ETU pyörän välys ?
ETU pyörän välys ?
Oli vähän liikaa etupyörissä välystä,ja kun avasin etu kupit ,lähtee ulospäin varovasti lyömällä urasta ,välillä toiseltakin puolen ,että lälhtee tasaisesti ylos.
eikä ollut rasvaakaan kuin juuri nimeksi ,ei tehtaan pojat liikoja laita.
niin on tosi helppo kiristää tarvii ,oliko 4mm kuusiokolo avaimen jolla mutteri on lukittu ,ei kun vahän löysää lukitusta niin mutteri pyöri käsin,lait a merkki ennenkuin teet mitään millä kohti rako oli.
itse käytin koko laakerin varovasti pois ja laitoin laakeri rasvaa vähän sisälle ja kiinni kamat .
laakeriin ei saa hieroa sormia jää kaikki paska kuuliin ja ei sitten kestä kauaa.
ja rasvakuppiin ei see laittaa rasvaa ,kuin aivan vähän .jos laitat täyteen ja huitaset kupin paikalleen niin takaa tiiviste tulee ulos,teit enemmän sutta ja sekundtaa, kuin laki sallii.
Kohtuus kaikessa,
niin ja jätä oikein pieni välys ,ettei hirtä laakeria,kun lämpiiää niin laajenee laakerin pinnat ja välys on jyyri sitä varten.
jospa nyt menis vähän aikaa.
kellä on aikaa voi tietenkin ottaa koko navan pois ,että saa sisemmänkin laakerin huoltaa .
se onkin jo toinen juttu.
eikä ollut rasvaakaan kuin juuri nimeksi ,ei tehtaan pojat liikoja laita.
niin on tosi helppo kiristää tarvii ,oliko 4mm kuusiokolo avaimen jolla mutteri on lukittu ,ei kun vahän löysää lukitusta niin mutteri pyöri käsin,lait a merkki ennenkuin teet mitään millä kohti rako oli.
itse käytin koko laakerin varovasti pois ja laitoin laakeri rasvaa vähän sisälle ja kiinni kamat .
laakeriin ei saa hieroa sormia jää kaikki paska kuuliin ja ei sitten kestä kauaa.
ja rasvakuppiin ei see laittaa rasvaa ,kuin aivan vähän .jos laitat täyteen ja huitaset kupin paikalleen niin takaa tiiviste tulee ulos,teit enemmän sutta ja sekundtaa, kuin laki sallii.
Kohtuus kaikessa,
niin ja jätä oikein pieni välys ,ettei hirtä laakeria,kun lämpiiää niin laajenee laakerin pinnat ja välys on jyyri sitä varten.
jospa nyt menis vähän aikaa.
kellä on aikaa voi tietenkin ottaa koko navan pois ,että saa sisemmänkin laakerin huoltaa .
se onkin jo toinen juttu.
Viimeksi muokannut nautseri, Pe 27.08.2004 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- anttikaukainen
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su 06.06.2004 22:06
- Paikkakunta: Loimaa
Laakerien kireys
Joo pyöränlaakerien kireys on muuten kiistelty juttu ainakin Loimaan katastuskonttorilla. Ei mennyt w124 läpi kun etupyörien laakerit (just vaihdettu) olivat välykselliset.Auto vietiin eräälle tutulle korjaamolle ja kerroin huoleni. Kaveri kävi pauhaamassa konttorin porukkaa, että niitä ei saa kiertää liian piukkaan. Myös molemmat etujouset oli poikki. Asiaa ei katsastuksessa huomattu.
On tästä laakerin kireydestä Tapeltu täällä foorumillakin.
Tulos taisi olla, että välys on suhteellinen käsitys.
Minun mielestäni renkaassa ei saa tuntua väljää yhtään. Omassa laakerit on säädetty ns. välyksettömaksi ajettu 2vuotta / 60tkm ja eikä vieläkään rengas heilu eikä ole laakerit leikannu kiinni.
Mutta silti laakerilla on riittävä välys, että sen kärsii lämmetä sen mitä lämpiää.
Ja laakeri vastaa koko pinnallaan, eikä muutamalla rullalla.
( Nyt taisi tulla keskustelua )
Tulos taisi olla, että välys on suhteellinen käsitys.
Minun mielestäni renkaassa ei saa tuntua väljää yhtään. Omassa laakerit on säädetty ns. välyksettömaksi ajettu 2vuotta / 60tkm ja eikä vieläkään rengas heilu eikä ole laakerit leikannu kiinni.
Mutta silti laakerilla on riittävä välys, että sen kärsii lämmetä sen mitä lämpiää.
Ja laakeri vastaa koko pinnallaan, eikä muutamalla rullalla.
( Nyt taisi tulla keskustelua )
Joku mersupurkaamo??
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Välys
Juuri kävin Villen nosturia lainaamassa ja tehtiin pieni esikatsastus Lumikkiin ennen kuin päästetään valtionkonttorin kaverit vauhtiin.
Ohjaus oli tuntunut vähän nuljuvalta ja tärräävältä kun kokeilin autoa - vaimo on ajellut Lumikilla koko kesän ja naisethan eivät vikoja raportoi ennen kuin vähintään pyörä putoaa irti - ja vika löytyi pyöränlaakereista joissa oli klappia.
Kiristäminen oli tosiaan helvetin helppoa, kiristin niitä sen verran että klappia ei enää tuntunut mutta että pyörä silti pyöri varsin ongelmitta.
Mulle ei tulis mieleenkään jättää tarkoituksella klappia pyöränlaakeriin mutta en toisaalta mikään esentaja kyllä olekaan.
Henkka
Ohjaus oli tuntunut vähän nuljuvalta ja tärräävältä kun kokeilin autoa - vaimo on ajellut Lumikilla koko kesän ja naisethan eivät vikoja raportoi ennen kuin vähintään pyörä putoaa irti - ja vika löytyi pyöränlaakereista joissa oli klappia.
Kiristäminen oli tosiaan helvetin helppoa, kiristin niitä sen verran että klappia ei enää tuntunut mutta että pyörä silti pyöri varsin ongelmitta.
Mulle ei tulis mieleenkään jättää tarkoituksella klappia pyöränlaakeriin mutta en toisaalta mikään esentaja kyllä olekaan.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Re: Välys
Kannattaa koittaa kädellä ,kun on ajanut pitemmän matkan että lämpiääkö kovin.Henri Junkkala kirjoitti:Juuri kävin Villen nosturia lainaamassa ja tehtiin pieni esikatsastus Lumikkiin ennen kuin päästetään valtionkonttorin kaverit vauhtiin.
Ohjaus oli tuntunut vähän nuljuvalta ja tärräävältä kun kokeilin autoa - vaimo on ajellut Lumikilla koko kesän ja naisethan eivät vikoja raportoi ennen kuin vähintään pyörä putoaa irti - ja vika löytyi pyöränlaakereista joissa oli klappia.
Kiristäminen oli tosiaan helvetin helppoa, kiristin niitä sen verran että klappia ei enää tuntunut mutta että pyörä silti pyöri varsin ongelmitta.
Mulle ei tulis mieleenkään jättää tarkoituksella klappia pyöränlaakeriin mutta en toisaalta mikään esentaja kyllä olekaan.
Henkka
Antaa suuntaa onko liia kireällä jos on kuumat.
jarrurus myös lämmittää ,
Re: Välys
Kannattaa koittaa kädellä ,kun on ajanut pitemmän matkan että lämpiääkö kovin.Henri Junkkala kirjoitti:Juuri kävin Villen nosturia lainaamassa ja tehtiin pieni esikatsastus Lumikkiin ennen kuin päästetään valtionkonttorin kaverit vauhtiin.
Ohjaus oli tuntunut vähän nuljuvalta ja tärräävältä kun kokeilin autoa - vaimo on ajellut Lumikilla koko kesän ja naisethan eivät vikoja raportoi ennen kuin vähintään pyörä putoaa irti - ja vika löytyi pyöränlaakereista joissa oli klappia.
Kiristäminen oli tosiaan helvetin helppoa, kiristin niitä sen verran että klappia ei enää tuntunut mutta että pyörä silti pyöri varsin ongelmitta.
Mulle ei tulis mieleenkään jättää tarkoituksella klappia pyöränlaakeriin mutta en toisaalta mikään esentaja kyllä olekaan.
Henkka
Antaa suuntaa onko liia kireällä jos on kuumat.
jarrurus myös lämmittää ,palovaara ?!
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Mersussa on kartio laakerit edessä, joita ei saa kiristää tiukkaan. Eli ensin kiinni, ja sitten n. 1/5 - 1/4 osa kierrosta auki, ja nyt kestää.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0