Katti pois, tilalle yksi iso vai kaksi pientä rööriä?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Katti pois, tilalle yksi iso vai kaksi pientä rööriä?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonii. Pakoputkienkin kanssa on varmaan väännetty kun on turpoja väsätty ja muuta. Mutta mites on laita, kun kohteena on -89 300TE,mistä nyppäistään katti pois? Nyt tilanne on se, että koneelta tulee kaksi putkea, jotka yhtyvät etupenkkien kohdalla. Tästä Y-haarasta jatkuu yksi putki katille, ja tässä osuudessa on myös lambda-anturi. Anturi on määrä säilyttää. Vakioratkaisussa katilta lähtee takapäästä kaksi putkea, jotka ovat pulttilaipoilla kiinni takapöntölle menevillä putkilla.

Eli putkien lukumäärä edestä laskien on: kaksi --- yksi ---katti---kaksi.

Vaan entä nyt. Otetaanko Y-haarakappale etupäähän ja Y:n yläpalkeista suorat putket kohti takapönttöä (Y:n "jalkaosa" eteenpäin, siihen yhteen putkeen jossa lambda) , VAI pistetäänkö Y-kappale taaksepäin ja sitten yksi iso putki lähtemään lambdalta taaksepäin?

Hitsarimme pelkää yhdessä isossa putkessa virtausten menevän sekaisin, liekö asiassa perää?

(Ja saikohan tästä nyt kukaan mitään tolkkua? :oops: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Jep itse olen myös kiinnostunut tuosta kaitin poistosta, mites lain säädäntä kun rek. otteessa lukee vähäpäästöinen(auto otettu käyttöön -89)

Miten lambda anturin kanssa käy kun poistaa katin, sekoaako seokset? Olen kuullut huhuja että sekoais!? :?
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sinäpä oletkin vaikeammassa tilanteessa, kun sulla lukee otteessa tuo "vähäpäästöinen". Meikulla lukee vaan että katalysaattori, ja lyijytöntä polttoainetta käytettävä. Tällöin riittää, kun hommaa Veholta otteen ns. vaatimuksenmukaisuustodistuksesta, jossa vakuutetaan että auto täyttää valmistusajankohtansa päästönormit myös ilman kattia. Todistuksen saamisen jälkeen katin voi poistaa ja todistuksen kanssa auton muutoskatsastaa.

Sen verran hommassa voisi porsaanreikää olla, että tuossa vaatimuksenmukaisuustodistuksen otteessa mainitaan autoja tehdyn sekä katilla että ilman kattia. Sama pätee tietysti -89 mallin 230E:henkin eli tekniseltä puolelta ei todistuksen saaminen autoosi pitäisi olla vaikeaa. Mutta se rekisteriotteessa kummitteleva "vähäpäästöinen" voi nostaa tien pystyyn. Kannattaa nyt kysyä tätä vielä konttuurilta.

Lambdan ei pitäisi seota katin poistosta. Kattihan on lambdan jälkeen, eli kyllä se lambda aina haistelee (ja antaa tietonsa ECUlle) puhdistamattomista pakokaasuista. Sikäli ongelmia voi tulla, jos esim pakokaasujen nopeudet tms. liikkeet muuttuvat uuden putken myötä ja lambda joutuu jotenkin merkillisiin pyörteisiin yms ja arvaa sitten pakokaasujen sisällön väärin. Tätäkin varten tässä utelen, kumpi ratkaisu katin tilalle on parempi, yksi iso vai kaksi pienempää rööriä vai ihanko välipönttö.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Aku P kirjoitti:Tätäkin varten tässä utelen, kumpi ratkaisu katin tilalle on parempi, yksi iso vai kaksi pienempää rööriä vai ihanko välipönttö.
Äänenvaimentaja katittomassakin versiossa on katalysaattorin paikalla, eli semmoinen varmaan kannattaisi laittaa.
Haaroitus pöntön jälkeen, niin saat liitettyä vanhaan takaosaan :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hmm. Ja justiinsa kun olin miettimässä omaan olemukseen sopivaa thüningia -- sellaista mikä ei näy, ennen kuin auto on katollaan penkalla...

Onkoos luvassa, etä jos suoraa putkea käyttää, niin mökä kasvaisi kovaksi? AKE:n "hyvät" sivut mainitsevat vaan, että meluarvoissa on pysyttävä ja muuten saa värkätä suht vapaasti. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuskin ne äänet paljoa kasvaa, vaikka sen pöntön jättäisi poiskin.
Aika tehokkaita on ne takimmaisetkin pöntöt.
Kokeilemalla sen näkee, jos metelöi liikaa, niin sitten pönttö väliin :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Voi olla että joutuu laittaan Magnaflown "kisakatin" tilalle tai tyhjentää orggis jos siitä on mitään jäljellä "raaps" raaps" ajon jälkeen :P
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

enska kirjoitti:Voi olla että joutuu laittaan Magnaflown "kisakatin" tilalle tai tyhjentää orggis jos siitä on mitään jäljellä "raaps" raaps" ajon jälkeen :P
No sepä tässä on kun siitä katista ei ole jäljellä juuri mitään. Tai ei ole ainakaan ensi talven jälkeen.

No, pitää miettiä. Mutta tuohon 1 iso vs 2 pientä-kysymykseen jos joku osaisi jotain sanoa. Alkaisi ensi viikolla tuo kesälomakin, niin saisin kulutettua siitä päivän, pari epäortodoksisesti mersun alla maatessa. :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

OT, mutta oliks se Fustin 300CE:n katti jo myyty.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin