MD 300GD '89 W460 muutoskatsastaminen turboksi / ahtaminen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Doni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 02.02.2004 00:28

MD 300GD '89 W460 muutoskatsastaminen turboksi / ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Doni »

Tarkoitus olisi 300D koneen tilalle vaihtaa 300turboD kone. Miten mahtaa muutoskatsastus onnistua? Tämä asia on selvitettävä ennenkun lähtee projektia rakentamaan.

Tuota mallia kun ei ole taidettu saada koskaan turboD:nä. Onko jollain täällä tietoa muutoskatsastuksesta?
Viimeksi muokannut Doni, To 17.06.2004 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Vertailumalliksi vois kelvata 280GE, siinähän on jotain reilut 150 hv ja on kuusisylinterinen.
Katsastuksessa vaaditaan jonkinlainen dokumentti mallien eroista, riippuu pitkälti katsastajasta, mikä se dokumentti on. Joillekin kelpaa varaosaluettelo ja joillekin pitää olla maahantuojan todistus.
E 290TDT Avantgarde
Doni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 02.02.2004 00:28

Viesti Kirjoittaja Doni »

Pitää AKE:lle huomenna soittaa tai sitten käydä katsastusasemalla. Tuossahan on nytten 5-syl. kone. Turbokone olisi sitten varmaan 300turboD esim. W124 mallista?

Entä tuon 5-syl. koneen ahtaminen? Katselin että siellä on paljon tilaa. Voiko alkuperäistä imusarjaa käyttää? Eli ahtimen ahtopuolelta (tai välijäähdyttimen) putki nykyisen imusarjan imuun. Joutuuko tekemään muita suurempia muutoksia? Miten esim. puristukset?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89??? helpontahan olis laittaa samaa vuosimallia oleva OM617 TurboD mutta onkos sitä valmistettu vuonna -89? ulospäin sama kone. mutta turbolla... alkup. turbossahan on öljysuihkut mäntien pohjiin joita vaparissa ei ole... tämän takia vaparin turbottaminen on vähän heikolla pohjalla mutta maltillisilla ahdoilla varmasti sekin kestää...
Doni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 02.02.2004 00:28

Viesti Kirjoittaja Doni »

Mika.T kirjoitti:moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89??? helpontahan olis laittaa samaa vuosimallia oleva OM617 TurboD mutta onkos sitä valmistettu vuonna -89? ulospäin sama kone. mutta turbolla... alkup. turbossahan on öljysuihkut mäntien pohjiin joita vaparissa ei ole... tämän takia vaparin turbottaminen on vähän heikolla pohjalla mutta maltillisilla ahdoilla varmasti sekin kestää...
Mitenköhän vaikeeksi menee sitte 6-syl koneen asentaminen? Erooko kyseinen kone paljonkin tuosta 5-syl koneeata? Miten istuu laatikkoon (5-lovinen) ja koneen kiinnikkeisiin? Mikä on tuon 6-syl 300D moottorin mallimerkintä?

Tarkoitus ois kummiskin saada sen verran heposia, että tuo jaksais mennä moottoritiellä ylämäet kärry perässä.....hyytymättä. Nytten kun saa hakea niitä pienempiä pykäliä.
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Autoon on suht helppo vaihtaa mitä tahansa koneita, koska kytkentä jakolaatikkoon on tehty kardaanilla. Vaihdelaatikon takapään kiinnikkeen paikat rungossa on mallia "käy kaikille koneille", eli siellä on pitkät kiskot ja useita reikiä. Tehojen puolesta voi käyttää vertailuautona vaikka 500GE mallia. Tiedän suomessakin yhden vanhan GD:n johon on katsastettu 500 V8 kone.

Vanhan viispyttysen 300d vaihdelaatikko ei käy uuteen kuuspyttyseen 300d koneeseen (malli OM603). Mutta kannattaa laittaa samalla saman mallisarjan 5v-laatikko.

Itse olen vaihtanut MB240GD:hen 300d koneen. Velipoka taas vaihtoi 300GD:hen 350SL:n kasin. Nykyjään ajelen MB250GD:llä johon himottais vaihtaa joku järeempi dieseli.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mika.T kirjoitti:moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89???
Olihan kunniakas kisakone :lol: OM616:kin tuotannossa vielä 90-luvun puolella pakettiauton koneena. Hyvää ei kannata vaihtaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Doni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 02.02.2004 00:28

Viesti Kirjoittaja Doni »

Nonii, alkaa taas olemaan noita vaihtoehtoja.

Vakio 5-syl koneen ahtaminen - kestäis pieniä paineita
Ahdettu 5-syl kone - menis heittämällä, mersumies halusi täydellisestä 2500e

Ahdettu 6-syl (OM603?) - ei tahdo mistään löytää
Vapari 6-syl jonka ahtaisi itse.

Mitenkä tuo 6-syl vapaastihengittävä eroaa ahdetusta 6-syl koneesta? Onko sielläkin erona öljysuihkutus mäntien pohjiin? Entä muuta?


Saksasta koneen tuominen ei ole ongelma. Onko jollain bookmarkeissa saksalaisia varaosasivuja? Luulisi noita 300D ja 300TurboD koneita löytyvän saksasta aika sopivalla hinnalla.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Saul kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89???
Olihan kunniakas kisakone :lol: OM616:kin tuotannossa vielä 90-luvun puolella pakettiauton koneena. Hyvää ei kannata vaihtaa.
Taitaa OM616 olla vieläkin tuotannossa ahdettuna intialaisten Tempo-maastureiden nokalla :P
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Leka kirjoitti:
Saul kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89???
Olihan kunniakas kisakone :lol: OM616:kin tuotannossa vielä 90-luvun puolella pakettiauton koneena. Hyvää ei kannata vaihtaa.
Taitaa OM616 olla vieläkin tuotannossa ahdettuna intialaisten Tempo-maastureiden nokalla :P
:shock: Oho! No hyvästä ei edelleenkään kannata luopua. Minkähänlainen on tuo Intian laatu/hinta? Jos vaikka tilaisin uuden vaihtomoottorin pystäriin. Olis turbokin jo vakiona ja rekisteriotteessakin on valmiiksi "A"! :D
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Saul kirjoitti: :shock: Oho! No hyvästä ei edelleenkään kannata luopua. Minkähänlainen on tuo Intian laatu/hinta? Jos vaikka tilaisin uuden vaihtomoottorin pystäriin. Olis turbokin jo vakiona ja rekisteriotteessakin on valmiiksi "A"! :D
Heh, Tuolla on noista menopeleistä jotain infoa: http://www.tempoindia.com/htmlsite/products.asp

Näköjään on vapaastihengittäväkin vielä tuotannossa...
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

g-menopeli

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No mites Sprintterin kone ,vaikka toi 2.9 td ,sehän on viismukinen ja toimiva ratkaisu.

Terveisin Jamppa
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Doni kirjoitti:Nonii, alkaa taas olemaan noita vaihtoehtoja.

Vakio 5-syl koneen ahtaminen - kestäis pieniä paineita
Ahdettu 5-syl kone - menis heittämällä, mersumies halusi täydellisestä 2500e

Ahdettu 6-syl (OM603?) - ei tahdo mistään löytää
Vapari 6-syl jonka ahtaisi itse.

Mitenkä tuo 6-syl vapaastihengittävä eroaa ahdetusta 6-syl koneesta? Onko sielläkin erona öljysuihkutus mäntien pohjiin? Entä muuta?


Saksasta koneen tuominen ei ole ongelma. Onko jollain bookmarkeissa saksalaisia varaosasivuja? Luulisi noita 300D ja 300TurboD koneita löytyvän saksasta aika sopivalla hinnalla.

2500 euroa vanhanaikaisesta tekniikasta tuntuu aika paljolta. Tuon tekniikan saa w123:n nokalla huomattavasti halvemmalla. Tuossa koneessa ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin kulutus, joka on aika korkea.

Lopuista ratkaisuista taitaa tuo 300 d turbo om603 olla ainoa todella järkevä ratkaisu, vaikka maksaakin. Tosin sen tekniikan hinta ei kovin kauas tuosta 2500 eurosta mene. Saattaapa sen jopa sillä saadakin. Itsekin Suomen tarjontaan tutustuneena, en voi kuin käskeä hakemaan Saksasta. Täällä niitä koneita ei paljon ole.
Doni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 02.02.2004 00:28

Viesti Kirjoittaja Doni »

Perttu K kirjoitti: 2500 euroa vanhanaikaisesta tekniikasta tuntuu aika paljolta. Tuon tekniikan saa w123:n nokalla huomattavasti halvemmalla. Tuossa koneessa ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin kulutus, joka on aika korkea.

Lopuista ratkaisuista taitaa tuo 300 d turbo om603 olla ainoa todella järkevä ratkaisu, vaikka maksaakin. Tosin sen tekniikan hinta ei kovin kauas tuosta 2500 eurosta mene. Saattaapa sen jopa sillä saadakin. Itsekin Suomen tarjontaan tutustuneena, en voi kuin käskeä hakemaan Saksasta. Täällä niitä koneita ei paljon ole.
Kai tämä siihen alkaa kallistumaan että tuo om603 turbo on hankittava. Se riittää jo jonku matkaa vakiona, mutta tänään tuli jo melkein ostettua ahdin.

Holsetin ahdin, 59mm pako, 56mm imu ja neljäntoista pesällä. Sitten 400x500x50 välkkäri, niin eiköhän se siitä sitten lähde.

Tuon om603 koneen kanssa pitää sitten vaihtaa laatikko samalla. Missä hinnoissa nuo liikkuu? Kysymysmerkiksi osottautuu taas, että pitäiskö laittaa automaatti.
Vastaa Viestiin