Projektina w109/m130 1968

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Ostin pari viikkoa sitten -68 300 SEL mersun ja nyt ois ajatus ruveta sitä rassaileen.
Tarkoitus olisi päivitellä/ihmetellä täälläkin projektin edistymistä ja toivon mukaan saada hyviä vinkkejä myös..
Laittamista on aikalailla ja vielä on paljon kartoittamattakin.
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan ja muitten projektien ongelmia kuunnellaan korvat höröllä.
Viimeksi muokannut WainSataYheksän, Ti 26.10.2010 00:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13657
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tervetuloa!

Teksasin auto, ei pitäs olla peltitöitä :D .

Olet näemmä aloittanut juuri sieltä mistä pitääkin - linjat ja tankki puhtaaksi :P . Milloin on ollut ajossa viimeiksi?

Ilmajousituksenhan saa ylös "apuilmalla" vaikka kone ei käy :wink: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

komea peli! tervetuloa lupiin vaik mulla vaan 108 onki ja foorumin ruminki viel :)

minkälaiset suunnitelmat on? museopeli vai ajopeli?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Museopeliksi "pitkällä tähtäimellä", mutta ensin luultavasti ajoon normipelinä.
Tuossa aika hyvin osat tallella, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, esim jousituksen ilmasäiliö, joten sieltä ei sitten saa tuota nostettua..
Muutenkin jousitus tulee olemaan kompastuskivenä tuossa, kun palkeet sököt (3 neljästä) ja puuttuvia putkia ym.
Pellit tosiaan hyvät.
Historia on kyllä aika mielenkiintoinen/erikoinen siinä mielessä, kun löytyy kaikki huoltokuitit(2-5 joka vuosi) ja MAILImerkinnät kaikissa -90 luvulle asti. Ilmeisesti -91 jäänyt seisomaan sen saman äijän talliin mikä sen osti -68.
Ainakin kuitit ja verotarrat ikkunassa loppuu siihen ja kuitenkin sama mies myi auton Suomeen vuoden vaihteessa.

Nyt pitääkin lähteä purkamaan bensanpaluulinjaa... talliin mars.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13657
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kun (jos) se on ollut noin kauan käyttämättä niin mekaaninen rivipumppu kannattaisi tsekata ennen käynnistystä, ja toki se että itse kone ei ole jumissa.

Lukaiseppas täältä, painiskelin jumettuneen kasimäntäpumpun kanssa.

Kuusimäntäisiissä on jatkuva öljynkierto takaisin moottorin öljypohjaan ja ne ei ole ilmeisimmin niin herkkiä jumittumaan. Pagoda-foorumilla on niistä juttua erittäin paljon, tuosta yllä olevasta linkin topikista pääsee pagodafoorumin juttuhin myös.

Minulla oli M130E myös kuutisen vuotta mutta en tutkinut rivipumppua sen tarkemmin koska toimi hyvin. Se säätötangon liikkuvuus kannattaa tarkistaa, se kertoo paljon. Uskoisin että M130E mallissa siihen näkee helpommin kuin kasikoneessa mutta aika ahtaassa rakosessa se kutvosessakin on...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

En tuonu ite tuota Suomeen ja tää edellinen oli jo uskaltanut veivata käyntiin tuon, joten ei liene jumissa.(ainakaan enään)
Itsekin ajoin pihasta talliin, kun kerran jo käynnistetty pitkän tauon jälkeen. Kävi kyllä tasaisesti, mutta en tohtinut tietysti juuri kierrättää. Kylmänä piti kyllä startata piiiitkään ennen heräämistä. Johtui luultavasti bensalinjoista, jotka oli ihan haperoa tankin puoli päässä(letkut siis).
Mistä muuten kannattais kysellä noita letkuja/ muita osia? Dbdepotilta löytyy aika mukavasti osaa, mutta menee vastaajaan, kun soittaa..
Olisi mukavampi soittaa firmaan ennen tilausta, niin kuulee hiukan onko asiallisen tuntuinen paikka..

http://wainsatayhdeksn.nettisivu.org/fi ... g_0195.jpg
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Voe voe.. Ja piti olla ihan ehjä tankki... muuten oiski, mutta...

http://wainsatayhdeksn.nettisivu.org/fi ... g_0196.jpg
http://wainsatayhdeksn.nettisivu.org/fi ... g_0201.jpg


Oiskohan kellään tietoa saako tuota tinailtua/ onko järkeä. Reikä on aika pieni ja muuten ihan kovaa jokapuolelta. Järjettömän kallis näyttää olevän uus..
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Tinaaminen onnistuu, jos saat reikäisen alueen syvimmät "kraaterit" puhtaaksi ruostesta., jotta tina tarttuu kaikkialle.
Ennen tinausta irroita polttoainemittarin anturi ja pese tankki hyvin myös sisästä. Anna sen kuivaa sitten hyvin.
Kun aloitat tinauksen, niin laita puhallin puhaltamaan polttoaineputken reiästä raitista ilmaa tankin sisään. Ilman poisto tapahtuu silloin anturin reiästä. Näin vähennät "räjähdysvaaran" riskiä.
Kun olet tinannut tankin, kokeile sen pitävyyttä valopetroolilla ennen tankin asentamista.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

on se hieno peli...
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Aika unelma pirssi!
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13657
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

WainSataYheksän kirjoitti: Kylmänä piti kyllä startata piiiitkään ennen heräämistä. Johtui luultavasti bensalinjoista, jotka oli ihan haperoa tankin puoli päässä(letkut siis).

Mistä muuten kannattais kysellä noita letkuja/ muita osia?
Pitkä startti kylmänä sattaa johtua siitä että kylmäkäynnistyssuutin ei toimi tai ei saa sähköä. Oma 6.3 lähtee tulille alle sekunnissa - aina :P (paitsi joskus kuumana kun on ehkä se höyrylukko pumpussa).

Itse suosin MBClassicsia ja Niemölleriä (hinta :oops: ).

Luulen että noita bensaletkuja ei sa kun merkkiliikkeestä tai Classic Centeristä (=merkkiliike :wink: ). Muistelen näin lukeneeni M100 foorumilta mutta kuutosen letkuja saattaa toki saada paremmin.

Itse tein kerettiläisesti uusimalla vaan letkut vanhoihin päihin klemmareiden kanssa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

nykki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 765
Liittynyt: To 15.02.2007 19:31
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja nykki »

Moi,
laitoin yv tankkiin liittyen
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Tankki tuli korjattua ja hyvä tuli, mutta HIUKAN takkuaa varaosien saanti tuohon jousitukseen. Siitä kun puuttuu tuo ilmasäiliö niin ei pääse alkua pidemmälle siinä asiassa.

Tuossapa muutama linkki, jos pian jollekin jotain uutta...

http://www.dbdepot.de/
http://www.german-spob.de/
http://www.autohausaz.com/
http://www.niemoeller.de/
http://www.mbclassics.de/
http://www.sls-hh-shop.de/
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Jahas, kevät painaa päälle, joten pikku hiljaa voi alkaa taas jatkaan projektia.
Edelleen bensalinjat levällään, joten sen kasausta varmaan alkuun. Ilmajousten säiliö muuten löytyi ja jousituksen muut osat pitäis viimein saada tilaukseen...
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

WainSataYheksän kirjoitti: Ilmajousten säiliö muuten löytyi
Näytti maksavan ehjä säiliö Ruotsissa 25€, kun viime viikolla sellaista katselin.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Mulle tuli saksasta säiliö, tais olla kuluineen jotain 30-40e. Nyt ootellaan pakettia jenkeistä jossa jousipalkeet ja muuta roinaa... Ihmeen pienillä kuluilla tulee sieltäkin paketit. Onko kellään muuten tietoa alustan osien alkuperäisistä väreistä/ pinnoitteista? Taka-akselin irroitus tulollaan ja mietin miten sitä värjäis sitten lopuksi. Samaten pohjan käsittely pitäis miettiä.
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Uusia jousitus ongelmia.. Nyt puuttuu tuo "check valve" mikä tulee säiliön jälkeen.
Saa uusia, mutta aika suolainen hinta tuntuu olevan. Lieneekö käyttötarkoitus estää säiliön kokonaan tyhjentyminen, jos vuotoja? Tietoa mistä löytyis tommoista?
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Jousipaketti saapui jenkeistä. Nyt ois jousipalkeet paikallaan ja auto irti maasta. Tosin suoraan palkeisiin ulkoisella kompuralla ilmat, joten seuraavaksi linjaston kimppuun. Tuli purettua tasonsäätöventtiili pikku palasiksi ja vaihdettua kaikki tiivisteet.. Saa nähdä pitääkö.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13657
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja karra »

Heps, etsin M130 haulla ja osuin tähän. Mitäs tälle ilmajousitetulle kuuluu?

Laitetaan kannusteeksi kuva moottorista tähän:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Projektina vielä, mutta hiukan on kuitenkin edistystä tapahtunut. Eli tekniikka alkais olemaan aikalailla kasassa.
Jousitus pelaa ja moottori toimii hyvin, jarrut on läpikäyty/ uusittu. Pakoputkisto piti kans uusia kokonaan. Se oli jostain syystä vaihdettu ihan erilaiseen kuin ORG.??
(oli muuten kallis ja irrotettaessa osin uskomattoman tiukassa)
Käytin jo katsastusasemallakin, kun tuo autovero uudistus rupesi jännittämään niin oli pakko aloittaa katsastus, että saa verojutut tehtyä.
Eli koekilvillä pääsi jo hiukan fiilistelemäänkin sillä reissulla :)
Vikalistaan ei edes paljon muuta tullutkaan kuin valovikoja yms.
Punaiset takaheijastimet hiukan ihmetyttää, kun pitää vaihtaa keltaisiin vaikka näyttää noita punaisiakin suomessa näkyvän??? Eikö karra sullakin ole?
Ulkonäköön pitäisi alkaa paneutua seuraavaksi ja se katsastus lopetella myös.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13657
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja karra »

WainSataYheksän kirjoitti: Punaiset takaheijastimet hiukan ihmetyttää, kun pitää vaihtaa keltaisiin vaikka näyttää noita punaisiakin suomessa näkyvän??? Eikö karra sullakin ole?
Ni hao! Siis heijastimet, ei vilkut? Eikös ne ole aina punaiset, uudemmissakin (uusissakin)? Vanhemmisa vilkutkin oli punaisia, ainakin jenkkimallissa ja kyllä ne suomeen pitäisi kelvata :? .

Omassa ca-pagodassa tankiss aon edelleen situunahapot sisällä nyt kun olen reissussa. Ensi viikolla tarttis aloittaa tankin kunnostus, ainakin yksi reikä on pohjassa :problem: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Tarkoitin takasivuheijastimet.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13657
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja karra »

WainSataYheksän kirjoitti:Tarkoitin takasivuheijastimet.
Kyllä '68 coupéssani oli punaiset siviheijasimet takana. Keltaisista amerikanparkeista yhdessä katsastuksessa jupisivat mutta koska MR-todistuksessa ne oli kuvassa paikoillaan nin hyväksyivät.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Vihdoin viimein sai vanhus suomen kilvet paikalleen.
Muutama sata koeajo kilometri heitetty ja talveksi tekemistä etsitty :)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13657
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja karra »

WainSataYheksän kirjoitti:Vihdoin viimein sai vanhus suomen kilvet paikalleen.
Muutama sata koeajo kilometri heitetty ja talveksi tekemistä etsitty :)
Onneksi olkoon! Sama tehty kesällä ja sama suunnitelma talveksi :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Koe-ajoista paljastunutta.......
Aika mellevästi kulkee, mutta muutama ihmeteltäväkin löytyy.
Esimerkiksi vaihdelaatikosta: Vaihtaa oikein mukavasti ja kulkeekin hiljaisesti, mutta ilmeisesti ykkösvaihdetta ei löydy.
(päätellen siitä, että satasta kuitenki kulkee vielä aika pienillä kierroksilla)
Voisiko olla että lähtee liikkeelle heti kakkosvaihteella? Laatikko lienee K4A 025.
Vaihdevivuston niveliä, muuten tarvitaan, jos niitä jollain sattuu olemaan.....

Perästä kuuluu myös "kolahdus", kun moottorijarruttaa ihan pysähdyksiin asti. Ihmetyttää, kun muuten hiljainen perä...
Vai olisiko taka-akseli, hmmm.

Ja mittarivaloja rupesin vaihtamaan... Ihan äkikseltään koe-ajon välissä ja purinkin jo yläpuolelta aikalailla, mutta eipä ne mittarit niin helposti irtoakaan... vinkki siihenkin kyllä kelpaa.

Tallitalvea odotellessa:)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13657
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja karra »

Kupplung-laatikko (eli K-alkuinen) lähtee kakkosella, täyskaasulla eli kikkari pohjassa ykkösellä sitten. Ominaisuus siis :P .

Mittariston takana on sellainen sormipyörä, valkoista muovia. Se pitää pakettia paikoillaan. Käsikopelolla taikka peili/epämukava asento ottaen sen näkee ja sitten vaan ruuvaat auki. Varo niitä piuhoja ja öljyletkua ettei vaurioidu. Mittarivaloja saa vaihdettua ettei tartte ottaa kokonaan mittaristoa irti. Itse vaihdoin tuolla lailla sen valojen säätöpotikan.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
WainSataYheksän
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 25.10.2010 10:37

Re: Projektina w109/m130 1968

Viesti Kirjoittaja WainSataYheksän »

Kevätajelulla käyty:) Mittarivaijerista tuli ihme pärinä aina välillä ja taka-akselin kolina vielä kuuluu(puslat???), mutta muuten oli talvehtinut hienosti... Tosin työt haittas niin paljon harrastusta, että kunnostus kyllä jäi minimiin. No osatilaus on kuitenkin vetämässä...jospa se siitä.
Vastaa Viestiin