W126 keskikonsolin puupaneelin irrottamiseen liittyvää

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

W126 keskikonsolin puupaneelin irrottamiseen liittyvää

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Jälleen kerran kokemuksen kultaamana opittua. Eli: ryhdyin tässä iltana eräänä uusimaan W126:n Kojetaulu/keskikonsolista hiipuneita polttimoita. Esimerkiksi lämmönsäätimien (nopeuden säädin + suunta) kehällä olevat symbolit eivät palaneet ja toisesta lämmönsäätörullasta oli myös poltin kulantanut jo ties koska.

No ei muuta kuin "naamataulu" (puupaneeli) irti, siis katkaisimet veke jne. Heti alkumetreillä huomasin, kun otin puhaltimen nopeuden säätökatkaisijan hankikkaa ja sen alla olevaa matalakantaista mutteria irti, että muovipohja oli lähes tuhansina pikkupalasina. Nämä mukia tai kippoa muistuttavat muovitaustathan ovat sellaiset, ettei niitä tarvitse irrottaa, jos on purkamassa puuviilunaamataulua. Lamppujen vaihtokin sinänsä siis onnistui ongelmitta särkyneestä muovikupista huolimatta. Lievästi vaurioitunut muovitausta ajaa usein vielä asiansa, varsinkin kun ei liikaa kiristä mutteria. Ilmeisesti tämän osan hajoamiseen ylipäänsä on usein syynä se, että puupaneelin kiristämiseen tarkoitetut mutterit vedetään liian tiukalle ja sen myötä myös muovikupit särkyvät.

Ajattelin kuitenkin, että särkyneen tilalle saisi Veholta halvalla varaosan. Ja ei kun varaosatiskille seuraavana päivänä. Siinä sitten varaosamyyjän kanssa yksissä tuumin ihmeteltiin, että missähän räjäytyskuvassa onneton muovikippo sijaitsisi. Ja kun sitä ei alkanut löytyä, niin yhtäkkiä päähän iski sellainen dejavu-ilmiö, eli tätä samaa asiaa on tällä samalla tiskillä ihmelty joskus ennemminkin. Joopa joo, aikoinaan tosiaan olin exääni (W123) uusimassa samoja olemattoman oloisia muovihärveleitä. Ja siintä juontuikin mieleeni perin ilkeä muistikuva. Eipä näitä myydäkään erikseen, vaan jos haluat ehjät muovimukit säätönamiskojen alle, niin menee koko naamataulu uusintaan. Tässä tapauksessa se on - kuten tunnettua - puuosa ja maksaa siis jonnin verran... Tuli väkisin mieleen, että tässä kohtaa kyllä autonvalmistaja vedättää oikein huolella. :evil:

Tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu. Löysin onnettoman muoviosan, peräti irtonaisena, eräästä purkuosia kaupittelevasta myymiöstä. Ja maksoi ehkä noin 1/25 -osaa siitä, mitä koko puuviilunaaman uusiminen olisi tullut kustantamaan.:D
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Itse halusin polttimoiden vaihdon yhteydessä vaihtaa myös käpristyneet lämmönsäätörullien teipit. Eräällä työmatkalla Saksassa kyselin paikallisesta Vehosta niitä teippejä ja vastaus oli että ei saa - pitää ostaa koko rullat. No ne oli aikas kalliit ja jätin ne sinne (en muista hintaa). Sitten remontin yhteydessä irroitin ne teipit ja kiristin rypyt vetämällä teipin pinkeäksi ja pikaliimalla kiinni. Tulos oli melko hyvä - kirkkaan pintateipin alla olevaan sinisen perusteippiin tuli vaan yksi rako kun kirrasin teippiä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kovasti tutunoloista tarinaa. Niitä säätimien taustamuoveja ei tosiaan saa erikseen ja niinpä se minullakin oli lohjennut. Mutta vain sen verran lievästi, että hyvin pysyy vielä mutterin alla, eikä mitään näy päälle päin. Samalla tavalla räjäytyskuvia haavisteltiin huuli pyöreänä ja lopputuloksena päättelimme, että muovikehät ovat osa tätä puista naamataulua.

Nuo säätörullat maksoivat Venetmäellä 60€ / kpl ja toinen menikin uusintaan. Kannattaa muistaa, ettei laita valoiksi 0,4W "kuumempia" polttimoita. Venetmäeltä sain heti kättelyssä oikeat, mutta jostain syystä KL ja Veho möi aikoinaan 1,2 wattisia, jotka tuppaavat kärventämään säätimet ja taitaa näiden symbolimuovienkin rapeutuminen olla seurausta tästä, tiedä häntä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin