Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 29.08.2018 12:25
karra kirjoitti:
karra kirjoitti:Tilasin Autodocista Febin ohjausvaimentimen, parikymppiä maksoi. Febin laatikossa oli toisen merkkinen osa mutta Made in Germany silti


Oli merkkiä Stabilus.



Febi on vain pakkaaja, ei juuri omaa tuotantoa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3673
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ke 29.08.2018 12:30
On se vaan nätti! :thumbup:
TUosta eilispäivän käyttöautoilusta nykyhetkeen siirrettynä tekisi mieli melkein avata oma topicci kysymyksellä "Kenellä on SECci-Mersu rehellisenä käyttöautona?" :lol:
Kyllä noin niinkuin harrasteajoneuvotapahtumassa järjestelyvastuussa olevien pitäisi sen verran omata näkemystä, että tunnistaa ne 30-vuotiaat eilispäivän käyttöautot, jotka varmasti kuitenkin on nykyisellään enempi harrastepelejä, oli sitten museoauto tai ei.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ke 29.08.2018 16:24
Mä ajelen -85 500 SEC:illä kesäisin kaikki ajoni. Oon pitänyt mielessä mottoa "life's too short to drive boring cars" 8) Jostain syystä saan kiksit siitä että ajan autolla mitä ei käytännössä kenelläkään muulla ole. Ylipäätään 1985 vanhemmat autot on ainakin Kehä 3 sisäpuolella tosi harvassa, niin sitä suuremmalla syyllä on kiva päästellä museoikäisellä autolla ja ajella siellä arkikippojen seassa. Kiva jättää se parkkiin ja vilkaista taakseen todetakseen miten hyvän näköinen auto se on.

Tuo on 33-vuotiaana arkikäytössäkin niin käyttökelpoinen ja luja peli, että ei ole vielä käynyt sääliksi ajella. Lisäksi mittarissa oli jo ostaessa yli 250 tkm, joten ei ole niin väliä jos siihen tulee vähän kilometrejä päälle. Tänä kesänä tulee reilu 8 tkm. Ehkä muutaman vuoden päästä voi olla tilanne että haluaa säästää sitä vain satunnaisiin hyvän sään ajoihin.
500 SEC -85 kesäkäyttis
S8 quattro -97 talvikäyttis
300 E-24 -92 naftaliinissa
200 quattro 20V -90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11425
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 07.01.2019 11:00
Kävin eilen Taiplasaaren kimppatalilla käyttämässä SECciä ja sen ilmastontia. Sitten seuraava käyttäminen helmi-maaliskuun taitteessa ja varmaan huhtikuun alkupuolella jos sää salli haen auton kotiin.

Jos 450 SEL olisi sitten fiksailtu valmiiksi uuteen kesään niin saisi SECin talliin ja pukeille; se takapäästä kuluva mouruaminen joustoissa olisi syytä selvittää, mutta kun ei vaan löydy mitään selkeätä äänen aiheuttajaa - tarttee varmaan laskea ripustukset alas ja ottaa jouset pois että näkee ettei sillä ole mitään kiviä välissä taikka olisi poikki yms tms
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 11.06.2004 01:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä
ViestiLähetetty: Ma 07.01.2019 17:27
karra kirjoitti:Kävin eilen Taiplasaaren kimppatalilla käyttämässä SECciä ja sen ilmastontia. Sitten seuraava käyttäminen helmi-maaliskuun taitteessa ja varmaan huhtikuun alkupuolella jos sää salli haen auton kotiin.

Jos 450 SEL olisi sitten fiksailtu valmiiksi uuteen kesään niin saisi SECin talliin ja pukeille; se takapäästä kuluva mouruaminen joustoissa olisi syytä selvittää, mutta kun ei vaan löydy mitään selkeätä äänen aiheuttajaa - tarttee varmaan laskea ripustukset alas ja ottaa jouset pois että näkee ettei sillä ole mitään kiviä välissä taikka olisi poikki yms tms

Minulla saatto taannoin w123:ssa "mouruaminen" johtua katkenneesta jousesta, eli se jämä pätkä oli jotenki kiilautuneena tai sit vaa se jäljellä oleva haki paikkaansa alatukivarressa. Siehä voit siel säilytystallissaki kurottaa auton alle ja sormella koittaa, onko pesässä irtotavaraa :mrgreen:
w123 230E automatic -84
w124 200D -89 ja -92
w124 300D -90
s124 300TD Turbo -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei ole tapahtunut sitten vuoden 2001"

Talossa myös:
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11425
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 08.01.2019 08:16
jackie kirjoitti:Minulla saatto taannoin w123:ssa "mouruaminen" johtua katkenneesta jousesta, eli se jämä pätkä oli jotenki kiilautuneena tai sit vaa se jäljellä oleva haki paikkaansa alatukivarressa. Siehä voit siel säilytystallissaki kurottaa auton alle ja sormella koittaa, onko pesässä irtotavaraa :mrgreen:


Minulla oli syksyllä auto pukeilla, ja en havainnut mitään erikosta, silmämääräisesti. Toisen kerran kävin montulla ja faija heilutti autoa kun samalla yritin kuunnella ja kokeilla kädellä missä narisee - mitään ei löytynyt eikä kuulunut. En muistaakseni sormilla kokeilliut sitä jousen alaosaa mutta kun tässä on alumiininen tukivarsi takana niin se jousen kolo on aika tiukan näköinen ja korkeat reunat jotta en ole varma saako sormea sinne "pesään" :P

Siullahan on säilössä se yksi ylimääräinen uusi alumiinitakatukivarsi :wink: , laitahan vaikka whatsappilla kuvaa siitä kolosta...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 08.01.2019 13:16
Yksi mahdollisuus on ”anti-diven” laakerointi. Systeemisä on muutama laakeri ja pusla. Ne alkavat pitää ääntä sitten aikanaan vaikka systeemi tuntuu jämäkältä. Aivan kuten ”narinahela”. Tämä ”anti-dive”-systeemi on vain kaikissa M117 malleissa, poislukien ainakin W107 usa-mallit ja muistaakseni W116 usa-mallit.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 339
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ti 08.01.2019 23:21
Heittäisin kans äänen tuolle anti-dive mekanismille. Siinä on se pyörännapa osuus oikein hintelällä isohalkaisijaisella laakerilla laakeroitu välilinkkuun, joka taas on kartiorullalaakereilla alatukivarteen. Omassa projektissa kun purkasin noi oli toinen noista isoista hintelistä laakereista saanu vedet sisälleen ja ei tuo lyhyt nitkuttava liike laakerille muutenkaan herkkua ole. On muuten sikakalliit laakerit, lähemmäs 200 kipale. Kannattaa kuitenkin selata nettiä. Itse taisin tilata INA laakerit lopulta unkarista. Lisäksi narina vois tulla kallistuksenvakaajan päiden gumminivelistä tai siitä pystyvarresta, joka yhdistää napaosan tukivarteen siinä gumminivel molemmissa päissä. Ja voihan narista sitte vielä ihan vakaajatangon kiinnityksistä koriinkin...
**********
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11425
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 10.01.2019 15:59
Maastis kirjoitti:Heittäisin kans äänen tuolle anti-dive mekanismille. Siinä on se pyörännapa osuus oikein hintelällä isohalkaisijaisella laakerilla laakeroitu välilinkkuun, joka taas on kartiorullalaakereilla alatukivarteen. Omassa projektissa kun purkasin noi oli toinen noista isoista hintelistä laakereista saanu vedet sisälleen ja ei tuo lyhyt nitkuttava liike laakerille muutenkaan herkkua ole. On muuten sikakalliit laakerit, lähemmäs 200 kipale. Kannattaa kuitenkin selata nettiä. Itse taisin tilata INA laakerit lopulta unkarista. Lisäksi narina vois tulla kallistuksenvakaajan päiden gumminivelistä tai siitä pystyvarresta, joka yhdistää napaosan tukivarteen siinä gumminivel molemmissa päissä. Ja voihan narista sitte vielä ihan vakaajatangon kiinnityksistä koriinkin...

Kummonen homma on tuo purkaa, ainakin siihen asti että näkee onko vikaa? Pitää ne jouset nyt ekana tarkistaa kumminkin.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 339
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 11.01.2019 00:24
Mulla oli aikomuskin purkaa ihan atomeiksi hiekkapuhallusta ja maalausta varten ja siitä on nyt jo tovi aikaa... en nyt muista saiko tuon linkun hintelän laakerin käsiin purkamatta pyörännapaa ja laakerointia... pitäis käydä vähän pyörittelees noita osia. Ovat nyt uudessa maalissa, mutta kasaaminen tekemättä. Pitäis käyttää vielä lukkorenkaat ja suojapellit sähkösinkissä ennen kasausta. Homma kuitenkin alkoi siitä, että lyhyt pystyssä oleva kumipuslatanko otettiin irti yläpäästä. Sitte alatukivarren alapuolelta rasvakuppi auki ja linkun kartiolaakerointi auki. Tätä ennen tietysti jarrusatula, levy ja vetari pois. Itte taisin purkaa siinä samaa kyytiä myös pyörännavan. Iso ulosvetäjä oli tarpeen kun irroitti osia siitä hintelästä laakerista.

EDIT: mun projektitopicis on jotain kuvia purkamisesta ja puretuista osista: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=173476

TJ
**********
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11425
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 11.01.2019 08:38
Maastis kirjoitti:Mulla oli aikomuskin purkaa ihan atomeiksi hiekkapuhallusta ja maalausta varten ja siitä on nyt jo tovi aikaa... en nyt muista saiko tuon linkun hintelän laakerin käsiin purkamatta pyörännapaa ja laakerointia... pitäis käydä vähän pyörittelees noita osia. Ovat nyt uudessa maalissa, mutta kasaaminen tekemättä. Pitäis käyttää vielä lukkorenkaat ja suojapellit sähkösinkissä ennen kasausta. Homma kuitenkin alkoi siitä, että lyhyt pystyssä oleva kumipuslatanko otettiin irti yläpäästä. Sitte alatukivarren alapuolelta rasvakuppi auki ja linkun kartiolaakerointi auki. Tätä ennen tietysti jarrusatula, levy ja vetari pois. Itte taisin purkaa siinä samaa kyytiä myös pyörännavan. Iso ulosvetäjä oli tarpeen kun irroitti osia siitä hintelästä laakerista.

EDIT: mun projektitopicis on jotain kuvia purkamisesta ja puretuista osista: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=173476

TJ


Kiitti linkistä, tuo topikki mennyt kokonaan ohi... toivon että mouruaminen johtuu jousesta tai jostain muusta, sen verran työlään näköistä hommaa tuo on :x mutta pitää varautua kaikkeen :P
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11425
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 30.03.2019 18:26
No niin SEC haettu säilytyspaikasta lähemmäs kotiin eli keskustaan, saa olla nyt muutamn päivän siellä tallissa kun on pihalla pieni logistiikkatilanne, ja huomiseksi luvattu räntää :problem: . Ei kun huppu pois ja akunkenkä kiinni, sitten baanalle ja hyvin toimi. Ei edes narissut...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi