti joskus pääsis näkemään ihan livenäkin tuon vehkeen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

veholta pitää hakee Kompressor tarrat etulokareihin ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

sunbeam kirjoitti:Hienoa laitetta olet rakentamassa ,3 jäähdytinta, onko ahtimessa oma kierto ?
En ahtimen vesikiertoa meinannut vaan että ahtimen öljyä kierrätetään jäähdyttimelle, toiselle pienistä.
En hokannut että se iso on välijäähdyttimen veden jäähdytin :oops:
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
kippo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 25.06.2009 22:41

Viesti Kirjoittaja kippo86 »

arto79 kirjoitti:Mielenkiintoinen laite! Onko voimansiirto muuten vakio? Entäs paljonko sulla on tuostsa tehotavoite, kun kaikki säädöt tehty?
Toistaseks vakio, Niin kauan ku joku leviää... 8) Yhen calkulaattorin mukaa 0,8 barin ahdoilla pitäis tulla 350hv. Tiedä sit... Mut kaikki mikä on 300 päälle, on plussaa!
kippo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 25.06.2009 22:41

Viesti Kirjoittaja kippo86 »

vk00 kirjoitti:aika magee,oliko itse auto hommattu Jyväskylä/keski-suomi? tutun näkönen
Kyllä se on... Jos tiedät entisen omistajan, ni kerro terveisiä. :D Ei tienny sillon mitä mersu vielä näkee...
kippo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 25.06.2009 22:41

Viesti Kirjoittaja kippo86 »

Mesedesi kirjoitti:Onko ohjauspaineensäädin vaihdettu ahtoversioon, vai kuinka aiotte hoitaa lisärikastuksen?

Ensimmäisista kuvista tuli vaan mieleen, että ei ei ei. Mutta tuo tekninen toteutus kyllä näyttääkin hienolle, joten mieli muuttui kylläkylläkyllä.

Toivottavasti joskus pääsis näkemään ihan livenäkin tuon vehkeen.
Ei vielä ollu tarvetta lisärikastukselle. Seokset ollu noilla käytöillä ihan normaalit. Penkissä näkee sit enempi.

Kiitos. Eiköhän tuo tuu näkymää aina jossain päin Suomee. :wink:
kippo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 25.06.2009 22:41

Viesti Kirjoittaja kippo86 »

Tuol olis nyt jonku näkönen videon pätkä...
Laitan paremman, kunhan saan tyhjäkäynnin säädettyä. Eikös sitä pitäis voida säätää siitä imusarjan alapuolelta, sellasesta valkosesta ruuvista? Pyörittelin sitä suuntaa ja toisee, mut mitää ei tapahtunu...


http://www.youtube.com/watch?v=aSB2kWjTKpY
kippo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 25.06.2009 22:41

Viesti Kirjoittaja kippo86 »

Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

kippo86 kirjoitti:Tuol olis nyt jonku näkönen videon pätkä...
Laitan paremman, kunhan saan tyhjäkäynnin säädettyä. Eikös sitä pitäis voida säätää siitä imusarjan alapuolelta, sellasesta valkosesta ruuvista? Pyörittelin sitä suuntaa ja toisee, mut mitää ei tapahtunu...


http://www.youtube.com/watch?v=aSB2kWjTKpY
On komee peli ja siististi toteutettu.

W126ssani oli se ruuvi kuskin puolella imusarjassa, määräjakajan etupuolella. Sehän on vaan "neulaventtiili" jolla säädetään ilman virtausta. Saako tuo jostain liikaa vuotoilmaa vai onko niin että pumppu lykkää sinne enemmin siis paineella - normaalisti siellähän on alipainetta ja ilmaruuvilla annostellaan lisäilmaa.

Ai niin mutta nyt se ilmaruuvi päästääkin ilmaa ulospäin eikä sisälle koska imusarjassa onkin ylipainetta :!: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
kippo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 25.06.2009 22:41

Viesti Kirjoittaja kippo86 »

karra kirjoitti:
kippo86 kirjoitti:Tuol olis nyt jonku näkönen videon pätkä...
Laitan paremman, kunhan saan tyhjäkäynnin säädettyä. Eikös sitä pitäis voida säätää siitä imusarjan alapuolelta, sellasesta valkosesta ruuvista? Pyörittelin sitä suuntaa ja toisee, mut mitää ei tapahtunu...


http://www.youtube.com/watch?v=aSB2kWjTKpY
On komee peli ja siististi toteutettu.

W126ssani oli se ruuvi kuskin puolella imusarjassa, määräjakajan etupuolella. Sehän on vaan "neulaventtiili" jolla säädetään ilman virtausta. Saako tuo jostain liikaa vuotoilmaa vai onko niin että pumppu lykkää sinne enemmin siis paineella - normaalisti siellähän on alipainetta ja ilmaruuvilla annostellaan lisäilmaa.

Ai niin mutta nyt se ilmaruuvi päästääkin ilmaa ulospäin eikä sisälle koska imusarjassa onkin ylipainetta :!: .
Kiitoksia!
Joo, toi ruuvi on samas paikas... Mutta nythän kun läppä on kiinni, ni sinnehän tulee alipaine? Tosin läppä ei mee kiinni asti, ku koitin sillei tyhjäkäyntiä saada nostettua... On muuten mahoton ajaa sisää noin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

kippo86 kirjoitti:Mutta nythän kun läppä on kiinni, ni sinnehän tulee alipaine? Tosin läppä ei mee kiinni asti, ku koitin sillei tyhjäkäyntiä saada nostettua... On muuten mahoton ajaa sisää noin.
Aivan :D . Joku joka tietää noista voisi kommentoida miten se läppä pitää säätää. Täysin mekaanisissa ruiskuissa ilmaläppä säädetään ihan miltei kiinni, sen verran rakoa että voi vetää paperin pois välistä. Tällä estetään mahdollinen jumittuminen lian tai hapettumisen (alumiini) takia. Ja näin siis ilmaruuville jää se maksimaalinen säätöalue koska kaikki tyhjäkäynnin vaatima ilma menee sen kautta.

Minä en edes muista missä M110E:ssä on se kaasuläppä :oops: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Katsoin nuo videopätkät. Edelleen kiinnostaa, mutta sallittakoon ulkokuoren arvostelua sen verran, että tuo olisi varsin kiintoisa kapistus, jos ulkokuori olisi täysin orkkis, eli listat takaisin maskiin ja uusi tumman harmaa maskin verkko tilalle. Mustaksi maalattu verkko iskee silmään kun autossa ei ole mitään muuta mustaa sen lisäksi kuin kapeat suirut puskureissa. Mutta jatkakaa!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Katsoin nuo videopätkät. Edelleen kiinnostaa, mutta sallittakoon ulkokuoren arvostelua sen verran, että tuo olisi varsin kiintoisa kapistus, jos ulkokuori olisi täysin orkkis, eli listat takaisin maskiin ja uusi tumman harmaa maskin verkko tilalle. Mustaksi maalattu verkko iskee silmään kun autossa ei ole mitään muuta mustaa sen lisäksi kuin kapeat suirut puskureissa. Mutta jatkakaa!
Täytyy sanoa että itse ajattelin ihan samaa. Liian musta maski :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

remmiahdintahan täällä piti ihailla, eikä mitään maskeja kattella :shock: mulle olis ainakin aivan sama, vaikka olis neon pinkki tuo maski, oli niin hienot äänet :D

ja jäähdytyksen varmistamiseksi kai tuota maskia on muokattu muutenkin, tuskin siinä paljon on tuunaukset ollu mielessä...

onko mitään tarkempaa tietoa tuosta itse ahtimesta, mitä "sukupolvea" tai mistä autosta alunperin lähtöisin :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

napa kirjoitti: ja jäähdytyksen varmistamiseksi kai tuota maskia on muokattu muutenkin, tuskin siinä paljon on tuunaukset ollu mielessä...

öö mites nuo ohuet romilistat nyt sitten vaikuttaa tuohon jäähdytykseen?

en huomannut heikentynyttä jäähdytys tehoa kun laitoin avari maskin.

pitäiskö vaihtaa pois?
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Bypass-venttiili ja k-jetti
alipaine saattaa vetää venttiiliä auki jolloin tyhjäkäynnin seos on laihalla kun kaikki ilma ei tule määränsäätimen läpi
Bypass-venttiili on yleensä käytössä sähkö ruiskuissa joissa ei ole väliä vaikka se olisikin auki tyhjäkäynnillä
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

xr5 kirjoitti:Bypass-venttiili ja k-jetti
alipaine saattaa vetää venttiiliä auki jolloin tyhjäkäynnin seos on laihalla kun kaikki ilma ei tule määränsäätimen läpi
Bypass-venttiili on yleensä käytössä sähkö ruiskuissa joissa ei ole väliä vaikka se olisikin auki tyhjäkäynnillä
mutta eikös noiden kuvien perusteella tuo bypass oltu sijoitettu kuitenkin niin, ettei tuota ilmiötä pääse tapahtumaan, eli kaikki koneeseen menevä ilma on kuitenkin ensin mennyt puntarin kautta :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

napa kirjoitti:
xr5 kirjoitti:Bypass-venttiili ja k-jetti
alipaine saattaa vetää venttiiliä auki jolloin tyhjäkäynnin seos on laihalla kun kaikki ilma ei tule määränsäätimen läpi
Bypass-venttiili on yleensä käytössä sähkö ruiskuissa joissa ei ole väliä vaikka se olisikin auki tyhjäkäynnillä
mutta eikös noiden kuvien perusteella tuo bypass oltu sijoitettu kuitenkin niin, ettei tuota ilmiötä pääse tapahtumaan, eli kaikki koneeseen menevä ilma on kuitenkin ensin mennyt puntarin kautta :roll:
en kyllä kuvia niin paljon katsellut
riippuu vähän siitä mihin tuo venttiilistä taakse päin putki menee olettaisin sen menevän ulko ilmaan jos se menee määränsäätimen ja ahtimen väliin niin sitten se ei vaikuta seokseen tosin antaa määrän säätimen lautaselle aikamoisia iskuja kun paine purkautuu ja samalla sotkee seos säätöä osa kaasulla
kippo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 25.06.2009 22:41

Viesti Kirjoittaja kippo86 »

Juu, täytynee laittaa läppä melkei kiinni, ja sit alkaa räplää uudestaa...

Joo, no romilistat otin pouis vain sen takia, kun ne ei ollu oikeen pituset. Oli otettu jostai pienemmästä maskista. Ja ittee häiritti vähemmän koko listojen puute, ja maskia en viittiny vakion väriseks jättää...

Ahdin on Eattonin M90, ja peräisin Ford Firebirdista. Vuosimallista ei niin tietoa, mut ei mikää tuore kapistus.

Bypass purkaa juurikin jakajan ja ahtimen väliin. Ilmaanhan se ei ainakaa sais sitä päästää? Mikä sille olisi parempi paikka? Nyt se kiertää vaa ahtimen...
jyrki.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ke 06.10.2004 16:55
Paikkakunta: raasepori

Viesti Kirjoittaja jyrki.k »

ford firebirdistä:)...mut komea on meesu.
voihan v...eiku väyrynen.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ford Thunderbirdissä oli tollanen 90 luvulla ;)

Bypass on k-jetissä pakollinen jos ahdetaan mitattua ilmaa. Jos sen päästäis pihalle, menis seokset aina järkyttävän rikkaalle ja auto sammuu heti ku se dumppi aukee ulkoilmaan (nimim. kok. löyt.). Jos ahdin olisi ennen määräjakajaa, voisi sen ilman dumpata ulos. Tollanen Forgen bypassi ei pitäs aueta alipaineesta koska se ei vedä männän suuntaisesti vaan tulee sylinterin kyljestä niiku 2T moottorin pakoaukko.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Hyvää jälkeä olet saanut aikaan, ajattelin kun aloit tuosta ahtamisesta kirjoittelmaan, että jääköhän vain puheiksi mutta eipä jäänyt.
Vastaa Viestiin